82ste Jaargang N". 2296, Toor de Zuidhollandsclie en Zeeuwsche Eilanden, Zaterdag'23 Juni 1917 Antirevolutionair Orgaan Eerste Blad. IN HOC SIC NO VINCES De macht des verderfs. „IET GOUDEN HEB?'. proprietair R. c. F. i L LEE-Moom OP OEN UITKIJK. Deze Courant veraehgnt elkea Woensdag @a Zaterdag. UITGEVERS Ponnenentsprïjs per drie maanden fe. p. p. 50 Ceat by voornitbet»ling.|| BOEKHOVEN ZonGH, Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar SOM M EI jSs - Afzonderlijke nuamers 5 Cent. t Is goed, dat de mensch, al is hij ®,eïl socialistisch mensch, die zonder God in de Staatkunde leeft, zóó reilt en zeilt, denkt en handeltprobeert om de volken te verlossen van de ontzettende ellenden, DINERS @0 cent en hooge?, LOGIES MET ONTBIJT f 1.25, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 1532, Aanbevelend, ïeletottK latoireciBU». S8®. 2. Adverteatiëa I2 72 sast peg regêi, Beeiameg 25 per regal. Boekaankondiging S Oq»t per regel. BieastasHvragsa ea Mdnstaaiahiediage& 50 öeai ges plaateiaf. öïoote letters ea vigaettsa wordaa berekend naar de plaatsruimte di© ai| beslas» Advertentïën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 1" >nr rn^mmra——i—ammiwiiiiiin» mi Alle «tukken voor «Ie Kedactle besieintf, AdverHMittëie en verdere Administratie- irane® tee te senileo aan de UStarev** Men moge in Stokholm. vergaderen, om de kapotte Internationale weer te lasschenmen moge van alle zijden van Europa uit socialistische kringen, hoog en laag, zich aan 't Malarmeer gaan vermeien in toekomstigen vrede, naar socialistische voorschriften en hij socia listische artsenijer is een macht des ^prderfs in deze wereld, die met alle wte- en hooggestemde idealen den spot drijft; alle edele denking van 't hoofd tegenwerkt en met alle nobel gevoel des harten zoo herhaaldelijk pijnlijk den spot drijft. Door alle eeuwen heen is 't feit ge constateerdalle individuen en volken, zoo in de paganistische als in de Chris telijke wereld kunnen 't getuigen: «als men 't goede wil doen, dan 't kwade ligt nabij 't Schitterendst menschen- werk yan willen en kunnen en doen lijdt er onder; heel de Schepping zucht er onder; plant en dier en mensch worden er door gedrukt; lichaam en ziel dragen er de wrange vruchten van govoelen, begeeren, denken, doen, aller menschenkinderen zijn er aan onder worpen. Door de macht des verderfsis alle leven en wordt tot den afloop der ,,üden alle denksel en daad, als God 'Jpt bijzonderlijk tegentreedt, in zijn wreede tegendeel omgezet. Het beste wordt nog slecht; en f slechte wordt demonisch, Zie 't leven 't Mes hanteert de vrouw des huizes om er haar gezin het brood en spek en vleeschmee te verkwikken, dat ze in stukken snijdt tot gemakke lijker verorbering en verteringde moor denaar scherpt 't om 't vlijmend staal u in 't hart te boren. De pen der Evan gelisten en Profeten was in honig ge doopt vol liefde voor. de Eere Gods en 't heil des volks; maar de pamfletten der spotters en Godverzakers zijn met een zelfde werktuigje neergeschreven. Het orgel kan 's Heeren lof uitjubelen maar 't wordt ook gebruikt em er de smerigste Meunen bij te zingen, 't Gif is herhaaldelijk, vraagt 't maar aan uw dokter, een medicijn maar 't is ook 't tegendeeleen verwoesting van gausche slagorden in zijn gifbommen. Er zijn engelen, maar die't eerst viel heet nu de Duivel, deSatanas; en zijn volgelingen heeten de demonen. Twee zijn er die elkaar hartelijk liefhadden maar door de macht des verderfs sloeg de liefde in teugelloozen haat ombran dend «verliefd*, werden zij elkaar »doo- delijk hatende. Er waren twee discipelen van Jezus, waarvan de eene Johannes heette; de teedere, diepvoelende man aan Jezus borst liggendedoch er was ook een Judas, nu nog een afschrik en waarschuwing voor ons allen. Er is een macht der deugd en der ondeugddes behouds en des verderfs des opbouwens en der ruïnevan den ordelijken kosmos en van den verwar den chaos; een macht der rozen en hyacinten en een macht van doornen en distelenvan zegenen en vloeken van bidden en verachtenvan onder werping en opstand. Stokholm 1 waaronder ze gehukt gaan. Dat' is de macht van Gods algemeene genade, welke die menschen op dit oogenblik hij elkaar drijft om 't goe ie te zoeken voor zichzelf en de volkerenom hun natuurlijke en geestelijke krachten, al erkennen zij daarin hun God niet, ten dienste te stellen der wereld, 't Goede is goed om zijns zelfs wil. En de so cialisten doen in dezen goed. dat ze een poging wagenmaar dan is het hun fout ze miskennen de macht des verderfs, die van 't Paradijs af is in geslopen in de volken ze zoeken iets, dat ze niet vinden kunnen op deez' aarde een grondslag voor een in-ner- lijken vrede. De teleurstelling zal groot zijn voor ons en de nageslachten. 