Zaterdag 15 December 1917. 82Hle Jaargang N°. 2846. Antirevolutionair Orgaan voor de Zuidltollandsclie en Zeeuwsche Eilanden. Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES „HIT GOUDEN HEM". iroAir R. C. F. i. LEE-Ioonen OP OEN UITKIJK. :n. W. BOEKHOVEN Zonen, Motel Heitearent Boereuteiger (13A, 63 B 12451 Direct nstyj de Hoofde&eg, DINERS 1,m hooger. LOGIES MET ONTBIJT Het door ieder aanbevolen adres. no. 190, in huur bfl Kov. 1921 a f 80 per 3 O. 2>/, R. v. M weg, genaamd „Reu- s. 1377 en 969" jn 2 ,inMhUUr,blCorne|is J ,N°V" »9,21 4 f !50 of 1 G. 557i R. v. M in het Oudeland, in *e haven, kad. Sectie Willem van der Bok 5 per jaar; ten ver- Slis J.Az. te Middel- iRG. :cember, des namid. n het Logement „de ng ten verzoeke van te Goedereede a bij :neficie: 5.46.80 H.A. I. bouwland in den er Goedereede, in 4 it f 60 per Gemet, R. V. M. bouwland jolder onder Goede- arlijksche pacht f60 is 15 G. 60 R. V. M. Oostdijk onder Oud- :hen weg, in 7 per il f 50 per gemet, b jaarlijksche pacht: S0 R. V. M. weiland, den, in den Ouden aan den Klaverschen in 2 peceelen, 2.04.08 L M., vaste wei, die den, in het Oudeland ddorp in 1 perceel. •RG. cember 1917 bij vei- iber 1917, bij afslag, elf uur van eiland als: Gemeente iieuwe Goote. Koop 1 len Straatweg in het inhuur bij den heer 0 per jaar. Gemeente Koop 2.1-43-10 Wei- an bij het station, in heid van het dorp. land achter koop 2 >p 2 en 3 zijn direct gendom van Mej. de te Oostvoorne. EN BLINK te Brielle. )ecember 1917, des berge van Jacob van onge: Inzet van twee :n te Nieuwe Tonge, Gebr. I. en J. Mossel- december 1917, deiK Logement Holleman lag van twee nieuw Nfieuwe Tonge, direct Gebr. I. en J. Mos- ge. ,N. datums in de maand and gelegen aan den r Ooltgensplaat in den Sectie C. No. 274, rceel bouwland groot en achter perceel één dijk kad. Sectie C. No. :eel Bouwland gelegen oot plm. 0,74.40 H.A., gedeeltelijk, perceelen and gelegen aan den den polder „Alteklein" :ad. Sectie 270, groot tid gelegen achter percJ ischendijk kad. Sectie 00 H.A. eelen 1, 2 en 3 en der t blootschoof 1918 in van Nieuwenhuijzen erg te Goedereede zal atum ten verzoeke van te Goedereede, publiek 1 van 10 jaren, dadelijk el de Hofstede „Koorn- met ruim 22 gemeten w.o. een oude graswei, irden. ruim 2 bunders uit- :schikt voor Tuinderij, ickanje. otaris L. P. VAN DEN n datums in het einde publieke verkooping w gebouwde, naar de richte hofstede, „Wel- oehoorende schuur, wa- bouwen, benevens 2.16. souwland. De hofstede instig gelegen aan den Ooltgensplaat In de van het dorp. De hof- n een goed werkende waterleiding. Een en t de nalatenschap van Iperoord. hrijving naar de Bene- n 10 jaren van: ;em. 195 roeden Voorn- (voor 3 jaren gebroken en Langeweg, gemeente het Oudeland, Sectie C *em. 193 roeden Voorn- jarige weide mét eeuw- n, nabij den Langeweg 216, 217. ?em. 122 roeden Voorn- J0 jarige weide, om te angeweg aldaar, Sectie f 50 per 0.44.92 heet. of den Heer L. Soldaat te ,-n moeten worden in ge' /an Notaris van Buuren r of op 2 Januari 191°* REN. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 2. ADVERTENTIÏN ia1/» Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENST AANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Gent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zy beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. gt*i3il&ei& voor «ie Redactie bestemd, Adverfceratiësia es* verdere Administratie franco toe te zenden aasa de Ultfreve*». Bij het begrootingsdebat in de 2e Kamer hield de Rechterzijde vast aan de Antithese Maar deze goldt niet al leen voor 't politieke terrein, maar ook voor de Sociale Zaken. We spreken toch steeds van Christelijk Sociaal-; van een Christelijke vakorganisatie; van Chris telijke vakbondenvan Christelijk So ciale studiënvan een Christelijken be- stuurdersbond, van Christelijke Socio logie of Maatschappijleer. In datChris telijke* ligt de