Zaterdag 38 Februari 1918. 82ste Jaargang N°. 3866 voor de Znidhollandsciie en Zeeisw§ebe Eilandeoc Eerste Blad. Antirevolutionair IN HOC SIGNO VINCES „HIT GOUDEN HIKT', OP QEi UITKIJK. W. BOEKHOVEN Z'saen, Alle siuKken voor «te Redact-Ie besteand, Advertentfên verdere Adra®iil«ir»a«e ftrane© toe te Milde» BaimdeiMgeweg D@ Linksrzijds m de Schoolkwestie. ft ft DIMERS f 1,— @a iwogeif, LOGIES MET ONTBIJT 1AS, 1.50 m f 1.75 T®1. Mo, 1532. Aanbevelend, des avonds half Logement van chrijving voor het eelen Hoverijland 12 en 24 van den van den Een- 'dappelen of ajuin DEN BERG. 1918, 'sveorm. den polder het rgschen weg, van waaronder 7melk- eenige kippen, ur-, Stal- en Melk- verzoeke van den Sommelsdijk. et 35 ari te Stellendam eduwe Knöps, bij Stellendam afslag, tel- 5 61 10H.A. «wland te Stellen- n Adrlanapolder, massa, ten - de Leuw de koepers tart st bij van Sn en belaar door den. 18 des voormid- ken Achterstraat tve met volledige Klaas de Graaff 18 inzet en 918 afslag beide ir in Hotel Spee roeden Voorn- Krais of Vroon- ieland onder de aster Seetie C eedijk te voor f 311.22 3. aan den Schen- onder de ge- Sectie B. num- den Heer J. Th. lootschoof 1921 ten 189 roeden watering aan Diederik onder star Sectie A 787 benevens der bundertal- ten 133 roeden veiland slik en nummers 468- 5. Struik te Me- voör f 501.85 210 roeden watering aan 5isderik onder ster Sectie A Sluys te Dirk- )r f 467.— per en 186 roeden de Westdijk Ider Diederik ada3ter Sectie In huar bg Herkin gen tot - per jaar. 'en, gratis ver notaris Leu- 13547 met schuur, and, groot 85 :n Middelweg kt voor West vaarden, huis even deelge-, Oudwater Hz. ■I DEN BLINK untend inge- Schuren ks vee en 6 :aard en p.m. d, waarvan 3 Is aan elkan- euwenhoorn, ntend onder- de woning P. VAN DEN r vader voor- Mien nt dertig, ik oo. re was wat geheel de zou, 't kwam or was or de tranen nd over ge- ieljaar" met i zijn, die 'r (vel kunnen van ja. nnen, hij is reeuwenaar" aar hals: enfin, st niet meer wils, wel! i mevrouw's egonnen, of met „juf- re hield dat ibestier aan- zij in haar vervolgd.) Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 60 Cent b(j vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDtyK. Telefoon Intercommunaal No. 202. j ADVERTENTlSN 127j Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. IGroote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan, j Advertentiën worden ingewacht tot DIMSPAQ- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. ,i - f' S ij di® zieh nu abonneeres, cat* vaugea de sog in de&e maand T®rschgii®ad® aummsrs gratis. Zooals reeds in November kabben medegedeeld, besloten de drie Vereeni- gingea van Conrantenuitgevers, met ket oog op de steeds stijgende prijzen van papier en verdere bedrijfsbenoodigdhe- den, de abonnementsprijzen van de Cou ranten te verhoogen, en geen wonder. Het papier, een levensvoorwaarde voor een Conrant is nu reeds met J,®© °/0 gestage®, wat zooveel beteekent dat wij sedert ettelijke maanden eenige duizenden guldens bij het abonnement hebben toegelegd. Dit gaat natuurlijk niet langer. Onze abonné's zullen begrijpen dat, waar wij ons blad willen laten voldoen aan de hooge eischen daaraan gesteld, zien van het abonne ment niet kan uitblijven. moeten wij dan ook den abonnementsprijs van ons blad op 15 Ceffiit per kwartaal brengen. Voor hèt Buitenland ƒ5.5© per jaar. Wij zijn overtuigd, dat onze abonné's dit, gezien de omstandigheden, zullen billijken, DE UITGEVERS. SOMMELSDIJK, Febr. 1918. '§WÊBm 'tWas Mei 1917. De Eerste Kamer bad met algemeene stemmen de