I Zaterdag 14 J uli 1917. J :t 24 Emm )n Antirevolutionair Eerste Blad. IN HOC SIGNO VINCES "1 ng 1 3r t. UJ e 6 it el r !R rooi* de ^nidhollandéclie en SZeeiiirseïie Eilanden. W. BOEKHOVEN Zone'ft, J Het kind der Eeuw onder den preekstoel. „liKT ÖOUDJm HEkT". OP OEI UITKIJK. BEMEEIÏERAAB. 9fens5i.aaavrag0B en Sienstaanbledlngeit 50 Gent per plaatsm* Qroofei letters ea vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die nasi,. >iTorsenr:ÖH worden ingewaehi tot Dinsdag- en Vrijdagmargen 'O ni proprietor R. C. F. U. LEE-Moonen tegen oedels enz. 9741 It. 114 Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden ft. p. p. 50 Cent bij vooruitbetaling. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVERS SOMMELSDIJK. 'S'e'<atM®K5 .iKterefNnBa. So. 25 psr C3g3i. 12% Oea« pao regel, Reclame? Boefeaamifomctigixii 5 .Cent per re-feli. 4lle «luhfeesi w««r He S&^sSa.iiiie t>e*iem«i, ^dverteniteo eras ere toe 8e- ,z&«S8flk«8» S Daar zit hij. 'tkind der Eeuw! De geloovigen óók zijn opgekomen ter plaatse des gebeds 't hoofd ontbloot staan ze voor 't aangezicht huns Gods om voor eigen oor en hart ontsluiting te smeeken en neerdaling des Geestes op den dienst des Woords en der Sa- tramenten. De voorzang wordt ingeleid ^Sfebor het atot zingen uitlokkend orgel- gejubel en de gemeente juicht: De Heer' is mij tot hulp en sterkte Hij is mijn lied, mijn psalmgezang: Hij was het, die mijn heil bewerkte, Dies loof ik Hem, mijn leven lang. Men hoort der vromen tent weergalmen Van hulp en heil, ons aangebracht; Daar zingt men blij, met dankbre psalmen Gods rechtehand doet groote kracht. De prediker heeft tot tekstDie dorst heeft kome en neme 't water des levens om niet. En bij dien tekst en bij dat psalm gezang en die gebeden en in zoo'n kringzit nu eens 't kind der eeuw onder den preekstoel. ng wéér. ik wou elk enblikje alléén hoe 'k er dra ik nog afspreken van iet zoo. an zijn werk; een bij Vaders afloopen zou, i ziengezegd ou spreken, e ure verhan- zic'i ooitult- ook kronkelde voorden huns :ostbare schat, ie niet mocht van vreemden, ran. ewekt om toch i, dat ze dan nals hij, wan- van den Dood. genoemd, geldgierigheid voor wereld en het zoeken en der lieden len in 't jeug- weg in Hante- slechts 3uw en kinde- jn leger, slaan zien 't oog ver in 't hun zoo ring weg van alle ees bleven de rdt vervolgd. .f t jü 'tKind der eeuw! Geboren eri ge plaatst en opgevoed in een kring van ongeloof en twijfel, is 't leven in het .^huisgezin gespeend aan de ware religie, die den mensch gesteld heeft en stelt in de ware verhouding tot zijn God in kleinheid, in schuldbesef, in des doodswaardigheid, levend van goddelijke barmhartigheid. Maar 'tkind der eeuw kent van jongsaf die afhankelijkheid van zijn Schepper niet; hij is zichzelf en hij leeft zichzelf en de eere Gods in zijn persoonlijk leven is hij hem ver te zoekenhij heeft aan Hem geen be hoefte hij zal zichzelf wel een weg banen door dit leven, wegstootend alle hinderpalen, die hem zijn pad versper ren. Hij laat God rustig ergens in een hemel, maar zijns is zijn eigen toe komstig geluk. Zijn gaven en talenten in zijn eigen dienst, om naam te makeniets te zijnveel te zijn dienstbaar te zijn voor anderen om 't nageslacht nog te doen roemen van de werken zijner handen, zijns geestes en zijn vurig hart. Maar 'thart blijft toeh ledig, omdat er God in ontbreekt. Er is vaak inrust't leven bevre digt bij alle eer en^roem, waarmee hij omstraald is, nog zeer weinig, omdat hij steeds begint, voortzet en eindigt in zichzelfhij kan zichzelf van zijn lk niet kwijt raken; en hij zoekt in kunst en kracht, in wetenschap en litteratuur, in zang en tooneel, in uit leven aan al zijn gaven en krachten 't ontberend gelukden vrede en kalmte en overgave des gemoedsde berusting in het levenslot van duizenden, dat het hem onverklaarbaar is, als er nog een God van liefde