Zaterdag 2 November 1918.
338te Jaargang N#. 8488.
•ksland
LDEN.
>jfK
nssen
;n
GELD
ier.
Eerste Blad.
1
i
1
Antirevolutionair
Orgaan
USDS.
Idelaar
IN HOC SIGNO VINCES
chappij
DDELHARNIS.
spend beton.
„HET GOUDEN HERT",
OP BEU UITKIJK.
WERKTE
de en veer- I
OK vanaf
TTERDAM,
ongoed moet koo-
behandeling vóór
uterc, No. 9.
ess,
W. BOEKHOVEN Zonen,
an
van inhoud
14518
BAAR
JK (Z.H.)
RKSLAND.
end© boven
platina en
>RTINK.
materiaal.
- en
YRIESGHELOO,
Prjjsca op aanrrago,
Motel Bcütföïirant
DINERS f 1,— ea hooger.
LOGIES MET ONTBIJT
Dat leeft by zyn grieven.
VERK00PINGEN.
-■■■CL -T»
>•-* -V
R"
99
iwinkel vattal
Ihuissteeg
n, Matrassen enz.
UMMER en op
99
!«'ik 35».
MO. R. V. S.
g mocht boeken van
jovengenoemd adres,
rg My. en der Ned.
baerenbedrff, handel
GOES, en in Zaal-
S.
Kantoor gevestled
sedert 1904,
etc, 13694
ekerlng etc.
sue a ofiroino
ing. 3>A
iCHE BANK.
dagen 2—4 nnr n.m
Deze Courant verschynt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling f 5.50 per jaar,
AFZONDERLIjKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMELSDtyK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 121/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel.
DïENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zy beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
4Ue «tukken voor de I&eductl© feesteend, Advertenllën eis verder© Adrelntatffatle muneo See 6© i®@i»d©ss aan «Ie Uitgever*.
Holmen til
H. IS1NGS,
dralneeren, eerst het-
osd geschied, wende
i 30 jaren met succes
chting te verstrekken.
ZEfi met kragen,
erd te x|n is spoedigs
13499
UIVEL.
Levensmiddelendebat.
't Langademige debat is afgeloopen. En het
resultaat er van is ons niet helder voor den
geest gekomen. Toch ontkennen we niet,
dat er in zulke discussies een voordeel zit.
Eerstens omdat er personen gesproken heb
ben, wier namen vóór de Evenredige Ver
tegenwoordiging bij duizenden kiezers on
bekend waren en door de E.V.voor't voet
licht -kwamen en hun mond opendeden. En
"-=> .enken om Wijnkoop, Kolthek, Kruyt,
der Laar, Weytkamp, Smeenk, Ter Hall.
Met bijzondere aandacht hebben we die
nieuwelingen in hun redevoeringen gevolgd,
want onder hen waren er, die in en voor de
Verkiezing toch zoo'n verbazend groot woord
hadden over de Levensmiddelenkwestie. Waar
zg in vergaderingen optraden, kreeg men
van hen te hooren een schijn van accurate
oplossing. Als zij in de Kamer kwamen,
zouden ze aan de narigheid een einde maken.
Zij zouden den wagen op gang helpen, die
zonder hen uit den modder niet te trekken
was. Een ander, de lui van de oude Kamer,
hadden alle misère over Land en Volk ge
bracht dooreen treurige uitvoerpolitiek, door
een slecht Buitenlandsch Regeeringsbeleid,
door te weinig controle en inbeslagneming;
door te weinig finantieelen steun van't Rijk;
enz. Maar als zij in de Kamer kwamen, die
nieuwbakken politici, zou 't er anders naar
toe gaan.
Maar och arme! Diezelfde lui, die zoo over
tuigd waren van de eigen voornaam- en be
duidendheid, dat ze in 't gareel van andere
parti'an niet wilden loopen, maar eigen pri-
tr y"«-partijtjes gingen stichtendiezelfde lui,
Ir Hl losgekomen, niet in een vergadering in
a™ dorpsherberg, niet in een vergadering
\Jn vaak hongerige stadswerklieden, maar
losgekomen in een Kamer van 100, waarin
waarlik ook denkers zitten en ernstige, dege
lijke menschen van alle politieke kleur; nu
losgelaten: werden ze overgegeven, terecht,
aan den spot van 't luisterend publiek.
