Woensdag 26 Juni 83ste Jaargang N\ 24.01, voor de Zaldhollandüehe era ESeerawseli® lilandeo Oi 'i graf ïi 't Antirevolutionair Orgaan Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES INGEZONDEN. A W. F. lOEIBUïfG. IDcNBURfi, lijst 20 m. 1. W. BOEKHOVEN Zonen, fin.) Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Gent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDP. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12Vs Cent per regel, RECLAMES 25 Gent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zfj beslaan. Advertentiën werden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. tile stuKken voor «ie Maciie OesieaiecS, A«S ver f esitlés* e© ventere ^isIiBlssrsitie fraaie© toe te sendee rami «ie fJltgevem Onder al de gedachten, die u uit 't Nieuwe Testament als frissche bries na zomerglooite, tegemoet komen, is de vrijheidsidee. Ge voelt 't als lezer van 't Oude Testament telkensin dat Oude Testament is alles band en bond, alles met een »Gij zult" geteekend. „Gij zult 'Gij zult niet"Gebod op gebod; regel op regel; voorschrift en voorbeeld bij 't gansche Israelietische godsdienstige le ven in alle tijdvakken vóór en na de Richters; vóór en na de Profeten. Gij zult, zoo luidt de wetGij zult zoo klinkt 't tot de tempelbouwers die Mo- zes bestek, dat is des Heerenuitvoer den. Gij zult zoo klonk altijd 't ver manend dreigen en het dreigend pro- feteeren der groote en kleine profeten. Maar de Heiland is niet gekomen in Bethlehem om de Wet en de Profeten te ontbindenom den Oud Testamen- tischen opbouw te vernietigen en op de puinhoopen der oudeBedeeling een totaal nieuwe te stichten, neen, Jezus is gekomen om de oude vormen van Mozes af tot Maleachi, een nieuw leven in te blazenze van den bolster te ont doen om de pit en kern te doen genie ten aan iederen Israëliet, die er van profiteeren wilde. Daarom streed Hij zoo bitteren strijd en onophoudelijk tegen 't Farizeïsme, de warme voorstanders van een reeds tot kou verkilde en on geestelijke deugden- en plichtenleer, die wel de vormen nog raakte, maar geens zins meer 't diepere wezen. Daarom Zijn ernstig: Wee u, Wee u, Wee u, gij Farizeeën en gij Schriftgeleerden, want gij doet dit en dat, maar gij maakt uwe cedelslang, maar gij vertient uw dille en komijn, maar; gij legt den menschen lasten op te zwaar om te dragen, maar ge raakt ze zelf niet aan; gij gaat in de huizen der weduwen, maar .gij hebt ge hoord, dat aan de ouden gezegd is maar Ik zeg u Maar, maardat was de antithese tusschen Oud- en Nieuw Testament tusschen Mozes en de Heilandtusschen schaduwen werkelijkheid ;tusschenletter en geesttusschen vorm en wezen tusschen „plicht" en de geestelijke genadevrucht; tusschen zoovéél uiter lijk vertoon met deugdenglans èn innerlijk door den H. Geest bezield leven uit pure liefde en dankbaarheid voor ervaren gunste van Omhoog; tusschen band en Vrijheid; die boroemde Vrij heid des Christendoms; die vrijmaakt, als de Zoon ons zal hebben vrijgemaakt; vrij, altijd vrij in Hem, door Hem, met Hem èn toch gebonden, maar door gansch andere bandendoor banden der innige liefde voor Jezus en zijn leer. Maarmaar! dat was de antithese tusschen 't Oud Testamentisch Volksle ven, de Oud Testamentische Volkskerk, 't Oud Testamentische Koninkrijk van Israël, waarvan bij de Hemelvaart op den Olijfberg nog de discipelen droom den, vragend wanneer toeh't Konink rijk van Israels vorsten nu eens weer opgericht zou wordenèn 't Nieuw Tes tamentisch Christendom met zijn óók Grieken en Barbarende Nieuw Testa mentische Kerk van Christus met baar Gij zijtaWsw broeders van wat geslacht en wat heidendom'tNieuw