Zaterdag 16 Februari 82ste Jaargang N°. 2364 voor de !ü®MIi®IIiiiiflf§eIi© en Zeeuw§che Eilanden. Aan onza Lezers 0p OEN UITK5JK. Antirevolutionair Orgaan Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES „HIT GOUDEN HEBT'. w. Centrale ik. fê, Kiesv. PARTIJDAG. Zij voeren wetenschappe lijke politiek. propriitalp H. 0. F. I LBE-Iaonen BOEKHOVEN Zonen, al Dz. Nieuwenhoorrj, denhoek aan den len Mosterdijk. tol Dz. Zwarte waal aan van den Weer aan den Heer pil tot over 1922. W. Mol Dz. apers en Notaris Jrielle, te wiens erkrijgbaar zijn. 1918 desvoor- rzoeke van den el op diens hof- aldaar publieke [ar; Een bruine Ig)Een bruine bruine ruin oud kerbruine merrie i blauwe schim- lelijk drachtig) rling hengst, koe (drachtig) g)Een witkop (drachtig)Een Zes tweejarige jen; Twee jaar ossen Twee tilbury, 3 boe- sleepslee, rol- ee wlelploegen, ■n en twee ijze- :hoppen, rieken 'breker, ruiters, en melkinven- 5 hooiensfroo, fldraad en ijzer en poters, als- eren en hetgeen -n aangeboden, boven f 10— IERMAN. ri, des v.ra. 10 tndbouwschuur lan den Hoofd- :ren, landbouw- fs, als dorsch- H.P. gardner it, voorts eenige rzoeke van den ede. lij inzet; en afslag, telkens uddorp, in het 1: a. 1.12.10H.A. te Ouddorp in Woordboek, kad. It 11 November af 122 per jaar li. bouwland te pnd in den Zuid- verhuurd aan hen, tot 11 No- jaar; e. 0.57.80 uw land te Oud- ieland, aan het abbeland", kad. )t 11 November Del Meijer Pz. V.M. bouwland viand, genaamd 399, verhuurd 11 November perceelen en n den Heer L. aar de Beneficie [iirect ingaande V. M.) bouw- tschen dijk te Dulvenwaard, Iraagt f 50 per |met. zsbiljetten moe- ntore van Nota- idelharnis voor Iwed. Dingenus 1918, 'svoorm. den polder het schen weg, van ironder 7 melk- eenige kippen, -, Stal- en Melk- jrzoeke van den Dninielsdijk. te Stellendam uwe Knöps, bij t te Stellendam bij afslag, tel- an 5.61 10 H.A. land te Stellen- Adrianapolder, en massa, ten elaar- de Leuw oor de koopers n. des voormid- :en Achterstraat re met volledige - Klaas de Graaff uis met schuur, vland, groot 85 den Middelweg hikt voor West- anvaarden, huis geven deeige- Oudwater Hz. AN DEN BLINK tmuntend inge- et Schuren tuks vee en 6 ngaard en p.m. and, waarvan 3 eels aan elkan- Nieuwgnhoorn, muntend onder den, de woning P. VAN DEN Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 127j Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENST AANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën werden ingewaehj tot DINSDAG-jcn^ VRIJDAGMORGEN 18 JJUR._^ gr,,--8*", Alle «tuKkeia «Ie SSedaeêSe Ê»egëest?«SL AilveFteiBtfësa eas veeöere «®e «e Keiedesi awi sae Siatigeyesg Op 2O Febr. zoo we ge zond zijn en leven; «>m 3 gagar. Op 21 Febr. (D V.) in de Zondagsschool SPREKERSde Heeren H. DE WILDE Onderwerp: „NIEUWE BANEN". Ds G. W. J. v. LUMME L te Zuidland, Onderwerp: „DE OUDE STRIJD". De Secretaris. Zooals wij reeds in November kebben medegedeeld, besloten de drie Vereeni gingen van Courantenuitgevers, met het oog op de steeds stagende prijzen van papier en verdere bedrijfsbenoodigdhe- den, de abonnementsprijzen van de Cou ranten te verhoogen, en geen wonder. Het papier, een levensvoorwaarde voor een Courant is nu reeds mót 6/a gestegen, wat zooveel beteekent dat wij sedert ettelijke maanden eenige duizenden guldens bij het abonnement hebben toegelegd. Dit gaat natuurlijk niet langer. Onze abonné's zullen begrijpen dat, waar wij ons blad willen laten voldoen aan de hoogs eischen daaraan gesteld, een ves Slogging van het abonne ment niet kan uitblijven. 