toof de SZnidliollaiidsefie en Meeiiwsclie Eilanden. Woensdag 17 April 1918. 888te Jaargang N*. 2881 JLn tirevo air Orgaan Mitst! Suitschs Serlogslsenini J IN HOC SIGNO VINCES De finandësls zorgen van den Staat. KAMEROVERZICHT. LAND- EN TUINBOUW. Reclames Mededeelingen. 5 7o Duitsehe Rijkslsening. 472 7o Ouitscha Schatkistbiljetten V/. BOEKHOVEN Zonen, Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 75 Cent bjj vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 5.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDljK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 121/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Adverfentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. %lle (itnKiMsn voor «ie ««tterteM Hat moet erkend, dat de fioantieele zorgen van den Staat dagelijks toene men. Distributie »oorlog« en marine*, duurtetoeslagenja, om een dagelijksche uitdrukking te gebruikenalles eet geld*. De eene ieening is niet voltee- kend, of de Minister van Finantiën wijst alweer op een nieuwe. En duurt de xirlog met al zijn nasleep nog een paar Sjaar, dan is ook de Nederlandsche Staatsschuld tot een onrustbarende hoogte gestegen, onder welker rente en aflossing we nog een groote rij van jaren zullen moeten zuchten. Geen wonder, dat elk meelevend burger; elk patriot; elke werkman en elke werkgever zich bezig houdt met de vraaghoe moeten die schulden ge delgd; vanwaar moeten de renten en aflossingen komen zonder dat 't Staatsleven zijn taak gaat inkrimpen zonder dat de Staat ophoudt allerlei voorzieningen te treffen, die geld kos ten .ja, integendeel, zóó dat de Staat nog méér dan weleer de steunende en helpende hand biedt om wat door de Neutraliteitshandhaving kapot of lam geslagen is, weer op de been te helpen, óf om nieuwe aotie de hand joven 't hoofd te houden en ze vooruit helpen. 't Is een zwaar probleem. Een groote schuldenlast druktdie moet voegmaar en passant, al schuld afdoende moet die Staat toch voortgaan met zijn aotie ingrijpen hier en aanpakken daar, wat ook alweer sommen verslindt. De Paci fieatie op Schoolgebied, om ons maar hij dat ééne punt te bepalen, kan en mag onder den Schuldenlast van 1000 millioen, dien we aanstonds te dragen hebben, niet lijden. En tochze zal millioenen kosten. Hoe moet deze zaak nu in orde komen? De Faeificatie uit stellen van 1918 naar 1930? Is 't ge oorloofd Ons dunkt neen. En toch zijn er al Staatslieden geweest, die op 't Scheolvraagstuk dit antwoord reeds gaven: Laten we over die Pacificatie eens praten over een jaar of 10 en eerst eens zien, hoe 't dan met de finan tiën staat.* Maar zoo staat 't niet alleen met 't Lager Onderwijs, dat heden door de Grondwetsherziening in bijzondere be trekking staat tot 't Departement van Financien, maar zoo staat 't in de Toe komst óók met de Chr. Hoog. Burger Scholen, Gymnasia, Hoogescholen en Universiteiten. Mag de Staat zijn werk, dit verzoeningswerk der Scholen, sinds 1888 begonnen, stopzetten, verslappen om wille van den Schuldenlast? Hoe moet bij den Woningnood aanstonds de Staat optreden Hoe in 't Verzeke ringswezen, dat toch om oplossing schreeuwt inzake Ouden van dagen, Invalieden, Zieken, Werkloozen, enz. En dan de uitgaven voor Vloot en Leger, hier en in Indie 1 De Staat kan zijn bemoeienissen niet inkrimpen, en toch moet de Schuldenlast gedekt. Ons Cow cept-Program spreekt in Art. 6 over de Sociale Wetten, die voortgang moeten hebben; in Art. 7 over den wettelijken uitbouw van 't collectieve arbeidscon tract voor het in het leven roepen van nieuwe maatschappelijke organen, welke bij de voorbereiding en uitvoering van wettelijke maatregelen zeggenschap er langen. Doeh die nieuwe organen en en organisatie zal den Staat beslist eenige tonnen kosten aan administratie en ambtenarij; in Art. 9 over den Mid denstand, die deels door de hulp der Regeering, meerdere organisatie moet erlangen. Ook dat deels* kost beslist weer geldin art 10 staat, dat zoolang de vrijheid van bedrijf en handel inge toomd wordt, de Overhoid heeft te wa ken tegen onredelijke prijsopdrijving en te voorzien in de nooddruft der bevol king tegen verlaagde prijzen doch dit zal zelfs nd den vrede nog moeten geschieden èn dat kost alweer geld. Zoo zouden er nog wel andere din gen te noemen zijn, die in de Toekomst de bijzondere eu aanhoudende zorg der Regeering vragen; die geld zullen kosten, veel geld. En toch moet de Regeering