Grondwetsherziening aan genomen, zoodat deze daardoor een voldongen feit was geworden. Alle Pers organen roemden minister Gort als een staatman met vooruitzenden blik, die begreep, hoe in dezen oorlogstoestand toeb gearbeid kon worden door Kroon en Parlement om na den oorlog de Eenheid ier Natie te bewerkenen te bewerkstelligen, dat dan alle struikel blokken, alle antithese, alle wrijfpalen tusschen Rechts en Links zouden weg genomen zijn, om dan na den oorlog, maar nu bevrijd van dien langdurigen, reeds al te lang gevoerden Schoolstrijd, aller krachten te exploiteeren tot 't heil des Volks; want na den oorlog zou er voor de Democratie werk aan den Winkel zijn na de ontreddering door de oorlogsjaren 14, 15, 16, 17 en 18. Cort was een staatsman, zoo zei Links hij Kad den Schoolstrijd bezwo ren Art. 192 was door de 2e Kamer en in de Eerste met vlag en wimpel aanvaard de politieke antithese dood de rechterzijde zou scheuren democraten ©n conservatieven zouden voortaan ds eenige twee partijen zijn. En dat alles had min, Cert v. d. L. tot stand gebracht. Vrede, verzoening op Schoolterrein; en dus een toekom stige samenwerking in 't Parlement om 't wrak geslagen Staatsseheepje, waar tegen de oorlogsstormen geloeid hadden, op te kalefateren. Samenwerken op Schoolterreinop finantieel terrein tot dekking der reuzensehuldenop Sociaal terrein om de crisis-wantoestanden te oorrigeorenop economisch terrein om handel en scheepvaart en industrie, nu kapot geslagen, weer op dreef te helpen, als ze bescherming noodig had en vroeg. ft Minister Cort had in Mei een prachtige Pers: Groot is de Diana der Efeziersl Maar er waren oak nuchtere zielen, die zich afvroegen of de aanvaarding van Art. 192 soms en allernet ook moest geschieden, noodgedwongen om daardoor 't Algemeen Kiesrecht te kunnen bin nenlokken, en of dan zoon afgedwon gen stemming vóór Art 193 ooit of te immer den haal kon wegnemen, die de Linkerzijde een eeuw lang tegen de Christelijke School heeft geopenbaard. Er waren nuchtere zielen, die vroegen »Ie 't zielkundig te verklaren, dat een Vrijzinnigheid, altijd vol haat tegen 't Chr. Onderwijs, zoo maar in ©en paar jaar tijds, in een handomdraai haar rokje omkeert, en van een wolf een schaapje wordt De Linkerzijde stemde vóór Art. 192, (behalve Lieftinek) maar was dat uit liefde voor 't Recht Of was 't alleen om 't Alg, Kiesr. te doen, om daarna de Rechtsche kiezers tegen te werken in de Schoolkwestie Wat is 't Wat 't was Niets dan de door Cort opgelegde dwang om er vóór te stem men want Cort had gezegd»wilt ge Art. 192 niet, dan krijgt ge Art. 80 (Kiesrecht) óók niet.« Ën door dwang maar met een ijskoud hart; zonder één sprankje liefde voor 't Chr. Onderwijs; doch met den ouden haat jegens dat onderwijs en de deor dat onderwijs be leden levens- en wereldbeschouwing; daardoor stemde de Linkerzijde vóór Art. 192 d,i. voor de gelijkmaking van Bijzonder en Openbaar Onderwijs. 't Was Mei 1917. Tegelijk dat de Eerste Kamer Art. 192 aanvaardde, had de Tweede Kamer aanvaard 't voorstel Marehant om alle onderwijzers 100 gld. meer te geven, 't Ontwerp was aangenomen met 61 vóór en 16 tegenonder de 61 voor stemmers was de geheele Linkerzijde plus 16 R. Katholieken, plus Duymar van Twist, plus Biehon van IJselmonde. Ook de Eerste Kamer aanvaardde 't eenige maanden later, Minister Cort weigerde dat initiatief-voorstel-Marchant uit te voeren; hij legde 't naast zich en gaf een ander onwerp, dat óók diende, zoogoed als dat van Marehant, om in den tijdelijken nood te voorzien, zonder vooruit