Zaterdag 27 Juli 1918. 3S8le Jaargang N°. 2410. voor de Zuidhollandsclfte en Zeenw^elie Eilanden. Ziekte", Eerste Blad. EEK EXTRA FIERE aaoTE mi m mm mm AnUremlutUmair Orgaan skar ros MTM IN HOC SIGNO VINCES 1PZAAD HAAS- El SÖHELOEB0DE Onderdrukking der Openbare ScM« „HET GOUDEN REET", OP ÖEÜ UITKIJK. onds dteelt mnen 3egen- )"azen, iffl ra W. BOEKHOVEN Zonen, Alle stta&liea vo©r dé Redactie fresteind, Advertentlên eia verdere Administratie franco loc Ie zenden aan He Uitgever» Zonen, D een ïsten staat, aaf van prijs Bureau van Jt JEUITEH rijzen, dage- n bij 14273 JJIJS, 'ordt vervolgd.) ÜW KANTOOR HULP RIJ DE LES üf HUIS VAN UW KINDEREN. Motel ifteiitaurant LOGIES MET ONTBIJT propriëtair R. C. F. i d. LEE-Icom iOÏ aopste adres otingen voor 14191 4> 14266 3 3 13043 tijd. O 3 R z sr geluidwe- Verder alle telsdlk. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 3.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSD1JK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 121/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DjNSDAG- en VRljBAGMORGFN 10 UUR. DAGEN ZAL te Amsterdam, orzorgsmaat- Prtjs f ©.35. werkje bij >IJK. oorten ELHARNIS. en het „nieuwe was beslissend, st van haar ge- :e consciëntie en ver gaven voor gesticht, invloed. opgericht, en n was de Raad lezen ommekeer gaven, met zijn gesteund, geluwd. weeën gesplitst, verhouding en jeide deelen be- ze de politieke inderheid. is jaren Treub's ie volhardendste wist te krijgen, ers. hier de sociaal- maar tochze ..staking'', die 't jèr brengt en de aar grooten slag rijd vertroebelen de publieke sym- voor de lezers van l^e Premie, die wij onzen lezers thans aanbieden is ongeëvenaard en voor dezen tijd iets werkelijk buitemge- woosïs. Wij zijn overtuigd, dat wij onzen lezers bepaald een grooten dienst bewijzen, wanneer we tegers laleverissg v&ss achterstaande SON voer slechts ZESTIG CM1T aan ons Bureau afgehaald, aanbieden EEN GEHEEL NIEUWE, VOLLE D1GE DUID&LIJKE "i'ii nu urn.nirciiiTii©«Jia in PRACHTIGE, HELDERE KLEUREN GEDRUKT en voorzien van een slfsha- betisch register. Zoeken is niet noo- dig. Het register wijst U den weg. Deze üsu-ft va® feropa van de zoo gunstig bekende teekenaars P. Joh. (^Bottine en J. Krijgsman voldoet aan de strengste eischen voor: AFGEPAALD is de prijs Gïü cent. FSANCO FEE POST ssileeu tegen inzending van postzegels of post wissel f 0,75. Wie van deze Extra-Premie wil profiteeren, haaste zich, daar «Is voor raad «let «o© gro®4 is en bet aantal liefhebbers voor deze Kaart van Europa buitengewoon groot zal zijn. De Administratie van MAAS- m &CHELDIBOBE. Een der uitingen, die ons in de ver kiezingen geërgerd heeft, was die der Vrij-liberale partij, waar zij beweerde bereid te zijn tot een eerlijke uitvoe ring van 't nieuwe Grondwetsartikel, maar ook in de toekomst trachten zal, iedere „onderdrukking'' van de open bare school te keerenmet de nota bene haast bespottelijke bijvoeging, dat zij de „aantasting van de werkelijke vrij heid van onderwijs" zal trachten te voorkomen. Ergerlijk is deze zinsnede. Want wie der Rechtscbe partijen heeft ooit in de vorige en in de huidige eeuw gestreden voor „onderdrukking der openbare school Ergerlijk is deze zinsnede. Want heeft de Vrij-Liberale partij wel ooit eenig benul gehad van de „werkelijke vrij heid" van onderwijs, zooals die door de Rechterzijde en door elk man van Recht voor allen wordt voorgestaan en ver dedigd, Nota benede vrij liberale partij, die voor 't christelijk onderwijs