inlsi Woensdag 24 October 1917. 32st* Jaargang N°. 2331, voor de ZuidhollandscJie en Zeeuwnehe Skilanden. LH CJ. lie Oorlog. 1 An tirevo Orgaan IN HOC SIGNO VINCES ar [OS BUITEN LAND. lam. WOORD mielsilüï'- IJ EN goede De teekenen der tijden. 68081 It f 0.40, atterdam Dekens, |ord lage dagen jjen lage i*. 12200 Tel. 29 clientèle feubelen in Fabriekte daardoor eu beien te de prijzen, pn, worden is groote en 4pCt. 's ]aars, ook rraagd wor- etallng van ivond van JOPPE Ca 8665 ide Tonge in voor- iN DAM- SENS, enz. jging van tarna toe- 12229 ZLEND. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. UITGEVERS: W. BOEKHOVEN Zonen, SOMMELSDIJK. Telefoon Intercommunaal No. 2. ADVERTENTIËN 12'/, Cent per regel, RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan, Advertentiën worden ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. .%gIe «tMÉiteesa v©ob* «2e B&eteetie toegiesaul, Adverlentaësi eis irer«Sere AömSsiüistratie frame» t©@ ie aen^eEi aan «Ie Ullg-ever». «reflector met 40 st Duitsch 'EN in alle 10847 l& Co. ÏGELS. 1 srlkaansch llljke prfl- KSLAND. ♦f^veer staat landsche op ver lat «T. If 140,- 120,— 100,— 90,- en over- ienz. Kapok gulden, gewaste :n boven 7ADEAU 9748 t 12-14. UBELEN enten In iken Styi- concur- 12448 Schijnbaar was 't een hard woord, dat de Heiland tot de Farizeeërs sprak Gij geveinsden, het aanschijn des hemels weet gij ivel te onderscheiden, en kunt gij de teekenen der tijden niet onderscheiden? Was men dan waarlijk een geveinsde, een huichelaar, als men wel aan de ^zon of maan of wolk kon zien, welk op til was en als men niet in was te beoordeelen de nieuwe geestesontplooiing. de betere geestes richting, die zich baan brak in dat volk; het nieuwe Evangelie, dat aan gekondigd en de betere boodschap des vredes en des geluks, die allerwege gebracht werd. Ja; ze waren geveinsden, Want ze zagen 't nieuwe licht der genade, dat van Jezus uitstraalde op de „vervloekte schare, die de wet niet kende''; ze hoorden Zijn taak en spraak tot dat volk, geene als die der Schriftgeleerden maar als die van een machthebbende ze zagen de kinderen tot Jezus komen; ze zagen de zieken, die aanraakten den zoom Zijns kleeds in 't geloofzij hoor den den dageraad der geestelijke ver lossing uitroepen aan zondaren en tol lenaren; ze zagen den nieuwen tijd van vrede op aarde en in menschen een welbehagen maar ze veinsden, dat hun tijd een betere was. Ze zagen de nieuwe aeraeen nieuwe toekomst, aftakeling van hun invloedinkrimping van de volksgunst; de macht der Jezus- daden, der Jezus-woordenmaar ze wilden ze toch niet zien. Dat was onop recht, oneerlijk voor hun eigen geweten. Ze belogen zich zelf. Die Jezus-taal was de taal van een zot, van een volks menner, van een verleider. Maar hun kring, beperkt en afgesloten, was de ware. En toch was er beving in hun ziel, want zo zagen en hoorden teekenen van nieuw leven en woorden der nieuwe wijsheid. Het was een teeken des tijds, dat Jezus verscheen. En elke eeuw heeft haar teekenen. De volheid der tijden was ingegaan en 't Christendom zou zich een weg banen door Kanaan, door Klein-Azië, door Europa, Jood en Heiden werden „opgeroepen om te buigen voor den Man van Smarten,Redder van zon daren en Geneesmeester van zielen- krankten. En er ruischte langs de wolken van ongeloof en bijgeloof, waarmee de oude wereld bedekt was, een lieflijke naam van licht en leven en waarheid en ge nade Tyriër en Moor, Germaan en Hun, Longobard en Noorman, Galliër en Pruis; ja, gansch West-Europa boog zich voor de Kribbe van Bethlehem en staarde op 't verzoenend kruis van Golgotha. Er