voor de Zuidhollandsclie en ^eeuwüche Eilanden. Zaterdag 26 Januari 1918 82ste Jaargang N°. 2858. Antirevolutionair Orgaan Morste Blad. IN HOC SIGNO VINCES „HET GOUDEN HEBT". r W. BOEKHOVEN Zonen, Finantieële politiek. msrlëtair R. C. F. i LEE-aoom ÜP BEI UITKIJK. ngaande April nbroek voor 5 geveer 1-07-40 50 H.A. in het n 1-03-00 H.A. oorn. n in te leveren ari 1918. 318 bq Veiling j Afslag, beide de kapitale n,Erf, Tuin en liverse percee- groot 25.73.70; ing met Tuin. er Vierpolders, wenhoorn en waal. INK te Brlelle. 1918 de's voor- fstede „Welge- iijheid van het zoeke van de hilperoort, pu- 1 8 jaar; bruine ie klepper oud rrie oud 4 jaar aarvosmerrie i 6 jaar(draeh ar bruine mer le oud 1 jaar. eel van f39,— Maart haar 3e schottenacht ijarige stieren en groot aantal en, een tilbury, ïns, een karos, egen, een cor- ugalploeg, een en moorploeg, aachines Smijth astsaaimachine, n met dorseh- en, vflf houten n zigzag, twee eeper, twee rol- sproeier, twee aerbakken, ton der schuur- en nanden, zakken, geen verder ten len. zet en lag, telkens des het Logement )uddorp in den :n Breedenweg sectie D. Na57) V ;n of 274 roederf" - t 11 f*)v. 1919 - z. c. s. A f 37,— ">ejuffrouwen M. iij inzet; en j afslag, telkens p in het Loge- a. 1.90.90 H.A. nd te Ouddorp wland, aan den ïo 54, genaamd :eelen en com- 1921 en wel Joh. Plkaart A lelijke 2 meeden jaar, b. 0.95.22 iwland te Qoe- ad. Sectie B no en combinatie, en wel: Sectie k A f 71,77 per ndert Breenjbz. 00 H.A. of 4 g. Duddorp in den 7\ liddeldijk, kad. y auurd totbloot- inwis K.Tz. A in W. H. VAN en VAN DEN )ij inzet en ij afslag, telkens arp in het loge- irceel bouwland et Oudeland na- ictie D No. 387, f 1 gemet 141 Vs blootschoof 1919 f 66.— per jaar, Z. J. H. van den 1 AN DEN BERG 1918 desvoor- ïrzoeke van den iel op diens hof- aldaar publieke lar; Een bruine tig); Een bruine bruine ruin oud ikerbruine merrie :n blauwe schim- delijk drachtig) arling hengst, koe (drachtig) ig)Een witkop (drachtig)Een Zes tweejarige sen; Twee jaar- ng ossenTwee sn tilbury, 3 boe- in sleepslee, rol- vee wielploegen, ten en twee ijze- schoppen, rieken stbreker, ruiters, - en melklnven- tij hooi en stroo, keidraad en ijzer- :ls en poters, als- deren en hetgeen den aangeboden, boven f 10— 1 iKERMAN. i 1918, 'svoorm. n den polder het gschen weg, van aaronder 7 melk- eenige kippen, stalgereedschap- inz. ten verzoeke ïln Iz. te Sommei» SLUYS.- V Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMEI.SDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 12l/j Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regei. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. - Alle Hutten voor de iucdactte aëstesna, Adverlentien a-a verdere AfHaain*-**-»»*!** iruaeo toe ie iend«N» &jmi «Ie tlisg-eves». Driemaal is sinds een eeuw de finan tieële politiek van Nederland in bijzon dere mate voorwerp van belangstelling en inspanning geweest Het was 20 Jani 1805; het was 30 April 1821 en 't was 23 Oct. 1915. In 1805 was 't de Fransche tijd, toen de Unie, de Zeven Provinciën, alle zeven in één ;S ïeurslijf van Fransche ordonnantiën gestoken werden en de Bat&afsehe Re publiek, als één Land, haar provinciale, afzonderlijk geheven, belastingen ver loor. Er moest zoo was de richting van Gogel, toen Secretaris van Staat voor de Finantien; er moest een eind komen aan de 7 verschillende vormen van be lastingheffing. Holland moest niet anders doen dan Zeeland, en Zeeland niet an ders dan Utreeht: één belastingstelsel moest er wezen voor alle provinciën. Alle provinciale belastingen zouden ver- Een reuzentaak nam Gogel op den schouder, Want 't was in de Zeven Provinciën van 1579 af tot 1805 een »Elk wat wils*, om de eenvoudige reden, dat elke Provincie zich volkomen sou- verein aanstelde en ondanks het mooie devies »Eendracht maakt Macht*, toch ^*>p alle gebied zich aan zijn mede- Provinciën