is. Geloof heeft hij nooit gehad en kan 't dus niet verliezen ookmaar toch zijn wetenschap lost ook al de problemen des levens niet opjazelfs de voor naamste die van leven en onsterfelijk heid, kan. zij nooit en zal ze nooit op lossen. Zijn wetenschap heeft grenzentot in de aanstaande eeuwigheid reikt ze niet en van uit de eeuwigheid kan hij ze, verwerper der geopenbaarde waar heid. niet opvangeü; zijn wetenschap rekent en kan alleen maar rekenen met t geen er nu is, en vroeger was volgens ae oudste geschriften der menschenkin- en zqq zonder geloof en met een wetenschap die de Godheid niet zien wil en niet tot haar opklimmen wil om van Haar over de levensraadselen en 't wereldgebeuren en de einduitkomst en 't einddoel aller dingen, zoowel als over hun begin, hun oorzaken, wetten, ordonantiën, bestemmingen door de eeuwen heen. licht te ontvangen zoo staat hij zoekendgrijpend in de lucht naar een rustpunt voor zijn den ken en leeft in gestage onvree des harten en ontevre9 over 't denkproduct. En hij schept zich een eigen wereld vorming en een eigen levensbeschou wing begrijpt van 't Goddelijk leven niets; van 't Kerkgeloof niets; van 's Christus zieletoestand niet en smacht toch naar licht. Begon als optimist, blij 't leven in, met idealenzinkt weg als pessimist en zijn ziel gaat in donkerte onder. Vr Het kind der eeuw zit onder -den preekstoel. »Wie dorst heeft kome en neme 't water des levens om niet». En de dienaar des Woords (wat nog iets anders is dan een preekende domine) betoogt en bezielt de schare; want hij schetst ook den dorst van dat kind der eeuw, die dorsten blijft; schetst zijn zoute en bittere water, dat hij aan zijn droge lippen zet; schetst den Le vensprikkel van dat kind, om aan dat water, te komenom te eindigen in de majestieuse tegenstelling van den waren dorstvan het ware water en de ware middelen tot verkrijging en genieten. Maar is de prediking overal zoo? 0, predikers bij uw catechisaties en op uw predikstoelo, kerk van Chris tus in onzen tijdwat hebt ge te zeggen tot het kind der eeuw daar onder uw platvorm waar is uw kennis en liefde en ontferming om 't kind der eeuw iu te lichten omtrent de dwalin gen des tijds en der eeuwen, die in een nieuwen vorm verschijnen O kerk van Christus het gaat omHaar Hoofd en om de zielen bij dien Heereom Zijn hoogheid op 't terrein van den Staat, in regeering en in onderdanen op 't terrein van de wetenschap bij de theologie, bij juridische vakken, in me dische en natuurkundige faculteit; in wiskunde en letterenen Hooger en Middelbaar en Lager onderwijs, zoo ver standelijk als technisch; op t terrein van de kunst in muziek én schilderij, van beeldhouwing en hoetseerenja overal, waar de adem van 't kind der 'eeuw overheen gaat, gaat 't om Hem. Is er een tegenstelling tusschen 't Leven en den wil van Godis er dwaling, maar bij God de waarheid. En hij ziet de dwaling niet. Er is zooveel afval. Zooveel gemis aan inzicht. Men faalt omdat men niet onderwezen wordt in de dwalingen der eeuw en der eeuwen. En als een kind der eeuw opziet naar den preekstoel, moet de hedendaagsche preeker daar in de lucht een woord voor hem hebben, dat uitlokt tot nader onderzoek en denken. En zoo niet: Hij staat aan meerderen afval schuldig Eu de Geest wordt bedroefd, omdat de kennis gaat ontbreken van de dwa lingen tegenover de eene en eeuwige waarheid. En de Geest houdt op met werken, omdat de instrumenten stomp worden en bot Want 't geloof is uit' t gehoor en 't gehoor door 't Woord Gods en 't Woord Gods is 't licht ivaarin de dwaling als een verderfelijke 'kiem sterven moet. Er is veel afval. Het kind der eeuw kijkt op naar deu preekstoel. Maar ont vangt hij vandaar 't licht over alle vraagstukken des tijds Hoi?-! 