tegenstelling met «neu traal*, met «modern*. De Christelijk- Sociale actie wil van een ander begin sel uitgaan dan de Sociaal Democratie. Zooals er een tegenstelling is tusschen »Marx* en «Christus* als twee perso nen, die beginselen, nieuwe beginselen indroegen in de wereld der maatschap pelijke verhoudingenzoo is er ook een tegenstelling in 't optreden der volge lingen van Marx en dat der volgelin gen van Christus. Een Sociaal-Demo cratische vakorganisatie wortelt op an deren bodem dan een Christelijke. Een Sociaal Democratische toekomst maatschappij is een andere dan de Chris ten die zich voorstelt. Er zijn tegenstel lingen, die uit een aanvaarden van Gods Woord al of niet consequent voortvloeien. Maar bq 't gebruik van dat Gods Woord in Sociale zaken moet men uiterst voorzichtig zijn. Men kan om maar eens een voorbeeld te geven, niet zeggen, dat we een communistische maatschappij moeten hebben, omdat er in de eerste Christengemeente rijken waren, die hun goederen verkochten om 't geld ervan aan de arme medebroeders en mede zusters uit te deelen. Men kan zoo maar niet zeggen, dat de rijken vervloekt moeten worden, omdat Jacobus 't ge roep der armen deed opstijgen tot in de ooren van den Heere Zebaoth Men kan niet zeggen, dat een Vrije-Zater- dag-middag, zooals die vaak in het in- dustrieele leven gegeven wordt groote zonde is, omdat er staat, dat we 6 da gen zullen werken, en niet 5 plus nog een halven. Men kan niet zeggen, dat een patroon eigenlijk geen winst toe komt uit 't bedrijf, omdat er staat: de arbeider is zijn loon waardig. Bij de lezing en beschouwing der H. S. in ver band met Sociale zaken is zeer groote voorzichtigheid geboden en dient men wel terdeeg er op te letten: wanneer er gesproken wordt; onder welke om standigheden Mozes of de Profeten of de Heiland of de Apostelen spreken; en in welk verband een en ander staat met heidensche toestandenof er soms nog meer dergelijke uitspraken bestaan dan wel of de uitspraak een uitzonde ring is, iets toevalligs. Er dient te zijn, om sociale zaken te belichten, een zeer groote kennis van de gansche Heilige Schrifture; een nauwkeurige historie kennis van Israël en de heidenwereld van hun aller zeden en gewoontenhun Sociale levensregelen toen in die tijden en dat alles dient dan in verband ge bracht te worden met wat de H. Schrift afmaant of aanprijst; verfoeit of aan beveelt; hoog verheft of laag veraf schuwt. Op den klank af kan men geen tekst laten gelden, en zeggen: Zoo en zoo staat ft in de Schrift, dus zoo'n Maatschappij moet er zijnen zoo en zoo moeten nu de verhoudingen «ijn. 't Gaat er mee als met de Wet des Heeren of de 10 Geboden. Letterlijk, zooals ze daar staan in Ex. 20, is er voor ons Nederlandsche Volk iets zeer vreemds in. Ja, ze worden 's Zondags voorgelezen en de Gemeente wacht ge duldig of meest ongeduldig, dat de voor lezer «met die Wet* klaar is, aan 't hoofdstuk met den tekst erin beginnen zal. Men is aan dat «sleurwerk* al zoo gewoon, dat niemand der kerkgangers er meer iets bij denkt. De Wet wordt gelezen en men verlangt naar 't eind. Maar zie nu eens naar de Wet. Er staat Gedenkt den Sabbatdag maar geen kerkganger gedenkt dien wel den Zon dagmaar den Sabbatdag niet; die is verdwenen voor den Christen Er staat «Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben*, maar in Nederland is er niet een die een afgod in huis heeft ot in de Kerk hem brengen zal Er staat: «Gij zult niet begeeren uws naasten oe of ezel*, maar 't aantal ezels in Nederland is onbeduidend klein en van dat dier is haast niemand gediend zoo-' dat de begeerte er naar waarlijk niet in een wetsartikel behoeft verboden te worden. Om «ezels* te >begeeren*, heusch 1 't komt niet veel voor in ons Vaderland. Zoo is 't met de ceremonieele en po litieke wetten van Israël evenzoo. Men kan die niet letterlijk aanvaarden, om de heel eenvoudige reden, dat ze uit sluitend voor Israel