Zaterdag 9 Februari 1918.
32slc Jaargang N°. 2862.
voor de Znidholland§che en Zeeuwsclie Eilanden.
Eerste Blad.
Antirevo lutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
„HIT GOUDEN HERT".
Troolstra had gelijk.
iroirietair B. C. F. U. LEE-ïoom
OP DEN UITKIJK.
W. BOEKHOVEN Zonen,
Oedeapte Boereniteiger 63A, C3B
Met door iider aanbevolen adres.
IIIWl'illlHUIIIII III'inwillig HilMiMiHlilM ïi i
UITKIJK,
rp in het Loge-
a. 1.90.90 H.A.
and te Ouddorp
iwland, aan den
no 54, genaamd
rceelen en com-
v. 1921 en wel:
n Joh. Pikaart k
delijke 2 meeden
jaar, b. 0.95.22
uwland te Goe-
;ad. Sectie B no
en combinatie,
en wel: Sectie
ok f 71,77 per
endert Breenjbz.
i.00 H.A. oi 4 g.
Ouddorp in den
Widdeldijk, kad.
huurd totbloot-
rinwis K.Tz.
en W. H. VAN
t en VAN DEN
bij inzet en
bij afslag, telkens
orp in het ioge-
erceel bouwland
iet Oudeland na-
ectie D No. 387,
of 1 gemetl4lV»
blootschoof 1919
a f 66.— per jaar,
J. H. van den
VAN DEN BERG
1918, desvoor-
ng teMiddelhar-
Landbouwwerk-
en wat verder
oden.
leer Jan van der
5. Notaris VAN
ri 1918 desvoor-
rerzoeke van den
mei op diens hof-
aldaar publieke
jaar; Een bruine
ïtig); Een bruine
bruine ruin oud
nkerbruine merrie
en blauwe schim-
:delijk drachtig)
larling hengst.
koe (drachtig)
tig) Een witkop
(drachtig)Een
Zes tweejarige
Bsen; Twee jaar-
ing ossenTwee
:en tilbury, 3 boe-
en sleepslee, rol-
wee wlelploegen,
iten en tweeijze-
schoppen, rieken
estbreker, ruiters,
7- en melkinven-
rtij hooi en stroo,
ckeidraad en ijzer-
eis en poters, als-
?deren en hetgeen
rden aangeboden,
n boven f 10— 1
KKERMAN.
uarl, des v.m. 10
landbouwschuur
j aan den Hoofd-
ideren, landbouw-
ines, ais dorsch-
ll/j H.P. gardner
ïest, voorts eenige
verzoeke van den
:reede.
3.
bij inzet; en
bij afslag, telkens
Ouddorp, in het
ran:a. 1.12.10 H.A.
ind te Ouddorp in
n Noordhoek, kad.
tot 11 November
^z. a f 122 per jaar
VM. bouwland te
wlatid in den Zuid-
441, verhuurd aan
izonen, tot 11 No-
>er jaar; e. 0.57.80
bouwland te Oud-
Oudeland, aan het
,Krabbe!and", kad.
tot 11 November
i Abel Meijer Pz
R.V.M. bouwland
teuwland, genaamd
no. 399, verhuurd
tot 11 November
2 perceelen en
van den Heer L.
ari 1918, 'svoorm.
in den polder het
ïrgschen weg, van
waaronder 7 melk-
i), eenige kippen,
uur-, Stal- en Melk-
verzceke van den
e Sommelsdijk.
YS.
uari te Stellendam
weduwe Knöps, bij
taart te Stellendam
>ost bij afslag, tel-
r, van 5 61 10 H.A.
ouwland te Stellen
den Adrianapolder,
tlën en massa, ten
ïebelaar- de Leuw
k door de koopers
arden.
*G.
1918 des voormid-
elijken Achterstraat
Have met volledige
eer Klaas de Graaff
it huis met schuur,
rouwland, groot 85
ran den Middelweg
geschikt voor West-
te aanvaarden, huis
igen geven deeige-
r M. Oudwater Hz.
