H 1 Zaterdag 4 Augustus 1917. 32ste Jaargang N°. 2308. voor de Zuidliollandsche en Zeenwiche Eilanden. Eerste Blad. i Antirevolutionair RMS IN HOC SIGNO VINCES IK. 1 Aug. '141 Aug. '17. „HET GOUDEN HERT". OP DEN UITKIJK. LAND- EN TUINBOUW. ïn. m m, 12695 >rt er er Deze Courant veraohgnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden Ir. p. p. 50 Cent bij vooruitbetaling. Buitenland bij TOOruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent, W. BOEKHOVEN Zonen, SOMMELSDUK. Advertentiën 12% Cent per regel. Reclames 25 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regell. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsrnimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. Alle stokken voor de Heductle bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan de tJItffreveis. Hotel Restaurant Gedempte Boerensteiger 63A, 63B DINERS @0 cant en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1.25, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 1532 Aanbevelend, projriëtair R. C. F. y. d. LEE-ïoonen oer- en wand- itie, Zoutzuur, gst van pl.m. tend, ,S BOVEN. 1L-U.i w 10798 M a H 33 a 5n Putten, ilpbakken, VWAPEND m K aar komen," i dagen met mlachte lat de kunde t de sterkste zaak rust zelden, jaren slechts [an, waar ze en nu wat 10e ze elkan- waren, maar nek gepakt ten worden or gekomen, gewezen nu hielden ma rzucht hem >m van stap vat een post ads-kantoor, welverzorgde dan Kornelis laam. ht. nd seigneur, ireed hangen mooier voor end geld zoo t. vervolgd. UITGEVERS tfelefooa latereoaa. Mo. I. Drie jaar geleden sloeg gansch Ne derland de schrik om 't lijföp aller ge zicht lag angst, toen de trams en trei nen de mobilisatie in stampvolle wagens met militairen, voor ieder in 't licht stelde. En na dien volgde in Europa de eene oorlogsverklaring de andere 't werden er bijna een drie dozijn. Het redelooze in de kringen der regeerings- en Vorstelijke hoven werd openbaar en de Volken in hun patri ottisch en nationaal denken en gevoelen boden aan de roekelooze en onbezonnen oorlogsverklaringen der Keizers, Konin gen, Vorsten en Presidenten den heil- loozen steun. - Zelfs de Sociaal-democratie, die haar leven lang in alle Landen de Begroo tingen van Oorlog en Marine, der geheele Defensie, met een onwankelbaren tegen- atand had afgestemd en geen-man-en- geen-cent op 't altaar der Vaderlands liefde neerleggen wilde, zag haar mannen met vuur in 't oog en nationalen gloed in de ziel naar de fronten vertrekken om eensgezind met 't .vervloekte» ka pitaal den >vijand« d. i. eigen partij- genooten met gevelde bajonet aan te vallen en in de gassen der stinkbom men te doen stikken. Drie jaren oor'ogDrie jaren men- schenslachtingDrie jaren van dooden en verminkenVan brandstichten, plun deren en ombrengen. Drie jaren rouw der wetenschap en beschaving, die in hun hoogheidswaanzin hadden gemeend de volken en individuen door kennis en ontwikkeling, maar buiten de religie, op te kunnen voeren tot een heilstaat van eeuwigen vrede, waarin het woord »oorlog« uit elk woordenboek zou wor den geschrapt, en waarin de machten des geestes en de kracht van 't gezond verstand den schaamteblos zonden bren gen bij ieder, die in zoo'n verlichten tijd nog over plundering en schoffeering denken durfde. De oorlog brak uit. Meer dan één. Bijna drie dozijn oorlogsverklaringen liggen in de Vorstelijke Kabinetten. En waarom [Nog niemand die 't waarom weet. Allerlei onthullingen zijn nog niet in staat de oorzaken en aanleidingen met stipte logica te verklarenmen gist en vorscht, maar nog geen enkel diploma^ tiek stuk is verschenen, dat den indruk geeft der waarheid volkomen getrouw te zijn, en zoo blijft de vraag reeds drie jaar hangende: Waarom al die levens- en oorlogsweeën. Een is er, die in den Hemel woont, en in Zijn Raad de volken en vorsten als instrumenten gebruikt om Zijn heiligen wil uit te