Zaterdag 28 September 1918 838le Jaargang N\ 2426 voor Se Znidhollandsclie en Zeenwüehe Eilanden. Antirevolutionairw*" 1JF "H? Orgaan 1 - IN HOC SIGN© VINCES Ingezonden Mededeellngen W. B )EKH0 VEN Zonen. v®«»r de Red*«t*e ©entend .4dyer«eitcië« e® rerderc Adssitnl' Maar we moeten niet slechts zien op de Motel lleflfaiirant ,HKT GOUDEN EERT", DINERS f 1,— en hooger. LOGIES MET ONTBIJT propriëtair R. C F. i i LEE-Ioom OP OEN UITKIJK. 5 °/o Duiisch© ERijksleening» Koers van Uitgifte 98 pQt. Het Rijk mag de obligaties ®Ilss vroegst tegea «less Is test €$©£®S»er opzeggen en kan, in verband daarmede, ook den rentevoet daarvan niet van te voren verlangen. Mocht het Rijk na dien datum voornemens zijn, den rentevoet te verlagen, dan moet het de obliga ties opzeggen en de houders de terugbetaling daar van tegen de volle nominale waarde aanbieden. 4% Ouêtscho Sohatklstbiljetten Koers van Uitgifte 98 pCt. Uitlootbaar tegen 110 pCt. tot 120 pCt. Wendt U voor verdere inlichtingen tot Uwen Bankier. De termijn van inschrijving sluit op Woens dag dan ^3en ét©i|®fe©r 19 IS, dcsisam. tea 1 «re. 14562 Deze Courant verschgnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bg vooruitbetaling f 5.50 per jaar, AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDÏJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 121/» Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zy beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. ei; isêisj- fcïic» ie waöf» ssmm de ftjteverc Aankondiging van de 40ste Jaarcollecte voor de Scholen met den Bijbel. Elk jaar volgt ons Blad de goede gewoonte om 't Unieblaadje op verzoek op te nemen. Zoo ook nu. 't Luidt aldus Mijn raad zal bestaan en Ik zal al Mijn welbehagen doen. Jes. 46 10b. Door heel de wereldhistorie loopt, als een zilveren ader van levend water, de geschie denis van de kinderen Gods, van Gods Kerk. Die ader loopt eerst uit het Paradijs door een geslacht van aartsvaders, levende op een aarde, met wrevel vervuld, totdat in den Zondvloed een wereldgericht losbreekt om de trotsche zondaren te verdelgen, waar- bij alleen de vrome Noach met zijn gezin gespaard wordt. Na den Zondvloed loopt de zilveren le vensader aanvankelijk door één geslacht om later in Abrahams nakomelingen al3 een brecde stroom door een geheel volk verder te gaan. De verdrukking in Egypte, het verval van Israëls volk, noch de wegvoering naar Babel zijn in staat het plan Gods met Zijn Kerk te verijdelen. In de volheid der tijden komt de beloofde Messias. Die de slang den kop zal vermor zelen. En al loopt de thans weer smalle waterader nu ook naar Golgotha's kruis en door het graf in Jozefs hof, op deH Paasch- morgen stroomt zij krachtig voort om op den Pinksterdag in de harten van duizenden te worden tot een stroom van wateren des levens. Na een korte pooze schijnt die krachtige stroom onder de vervolging van Jood en Heiden zich te zullen verliezen op de moord schavotten en in de Catacomben; maar 't gaat ermede als met die rivieren, die zich in een afgrond storten om onder de aarde voort te loopen, tot ze zich plotseling een uitweg banen en dan krachtig verder bruisen. Zoo is het steeds gegaan. Wereldschokkende gebeurtenissen hebben vaak Gods kerk bedreigd, deden haar soms zelfs schijnbaar verdwenen, maar telkens trad zjj overwinnend weer te voorschijn. Ook thans zijn we getuige van zulk een hachlijk tijdsgewricht. Een wereldramp, zooals na den Zondvloed misschien niet voorkwam, schokt thans het sidderend menschdom Gansch een werelddeel wordt overdekt met 8troomen bloeds. Steden worden van de aarde verdelgd, geheele landstreken ver woest vorstenkronen vallen ter aarde ais herfstbladeren, tronen, die de eeuwen trotseer den waggelenmachtige rijken storten ineen de wereldorde wordt omgekeerd. Geen duizenden meer; 't zijn millioenen die samenrukten om die tronen te stutten, die rijken te schragen. De stoutste uitvindingen van 't menschelijk