Woensdag 9 Januari 1918 32,te Jaargang N\ 2358. voor de Znidhollandselte est Zeeuwsche Eilanden. lie Oorlog;. Antirevolutionair Orgtrnm IN HOC SIGNO VINCES Mag een christen „sociaal" denken en hande!en? BUITENLAND. W. BOEKHOVEW&Zonen, AJIe 8t5ife.te.en vo«r «Ie Reductie bestemd, Adverteiitiési eerdere Administratie franco i@e te «enden aaia de Uifareve* s- USÏ D£ PERS. BINNENLAND. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 202. ADVERTENTIËN 121/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Gent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIIDAQMORGEN 10 UUR. Mag een Christen meedoen aan de Sociale beweging van onzen tijd, of moet hij in stille berusting en zwaar moedige lijdelijkheid de maatschappelijke zaken maar blauw blauw laten en Gods water maar over Gods akker la ten loopen. Versta ons nu wel. We vragen nietMag iemand een Christen- Socialist zijn Kan een Christen Sociaal- Democraat zijn Die twee partijen be doelen we niet We vragen alleen: Is 't een Christen geoorloofd mee te doen om de Maatschappij een anderen koers te geven dan ze nu heeft. Vrage men nu weer nietIs de huidige koers niet goed? Want al was ze goed (wat we beslist ontkennendan bleef toch de vraagMag een Christen meedoen om den „goeden" koers beter te maken, of moet hij zich in zijn eigen tente terug trekken en zich met dat »wereldsehe< niet bemoeien. Want versta 't wel. 'tSociaal* mag dan ook zijdei:ng«- met 't geestelijke in verband staan en zelfs 't Christelijk gezin, de Christelijke School, de Chris- lijke Kerk, raken toch blijft »So- ciaal een stoffelijke begrip. Sociaal doelt op de maatschappij en de maatschap pelijke verhoudingen en verschijns len: eigendom, loon, arbeidwerktijd, Zon dagsrust, vrouwen- en kinderarbeid, huis- industrie, productie- en comsumptie machinekracht enz. enz. De vraag is nu: mag een Christen nu bij al deze kwes ties zich inspannen om ze te reorgani- seeren of moet hij zeggen: »De Heere zal er wel voor zorgenlaat 't alles maar aan Hem over Een Christen is een mensch, die hier op aarde maar pelgrim is hij heeft hier geen blijvende stad, maar zoekt de toekomende. Hem wenkt 't Nieuwe Jeruzalem met zijn straten van goud en zijn paarlen poorten, waar hij met zijn Heiland en allen der trmmfgerende Kerk in eeuwigen jubel 't Hallelujah der eere zingen zal voor de verworven zaligheid. Een Christen en hij is »een zaam en met zijn God gemeenzaam* gespeend aan en los van 't aardsche, maar zijn wandel is in de hemelen zijn opstaan is Godeen zijn arbeid is Gode en zijn nederleggen is Godeen zijn eenige troost is, in leven en sterven, 'sHeeren eigendom te zijn. Mag nu zoo'n Christen, navolger van Christus, Die niets had, waarop Hij 't moede hoofd kon neerleggen, terwijl zelfs de vossen holen hadden en de vogelen des hemels nestenmag nu zoo'n Christen, die louter van genade leeft als dagelijks uit 'sHeeren hand alles ontvangende en alles verbeurd hebbende en niets waardig; mag nu zoo'n Christen, die in niets te roemen heeft dan in 't Kruis van Christus en voor wien alles zonde, en voor wien alles besmet is als liggende onder den vloek der zonde van 't Paradijs en die 't aan zijn ziel voelt hoe deze wereld hem aftrekt van zijn Heere en hem den vrede ontrooft door allerlei uitbre kende ongerechtigheid, die hij ziet en hoortmag zoo'n Christen met zijn ideaal in den Hemel en met zijn schat* in den Hemel; en met zijn bewustzijn reeds los van de wereld en op reis naar Sion mag zoo'n man zich bemoeien met: een vakvereeniging, een werksta king, een strijdkas, een loonstrijd, een