Zaterdag 9 Februari 1918. 32slc Jaargang N°. 2862. voor de Znidholland§che en Zeeuwsclie Eilanden. Eerste Blad. Antirevo lutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES „HIT GOUDEN HERT". Troolstra had gelijk. iroirietair B. C. F. U. LEE-ïoom OP DEN UITKIJK. W. BOEKHOVEN Zonen, Oedeapte Boereniteiger 63A, C3B Met door iider aanbevolen adres. IIIWl'illlHUIIIII III'inwillig HilMiMiHlilM ïi i UITKIJK, rp in het Loge- a. 1.90.90 H.A. and te Ouddorp iwland, aan den no 54, genaamd rceelen en com- v. 1921 en wel: n Joh. Pikaart k delijke 2 meeden jaar, b. 0.95.22 uwland te Goe- ;ad. Sectie B no en combinatie, en wel: Sectie ok f 71,77 per endert Breenjbz. i.00 H.A. oi 4 g. Ouddorp in den Widdeldijk, kad. huurd totbloot- rinwis K.Tz. en W. H. VAN t en VAN DEN bij inzet en bij afslag, telkens orp in het ioge- erceel bouwland iet Oudeland na- ectie D No. 387, of 1 gemetl4lV» blootschoof 1919 a f 66.— per jaar, J. H. van den VAN DEN BERG 1918, desvoor- ng teMiddelhar- Landbouwwerk- en wat verder oden. leer Jan van der 5. Notaris VAN ri 1918 desvoor- rerzoeke van den mei op diens hof- aldaar publieke jaar; Een bruine ïtig); Een bruine bruine ruin oud nkerbruine merrie en blauwe schim- :delijk drachtig) larling hengst. koe (drachtig) tig) Een witkop (drachtig)Een Zes tweejarige Bsen; Twee jaar- ing ossenTwee :en tilbury, 3 boe- en sleepslee, rol- wee wlelploegen, iten en tweeijze- schoppen, rieken estbreker, ruiters, 7- en melkinven- rtij hooi en stroo, ckeidraad en ijzer- eis en poters, als- ?deren en hetgeen rden aangeboden, n boven f 10— 1 KKERMAN. uarl, des v.m. 10 landbouwschuur j aan den Hoofd- ideren, landbouw- ines, ais dorsch- ll/j H.P. gardner ïest, voorts eenige verzoeke van den :reede. 3. bij inzet; en bij afslag, telkens Ouddorp, in het ran:a. 1.12.10 H.A. ind te Ouddorp in n Noordhoek, kad. tot 11 November ^z. a f 122 per jaar VM. bouwland te wlatid in den Zuid- 441, verhuurd aan izonen, tot 11 No- >er jaar; e. 0.57.80 bouwland te Oud- Oudeland, aan het ,Krabbe!and", kad. tot 11 November i Abel Meijer Pz R.V.M. bouwland teuwland, genaamd no. 399, verhuurd tot 11 November 2 perceelen en van den Heer L. ari 1918, 'svoorm. in den polder het ïrgschen weg, van waaronder 7 melk- i), eenige kippen, uur-, Stal- en Melk- verzceke van den e Sommelsdijk. YS. uari te Stellendam weduwe Knöps, bij taart te Stellendam >ost bij afslag, tel- r, van 5 61 10 H.A. ouwland te Stellen den Adrianapolder, tlën en massa, ten ïebelaar- de Leuw k door de koopers arden. *G. 1918 des voormid- elijken Achterstraat Have met volledige eer Klaas de Graaff it huis met schuur, rouwland, groot 85 ran den Middelweg geschikt voor West- te aanvaarden, huis igen geven deeige- r M. Oudwater Hz. P. VAN DEN BLINK i'ï Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12>/2 Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. .4181e sfuftfcen v»or de Redactie i*estemsi, Advertenffësi eis eerdere Adn®Inl8ir»tie franco so© te zenden aan «ie Uitirevee» Ia de Kamerzitting van 31 Jan. j l. veerde over hootdstuk 8, Oorlog, ook mr. Troelstra het woord; een woord ia blij optimismeia vast geloof aaa aieuwe ea betere iaternationale ver houdingen in groot vertrouwen op in ternationale ontwapening, duuraamen •irede en kracht der internationale "scheidsgerechten. De rede stond in hoo- gen toon. Maar met bijzonder genoegen lazen we in de Handelingen blda. 1179 deze woorden Wq leven tegenwoordig in een tijd waarin gedaehten meer beteekenis hebben dan men wel vermoedt; in een tijd van nieuwe stroomingen, en het is lang niet onverschillig hoe zich de vertegenwoordigers, ook die der kleine volkeren tegenover die nieuwe stroomingen verhouden. Heeft Troelstra hier aan Marx den rug toegekeerd 't Zou niet de eerste maal zijn, dat de begaafde leider der S. D. A. F. 