Testamentische Koninkrijk zonder Davids paleis en Salo- mo'sknechteningoud en purper maar met wedergeboren zielen, zonder praal, zon der uiterlijk, zonder vertoon, en onder danen van den gekruiste op Golgotha, wiens Rijk niet van deze wereld is. •fc Vrijheid Maar op 't graf van 't Christendom groeit de dwang. En terecht heeft eens een schrijver opgemerkt, dat uit 't graf van dat Christendom de Alvermogende Staat opkomt. Op dat graf bloeit de gif bloem vaD 't Staats clericalismeop dat graf kunnen de grafsteenen geen ander inschrift hebben, dan»Hier ligt de Vrijheid van 't individu". Toen de volken ophielden waarlijk Christenen te zijn, begon het juk van den Staat zwaar te wegen; want zóó zeker hetis, dat de beste Christen de beste staatsburger is, zoo zeker ook is die Staat de vreedzaamste, de viijheidlovendste en vrijheid eerbiedigende, waar de onder danen dagelijks met hun Overheid hun God zoekenenin Christus hun middelpunt van leren vinden. Waar 't Christendom in oprechtheid tiert, daar is vrijheid in den Staat voor elk individu om zich gees telijk on stoffelijk volkomen uit te leven en dan is er vrijheid vangeweten, van ge loof, van belijden en benaarstigen, handel en wandel voor Christen en Ohristinne maar dan ook stoffelijk: geentijrannie van den Staat, geen slaafsche banden van plichten hier en daar; van aller lei wetten en voorschriften over uw eten en drinken, je fabriek en je arbeid, je school en je scheepvaart, je wegen en je kanalenje vere'enigen en je los maken in en van organisatiesdaar is de Christen zich zelf weer omdat hij, juist Christen zijnde, van Godswege zijn roeping verstaat. De Staat behoeft hem o zoo weinig op te leggen hij individu volbracht 't reeds, om Gods wil, om zij as gewetenswil, om des broederen wil, om der welvaart wil van hem, de zijned van hem en 't algemeen. Maar als men naar God niet luistert dan zai men luisteren naar den dwin- genden Staat, God is liefde en men gehoorzaamt hem niet! Dan zal de Staat ons overheerschen .die 't geweld, de kracht, de dwang, 't bevel, de sabel, de justitie, de gevangenis is. Vrijheid en Gezagze tieren op 't veld van 't Christendom, 't Zijn bloemen van zijn akkersmaar waar 't ongeloof die velden plat trapt als door woeste oorlogsbenden, daar vertrapt het meteen de heerlijke vrijheid, die 't individu met zijn God, met zijn naaste en met zich zelf in 't nauwste en beste kontact brengt. Op 't graf van 't Christendom is t geestelijke leven doodmaar dan ook afgestompt het fijngespitste ge weten afgestompt 't teere barmhartige gevoel voor leven, streven en lijden van anderenafgestompt 't rechtsge voel, doch opgebloeid de zelfzuchtop dat graf groeien distelen en doornen van eerzucht, hebzucht, zelfzucht, heersëhzucht, regeerzucht met al de pijnlijke gevolgen, die een zwaar abces by een zwak patient hebben kan; en op dat graf richt Vadertje Staat zich omhoog en zwaait 't zwaard des gs- welds, der verdrukking der minderhe den het zwaard van dwang ten goede voor de goeden en ten kwade voor de kwaden, tenzij de Staatsorde zelf reeds rot is, en de hooge Overheden 't recht doen struikelen op de straten als in de dagen van Samuels Richterschap zijn zonen deden en die van Eli»ze bogen 't recht»ze namen geschenken aan«. God zelf riep Staten in 't leven; ze zijn Zijn werk, en 't is Zijn genade, die ze ons schonk, om in de ontstane chaos door de zonde sinds 't Paradijs, nog vereenigingen te stichten met Ge zagsdragers, die een zwaard dragennog Staten te stichten van ordelijk saam wonen in plaats van elkaar, zooals in de wildernissen van Afrika en Indie, elkaar op te eten, uit te