genie zijn in 't werk gesteld om die wereld orde te handhaven. Maar, hoe sterker leger scharen, hoe volmaakter uitvindingen; hoe sneller ineenstorting, hoe meer verstoring. En daarbij gaat het recht ónder voor het drieste geweld en zegeviert de leugen over de waarheid; de haat, tot razerng geprik keld, vertrapt het werk van liefde en barm hartigheid. De beschaving, waarop de mensch zoo frotsch is geweest, waaiin hg het heelmiddel tegen misdryf en bandeloosheid, tegen jam mer en ellende, meende gevonden te hebben, bleek onmachtig om het schandelik bloed vergieten en den gruwel der verwoesting te keeren. 't Is of het menschdom terugzinkt tot de barbaarschheld van tgden, waarop onze eeuw met trotsche verachting placht neer te zien. En zal nu de zilveren stroom van het levende water niet uitdrogen Heeft niet het ongeloof reeds geschimpt op een bankroet van het Christendom Hoe heeft niet de Kerk des Heeren reeds geleden in de oorlogvoerende landen 1 Wat wordt er van de Zending onder Hei denen en Mohammedanen, waar de Christen volken zich opmaken om eikander te verdel gen? Maar neen wg die den Naam des Heeren belijden beigden van harte wg vertwg- felen nietl Wg hebben de geschiedenis niet van eeuwen maar van tientallen eeuwen ach ter ons. En wg hebben Hem, Die gezegd heeft: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde I" eeuwen, die achter ons liggen; we moeten ook zien op wat God ons nog liet. En we willen blijven waken bij 't geen onze vaderen ons hebben nagelaten, ook in onze Christelijke Scholen. De arbeid voor onze kinderen ging zgn gang te midden van al de verschrikkingen om ons heen. En weder, als in de jaren die voorbygin gen, willen we onze gaven offeren voor onze scholen. Want schoon alles valle of Ineen- storte, het werk voor Gods Konlnkrgk wordt nooit verstoord 1 Juist in zulke fel bewogen tgden is dat de eenige rots, die onwrikbaar staat te midden der woedende golven. En wat zullen wij voor onze kinderen zoeken, als de aarde ons geen zekerheid biedt Waar zullen wg hen bergen, als niets over eind blijft Gods Woord alleen houdt standdaarom bigven wq arbeiden voor onze scholen met den Bybel en wg zullen in 's Heeren kracht bigven voortbouwen. Want hoe het rumoer der volken ook moge stggen, welke schokken het menschdom mo gen beroeren, wat ook moge. instorten en vergaanGods raad zal bestaan. We weten niet, of Hg in zgn wereldplan heeft besloten nogmaals een machtwoord te spreken om de volkerenzee te stillen. Mocht het zoo zijn, dan leggen zich naar Zgn bevel de golven en de vrede keert nog eens op de fel geteisterde aarde terug. Maar, dit weten wg: vóór de dag van het Wereldgericht aanbreekt, zuilen er oorlogen zijn en geruchten van oorlogen, hongersnoo- den en pestilentiën en aardbevingen in on derscheidene plaatsen. En dan, als de ongerechtigheid zich in al haar afschuweigkheid vertoond heeft en het menschdom zich heeft uitgezondigdmaar ook, de laatste zondaar voor wiens schuld de Heiland betaald heeft, zal zgn toegebracht; dan zal daar klinken door alle gewelven des hemels de bazuin van het jongste gericht Maran-atha De Heere komt En dan zal ook bigken voor 't oog der kinderen Gods, maar ook voor dat van de ongeloovlgen, die den Christus Gods hebben verworpen, dat al liet woeden der volken, alle raadslagen der mogendheden, hebben medegewerkt om den bouw van Gods Kerk te voltooien. Dat allen die op Christus hopen, dan naar die toekomst uitzien, Hoe vreeseigker ge beurtenissen we beleven hoe meer grond we hebben om den dag van Jezus Christus te verwachten. Hg heeft ons beloofdZiet Ik ben met ulieden al de dagen tot de volein ding der wereld I Hij is thans gezeten aan de rechterhand des Vaders en vandaar uit regeert Hg Zijn Kerk. Als de tgden steeds donkerder moeten worden, zooals zal geschieden, wanneer Zijne komst nabg is, dan zullen voorzeker ook de rechtvaardigen veel te lijden hebben en in grooten nood