Eerste Blad. im Zaterdag 3 November 1917. 32st' Jaargang N*. 2334. 1 MEUBELEN1 Antirevolutionair Orgaan t voor de Zuidhollandsclie en Zeenw§che Eilanden. m, MMn aciisMifli'ii, i» 1 IN HOC SIGNO VINCES Rome houdt ze vast Sommelsdijk „HET HOUDEN HEET". OP OESi UITKIJK. I K LSDIJK. IS. W. BOEKHOVEN Zonen, BOUWERS I t'KISTJES, Koperen al vaniseerde Emmers e Waschteilen, diver- ngsiuten en Grendel- blanke Schopjes, n enz. enz., Naaima- ikelen voorradig bij Ho. ta.0 Gedesapta ü8o$Fennteiger 89A, 63B DINERS/ 1,— aa hooger. LOGIES MET ONTBIJT uroBrlair R. C. F. i, i. LEE-Ioom Hat door ieder aanbvoien adres. Brieven uit het Centrum. ,S DRUKS- Bij gelegenheid is, aan de abonne's ewoon lagen prijs nd f 1.50. (Franco iber a.s. en alléén i>eten zijn ingevuld. ;n wachtte daarna aam: erken. hters, Vloer- en wand- halt, Mastie, Zoutzuur, rantie. eropbrengst van pl.m. Aanbevelend, ALS BOVEN. het OPGERICHT IN 1838 ÏN, INBOEDELS enz. 9741 n. Goedkoopste adres e.a. Begrootingen voor TlS. 12695 Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling^ BUITENLAND bij vooruitbetaling f 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 2. ADVERTENTIËN 12'/. Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 5« Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR- Mie «tefefeesB vrmr ale- IReaifflMBtle P©slera«2, A<$¥©rlentSë® em verdere AémimMtrmMe trasie® t@e te gentar,»» ai.© gJMsrevegs. s meubelen, als Tafels, Spiegels, Schilderden, ten, Stijlameubiemen- jeluch. Boekenkasten, nbeslapen veerenbed- atrassen, Slaapkamer- alles spot goedkoop, rstoelen vanaf 17.50 20.-. St|Uafels/9.50 H 7.50 en*. DE iblj de SCHIEKADE OON 12800. 't Lutherfeest is voorbij. 31 Oct ligt weer achter ons. En al is 't waar, dat de Roomsche Kerk door dien October- dag nameloos veel zielepijn heeft gele den en de wonden nog nabloeden in haar dageliiksch saamleven met een machine aanschaffen ren, je ware adres if KAdSDlJlA. gt hij, en er is in zijn stem ouden weerzin en verschen zelf maar! st vlug den brief door, die blaast dan 't lichtje onder rt 'n paar op de zoetigheid en van de suikerpot weg neerleggend nig bizonders in hier, moet je maar niet op in- je broer alléén nog was, krijg ik allicht de mevouw ók, 't is een mooie plaats oet je maar afwimpelen op manier 1" dat hij 't doen zal. oveel jaren van elkaar ver innis moet maar niet aan- hij voelt niets voor 'n be dara, nudan is 't ook niet lier komen; de treinverbin- nakkelijk op 'n afstand ste zijn. óg iets in den brief, ïerkt dat zoo niet; die ként zelfs niet in geschrifte: hij met 'n kaartje, hoogstens 'n nog wat over na. z'n morgenwandeling, ter wist, zou je zeggen dat geworden was", spot en rt. n broerhoe zou dié I tak nijdig weg. meer," zegt hij tot zichzelf n lang hebben gedaan of er n hemel is, gaan ze 't goed uë dag in 't zicht komt Wordt vervolgd. «j Protestantisme, dat eens haar zonen en J^dochteren waren, doch nu afgevallen; toch heeft Rome door dien Lutherdag veel geleerd. De vrijheid van geweten de vrijheid van geloof door den Geest Gods in de ziele gewerkt, heeft de Roomsche actie verdubbeld over de heer schappij der geesten, die ook in Room sche kringen door den opgewekten vrij heids- en gelijkheidszin der Reformatie tot uiting kwam. Want dit staat vast de Reformatie bracht vrijheids- en ge lijkheidszin, door geen autodafee's te smoren, door geen ban of interdict te temperen En zelfs de Roomsche Kerk ervoer en ervaart nog van dien toen ontsprotentoen zelfs opgelaaiden de- mocratischen vrijheidszin de zeer goede gevolgen. Ook heden nog roept men in Rome om vrijheid, veel meer dan vóór Luthers dagen. Er is in Rome een mid delpuntzoekende, maar wel ter dege ook een middelpuntvliedende kracht. En deze laatste is door en onder den in vloed der Reformatie geboren. Is Rome er minder om, dat ze dit zelf ziet en weet? Is Rome er te minder om, dat ze óók de teekenen des tijds verstaat en met die middelpuntvliedende kracht harer zonenmet dien reformatorischen, Lutherschen, democratischen Vrijheids zin, geboren te Wittenberg, ter dege rekening houdt. Integendeel, 'tls haar eere. 