roeien, voor slaaf te versjacheren en elkaar een eeuwigen strijd van familien, geslachten en stammen aan te doen. Maar laat in zoo'n Staat de Christus staan in 't middelpunt, zóódat Overheid en onderdaan Hem zien en aanbidden m dien Staat is 't mensehelijk leven ondanks de zonde nog dragelijk. Doch laat in zoo'n Staat de Christus gebannen zijn, zoodat de Overheid Hem niet begeert, en de onderdaan er niet naar vraagtin dien Staat is aan de orde vrijheidsherooving door wetten en reglementen dag in, dag uit; dat is de Staat van de Justitie, politie, gummi stok; daar is 't huiselijk, 't schoolr leven, 't ambachtsleven, 't winkelleven, 't volle bedrijfsleven kapot geslagen. Op 't graf van 't Christendom groeit de plant der sociale verwildering! de gifplant, van Gezags fanatisme, bij de Overheid ter eener zijde en van Gezags- vertrapping door den ontevreden onder daan ter andere zijde, 't Christendom leveDan bloeit de Staat en heeft ieder burger een mooie plaats voor 't hol van zijn voet De Schoolstrijd. Bekentenissen: Men weet hoe het liberale Tweede Kamerlid Jhr. R. R. L. de Muralt ten aanzien der Schoolkwestie bezig is zijn draai te nemen (draaien kunnen trGuwens alle liberale en sociale Kamerleden). Hij stemde vóór 't nieuwe artikel 192 der grondwet omdat hij naar hij zelf verklaarde, „zoover mogelijk wilde tegemoet komen aan de ge moedsbezwaren van de tegenstanders der open bare School", maar bij de nadere uitwerking verwachten we van dit Kamerlid niet den geringsten steun maar wel alle tegenwerking. Immers in een vraaggesprek met een Te- legraaf-correspondent verklaarde en bekende hij o.m. (zie Telegraaf van 11 juni 1918): Laat ons ronduit erkennen dat wij, voorstanders van het openbaar onderwijs, in den loop der jaren een nederlaag hebben geleden. Aan de openbare school is een harde klap toegebracht de oude liberale idee van een neutrale school voor heel de natie is op niets uitge- loepen. We moeten daarin berusten ge moet niet vergeten dat wij deor het nieuwe artikel 192 in sl chter conditie komen want de schoolstrijd zal na de totstand koming der onderwijswet door de rechterzijde geveerd kunnen worden met veel beter wape nen dan ze tot dusver had (zeer juist gezien Het is om dit alles dat ik van het nieuwe artikel 192 voor ons (voorstander der open bare school) veel ellende voorzie". Dat moet je geloovenIn 't vermelde in- tervieuw van een Telegr.-correspondent met 't Kamerlid Jhr. de Muralt zei laatstgenoemde (lib.) Wij vrijzinnigen hebben steeds als aller eerste programmapuntstrijden voor de gees telijke vrijheid (dit is één van de grootste leugens die de liberale partij poseert, het is niets anders dan een leuze om het kiezers corps te misleiden en te bedriegen). Daar zijn van die dingen die niet gezien maar geloo fd moeten worden. Van dien strijd van de vrij zinnigen voor de geestelijke vrijheid hebben ze zelden, neen, nooit iets gezien. Zouden we 't dan misschien moeien gelooven Want der liberale financieele en moreels bevoor rechting van de godsdienstlooze openbare school is voor ons andersdenkenden immer en altijd geweest een geestelooze dwingelandij. Zouden wij, kortzichtige menschen, de dom pers, 't dan altijd precies verkeerd hebben gezien en zij, 't denkend deel der natie 't altijd goed hebben gezien. Ja, der liberale beweringen zullen apodic tisch zijn en wij zullen de tegenstrijdige blijken ervan als even zoovele wrangs vluch ten met verholen tegenzin slikkend, er aan moeten gelooven. Gelooven aan 't liberale dogmawij strij den voor de geestelijke vrijheid. Nou breekt onze klomp 1 Onbetrouwbaar. Hoe onbetrouwbaar de onderwijspolitiek