te loopen op de salarieering, zooals die tot stand zou komen in 1922, als Art. 192 zou in werking treden. Bij dit salarisvoorstel Cort, nu aanhangig, krijgen de Bijz. Onderwijzers, omdat ze lager gesalarieerd zijn, natuurlijk meer toeslag dan de Openb. Onderwijzers, die reeds met hun traktamenten een hooger cijfer bereikt hebben, want 't grond denkbeeld, waarvan de Wet uitgaat is Ratel ttadengrte 88A, ©SB 12451 Mzeoi tisbij fïa HoofiteEgsgt mMr B.6. t i. iMssm «Iööif aanbevelen aanvulling tot een zelfde maximum. En natuurlijkwie dit maximum al ont vangt, krijgt nietswie er f 100 onder is, krijgt er f 100 bijwie er f 200 onder is, krijgt er f 200 bij. Omdat nu de Byz. Onderwijzers de laagste trak tamenten hadden, krijgen sij ook de groote aanvulling. Nu zou je zoo zeggenWat moesten de Openbare-School-Voormannen in de 2e Kamer toch zoo iets toejuichen 't Bijzonder Onderwijs moet omhoog en ook volgens hen gdat 't omhoog, als de Bijz, Onderwijzers door betere sala rieering ook meer liefde en meer hart voor hun werk krijgen. Ook geld ver zoet den arbeid en verhoogt de ambitie accoordmaar de toon, dien de Kamerleden der Linkerzijde aanslaan is contrarie want in alle debatten beluister je slechts dit: 't Christelijk onderwijs krijgt een voorsprong Klinklare leugen't Christelijke On derwijs krijgt slechts wat 't Openbare al had. Maar 't Rechtsgevoel zit er hij Links niet diep. Heel deze salarieering door Cort is een mooie pogen zijnerzijds tot Rechtsgelijkheid tussshen Bijz. en Openb. Onderwijs; is een onderschrappen van de eerste lijnen, die in 1922 toch moe ten gezet worden; is een stap naar Rechts, omdat die naar Links al gedaan is door de Gemeenten, die overal de Gemeentelijke Melkkoe hebben gemol ken, om Links hoog te salarieeren, zij 't ook ten deel© op kosten van 't Recht sche Belastingbiljet. Maar nu min. Cort één stap vooruit doet in de richting van Rechts, nu staat heel de Linker zijde op haar achterste beenen. Nu krijgt Cort standje op standje. Weg is nu zijn glorie, waarmee de Pers van Links hem in Mei 1917 overgoot. Nu is Cort een Sehoolstrijdaandrijver een onwaardige; die de hartstochten op Schoolterrein gaat prikkelen weg met 't Wetsontwerp weg met Cort. Omdat Cort de Rechtsgelijkheid wil bevorderen, wordt hij nu uitgescholden door zijn vrienden, doch die door Cort heel beleefdelijk met een ernstig gebaar worden genoemd>mijn tegenstanders De Linkerzijde is nu óók werkelijk de tegenstander van haar Minister. Want Cort wil Recht; wil Rechtsgelijkheid in 't finantieelein de salarieering maar de Linkerzijde weigert. Weigert steun aan 't ChrOnderwijs. Dat ze op 18 Febr. anders stemde, was vrees voor de kiezers in Juni. Om hun zetel! Art. 192 is in kiem al vermoord! Als Links Art. 192 moet uitvoeren, wordt 't een paskwil! Trekt de Bijz. School aan 't kortste eind. Ligt dè ge rechtigheid kapot tegen den grond. Daarom Geweer bij de voet! Hand aan den sabel! 't Kruit droog. De Linkerzijde blaast alarm tegen 't Bijz. Onderwijs. Do debatten door Links zijn een ernstige waarschuwing voor ons, om bij de Stembus geen andere leuze aan te heffen danVóór de Rechts gelijkheid De „oud® Gispen" kon 't pittig zeggen. Zoo herinner ik rag, dat hg aan z^n „Vriend te Jeruzalem" eens vroeg, wat nu een gewo ne arbeidersjongen er aan hód, of hg op school al precies leerde hoe een varken er van bin nen uitzag, als-ie thuis zelden of nooit 'n stuk spek in den pot vond, of ook wat nut tigheid het hem gaf, dat hij precies het aan tal tanden kaode vaa een koe, als hij zijn eigene nooit eens ia oen |rnai®rlap zetten kon. 