Groote woorden! honderden zijn er gelan
ceerd en hebben door de Kamer gerold, maar
de inhoud verried domheid en onkunde,
arbeldersbedrog en verlakkerij der eertijds
opgezweepte schare. Voor Winkoop, den
schreeuwer; voor Kolthek, den bourgeois-
hater door dik en dundoor Kruyt en con
sorten; voor Van Hall, den komediant was
alles eenvoudig en gemakkelijkdit
moest de Regeering èn dat moest de Regee-
rrng doenmaar 't hoe zwegen ze in
zeven talen. Zwetsen in de groote volksver
gaderingen, ja, dat konden ze in Mei. Maar
nu eens den weg wijzenhoe men beslist
slagen zou; neen, daarover hoorde je de
heeren niet.
't Levensmiddelendebat is door die lui in
elk geval geen stap gevorderd. Maar 't is
ook net zoo min gevorderd door de motie
van Schaper, hoe goed ook bedoeld en ver
dedigd. De Regeering heeft eenige wenken
ontvangen uit de Kamer. Maar zonder de
Kamer zou ze toch wel reeds in de goede
richting van décentralisatie gegaan zijn.
13717
V Geluid uit de Kamer.
Wat geluld heeft de Regeering uit de
nieuwe Kamer opgevangen? Een omwente-
ing op distributiegebied In geenen deele.
't Oude systeem om de levensmiddelen tegen
verlaagde prfzen aan te bieden, blijft be
staan; en er is geen sprake van om een
nieuw systeem in te voeren, vroeger wel
eens in de Kamer bepleit nl. hoógere prijzen,
maar dan toeslagen van 't Nationaal Steun
comité aan de noodlijdenden enz.
Zal ds Regeering voortaan breken met haar
uitvoerpolitiek. Maar bij al 't geschetter van
Wijnkoop en Kolthek en Kruyt als revolu
tionair of christen-socialisten, is 't bun niet
kunnen gelukken een andere politiek daar
tegenover te stellenen wat ze nog bazelden
van een sluiten der grenzen na inventarisatie
der producten en wat ze nog repten over
teeltregeliflg 't was alles koren uit eens
anders molen. Niets nieuws is er gezegd noch
door de nieuwelingen, noch door de ouderen.
Weer hoorde de Regeering 'toude liedje der
Sociaal-Democraten, om goede resultaten te
verkrijgen, door de geheeie distributie en
productie aan banden te leggenom heel
die zaak van voortbrenging en verdeeling te
persen in een buis van Staatsvoorschriften
en dwangmaatregelen. De Regeering heeft't
gehoord en de Kamer heeft 't gehoord, maar
deze methode vond te weinig aanhangers,
dan dat de Regeering er zich verder aan
storen zal. De Kamer wil geen politiemaat
regelen; geen uitersten dwang; geen „wet
op wet"geen „regel op regel"geen „voor
schrift na voorschrift"; maar wil wel beloo
ning van 't krachtige initiatiefwil belooning
voor productie; wil aanmoediging van krach
ten. Gewis, óók fnuiking van verzet door
geweld; lui- en lakschheid met dwang bre
ken; maar overigens de producenten laten
werken uit eigen aandrift; de Regeerings-
voorschriften ruim en mild stellen en ze laten
uitvoeren op eigen, zware verantwoordelijk
heid der producenten, die voor't Nederland-
sche volk te zorgen hebben, bv. de boeren
en industrieelen. Verantwoordelijkheid op
leggen (niet dwang): dat was 't goede geluid
dat de Regeering ten anderen male uit de
Kamer hoordeproducenten en verbruikers
laten werken voor 't belang der etende en
zich kleedende natie; maar dan ook verder
den goeden gang van zaken aan hun initiatief
en hun stoere arbeid overlatende. Wel dwang
om niet te knoeienNiet dwang om
met ambitie aan zijn akkerland te tijgen tot
produceeren. En wat de finantiën betreft?