P. VAN DEN BLINK
i'ï
Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG.
ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling.
BUITENLAND bij vooruitbetaling 4.50 per jaar.
AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT.
UITGEVERS:
SOMMELSDIJK.
Telefoon Intercommunaal No. 202.
ADVERTENTIËN 12>/2 Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel.
BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel.
D1ENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR.
.4181e sfuftfcen v»or de Redactie i*estemsi, Advertenffësi eis eerdere Adn®Inl8ir»tie franco so© te zenden aan «ie Uitirevee»
Ia de Kamerzitting van 31 Jan. j l.
veerde over hootdstuk 8, Oorlog, ook
mr. Troelstra het woord; een woord
ia blij optimismeia vast geloof aaa
aieuwe ea betere iaternationale ver
houdingen in groot vertrouwen op in
ternationale ontwapening, duuraamen
•irede en kracht der internationale
"scheidsgerechten. De rede stond in hoo-
gen toon. Maar met bijzonder genoegen
lazen we in de Handelingen blda. 1179
deze woorden
Wq leven tegenwoordig in een tijd
waarin gedaehten meer beteekenis
hebben dan men wel vermoedt; in
een tijd van nieuwe stroomingen, en
het is lang niet onverschillig hoe zich
de vertegenwoordigers, ook die der
kleine volkeren tegenover die nieuwe
stroomingen verhouden.
Heeft Troelstra hier aan Marx den
rug toegekeerd 't Zou niet de eerste
maal zijn, dat de begaafde leider der
S. D. A. F. 't historiscb-materialistische
standpunt van Marx loslaat. Ook in
lijn boek over den oorlog, schrijft hij
't duidelijk, dat door de S. D. A. P.
^eertijds een fout gemaakt is, hierin dat
te weinig acht 6loeg op 't niet-ma-
terieele, waarvoor een menseh leeft;
en hij noemde toen >de NationalGe
dachte*die in Aug. '14 alles overtrof.
De scheidslijn, die Marx getrokken had
tusschen Kapitaal en Arbeid, twee
uitingen van de materialistische maat
schappij vielen weg; en wat in 't stel
sel van Marx vijanden hadden moeten
zqn n.l. Kapitalist en arbeider; dat
onverzoenlijke; die twee partijen in den
klassenstrijd* ze versoenden zich, toen
de natie, 't Vaderland in gevaar kwam.
En arbeider met kapitalist togen samen
naar de grenzen en alle klassenstrijd
idee verdween. De nationale Gedachte
overheerschte alles. Niet 'v stoffelijke
levenniet de economische en sociale
verhoudingen spraken in Augs. 14maar
een veel dieper liggende gedachte, door
geen eeonomie ontstaan
En in het citaat, hierboven, zegt
Troelstra weer hetzelfde in eeneenigs-
zins anderen vorm, waarmee hij bewijst
dat hij ook in dezen de oude plunje
Van Marx aflegt en eieh aansluit in
zijn gedachtenwereld bij de eertijds aoo
versmade .bourgeoisie«die altijd staande
heeft gehouden, dat Marx zeer ongelijk
had.
Want wat poneerde Marx Deze
stellingde gedaehten der menschen
spruiten voort, uit zijn uitvloeisels van
den economischen toestand waarin dat
volk leeften alle juridische bovenbouw
is een afspiegeling van wat 't sociale
en economische leven in die Maatschappij
is. Derhalvezooals de maatschappe
lijke toestand is, overheerschend kapi
talistisch, zóó is ook de geest der men
schen, zóó de religie, zóó de kerk, zóó
de wetenschap, zóó de rechtspraak, zooi
t onderwijs zoo de zeden en gewoon
ten, zoo de kunst, zoo alle geestelijke
leven op alle terreinen van 't nationale
en Staatsterrein.