daarenboven nog aflossen en rente be taler. Maar wie moeten d6 zware belastin gen betalen Bij arbeiders in de steden, die nu al uitgemergeld zijn door werkeloosheid Bij die op 't platteland, wier inkomsten relatief, als gevolg van de duurte, eerder afnemen dan toenemen Bij de rijkelui Bij den Middenstand, die er al sinds jaren niet zoo heel gunstig voorzit ge drukt als hij wordt tusschen 't Groot Kapitaal en de Coöperaties. Ons Program zegt in Art. 14: Vooral na den finantieelen druk, dien de geheel bijzondere oorlogstoe stand in het leven riep, is het, tot behoud van de mogelijkheid van een hervormend optreden, allereerst noo dig dat in den publieken dienst, wat bereikbaar is, vereenvoudigd en bezui nigd worde, zonder te kort te doen aan belooning van het personeel in Staatsdienst overeenkomstig den prijs der noodzakelijke levensbehoeften Voorts zal meer nog dan anderszijn te streven naar een lelastingheffi7ig naar draagkracht, die ook verband houde met de talrijkheid van het gezin, doch evenmin een doelmatige verdeeling in directe en indirecte hef fingen uit 't oog verliest. Alles in ordemaar kdn de Staat er van die enkele belastingheffin gen komen. Al is er >belasting naar draagkracht*al zullen er dan, rmt a's nu, directe en indirecte* belastingen zijn en blijven, zijn die voldoende om af te lossen, rente te betalen en de staatstaak met energie voort te zetten, die in de Toekomst 't toch al loodzware budget met millioenen zal bezwaren. Daar geeft ons Program geen antwoord op. En daarom, juist waar die vraag door anderen ontkennend wordt beantwoord juist waar men beweert, dat de belas tingheffingen, zoo directe als indirecte, èn zelfs bij flink pompen op de beurzen der bezitters, absoluut onvoldoende zul len zijn, daarom zeggen anderen, dat de Staatsmonopolies moeten uitgebreid wordende Staatsbedrijven vermeerderd om de winsten van die Bedrijven zich te kunnen benutten. Daarom eischt men een zoogenaamde repropriatie of kapi- taalinbezitname een eigening van som mige Bedrijven, die daar, als de Telefooii, Electriciteit, Brandstoffen, Scheepsbouw, voor in aanmerking zouden kunnen komen. Rijker Bedrijfsbezit wordt als één der meest urgente middelen genoemd om te voorzien in het tekort aan Belasting penningen. Anderen staan tegen dit Staats socialisme vierkant over en willen van een uitbreiding van de Staatstaak inzake de Bedrijven niets weten en wachten het van eigen hulp en initiatief. Van een vJederlandsehen Bedrijfsstaat willen ze niets weten. Van meerdere Socialisatie zijn ze afkeerig. 't Is een zwaar vraagstuk, dat aan de hoogst bekwame finantieele kopstuk ken, die in ons Vaderland bezitten, de grootste moeite baart Er zijn natuurlijk twee uitersten. Of Onteigening van Kapitaal, d.i zelf Be drijven ter hand nemen en zelf den Staat de Winsten in doen palmen óf de Staat moet zijn handen thuis houden. Maar daar is eok een middelweg. Tus- schea Staatsexploitatie èn Particuliere exploitatie ligt de Gemengde exploitatie, di. de Staat neme aandeelen; of aan den Staat moet extra winst betaald worden boven de belastingen. In elk geval: elke politieke partij staat hier voor een reuzentaak èn bot singen zullen niet uitblijvenstel alleen maar door 't vraagstuk van den Vrij handel of Bescherming, door welke Bescherming wellicht een 12 miliioen was binnen te halen Maar wie durft er over protectie spreken, waar alles nog zoo onzeker is. En tochook dat vraag stuk behoort bij de finantieele zorgen. Een toekomstige Minister van finan tiën wat taak heeft zoo'n man 1 De vacanties zijn geëindigd. Met nieuwen moed gingen beide kamers de afgeloopen week aan den arbeid. De Tweede kamer was het eehter reeds gauw beu, wat wij straks zullen zien. Warme woorden werden in de eerste zit ting van het Lagerhuis door de voorzitter gewijd aan het overlijden van den heer de Beonfert. Aan de orde werd vervolgens gesteld de begrooting van Suriname. Het debat stond niet op hoog heil, waar mee we dan bedoeièn, dat de zaken, die op den voorgrond werden gebracht en de vra gen, die gesteld werden, van ondergeschikt belang waren, zoodat we genoegelijkerover kunnen zwijgen. Zonder hoofdelijke stemming wetd de begrooting aangenomen, evenals die van Curagoa. Reeds den derden dag werd bet rommelen. Wel hadden de heeren pas vacantie gehad, maar dat nam niet weg, dat ze toen reeds begonnen te si'belen. Wegens onvoltalligheid moest de