waren en in dien tijd van Kanaans opkomst, groei en bloei. Ja sterker nog. Letterlijk was er één wetsartikel der 10 Geboden al ongeldig geworden, toen Israel in Kanaan was want er staat: «in 't land, dat Ik u geven galmaar Israel las die Wet óók, toen ze het land reeds hadden. Zoo dusletterlijk genomen komt men voor zijn gewone zedelijke leven al in moeite met de Wet; is er iets in, dat niet klopt met onze toestanden ligt er een Israelietisch zegel op en is er iets in buiten de tijdsorde. Die Wet is aan Israel gegeven, om dat ze de kerke Gods was en deze heeft den last om zijn Woord voort te plan ten van geslacht tot geslacht Israel was hier Verbondsvolk Gods en dus drager van, en bewaarder van, en ver kondiger van de Wet Gods; eens door God gegeven, mooht ze dus en kon ze ook niet meer worden ingetrokken. Niet Mozes gaf de WetGod zelf sprak *deze woorden, zeggende(Ex. 20 1). En die sprake Gods is voor alle tijden en volken. En de inhoud dier Wet blijft dus voor allen maar niet letterlijk. Zoo dient men dan in sociale zaken ook zeer voorzichtig te wezen. Er is in Matth. 5 een welbekende, een we- seldberoemde Bergrede, die door menig een beschouwd wordt als een funda* ment voor 't sociale leven. Maar wie letterlijk aanvaardt, wat de Heiland daar tot de discipelen zegt, komt tot allervreemdste tegenstellingen met an dere woorden Godskomt tot onmoge lijkheden in dit aardsche levenabso luut niet toe te passen. Daaromer zij en blijve een anti these ook in sociale studiein sociale beschouwing. Er is ook hier een licht der Openbaring en der Rede naast dat der Rede alleen. Maar wie de openba- f 1.26, f 1.60 en f 1.76 Tel. No. 1632. Aanbevelend, ring gebruikt, dient waarlijk hierbij ook de Rede te gebruiken, want 't sociale leven is zeer ingewikkeld en bij 4e be lichting uit Gods Woord ziet men voet angels en klemmen. Een jurist en een theoloog dienen hier beiden aan 't werk te gaan en elkaar te steunen De boom ta zijn vracht. Ia MiddeiharniB groeit eiads n paar jaar een boompje, dat waarlijk nu al aan zijn vrucht gekend wordt. Ja, wiens vrucht smakelijk gebleken is, toen in deien zomer maand een vriendelijk Junisonnetje, kiezen van schoont vrachten, èa dievruoh- tes zelf èa dat boompje bescheen. Toen in de zo mei maand was er vreugde in Mid delhirnis en elk Bijbollezer sloeg z^n Gods woord op on dankbaar voor de schoont vrucht, las hij: Aan hunne vruchten zult ge ze kennen. Leest men ook een druil vau doornen of vijgen v n diste!en Alxoo iedere goede boom brengt voort goede vruchten en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbren gen. Iedere baom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in't vuur geworpen. Zoo zult gij dan hen aan hunne vruchten kennen. In de Ned Herv. Kerk van Middelharnis waren er luttel druiven, veel doornen. Lu.tel vijgen veel disteien. Maar sinds een paar jaar is dat veranderd. Door een a-.dare prediking dei Woords, jdie 't Li beralisme ia den wortel raakte, kwam er in die Kerk een nier we geest; een andere kracht, een nieuwe levensbeschouwing, die niet meer aan de Vrijzinnigheid, maar aan de Antirevolutionairen ten zegen strekte. De doornen gingen kwijnen; ze verdorden; 't publ e!r keek er naar, maar treurde niet. Integendeel, 't verheugde zich, dat doornen en disteien in hun groei belemmerd werden. Nochtans zij, die d e disteien hadden ge zaaid, klaagden, dat| hun vracht dood ging. Ze hadden ze zoo goed verzorgd, al jaren lang. Er zat tier in hun akker. Er zat tier in hun plant. En de zaaiers riepen triom fantelijk „Zie ons zaaisel en zijn mooie vrucht". Maar twee jaar gekden kwam er een vreemdeling in Middelharnis, die zich al heel gauw ontpopte in een vijand van disteien en hij plat tte de druif. Baosheid natuurlijk bij de akkerlieden der disteien. En ze scholden dien nieuwen la dman met zijn andere zaad. Had hij ook maar distels gezaaid! Maar hij begeerde 't niet. Zijn Zender