't Werd hem kwaigft genossen 'k Heb zijn woorden In dies t|d 'a dertig jaar terug es net zoo overgebracht aaa eea openbaren schoolnseestei ia de kracht van zijn leven en nog in z'n eerste liefde voor de neutrale, alleen den mensch mènschmakende staatsschool. Want dat had je toen. De mannen van de openbare school staan er tegenwoordig vaak zoo ontnuchterd bij, met gezichten soms als van een gezelsciiap dat in een eerste-kias-auto uitreed, maar on derweg mankement kreeg en nu in een boe- rekarretje naar huis hotst. Maar 't is ook traders geweest. Er heeft een geslacht geleefd, dut gelóófde in de openbare, neutrale en er daarom Alles aan te koste legde, waarbij 't maar jam mer was, dat men daartoe de hand op de meest ongegeneerde manier ook in onze zak ken stak. Doch laat ik bij mijn openbaren school meester blijven. Sinds ik hem dat overbracht, staat mij al tijd in een onuitwisbaar voorbeeld voorden geest, v/at de uitdrukking zeggen wileea laatdunkend gebaar maken. Zoo'n „afgescheiden dominee" Dia zich vermat mee te spreken over het onderwijsOver de „Natuurlijke Historie" Die 'n critische opmerking had En met diep, "met innig medelijden keek de man mij aan, dat ik op zóó jeugdigen leeftijd blijkbaar bloot stond voor dergelijke gevaarlijke inblazingen, die mijn geest levens lang dreigden te vergiftigen. Daar stonden er ónderen omheen. Die toeh wel smakelijk lachten om 'tsnaak- sche gezegde van dien, hun onbekenden do minee en vonden, dat hij 't nog niet zoo mis had, en een oudere, die zich er ook bij voegde, zei dat-ie 't anders met ds dommees niet hield, maar dat ze toch tegenwoordig de kinders rare kost opscheppen konden zoo was zijn jongen es thuisgekomen met de wijsheid dat het onjuist was te zeggen dat een vloo „beet" want dat ze „zoog" Mééster had het gezegd. „Misschien dat die meer verstand heeft van vlooien dan wij", had moeder-de-vrouw, die wat'scherp viel, opgemerkt. Mijn schoolmeester liet dót zitten. Maar' hij hield een kort, en ik moet zeggen v/arm en pittig prbekje over den tekst „Ken nis is macht!" „Wat je dóór hebt zitten", zei h| en wees op zijn eigen hoog en feeenig voorhoofd, „dat beslist tenslotte over ja leven! Ont wikkeling, jongeluiwe waren meest tus schen de zestien en twintig is de sleutel tot het geluk Ontwikkeling verdrijft den nacht van onkunde en bijgeloof en baant den weg tot het geluk en de school moet daar van de eerste grondslagen leggen. Geef ons het kind, dan hebben wij de toekomst. Als we vijftig jaar verder zijn zal de wereld er al heel ónders uitzien dan thans Er zouden dan, begreep ik, geen dominees meer zijn, die oneerbiedige opmerkingen durf den maken over de heerschende richting iR het" onderwijs. De vraag zou zijn, óf er dan nog dominees wóren We zijn nog gèèn vijftig jaar verder. Mijn zegsman van toen, is al dood. Maar ik ben ér zeker van, dat zijn woor den hem nog bij zijn leven, op de lippen bestorven zijn. Want als er een, algemeen verbreide en diep gewortelde meening is, dan is 't wel deze dat we met ons onderwijs op verkeer de wegen hebben gedwaald en dat in me nig opzicht het doel is gemisf, en met name betreft dit de heerschende richting op de neutrale school. 't Kind moest vooral vee! kénnen. Het aantal vakken werd voortdurend uit gebreid en de omvang dier vakken nam voort durend toe. 