verkeeren. Denken wg dan aan het woord dat Hg gesproked heeft„Zal God dan geen recht doen Zgnen uitverkoornen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen Ik zeg u, dat Hij hun haasteigk recht doen zal". Bidden wy maar dat Hg ons zal wakende vinden, als Hij wederkomt. Laat ons nog doen, wat onze hand vindt om te doen, ook voor onze kinderen'en welke bange tijden we nog moeten beleven, welke donkere wol ken de duisternis om ons nog mogen ver zwaren Op 's hemels wolken zal Hy komen, Die aan den nacht een einde maakt I Die in Zgn heemlen opgenomen, Het troostwoord uitsprak„Wacht Mg I [Waakt I" (I. da Costa.) Sport, mits nooit op Zondag. Onderstaand stuk werd ons gevraagd ter plaatsing. We stemmen met veel in en plaat sen het. Het luidt als volgt Bij de merkwaardige verhooging van de belangstelling in de zaak der lichameigke opvoeding en sport, die gedurende de mo bilisatie in ons land valt waar jte nemen, bleef de achterstand van het platteland en de kleine plaatsen opvallend. De steden hebben hunne gymnastiekver- eeniglngen en sportclubs, zg het nog in on voldoende mate voor verschillende klassen der bevolking. De gedecentraliseerde toestand van het platteland brengt mede, dat het vormen yan vereenigingen vooral voor de [jongelieden, OedfiiMpte Boeren«tejg«r 63A, 631? 12451 Direct nabg de Hoofdsteeg, Rotterdikm f 1.25, f I 50, en f 1.75 Tel. no. 1532. Aanbevelend. Het door ieder aenbevole» adres. die allicht over geringe geldmiddelen be schikken, bezwaren ontmoet. De legerwedstgden en sportdemonstraties hebben echter aangetoond, dat onder de plat telanders vele uitnemende'krachten op sport gebied voorkomen en het is aannemelijk, dat by zeer velen de liefde voor de sport is ont waakt, en de belangstelling in hunne licha meigke opvoeding en levendig geworden. Doch thuis gekomen ontbreekt hun de ge legenheid het in het leger geleerde te onder houden, tot schade van bun eigen gezond heid en die van het nageslacht, dus van de volkskracht. In de laatste jaren deden zich in en buiten de pers stemmen hooren, die verband legden tusschen de eigenaardige plattelandscrimina- liteit, ruwheid, straatschendery, strooperg en het gebrek aan gelenheld tot passende ont spanning en gezonde bezigheid in vryeuren van de dorpsjeugd. Met genoegen zagen wg dan ook, dat deze feiten aan het Nederlansch Olympisch Comité, het centraal lichaam voor de be hartiging van de zaak der lichameigke op voeding in hare verschillende vormen, aan- lijding hebben gegeven om eene commissie in het leven te roepen, met de opdrach het initiatief te nemen em de yersprijde krachten samen te brengen, en het oprichten van vereenigingen voor sport en lichamelyke opvoeding in hare verschillende vormen te bevorderen. De drie grootste sportbonden, het Neder- landsch Gymnastiek Verbond, deNederland- sche Voetbalbond en de Nederlandsche Aihle- tiek Unie zegden medewerking toe, en de samenstelling der Commissie is van dien aard, dat ook van de andere sportbonden zonder twijfel medewerking zal worden ver kregen. Van de Maatschappij tot Nut van 't Alge meen, die de lichamelyke opvoeding van het volk op haar program heeft staan, wordt steun en medewerking verwacht. De Commissie wenscht in verbinding te treden met ter plaatse bekende belangstel lenden, om van hen te vernemen, welke tak ken van lichaamsoefening en sport plaatse- lyk de nieuwe belangstelling zullen vinden, en met hen maatregelen te beramen die tot het oprichten van vereenigingen of clubs kunnen leiden. Tot het verleenen van technische voor lichting is de Commissie in staatvoor het vormen van den financieelen grondslag harer plannen is samenwerking later zeker ook met plaatselyke besturen en de regeering noodig. Wg juichen het genomen initiatief zeer toe, en hopen dat ook in onze gemeenten belangstelling voor deze volkzaak te vinden zal zyn, (mits de Sport nooit des Heeren dag ontheilige. Red.) Secretaris der Commissie '13 de