De Regeering wist het, maar hoorde 't nog
eens, dat er geen honger mag geleden wor
den, omdat 't toch al zooveel kost. Neen I
de volkskracht moet op peil blijven en dédr-
voor is geen offer te zwaar. Beter nog zwaar
dere belastingen maar met eeh behouden
volk, dan zuinigheid, waar 'tvolk ondergaat
van honger en gebrek.
Raar en naar.
In 't Brielsche Land komt er kentering in
zske de Vrijzinnigheid in de Kerk.
In Hekelingen was een Vrijzinnige vaca
ture maar 't is er zoo geloopen, dat er thaus
een orthodoxe prediker is beroepen. Ds. Baar
van Zwartewaal, redacteur van 't Protestanten
blad voor de Classis Brielle is ei over ont
stemd, en schrijft in 't No. van Zaterdag jl.
het volgende:
Een rare en nare geschiedenis.
Zoo is dan door de feiten, helaas, ge
bleken, dat er voor ons alarmeerend bericht
aangaande het beroepingswerk te Hekelin
gen alleszins reden was. Wat we voort
durend hebben gevreesd, maar heimelijk
hebben gehoopt, dat niet gebeuren zou, is
toch gebeurd. Het Kiescollege van de vrij
zinnige Ned. Herv. Gemeente te Hekelingen
heeft in zijn vergadering van den 15den
October Ds. F. Coolsma van Coevorden,
een van de drie niet vrijzinnige predikanten,
die waren gehoord, tot predikant der ge
meente gekozen. Ofschoon het plaat3elq"k
reglement geen nominatie kent, heeft de
orthodoxe consulent, Ds. van de Wall van
Spijkenisse we schreven bet reeds een
vorige maal, dat wij het vernomen hadden,
dat hij het van plan was de vergadering
voor een fait accompli gesteld en haar een
keus uit het bekende drietal laten doen.
Zever, van de veertien stemmen werden
uitgebracht op Ds. Coolsma, terwijl één
stem van onwaarde werd verklaard.
Toen na afloop der stemming van het
Kiescollege twee leden zich by den Kerke-
raad, die daarna vergaderde, vervoegden
om tegen een en ander bezwaren in te
brengen, werden zq, terwijl ze by den con
sulent protesteerden, door een diaken on
verhoeds aangevallen en met een stoei
zoodanig geslagen, dat één van hen, in
een worsteling, die toen ontstond, licha-
meiyk letsel bekwam.
't Is treurig dat een Kerkeraadslid tot zóó
iets en dan op die plaats in staat bleek,
't Spreekt van zelf, dat zoo iemand in een
Kerkeraad niet thuis behoort.
Inmiddels is echter tegen genoemde dia
ken en wegens onregelmatigheden, die zich
by het beroepingswerk hebben voorge
daan, een klacht ingediend bij het Classi
caal Bestuur van Brielle.
Wy kunnen het feit, dat 7 leden van het
Kiescollege hun stem hebben uitgebracht
op den heer Coolsma, niet anders verkla-
dan dat óf die 7 leden niet vrijzinnig zyn
óf beginselloos óf hebben gedwaald. Wij
meenden zeker te weten, dat zij, tenminste
voor het meerendeel, als vryzinnig bekend
stonden, doch men kan zich hebben ver
gist de beschuldiging van beginselloosheid
durven wy niet zoo bond uit te spreken,
biyft alzoo de dwaling. Hoe is het echter
mogelijk, dat die zeven menschen, na de
inlichtingen die door verschillende predi
kanten waren verstrekt, na de publiciteit,
die wy aan een en ander hadden gegeven,
toch hebben gedwaald.
Gedempte Boerensteïger 63A, 6315
12451 Direct nabij de HQOfdsteeg,
M©te©r«teHaa,
f 1.25, f 1.50, en f 1.75
Tel. no. 1532. Aanbevelend,
prcurifitair R. C. F. t. 4. LEE-Moonen.
Het door ieder aanbevolen adres.