Die stelling is door alle bourgeoisie
bestreden en door de Rechterzijde niet
t swakst. Altijd is door ons erkend dat
de maatschappelijke verhoudingen wel
invloed oefenen op de richting van, en op
't resultaat van 't menschelijk denken
maar altijd is door ons ontkend (en dat
hield Marx staande) dat die verhoudin
gen ons denkproces beheerschen en alle
gedachten gevangen leggen. We hielden
en houden staande, dat er ia de men»
sehelijke Ziel een eigen zelfstandig leven
leeftmet eigen aandrift en eigen ver
borgen kracht, daarin gelegd door God,
Die ons schiep naar Zijn beeld en Zijn
gelijkenis en Die dus, zooals Hij zelf
een eigen Geest is, ook in ons schiep
een spontane eigen opborrelende kracht
die zich herhaalde malen openbaart
juist in strijd met wat de economische
verhoudingen zouden eischen.
Er leeft in 's menschen ziel een Ge
dachte, los van alle verhoudingen tus
schen Rijkdom en Armoe; Kapitaal en
ArbeidHeerscher en onderdaanStaat
en Volk Het karakter der Religie, der
Wetenschap en Kunst moge onder den
invloed van de sociale verhoudingen een
wijziging ten goede of ten kwade on
dergaan, zooals in onze dagen door den
oorlog een geest van onverschilligheid
en hardvochtigheid en zelfzucht en God
loosheid zich gaat openbaren, maar een
stem in 't geweten zegt,'t Is verkeerd."
Sociale wetten mogen gemaakt wor
den om 't Kapitaal dan wel den Ar
beid te steunenin de ziel leeft een
gevoel van Recht en Onrecht, dat zieh
niet onderdrukken laat en gansch niet
een uitvloeisel is van de overmacht of
onmacht hetzij van 't Kapitaal, hetzij
van den Arbeid.
En mr. Troelstra stond in zijn boek
over den oorlog aan onzen kant; en
staat ook in 't bovengenoemde citaat
aan onze zijde, en niet aan die van
Marx. De Gedachte heeft veel meer
beteekenis dan de S. D. A, P. in haar
denkers en corijfeeën zich heeft voor
gesteld. Ook de H. Schrift beaamt dit
ten volle, als de Heiland zegt in Marcus 7
vers 21Want van binnen uit hethart
der mensehen komen voort kwade ge
dachten, overspelen, hoererijen, dood
slagen, dieverijen, gierigheden, booshe
den, bedrog, ontuchtigheid, een boos
oog, lastering, hoovaardij, onverstand
alle deze booze dingen komen voort
van binnen en ontreinigen den mensch".
En nu kunnen al deze »Gedachten«
invloed ondergaan door goede of slechte
omgeving, opvoeding, omgang met an
deren door slechte levensverhoudingen,
door sociale misstanden enz. maar het
hart zelf is de bron en springaderdaar
zit het vuil eu 't wordt er niet van
buiten ingebracht.
De leer vas Marx is voor ons onaan
nemelijk, omdat de mensch is van Gods
geslacht, afspiegeling van den Eeuwigen
Geest, die zelf en zelfstandig denkt;
spontaan; gebonden aan niets en door
niets en aan niemand. Er zijn grootsche
gedachten in omloop; denk om den
Eeuwigen Vrede 1 Denk om een Inter
nationaal Volkerenverbond. Zijn die
gedaehten nu ontstaan door den Oorlog
en de door deze gewrochte sociale en
economische ellende, waarin Europa nu
verkeert en nog vele jaren verkeeren
zal? Geenszins. Maar op den bodem
der ziel ligt 't beginsel, den hang naar
Vrede 1 En nu heeft de ellende van
den oorlog wel invloed erop, dat die
vredesgedachte méér dan voorheen naar
voren en naar boven komt; dat men
ora den Eeuwigen Vrede schreeuwt
Hotel Restaurant
12451
Olnot es65J de Hoofdstesg,
DINERS 1,-— ea
LOGIES MET ONTBIJT
f 1.26, f 1.50 en f 1.75
Tel. No. 1532. Aanbevelend,
maar in de ziel is door enzen Schepper
dien hang naar vrede ingelegd. „Van
binnen uit het hart" komt die lucht
naai Arbitrage en Internationale recht
spraak en Volkerenverbonden, naar
boven borrelen. .Vrede op aarde* in
wiens hart leeft niet dat ideaal? Een
Verloren Paradijs wie voelt hiet
een hang om 't terug te vinden?
