Woensdag 26 September 1917 IFF IS 328t6 Jaargang N°. 2323. voor de SBuldhollamlscIie en ^eeuwsclie Skilanden. lie Oorlog. Antirevolutionair Orgaan dam, irstel. loegen hand llende iging. :n. /fcis. I IN HOC SIGNO VINCES Uw hart woïde niet ontroerd. Sl'ITENLAKD. K lines, itterdam lANEN. HAGEN, W. BOEKHOVEN Zonen, I *■.- !J. .rf - s ïn. €5 men hersteid. idag, Dinsdag den bij de •12568 u werij "9 n No. 194U'. hebt en over- jla&r" vanaf g, assen enz. itel: KapoL- 22 gulden, en en gewaste idden boven RA CADEAU. 9748 m id van den kerke- mingmeester van eer van meer dan svereenlging hij ïtrale"was zelfs ovinciale Synode erk en schooien iets aarbare feiten, ad hij.geen stern- wederom op no- kerkeraad. veinig. bloed". elijk geweest, dat vergadering der lij aftrad als be de meerderheid lang aandringen, samen ontevredenen n 't maatschappe en geweest moe- ts zijn dat allerminst oken werd ijn naam en faam. feit I Idelijke feit: opgeraapt langs nirakel in 't gras is gebracht en. emantelen. ggast, hadden ze d en zoo bij zijn Wordt vervolgd. Deze Courant verschijnt eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden franco per post 50 Cent bij vooruitbetaling. BUITENLAND bij vooruitbetaling f 4.50 per jaar. AFZONDERLIJKE NUMMERS 5 CENT. Bonsai UITGEVERS SOMMELSD1JK. Telefoon Intercommunaal No. 2. |l ADVF.RTENTIÊN 12% Cent per regel, -RECLAMES 25 Cent per regel. BOEKAANKONDIGING 5 Cent per regel. DIENSTAANVRAGEN en DIENSTAANBIEDINGEN 50 Cent per plaatsing. Groote letters en. vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden Ingewacht tot DINSDAG- en VRIJDAGMORGEN 10 UUR. Alle stuStfeext vfisor «Se Matoctle besteasxi, A«Ivers©iït8ëga ei» verdere Admfwaliïrafle frasie® toe te zenaSegi «Ie Uitgever». (JOH. 14:1). Mag dan een Troonrede, zoo als die pas is uitgesproken, geen ontroering wekken in onze ziel? Mogen do opge stapelde klachten, zin na zin, en woord na woord, ons hart dan niet aangrij pen. Is de toekomst dan zoo helder en opent er zich een panorama van levens genot in den tijd, dien wij tegemoet gaan Wijst het Heden er aireede niet op, dat er zorg- en kommervolle dagen voor de deur staan en te kort-aan-ve lerlei ons lichaam zal bestoken en on dermijnen? Wordt nu reeds niet ge klaagd en getoornd tegen velerlei re- geeringsmaatregelen, die den nood zelfs in de hand gewerkt hebben en klinken er niet overal protesten Is de toekomst zoo zonnig of dreigt er nood en ellende, als de winter in al zijn strengheid drukt op onze gezinnenin nering en tering in ambacht en bedrijf? Zullen we van de kou ineenschrompelen En toch ant woordde de Heiland Uw hart worde niet ontroerd. Voor de ontroering des harten is re den. Als we staan aan 't ziekbed en de stervensponde onzer dierbarenals we ze ter laatste rustplaats geleiden en de doodenakker zich geopend heeft om ze te ontvangen; wil dan de Heiland ons verbieden te weenen en onze smart niet uit te gieten Is hij dan ze'f zoo koud, zoo onaandoenlijk, zoo onver schillig, dat 't hart zich niet ontroeren en schudden mag, en toegenepen worde van pijn. Is Jezus dan een Stoicijn Als de armoe en 't gebrek en 't leed des levens ons overkomt, en wij met onze kinderen wegkwijnen van verdrie telijkheden in huis en bij haard moet dan ons hart stram en stroef, onbewo gen en ongerimpeld blijvenof mogen de aandoeningen ons aangrijpen en de ziel doen schokken van benauwiDg En de Heiland antwoordtUw hart worde niet ontroerd! En toen de Heiland dat woord sprak, was er nog heel wat droever toestand dan wij beleven. De discipelen wisten, dat hun Heiland }van hen zou weggaan dat Hij overgeleverd zou worden aan 't Kruis; Hij met wien ze drie jaren van innigen omgang