Dat is alleen mogelijk, al3 we aannemen,
dat zy hebben gestaan onder den invloed
van den orthodoxen consulent, Ds. van de
Wall. Naar ons van betrouwbare zijde werd
medegedeeld, is in de .vergadering van den
278ten Augustus te kennen gegeven, dat
men een gematlgd-vry'zinnig predikant
wenschte en heeft men Ds. van de Wall
gevraagd eenige namen te noemen. Ds. van
de Wall heeft toen een viertal genoemd,
doch één daarvan viel al direct af, daar
een der leden van het Kiescollege dezen
als orthodox kende. Aanstonds rees toen
al het vermoeden bij enkele leden op, dat
de andere drie dan wellicht ook niet vry
zinnig waren. Op een vraag, aan den heer
van de Wall gedaan, of zq vrijzinnig waren,
antwoordde deze, nat de gematigde zóne
zoo groot was. Men had gematigd-vrij
zinnigen en gematigd-orthodoxen en dat
was een heele breede zóne. De heer van
de Wall wist echter, behoorde althans te
weten, dat, al is de streek der gematigd
heid nog zoo breed, er toch een principieel
verschil bestaat tusschen orthodox en vry
zinnig. Hq heeft, onzes inziens, met het
woord „gematigd" gespeeld. De gemeente
is er de dupe van geworden. We hopen
echter nog niet definitief.
't Is een rare en nare geschiedenis I
Eindred.
Voor een niet-vrijzinnig belqder is deze
„rare en nare" geschiedenis niet raar en naar,
maar verblqdend. We spreken den wensch uit,
dat bij volgende vacatures zich weer eens
zoo'n consulent opdoet, om een eertijds do
lenden vrijzinnigen kerkeraad weer op
't rechte pad te brengen.
Op 't oogenblik staat 't in 't [Brielsche
jand zóó
Abbenbroek Vrijzinnig
Brielsch-Nieuwland
Heenvliet
Nieuwenhoorn
Nieuw-Heivoet
Oostvoorne
Zwartewaal
Rockanje
Al deze dorpen zijn vryzinnig in de Kerk
met al de gevolgen daarvan I
Zou een omzetting in Gereformeerden zin
niet wenscheiyker zijn. Naar onze overtui
ging Ja 1 Zeer zeker ja 1
Wat toch een machtig onderscheid I
De eene tijd of de andere
Neem nu onzen tijd eens en vergeiyk dien
eens met de jaren, waarin de Synode van
Dordrecht viel. En ga dan eens na wat toen
en nu de geesten der menschen bezighield
welke de hoofdtoon was in het publieke
volksconcertwaar de menschen zich in hun
gesprekken en overleggingen warm voor
maakten; wét er leefde In hun hart; wét
het onderste huns gemoeds bewoog.
Nu? Immers de distributie, het levensmid
delengebrek, de oorlog, de naderende vrede
de kansen nden vrede en al wat met deze
dingen in verband staat.
En als we weer normaal kunnen gaan
leven
Men weet het van vroeger 1
We hebben geredetwist over 't Staatspen
sioen, dat de koppen gloeiden; tegen de
protectie is een stormwind opgestoken, die
de politieke golven koken deedhet alge
meen stemrecht was niet van de lucht
Dat was dan nog 't „meelevend" deel.
Een groot deel der massa kon zich zelfs
tot de hoogte van déze vraagstukken niet
opwerken.
Vaak grieven en jammerklachten, die alle
recht van bestaan hebbenhet leven der
groote massa kent weinig rozen en veel bit
tere bessen 1 maar vaak ook onbillijk en
te wijten aan eigen schuld.
En dan voorts leeft die massa bq haar
pretjes.
De gevierde komiek uit 't volks theater;
de gezochte clown uit 't nieuwste kqkspui;
't jongste successtuk uit de Reuzen-bioscoop
daarover wordt gepraat, daarover maakt men
zich druk.
Of ook men scheidt elkaar de huid vol
wegens verschil van meening over den rech
ten weg naar den toekomstlgen heilstaat.
De wynkoopianen verwyten Troelstra, dat
hy de massa door eetr bediiegeiyk uithang
bord in een bourgeois taveerne lokt en zich
daar een roes drinken laat aan zuiver bur-
gerlqk „Beiersoh".