't historiscb-materialistische standpunt van Marx loslaat. Ook in lijn boek over den oorlog, schrijft hij 't duidelijk, dat door de S. D. A. P. ^eertijds een fout gemaakt is, hierin dat te weinig acht 6loeg op 't niet-ma- terieele, waarvoor een menseh leeft; en hij noemde toen >de NationalGe dachte*die in Aug. '14 alles overtrof. De scheidslijn, die Marx getrokken had tusschen Kapitaal en Arbeid, twee uitingen van de materialistische maat schappij vielen weg; en wat in 't stel sel van Marx vijanden hadden moeten zqn n.l. Kapitalist en arbeider; dat onverzoenlijke; die twee partijen in den klassenstrijd* ze versoenden zich, toen de natie, 't Vaderland in gevaar kwam. En arbeider met kapitalist togen samen naar de grenzen en alle klassenstrijd idee verdween. De nationale Gedachte overheerschte alles. Niet 'v stoffelijke levenniet de economische en sociale verhoudingen spraken in Augs. 14maar een veel dieper liggende gedachte, door geen eeonomie ontstaan En in het citaat, hierboven, zegt Troelstra weer hetzelfde in eeneenigs- zins anderen vorm, waarmee hij bewijst dat hij ook in dezen de oude plunje Van Marx aflegt en eieh aansluit in zijn gedachtenwereld bij de eertijds aoo versmade .bourgeoisie«die altijd staande heeft gehouden, dat Marx zeer ongelijk had. Want wat poneerde Marx Deze stellingde gedaehten der menschen spruiten voort, uit zijn uitvloeisels van den economischen toestand waarin dat volk leeften alle juridische bovenbouw is een afspiegeling van wat 't sociale en economische leven in die Maatschappij is. Derhalvezooals de maatschappe lijke toestand is, overheerschend kapi talistisch, zóó is ook de geest der men schen, zóó de religie, zóó de kerk, zóó de wetenschap, zóó de rechtspraak, zooi t onderwijs zoo de zeden en gewoon ten, zoo de kunst, zoo alle geestelijke leven op alle terreinen van 't nationale en Staatsterrein. Die stelling is door alle bourgeoisie bestreden en door de Rechterzijde niet t swakst. Altijd is door ons erkend dat de maatschappelijke verhoudingen wel invloed oefenen op de richting van, en op 't resultaat van 't menschelijk denken maar altijd is door ons ontkend (en dat hield Marx staande) dat die verhoudin gen ons denkproces beheerschen en alle gedachten gevangen leggen. We hielden en houden staande, dat er ia de men» sehelijke Ziel een eigen zelfstandig leven leeftmet eigen aandrift en eigen ver borgen kracht, daarin gelegd door God, Die ons schiep naar Zijn beeld en Zijn gelijkenis en Die dus, zooals Hij zelf een eigen Geest is, ook in ons schiep een spontane eigen opborrelende kracht die zich herhaalde malen openbaart juist in strijd met wat de economische verhoudingen zouden eischen. Er leeft in 's menschen ziel een Ge dachte, los van alle verhoudingen tus schen Rijkdom en Armoe; Kapitaal en ArbeidHeerscher en onderdaanStaat en Volk Het karakter der Religie, der Wetenschap en Kunst moge onder den invloed van de sociale verhoudingen een wijziging ten goede of ten kwade on dergaan, zooals in onze dagen door den oorlog een geest van onverschilligheid en hardvochtigheid en zelfzucht en God loosheid zich gaat openbaren, maar een stem in 't geweten zegt,'t Is verkeerd." Sociale wetten mogen gemaakt wor den om 't Kapitaal dan wel den Ar beid te steunenin de ziel leeft een gevoel van Recht en Onrecht, dat zieh niet onderdrukken laat en gansch niet een uitvloeisel is van de overmacht of onmacht hetzij van 't Kapitaal, hetzij van den Arbeid. En mr. Troelstra stond in zijn boek over den oorlog aan onzen kant; en staat ook in 't bovengenoemde citaat aan onze zijde, en niet aan die van Marx. De Gedachte heeft veel meer beteekenis dan de S. D. A, P. in haar denkers en corijfeeën zich heeft voor gesteld. Ook de H. Schrift beaamt dit ten volle, als de Heiland zegt in Marcus 7 vers 21Want van binnen uit hethart der mensehen komen voort kwade ge dachten, overspelen, hoererijen, dood slagen, dieverijen, gierigheden, booshe den, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hoovaardij, onverstand alle deze booze dingen komen voort van binnen en ontreinigen den mensch". En nu kunnen al deze »Gedachten« invloed ondergaan door goede of slechte omgeving, opvoeding, omgang met an deren door slechte levensverhoudingen, door sociale misstanden enz. maar het hart zelf is de bron en springaderdaar zit het vuil eu 't wordt er niet van buiten ingebracht. De leer vas Marx is voor ons onaan nemelijk, omdat de mensch is van Gods geslacht, afspiegeling van den Eeuwigen Geest, die zelf en zelfstandig denkt; spontaan; gebonden aan niets en door niets en aan niemand. Er zijn grootsche gedachten in omloop; denk om den Eeuwigen Vrede 1 Denk om een Inter nationaal Volkerenverbond. Zijn die gedaehten nu ontstaan door den Oorlog en de door deze gewrochte sociale en economische ellende, waarin Europa nu verkeert en nog vele jaren verkeeren zal? Geenszins. Maar op den bodem der ziel ligt 't beginsel, den hang naar Vrede 1 En nu heeft de ellende van den oorlog wel invloed erop, dat die vredesgedachte méér dan voorheen naar voren en naar boven komt; dat men ora den Eeuwigen Vrede schreeuwt Hotel Restaurant 12451 Olnot es65J de Hoofdstesg, DINERS 1,-— ea LOGIES MET ONTBIJT f 1.26, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 1532. Aanbevelend, maar in de ziel is door enzen Schepper dien hang naar vrede ingelegd. „Van binnen uit het hart" komt die lucht naai Arbitrage en Internationale recht spraak en Volkerenverbonden, naar boven borrelen. .Vrede op aarde* in wiens hart leeft niet dat ideaal? Een Verloren Paradijs wie voelt hiet een hang om 't terug te vinden? Marx heeft in meerdere punten ge dwaald. Maar vooral in dit, dat hij 't materialistisch leven veel te veel be schouwde als een vaststaande oorzaak voor alle geestelijke levensverschijnse len En we zijn blij, dat Troelstra zijn meeningen gewijzigd heeft en ons zeer in 't gevlei komt. Hij verliet Marx en voegde zich in dit opzicht n.l. den oor sprong en openbaring der Gedachte, bij de bourgeoisie, dat te loven is. Plukt den Staat maar! Het behoort tot eeu zeker soort van ü- nantieele crisis-politiek maar zeis eenval- sche, die aliijd maas roept: „De Staat moet maar bijpassenEn al is 't waar. dat men 't niet halen k-^n, waar 't niet is, toch dient juist door de democratie gewaakt te worden, dat men niette ver gaat. Van e n kikvorsch plukt men gaan veeren en nit een oliefleach krijgt men geen odeur't moet dus in t fi lantieele den kant uit van zwaardere belasting der Vormogenden en niet der onvermogenden.Maar juist in naam der democratie secgen we: „Zij de Staat wat spaarzaam." Ei waarom? Ten eerste: omdat aaa alle belasting des rijkdoms een giens moet gesteld, aangezien belastingbe taling een kapitaalvermindering is; en ver mindering van kapitaal noodwendig verhin dert het vermogen om te produceeren. Een cent kan men maar voor één keer, en voor één doel uitgeven. Is de cent weg, dan is ons productievermogen gebreideld. Ea 't is de Maatschappij °°k om produceeren te doen, Eerst productie dan consumptie. Eerst voort brengen, dan verdeelen. Eerst telen, dan verkoopen. Maar dat niet alleen, want ale er een grens is vo >r de draagkracht der vermogen den (en die grens bestaat I) dan is er ook angstige verwachting dat de rest van den schuldenlast der Nederland-sche Natie door de lagere volkeklassen in indirecte belas tingen zal moeten worden opgebracht. Doch dat verzwakt de Democratische Staat. Want znik een Siaat kost geld, omdat hij juist voor de belangen van de lagere volksklas sen optreedt. En als nu, in onze crisispolitiek de ge dachte vooiz-t: „G-ef maar volop uit dan zal de kapitaalvermindering toenemen; en daarna de tijd komen, dat de arme gezin nen zullen meebetalen, waar ze nu nog vrij zijn. De millioenen, die nu met royale hand worden uitgegeven, komen toch weer voor een deel op de echouiers der armen, als