't Is een bewijs van hare groote practische wijsheid, die haar alle eeuwen door heeft gekenmerkt, waardoor zij steeds dreigende gevaren kon afleiden of bezweren of temperen. En te meer is 't dit in onzen tijd, nu de groote massa zich onder den druk van veran derde ecomische en sociale toestanden en verhoudingen en onder de bekoring van veelbelovende volksleiders zich idea len in t hoofd heeft gezet, die voor de Kerk, ook voor de Roomscheja, voor elke Kerk een nationale en internatio nale ramp zouden zijn. Los van de Kerk, die conservatieve, ondraagelijke, reactio naire macht en kracht, welke den lust naar t materialisme door haar geeste lijke tendenzen uitdooft, en die voor een armoeds tijd hier beneën niets dan 00E wissel afgeeft op die voorgespie- gelde, hemelsche eeuwigheid! Los van de Kerk, zoo is de strijdkreet der ruwe massa. Godsdienst privaatzaakReligie voor de vledermuizen en de Staat zal onze Algod zijn; en de Arbeid onze Almachtige, die wegslingert met ziin dreunenden vloek 't Kapitaal en de Rijkdom en ons in Communaal bezit stelt van de goederen der wereld. Zoo is de strijdkreet onzer dagen al sinds jaren her. Weg met de Kerk,'die sta-in-de-weg tegen den Nieuwen So- cialistischen Tijd, als de priesters in onwaarde zullen zijn, omdat zij 't Al gemeen Belang niet dienen, doch slechts een privaat-belang, dat ze hun Kerkje" noemen. Weg met de zending en zen delingen! Weg met de private aange legenheden der Christelijke Kerk en Barmhartigheid't is maar privaatzaak, maar religiezaak, en gèen Algemeen, geen Staats-, geen Communistisch be lang. En zoo zaait men haat tegen de Kerk. Tegen haar dienaren Tegen haar leden. En de looze materialistische vo gelaar, fluitend met zoet gekweel, lokt ze naar zi^h toedrenkt ze, die afval ligen, uit haar materialistischen gifbe ker leert ze toornen en vloeken tegen de Moederkerken blaast ze tegen haar in den geweldigen haat der aanstaande verdervers. En Rome kent nu al sinds vier eeu wen die* Vrijheidszin Het kent 't tijd vak der Reformatie door en door. 't Kent den tijd der Religie oorlogen van jaar tot jaar. 't Kent't Revolutietijdperk van 1700 tot 1800 dat in den Koningsmoord in 1701 culmineerde, 't Kent Kerk-en Va- derlandsche en Wereldgeschiedenis. En daarom houdt 't zijn leden vast. Da's wijs. Zoo'n practische wijsheid bekoort een ieder, die ze aan 't werk ziet. En 't is vooral ook door haar Sociaal optreden, dat wereldomspannend is, waardoor die praktische wijsheid zoo schitterend te voorschijn treedt. De Ka tholieke Sociale actie om er ja- loersch op te worden. Een zegen voor de KerkEen winst voor de geheele maatschappij, 't Behoud van eiken Staat. En of ge spreekt van België, dan van Nederlandvan Duitschland dan van Frankrijk; van Engeland dan van Ame rika: overal heeft Rome zijn sociale volksvrienden zijn sociale groote man nen gehad, die 't Roomsche volk weg trokken uit den greep van Socialisme en Revolutievan Kerkfërachting en Beeldstormerij. Pausen,k^dinalen aarts - bisschoppen en bisschoppen, priesters en kapelaansprofessoren en universi teiten; sociale conferenties en sociale weken*; vrouwenbonden en St. Jozef s- vereenigingenalles wat de Roomsche hiërarchie aan edels en wetenschappe lijks bezat, 't werd alles in dienst ge steld van 't Sociale Werk, om de zonen en dochteren der aloude Moederkerk te bewaren voor den stoel van Petra. En mocht er al eens