8aèslêï>#ir*s*t8 ^«deaapt® B«ere»8tei$er 68A, 63B 12451 "JlriïGi do bit de Hoofdassen Mssètopdam. ULNiCKt» nü ceni en hooger. BOGIES MET ONTBIJT f 1.25, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 1532 Aanbevelend, Het tóuor imrtee snnbevoi«n Zoo neenja danonbevredigt keert hij huiswaarts; cn zijn breuke met de Kerke Gods is volkomen. Ge ziet hem nimmermeer onder den preekstoel zit ten. Hij is verloren voor het Christen dom voor altijd, omdat hij geen licht opving van den preekstoel over de vragen der eeuw en des tijds. Predikersde verantwoordelijkheid voor het wegzinken van dat kind der eeuw ligt op u; de vragen waren legio, die 't kind der eeuw voelde opkomen in zijn zielmaar zoö gij 't antwoord niet weet voor al die vragen, is uw leerling zijn Christus en zijn' God voor altijd kwijt gn wordt rle wereld hem een aanstoot en gruwel, en de hemel hem een bespotting. Verkeerd adres. De Aoióterdamseke relletjes rijn voor Het Volk een aanleid ng om ten oproep te doen »Aan de Nederlatidsche Arbeiders-klasse* om ziek aan te sluiten bij de S. D. A. P. en 't Ned. Vakverbond men leest in dat hoofd artikel woorden vau waarschuwing en op wekking; dat de relietjesmakers gduel andere doeleinden hadden en hebben dan de, S. D. A. P.over de avonturen verle den week maar over de weloverwo gen actie van de socidistische, beproefde, strijdorgai isa'ias als tij- da de S. D. A. P. als p ttij èn het Nad. Vakverbond èn de c- öperat e-<. Wij krijgen als na too'n Anasterdamsche rebellie Het Volk xulke stukken cn pro clamaties schrijft, altijd soon wee gevoel, 't Is of Het Volk de Nederlandera toe w;I roepen': «memchen je denkt misrchien wel, dat de Rooijea óók xoo xijo; krek eender als die relletjesmakers; maar 't is keusch niet waar» Gij xijt verspieders, sei Jozef tot zijn broederswat zij verspieders Wij zijn.vroom, was t antwoord. Wij denken nog steeds aan 1903 de spoorwegstaking toen t Kamerlid Hugen- holz op de stations de lakens uitdeelde; aan di8 anarchie, 'aan die relletjes, doch toen in 't grootwaren de S reialisten schuldig. Die anarchie was niet opgebor reld in de hersenen van Wijt.koop nriar in de hersenen van Troelstra en de Ned. Vereenigiug van Spoor- en Trampersoneel met Oudegeest voorop. Neen waarlijkde S D. A P. behoeft 't Nederlandsche Volk niet te zeggen dat «ij de onschuld zelve is; en dat van haar zoo'n Amsterdamsch tumult niet is te wachter). Ja dat zal wel waar siju! Amsterdam i te klein terrein V0i>r zoon Socialistische anarchie; in 1903 stond heel Nederland voor die actie dis ponibel De 8. D. A P werkt 't liefst en grosdoeh iu Amsterdam was 't nu maar •en detail. De «groothandel» en niet »de kle nhandel» in anarchie ia voor de S D. A. P. hst neusje van den zalm. Laa' ze da rom na zulke relletjes hare Vtima'iittrfn en waarschuwingen thuishou den; 1903 is nog niem.nd uit t geheugen. Ea als het Nederlandsche Volk zich ergert aan de pluuderiugeu (en terecht) en dsef- stalleu dier zoogenaamde hougt-r takers, laten dan de werklieden onder-hen zich no it aansluiten bij een Socialistisch Vak verbond, maar bij die Vakvereenigingen, welke staan op deu bodem van 't Geiag. En een Socialistisch Vakverbond, dat tot grcndslag heeft deu Klassenstrijdlit,t altijd voor herhalingen van 1903 bloot De S. D. A. P. wil de overmacht als arbeidersklasse dat te willen is de kiem van oproer, ver zet werkstakingen, relleltjes. Azen op over macht is reed" revolutie. Thans kom ik fot het „fijne puntje". 