verbood 't hem en in den Naam van dien Zender gaat hij voort onder spot en hoon, onder verachting der oude tuiniers van disteien, 't goede zaad uit te strooien. En nu gooit men zijn ruiten in, omdat hjj den wil zijns Zenders doet en met de zeis des woords al die distels afmaait Maar ons aangaandZaa er I zaait in Gods Naam voort. Maaier, sla raak uw sikkel ea trefl V „lk ben niet gekomen, om vrede te brengen". Waar in een stad of dorp de Kruisbanier geplant wordt, ontstaat verdeeldheid, 't Kan niet anders. Niet akeen omdat de Heiland dat getegd heeft; en 't dus een waarachtige waarheid if. Niet alleen omdat de historie der volken alle eeuwen door de waarheid daarvan heeft aangetoond, maar omdat 't in 's menschen ziel zoo en niet anders toegaat. Eik mensch is van nature een hater Gods en dus een hater van Zijn geboden. Hij zit vast aan 't stoffelijke en h eft voor t gee telijke geen oog. Alle functiëa der ziel zijn van dea hemel af en naar de aarde toe. Hij heeft geen behoefte aan verzoening door 't bloed des Lams geen behoefte aan religie, omdat hij met den eenigen God en Diens Zoon geen ver bintenis voor tijd en eeuwigheid wil aan gaan. Maar wanneer de Kruisbanier geplant wordt en de mens* hen zich daar ondom scharen met een verslagen geest en een gebroken hart, dan leven zij een ander, een nieuw leven, vlak tegenovergesteld aan 't vroegere. Vrienden worden losgelaten, Éet wie men eertijds zoo hartelijk kon verkee- ren; ongerecktigdhodes worden betreurd, waarin men zich vroeger vermaaktedeug den worden beoefend die men eertQda niet kende. Ea zoo ontstaat in eigen hart een tegen stelling tusschen 't oude leven en 't nieuwe. Op alle terrein treedt dan zoo'n omge keerd mensok voor tij a God op en zoekt 't goede voor stad en dorp, Kerk en Sehool, Staat en Maatsch&ppty maar daar ontmoet hij zijn oude bekenden, die hem toeroepen: Kom ga met ons en doe nog als wij. Doch hij gaat niet meer mee. En zoo ontbraiidt de haat tegen hem. Christus kan in een Kerk, in een dorp geen vrede b'engendoch 't zwaard. Want Zijn persoon maakt tweedraohtig de vader tegen den zoonde moeder tegen de doch ter de zusters tegen de broeders. Zijn leer brengt een scheureen klove. E r die aan weerszijden staan, kunr en en mogen elkaar niet naderen. Er is tusschen God en Belial geen verzoening mogelijk. Tusschen zonde- dienst en zondehaat is nooit eon bondge nootschap te sluiten. Christus is ten val of ten opstanding; ten dood of ten leven. En vriendschap met 't Kwade is de vijand schap van 't Goede. Geen vrede in een dorp, waar 't Krui» van Christus is geplant. Maar zonder vrede, is e^toch vrede dat is de paradox van 't christendom, Strijd in een dorp en toch vrede? Ja, toeh viedel Gij, mannen der Vrijzinnigheid I door uw „Vrede, Vrede <n geen gevaar" brengt ge strijd, want uw „Vrede1 is de pest en on dergang van alle geestelijk leven. En daar tegen gaat een protest uit van allen, die geen anderen Vrede en geen andere ver- draagzaamkeid kennen, dat die rust in 't handhaven der Geboden Gods op publ'ek terrein. Vrijzinnigheid! uw Vrede is de haat en de vijandschap tegen Kerk en Geloof. ,'t Oaat mis I" zei mijn bezoeker. „De stok staat achter de deur, en „En ieder, die wil, kan den atok nemen en er net mee in 't rond knuppelen, ala hg zelf wil Daar zweeg hJJ en zat ter neder' lk hegreep er niet veel van. Maar ik kende den man van ouds en wist dat dit zoo zijn gewoonte waa. Benig onderwerp overmeesterde hem. Dan aat of liep hg daarover bij zichzelf te denken en te debatteeren en liet af en toe ea een paar woorden of een half zinnetje val len, waarvan de luisteraar dan maarprobee- ren moest 't verband te raden. Gewoonlijk lukte dit slecht. En als hij dan merkte, dat de toehoorder er tobberif mee had, dan trad hij in zijn ge- dachtengang terug, vriendelijk en gedleistig probeerde en zoekt net zoo lang tot hij u den verloren draad in handen gegevea had en voelde dat ge „beet" hadt. Zoo ging het ook thans. Maar voor den hoorder en lezer is 't aan genamer als ik zijn verwarrend heen en weer loopea door zijn gedachtengang niét beschrijf en met mijn eigen woorden zeg, wat hij op 't hart had. „'t Gaat mis I" klaagde hg. N.l. 