strijd zijn tus- schen de eene »school« en de andere; mocht er al eens tweeërlei weg uitge stippeld worden, waarvan de eene meer radicaal was dan de anderemeer voor uitstrevend dan de andere aan stonds was de Paus er bij om te ver zoenen, waar 't botste. En hij sprak dan 't laatste, 't afdoende woord, waar voor allen bukten. Zeo bleef de een heid onder 't volk; eenheid in de we tenschappelijke verklaring van Sociale vraagstukken eenheid bij de oplossing en de Sociale actie. ft Rome houdt zijn kinderen vast. De Vrijheidszin wordt ten goede gtleid en de leidsman is de Kerk, ze bedekkend als een hen hare kiekens. Romes kin deren in de fabriekswereldzijn zonen en dochteren in de Vakbeweging en de Vakvereeniging; in de Bonden enz. ze kennen den weg. al sinds jaren door hun groote leiders uitgestippeld. Eén Kerk-, één Geloof-, één Sociaal doel God tot eere en der Moederkérk tot heiléén ideaal-bevordering van 't gees telijk en stoffelijk leven van Moeder en Kinderen, en dus van den Staat naar Roomsche opvatting. ifteateimMit 12451 Otreqt nabS de Hoofdsteeg, 4ter«l&m f 1.85, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 1532, Aanbevelend, Wat Luther voor haar bedorven heeft 't zal haar niet meer overkomen. Zij als Kerk, heeft de leiding der geheele roomsche sociale actie in handen en die leiding getuigt van wijsheid en van kracht. Nochtans, uitkijken is de bood schap. 't Socialisme loert op buit. 't Staat op wacht om onder de Roomsche lei ding weg snappende anarchistische na turen te interneeren in zijn roode inter- neeringskamp. Er dreigen nog heden ten dage gevarende vrijheidszin ook onder Roomsche arbeiders staat soms op de grens van 't anarchismemen wil los van Rome en zoo naar Rood. Er drei gen gevaren in deze democratische tij den, nu de volksinvloed door 't Alge meen Kiesrecht en 't Vrouwenkiesrecht en Stemdwang en Evenr. Vertegenw. grooter wordt. Er dreigen voor Rome gevaren, dar er arbeiders zullen afval len, nu de stembus wijd opengaat en er een geest van onverschilligheid ge varen is in de harten veler werklieden nu de oorlog de seeiale vragen angsti ger dan ooit op 't hart bindt en men van de zijde der Rooden zooveel actie openbaart en deze tegen Christen dom en Kerk heftiger dan ooitpolemi- seeren en redetwisten. De tijd des afvals is gunstig. Maar wat Rome eeuw in eeuw uit openbaarde, n.l. voorzichtige, practische wijsheid zal haar zeer zeker bij de hui dige netelige kwesties niet ontbreken. Rome houdt de massa wel vast, al glipt er eens een door de mazen. Middelharnis. Burgemeester U. J. Mijs, tevens School opziener in 't Arrondissement Middelharnis is benoemd lot burgemeester te Gouda 'tellende een plm. 25000 inwoners, waarvan een derde Roomsch-Katholiek met haar vele grachten, singels en kaden een mooi Hollandsch stadje, met ziju befaamde St. Janskark, waarin de grafgesteenten van Beverningk, Coornhert en andere vermaarde mannen; en met haar vermaard orgel en venetersohilderingen. Daar is eea stadhuis in gothischen stijl, een gymnasium; een Rijks H. B. S. met 5 j. cursuseen gemeentelijk museum van oudheden, die betrekking heb ben vooral op de Gemeente; een openbare' boekerij met duizenden boeken van alle takken van wetenschap. Oudtijds was 't, de 5de stad van Holland; tot 1795 de 6 de stad. In Gouda is de dichter van Alphen geboren. Ook de g-zant Bevereingk. Ia ééu woord: t is een promotie om van een dorpje van 4000 zielen over te gaan naar een befaamd stadje, alle eeuwen door, van een 25090 zielen met allerlei industrie (pijpen) e« kennismateriaal, We wenschen den he?r Mijs met deze benoeming van harte geluk. En Diet alleen om hem, maar omdat er nu tevens een kansje komt om een Rechtschen burgemeester te krijgen. Zoo'n Rechtsche is er in Mid delharnis heuscb nog niet soo gauw. 