1 ü.l&S&Tmoeten wij dan ook den abonnementsprijs van ons blad op 95 Cent per kwartaal brengen. Voor het Buitenland ƒ5.5® per jaar. Wij zijn overtuigd, dat onze abonné's dit, gezien de omstandigheden, zullen billijken. DE UITGEVERS. SOMMELSDIJK, Febr. 1918. De Linkerzijde voert, zegt ze, weten schappelijke politiek, en de Rechterzijde staat met haar politiek onder den in vloed van de Openbaring, van de Kerk, van 't Geloof, en dus is ze onweten schappelijk, ook omdat bij de Rechter zijde al vooruit vast staat, bij welk resultaat ze zal uitkomen n.l. te laat ster instantie bij God almachtig. Nu is 't vraagstuk of iets «weten schappelijk t is dan wel niet is, niet met een breed gebaar van minachting tegen Rechts, uit te maken, Er is maar ééne Wetenschap omdat er maar ééne Kosmos is, en er maar ééne Waarheid is. Eu waar 't de Wetenschap te doen is om die wereld, dien Kosmos, in zijn zichtbare en onzichtbare zijde teleeren kennen; waar 't de Wetenschap erom te doen is om alle relatlën of betrek kingen en onderlinge verhoudingen tus- schen de deelen van dat Wereidorga- nisme te leeren kennen, daar is 't zoo klaar als de dag, dat er maar één con clusie, één besluit 't ware kan zijn. De Kosmos of wereld is éénen in die wereld openbaren zich allerlei verschijn selen: 't verband daar tussehen op te sporen, dat is de Wetenschap. Vlaar dat verband kan nooit tweevoudig zijn. De knoopeu, die in 't touw gelegd zijn, kunnen maar op één wijze losgemaakt worden, omdat ze maar op één wijze er in gelegd zijn. De wereld is naar één gedachte gemaakten wie die ge dachte snapt, die snapt ook 't verband, aller dingen. Maar, al is er dus slechts één wetenschap, omdat er maar één wereld is, en één wereldplan en één werelddoel, met de levenswetten dier wereld in heel haar bestaan van lucht en sterren, licht en duisternis, men schen, dieren en planten, groei en ont wikkeling en afsterven van alles wat leeft, van God en Engelen en duivelen en geestenwereld: er zijn twee soorten van menschen. En beide soorten be- studeeren dien Kosmos; en beide zeg gen, dat zij naar de waarheid in dat wereldplan zoekenmaar de een zegt tegen den anderU is abuis en ik heb 't bij 't rechte eind. Maar daarom mag de ongeloovige nog niet zeggen: Mijn politiek alléén is wetenschappelijk. Zeker het uitgangspunt van den ongeloovige is anders; zijn denken met erkenning van 't feit der zonde is anders; zijn vast geloof aan 't bestaan van een persoon lijk God is andersomdat de geloovige anders bestaat in zijn zielelevenanders ingluurt in de verborgenheden der Na tuur en der Maatschappijandere ziels roeringen opmerkt en ervaart dan een ongeloovigezeker er is in een geloovige zooveel anders dan in een ongeloovige, want zijn band aan God en Christus en den H, Geest heeft hem tot een nieuwen mensch gemaakt, met andere uitgangen des levens, met een ander oog om te zien, met een ander oor om te hooren, met een ander hart om op te merken, met een andere psyche of ziel, die vatbaar geworden is voor andere, diepere indrukken enz. Doch, al is de geloovige anders; ja werkelijk anders, herhoren, dan een ongeloovigedaarom raag een ongeloo - vige nog niet zeggenGij, geloovige oefent geen wetenschap De geloovige doet 'tanders Natuurlijk gaan