vergadering tweemaal worden ver daagd. Het ontwerp, dat werd behandeld, nl. de opheffing van belemmeringen van den tot standkoming en tot instandhouding van eiectuciteits-werken in den weg gelegd (wat 'n woorden!) zal onzen lezers zeer waar schijnlijk geen belang inboezemen. In het Hoogerhuis echter werden belang rijke redevoeringen gehouden. Daar was aan de orde de begrooting voor 1918. Wel wat laat. Maar beter laat dan nooiil De heer de Vos van Steenwtjk (A.R.) sprak o.a. over de coalitie en zei: deanthl- these blaft reëel, de drie rechtsehe partijen blijven verbonden door een hooger beginsel en de partijen der Linkerzijde zullen zich daarbij hebben neer te leggen. Wat betreft de S. D. A. P. en het Konings schap: die partij behoort onomwonden uit te spreken, hoe ze daarover denkt. Inmiddels kwam de volgenden dag het antwoord daarop bij monde van den heer Vliegen (S.D.A.P.) Die zei, dat de S.D.A.P. van huis uit repubiikeinsch is, maar het Koningsschap, zooals het hier practisch wordt uitgevoerd, wel wil aanvaarden. Hij erkende er zelfs een historlschen onder grond van 1 Zoo langzamerhand kunnen we wel een vrijzinnig-socialistisch kabinet krij gen. De heer Col^n (A.R.) behandelde ook verschillende voorname punten. Wat betreft het buitenlandse!! beleidSpr. juichte het toe dat de Regeering geen offlcieele stappen tot den vrede heeft gedaan. Daarvoor is onze neutraliteit te kwetsbaar. Verder zei hg, dat het buitenlandsch beleid niet doelbewust is geweest altijd, maar meer lette op incidenten. Bovendien is het te veel afhankelijk ge weest van onze maag. De uitslag der as. verkiezingen zal waar schijnlijk geen meerderheid naar reehts of naar links geven. Dat is wel een nadeel, maar het levert ook vrachten op. Want de partijen zullen dan niet meer vervallen in politieke vliegenvangerij. Een andere spreker van de A. R. partij was prof. Bavlnck. De volks welvaart moet zoo hoog mogelijk worden opgevoerd, maar boven alles is waardig versterking vaa den geest en een wedergeboorte tot tegengaan van verkeerde machten. Hat moderne kapitalisme maakt hoefd ea hart ondergeschikt van den staf. Dat is ron de. Maar de ronde van het «oeialismels, dat het de strijd tegen dit kapitalisme (een str{jd, die gerechtvaardigd is 1> gelijk maakt aan een strijd met het kapitaal. Een kapitaal is nuttig. Van de zijde der regeeringstafels werden vier ministers het woord, nl. Cort van. der Linden, die o.a. beweerde, dat de onderwijs- rede eerlang volkomen zal zijn. Verder de min. Treao en Posthama, die er tegen waren, dat een deel der producties aan de producenten zou worden afgestaan. Waat dan kan er geen centrale meer worden gehouden. Tenslotte Min. de Jonge, die op een des betreffende vraag antwoordde, dat de mili taire reservevoorraden de bevolking maar enkele weken zonden kunnen voeden. Hij wil echter wel coneepsie doen en de voor- radea aanspreken, mits wij ze tijdens den nieuwen oog3t terugkrijgen. Van de sprekers in tweede instantie moe ten we nog even de heer Coltjn vermelden, die sprekende over de a.s. kabinets-formee- rlng zei, dat Reehts, indien ze de meerder heid behaalde in 't geheel niet verplicht is, een kabinet te tormeeren. Van verplichting zon alleen sprake zijn, wanneer ze met een gemeenschappelijk program aan de verkie zingen zouden deelnemen. Dat wilde echter niet zeggen, dat Rechts niet bereidwillig was, eea kabinet ta formeeren. Maar spr. legde den nadruk hierop, dat van verplich- ting geen sprake kan zijn. HENNEPTEELT. De verbouw van hennep is in de laatste jaren in ens land van bijna geen beteekenis en werd alleen nog in de Alblasserwaard en enkele deelen van Noord-Brabant zeer in het klein en dan niet op de meest economi sche wijze gedreven. Nn echter tengevolge 25 cut per Regel £-y>, -?< Moers v^n Uiégiffe @8 pCt. Het Rijk mag de obligaties ®p weenast iegess den Sretebeic opseggenen kan, in Verband daarmede, ffok den rentevoet daarvan niet van te voren verlagen. Moebt het Rijk na dien datum voornemens zijn, den rentevoet te verlagen, dan moet het de obligaties opzeggen en de houders de terugbetaling daarvan tegen de volle nominale waarde aanbieden. Moers van ftJMglfte 98 pCI. Uitlootbaar tegen 110 pCt. tot 120 pCt. Wendt D voor verdere inlichtingen tot Uwen Bankier. De termijn van inschrijving* sluit op Poiiderdag* den 18*» tpril, des nam. ten 1 ure. 13759

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1