van de liberalen is wordt hun niet alleen onzerzijds aangezegd maar evenzeer door hun geestverwantende vrij zinnig democraten en sociaal democraten. In de „Vrijzinaig Democraat" komt de heer Marehani tot de conclusie, spiekend over 't voorstemmen der Liberale Unie bij de herziening van artikel 192 en de daarbij Riet passende houding van thans door 't tegen stemmen tegen 't wetteke Lohman: „Wij zijn door den heer De Muralt en de zijnen be drogen." En „Het Volk" omschrijft een positie der liberalen in de Schoolkwestie aldus: „Wat stelien tegenover dit zegenrijk be ginsel de liberalen Het oude gezeur over de openbare school. Welke oplossing hebben zij van het vraagstuk Geene. Het liefst zouden ze teruggaan tot voor den tijd van 1848 toen van overheidswege het opkomen van kerke lijke scholen zooveel mogelijk werd belet. Dat durven zij niet openlijn zeggen. Zij blijven in de ruimte. Zij vullen veel volzinnen met schoone woorde i en holle phrasen over de openbare school. Maar wat willen zij Het nieuwe grondwetsartikel waar zij zelf voer hebben gestemd, te niet te doen Zij durven niet en zij kunnen niet. Wat wiilen ze dan? Zij zeggen het niet. Zij zijn armen van geest 'terwijl ze zich voordoen als de profeten van verlichting en beschaving." Verder commentaar overbodig. De waar heid wordt hier ten voile uitgeteekend. Zul len wij, voorstanders der Vrije School voor heel de Natie, daarin berusten. Neen, laat ons strijden. Er moet nu een einde komen aan den tachiigjasigen oorlog voor de Vrije School. Reeds is erkend dat het eens zoo kleine, verachte groepje menschen die een Vrije School verkiezen boven de openbare, recht van bestaan heeft, nu is het uitgegroeid tot een volk dat er mag wezen, dat beteekenis heeft gekregen. Maar de erkenning van dat r.cht heeft nog niet ten gevolge gehad dat gelijke verhoudingen ten opzichte van andere machten zijn geschapen. Neen, oplossing der Schoolkwestie is niet veilig in. de handen van liberalen en socialen, alleen de rechter par tijen zullen haar tot een gewenscht einde brengen. Wilt ook gij in dezen recht doen, brengt dan uw stem op 3 Juli a.s. uit op onzen uitnemenden Staatsman en Evangelies- belijder lijst 20 no. 1 Stemt ditmaal rechts. In 't linkerkamp, zoowel bij de liber.alen als bij de socialisten, wordt bij veïen een gevoel van onlust aangetroffen. Zoo nu en dan kamt ons dit ter oore. Hoe groot dit is blijkt uit een artikel door Mr. H. W. van Sandick geplaatst in de Vrij liberale Nieuwe CourantAan zijn artikel stemt rechts" ont kenen we deze gedeelten Een ieder wien het welzijn van het Vader land ter harte gaat mag thans wel terdege overwegen hoe hij bij de aanstaande verkie zing op 3 Juli zijn stem zal uitbrengen. Er hangt veel van af. De vrijzinnig democraten hebben in de laatste jaren niets gedaan dan de sociaal democraten naloopen, hen over troefd en overboden om de vö'ksgunst deel achtig te worden en de Unie liberalen volgen hen helaas na, want ook de leiders der Unie liberalen hebben zich bereid verklaard in een socialistisch kabinet zitting te nemen en de leider der socialisten heeft zijnerzijds de opneming zoowel van Unie liberalen en vrij zinnig democraten toegezegd onder uitdruk kelijke toevoeging dat 't kabinet zal een socialistisch kabinet en een deel van het socialistiseh program zal worden ten uitvoer gelegd, een geheel andere toestand dus dan na afloop der vorige verkiezingen toen in een liberaal kabinet eenige plaatsen aan socialis ten zouden zijn ingeruimd, op zichzelf trouwens al een greote verzwakking van liberale regeeringskiachf. Een meerderheid van links zender sociaal democraten