Marx heeft in meerdere punten ge
dwaald. Maar vooral in dit, dat hij
't materialistisch leven veel te veel be
schouwde als een vaststaande oorzaak
voor alle geestelijke levensverschijnse
len En we zijn blij, dat Troelstra zijn
meeningen gewijzigd heeft en ons zeer
in 't gevlei komt. Hij verliet Marx en
voegde zich in dit opzicht n.l. den oor
sprong en openbaring der Gedachte, bij
de bourgeoisie, dat te loven is.
Plukt den Staat maar!
Het behoort tot eeu zeker soort van ü-
nantieele crisis-politiek maar zeis eenval-
sche, die aliijd maas roept: „De Staat moet
maar bijpassenEn al is 't waar. dat men
't niet halen k-^n, waar 't niet is, toch
dient juist door de democratie gewaakt te
worden, dat men niette ver gaat. Van e n
kikvorsch plukt men gaan veeren en nit
een oliefleach krijgt men geen odeur't moet
dus in t fi lantieele den kant uit van
zwaardere belasting der Vormogenden en
niet der onvermogenden.Maar juist in naam
der democratie secgen we: „Zij de Staat
wat spaarzaam." Ei waarom? Ten eerste:
omdat aaa alle belasting des rijkdoms een
giens moet gesteld, aangezien belastingbe
taling een kapitaalvermindering is; en ver
mindering van kapitaal noodwendig verhin
dert het vermogen om te produceeren. Een
cent kan men maar voor één keer, en voor
één doel uitgeven. Is de cent weg, dan is
ons productievermogen gebreideld. Ea 't is
de Maatschappij °°k om produceeren te doen,
Eerst productie dan consumptie. Eerst voort
brengen, dan verdeelen. Eerst telen, dan
verkoopen.
Maar dat niet alleen, want ale er een
grens is vo >r de draagkracht der vermogen
den (en die grens bestaat I) dan is er ook
angstige verwachting dat de rest van den
schuldenlast der Nederland-sche Natie door
de lagere volkeklassen in indirecte belas
tingen zal moeten worden opgebracht. Doch
dat verzwakt de Democratische Staat. Want
znik een Siaat kost geld, omdat hij juist
voor de belangen van de lagere volksklas
sen optreedt.
En als nu, in onze crisispolitiek de ge
dachte vooiz-t: „G-ef maar volop uit dan
zal de kapitaalvermindering toenemen; en
daarna de tijd komen, dat de arme gezin
nen zullen meebetalen, waar ze nu nog
vrij zijn. De millioenen, die nu met royale
hand worden uitgegeven, komen toch weer
voor een deel op de echouiers der armen,
als de oorlog voorbij is.
Jui-t in den naam der Dem rcratie zou-
d n we Staat en Gemeente willen toeroe
pen: Weest zuinig! Niet al te royaal! Be
steedt doelmatig en kijkt uit I want op den
duur zult ge er de armen door bezwaren
met al die royaliteit I
De Programs.