contributieheffing, een lidmaatschap, een Kamer van Arbeid, een collectief ar beidscontract een hooger loon-actie, een vervroegd rustuureen Vrije Za terdagmiddag, een 8-urenactie, enz. Een Christen èn Sociaal Ma r is er dan wel ooit een band te vlechten tus- schen 't Eeuwige en 't Tijdelijke Is er wel ooit een ladder, die den hemel met de aarde verbindt? Is er onit een poging te wagen om 't geestelijke met 't stoffelijke te verzoenen, 't saam te siioeren tot één actie? Verdort'tgees telijke niet onder de stoflagen die ons menschelijk zwoegen doet neervallen op ons levenspad Houdt de stof den geest niet onder? Vervlakt 't geestelijk leven niet, wanneer de strijd om 't bestaan ook ome zielesnaren gaat roeren, en het rnischen van een zachte zielestilte vervangen wordt door de onstuimige opstandigheid over 't noodlot, dat mij als werkman treft tegenover 't fortuin van den rijkaard, die zwelgt in genot Is een Christen een materialist? Of vloekt 't een met 't ander God dienen en den Mammon, 't kan toch niet Twee heeren dienen! 't is toch onmo gelijk. Gods Geest is toch de geest der wereld niet. Is zaligheid dan aardsche vreugde Een Christen èn Sociaal. Ja, 't kan. Ja 't mag. Ja, 't moet. 't Moet om Qods wil. 't Moet om uws naasten wil, al was 't dat ge er zelf geen behoefte aan hadt. Al wraakt ge zoo'n socialen strijd voor u zelf; al wilt gij alles verdragen al wilt gij uw treu rig lot u getroosten persoonlijk, draag alles persoonlijk; wordt dan gegriefd, gehoond, getrapt, achteruitgezet, klaag alles uw Godzeg 't tot uw Heiland maar om uw kinderen wiluws vrouws wilom uws naasten wiluit solidariteit, uit eenheid met uw vrin den en kennissen én medearbeiders en lotgenooten in de verdrukking. Om Gods wil, om uws naasten wil, help den socialen strijd strijden. Leeft gij met uw bewustzijn in hoogere regionen, in heiliger streken, in weelde des Paradijs maar als uw broeder gebrek lijdt en dorst en hongert; help hem door deel te nemen aan den strijd. Want Eu nog eens want. 'tls niet waar, dat een Christen enkel geestelijk is. En de woreld enkel stoffelijk. De Christen heeft ziel èn lichaam en God eischt dat die ziel niet stikke in smook en dat lichaam niet verkwijne in ellende. De ziel is 't leven en 't lichaam zij een tempel des H. Geestes. Maar ook die wereld is creatuur Gods en dat crea tuur heeft zijn rechten, zijn sociale rech ten en plichten. Een Christen gaat naar Sion; ja! maar over bergen van.we- reldsche bekommeringen en door dalen van dagelijksche teleurstellingen. Naar Jeruzalem, maar om eerst hier op aarde zijn mannelijken strijd te strijden voor 't Recht Recht voor zijn God. Recht voor zijn naaste. Om de maatschappe lijke verhoudingen te vervormen zoo dat de eere Gods er 't meest door be vorderd en de zaligheid van zondaren er 't meest door ontwikkeld worden. Daarom Christenstaande aan de poort des Hemels, strijdt mee den socia len strijd om allerlei ellende af te we ren leed te verzachtenhonger te voorkomengebrek te keerenwelvaart in de huisgezinnen te bevorderen; om weer do aarde op te roepen tot een volbrengen van Gods ordinantiën ook in 't Sociale levtn en daardoor méér vrucht te erlangen op de dagelijksche vlijt. Doet gij 't niet om u zelfdoe 't dan om uws broeders wil. Want één is uw Meester en gij zijt allen broeders ook voor die nog aan 't stof der aarde gekluisterd zijn, want zij zijn uw me deschepselen, die lief te hebben uw plicht is. Herziening Onderwijzerssalarissen. Aangezien tai van gemeenteraden de sala ris-verordeningen der Openbare ouderwijzers herzien is