kwam rust onder de woeste volksstammende afgoden werden af gezworen de beschaving zette haar voet in de dalen van Duitschlands gebergten en ze klom over de hoogten der Pyre neeën. Het aanschijn van Europa ver anderde. Christendom en georganiseerd leven triomfeerden Nieuwe teekenen. De Reformatie kwam, om de kwade ranken aan den stam der Roomsche Kerk af te houwen m terug te keeren tot den Apostolischen tijd. zij 't ook naar vorm niet, maar toch naar zijn inhoud en wezen; terug tot 't oude, beproefde Christendom, zonder Pauselijke oppermacht, maar enkel en uitsluitend onder 't regime van Jezus Christus, 't eenige'Hoofd der Kerk en de eenige Leidsman en Richter der geloovigen. Maar in de nieuwe tee kenen blonk eenig en alleen de Religie. Of Alva liet roosterenof de Bloedraad wreede vonnissen veldeof de privile giën des Lands werden vertraptin den ganschen strijd tusschen Protestan tisme en Pauselijke macht schitterde één fiere, één majestueuze, één bezielende gedachteHet Geloof. De Kerk. De Religie, en om haar te beveiligen stroomde 't bloed op de slagvelden en zong bij 't martelen der geworgden de Kerk van Christus nog haar lied der victorie. Nieuwe teekenen. De religie zonk in. Een vale sluier van twijfelzucht viel op Europa. Het reformatorisch beginsel kwijnde, 't Rationalisme baande zich voorzichtelijk een pad en schoof naar rechts en links weg 't geloof in de leer der eeuwenoude Kerkdogma's van eeuwenoude Conciliën en eerwaarde Kerkvergaderingen en beroemde Kerk vaders werden in den ban gedaand'e Rede zocht naar lauweren, 't Kruis van Golgotha werd miskend. De kribbe van Bethlehem van haar goddelijken luister ontdaan. De Godmensch onttroond en de mensch-god op zijn hoogen zetel ge zet. De Antichrist vierde in Europa feest, maar 't volk Gods treurde en de Kerk van Christus klaagde als een duif, eenzaam op haar tak. Nieuwe teekenen. God baande doi^p de woeste baren van religiehaat noch tans Zijn volk en kerk een pad. Er kwam ontwaking, verfrissching, ople ving in de Kerken, men ging weer na den Revolutiestorm en na Napoleons dwinglandij vragen naar den God der vaderen. Er kwam wrijving tusschen ongeloof en geloof. Er kwam verzet tegen 't Rationalismetegen Retnon strant en 't Modernisme; en over de Kerk goot God de Heere weer uit den Geest der gebeden en Zijner genadige ontferming. De ommekeer kwam. Weer terug naar de oude paden, die door 't ongeloof en den revolutiegeest ver zet waren. En men geloofde weer in Christus zoen verdiensteen men zong weer van 't heil, dat den zondaar in Hem alleen beschoren wasen men bad en men worstelde in huisgezin en kerk en staat weer om de eere Gods. Christelijke Kerken en Christelijke weten schap en Christelijk onderwijs en een Christelijke Maatschappij en een Christe lijke Staat en een Christelijke Kunst en litteratunr vroegen, neen, eischten met geweld en met succes toegang door de geslagen bressen in de Neutrale en ongodistische bolwerken. Tot onze eeuw. Nieuwe teekenen. Ja, religie. Nog religie. Want't ongeloof en 't materialisme had de harten niet warm gemaakt. Dus weer religie Maar in een anderen vorm In Spiritisme en Theosofie. In pessimisme en Tolstoi- aansche lijdelijkheid. In valsche mystiek. In een wiegelen op de onzekere baren v.an gevoel. In zoete berusting op eigen mijmeringen, los van den God der Openbaring. Maar 't Kruis van den Heiland stapt men voorbij. Zoo zijn na Jezus hemelvaart de eeuwen voorbijgesneld. Teekenen der-; tijden eeuw na eeuw. Invloed op de vol ken door-'t|geopenbaarde woord Gods ging uitnu eens sterker, dan weer zwakker. De wateren des levens