niets stoorde. En nu komt Gogel al die eigen-fiuantieele ordonnan tiën intrekken en zet er één algemeen stelsel voor in de plaatsEerbied voor dien man Maar op 30 Apr. 1821 was 't vrachtje niet minder zwaar, want toen was de bedoeling om dik aan Belgie, dat sinds 1815 aan Nederland aangeschakeld was, een zelfde stelsel van Belastingheffing te geven als aan Mederland. Er stond toen zwart op wit geschreven: »Hat Koningrijk der Nederlanden behoort als een zelfstandig Rijk te bezitten deszelfs eigene belastingen, in één stelsel ver- eenigd*. Maar, dit is voor ieder ook duidelijk, hoe de jaartallen 1805 en 1821 ook verschilden in hoofddoel, er was toch weer overeenstemming, want men be oogde met de eenheid van Stelsel niet alleen orde, maar ook meer Inkomsten. De Schatkist moest gespekt en dat ging bij Eenheid van Stelsel beter dan bij zooveel Provinciale verscheidenheid. En de derde maal is 23 Oct. 1915. En de man, die 't aanpakte is Treub. Niet, dat er tusechen 1821 en 1915 niet allerlei nieuwe finantieele vraag stukken aan de orde zijn gekomen en oude wetten zijn gewijzigdDat staat nooit stil. Wijzigingen komen steeds voort. Denk maar aan de Tariefwetten, de Personeele belastingen, de Zegelwet ten, de Inkomstenbelastingener wordt jaar in jaar uit aan gepeuterd en terecht. Een Land, dat groeit en bloeit, kan niet met dezelfde wetten van 40 jaar terug, voortleven. Ontwikkeling in een Volk en in Volkswelvaart en in Volks rijkdom heeft als natuurlijk gevolg ont wikkeling en uitbreiding der finantieele Wetgeving bij zich. Maar als we den naam van -Treub noemen, bedoelen we niet, dat hij zoo maar eens een paar wijzigingen tot stand bracht, doch het heele Belastingstelsel aanpakte en op nieuwe grondslagen regelde, en natuur lijk ook met de bedoeling om er een 60 millioen minstens, méér uit te halen dan vóór 1915 Immers, afgedacht van de lasten, die een rechtstreeks gevolg zijn van den oorlogstoestand, zou er na 1915 een jaarlijks tekort zijn van min stens 60 millioen. En nu was voor Treub, als minister van Finantienmaar ook voor 't gansche Nederlandsche volk de groote vraag, hoe een zoo aanzienlijke verzwaring van lasten kon worden op gelegd, zonder groote onbillijkheden te begaan en zonder de bronnen van 's Lands welvaart sterker aan te spre ken, dan strikt noodzakelijk en onver mijdelijk is. Ziedaar 't probleem voor een Reus in de finantieele wetenschapZestig tot honderd millioen méér uit de beursen halen en toch dit weer zoo doen dat 't de bronnen der welvaart niet verstopt, noch dat de tegenstand van 't volk al te groot wordt. Om dat te kennen, moet men de Finantieele Vraagstukken onzes tijds door en door kennen; erin doorkneed zijneen rijk overzicht en inzicht hebben in heel 't economische en sociale leven van een volk, nu en voor de toekomst. •Tot op héden is de Minister bijzonder gelukkig. Al zijn ontwerpen worden aanvaard, behalve een paar, die hij om politieke oogmerken achterbaks houdt. Maar overigens zijn stelsel wordt, be houdens eenige wijzingen in den tekst, aanvaard. Op één punt is er een novum bij Treub, dat er bij Gogel in 1805 niet was. Treub heeft n,I. eenige belastingen geheven met één bepaald doeltot bij drage in de kosten van bepaalde, voor opgestelde staatsuitgaven. Denk maar om de berucht geworden Pensioenbelas ting, zijnde een speciale bijdrage a 1 van 't inkomen, in de kosten van de toekenning van ouderdomsrenten. Denk om 't Weergeld" om de Vlootbelas- ting.