De Troelstraianen kennen geen woorden,
kras genoeg, om er den politieken zwendel
van den „dollen David" mee te brandmerken
En Domela, uit de verte, lacht zyn sa-
tyrischen lach en zegt, dat het allebei, Troel
stra en Wijnkoop, groote winstbedriegers
zyn, dat in Troelslra's sociale republiek de
vryheld wordt vermoord en dat ze in Wqn-
koop's sovjet-paradys wordt gesmoord,
Dat houdt de harten wel bezig en maakt
de tongen los maar zeg mij, wéér vinat
gij de massa, die zich bezighoudt met de
dingen des geestelijken levensmet de vraag
wat noodig is te gelooven tot zaligheidmet
de kwestie, welke de zuivere, bïjbelsche leer
is inzake de hoofdwaarheden onzer chrlste-
lqke beiydenis
Verplaats u in 'n Amsterdamsche volksbuurt
Of in een Rotterdamach volkscafe.
Of in een Twentsche texiel-fabriek.
Kunt ge 't u dénken, dat men daar te mid
den van dat goeddeels van kerk en religie
vervreemde arbeidersvolk, zich zou interes
seeren bv. over de vraag of er in de Kerk
des Heeren naast de psalmen Davids ook
nog Gezangen zullen gezongen worden
Och, in den meest letterlqken zin des
woords zijn er tienduizenden, die niet weten,
wat een psalm is; die er nooit een hoorden
zeggen of zingen en die met een „gezang"
heelemaal geen raad weten.
Speenhof s „levensliedjes" kennen ze.
En Pisuisse's cabaret-poëzie.
Maar het geestelqke lied is hun zoo geheel
en al vreemd geworden, dat ze er zelfs niet
meer mee vermogen te spotten, wat voor
hun geen schade is; eenvoudig omdat ze
niet meer weten, dat het besldét, tenzy
dan onder den algemeenen verzamelnaam
van „religieuse dichtkunst", die buiten
hun gezichtsveld ligt.
Nu moet men dit goed verstaan.
Ik wil er allerminst mee zeggen, dat ik
een frissche kijfpartij over de vraag wei of
niet een gezang, één of méér of géén gezang
'n bewqs zou vinden van dlep-inaig chris-
teiyk leven.
'k Duid thans slechts aan, wat zooal de
onderwerpen zyn, waarmee titans de geest
der massa zich bezig houdt.
Die zqn door en door „wereldsch".
Liggen geheel buiten de sfeer van het re
ligieuse leven.
Hoe was dèt eertqds anders!
Neem b.v. den tqd van de Dordtsche Sy
node.
De vragen-van-den-dag lééfden in de harten
des volksder kinderen en kleinkinderen
van onze martelaren; der mannen en vrou
wen die nog stonden midden in den strijd
om de vrijheid van religie.
Ik maak ze niet beter dan ze warenik
prijs niet zonder beding den „goeden, ouden
tqd". Temidden van het cultuurleven der 17e
eeuw, zouden wy, kinderen der twintigste,
ons niet meer thuis gevoelen, ook ons chris
tenvolk niet.
Doch ddt laat ik nu rusten.
Dit prijs ik, dat het volk, de menigte;dat
de „kleine luijden" als geheel genomen leef
den in en met de religieuse vragen van den
tijd.
't Is niet te sterk uitgedrukt.
Laat ik 't citaat nogeens mogen afschrij
ven, dat ik naar ik meen ook ai eer
der 's hier gaf. Het luidt aldus
„In de burgerhuizen, de boerenwoningen,
de werkplaatsen, op pinken en Oostinjevaar-
ders, in winkels, wacht- en bierhuizen, op
de beurs, de kaats- en maliebaan, by Doop-
en Trouwplechtigheden, bij feesten en be
grafenissen, waar en wanneer ook de men
schen elkander ontmoetten, heerschte de felle
stryd tusschen Remonstrant en Contra-Re
monstrant, het wederkeerig bevechten met
tegenstrijdige bybeiteksten,"
Die laatste uitdrukking teekent.
Er is 'n zeer raar smaakje aan
Maar Jat nemen we nu voorloopig op den
koop even mee, het Is om de beschrijving
te doen van het volksleven uit dien tijd.
Geven we Motley nog even 't woord.
„De smid liet zyn qzer koud worden op
het aanbeeldde ketellapper zette een half
verstelden ketel neer; de makelaar verzuim
de zijn koop te sluiten; de Scheveningsche
visscher vergat zqn pinkje, om met vriend
en vyand te redetwisten over de voorbeschik
king en den wqzen wil en zich daarin op
eindelooze wyze te verdiepen.