1 Een „collectief contract" kan niet bestaan zonder het „verplichte lidmaatschap" zóó al leen kan, uit een bepaald vak tusschen pa troons en gezellen overeengekomen is, worden gehandhaafd. Zonder dat loopt alles toch weer in 't honderd. Beide partijen moeten „georganiseerd" zijn. De patroqns in patroonsbonden. De arbeiders in vakvereenigingen. Dat zijn dan de twee grootmachten in 't bedrijf, die samen de bedrijfsvoorwaarden regelen, maar om dit te kunnen doen, moeten ze dan ook zooveel mogelijk uit naam van alle patroons en uit naam van alle arbeiders kunnen spreken. Men denke slechts even na. Een arbeidsovereenkomst met goede voor waarden voor de arbeiders heeft vanzelf ook invloed op den prijs van het vervaardigde product. Die gaat er door de hoogte in. Wanneer nu echter' eenerzijds een aantal patroons en anderzijds een aantal arbeiders buiten 't collectief contract blijven, dan kun nen die met de arbeidsvoorwaarden net zoo knoeien als ze willen en die patroons brengen de producten tegen lager prijs ter markt, dan het de georganiseerde patroons kunnen doen. 't Gevolg laat zich begrijpen Het koopend publiek vraagt niet, hoe eenig product vervaardigd is, noch door wie, noch onder welke voorwaarden het kan dit in den regel ook nietf het vraagt alleen naar de deugdelijkheid en naar den prijs. En wie dan bij dezelfde kwaliteit den laagslen prijs vraagt die krijgt de leverantie. Indien er nu maar zeer enkele eenzame zwervers buiten de organisaties vallen, dan is deze concurrentie van weinig beteekenis, maar zoodra dit verschijnsel toeneemt, is de macht der organisatie gebroken, de anarchie in 't bedrijfsleven komt weer op en al de voordeelen van het- collectief contract gaan verloren. In dit licht moet men beschouwen den strijd voor het verplichte lidmaatschap, die op zichzelf zeer wel te rechtvaardigen is. Maar er is een gevaarlijk kantje aan Zoo is er een tijd geweest, dat met name de mialistisch gekleurde arbeiders eischten, dat de kameraden niet alleen „georganiseerd" moesten zijn, maar dat ze alle in een, groote, neutrale vakorganisatie moesten samenkomen. Die eisch nu was onhoudbaar. Wat „neutraal" is, weten wij Onder de neutrale vlag, werd zoo'n vak- vereeniging netjes gebouwd op het fondament van den klassenstrijd, m.a.w. geheel in mia- listische banen geieid. Dat konden en mochten de christen-arbei ders niet dulden. Om des gewetens .wille konden ze in zulk een „neutrale" vakvereeniging niet komen of blijven, temeer niet waar de ervaring leerde hoe reeds menig jong en onervaren arbeider via zoo'n vakvereeniging geheel in mialisti- sche wateren was verzeild geraakt. Menig jonkman, die op de christelijke-school onder wijzer was, is langs dezen weg en op deze wijze afgezakt en weggegleden. Doch er kwam nog iets bij. Ook ons Christelijk publiek ging die „roode" vakvereeniging in de gaten krijgen en begon ze terecht ten juiste te wantrouwen, wat tot groote schade van de gansche vakbeweging uitloopen zou. Daar kwam dan ook verandering in. Zoowel de roomschen als de orthodoxe protestanten vereenigden zich in eigen vak organisaties en al hebben-toen de „neutralen" eerst wel getracht het zonder die „confessio- neelen klaar te spelen, ze moesten eindigen in vak na vak hun recht op eigen organisatie te erkennen en met hen bondgenootschappe lijk sa&m te werken. Dat is dan ook de rechte methode. En sinds eenige jaren ontwikkelt zich dan ook een christelijke vakbeweging, die als alie beginnelingen, wel wat gepokt en gemazeld heeft, maar toch steeds meer wordt, wat ze wezen moet, Bij de patroons ging 't net zoo. Alleen ging 't proces daar langzaam. Er zitten nog heel wat christen-patroons in bedrijfsorganisaties, waar' ze niet hooren, maar gelukkig zien ze steeds duidelijker in dat ze zoo mogelijk in eigen christelijke vereeniging zich hebben saJm te voegen. Die klip wordt dan ook steeds meer ont- zeild. Maar. nu duikt een andere kwestie op. Laat ons eens een flink „gesloten"vak nemen, zulk een waarin zoo ongeveer alle patroons en alle arbeiders georganiseerd zijn. Deze laatsfen komen met een nieuw „col lectief contract", waarin zij hooger loon, minder arbeidsuren, ziektegeld, vacantiedagen enz. bedingen, laat ons zeggen over 't algemeen wel billijke, maar heel wat hoogere voorwaarden. De patroons leggen er zich bij neer. En zij verbinden zich o.m. vrijwillig nooit of te nimmer 'n arbeider tegen