* Al deze opbrengsten, n.l. die der Pensioenbelastingdie van 't Weergeld dio van de Vlóotbelasting mogen in 't stelsel Treub in géén geval dienen voor iets anders dan voor Ouderdom, Leger en Vloot. Niet om er salarissen voor onderwijzers uit te verhoogen; niet om de hoogere tractementen der Kamerle den er uit te halen. Neen't novum is dat nieuwe bestaat hierin, dat de drie belastingen een vooropgesteld doel heb- ben. En daarvan mag niet afgeweken. Treub onderscheidt zijn belastingen in Zakelijke, in Persoonlijke naar inko men en vermogenin Verkeersbelastingen en in Verteringsbelastingen. De Zakelijke verdeelt hij inGrond- dividend en tantième-en in effecten- belasting. De Persoonlijke verdeelt hij inIn komsten-, Vermogens- Pensioen-, Weer-, Vloot-, Doodehand- en Successiebelas ting. De Verkeersbelasting verdeelt hij in Registratie-, zegel-, invoer- en statis tiekbelasting. De Verteringsbelasting verdeelt hij in personeele-, plaatskaarten accijnze-, speelkaarten-, goud- en zilver en voor namenbelasting. Veel van dit opgesomde is al toestand gekomen. Zij 't bovenstaande voldoende om een weinigske zieh te kunnen voor stellen, hoe 't met onze huidige finan tieele politiek staat. En 't onderste re geltje is; Betalen, Sijmenl Dokken vrind 1 ■mm* M@i©I üestauuNMiit UoereisisteigeF 63A, 83B 12451 Tmm% nabij da Hoofituteae, DMKKS 1m hoogw, LOGIES MET ONTBIJT f 1.85, f 1.60 en f 1.75 TeL No. 1532 Aanbevelend, Set &t,m? g«tier «anbevol®» adrea. Onverdraagzaamheid der orthodoxen. Er wordt ia modena» krUgeu m bladea geklaagd, de orthodoxe» sse oaver- draagsaai® aijn Ia den Brie! warea uitge bracht voor het. Kissosllege 18ê oïthode-xe stamssoï en 179 vrgziuBige; maar het aan tal predikanten is daar nochtans 3 ortho doxen ev nul vrijzinnig, la Delft Eakhui» *ee, Amsterdam, Alkmaar, Den Haag, Gro ningen, Leiden, Harlingen, Arnhem, Haar lem ia 't van 't selfds laten een pak. d. i. de vrijiinnisheid brengt er voor 't Kiescol lege bijna net sooveul stemman uit als de orthodoxi, maar er worden geea vrijzin nige dominets beroepen. Ia Amsterdam brachten de orthodoxen 1560 stemmen uit, en de vrijiionigheid 1293 maar er zijn in Amsterdam 30 orthodoxe dominees en nul vrijzinnigen. De modernen vladen dit vervelend en er zijn dan ook al stemmen opgegaan om zich veel krachtiger te gaan weren niet alleen, maar ook om een soort ruilhandel te gaan voeren, d. i. in moderne plaatsen aan de meerderheid van orthodoxen geen dominee gunnen, tentij ia orthodoxe plaatsen ook een plaats over blijf, voor de moderne min derheid. Een soort ruilhandel zeiden wij. Een soort „mir Niohts dir Nichts", d.i. ik niets, dan jij ook niets ik wat, dan jij ook wat. Wat van die moderne klacht 07er der orthodoxen onverdraagzaamheid te zeggen Ben ik onverdiaagzaam, als ik een in- Iuiper in mijn huis, ingekomen door een ar.- de e deur dan door welke al mijn huisge- riooten g^an, de deur uit jaag Mijt© sehapeu kenr-ea Mijue stem, gegt de HeiUnd I Ben ik onverdraagzaamals ik uit de kou verwijder, die die stem niet kea- n.ea haar se'fmet tens na bootaea kun nenmaar in tegendeel met val che vacht onder da wolven behooren en de schapen misleiden voor den Tijd en de Euwigheid. Ben ik onverdra-giaam als ik deKerke- Chrigti opeisch voor Christus zone Gods Het program der Roomsch-KathoHeken. Ia de Pers is opgenomen en aan de Roomsche KUsv. is ge&onden 't volg nde politiek program. Buitenlandsche zaken. 1. Meer openbaar heid inzake het buiteulaadsch beleid. 2 Meer invloed der Volkvertegenwoordi ging opr het beheer der Buitenlandsche be trekkingen. 3. Bevordering der oplossing van interna tionale geschillen door middel van scheids gerechten. 4. Uitbreiding der economische voorlichting uit het buitenland, o.m. door het aanstellen en uitzenden van meer beroepskonsuls. Justitie. 1. Handhaving der christelijke be ginselen in de Huwelijkswetgeving. 2. Vereenvoudiging der rechtspleging. 3. Hervorming van de Handelswetgeving in het bijzonder het wissel-, zee- en merken recht. 4. Wettelijke regeling van de admistratieve rechtspiaak. 5. Herziening der Kinderwetten. Uitbreiding Overheidszorg voor het onderbrengen en opvoeden der misdadige en verwaarloosde jeugd. Regeling van wettelijke gevolgen voor de ouders die hun opvoedingsplicht verwaar- loozen. 