geloovigen en ongeloovigen een heel eind samen maar er komt een oogenblik, dat de evenwijdig loopende rails als bij een centraalstation elkaar gaan kruisen en bij dat kruispunt houdt men allebei haltEn vanaf dat kruispunt, dat ge meenschappelijke punt gaan de rails van elkaar; de eene rijdt nu naar A en de andere mar B. Elkaar nog ont moeten is niet meer mogelijk. In de medische faculteit zijn geloo vigen en ongeloovigen beiden gebonden om een menschenlichaam te behande len en die zieke patient is als mensch met zijn zieke hart, longen of nieren Motel Restaur»®! Hedempte fioerenatelger 6M, 63B 12451 ïïirïol uafeSJ ds HaaMsteeg, DINERS 1,— m hoogst LOGIES MET ONTBUT f 1.26, f 1.50 en f 1.76 T®L No. 1532 Aanbevelend. Hei door leder «aabevoless adres. ui iiiminiiMnn—1 voor de beiderlei professoren en de bei derlei studenten preeies dezelfde. Hun voorstudiën op de H. B. S. of op 't Gymnasium over wervels en bloedom- loop zijn dezelfde. Maar daarna komt men op een kruispunt bij de vraag, wat en wie is die menseh, niet als drager van wervels en bloedvaten, die ook een dier bezit, maar als drager van een onsterfelijke ziel enz. In de Juridische faculteit zijn geloo vigen en ongeloovigen beiden gebonden aan Wetten en Recht, zooals zich die in den loop der eeuwen heeft ontwik keld zooals ze nu in de staatsbladen beschreven staan; zooals ze nu door de rechters worden toegepastmaar men komt toch bij een kruispunt. Want zooals bij de Medische faculteit gevraagd wordt door den geloovigen student «kranke man! vanwaar uw krankte*. En de geloovige student daar zich zelf een antwoord op» geeft door 't: »de zonde, de zonde*zoo ook is 't precies in de juridische faculteit. Vanwaar die wetten? En 't antwoord is al weer: «Om de kranke maatsshappij te gene zen*. Waardoor is de Maatschappij krank «Door den zondeval en de erf zonde*. De Medische faculteit geneest zieke menschen; de Juridische faculteit ge neest een zieke maatschappij. De Medi sche faculteit geeft pilieu en drankjes en amputeert. De Juridische faculteit geeft ook pillen en drankjes en ampu teert, maar door strafverordeningen en opsluiting in de cel of door de dood straf. Beide wetenschappen zijn wetenschappen, en onder 't kruispunt loopen geloovigen en ongeloovigen hand aan hand; maar boven 't kruispunt gaan ze voor immer van elkaar Boven dat kruispunt, dat snijpunt ligt 't feit der zonde Hier scheiden de wegen. Eu de Politiek is een deel der Juri dische wetenschapmaar hulpweten schap net als de Sociologie en de Eco nomie en de Statistiek en de Diplomatie maar nochtans wat bij 't gehéél is, is óók bij de deeleneerst een samen gaan met de ongeloovigen heneden 't kruispunt, waar 't de allereenvoudigste dingen betreft, de neutrale dingen in hun aanvangmaar dan boven 't kruis punt de antithese. De geloovige student beoefent ookWe- tenschaphij is ook door den Rector in geschreven hij ook luistert naar den professor en maakt zijn dictaten en aanteekeningenhij ook hoort spreken over de res publica of den Staat met Overheden en Ambten en Rechten en Plichtenbij óók kent de begrippen van Recht en Macht; van Parlement en Kiezer enz.; hij ook zoekt naar de eerste bron, naar den oorsprong naar de verhoudingen en betrekkingen tus sehen de deelen van 't Staatsorganis me maar hij is een ander mensch, met een ander uitgangspunt, met geloof in zijn Goden de Godsopenbaring en daarom