't Ezeltje kon altijd zwaarder beiast. „Het arme schoolkind", zuchte Beets al 't Wordt met de leerstof doodgestoven I" Meester glorieerde, als ze de residenties van Java op 't rijtje kenden, de kinders op op zijn schooi; hij zette ze met de neus bo ven de bloemen, dat ze de geheimen van meeldraden en stampers, van zuiglapjes en schutbladen preeies zouden ontdekken; hij ploos met hen de schoonste verzen in hoofd en bijzinnen uiteen hg scherpte hun denken op vaten met drie kranen, die leeg liepen en soms tegelijk weer volstroomdenzij wisten te vertellen* van de magen der koe, van de tandes des koafjas es vaa d® klauwen der kat; ja, zg verhievsa zich boven de aarde en kNtien de geheimenissen van den omme- loop der planeeteeze daalden met de dui kerklok op den bodes® der zae; ze stegen met de Inchtballoa boven dea top der ber gen; za wisten vaa eea kubus en een kwa draat; ze beschreven een ellips en den in houd te berekenen van een pyramide was als niets voor hen. En nu moet men dit góéd begrqpen 't Is allerminst mija doel natuurlijk I te be weren dat de school géén kennis aanbren gen moet; dót zou je absurd zijn. Ik zing niet de lof vaa 't oude. Die oude school vaa zestig jaar terug, toen de vluggerds goed leerden lezen, kranig re kenden en taooi sehreveH, maar de raiddei- matigen bleven krukken es de achterlijken na enkele jaren praktisch als analfabeten in de wereld stenden, ik wensch haar niet terug. Wg moeien vóóruit, niet sehferult. Maar evenals de eenvormigheid de vloek Is geweest van 't moderne levess, was de eenzijdigheid de vleek der neutrale school en ons christelijk onderwgs heeft ©ok dit heerlijke resultaat gehad, dat het doer z'in bijbel3cho historiëH, door ziju vaderlandsche geschisdenis, door hat alias doordringende en heiligende religieuze element tegen dia esuzijdig-intelleetueele, 't hoofd vol stoppende en het hart zoo koud en ledig latende drijf kracht der moderne opvoedkunde, krachtig remmend en heilzaam genezend is opgetre den. Evenwelmen keat het spreekwoord „Waar men mse omgaat, wordt men mee besmet 1" Onze chr. school zit vast aaa de staats examens harer onderw^zers; meet soms nóg voor lser- en handboek leentjebuur spelen bg d® epenbar® school; wordt door staats ambtenaren geïnspecteerd; wordt maar al te vaak raet de gewichten uit een neutralen winkel nagewogen Dat alles blijft niet zonder invloed. En daarom kan het, in de eerste plaats voor de staatschool, doch óók voor ons chr. onderwgs gosd zijn, kennis te nemen, van het voor de vroegere paedagogiek vernieti gende rapport, dat in Amsterdam is uitge bracht voor de verkrgging van een „Nieuw leerplan" voor de gewone lagere school in deze gemeente. Ik heb daarvan genoten! Daar wordt me wat „oude piuaje" in de voddenmand gesmeten, die bdertig jaar ge leden nog de galarok uitmaakte van onze opvoedkundige specialiteiten uit de oude school, die óns ais „duisterlingen" veraf schuwden. En vaak krijgen wij ongezocht gelqk. Laat ik maar 'n paar grepen doen „Onze tegenwoordige school is ontstaan uit eea strooming, die 150 jaar geiedende geesten meesleepte. Theoretisch en prac- tiseh is gebleken, dat de school de toen geldende idealen niet verwezeiijken kan. Bovendien zijn de idealen zelf verbleekt Daar gaat Roussean over boord. En „tante Nut", die zijn „idealen pasklaar frutselde ons Nsderlandsche volk, gaat hem na. Ik grijp uit de „conclusiën" „Veel niet passende „algemeene ontwik keling" dient over boord gegooid. De „vaardigheden" dienen steviger gemecha niseerd het geheugenmateriaal vaster in geprent te worden." Jonge „dekkertjes", herleeft 1 't Kunnen moet weer boven't kénnen gaan en het geheugen, die kostelijke gave Gods, zal niet langer in de paedagogi3che keuken 9

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1