voeren. Maar wie is er onder de men- schenkinderen, die in 't Boek der Raads besluiten Gods nu reeds is verwaardigd een blik te slaan? Gij zult 'tna de/,en verstaan, wat ook de menschenkinderen elkaar op 't oogenblik over de oorzaken van den oorlog napraten over .machts uitbreiding» en .worgingsmethode» en .imperialistische tendenzen» en »econo mische expansie» en met welke hol- landsche of vreemde woorden zij de oorzaken ook willen uitdrukken De oorlog is er. En vervlogen is de hoop, dat 't maar (we denken om Aug. 14) tot Kerstmis duren zou. In '14 luidden de Kerstklokken 't »Eere zij God« maar konden niet overstemmen t kanongebulder, dat de kerkramen trillen deed In '15 zongen de millioenen Kerstmisvierders 't .Vrede op aarde», maar de duizenden weduwen en weezen weenden over 't verlies van man en vader, wiens doorboorde lichaam slechts door een ruwe graszode bedekt elders in den vreemde een rustplaats vond, tot de Opstanding der dooden hem w> er met de zijnen vereenigen zou voor den Rechterstoel des Zoons des menschen In '16, maar 't Lied klonk al angstiger, kwam 't uit de geprangde borst en 't omklemde hart, maar met beven en vreesgevoel»In menschen een welbe- hagen«; maar men staakte den- Enge lenzang in huis en kerken men liet de toetsen van zijn orgel los; en men speelde niet meer en zong niet meer want 't orgel durfde niet meer herhalen, wat 't voorheen nog placht te doen „God heeft in menschen een welbeha gen". En wat zal er op a.s. Kerstdag gezongen worden Drie jaren gruwzamen oorlogDrie jaren onherstelbare verwoestingen. Drie jaren bitter levensleed en doodsmart Drie jaren van schuldophoogingen en ondraagbaren belastingdruk. En Neder land nog buiten den oorlog. Nog is Nederland vrij. Verklaar dat raadselDat is de vin ger Gods. Dat is loutere genade. Maar waarom ons die bewezen Vrage niemand naar een verklaring van deze genade. Ze is niet te verkla ren. 't Recht is te verklaren, maar de genade is onnaspeurlijk. Genade is God delijke gunst onafhankelijk van alle raenschelijk levensbestaan. Genade is slechts, niet om .uwentwil" maar om .Mijns Naams wil», spreekt de Heere. Geen menschelijke braafheid van eenig Nederlander komt daarbij te pasze is een onbegrijpelijke, Goddelijke daad over Nederlandsche zondaren, die niets ver diend, alles verbeurd hebben. Nog is Nederland vrij. Hoe lange nog Het water komt tot aan de lip pen. De nood dreigt, 't Gevaar klimt o God van NederlandBedaar onze erve Spaar onze gezinnenBehoed onze zonen. Verwoeste Uw Kerke niet die Ge hier geplant hebt. En moge 't Kerstfeest '17 gevierd worden in den innigen danktoon: God heeft zijn al vermogen aan Nederland ten toon ge spreid Zij er steeds verootmoediging en erkentenis van nationale en persoon lijke schuld. Politiek op den Preekstoel. Wat is eeu preekstoel? De plaati, waar de Dienaar des Woords staat om den wille Gods aan rijn hoorders te verklaren. Wat is een Dienaar des Woords? Een domii.ee, neen. Een predikant, neen E-n Dienaar des Woords is veel meer dan een dominee; is veel meer dan een predikant. Dienen des Woords, men versta 't toeh wel is: Een Winnen door 't Gdoof, een Wapenen door de Hoop en een Troosten door de Liefde .Ons Biad laat niet genoegzaam toe om dezen too echoonen arbeid verder toe te lichten in éen kerkelijk Blad zou dit beter gaan. Maar dit gevoelt toch ieder, dat een dienaar des Woords nog wat anders te doen heeft din over de .bekeering» en .bekeering'geschiedenissen» te spreken. 