ziet hij de dingen anders. De Ouden zeiden 't reedsDuo cum faciunt idem, non est idem, dwz. als twee 't zelfde doen, is 't nog niet het zelfde. Wetenschappelijke politiekOok Rechts voert die Ja we houden staande, dat Links met zijn wetenschap op een dwaalspoor verkerf. Zeer zeker;We - tenschappelijk, maar Links gaat foutief boven 't snijpunt, waar zij 't feit der zonde of miskent of verkleineert. Nochtans! al gelooven wij, dat er maar één wetenschappelijke politiek de eenig juiste is en kan zijn, noehtans wenschen we voor den politieken arbeid van Links 't oog niet te sluiten. Inte gendeel, dien te toetsen aan de Waar heid, die de Waarheid was en is. V 't Staatspensioen in geen geval. Er is kaas, blijkens de Rechteche programs, dat er een wijziging komt in de Invalidi- teitswet-Talma. Althans, 't antirev. pro gram van Actie 1918 art. 6 zegt: Zonder verder verwijl ga de Regeering over tot de uitvoering van de in 1918 door H. M. uitgevaardigde wetten van sociale strekking en daarop volge zoo spoedig mogelijk de aanvulling van die wetten door opneming in de verzekering van de zelfstandig hun bedrijf uitoefe nende personenen door opneming van de gen-onkundige verzorg r-g in ds ziek tewet. Voorts worde de ongevallenver zekering uitgebreid tot landbouw vis- scherij en zeevaart. De Anti. partij wil dus, alsdeDsputaten vergad, dit artikel aanvaardt, uitvoerig der Tal i a wetten nl: Rade^w t Ziektewet Pensioen- of or: der doms- of Invaliditeits wet. En na dis invoering de verbeteringen, zoodat de kleine baasjes ook in de Pen sioenwet worden opgenomen. Maar dat is geen Staatspensioen. Staats pensioen wil zeggengeen premie betalen ze nooit betalen, ai heef; een jonge man er oenten voor d:e hij misschien liever voor sigaren besteedt; maar 't wiizeggen: zonder eenigen duit ervoor uit te geven, toch op zijn 70ste jaar eische a een bijdrage tot levensonderhoud. Aan S aatspensioea doet de Aotir. partij niet mee. M t genoegen wil ze de oudjes balpen, re allen helpen, omdat deze oudjes geea premie konden betalenmaar de Jongelingschap moet leeren voor sijn eigen ta zorgen; moet zijn pensioen verdienen, zooals duizenden ambtenaren óók verplicht zijn elk jaar geld te storten voor hun ouden dag Gelijke monniken gelijke kap pon. Halen, waar 't te halen is. Is datgeen gezande democratie? 't Onderwijsvraagstuk. Hoe dichter bij 't vuur, hoe gauwer men zich brandt. Da Stembus komt in 't sicht en 't is of de Liaderzijde er haast mee maakt, om zich sterk teg^n de invoe ring van Art. 192 te gaan verzetten maar d*n ral se in R chts een geduchten tegen stander ervaren. Wordt Links de baas, dan wachten we met de uitvoering van dat Artikel een getreuzel, waarbij de de batten in 1904 over de Hooger O-tderwijj- wetten nog maar kinderspel waren. Maar heel weinigen zijn er bij Li; k-, die de v ijheid van onderwijs aandurven. En nu roepen de heeren wel, net als in 1904, „waarborgen 1 waarborgeo", maar 't zit cm met in e waarborgen. De Liakersijde is bang, niet voor de waa: borgen, maar voor 't Beginsel, 't Beginsel der Christelijke School zit de heeren dwar\ Dat geroep om „waarborgen" is de vlag, maar dte de lading niet dekt. 