't Is Dirksland niet. Maar de poging kan zeer, zeer ernstig worden gewaagd. Wat R-chts is in M. snoet ergeen gras overlaten firoeien, maar de zaak zeer waardig en zeer degelijk aanpakken. En in eendracht. Vooral een dracht! Ja, eendracht vooral, anders is de dood in den pot, zelfs na Eliza 't meel er ia gest-ooid heeft om de giftige kolek- wïnten te eten. In Midd. komt er geen Kerkje bij te pas. Herv. of Geref. is hier lood om oud ijzer. Samenwerking van alle Rechtschen is hoogste eisch. Wie weet wat er dan no~ komt uit de lange rij van sol licitanten, dat voor dit dorp een geestelijke winste kan zijn. En allerliefst: een man van de bovenste plank! Goed Rechts en: goed flink! „Er komt honger in de wereld!" Ja, óók honger naar brood. Hoe vele menschen zoo onbekommerd kun nen voortleven en hoe vele anderen zich juist andersom, In een tijd van zoo grooten kom mer als wij beleven, om de kleinste nietig heden kunnen bekommeren, alsof er hun welzijn van afhangt: eerlijk gezegd, ik kan er niet bij. Het gaat toch om leven of dood. 't Vraagstuk van den wereldkorenvoorraad beslist in 't eind over eten of sterven. Inderdaad, zoo staüt het. De „Struis"-mensch kan den kop al in 't zand steken, om het naderend kwaad niette zien en zich dan diets maken, dat het er nu ook niet is, hij zal 't wel anders leeren, ais 't kwaad ook tot hem genaakt. Er is natuurlijk zekere „marge". Als in zeker jaar de wereldopbrengst aan broodkoren eens abnormaal gering is, be hoeft dit in gewone omstandigheden nog niet bepaald tot honger te leiden. Er zijn nog voorraden, overschotten. Er zijn andere soorten van voedsel, die in eenigzins meerdere mate kunnen worden ge bruikt. En het wereldverkeer zorgt dan wel; dat de voorraden, die er zijn, daar komen waar zij door misoogst het meest noodig zijn. De prijs mag dan wat stijgen. Voor de allerslechtst gesitueerden mag het moeilijk worden en 't getal dergenen, die cteor den kwaden tijd moeten heengeholpen worden, moge grooter zijn dan anders, van gebrek als algemeen verschijnsel kan nog niet gesproken worden. Zóó is 't vele jaren geweest. Maar de Oorlogs-crisis heeft overal ver andering in gebracht Allerlei kwade factoren werken thans op één punt samen. De voor raden raken uitgeput: millioenen mannen zijn nu reeds drie jaren aan den wereldarbeid onttrokken en naar 't front gestuurd; het wereldverkeer is stop gezet of wordt voor oorlogsdoeleinden gebruikt; de duikbooten loeren rusteloos op haar prooi en schier alle andere voedingsgewassen leveren evenals het graan, geringer oogst. Dat móét op gebrek uitloopen. Wij voelen er al iets van. Onze rantsoenen zijn schraal. Ook de overheid erkent dit, door aanvul lingsporties te verschaffen aan wie ze het meest noodig hebben. En wie ze niét krijgt, moet op allerlei manier maar zien, dat hij rond komt. En nu is 't nog niet erg! 't Ergste is het voor degenen, die 't minst met aardsche goederen zijn bedeelddie van de hand in den tand moeten leven en geen middelen bezitten om als 't eene schaars is, 't andere te koopen. Zij leven in normale omstandigheden aan den rand van kommer en gebrek en zijn er nü middenin gestort. Dat men hèn op allerlei wijs tracht te hulp te komen, is eisch van ons menschelijk saamleven. Met elkander moeten we, onder Gods zegen, dezen benar den t(jd dóór. „Onder Gods zegen" Dat is geen ijdele frase. Daar is in 't begin van de „mobilisatie", door een onzer eerste mannen een woord gesproken, waarbij hoe goed ook bedoeld de zegen Gods werd uitgeschakeld of in elk geval niet meegeteld werd. Men herinnert 't zich allicht: „In Nederland zal geen honger geleden worden I" Zeker, 't whs goed bedoeld. De overvloed des eenen zou dienen om het