eeuw na eeuw in nieuwe beroering; nieuwe geestes- en levensrichtingen allerwege; nieuwe wereld- en levensbeschouwingen in de hoofden en harten van millioenen. En strijd tusschen 't zaad der slang en 't zaad der vrouw telkens in anderen vormin andere gedaantedoor andere personagiën, individuen, gezinnen, fami- liën en volken. Opgang van 't Licht en uitdooving. Neerslag der religie en res tauratie. Reformatiën en Revolution. Wolkenfloers en schitterende dag. Genadeloon en verberging van Gods aangezicht. Naar de Voleinding. In 't laatste sta dium der oude wereldorde. Zie de teeke nen der tijden. Hoor de profetieën zich voltrekken in Europa's kanongedonder. De Antichrist grijpt naar zijn toege zegde macht vóór dat de volheid der tijden zal ingaan. De volken verwoesten elkaar, 't Christendom heeft een knak gekregen waarvan alle heidenen gewa gen en kan zich jegens hen niet ver antwoorden. 't Westersch licht gaat onder. In 't oosten nadert de Zoon des menschen. God almachtig maakt nieuwe historie, die heenwijst naar 't laatste der dagen, als de afval toeneemt. De Kerk staat machteloos. Gods Woord verliest haar gezag op de volken en overheden. De stof overheerscht den geest. Mammon gebiedt tot God. Weelde van goederen vervangt de weelde der ziel. Emanicipatie en nivelleeringzelf standigheid en gelijkmaking van standen en groepen vervangt de door God ge geven levensonderscheidingen. Het leven is geen ernst meer. Sodom en Gomorra vragen om herhaling. De invloed der zoude is reusachtig, en de actie van Gods genade nog klein. Zoo gaan we de toekomst in, die vóór de eeuwigheid ligt. De laatste toe komst, want na die zal er geen tijd meer zijn. Dan zullen er nieuwe teeke nen zijn. In hemel en op aarde. En een zal zijn 't schitterendstedat van den Zoon des menschen in en onder Zijn volk gestadiglijk. Dan een hemelsche staateen hemelsche maatschappijeen hemelsche wetgevingeen hemelsche levensaera. Dan de teekenen omes tijds verzwonden, 't Ongeloof weg. 't Bijge loof weg. De Revolutie weg. De Refor matie weg. Dan 't teeken aller teeke nen: Jezus alles voor en in allen. En wie volharden zal ten einde toe, zal dat teeken zien en er in volko- menlijk genieten. DE TOESTAND. Wederom is gebleken, de zwakke reputatie, welkede Zeppelins als actief luchtwapen hebben In den nacht van Vrijdag op Zaterdag had een Zeppelin-eskader van elf luchtschepen verschillende plaatsen in Engeland met „26.000 kilogram bommen" naar van Duit- sche zijde wordt megedeeld, beworpen een „schitterend-uitgevoerde onderneming" gelijk de Berlijnsche appreciatie luidt. Het weer was mistig en het nacht-donker bood den luchtschepen de noodige bescherming. Tengevolge van den sterken wind en den mist echter werden de Zepp's bij hun terug keer uit hun koers gedreven en bij het aan breken van den morgen bevonden zij zich boven Fransch grondgebied. Het donker bood geen bescherming meer; de luchtschepen konden dus tijdig gerapporteerd worden, hun koers was na te gaan en zij waren blootge steld aan het Fransche afweerstelsel, dat veel dieper geëchelonneeid is dan dat in Engeland het geval kan zijn. De omstandigheden waren dus aanmerkelijk in het nadeel der Zeppelins gewijzigd. Drie luchtschepen konden nog tijdig ont snappen, maar de overige waren hopeloos de speelbal van de Fransche vliegers en kanonnen, en werden over een groot deel van het Fransche grondgebied gejaagd. Vol gens Fransche bladen zouden bij die jacht niet minder das? acht Zeppelins als slacht offers gevallen zijn. De officleele Fransche berichten stellen echter het getal van geval len luchtschepen op