nooit een goed woord heeft over gehaddie voor 't bijzonder onderwijs nooit sym pathiek heeft gesproken, die zal waken tegen „aantasting van iverkelijke vrij heid". Een wolf, die de schaapskooi zal beschermenEen kiekendief, die zich neerzet naast de broedende eieren, om de hen te beveiligen en de nit de schaal brekende kuikens 't leven te verzoeten. Wat een miserabelen indruk maakt zoo'n zinsnede toch op ieder, die de schoolhistorie ook maar eenigermate oppervlakkig kent. Maar zoo zijn er geen in Nederland ieder Staats burger in Nederland kent den School strijd ieder hoort er van dag in dag uit ieder kent den Subsidie- strijd, den strijd om zijn rechtmatig portie uit Staats- en Gemeentekas den strijd om gelijke rechten hij oplei ding, bij bewaarscholen, bij Lagere, Mid delbare en Hoogere Scholen den strijd om uit te slaan zijn vleugelen zoover mogelijk, opdat kome tot de Chr. School alles wat nu nog door finanti- eele zorgen wordt tegengehouden. En dan durft de Bond van Vrije-Li- beralen 't nog te zeggen en te schrijven, dat zij in de toekomst trachten zal iedere onderdrukking van de openbare School te keeren; maar ook zal trachten te voorkomen aantasting van de werke lijke vrijheid voor 't B. Onderwijs. Blij ven we asjeblieft bewaard voor de hulp van den Bond, die aan ons Christelijk Onderwijs de „werkelijke" vrijheid zal verleenen Wie de Rechtscbe partijen na 100 jaar strijd om de School, om 't recht van 't Bijzonder Onderwijs zoo slecht kent, dat hij ze voor onderdruk kers van de Openbare School durft uitmaken; ze zóó zwart op wit durft betitelenwie zóó de rechterzijde met zijn grimmig oog aanstaartreken er op dat zóó iemand een goed begrip heeft van de werkelijkevrij heid van onderwijs. Zeg liever, dat hij er totaal geen begrip van heeft Onderdrukking der Openbare School wordt door geen enkel man van Rechts begeerd, 't Zou in lijnrechten strijd zijn met ons Rechts beginsel van„Zelf- leven en een ander laten-leven Ja, waarlijk, de Bond moge zich Vrij-liberaal noemen; maar Liberaal is de AntiHij voorzeker, die de worste ling om de school aan den lijve voelt hij, die er voor ofiert zijn geestelijke vermogens en zijn geld, zijn eer en naam, zijn tijd en finantieele bijdragen, hij is liberaal in dit opzicht en gunt aan de O. S. alle rechten, van 't kleinste tot 't grootste maar op conditie dat de B. S. niets mindere en niets meerdere rech ten erlangt. De Openbare School mag niet onder drukt worden, dat is der Anti's leus; dat is altijd haar wensch geweest. Ze leve voor wie haar begeert. Maar ze verdwijne waar ze niet verlangd wordt. Met geen kunst- en vliegwerk worde de O. S. gehandhaafd. Met geen onre delijke Wetsbepalingen worde haar de hand boven 't hoofd gegouden. Ze leve maar dan door natuurlijke oorzaken, omdat men haar begeert en aan haar behoefte heeft, Er is een Staatkundige Vrijheid. Er is een Economische Vrijheid, Er is een Geestelijke Vrijheid. De eerste wenscht de Antirevolutionair te behouden door zich aan te gorden met 't zwaard en voor zijn onafhankelijkheid goed en bloed veil te hebbendaarvoor de mobilisatie Gedempte Boereasieiger 63A, 63H 12451 Direct nabij de Hoofdsteeg, Houertl&m, - DINERS ƒ1,— en hooger. f 1.26, f 1,50, en f 1.75 Tel. no. 1532, Aanbevelend, Het door ieder aanbevolen adrea. en de mobilisatiecredieten, die onze sym pathieën volkomen bezitten. De Econo mische Vrijheid begeert de Anti tegen over 6lke richting, die den Staat wil gebruiken als machine om Handel en Nijverheid en