gebrek des anderen te vervullen, een recht bijbelsche gedachte, daar niet van maar toch dan moeten er ook de voorraden zijn, uit wier overvloed dat gebrek bestreden wordt En als die nu ontbreken gaan? Dan is er voor allen gebrek. Wij leven waarlijk in een tijd, dat de hoogstergerende mensch zich ook in zijn uit drukkingen wei wat matigen mag! Of er in Nederland honger geleden za! worden, dat stAAt tenslotte niet ter beslissing van den mensch, maar van God Almachtig alléén; van Hèm is het voedsel af te bidden, voor mensch en dier; aan zijn zegen is ook op dit gebied alles gelegen. Och neendat is niets nieuws. De christen die, al mag hij buffet en spinde, kast en kelder vól hebben van spijs en drank, toch in oprechtheid bidt: „Geef ons heden ons dagelijksch brood I" is zich die afhanke lijkheid te allen tijde bewust geweest. Maar ze blijkt niet altijd zoo klaar Nü is ze ook voor den ongeloovige, als hij zien wil, helder gelijk de middagzonnestralen. Al zijn kunnen ontvalt hem. De natiën verworgen elkander. De „grooten", om het welzijn der kleine volken te bevorderen snijden hun gemeen schapswegen af en hongeren hen uit. Zoo gaat het ook met ons. Amerika's besluit staat, naar 't schijnt, onwrikbaar om ons de spijze voor den mensch en het voedsel voor het dier te ont houden, die we er zoo vele jaren hebben gekochtgekrenkt, dat de andere „neutralen" er een eigen meening op na hielden, toen Washington het sein gaf, om tegen Duitsch land in 't vuur te gaan, treft het hen in de maag: de honger zal hen murw kneden. En zoo komt er geen graan. De rijst wordt opgehouden. Ja wat komt er nog door? Steeds meer, blijft Nederland alléén aan gewezen op zijn eigen voedselvoorraden, en we weten dat die beslist onvoldoende zijn, hoe zuinig we er ook mee zouden omgaan. Waarom we dit alles herinneren? Om ons zelf en anderen bezorgd temaken? Zekerlijk niet! Al komt het er in onze dagen op aan, te toonen dat ons geloof iet3 anders en beters is dan een van buiten geleerd lesje, toch zijn we overtuigd dat het nog bij velen gevonden wordt, het vaste geloof, dat wij verre te boven gaan de musschen des hemels en de leliën des velds en dat de Heere God in ai de dingen van onzen dagelijkschen lijf- en leeftocht voor ons zorgen zal. Waarom dan wel? Om de zorgeloozen wakker te schudden, dat ze elk op zijn wijze zuinigzijn met onzen voorraad en dat ze voedsel telen, als ze daartoe in de gelegenheid zijn, zonder nu precies naar het hóógste winstprocent te vragen. Om de ijdele bedillers te bestraffen: wer kelijk 't gédt er niet om of er straks wat zaad in 't voedérbakje van de kanarie zal zijn, maar of er brood zal wezen voor het Nederlandsche volk. Maar ook om op te wekken tot vertrouwen op en wederkeeren tot den Heere, die alléén redden kan in den nood „Er komt honger in de wereld 1" 't Woord werd dezer dagen uitgespro ken en er werd daarbij op geestelijken honger gedoeld. Daarover een volgend maal. UITKIJK. hl Amice De natuur is harder dan de leer en de theorie anders dan de praktijk. Aan de waar heid van die twee gezegden dacht ik, toen ik las van den grooten partijdag te Wurzburg, waar de Duitsche socialisten verleden week bij elkaar kwamen. Want niet aiieen dat de socialisten thans in alle landen (ook in het onze!) de oorlogs- en mobilisatie-credieten goed keuren, wat nog eenigszins te verkla ren is, omdat ze nu eenmaal in het schuitje zitten, maar ze gaan nog veel verder. Het Duitsche Socialisme spreekt zelfs nog van een landsverdediging in de toekomst! Haast ongeloofelijk nietwaar? En toch is het zoo. De bekende Duitsche socialist Scheidemann zei woordelijk: „maar wij moeten voor zichtig zijn met beloften en niet aan iedere»

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1