't Geloof is uit 't gthoor en 't gehoor is 't hooren van Gods vollen Raad en Gods volle Eere; is 't bekennen van zijn volle soevereiniteit in 't Verleden, Heden en Toe komst is God alléén naar voren, op den voorgrond brengen; Zijn Weten en Namen en DeugdenZijn vloek en oordetien. Een Di naar des Woord zoekt ahijd eerst naar <Sod, daarra naar 't schepsel; omdat t Woord Gods Woord is, en niet eens men schen; en hij dienaar isvan dat Woord, uitvoerder van den wil des Woord Men kan dominee of .heer» zijnpredikant of .tegger» lijn zonder Dienaar des Woord te weien. Slechts deze laatste 12451 Direot nabij de Hoofditeec, Rstterdan. Het door ieder aanbevolen adres verslaat zijn roepiDg. En of men zich al bij de Gemeente aandient als .ouwerwet- sche» dominee, of als .ernstig predikant* en of de heer of zegger al roemen mag in veel of klagen ove weinig talent, 't doet alles niets af aan 't feit, dat zulke zooge naamde .ouwerwetsche» dominees en .ern stige» predikanten alles behalve Dienaren des Woords kunnen zijn. Want daartoe behoort de volle Openbaring overzien en verklaard te worden met altijd God in Christus in 't middelpunt. Niet des men schen zaligheid is 't eerste, maar de God delijke eere vanaf de Eeuwigheid tot de Eeuwigheid waarvan 's menschen zaligheid slechts een onderdeel is. De Goddelijke eere, zooals 't Woord die kent in alle levens- en doodsopenbariog; die te doen schitteren; dat is 't werk op den Preekstoel. Ea tot die Goddelijke eere behoort ook 't welwezen van Staat en Dorp. Want 't dorp is Zijn dorp. De Staat is Zijn creatuur. De Burgemeester en de Raads leden zijn Zijn schepselen, De kiezers zijn Zijn getuigen. Hun aller leven is Zijn ge nade. Hun aller geestelijke en stoffelijke welstand Zjjn blijdschap, Zijn kroon, Zijn heilige en Goddelijke vreugde. Alles is 't zijne. Politiek op den preekstoel 1 Die dienaar des Woord is, kan er niet over zwijgen en zal er niet over zwijgen omdat hij. die naar is; en wie dient is Zynen Meester alles. Alles is hem Godes, ook de Dorps politiek. En die des Staats. Zelfs interna tionaal. Alleenheerschappij der Vrijzinnigheid. Ja, met die alleenheerschappij is 't krek uit. Dat is niets schandelijks, want bij alles is een tijd van komen en gaanvan op gaan en wegzinkenvan bloei en verande ring. De jeugd frisch en krachtig, wordt toch eenmaal verschrompelde ouderdom. En zoo is 't nu met de Vrijzinnigheid ook. Maar dit is haar dwaasheid, dat ze struis vogelpolitiek volgt en een gezicht zet ah of ze nog de baas is; alsof dat baasschap haar nog toekomt, alsof de wereld zonder haar alleenheerschappij haar ondergang nabij is. Bij haar is nog, zoo redeneert ze in zich zelf, als voorheen 't intellect. Harer is nog 't ge'd. Harer nog allerlei ambt van vader op zoon en kleinzooo. Zij woont nog in de deftige huizen en zij vermijdt als van ouds de Kerk van Christus, die voor de dommen goed, maar voor haar, discipelen der Kennis en Ontwikkeling te min is. Ieder weet, dat bij heel die .Kennis en Oatwikkeling» der Vrijiiunigheid een mach tige hoop lane en verbeelding ismaar die menschen zijn vroeger in allerlei ambten en betrekkingen gezet; de overheid deelde ze maar aan de vrindjes uit; en deze, óf ze keuuis hadden of met, kregen ze. Daardoor kwam er bij de werkelijk knappen onder hen een idee, of zij warempel onmisbaar waren, en bij de dommen onder hen een idee, dat ze (de verbeelding is echter groo- ter dan de derdedaagsehe koorts toch blijkens hnn benoeming heel wat meer waard waren dan ze zelf als ze ïich eens eerlijk in den tpiegel aan keken, wel haddenver- moed. Welke toestanden kregen we toen? Eer stens: de knappen onder Rechts werden gepasteerd. Tweedes: de knappen onder Links werden zot van waanwijsheid alsof geen mensch beter dan zij de wereld be sturen, Derdensde stumperds onder hen kregen een verbeelding van der eigen groote waardigheid, die in omgekeerde verhouding was met hun kleine geestesgaven, Vierdens ze werden woedend als je zei: Wat gij kunt, kunnen wij ook. En zoo heeft de Vrijzinnigheid met haar knappen en met haar dommen de alleen heerschappij gekregen. Zij kregen of namen de baantjes; en gunden een ander niemen dal. Maar aan alles komt een eind. Eerst heeft de Rechterzijde een gat geschoten in die alleenheerschappij en ze gaat daar gestaag