De verkiezingen werpen hare schaduwen
vooruit. AGe partijen hebben zich georga
niseerd. Candidatenlijsten met en zonder
vrouwennamen worden al uit de kranten
afgelaten, Kieï erelijsten met reusachtige
cijfers, verhoogingen door 't Algemeen
Stemrecht, met foius 60 pCt., komen van
de Gemeente huizen af. Sprekers over Even
redige Vertegenwoordiging en Stemplicht
gaan door 't Land. Eu nu komen de pro
grams los met allerlei belofien, zoodat de
kiezers een keuze kunnen doen uit de can
didates. Die Programs ziju onmisbaar. In
een constitutioneel geregeerd land als 't
on re, waarin een Parlement staat naast de
Kroon, moeten er programs zijn. Want een
Parlement is de Volkswil; het Parlement
vertegenwoord'gt de kiezers ea 't volk
achter de kiezers; maar de kiezers in elk
geval. Eu dat Parlement kan géén afspie
geling zijn van 't Volk, als het niet weet,
wèt dat Volk wil. Ea datgene, wat een
Volk wil, wordt door zijn leiders in een
program gezet. Daarom i3 't maken van
zoo'n program zoo ontzaglijk moeilijk en
rust er te dien opzichte een zeer groote
verantwoordelijkheid op de programopstel
lers. Want men kan wel een rijk program
opstellen met allerlei meoie beloften, die
men in 't Parlement zou moeten vervullen,
maar zijn waarlijk die beloften in te
lossen Kan 't Parlement aan die eisehen,
in 't Program gesteld, voldoen Om kiezers
„lekker" te maken, is geen kunstmet een
rijk aanbod van genietingen voor den dag
te komen, is geen moeite. Maar wat zal
er in de practische politiek; daar in 't
Parlementvan terecht komen Programs
we kunnen ze niet missen. Waar partijen
zijn, moeten programs zijn, leiddraden,
wegwijzers wat die partijen willen en haar
Kamerleden zullen bepleiten. Maar men
make ze onder dep be-et van zijn verant
woordelijkheid voor de Natie.
Men kent de legende van het vrouwtje
van Stavoren, die het kostelijk graan, door
haar schipper aangebracht, In zee storten liet.
'k Herhaal die legende nu niet.
Maar wil alleen herinneren aan de blzon-
derheid, dat naar luid der legende dan
er later daar ter plaatse ruischend koren
opwies, tenminste een plant, die in alles op
den graanhalm geleek doch zonder zaad
in de aarl
Zoo gaat 't ook vaak in 't leven.
En 'k moet daar onwillekeurig aan denken,
nu ik nog één keer terugkom op de
tweëerlei „democratie", die er in de wereld
en in de historie is en die we vooral thdns
goed onderscheiden moeten.
Het lijkt alles vaak zoo mooi.
't Wordt u dan zóó voorgepredikt.
„Demos", dat beteekent volk.
„Democratie" wil dus zeggen „volksregee-
ring"de macht berustende bij het volk. Dat
„volk" moet dan in zijn geheel, man na man
en vrouw na vrouw, opgeroepen worden, om
door zijn stem zijn macht over te dragen
aan gekozenen. Die blijven steeds aan het
„volk" verantwoordelijkkunnen door het
„volk" ter verantwoording geroepen worden
en zelfs kan het „volk" hun het vertrouwen
opzeggen.
Zoo stelt men 't zich dan voor.
Nu zit daar reeds een valseh element In,
waarmee de christen nooit genoegen nemen
kan.
De macht toch berust bij God.
Dit is de principiSele tegenstelling.
Met een stelsel, dat de macht legt in han
den van het volk, kunnen wij om des begin
sels wille nooit meegaan.
Wij spreken van volks-invloed.
En dan ja, meent ook de christen-demo
craat, dat deze invloed, wanneer we ten
minste te doen hebben met een in politieken
zin mondig volk, zoo ver en zoo breed mo
gelijk zich moet uitstrekken, zoodat werkelijk
het gansehe volk, gelijk het door Gods ordi
nantie als 'n goed geregeld organisme bestaat,
zijn Invloed op 's Lands regeering uitoefent.
Doch wat werpt men nu tegen
„Woordenspel", wordt er gezegd.
„Gij houdt holle theorieën vast r
Want of nu het „volk" macht of invloed
uitoefent, als dan toch in 't eind, en dat Is
Immers de praktijk 1 '8 Lands politiek gestuurd
wordt in de richting, die bij de stembus de
meerderheid haaltwat hangt gij dan
aan een woord f
Veel, in alle manieren I
Omdat in dal woord een beginsel ligt.
Laat Ik dit met een voorbeeld mogen op
helderen.
Men kent de historie van het groote volks-
petitionement in 1878, ter gelegenheid van
de Schoolwet-Kappeijne.