heer J. A. Wijnmalen, Nieuwe Tolstraat 97 te Amster dam, tot wien belangstellenden zich kunnen wenden. Ze heet volledig: „Nederlandsch Olympisch Comité, commissie ter verbreiding van lichaamsoefeningen ten platten landen". Nog eensBovenstaande actie is goed maar de Zondag en de Chr. feestdagen zgn piet geschikt. Ik kom op de Synode terug. N.l. op die van 1618 en '19, 'k heb er al 'n keer over gehandeld, maanden geleden, en 't was mijn doel niet er zóó lang over te zwggen maar, hoe gaat dat'k zie elke week zooveel merkwaardigs om me heen gebeuren, in den tegenwoordigen tijd, dat het verleden er haast bij inschiet. En toch, men kent Bilderdgk's; „In 't verleden, ligt het heden 'k Wil vandaag meer bijzonder stilstaan bij de rol, die Johan van Oldenbarnevelt heeft gespeeld in de gebeurtenissen, welke in '18 en '19 tot ontknooping en voor hém tot zulk een tragisch einde kwamen. 'n Staatsman van groote beteekenisl Dót stel ik, in navolging van al onze groote geschiedschrijvers op den voorgrond, juist omdat ik wat de kwestie van '18 betreft, zoo met mijn gansche hart tégen hem en vóór Prins Maurits partij kies. Hg was Spanje's groote tegenstander. Van oud-Romeinsche onkreukbaarheid. Voor de zaak-des-vaderlands, mits dan naar zijn opvatting en inzicht, had hy alles over. Van zgn schouderen af en opwaarts, stak hij hoog uit boven zeer velen van zijn tgd; boven velen ook dergenen, die hem belaagden en zgn ondergang zochten. Driewerf jammer voor zóó'n man I Het was toch wel merkwaardig, dat Olden barnevelt van het groote theologische twist punt, waar eigenlijk Alles om draaide, zoo weinig af wist. Nu ja, natuurlq'k wel iels. Ge most u dien tijd voorstellen. Thans kunt ge u onmogelyk iemand denken die nog nooit gehoord heeft van de finantiëele gelykstelling tusschen openbaar of bgzonder onderwys; die absoluut niets weet van 't Leger-des-Heils; die zelfs den naam der Russische bolsjawiki nooit hoorden noemen. Zoo iemand is thans ondenkbaar. Daarentegen zijn er honderdduizenden, die in alle eerlijkheid des gemoeds verklaren kunnen, dat zij nog nooit van de „praedesti- natie", van „supra- en infra-lapsariërs" of van het „decretum honible" hebben ge hoord.1. waar men nu in de 17e eeuw weer vol van was. Ook Barnevelt moet er eenige notie van hebben gehad. Alleenigk het interesseerde hem niet. Hg vond een theologische verhandeling vóór of tegen de eer der voor-verordineering den prijs van 't papier niet waard en van veel minder beteekenis, dan een eigenhandige nota der Verheven Porte of van den Dage van Venetië. Die laat3ten raakten den handel. Den hartader van 's Lands welvaart. Maar zulk een praedestinatie-traktaat had met de zaligheid, volgens Barnevelt, niets te maken en gaf maar nieuw voedsel aan het verderfelyke theologische twistvuur, dat hg een ramp achtte voor het land. Het was een eigenaardig geval. Toen hg gevangen zat en een gereformeerd predikant in den breede het leerstuk der uit verkiezing met hem behandelde, toen merkte Barnevelt, 't zg terecht of ten onrechte, ik beslis het niet I tot zgn eigen verbazing, dat hij toch goed bezien méér voelde voor de denkbeelden van Gomarus dan voor die van Armlnius I Maar 't bleef hem steeds bijzaak. Hy was 'n eenzijdig Staatsman. De hoofdvraag, die voor hem beslissend was, lag niet op godsdienstig, theologisch o kerkelyk, maar eenig en alleen op staatkundig terrein. En nu was het voor hem een uitgemaakte zaak, dat de jonge Republiek der Vereenigde Nederlanden dón alleen sterk zou staan, wanneer haar burgers op elk gebied, met name ook religieus, één ign trokken. Dat was voor hem 'n anioma. Maar óókz'n politieke grondfout. Dezelfde fout, die de latere liberalen hebben gemaakt. Die wilden door middel der school dezelfde kunstmatige nationale eenheid ver- krygen, als Barnevelt zocht door middel der kerk. En nu vergaten beiden dit 25 cent per Regel.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1