hadden gehadDie ze geleerd, getroost, gedragen had als met vleugelen der liefde; in Wiens Naam ze wonderen hadden verricht en dcTor Wien de Vader in de hemelen als tot hen gekomen was. Banden van liefde en vriendschap waren er gevlochten; een betrekking van wederzijdsche waar deering en sympathie was tot stand gekomen; een gemeenschap des gees',«s was openbaar geworden. En daarbijals Jezus stierf, wat zou dat beteekeEen voor het Koninkrijk Gods in Jeruzalem Was Jezus dood de neerslag van 't nieuwe Evangelie der genade? Was dan 't Christendom, pas geboren, weer dood? Als Jezus viel, zou dan zijn leer niet bezwijken onder de mokerslagen van Farizeeën en Schriftgeleerden. Banden stonden ge broken te worden de gemeenschap af gesneden en de liefde aan 't kwijnen en de geestelijke toekomst van Israel verspeeld. r* En Jezus antwoordtUw hart worde niet ontroerd, Maar Jezus zelf weende loch ook aan 't graf van Lazarus. Maar Jezus zelf was vaak ook ont roerd. Méér zelfs dan Zijn discipelen. Ontroerd in den geest in Gethsemaneh, toen Hij daar lag als een worm en geen man. Ontroerd aan 't Kruis in dat ont zettende Eli, Eli, Lama, Sabachtani. Ontroerd in zoovele treffende oogenblik- ken, die Hij of alleen met zijn Vader of te zamen met de schare doormaakte. Jade ontroering is geoorloofd. Is menschelijk. Meer nog is Goddelijk. Ontroering is genadeeen gave des he mels aan elk menschenkind. Geen zonde geen tranenGeen tranengeen alge- meene genade Gods, die 't hart door een traan ontlast en verlicht en verlucht. Dank God voor eiken traan van wee - moed; voor elke ontroering des harten en der ziele, 't Is 't bewijs van inner lijk gevoelen en menschelijk medelijden, Een mensch zonder on< roering is geen mensch. Maar toch uw hart worde niet ont roerdGijlieden gelooft in God gelooft ook in Mij. Ziedaar de oplossing. Ontroering mag er zijnMoet er zijn ook in onze dagen. Maar 't geloof in God zal ze temperen. Waarin de win ter ons Land en volk ook beperken zal en van hoeveel genots we ook mogen beroofd wordenGod leeftGod regeert Hij en Hij alleen doet 't water aan de lippen komen. Niets geschiedt er bij ge val. Hetzij met zijn Goddelijke toestem ming of onder zijn afkeuring en toe lating; hetzij om de volken te straffen en Zijn volk te kastijdenhetzij om te verstooten of om te behoudensteeds is Hij de Auteur. De mensch wikt, maar Hij beschikt. Zijn Raad zal bestaan en Bij zal al Zijn welbehagen doen. Hij is soeverein en door de boosheden en ongerechtigheden der individuen bereikt Hij zijn doel en voert Hij zijn raadsbe sluiten uit Daarom: Uw hart worde niet ont roerd want een Hoogere macht heeft dezen toestand zoo bepaald. Gelo f al leenlijk. Geloof, dat Hij dat alles toe laat. Dat 't Hem niet ontgaat. Dat Hij alle gebrek, alle honger alle nooddruft ziet. En dat wij niet te murmureeren hebben doch telkens in onze ontroerde ziel de vraag doen opkomenWaartoe Waartoe doet God dat Tot welk doel Wat beoogt'Hij er mee? En als dan onze ziel antwoordt't Zijn onze zondendan treedt Hij ons tegemoet met 'tGelooft ook in Mij den Gekruisigde, d e der wereld zonde schuld en onze persoonlijke schuld rei nigen wil. Mijn genade is u genoeg. Ontroering. Vreeze. Benauwdheid. Druk der ziele. Laat ze zijn. Ze mogen er zijn 't Is goddelijke poëzie: zoo'n traan en zoo'n zucht, 't Is ontferming, die de smart lenigtde droefheid tem pert, den geest opheft. Kon jk maar eens weenen, zoo sprak ierr ana tot ons. En toen hij geweend had werd hij een ander mensch. 