vijf. Van Duitsche zijde wordt gemeld, dat vier luchtschepen niet terugkeerden en dus ver loren gingen. Onmogelijk is het niet, dat dit laatste cijfer het juiste is. Het laatste Fransche bericht immers, dat van vijf buitgemaakte of vernielde Zeppelins spreekt, maakt van twee gevallen melding, die omtent het defi nitieve lot van het betrokken luchtschip on zekerheid laten. Een luchtschip immers viel, zoo wordt gemeld, in het woud van Montigny, landde 16 man, brak door midden op een boom en verdween met 4 man. Een ander verdween verticaal overhellend boven de Middelland- sche Zee. Het is dus niet buitengesloten, dat een van die luchtschepen ten slotte toch nog zij het in desolaten toestand, in „veilige ha ven" is aangekomen. Maar zelfs wanneer het aantal slachtoffers „slechts" vier bedraagt, dan is het verlies percentage zoo hoog, dat daardoor op de „schitterend uitgevoerde onderneming" een leelijke schaduw geworpen wordt, en dat opnieuw aangetoond is, dat aan het gebruik van de Zeppelins als actief luchtwapen een te groot risico en gevaar verbonden is. Op het Westelijk oorlogsterrein blijft het kanon zijn bulderend lied doen klinken, waar van de echo telkens weer tot ons land wordt overgedragen. Volgens het Duitsche legerberlcht was het de Fransche artillerie vooral, die „actief" was tusschen Vauxaillon en Braye, aan den Chemin des Dames dus, waar in de laatste dagen herhaaldelijk reeds de Fransche ka nonnen aan het werk zijn geweest. Ook op het Vlaamsche front is de Engelsche artillerie weer krachtiger aan het woord gekomen. Tot dusver echter zijn nog geen infanterie- aanvallen gevolgd. Het is echter al zeer waarschijnlijk, dat spoedig een groote storm loop op de Duitsche stellingen plaats zal hebben. VERSPREIDE BERICHTEN. Onder den titel „De ergste vijand der neutralen" bevat de Koeln. Volks-Zeitung van 18 October een scherp artikel over Ame rika. Er was eens een tijd, zegt het blad, waarin de kleine neutralen in Amerika de kampioen voor hunne rechten zagen. De heeren te Washington voelden zich heel goed thuis in de rol van steunpilaren van recht en menschelijkheid en namen ook den schijn aan, hun hooge zending onpartijdig te ver vullen. Men leze de nota's van Wilson aan Duitschland en Engeland nog maar eens over, eu men zal moeten erkennen dat in de aan Londen gerichte vertoogen het onrecht matige en het volkenrechtschendende van de Engelsche oorlogspolitiek ter zee met krach tige argumenten wordt gesignaleerd. Maar op den duur inoest men overal, ook in de neu trale landen, tot de erkenning komen, dat Wilson's neutraliteitspolitiek slechts een mas ker was, een masker, dat bij het intreden van Amerika in den oorlog geheel werd afgewor pen. Er is geen enkele rechtsgrond in de vroegere protestnota's van Wilson, die de Vereenigde Staten na April j.l. niet met voeten hebben getreden. Zij hebben het met alle vol kenrecht spottende van den door Engeland gevoerden economlschen oorlog weder rechtelijk zoowel tegenover Duitschland als tegenover de neutralen eerst gesignaleerd en thans maken zij deze methode tot de hunne! Maar dan dat 1 Met het fanatisme van den polletieken apestaat vervolgd Ame rika thans dezelfde neutralen, in wier gele deren het eens als leider stond. Is er een lek in den blokkadering om Duitschland, Amerika stopt het; is er een zwaard niet scherp ge noeg, Amerika slijpt het. Daarom is de ergste vijand der neutralen niet Engeland, maar Amerika. De vereenigde Staten voeren den oorlog tegen de neutralen zonder een spoor van sen- timentalaliteit of gewetensbezwaren. Zij be letten honderden neutrale, in