't volgend jaar b| de stembus. Eerst had kg van die Evenredige Ver tegenwoordiging nogal wat verwachting ge had, maar nu was hy geheel omgeslagen ea was er zeker van, dat wg daarmee ,'t paard van Troje" hadden binnengehaald. Nu, dat is een leelQk beest. Waat dat paard was kol ea zat vol vy- andeu. En niet alleen oas als antirev.,. overkwam dit onbetl, neen, elke andere parig zou even eens een orkaan zien opsteken, als straks de ontbindende en middelpuntvliedende krachten van de E. V. eens good ontbonden waren. „Het wordt een chaos, m'neerl" 't Loopt uit op pure anarchie." Toen kg zoover was, vitl lk kern kalmpjes in de redo on zeidat dit in elk geval te con- troleerea was. Nederland was geen baanbreker. Oas land waa niet summer één. Ook in andere landen was ds E. V. korter of langer tyd In werking geweest en men had daar van geen „chaos" gesproken, noch van „anarchie" gehoord. Dat bracht hem even tot nadenken. Maar hg haalde de schouders op. In buitenlandsche zaken was hg nooit sterk geweest: over ver-af kon hg zoo niet oor- doelen, ea dan daarbij't buitenland was Nederland niot on ons, uit zichzelf al vrg bandeloos volk, kon die absolute vrijheid van de E. V. niet dragen. Mgn gezicht was één vraagteeken, De klacht is juist, dat de wyze waarop de E. V. geregeld is de vrgheid zoo kort ea knot Maar 't kwam wel In orde Ziehier, wat myn man op 't oog had Als 't straks kiestijd woidt en 't is de dag der candidaatstelling, dan hebben vyfentwin- tig kiezers in eiken kieskring het recht een of meer candidateri in te leveren. Vroeger, als ik 't goed heb veertig. Maar dat is 't groote verschil niet. Vroeger waren er honderd districten ea nu zyn er maar achttien „kringen". Een.wilde" candidaat, d.w.z. die niet door een bepaalds partg maar door de een of andere groep kie zers is gesteld, had voorheen in een district bgna nooit een kans. Ja, hg kreeg wat stemmen Maar hoogst zelden kwam hg in herstem ming en nog veel kleiner was zgn kans om gekozen te worden. 't Geval-Staalman b.v., die by zijn eerste verkiezing tot lid der Kamer, ook door zulk een „groep" tegen dan officieelen candidaat der a.r. partij in, was gesteld, is vrijwel zon der voorbeeld of navolging geweest. Het kon haast niet gebeuren. 't Eenige, wat zulk een afwgkende groep vermocht te doen, was verwarring stichten in eigen gelederen en de kans van den offi cieelen eandidaat der partg verminderenm. a. w. de tegenpartij in de kaart spelen. DAAr zag menigeen tegen op. Dat gevolg durfde hy niet aaa. En zoodoende kwamen er tot dusver steeds minder van die „groep"-candldaturen los en werd het byna regel dat nooit anders werd gestemd dan tusschen de offlciecle candidaten der partyen. Tenminste voor de Kamer. Voor den Raad bleef 't verschynsel zeer gewoon, dat dergeiyke „wilde" candidaturen opdoken, maar se hadden daar ook veel meer kaas op succes, al zou 't alleen reeds zijn, om 't veel kleiner aantal stemmen dat men in de meeste gemeenten voldoende was, om ernstig ln hsrstemmlng te komen. Thans wordt echter alles anders I Ook voor de Kamer-stombus. Ni kan zulk een „wilde" .zün stemmen ha len uit een ganschen kieskring ja, uit het geheele vaderlandals er ln eiken kring maar 25 geestverwanten gevonden worden, die hem willen „Inleveren". En als hy d<y^!t honderste deel der uitgebrachte stemmen haalt dan is hij erja met iets meer dan het tweehonderste deel, maakt hg nog kAns. „Dat geeft de dood in de pot," vond mijn bezoeker. „Of te veel leven ln de brouwery," schert ste ik. Hg keek my ongeloovig aan. Begreep niet, hoe ik met zulk een gevaar i l: K k r, tv "v 'L - i

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1