't 0 verkropte hart werd ledig voor eenige uren en 't was een verkwikking. Maar geloof in God en geloof in Zijn Zoon, den Heiland, den Zaligmakerdat geloof staalt en heiligt de ontroering en geeft er glans en tee- derheid aan. En dat Geloof is een gave Gods. En als we met Hem den donkeren winter ingaanin 't geloof, dat Hij God isdat Hij regeertdat niets bij geval geschiedtmaar Zijn almacht ook openbaar wordt in honger en kou en zijn wil geschieden moet in hemel en op aarde, al gebruikt Hij daarvoor ook Keizers en Koningen, die oorlog verkla ren om hun macht uit te breidendie Keizers en Koningen en diplomaten enz. zal Hij bezoeken en veroordeelen; maar wij hebben dien smartelijken weg, door die Keizers gebaand, te beschouwen in den weg van zijn Godsregeering. Ook zij zijn maar instrumenten in Zijn hand opdat Hij door hun roekeloosheid Zijn wil doorvoere. -X- Uw hart worde niet ontroerdGij lieden gelooft in Godgelooft ook in Mij. Maar beklagenswaardig zijh degenen, die in opstand komen tegen Hem. En die opstandhij zal toch niet baten. Erger nog: Dan is er geen ont roering, maar haat, wraakgevoel, vuis tengebal naar den hemelVervloeking. Blijve Nederlands volk daarvoor ge spaard Dat zou erger zijn dan ziele- smart Dat ware demonisch. Want de demonen haten God en vervloeken Hem. Maar 't Geloof zingt 't den nachte gaal na uit Ten Kate's lied: Of de dag ook verga Gij, o God, blijft ons na, Voor wien immers de nacht niet ver- [verdonkert Als 't grauwt heinde en ver Licht zoo menige ster Die ten helderen middag niet flonkert. DE TOESTAND. We gewaagden in ons vorig overzicht nog even aan te stippen dat een Engelsche aan val in Viaanderen aanstaande was. Dit bleek weldra Tijdens het afdrukken kwamen daar over berichten binnen. Veel valt echter niet van dit Entente-of fensief te zeggen. Na een kort doch ditmaal allerhevigst en alles overlrcffend roffelvuur vielen de Engelschen aan, doch tot nu toe bracht het hoegenaamd geen wijziging in den toestand. De Duitschers hebben op verschillende punten nieuwe, krachtige tegenaanvallen on dernomen, de Engelschen zijn op andere pun ten opnieuw tot den aanval overgegaan, maar van weerszijden bleven de pogingen zonder resultaat. De resultaten van den derden Yperen-slag, die, naar de militaire medewerker van de „Times" zegt, een voortzettingen aanvulling was van den slag van 31 Juli, is voor de Engelschen tot een terreinwinst van een twee kilometers diepte in de richting van Roese- laere beperkt gebleven. De Engelsche Zondagochtendbladen ver wachten intusschen belangrijke gevolgen van de gebeurtenissen in Vlaanderen. De „Sundy Times" vertelt, dat zij geen verwachtingen in het leven roepen wil omtrent een opzien- wekkend verloop van de dingen, maar een nauwkeurige en voorzichtige beschouwing van den toestand wettigt, volgens dit orgaan, het inzicht, dat er nieuwe factoren zijn ont staan en dat deze factoren van zeer beioven- den aard zijn Wanneer de invloed van die belovende factoren zich echter in een onloochenbaar militair succes zal afteekenen? Iets geheel anders gaf ons het Duifsche offensief te Dunaburg te zien. Vandaar uit kwamen de vorige week ook betichtten die meldden dat de Duitschers op f': de linkeroever van de Duna de Russische stellingen ten N.W. van Jacobstadt doorbraken. Het effect van dit jongste succes is, dat de Duitschers een aanmerkelijk stuk In de richting van Dunaburg gevorderd zijn. Na de bezetting van Riga en den verderen opmarsch der Duitschers scheen het al, dat het doel van de Duitsche troepen op de eer ste plaats we! een poging zou zijn om Düna- burg aan de handen van hun tegenstanders te ontrukken, eer dan de verre plannen, die hem in de richting van Petrogrado werden toegeschreven. Door den onverwachten stoot bij Jakobs- stadt hebben de Duitschers nu een aanmer- kelijken stap in de richting