hunne havens liggende schepen uit te varen, al bederft ook de ladingzij weigeren hun bunkerkolen zij vaardigden de meest rigoreuse uitvoer verboden uit en zetten kortgeleden hua euvel daden den kroon op, door de in de Ver eenigde Staten wonende burgers van neu tralen staten eenvoudig bij het Amerikaansche leger in te lijven. Zoo iets had men tot nog toe in zoogenaamd beschaafde landen niet mogelijk geacht maar de Unie heeft het be wijs geleverd, dat er geen immoreele en on rechtmatige politiek is, die onder haar han den nog niet wat erger is te maken. Aldus de Koelnische Volks-Zeitung. de „Deutsche Tageszeitingt' [eseind wordt, heeft een ver- Naar aan uit Stockholm geseind tegenwoordiger van de te Moskou verschijnen de „Rannleje Utro" een onderhoud gehad met de Generaal Korniloff, bij welke gele genheid de generaal verklaarde, dat hij ver raden is en door zijne aanhangers op het laat ste oogenbiik in den steek gelaten werd, Kor niloff wees er verder op dat men in regee- ringskrlngen te Petersburg zijne onthullingen ten zeerste vreest, hij zou echter niettegen staande alle pogingen om hem den mond te snoeren voor het gerecht de waarheid zeg gen, en de geheele organisatie der tegen hem op touw gezetten laster ontmantelen. Korni loff zeide ten slotte nog dat hij zijne bewij zen, die groote sensatie veroorzaken zouden niet ontijdig uit handen wil geven, want hg wil wachten tot het tijdstip is gekomen «m met de regeering af te rekenen. De „Taglich Rundschau" besluit eene uitvoerige beschouwing over de moeilijkheden waarin ons land tengevolge van den toene- menden druk der Entente verkeert, met de navolgende opmerkingen „Wat het levensmiddelenvraagstuk betreft, Holland kan ook indien alle toevoer van over zee wordt afgesneden, zich in geval van nood zelf voeden. Weliswaar zou een der voor naamste bestaansbronnen van Holland land bouw en veeteelt, die sterk op overzeesche meststoffen en voeder zijn aangewezen, hier door groote zware schade lijden, en zou de terugslag hiervan zich op de voedselvoorzie ning kunnen doen gevoelen, doch tegenover de ontbrekende tarwe, produceert Holland meer rogge dan het verbruiken kan. Ook zijn aardappeloogst is zeer ruim, en voorziet even eens in de behoeften van het land. Holland kan dan ook de bedreigingen en de afperserspolitiek der Entente met tamelijke kalmte tegemoet gaan. Zijne voedselvoorzie ning kan zelfs door eene algeheele afsnijding der overzeesche toevoeren niet in gevaar ge bracht worden, terwijl het voor het op gang houden van zijn economische leven een krachtigen steun aan Duitschland heeft wat nog dezer dagen door het tot stand ko men van de Dultsch-Nederlandsche kolen- overeenkomst bevestigd werd." Omtrent de beschieting van de kathe draal van Ostende schrijft de „Germania" het navolgende „De kathedraal van Ostende is een groot kunstwerk, en hare verwoesting diende in de geheele wereld opwinding te veroorzaken. Zij is zuiver en regelmatig volgens de over levering van den Gothischen stijl door een Brusselsch bouwmeester geschapen. De zee soldaten noemen haar „onze Keulsche Dom", omdat in deze kathedraal veel van de vor men en afmetingen der grootste Gothische Kerk is terug te vinden. Het is „pech" geweest voor de Engelschen dat hunne monitors zoo slecht geschoten heb ben, want met de sympathie der inwoners van Ostende voor Engeland is het thans ge daan. Geheet Ostende scheldt op de Engel schen. Niet, dat zij opzettelijk tot besluit van de vroegmis een dikken brommer voor de kerkdeur hebben geplant I I I I r* T-*~ -

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1