6. Algemeene regeling der rechtspositie van de ambtenaren. Defensie. 1. Krachtige medewerking met elk ernstig streven naar geleidelijke interna tionale ontwapening. 2. De organisatie van leger en vloot dient beperkt te blijven tot hetgeen noodzakelijk is voor de handhaving der neutraliteit en de verdediging der onafhankelijkheid. 3. Bevordering van maatregelen tot ver heffing van het zedelijk leven bij de land en zeemacht. 5. Bestendiging- van Overheidszorg voor de geestelijke belangen van hen die onder de wapenen zijn, ook in vredestijd. Financien 1. Krachtiger doorvoering van het beginsel van belasting naar draagkracht in het belasting-systeem ook rekening houdende met de grootte van het gezin. 2. Indien versterking der middelen mocht noodig zijn, worde een rechtvaardige ver houding tu8schen directe en indirecte belas tingen in acht genomen. 3. Bij belasting van het vermogen worde het roerend en het onroerend vermogen zoo veel mogelijk gelijkelijk getroffen. 4. Herziening der fieaneieele verhouding tusschea Rijk en Gemeenten. Onderwijs. 1. Herziening der wet op het lager onderwas ter uitvoering van art. 192 der Grondwet. Feitelijke gelijkstelling van het openbaar en het bijzonder lager onder wijs. 2. Herziening der leerplichtwet. 3. Afdoende regeling der salarissen van het onderwijzend personeel. 4. Doorvoering van de rechts- en flnanei- eele gelijkstelling, ook voor het middelbaar en het hooger onderwijs. 4. Steun van Overheidswege ter bevorde ring van de jeugdorganisatie. Wettelijke regeling van het lager en mid delbaar vakonderwijs en de vakopleiding met financieelen steun van Overheidswege.. Koloniën. 1. Geleidelpe uitbreiding van zelfbestuur en autonomie in de Koloniën. 2. Behartiging der geestelijke en stoffelijke belangen van de iuiandache bevolking; in zonderheid door krachtige ondersteuning der missiën en bestrijding van het opiumgebruik. 3. Ontginning van delfstoffen en ontwik keling van de productiviteit der natuurlijke hulpbronnen, mede met aanwakkering van het particulier initiatief. 4. Wijziging van artikel 123 Regeerings- Reglement. Het artikel iuidt: De Christen-leeraars, priesters en zende lingen moeten voorzien zijn van eene docr of namens den Gouverneur-Generaal te ver- leenen bijzondere toelating om hun dienst werk, in eenig bepaald gedeelte van Nedsr- landsch-lndlë te mogen verrichten. Wanneer die toelating schadelijk wordt bevonden, of de voorwaarden daarvan niet worden nageleefd, kan zij door den Gouver neur-Generaal worden ingetrokken. 5. Financieele gelijkstelling van het parti- cuiier en het gouvernementsonderwijs. Onderwerpen van algemeen maatschappe lijk belang. 1. Bevordering der Zondagsrust. Bestrijding der openbare onzedelijkheid. Steun aan vereeniglngcn, die verheffing der open bare zedelijkheid beoogen. Maatregelen tegen het bioscoopgevaar en het alcoholisme. 2. Wettelijke regeling van het collectieve arbeidscontractmaatregelen tot voorko ming en beslechting van geschillen tusschen werkgevers en werknemers. 3. Erkenning van Overheidswege van de organisaties van belanghebbenden, als advi- seerende college's bij het voorbereiden van sociale wetten en verordeningen. 4. Wettelijke regeling inzake het deelne men van belanghebbenden aan de uitvoering van sociale wetten. 5. Maatregelen ter voorziening in den wo ningnood, waarbij ook dient gelet op de be hoeften van groote gezinnen. 6. Zoodra de omstandigheden dat zullen gedoogen, geleidelijke terugkeer tot de vrij heid der bedrijvenbuiten werking stellen der crisismaatregelen. In afwachting daarvan streven om door eene doelmatige distributie- regeling den economischen toestand van ons volk op peil te houden en krachtig bestrij den van kunstmatige prijsopdrijving. 7. Bevordering der technische ontwikkeling in landbouw nijverheid en handel. 8. Bevordering van afwatering, ontginning en landaanwinning. 