van de zoo taai door de Russen verdedigde veste gedaan. Op den linker-Duna-oever hebben zij jakobstadt in handen en zijn daardoor in staat een flan- keerende actie tegen den rechteroever van de Duna te ondernemen en daardoor hun opmarsch daar, waardoor ten slotte Düna- burg in den rug bedreigt gaat worden, voort te zetten. Op den rechter Duna-oever mel den de Duitschers gevorderd te zijn tot Stock manshof, dat een 90 kilometers in rechte lijn ten Z.O. van Riga gelegen is en een 90 kilo meters ongeveer ook N.W. van Dünaburg. Uit het Russische legerbericht valt echter op te maken, dat de tegenstand der Russi sche troepen weer toeneemt. Ten slotte rest ons nog voor heden te melden dat het antwoord der Centralen o'p de vredesvoorstellen der Pau3 is los gekomen en dat als gevolg daarvan heel wat pennen in beroering zijn gebracht. De N. R. Ct. zegt, om meer kracht bij te zetten, aan de overstelpende beschouwingen die los zijn gekomen dat het antwoord „een lawine van beschouwingen heeft ontketend". Het blad vervolgt dan, waarbij wij tevens des hoofdinhoud van het antwoord leeren kennen „Het feit, dat de Duitsche en de Oosten- rijkschc regeering zich hebben verklaard als tegenstanders van het militairisme en ais voorstanders van het scheidsgerecht en be perking van oorlogstoerusting, heeft blijkbaar wel eenigen indruk gemaakt. De entente strijdt verder, omdat zij den oorlog winnen wil en zij wii den oorlog winnen op de staten, waar mee zij oorlog voert, dat zijn Duitschland en zijn bondgenooten. Zij heeft echter altijd de kunst verstaan, deze eenvoudige en voor de hand liggende zaak op een bizondere en aan lokkelijke wijze uit te drukken. „De demo cratie zet, ten behoeve van de kleine naties, den strijd tegen het militairisme voort", is maar een van de manieren, waarop men dat ,feit op aantrekkelijke wijze kan formuleeren. Nu de centrale mogendheden zich tot voor standers van de ontwapening hebben ver klaard, zal het wellicht dienstig worden ge vonden (de persbeschouwingen wijzen in die richting), wat meer nadruk te leggen opeen formule: „met deze Duitsche regeering geen vrede", hetgeen weer een andere manier is van te zeggen: wij vechten verder. En waarlijk, nu de Paus van de entente in het geheel geen antwoord schijnt te zullen krijgen, is de kans gering, dat hij aanleiding tot een nieuwen stap zal kunnen vinden. Hoe kan hij zoeken naar het gemeenschappelijke in de antwoorden, die zijn voorstel krijgt, als van é(n zijde het stilzwijgen wordt be waard Dit is overigens een zeer secure ma nier, om onderlinge oneenigheid tusschen de entente-mogendheden over het antwoord uit, den weg te gaan. Zou men te Berlijn en Weenen soms reeds hebben geweten, dat de entente toch niet zou antwoorden en zich ook daarom zooveel mogelijk op de vlakte hebben gehouden? Hoe kan de Paus in deze omstandigheden grond vinden, om naar ver dere preciseering te vragen? Ongetwijfeld is dus de formule „er wordt geen vrede gesloten met deze Duitsche en met deze Oostenrijk3che regeering", juist, doch onvolledig. Deze Fransche enz. regee ring zal met dé Hohenzollerns en de Habs- burgers geen vrede sluiten. Maar er is ook in de regeeringen van Frankrijk, Italië, En geland enz. op den duur een verandering mogelijk". VERSPREIDE BERICHTEN. Aan de Parijsche markt ontbreekt het ten eenemale aan haver, schrijft de „Temps", Wij hebben brieven ontvangen van veront ruste handelslieden, In het bijzonder van on dernemers van transporten die zich het voed sel voor hunne paarden niet kunnen verschaf fen. In verband daar mede, was naar het blad verder meldt, op eene vergadering van den bond van detailhandelaars in graan, die den 