mee door. want dat is ook haar loijalebe- doelirg n.l. om de Vrijzinnigheid aan 't verstand te brengenWe hebben je heusch niet noodig. En nu is al jaren lang de Socialist bezig om aan 't Vrijzinnige zaakje te knabbelen en ieder weet, dat dit ook goed gelukt. Iu alle posten en be'rekkingen vroeger privaat jachtdomein van de Vrij zinnigheid, zitten Anti's, Chr. Historischen, Roomschen en Socialisten, t Is met de al leenheerschappij dier oude bewindhebbers gedaan. In de steden. In op velerlei plat teland. Hier en daar zitten ze nog vast in 't zadel. Maar er af gewipt worden ze, tenzij ze zoo snugger zijn om van koers te ver anderen d i. dat zotte idee van nog-alleer- heerschappij te laten varen en zich te gas n voorstellen, dat zS met Rechts en Socialist terdeeg rekenen moeten. Op zekere plaats in ons vaderland Neen, den naam noem ik niet! Wie gere geld een groot dagblad in huis krijgt, wie dat ook geregeld leest en wie dan tenslotte gewoon is enkele weken lang te onthouden wat hij leest, die weet welke plaats ik bedoel Geen onvermaarde stad in Nederland. Allerminst onvermaard in onze kerkelijke historiën Maar de 99 percent, die den naam niet weten, zijn er niets minder om! Welnu dan: in die plaats zal men op 31 October a.s., als het God wil, herdenken de Kerkhervorming, wijl het op dien dag vier honderd jaar geleden zal zijn, dat Luther zijn welbekende „stellingen" heeft aangeplakt. Nu is daar niets tegen alles voor. Als de roomsch-katholieken een hoog pauselijken feestdag hebben, dan vlaggen en feesten zij; houden kerkelijke en andere sa menkomsten en zij hebben van hun standpunt bezien, groot gelijk. En eveneens zouden zij het vreemd vinden van ons, als we het feest van Luther, die in zijn tijd reeds schertsen- der en spottenderwijs de „paus van Wit tenberg" werd genoemd, onopgemerkt lieten voorbijgaan. Natuurlijk .het is oorlog Meest in Luthers land zelf. En dat maakt, dat er van eigenlijk gezegde „feestelijkheden", niet veel sprake zal zijn en het met een „herdenking" wel ophouden zal. Daar ben ik niets rouwig om. Want de ervaring heeft mij geleerd: hoe feestelijker het er bij dergelijke gelegenheden toegaat, [hoe minder het eigenlijke doel van 't feest tot zijn recht komt. 't Gaat er dan net mee als in vele huizen met het kerst f eest Dat wordt dan zoo onder sparregroen, ge kleurde bloemen, kaarsjes en geschenken be graven, dat menigeen het meeviert, zonder ook maar één oogenblik aan het kind in de kribbe als aan den Zaligmaker van zonda ren te hebben gedacht. Doch keeren we nu naar onze stad in kwes tie terug. Daar zal dan aan den avond van den 31en October een gemeenschappelijke samenkomst plaats hebben en dat is op zichzelf toe te juichen. Men maakt er niet van een „kerkelijke samenkomst. Wat ik ook alweer beamen kan. De reformatie moet natuarlijk ook „kerke lijk" worden herdacht. Maar dat moet dan ook heelemaal kerkelijk zijn, zonder één on kerkelijk vlekje 1 Dat moet gebeuren op den Dag des Heeren, in den gewonen dienst des Woords en der gebeden en door den eigen leeraar der gemeente. Daarnaast echter is ook voor een niet-ker- keiijke bijeenkomst plaats. In genoemde stad iaat men er officieël de kerk buiten „teneinde bijzondere gevoelighe den te vermijden". Begrepen, broeder Voorzichtige! begrepen Gij kent de kerkelijke eksteroogen. En gij weet, welk een keel er wordt op gezet, niet zelden rechtvaardiglijk, dat geef ik toe! wanneer zoo'ndlngzigheidjegevoelig wordt betrapt Maar ik vind toch nog een andere reden om den Hervormingsdag ook buiten-kerkelijk te herdenken, vooral in ons vaderland. Staat immers zoo dat de Hervorming, naar onze zienswijze, niet slechts voor de kerk, maar voor het gansche menschenleven in zijn rijke, veelzijdige ontplooiing, eer Invloed tv n goede heeft geoefend. Vooral de calvinistische hervorming. Maar toch ook die van Luther reeds. En van dien kant bekeken