lager loon in dienst te nemen, dan bij dit contract is be paald. De arbeiders hebben hun doel bereikt. Maar nu steken de patroons de hoofden bijeen en zeggen„Nu moeten wij vanzelf onze prijzen verhoogen. Doen we dit elk op eigen houtje, dan concurreeren wij elkaar ongelukkigMaar stellen wij een vast prijs- tarief in en verbinden wij ons, dat wij nooit of te nimmer daarvan zullen afwijken, dan halen wij daar niet alleen 't meerdere loon der arbeiders uit^ maar we worden er zelf ook beter van immers, het publiek mag zuchten en foeteren, 't kan nergens anders terecht en moet er zich wel bij neerleggen Men zietdit klopt als 'n bus. Nu komen de patroons bij de arbeiders en zeggen„Als de eene hand de andere wascht, worden zij beide schoon. Nu moet gij ons beloven, dat nooit of te nimmer één enkel georganiseerd arbeider in dienst zal gaan bij een patroon, die zich niet aan het door ons vastgestelde prijstarief houdt". De arbeiders hebben daar niet tegen. Maar nu gaat het al wringen Menschen blijven altijd menschen En als de patroons maar flink georgani seerd zijn, wat is dan niet de verleiding groot, om den prijs der producten hooger op te schroeven dan noodig is. N 't Publiek moet immers betalen. Het kan nergens anders terecht Vooral, wanneer het een bedrijf geldt, waarin de arbeidersbevolking zélf de prijs stijging weinig voelt, maar deze drukt op de burgerij en den gegoeden stand, daar kunnen op deze wijs patroons en arbeiders elkaar den bal wonderlijk goed toekaatser.. Zou eenig patroon al zeggen: Ik stel mij met lager prijzen tevreden en heb dan nóg een behoorlijke winst dan wordt hij uit zijn organisatie gestooten en kan geen ar beiders krijgen! Maar er is nóg een andere mikmak. Die doet zich bv. thans voor in het druk- kersbedrijf en is vanwege de konsekwenties, welke er uit voortvloeien ook van algemeen belang. Er zijn ook coöperatieve drukkerijen. Die houden zich bij de prijsberekening voor hun leden stipt aan 't vastgestelde druk tarief, daar niet van maar na 't eind van 't jaar wordt de winst onder de leden der coöperatie verdeeld. Voorts hebben groote zaken vaak een eigen drukkerij, 'n „huisdrukkerij", waarbij zij aan de gezellen 't vastgestelde loon, èn meer kunnen uitkeeren en toch nog heel wat goed- kooper uit zijn, dan wanneer zij met hun drukwerk naar een drukker moeten. En wat willen nu de drukkers? Die willen deze coöperaties en deze huis drukkerijen, niettegenstaande zij zich volko men houden aan 't collectief contract dat met de arbeiders gesloten is, buiten hun or ganisaties sluiten en willen van de arbeiders eischen, dat ze daar niet meer werken zullen. Meer nog. Zij willen de leveranciers van papier, van inkt, van letters, van machines enz. den eisch stellen, dat zij aan die uit- gestootenen niets meer leveren zullen 'kWeet wel: 'tis 'n moeilijke kwestie. Maar 't deed mij denken aan de Germaan, die uif zijn stam weggestooten werd. En ik stelde mij de vraag, die ik totnogtoe niet bevestigend beantwoorden kon, of zulk een handelwijze naar christelijke rechtsbe ginselen geoorloofd is. En omdat die kwestie straks in vele andere vakken opduiken kan, acht ik ze niet slechts van vakbelang, maar ook van publieke beteekenis. ik wacht op de voorlichting van onze lei dende mannen. UITKIJK. Openbare vergadering van den Raad der gemeente DIRKSLAND op Dinsdag 10 Juli 1917 des n.m. ten 2'/2 ure. Voorz. den EdelAchtb. beer Burgemeester. Tegenwoordig alle leden behalve dhr. Warnaer. De voorz. opende de vergadering op de gebruikelijke wijze met gebed. Daarna werden de notulen der vorige ver gadering door de Secretaris gelezen en on veranderd goedgekeurd en geteekend. 1. Ingekomen stukken: a. Missive van H.H. Ged. Staten waarbij goedgekeurd teruggezonden werd, de aan gebrachte wijziging in de begrooting dienst 1917. -

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1