het misschien niet ondienstig in herinnering te brengen, dat üed. Staten slechts een leidraad geven en blijkens goed inge lichte bron niet aan hunne wenschen zullen vasthouden. Bedenkt men echter wel, dat indien het wetsontwerp Cort van der Linde ongewijzigd wordt aangenomen, die salarissen nog aan merkelijk vermeerderd kunnen worden, ook al zouden thans de salarissen sterk gerezen zijn. Dan toen ontvangen die onderwijzers, die krachtens vóór 1 October 1917 vastge stelde verordening minder salaris genoten een bijslag voor minder dan 5 dienstjaren tot f 100 boven 't minimum voor en meer dan 5 dienst jaren tot f 200 boven 't minimum. Dit bedrag komt er dus bij, ook al zou nu de salaris- verordening reeds zeer de hoogte ingaan, met welk feit men dus wel ter dege mag reke ning houden, wat misschien aan veler aan dacht is ontsnapt. Vrouw en Moeder. Zooals men weet, zijn straks ook de vrou wen verkiesbaar voor de Kamer, al mogen zij ook zelve haar stem nog uitbrengen. Of er gebruik van zal worden gemaakt? 't Zou ons niets verwonderen, ais sommige partijen een of meer vrouwen op haar cau- didatenlijst gingen brengen. Gevea zij haar dan daarop een „goede" piaats, dan zal „de vrouw" weidra haar intrede doen in ons Parlement. Zoo heeft reeds de bekende, Arnsterdgm- sche kiesvereniging „Vooruitgang" voor den kieskring Amsterdam de eveneens bekende mevr. M. Boissevain-Pijnappel gepolst, of zij ook van vrijzinnige zijde een candidatuur zou willen aanyaarden. Haar antwoord luidde ontkennend. En zij motiveert dat aldus: „Waarom ik het niet heb aanvaard „Om meer dan één reden I „in de alleréérste plaats om mijn gezin. Als ik een klein gezin had, als mijn kinderen getrouwd waren, als ik in Den Haag woonde, dan, zou ik het verzoek zeker hebben ingewilligd, ik zou dan ook de overtuiging hebben gehad, dat ik niet mocht weigeren. „Maar nu ik heb groote zoons en groote en kieine meisjes i Zes dochters van zeven tot twintig jaren. Ais ik een iid maatschap zou aannemen, zouden m'n moederlijke zorgen in het gedrang komen, mijn huis houden worden ontwricht. Bravo, mevrouw Boissevaingelukkige moeder van vele kinderen Gij moogt dan „vrijzinnig" wezen. Maar hier spieekt zij een echt anti-revolu tionaire gedachte uit en 't is een voorrecht, dat we blijkbaar onder Alle partijen nog goede en getrouwe moeders hebben, wat toch altijd voor een vrouw veel schooner eeretitel blijven zal, dat zeifs het Hoogedel gestreng zijn, als lid van de Staten-Generaal. (Drie Provinciën). Het beleid van Posthama. Volgens het verslag in de groote bladen vertelde de heer Duys uitvoerig, hoe door het Rijksgraanbureau werd gewerkt en hoe er voor millioenen gestolen is. „Spreker zegt, dat de minister aan de Kamerleden msandelijks vervalschte balansen stuurde en op klachten altijd maar ten antwoord gaf: „De zaak is in orde". De eindelijk benoemde commissie van onderzoek constateerde, dat er geen spoor van kwade trouw of vervalsehing was, „maar", zegt de heer Duys, „ais men iemands vrouw en kin deren vermoordt en daarna het huis in brand steekt, zoodat er niets overblijft dan witte asch, dan kan evenzoo gezegd worden„er is geen spoor van kwade trouw". f 250 miliioen had het graanbureau te be- heeren dat is onze heeie graanvoorziening. En de beëedigde accountant komt tot de conclusie, dat de cijfers nergens te vinden waren en dat een behoorlijke boekhouding ontbrak waardoor de juistheid van de ba lansen in gevaar kwam. Onder gefluit en teekenen van afkeuring van de vergadering vertelt de heer Duys dan verder, welke rol de heeren Kröiler