9. Bevordering der middelen van verkeer en vervoer vooral ten platten lande. 10. Bevordering van eigen nijverheid. 11. Herziening der bezoldiging van de ambtenaren, in dienst der Overheid. 12. Herziening der wettelijke regeling van paehtcontraet. 13. Herziening der Jachtwet. 14. Opheffing der heerlijke jachtrechten. 15. Bevordering van eigendomsverkrijging door den gebruiker. 16. Instelling van eene afdeeling voor den middenstand aan het Departement van Land bouw, Nijverheid en Handel. 17. Wettelijke regeling van financieele on dersteuning der middenstandsorganisaties bij het streven naar verbetering van de vakop leiding in het algemeen en van het leerling wezen in 't bijzonder. 18. Bevordering der arbeidsgelegenheid. Bestrijding van de werkloosheid. Wettelijke regeling van de arbeidsbemiddeling. 19. Wijziging van de wettelijke regeling van de arbeidsovereenkomst. 20. Uitbreiding der arbeidsbescherming, in het bijzonder met betrekking tot den arbeids duur. Verbod van den arbeid der gehuwde vrouw in fabrieken en werkplaatsen. Wette lijke regeling vat den arbeid in de huisin dustrie. Bescherming der landarbeiders. 21. Herziening van de Ongevallenwet, ter verruiming van den kring der verzekerden in de industrie en uitbreiding der ongeval lenverzekering tot landbouw zeevaart en zee- vlsscherq. 22. Invoering van de Invaliditeitswet. Uit breiding van de InValiditeits- en ouderdoms- verzekerlng tot hen, die zelfstandig arbeid verrichten. 23. Invoering van de ziekte-verzekerings wet. Opneming van de genees- en heelkun dige behandeling. 24. Wettelijke regeling van de werkloos heidsverzekering. We komea er waarsskHHijk <sp terug, indien ds plaatsruimte 't gedoogtmaar 't B- fik ie «uitblik, en ê'ke paragraaf is waard o«k dosr ieder Biet-R&o^ïehe ermtig over dacht te worden. „Leve de de Daar zijn in onzen tijd prachtige leuzen, die men hier invullen kan I Als de wereld dadrmee gered was, dan beleefden we den meest gezagenden van alle tijden. „Leve de Internationale ontwapening!" „De vrede-door-rècht 1" „Het zelfbestemmingsrecht der natiën 1" „De verbroedering der volken I" „Leve de democratie I" In die laatste leus bereikt al het vooraf gaande en veel, dat nog volgen kan, zijn toppunt. Zij is vaa alles 't summum. Boven htór is geen leuze meer. Zij biedt het heil- en heulaanbrengend me dicijn voor de 1500 a 1600 millioen menschen, die op den aardbodem leven en lijden en hijgend uitzien naar de dageraad van een nieuwen, biijden dag. Deze „democratie" is de star der hope in den overigens stikdonkeren oorlogsnacht. Hdir dag kómt: haar schitterende overwin ningsdag, wanneer zij uitgaan zal onder de volken, als een bruidegom uit zijn slaapka mer en als de zon het aardrijk zal verlichten en verwarmenvrede, recht en gerechtigheid zullen heerschen; de Engelsche bul en de Duitsche berin zullen tezamen nederliggen; geen kanon wordt meer gegoten, geen stik gas vervaardigd, geen granaat meer gedraaid, een klein jongsken met een herderstaf zal al de volkeren der aarde leiden op het rechte pad. Ik persifleer, wordt gezegd. 'k Maak er een paskwil van. Neen, dat doe ik niet. 't Eenige, waaraan ik me schuldig maak als daar sprake van kan zijn in dit geval is dat ik de lijnen ten einde toe doortrek, die de meeste menschen, onvoltooid laten omdat ze niet verder durven gaanomdat ze toch ook wel begrijpen, dat een gepredikte toekomst zich niet te gek van het ongunstige heden moet verwijderen, wil de prediking nog als ernstig worden opgevat, 't Is teekenend en 't is treuig De wereld in onze dagen, gebukt gaande onder 't nameloos-bange oorlogsweezij voelt en beaamt de waarheid van Paulus' woord: „Het gansche schepsel zucht, als in barensnood zijnde, tot nu toe 1" Den besten van ons tegenwoordig geslacht krimpt het hart van weedom ineen, als ze dat zuchtend schepsel beluisteren, dat hijgt naar verlossing.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1