is m.i. uitgesloten, de vrijzinnig democraten wiilen ook niet gaan zitten met de vrije liberalen. Stemmen op de vrij liberaal uitgebracht zijn waardelooze stemmen ten opzichte van het regeeringsresultaat. Zij kunnen geen effect sorteeren. En de Economische Bond? Het is de partij'der malcontenten, der onte vredenen, doch het is mij niet gelakt er achter te komen wat deze eigenlijk beoogt. De doeleinden die deze bond volgens de ge schriften en de woorden der leiders zegt nu te streven zijn in volkomen, flagranten tegen spraak met de daden van den hoofdleider Mr. Treub als minister zcodat een afwach tende houding aangaande deze partij ge wenscht en geraden is. Al te bezadigden in den lande die, ook ge let op de treurige resultaten van het socia listisch gedoe der laatste jaren, verschoond wensohen te blijven van de zegeningen van een bepaalt socialistisch bewind, roep ik daar om toe: STEMT DITMAAL RECHTS, tot tijd en wijle, daï de vrijzinnigen terugkomen van de dwaling huns wegs Tot zoever Mr. Sandick. Liberalen, wees door Uw eigen partijgenooten gewaarschuwd die U voor oogen stellen, helder en klaar, wat ons te wachten is als de linkerzijde oppermachtig wordt, 't Staatssocialisme is geen hersenschim meer, neen 'i rijst voor ons op als wordende realiteit, werkelijkheid. Laat het U voor zezegd houden. Een gewaar schuwd man geldt voor twee. En als wij rechterzijde net U toeroepen, 't zou voor U verdacht zijn, maar nu, Uw eigen partijge nooten roepen het u toe, dus van onverdachte zijde komt deze broederlijke raadgeving en vingerwijzing. Wij, antirevolutionairen zijn het met de geopperde motie en natuurlijk niet eens, een hoogcr, heiliger, heerlijker beginsel drijft ons tot rechts heuden, toch schuilt in de gevolgde redeneering meer dan één element van waarheid, dat ook voor ons bruikbaar is. Zijt getrouw, ook in dezen en Uw keuze is beslist. Gij brengt Uw stem uit op onzen uitnemenden staatsman, Oud Gouverneur- generaal C. KOOIMAN Wz. Den Bommel, 21 Juni 1918. Dat vraagt waarborgen Reeds meermalen is betoogd, dat we bij Links de oplossing van den Schoolstrijd niet behoeven te zoeken. Daar zijn nog te veel Eerdmansen, Oito's, de Muralts I Men zegt van dien kantwe moeten waar borgen, dat het bijzonder onderwijs evengoed is als het Openbare. Nota bene I En dat terwijl de onderwijzers van beide scholen hetzelfde examen afleggen. Men zegt van dien kantwe moeten waar borgen, dat bij rechts de schooi cok de openbare in veilige handen is. WaarborgenMaar die zijn er. Een spre kend voorbeeld lazen we dezer dagen in de Volkscourant, een A. R, weekblad, dat in Groningen verschijnt. Het hoofd eener bijzondere school, „ont rukt aan de vergetelheid" de woorden van een liberale district-schoolopziener, d.z., B. van der Meuten, toen hij in het jaar 1911 afscheid nam. Hij memoreerde ir, zijn gedachtenisrede de treurige onderwijs toestanden in Drente bij zijn optreden. Dan lezen we in bedoeld blad het volgende over zijn woorden „Eere, wien eere toekomt. Toen einde lijk mijn klachten doordrongen tot het departement, heeft de in 1901 pas opgetre den minister van binnenl. zaken niet ge rust, aleer hierin kentering was gekomen. Niet minder dar. 1 millloen gulden (waar van f 500,000 alleen voor de gemeente Emmen) werden van regeerir.gswtge be schikbaar gesteld als extra bijdragen, on derwijsverbetering district Assen. En de man, wien dit eeresaluut zij gebracht, was niemand anders, dan z,ex. dr. A. Kuyper". De rechtsche minister, die zulke groote sommen uitgaf voer het Openbaar onderwijs Dat vraagt waarborgen!

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1