en Van Stolk in deze affaire speelden. Zij zijn de adviseurs, tevens leveranciers van de regee ring. Bij hen was de boekhouding beter in orde. De accountant kon niet nagaan wat zij aan de leveranties verdiend hebben. Als adviseur heeft echter ieder van de heeren één miliioen 6000 gulden verdiend. De jan boel aan het Rijksgraanbureau is verschrik kelijk en het laatste woord is nog niet in deze quaestie gezegd.". En hu bedenke men wel, dat deze be schuldigingen worden geuit dooreen Kamer lid. Niet in de vergadering der Tweede Kamer, waar hij onschendbaar is, maar in een publieke samenkomst waar hij voor zijne beschuldigingen strafrechtelijk kan worden vervolgd. Een minister die vervalschte ba lansen stuurt. Die zijne advisieurs meer dan een miliioen iaat verdienen. We zij wel be nieuwd, of minister Posthuma ook deze, zoo in het openbaar geuite beschuldigingen over zijn kant zal laten gaan. Zoo als 't nu is, kan het toch niet wel blijven. Als een Kamerlid in eene epenbare vergadering een dienaar der Kroon zulke feiten verwijt, moet er toch eene oplossing worden gevonden. Daarop heeft de natie recht. Met eenige spanning wachten we het debat over de levensmiddelenvourzieninpaf. Vergissen we ons niet dan pakken zich donkere wolken ook boven het hoofd van Minister Posthuma samen. (Vrije Westfries) Dr. Kuyper. Dr. Kuyper heeft zich voor een tweetal weken naar eiders begeven om, op advies van zijn arts, rust te genieten. De „Tel" weet mede te deelen dat dr. Kuyper in de laatstgehouden vergadering van net Centralen Convent mededeelde, dat zijn doktoren het voor hem hoogst nood zakelijk achtten voor zijn gezondheidstoe stand een rustkuur door te maken. Gevolg gevende aan deze waarschuwing heeft dr. Kuyper, nu de zaken in de partij naar zijn zienswijze geregeld zijn, Den Haag verlaten, en zich naar Duitschland begeven, waar hij verblijf houdt in dezelfde plaats waar hij verleden jaar eenlgen tijd heeft door gebracht en waar hem toen het bekende ongeluk is overkomen. De leening van 500 milioen. Naar wij vernemen is destaatsleening van 500 miliioen gulden ruim volteekend. Tot Vrijdagmiddag 5 uur was bekend, dat voor f 491.000.000 was ingeschreyen. Hierbij was f 297.U00.000 uit Amsterdam, f64.000.000 uit Den Haag en f 91.0G0.000 uit Rotterdam. Naar wij nader kunnen melden staat thans vast dat op de nieuwe Staarsleening van 500 miliioen gulden is ingeschreven voor onge veer 625 miliioen gulden, zoodat zij met circa 125 miliioen gulden overteekend ,is. In den loop van de volgende week zal vermoedelijk bekend kunnen worden, tot welke bedragen aan de inschrijvers kan wor den toegewezen. NEDERLAND EN DEN OORLOG. Het Bureau voor Mededeeliugen in zake de Voedselvoorziening meldt: Opnieuw circuleert in de pers een bericht ditmaal aan De Standaard ontleend dat binnen eenigen tijd het broodrantsoen zal worden verminderd in dier voege, dat de geldigheidsduur der broodkaarten zou worden verlengd van 11 tot 13 dagen. Hoewel de beperkte hoeveelheid brood materiaal, indien de voorraad niet van bui tenaf wordt aangevuld, te eeniger tijd zou kunnen nopen tot verlenging van den duur der broodkaarten, bestaat op het oogenblik niet 't voornemen daartoe over te gaan. Vliegmachines. Men meldt dat Zondag vijf vüegmaehlnes over Sas van Gent gevlogen zijn, koers zeb» tende in Zuidelijke richting- Zondagmiddag om 2l/4 uur vloog over Oost- voorne een Engelsche tweedekker van het nieuwste type, weike door benzinegebruik genoodzaakt was op een weiland in de na- bpeid van den BriePte landen. De bestuurder, reserve-2e-luitenant Shames uit Berlin (Canada) afkomstig, werd geïnter neerd en het vliegtuig onder militaire bewa king gesteld. Hij deelde mede uit Frankrijk te komen en boven België achtervolgd te zijn door Duit- sche vliegers. Men meldt ons nog uit den Briel, dat de machine gemerkt was G.