't Is inderdaad de vrees dat de Christelyke School de Sohool der Natie' worden zal, veel maar invloed zal krijgen en dus ook in de Natie afbreuk zal ga&n does, nog meer dan nu, aan de vrijzinnige en socialistische levensbeschou wing die aan de Neutraliteitsge lachte ten grondslag ligt. Want praktisch beteekent Neutraaluitkomen voor de Vrijzinnige en socialistische gedachte tegen de Christelijke Wereld- ea levensbeschouwing Deze Chris telijke beschouwing des Levens althans niet propageeren, zooais Z9 door de voor standers van Openbaring en Kerkleer wordt begeerd. De Vrijzienigheid zal zich geducht bran den 1 De Vrijheid van Onderwijs is niet meer te betengelen. Er ligt niet voor nie mendal een strijd van 50 jaren achter den rug. Voor die vrijheid dan nog maar eens in 't vunrl Nieuwe Schoolopziener. In de plaats van den heergMijs, burge meester van Gouda, eertijds oek school opziener ia 't Arrend. Middel harnis is door B M. de Koningin benoemd: de heer L. de Winter, burgemeester van Dirksland, Herkiagen en Melissant. We felieiteeren hem van harte, temeer, omdat hij antirevolutionair is; omdat hij ook de Gerei, beginselen, die op alle Chris telijke Scholen op ons eiland beleden wor den, en den kinderen ingescherpt, kent als lid der Gereformeerde Kerk. In onze Chris telijke, Gereformeerde Seho'en op F,akkeé zal hij zich thuis gevoelen, omdat alles wat daar onderwezen wordt als beginsel zijn hartelijke sympathieën heeft. Maar hij is ook ruim go oeg van blik en ruim genoeg van hart, om als Schoolopziener voor 't Openbaar Onderwijs 't beste te zoeken, waaraan die School behoefte heeft. Ruste dan ook 's Heeren zegen op dit Koninklijk besluit en moge beide soorten van fcholen, és de Bijz. êi de Openbare, door de adviezen en wenken, en samen werking tussohen autoriteiten en personeel en bestuurd^rea. den gunstigen invloed van deze benoeming ervaren. Een Vrijzinnige Schoolopziener ging heen. Een Rechtsche is zijn opvolger. Zóó wilde 't onze Koningin. En we sijn dankbaar voor d e erkenning Wat is er toch een ellende 1 O, ja I als we zien op de oorlogvoerende landen en, nóg erger, op de overwonnen volken, din mag het Nederlandsche volk nog duizendwerf gelukkig geprezen worden. Diir moeten we óók oog voor hebbenen dat wórdt weieens te veel vergeten. 'n Paar allerjongste Voorbeelden. Over de krijgsgevangenen in de verschil lende landen hoort men in den regel niet veel nieuws, maar wit men er van hoort is gewoonlijk dit, dat de eene partij de an dere verwaarloozing en mishandeling verwijt. Doeh de arme kerels zelf zijn er maar de dupe van i Wat ziSllea se b.v. niet te lijden hebben, voorzoover ze zitten ender 't bewind der bolBjewifei, die zoo onbarmhartig met hun eigen menschen kunnen omgaan, en dus voor vreemden nog veel minder.complimen- ten zullen maken. Ze hebben zélf haast geen brood meer... Vraag dan maar niet, wat hun gevangenen te eten zullen krijgen I En nü worden de Engelsche en Fransche krijgsgevangenen nog zoowat op de been gehouden in Dultschland dan door de „pakjes", die ze geregeld toegezonden krij gen van hun vrienden en verwanten. Maar de Duitschers en Oostenrijkers hébben bitter weinig, om er hun gevangenen in 't gioote Rusland mee te verkwikken en dan zou 't nóg de vraag zijnof eventueele „pakjes" hun bestemming bereikten, want de boisjewiki hebben rare begrippen inzake het mijn-en-dijn. En dèn de gevangenen van Roemenië. Schokkende bizonderheden zijn dóór nog onlangs van publiek geworden. Tafereelen, die niet onderdoen voor wat er werd afgespeeld in de vorige eeuw op de

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1