Alweer, er Is een smaakje aan 1
Onze Amerikaansche geschiedschrijver, ddt
voelen we wel, zou Bogerman nogmaals bij
den patriarchalen brand getrokken hebben,
eer wq met hun dezelfde canonis ondertee
kenen ging
Maar alweer, het is hier bijzaak.
Hoofdzaak is schilderachtige teekening van
de plaats, die het theologisch vraagstuk dat
in geschil lag, innam in het leven des volks.
En naar aanleiding daarvan, zonder goed
te keuren de wijze, waarop het geschil vaak
werd behandeld, mij niet onkundig houdend
van het feit, dat er veel „vreemd vuur" op
't altaar der waarheid werd gebracht en dat
aan belde zyden dit alles gaarne erkennende.
Blijf ik er by, dat het velfe, 't welk zich
om zulke kwestiën werkelqk druk maakte
hooger stond dan het volk van thans, dat
in zijn groote massa slechts kent zijn zinne-
lqke, stoffelijk bestaan.
Doch nu vind ik tegenspraak.
Zelfs van orthodoxe zijde.
Men stemt my dan wel toe, dat in 't al
gemeen het religieuse leven hoog boven het
zlnneiyk bestaan uitgaat, maar: zoo zegt
men de kwestiën der 14e eeuw waren ie
splinterig en te weinig van beteekenis, zelfs
min of meer Gade niet behagende, dan dat
men zich daarover zoo pro en contra pal
had mogen zetten.
Ik ben het daar niet mee eens.
Maar de zaak is, dunkt me, belangrijk ge
noeg voor een afzonderlqk onderzoek.
Wat ik my voorstel te doen.
Dat hebben onze vaderen nog wel aan
ons verdiend I
UITKIJK.
Op Woensdag 6 November 1918, teDlrks-
land ter herberge van H. van den Doel, by
Veiling en;
Op Woensdag 13 November 1918, aldaar,
wegens biyvende vestiging van den eige
naar, den Heer C. J. Sieling, in Zuid-Afrlka
(voormalig Transvaal) van een in 1903 aan-
gelegden Boomgaard met Woonhuis en Schuur
te Melissant, in polder Roxenisse, kadaster
Sectie E nommers 342, 343, 344, 345 en 447,
samen groot 8,15,30 Heet. (17 Gem. 226
Roeden Voornsche Maat), 1 Januari 1919 te
aanvaarden; in perceelen, combinatiën en
massa. De boomgaard is hoofdzakeiyk be
plant met goudreinetten, giezewildemans
en bellefleurs.
Meerdere inlichtingen geven de Heer Mr.
A. Zaayer te Dirksland en Notaris VAN DER
SLUIJS.
Donderdag 7 November 1918, des avonds
6.30 uur, in het logement van wed. G. Kan-
ters Zn. te Oude Tonge, veiling; en
Donderdag 14 November 1918, des avonds
6.30 uur, in het logement van A. T. Waare
Zn. aldaar, afslag van
Twee perceelen weiland, geschikt voor
tuin en bouwgrond, in den Molenpolder te
Oude Tonge, kad. sectie B nos. 440 en 441,
groot 1 H.A. 39 A. 50 cA., ten verzoeke van
den Heer J. J. Mys te Oude Tonge.
Notaris VAN ISPELEN.
Op Donderdag 14 November 1918, des
avonds 6 uur, in het Hotel Zaayer te Mid-
delharnis3 meeden bouwland, gelegen
tusschen de Hobbemastraat, Langeweg en
Prinses Juliana Weg te Middelharnis, in 30
perceelentot het aanleggen van tuinen of
boomgaarden en in de naaste toekomst be
stemd voor bouwterrein; alles gelegen aan
geprojecteerde straten en breeder omschreven
bq notities.
Ten verzoeke van den Heer Jan Zaaqerte
Middelharnis. Notaris VAN BUUREN.
Op Donderdag 22 November 1918, des
avonds 6 uur, in het Hotel Zaaijer te Mid
delharnis 3 meeden bouwland, gelegen
tusschen de Hobbemastraat, Langeweg en