—B. 4885; ze droeg in staande banen van links naar rechts de kleuren biauw-wit-rood. N. R. Ct. DE TOESTAND. Lloyd George heeft dan nu eens klaar en duidelijk en zonder omwegen gesproken hoe het staat met de oorlogsdoeleinden der entente. De verwachting door de berichten in ver schillende Engelsche bladen dat de entente, antwoord geven zou op de door de centra- len aangebodene vredesuitnoodiging is in zekere mate uitgekomen. Lloyd George heeft Zaterdagavond te Lon den een rede gehouden, die ten volle als zulk een antwoord te beschouwen valt, ook al was dan de eigenlijke termijn voor het antwoord, door de conferentie te Brest-Litowsk gesteld, verstreken. De rede, door den Engelschen eersten mi nister gehouden, is in menig opzicht belang wekkend. In welk opzicht vooral, wordt het beste misschien aangeduid door de appreciatie van lord Lar.sdowne zelf, die in een voor- lcopig oordeel zijn tevredenheid over meer dere punten van de rede van Lloyd George uitsprak. De eerste minister ging zieh niet te buiten aan brallende phrasen en aan wortelaars- termen om te beduiden, dat Engeland niet tevreden zijn zou en met den strijd niet zou uitschelden, voor Duitschland verslagen op de knieën zou liggen en voor het totaal „knocked out" wezen zou. Integendeel, kalm en zakelijk gaf Lloyd George eenalgemeene omschrijving van de oorlogs-doeleinden der geallieerden, toonde hij aan, wat de entente bij de voortzetting van den strijd nastreeft. Hij deed het met groote bezadigdheid en gematigheid en zijn rede, waaraan men „hou vast" heeft, is daardoor van een veel grooter beteekenis geworden dan een van de vroe gere redevoeringen, door hem gehouden. Hij bevestigde met vellen nadruk, dat de geallieerden Duitschland niet willen verplet teren, dat zij Oostenrijk niet willen verbrok kelen, dat zij in afwijking met het vroe gere te kennen gegeven voornemen, Con- stantinopel als hoofdstad van het Turksche rijk willen erkennen en dus Turkije niet uit Europa willen verdringen. En aan het slot van zijn rede stelde Lloyd George een drietal algemeene beginselen op voor het verkrijgen van een permanenten vrede, die van zeer veel terughoudenheid getuigen, en waarmede waarschijnlijk de centralen geheel zouden kunnen instemmen, ook al zouden zij daar door dan, volgens de opvatting van Lans- downe, de eigenlijke erkenning geven van hun nederlaag. Zulk een „nederlaag" zou door de centralen geleden kunnen worden. De bedoelde voorwaarden warenheiligheid van de verdragen territoriale regeling op de basis van zelfbestemmings-recht, of althans aanvaarding van een regeeringinternationale organisatie voor ontwapening. En tevens verklaarde Lloyd George, dat Engeland bereid was om voor het verkrijgen van deze voorwaarden zelfs groofere offers te brengen dan die welke reeds gebracht zijn. Dat zijn de voornaamste lichtpunten zegt de Msb. deze rede besprekend waar over Lansdowne zijn tevredenheid en voor- loopige instemming betuigde. Er waren echter ook verschillende andere punten in Lloyd's rede, die heel wat minder als lichtpunten te beschouwen vallen, daar, waar hij de omschrijving gaf van de prac- tische oorlogsdoeleinden van de gealliëerden. Bij de practische omschrijving ging na-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1918 | | pagina 1