behooren Luther en Calvijn allerminst aan één kerk of kerken groep; past het nog véél minder door kin deren der Reformatie, om elkander met Luther en Calvijn om de ooren te slaan, gelijk ook wel gebeurt, maar is er voor hen alle reden om niet slechts over de kerkmuren heen, maar buiten alle kerkmuren om, samen hunner te gedenken. Totzoover is dus alles in orde. Alle (protestantsche) kerken gaven aan de uitnoodiging gehoor: De Hervormden, de Gereformeerden, Vrij. Evangelischen, Remonstranten, Lutherschen, Doopsgezinden en Chr. Gereformeerden. Aan den morgen van den 31 en October zullen de „protestanten" uit deze verschillen de kerken een „samenkomst" houden, om te hooren spreken over de beteekenis der Her vorming. Ook niets tegen natuurlijk. Maar let nu op wie er spreken zullen: Achtereenvolgens zullen een Gereformeerd, een Ethisch orthodox Ned. Hervormd en een modern predikant die vraag beantwoorden, terwijl een Vrij Evangelist de samenkomst met gebed zal openen." In stadhuistaal wil ik hiervan zeggen; 't Is me niet gegeven te begrijpen hoe men uit zulke heterogene elementen 'n goed samen hangend complex vormen zal. Maar in minder gehuischten vorm zeg ik: Nu breekt me de klomp; hier begrijp ik niets van; het is vuur en water in 't zelfde vat. Inderdaad, hier is een „eenheid" gezocht, die geen eenheid is en nooit eenheid worden kan dan ten koste der „waarheid", een een heid dus, die voor ons verfoeielijk is. Ketterjagerij is onze bedoeling niet. Maar wij mogen niet de hand der gemeen schap reiken, daar waar de band der gemeen schap in den Christus der schriften niet ge vonden wordt. Over het hart oordeelen wij niet. Dat komt ons niet toe en dat kunnen we ook niet. Maar wel kunnen en moeten wij oordeelen over de belijdenis. En als we nu teruggaan tot de geboorte jaren van de Reformatie, dan vinden we, ondanks allerlei verschil, dat zich al spoedig openbaarde, toch ook een treffende overeen komst in de „hoofdwaarheden", gelijk men dat te onzent wel gereformuleerd heeft, Prin- cipieël, fundamentele stukken. En met wie in die stukken vlak tegenover ons staan, kunnen we de Reformatie niet herdenken. Ja, 't staat zelfs nog erger. Terecht is in deze en in't laatst der vorige eeuw teruggegrepen naar zekere eenheid van gedachte, die ook tusschen de roomsch-ka- tholiek en ons bestaat. Verschillen doezelen we niet weg. Maar ook in het Hervormingsjaar mag geen enkel valsch antipapistisch vonksken op ons altaar worden aangeblazen. Het is een feit, dat de moderne theoloog, die aan God Drieënig niet gelooft; die van Christus zoen verdienste niet weten wil; die zijn lichamelijke verrijzenis lochent en zijn Hemelvaart naar 't rijk der fabelen verwijst, in zijn „belijdenis" of liever in zijn „negatie" heel wat verder van ons afstaat, dan de roomsche, die dat alles erkent en belijdt. Met hem hebben we andere punten van verschil. En die worden natuurlijk bij een hervor- mings-gedachtenis naar voren gebacht, maar hoe dat mogelijk is, als de gereformeerdeen de moderne zij aan zij op het podium staan, dat begrijpen we niet. De roomsch-katholiek die met ijver het modernisme in zijn eigen kerk bestrijdt, heeft dan zeker het recht te zeggenMet wien men u ziet, met dien wordt gij geëerd. Gelukkig is 't verschijnsel zeer „sporadisch". Maar er is dezer dagen in een der kerk boden gevraagd, of er ook soms een „onder- stooming" loopt door 't belijdend volksdeel, om eenheid te zoeken, daar waar geen een heid is. 'n Waarschuwend woord komt daarom licht van pas.UITKIJK. De Veevoedervoorziening. De Regeering heeft haar maatregelen ge troffen, dat in den komenden winter de vee houder zoo goed mogelijk van veevoeder worde voorzien, rekening houdende met de omstandigheid, dat de aanvoer van overzee weieens heel gering kon zijn. Zeer zeker laat lij geen poging na om op

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1