de oorlog voorbij is. Jui-t in den naam der Dem rcratie zou- d n we Staat en Gemeente willen toeroe pen: Weest zuinig! Niet al te royaal! Be steedt doelmatig en kijkt uit I want op den duur zult ge er de armen door bezwaren met al die royaliteit I De Programs. De verkiezingen werpen hare schaduwen vooruit. AGe partijen hebben zich georga niseerd. Candidatenlijsten met en zonder vrouwennamen worden al uit de kranten afgelaten, Kieï erelijsten met reusachtige cijfers, verhoogingen door 't Algemeen Stemrecht, met foius 60 pCt., komen van de Gemeente huizen af. Sprekers over Even redige Vertegenwoordiging en Stemplicht gaan door 't Land. Eu nu komen de pro grams los met allerlei belofien, zoodat de kiezers een keuze kunnen doen uit de can didates. Die Programs ziju onmisbaar. In een constitutioneel geregeerd land als 't on re, waarin een Parlement staat naast de Kroon, moeten er programs zijn. Want een Parlement is de Volkswil; het Parlement vertegenwoord'gt de kiezers ea 't volk achter de kiezers; maar de kiezers in elk geval. Eu dat Parlement kan géén afspie geling zijn van 't Volk, als het niet weet, wèt dat Volk wil. Ea datgene, wat een Volk wil, wordt door zijn leiders in een program gezet. Daarom i3 't maken van zoo'n program zoo ontzaglijk moeilijk en rust er te dien opzichte een zeer groote verantwoordelijkheid op de programopstel lers. Want men kan wel een rijk program opstellen met allerlei meoie beloften, die men in 't Parlement zou moeten vervullen, maar zijn waarlijk die beloften in te lossen Kan 't Parlement aan die eisehen, in 't Program gesteld, voldoen Om kiezers „lekker" te maken, is geen kunstmet een rijk aanbod van genietingen voor den dag te komen, is geen moeite. Maar wat zal er in de practische politiek; daar in 't Parlementvan terecht komen Programs we kunnen ze niet missen. Waar partijen zijn, moeten programs zijn, leiddraden, wegwijzers wat die partijen willen en haar Kamerleden zullen bepleiten. Maar men make ze onder dep be-et van zijn verant woordelijkheid voor de Natie. Men kent de legende van het vrouwtje van Stavoren, die het kostelijk graan, door haar schipper aangebracht, In zee storten liet. 'k Herhaal die legende nu niet. Maar wil alleen herinneren aan de blzon- derheid, dat naar luid der legende dan er later daar ter plaatse ruischend koren opwies, tenminste een plant, die in alles op den graanhalm geleek doch zonder zaad in de aarl Zoo gaat 't ook vaak in 't leven. En 'k moet daar onwillekeurig aan denken, nu ik nog één keer terugkom op de tweëerlei „democratie", die er in de wereld en in de historie is en die we vooral thdns goed onderscheiden moeten. Het lijkt alles vaak zoo mooi. 't Wordt u dan zóó voorgepredikt. „Demos", dat beteekent volk. „Democratie" wil dus zeggen „volksregee- ring"de macht berustende bij het volk. Dat „volk" moet dan in zijn geheel, man na man en vrouw na vrouw, opgeroepen worden, om door zijn stem zijn macht over te dragen aan gekozenen. Die blijven steeds aan het „volk" verantwoordelijkkunnen door het „volk" ter verantwoording geroepen worden en zelfs kan het „volk" hun het vertrouwen opzeggen. Zoo stelt men 't zich dan voor. Nu zit daar reeds een valseh element In, waarmee de christen nooit genoegen nemen kan. De macht toch berust bij God. Dit is de principiSele tegenstelling. Met een stelsel, dat de macht legt in han den van het volk, kunnen wij om des begin sels wille nooit meegaan. Wij spreken van volks-invloed. En dan ja, meent ook de christen-demo craat, dat deze invloed, wanneer we ten minste te doen hebben met een in politieken zin mondig volk, zoo ver en zoo breed mo gelijk zich moet uitstrekken, zoodat werkelijk het gansehe volk, gelijk het door Gods ordi nantie als 'n goed geregeld organisme bestaat, zijn Invloed op 's Lands regeering uitoefent. Doch wat werpt men nu tegen „Woordenspel", wordt er gezegd. „Gij houdt