Landbouw enz. onder zijn bedwang te krijgenwaut naast de Staatkundige Vrijheid door onze onaf hankelijkheid staat die van evenbooge waarde, de vrijheid van en in de maat schappij voor den zelfstandigen onder nemer, zoowel in 't klein-, als in 't midden-, als in 't groeibedrijf, in alle takken van volkswelvaart. De Anti strijdt voor die Staatkundige en die Economische Vrijheid .maar met evenveel vuur voor de Geestelijke Vrijheid, En deze laatste is 't juist die door 't Liberaiicme al te zeer verwaar loosd is. Van dahr juist de Schoolstrijd Die geestelijke vrijheid jaagt de Anti na! Ieder zijn geloof; ieder zijn doop ieder zijn Kerk; ieder zijn Kerkvorm ieder voor God verantwoordelijk voor wat hij gelooft en belijdt, Maar juist die geestelijke vrijheidsidee, welke leeft ia Rechts, maakt 't onmogelijk,^absoluut onmogelijk om onderdrukker van eenige School te zijn. Anarchistische scholenSocialistische scholen Roomsche scholenIsraëJieti- sche scholen; Moderne en Atheistische scholen wij gunnen ze vrijheid, als er zich voorstanders van opdoen. Laten de Revolutionairen hun school stichten met eigen geld, en zonder staats gevaarlijke theoriën den kinderen in te prentenin ordegeen Anti zal 't be letten geen Anti zal ze met den vinger aanwijzen als revolutie-schoolwe zul len hun meening op onze eigen school bestrijden en onze kinderen tegen lmn gif e6n contragif schenken, maar vrij heid mogen ze hebben, zonder natuur lijk losbandigheid te worden. De Anti heeft 't aan den lijve ge voeld, wat 't is. als zijn geestelijke vrij heid aangerand wordt; hij heeft een schoolstrijd achter zichnog een school strijd voor zich. En daaromLeve de geestelijke vrijheid zelfs voor een anar chistische school. De strijd voor de geestelijke vrijheid durven wij aanWe durven den revo lutionair aan, maar de macht der Wet mag er niet tusschea komen, 't Moet langs geestelijke wegen, met geestelijke middelenuitsluitend door de kracht zelve, en van den geestelijken inhoud van 't onderwijs, Maar eenige school onderdrukken Zoo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten! Wie met onderdrukking gepoogd heeft ons Anti's te nekken, gelooft heusch, dat de Anti 't poes-wederpoes, 't oog-om-oog, 't tand-om-tand, ook op hem wil toepassen. 't Is een groot misverstand. Geen onderdrukking van de Openbare SchoolMaar Recht voor Allen. Het Staatspensioen verworpen. De Eerste Kamer heeft 't Staatspensioen- voorstel-Marchant, 't oude, verworpen met 26 tegen 19 stemmenzuiver Rechts tegen zuiver Links. We verheugen er ons over, dat de beslissing zóó gevallen is. Na de bekende beslissing van Juni '17, toen de 100 Kamer leden besloten om te laten zitten wat zit en ze aiie 100 zoo ongeveer weer hun intrede in de Kamer deden na de aanneming van de gewij i^de Grondwetsartikelen, heeft Links tóch den moed gehad, om dit Staatspensioen weer ie te dienen, maar 't Aanpassingswetje, dat heette om verzoening te brengen tusschen de Ouderdompensioneering en de Verplichte Verzekering is in de 2e Kamer door Rechts afgestemd en door Links aanvaard, wat tot gevolg had, dat de Eerste Kamer er over moest worden gehoord. Waar echter in de 2e Kamer al gebleken was, dat't Compromis van Lely in stukken lag; dat Rechts van dat Aanpassen, van dat lijmen en krammen om Staatspensioen of Staatsbedeeling vast te hechten aan de Premiebetaling, daar kon ieder op zijn vingers al narekenen, dat de Eerste Kamer net zoo min als Rechts in de Tweede van die Aanpassing zou gediend zijn. En alzoo