14en September in de handelsbeurs te Parijs gehouden werd, eene motie aangeno men, waarin er aan werd herrinnerd, dat de bond vanaf den 23en Augustus telkens weer de aandacht van den minister der levensmid delvoorziening op den toestand gevestigd had en waarin geconstateerd werd, dat tot dusverre het graandistrlbutiebureau er door verkeerde maatregelen slechts toe had bij gedragen, om de markten nog meer verlaten te maken, aangezien de geringe voorraden, welke ter beschikking van den graanhandel werden gesteld, ten eenenmale onvoldoi nde waren. Men had ongeveer 5000 tot 6000 cen tenaars haver per dag noodig, terwijl het centraal bureau er sedert den len September slechts 1000 had gedistribueerd. De detail- handelaaars in graan zagen zich in de nood zakelijkheid, hunne zaken te sluiten, bij ge- brek aan waar. Naar wij in de „Temps" van 15 Sep tember lezen, zal het nieuwe Fransche een heidschoeisel weidra in den handel worden gebracht. Den len October zullen handelaars de eerste bezending ter groote van 500.000 paar ontvangen. De prijs der schoenen is vastgesteldvoor hooge schoenen van man nen op 28 francs, voor vrouwen op 23 francs lage schoenen voor vrouwen op 19 fr. 50, hooge schoenen voor jonge meisjes en jon gelieden op 22 fr. 25, hooge schoenen voor jongeren op 18 fr. 50 en kinderschoenen op 15 fr. 75. Naar wij in de „Temps" van 15 Sep tember lezen, hebben de eigenaars van de rue Richard-Wagner in het 16e arrondisse ment van Parijs beslist, dat die straat in het vervolg den naam rue Albèric Magnard, naar een Franschen musicus, zal dragen. Naar wij in de „Financial Times" van 13 September lezen, had het uitvoerend co mité van den bond van mijnwerkers van Groot Britanje den 12en een onderhoud met den Engelschen kolencontroleur, in ver band met den eisch der mijnwerkers, om eene verhooging van hunne loonen te ver krijgen tergroote van 25% van het tegen woordig loon. De eisch berustte, naar wij in het blad lezen, in hoofdzaak op de ver hoogde kosten van het levensonderhoud. Het spreekt wel van zelf, dat wanneer de eisch wordt ingewilligd, of ook maar gedeel telijk word ingewilligd, de prijs der Engel sche kolen aanmerkelijk zal stijgen. Een Reuter telegram aan de „Financial Times" uit Washington van den 12en Sep tember bericht, dat, volgens mededeeling van het landbouwbureau, de schade, welke door den vorst en de koude van den laatsten tijd veroorzaakt was, in Noord Dakotah op 300/° van den graanoogst geschat werd, in Wis consin was de schade nog grooter en ver wachtte men, dat tusschen 30 en 35o/° van den oogst vernietigd zou zijn, terwijl in Michigan de schade geringer was, maar toch altijd nog 10„/° bedroeg. Ook de gewassen in de lage landen van Indiana en Ohio had den zwaar geleden. Naar den 15en September uit Buenos Ayres aan de „Times" geseind wordt, duur den de arbeldersonlusten in Argentinië voort. In de provincie Santa Fé heerschten toestan den die niet ver verwijderd waren van anar chie. De spoorwegbeambten waren bezig een gezamenlijk program op te maken, waarin hunne eischen zouden belichaamd worden en dreigden met eene algemeene staking. Uit Washington wordt aan de „Matin" geseind, dat in de Nederlandsche schepen, die Wilson het uitvaren belet, 80000 ton graan is geladen. Dit graan is ontkiemd en bedorven. Eu nog zijn er menschen, die in Amerika den kampioen zien voor recht, gerechtigheid en .de kleine naties! De „Daily Mall" eischt in haar nummer van 17 September de invoering van een ge dwongen rantsoeneering. Het blad schrijft „Lord Rhondda heeft ons gewaarschuwd, dat er niet genoeg voedsel meer is, om ons t

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1