holle theorieën vast r Want of nu het „volk" macht of invloed uitoefent, als dan toch in 't eind, en dat Is Immers de praktijk 1 '8 Lands politiek gestuurd wordt in de richting, die bij de stembus de meerderheid haaltwat hangt gij dan aan een woord f Veel, in alle manieren I Omdat in dal woord een beginsel ligt. Laat Ik dit met een voorbeeld mogen op helderen. Men kent de historie van het groote volks- petitionement in 1878, ter gelegenheid van de Schoolwet-Kappeijne. De volksmatht had ons die wet gebracht. Tweede en Eerste Kamer waren er vóór. Tóch wendde ons christenvolk zich in grootea getale tot den koning en smeekte „Sire I teeken die wet nietteeken die wet nooit 1" Op wat grond vroeg men dat De valsche democratie hhd hier geen grond alle grond zonk haar onder de voeten weg. Immers, het volk had gesproken. Door zijn gekozenen in de Kamer. En al hhd men nog willen opmerken, dat het stemrecht destijds zeer beperkt was, dan zou men toch, als b$ malgemeen stemrecht" zulk een schoolwet ware aangenomen, zich hierbij hebben moeten nederleggen. Immers, dan was het toch onbetwistbaar de stem, de wil van het soevereine volk. De ware democratie zou echterook din tegen zulk een wet, krachtens haar beginsel, zijn opgekomen, omdat zij belijdt, dat de macht uit God is en zij dus het volste recht had van de Overheid te vragen, dat deze haar een opvoeding naar den wille Gods zou mogelijk maken. Spreek dus niet van woordenspel. Zelfs al is er op menig punt, dat geren we toel groote gelijkenis tusschen valsche en ware democratie, 't is er mee als tusschen het valsche en ware korenIn den wortel zijn het twee zeer verschillende planten. En ook In de vrucht. Weet ge wat eigenaardig is? Dat de valsche democratie zich vergaapt aan den prachtigen schijn van flonkerende leuzen, die ze als veelbelovende wissels met kwistige hand in de wereld uitgeeft Maar .als 't dan betaaldag wordt 1 Als zij, die deze leuzen en beloften, deze hooge wissels, voor goed goud willen inwis selen, ze ter betaling aanbieden dén honoreert deze valsche democratie haar eigen handteekening niet- Onze eigen historie kan meespreken. „Vrqheid, gelijkheid en broederschap I" Onder die leuzen werd In 1795 het Oranje huis verjaagd, werden de Franschen binnen gehaald en namen de patriotten het roer in handen. Wat er van kwam, weet men. 't Liep op 't tegengestelde uit I Eu een zeer duidelijk sprekend voorbeeld Is ook, wat nu de laatste maanden in Rus land geschiedt. Het bewind der bolsjewiki. De aller-ulterste „democratie", die niet verder meer geraffineerd worden kin. Een paar sprekende voorbeelden. Opgeheven werd de zeer pakkende „demo cratische" leuze van het „zelfbeschikkings recht der natiën". Geen volk zou over een ander volk mogen heerschen. Elk volk, ook het kleinste zou over zijn eigen regeerlngsvorm, bondgenootschap enz. volkomen vrij mogen beschikken en beslissen. Zoo leeraarde men te Petersburg. En dóór kwamen Trotsky c.s. te Brest- Litowsk dan ook met kracht voor op. Goed, het kwam op de praktijk aan. De Finnen en de Oekraïners maakten van hun recht gebruik en stichten een onafhan kelijke republiek. Maar men kent het vervolg! Zoodra die vrije en nu onafhankelijke Fin nen en Oekraïners, zich bewogen in een richting, die de bolsjewiki te Petersburg niet zinde, werden de „Roode Garden" op Hel- singfors en Kief losgelaten en werd, in naam der „democratie", die pas verworven „vrij heid" onder den voet getrapt. Nog sterker was, wat te Petersburg zelf gebeurde. De „Constituanti" kwam bijeen. De wettig gekozen vertegenwoordiging des volks maar zoodra zij In haar eerste samenkomst, niet precies deed, wat Lenln en Trotzky wilden werd zmet bajo netten en mitrailleuses uiteengejaagd. Ziedaar de praktijk der valsche democratie. Zij spreekt voor zichzelf. Er hoeft geen woerd aan toegevoegd 1 iJ MH

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1