is geschied. Het Aaupassings- wetje ligt tegen den grond. Hopen we, dat 't nieuwe Kabinet zich haasten zal om den Arbeid recht te doen, en de in 't Staatsblad staande wetten van Talma, zal uitvoeren, hetzij met, hetzij zonder wijzigingen. Maar met wijzigingen zou beter zijn. Van 1913 tot heden liggen die weiten daarmaar de heele Linkerzijde heeft ze met een gebaar van verachting behandeld. Ze stonden in 't Staats blad ze waren Wet, maar men lachte er om en liet ze voor wat ze was. Nooit vertoond in de historie van een volk. Door de Konin gin onderteekend, liet men de Wet van 't Pensioende Wet van de Ziekteverzekering de wet der Raden van Arbeid koud naast zich liggen, Men meende 't volk een plezier te doen. Politieke winst beoogde men met de gratis-uitdeeling. 't Volk was er niet van gediend, 't Wil eerlijkheid en rechtschapenheid in de Wet geving geen politiek geschachergeen azen op stemmengeen azen op volksgunst door een liberaal fo'otje uit de Staatskas, dat men eertijds halsstarrig weigerde. 't Staatspensioen ligt tegen den grond. Premiebetaling komt aan de orde. 't Ver heugt leder, die den Arbeid hoog houdt en hem door eigen kracht naar boven werken wil. Want premiebetaling verhoogt 't ideaal vaa den Arbeid n.l. zelfstandigheid. Weezeg ik, somber gestemd. Wee! nu reed3 in het heden en straks in de toekomst steeds meer het groote gezin, dat bestddn moet van de verdienster, van hem, die aan het hoofd staat. Ik begrijp hier iets niet recht. Wordt er in de gansche sociale beweging nu wel eigenlijk iets gedaan ten goede van het „groote gezin" Er wordt zelden over geschreven. Er wordt weinig over gedacht. En zoo komt juist in dezen crisistijd, en misschien straks nóg «meer als de Oorlog voorbij is, de Malaise komt en de Fiscus méérmalen den tienden penning vragen gaat, zoo komt nü juist het „groote gezin" meer dan ooit in de knel. De tijd komt, dat ook het kind van God dubbele genade noodig hebben zal, om zijn „groot gezin" niet een vloek te achten in plaats van een zegen. 't „Groote gezin" heeft schier Alles tegen. Allereerst de publieke meening, gelijk deze voor een groot deel staat onder den druk der moderne ideeën. Hoe die zijn, ddt weten we I Het „groote gezin" is 'n domheid. Wie het verwekte en wie het ter wereld bracht, zijn onnoozeie schapen, ja, het is reeds uitgesproken, dat het misdadigers zijn. Het wordt, nu ja I geduld i Er staat nog geen gevangenschap op het vierde of vijfde kind, om van een hooger getal maar te zwijgen, maar wie zoo „rijk" werden, worden met hoon overgoten en met onverholen wrevel aangezien door de woord voerders in onze hedendaagsche maatschappij. Het is toen ook ongehoord I Reeds voor één dag komt men niet onge nood zich bij wild-vreemden als gast mel den wat doen dan die huisvaders met zulke reuzen-gezinnen den disch des,levens, waaromheen de gerechtigden zich immers tóch al zoo verdringen, te belasten? En dat niet voor een dag, maar voor vele jaren Het is weergaloos brutaal. Zegt niet een plat, maar wddr spreekwoord dat vele varkens de spoeling dun maken Zoo spreekt de wereld, zegt men Ik geef dit toe. De kerk spreekt andets. Zij noemt naar den Woorde God3, kinderen 'n erfdeel des Heeren en gewaagd van den „kin derzegen" zonder achter de tweede of derde zegenherhaling 'n groot hek te zetten zeg gende „Nu is 't genoeg I Stort nu van dien mllden regen, verdere dropp'len niet meer neer I" In haar belijdenis is de kerk zuiver en juist Ook steeds in haar praktijk. Laat ik iets mogen in herinnering bren gen uit de „historie contemporaine", uit de „dingen-van-den-dag." Er wordt 't eerst en 't meest in de Geref kerken, maar ook wel daar buiten een cam pagne gevoerd tegen het stelsel van plaats- verhuren, dat eertijds zoo populair was. Dat plaatsverhuren gaat er één. 