De volksmatht had ons die wet gebracht.
Tweede en Eerste Kamer waren er vóór.
Tóch wendde ons christenvolk zich in
grootea getale tot den koning en smeekte
„Sire I teeken die wet nietteeken die wet
nooit 1"
Op wat grond vroeg men dat
De valsche democratie hhd hier geen grond
alle grond zonk haar onder de voeten weg.
Immers, het volk had gesproken.
Door zijn gekozenen in de Kamer.
En al hhd men nog willen opmerken, dat
het stemrecht destijds zeer beperkt was, dan
zou men toch, als b$ malgemeen stemrecht"
zulk een schoolwet ware aangenomen, zich
hierbij hebben moeten nederleggen.
Immers, dan was het toch onbetwistbaar
de stem, de wil van het soevereine volk.
De ware democratie zou echterook din tegen
zulk een wet, krachtens haar beginsel, zijn
opgekomen, omdat zij belijdt, dat de macht
uit God is en zij dus het volste recht had
van de Overheid te vragen, dat deze haar
een opvoeding naar den wille Gods zou
mogelijk maken.
Spreek dus niet van woordenspel.
Zelfs al is er op menig punt, dat geren
we toel groote gelijkenis tusschen valsche
en ware democratie, 't is er mee als tusschen
het valsche en ware korenIn den wortel zijn
het twee zeer verschillende planten.
En ook In de vrucht.
Weet ge wat eigenaardig is?
Dat de valsche democratie zich vergaapt
aan den prachtigen schijn van flonkerende
leuzen, die ze als veelbelovende wissels met
kwistige hand in de wereld uitgeeft
Maar .als 't dan betaaldag wordt 1
Als zij, die deze leuzen en beloften, deze
hooge wissels, voor goed goud willen inwis
selen, ze ter betaling aanbieden dén
honoreert deze valsche democratie haar eigen
handteekening niet-
Onze eigen historie kan meespreken.
„Vrqheid, gelijkheid en broederschap I"
Onder die leuzen werd In 1795 het Oranje
huis verjaagd, werden de Franschen binnen
gehaald en namen de patriotten het roer in
handen.
Wat er van kwam, weet men.
't Liep op 't tegengestelde uit I
Eu een zeer duidelijk sprekend voorbeeld
Is ook, wat nu de laatste maanden in Rus
land geschiedt.
Het bewind der bolsjewiki.
De aller-ulterste „democratie", die niet
verder meer geraffineerd worden kin.
Een paar sprekende voorbeelden.
Opgeheven werd de zeer pakkende „demo
cratische" leuze van het „zelfbeschikkings
recht der natiën".
Geen volk zou over een ander volk mogen
heerschen.
Elk volk, ook het kleinste zou over zijn
eigen regeerlngsvorm, bondgenootschap enz.
volkomen vrij mogen beschikken en beslissen.
Zoo leeraarde men te Petersburg.
En dóór kwamen Trotsky c.s. te Brest-
Litowsk dan ook met kracht voor op.
Goed, het kwam op de praktijk aan.
De Finnen en de Oekraïners maakten van
hun recht gebruik en stichten een onafhan
kelijke republiek.
Maar men kent het vervolg!
Zoodra die vrije en nu onafhankelijke Fin
nen en Oekraïners, zich bewogen in een
richting, die de bolsjewiki te Petersburg niet
zinde, werden de „Roode Garden" op Hel-
singfors en Kief losgelaten en werd, in naam
der „democratie", die pas verworven „vrij
heid" onder den voet getrapt.
Nog sterker was, wat te Petersburg zelf
gebeurde.
De „Constituanti" kwam bijeen.
De wettig gekozen vertegenwoordiging des
volks maar zoodra zij In haar eerste
samenkomst, niet precies deed, wat Lenln
en Trotzky wilden werd zmet bajo
netten en mitrailleuses uiteengejaagd.
Ziedaar de praktijk der valsche democratie.
Zij spreekt voor zichzelf. Er hoeft geen woerd
aan toegevoegd 1
iJ
MH