't Ligt niet in den geest des tijds. EnTk vind 't alleen maar jammer, dat het vijftig jaar en langer in eere gebleven is, zonder dat de oogen er voor open gingen, dat dit stelsel toch met den geest der H. Schrift en° de idee der „christelijke broeder schap" in strijd was, zoodat de oogen feite lijk eerst open gingen nadat onder de wis selwerking met de kringen van hen „die bui ten zijn" zekere democratische oogenzalf de oogen in dit opzicht had verlicht. Men wa3 soms zoo naïeve lijk blind. Zoo heb ik een gemeente gekend, waar de „vrije plaatsen", alwaar de „armen", we duwen, bedeelden en 't kindersurplus van niet gehéél onbemiddelde, maar „te" groote gezinnen zaten, waar die plaatsen beslist de beste waren uit het gansche gebouw. Wat gezicht en gehoor óp en v&a den kan sel betrofwat zon- en kunstlicht aanging met oog op tocht of warmte, 't zat dédr het best. De gemeente had 't zoo gewild. De „armen" móchten niet „achteraf". Dat voelde ze, was iets dat rechtstreeks tegen den wil en de bedoeiing haars Konines inging. „De armen hebt gij altijd met u", „indien gij wilt, gij kunt hun wel doen I" Welnu I dacht deze gemeente ia kinderlij ke genegenheid om de wil des Heeren te vol brengen: Wij zullen hen wèl doen; wij ge ven ze de beste plaatsen in 's Heeren huis I En de andere werden dan te duurder, bij op bod, verhuurd, opdat de kerkedienst er geen schade van lijden zou. Zij vóélde niet, de gemeente, en daarom reken ik 't haar niet zwaar aan, dat juist de demonstratie, Zondag aan Zondag opnieuw van die „arrnen" en „begunstigden" in die aparte banken bijeen, in de samenkomst der gemeente een uitwendige scheiding maakte tusschen „arm" en „rijk", die met de broe derlijke eenheid in Christus in snijdende dis harmonie was, wijl op 't heilig erf de be grippen „arm" en „rijk" 'n heel andere ge- dachteawereld te voorschijn roepen, dan in 't wereldsche leven. Toch bestédt 't plaatsenverhuren nog. En nu kan men in theorie wel zeggen, dat men voor zich en de zijnen, wanneer 't niet anders kan, dan de allergoedkoopste maar huren moet, doch de praktijk leert anders. Als er eenmaal 'n „zaakje" van gemaakt wordt, din moeten velen ook min of meer „stand ophouden". Ze hébben immers 'n positie. Ze willen zélf niet „overal" zittenze kun nen hun vrouw toch niet overal zetten. En als ze dan hun kinders wat bij zich wiilen zien, nu I dan wordt het juist de omgekeerde wereld eu de broeder die 't méést moest wor den ontzien vanwege zijn groot contingent „bondelingen" waarmee hij de gemeenschap der Kerk zocht, die wordt juist het zwaarst bclRst* Gelukkig raakt de verhuring, met de jaar- iijksche weerkeerende overwinningsbulletins in de kerkboden of christelijke kranten„De plaatsenverhuring te heeft zooveel hon derd gulden méér opgebracht dan het vorige jaar," wat ze met de land-, rietgewas-en boomgaardverhuringen gemeen heeft, uit de mode. Wij krijgen daarvoor in de plaats de „jaar- lijksche bijdragen" tot onderhoud van den kerkedienst en al is natuurlijk in de „vrije" kerken een bepaalde omslag, van „hooger- hand" opgelegd uit den booze, tóch wordt en terecht I de gemeente er wei degelijk van K: \,xM i

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1