't Socialisme doet in deze zaak goed, God de Heere heeft den mensch gaven en krachten verleend om Hem te dienen, Hem te verheerlijken en eikaars wel vaart te bevorderen. Zoo was 't in den hof van Eden. Daar was eensgezind heid, eenswillendheid met God den Schepperdaar was liefde en harmonie tusschen allen, die den Hof bewoonden en versierden. Alle kracht en inzicht mikte en doelde op God en op Hem alleen, en daardoor op elkanders gees telijk en stoffelijk geluk. Hij de Almachtige schiep de levens krachten en er is geen kracht dan van Henf. Alles is 't Zijne. Andere kracht, zichtbaar in de wereld boren of bene nen, is er niet, dan die uitvloeit uit Hem. Kracht om temoorden en te ver- derven is kracht van God; kracht om te zegenen en te behoeden is kracht van Hem. Niets op aarde en in den hemel kan zich weren noch bewegen zonder God, Hij is de Almachtigemaar de macht des verderfs heeft de krach ten omgezetde zonde woelt en wroet in 't beste dat er op aarde is. En daarom waar de socialisten bezig zijn goede krachten goed te gebruiken, volgen zij Gods ordinantiën, volgen zij Hem, Die eischt om onze levenskrachten te gebrui ken tot heil der menschheid. Maar'tis een poging zonder vrucht, omdat zij met de macht des verderfs niet genoegzaam rekenen. Die macht des verderfs zet alles in zijn tegendeel om En wat naar God toeging, wordt door die macht des verderfs er weer van teruggeslingerd. Zoo is 't in 't leven der volkeren, En nu mogen de Socialisten de hun gege ven krachten en talenten gebruiken om den vrede te herstellen (en op zichzelf is dat de lijn van Gods gebodmaar nu al, en in de toekomst zullen de vol ken blijven onder die macht des Ver derfs. Hij die in den hemel woont, schiep goede krachten: maar de zonde zet alle goeds in verderf om. En na dezen vrede, vastgesteld als een eeuwigen* vrede; gaat toch de geest des kwaads vaardig worden over de volken en de Kabinet ten, en weer kunnen mannen opstaan om die macht te temperenmisschien temperen ze ook een tijdlang onder Gods algemeene barmhartigheid; maar weer komt de macht des verderfs in sluipen, die alles, alles omstrengelt en met sterke banden samentrekt ten on dergang. Er is een macht ten goede door Gods algemeene genade, die zoovel verderfs stuit; maar 't is slechts «stuiten'tis geen vergaan, vernietigen van dat ver derf. Dat vernietigen is voor de Nieuwe Bedoeling, hiernamaals, weggelegd. En daarom is eenerzijds Stokholm te prijzen, dat 't de door God ingelegde gaven en talenten tot heil der menschheid wil gebruiken (och! of ze er God voor danktenmaar de macht des verderfs brengt toch nieuwe oorlogen. M®tei ®ed©Eapt© Boereiaeteigep 63A, ©SU 12451 öireoi nabij de Hootaitoeg, -Rotterdaasa. - lïet door teder aanbevolen adres. De Kerk van Christus in concurrent! Ia de Standaard van jl. Maandag lat§n we 't volgende: Het voorstel, dat de Geref. Kerk van Am sterdam-Zuid (Overtook) icgeionden heeft voor het agendum der vergadering van de Gereformeerde Keiken in de Classis Am sterdam, luidt als volgt; De Classis Amsterdam enz. van oordeel, dat het behoort tot deroe- ping van Christus' Kerk op aarde in hare verschillende instituten, om niet alleen in gebed en tmeeking uit den tégenwoordigen wereldnood te roept n tot Gcd, en door de predikiDg te vermanen tot verootmrediging voor Zijn aangelicht; maar evenzeer, om elk instituut atxonderlijk, en zoo mo gelijk alle instituten gemeenschappelijk in een krachtig openbaar getuigenis aan de volken en overheden der wereld den eisch Gods voor te houden iniake huur;eonder linge verhoudirga», en geen poging na te laten, waardoor zij loule kunnen mede werken tot een b.vredigend einde van het tegeawoordigo wereldconflict en het herstel van goade betrekkingen tusschen de oorlog voerende volken besluite het verioek te richten tot de e.k Provinciale Sy: ode vaiïNoo d Holland, om bij da e k. Generale Synode van de Gereformeerde Keken in N derland een voorstel in te dienen van den volgenden inhcud >De Generale Synode era. stelle riek door twee cf meer daartoe door haar te benoemen Depuiaten in verbingiüg met al de andere kerkelijke instituten in Nederla: d welke rij uilnoodigen insgelijks enkele ver tegenwoordigers aan te wijsen, of bij wier reeds op initiatief van andere kerkelijk- instltutaire rijd» benoemde vertegenwoor digers ad hoe sij zich aansluite, om alsdan gezamenlijk als representatie van alle Nederlandsche ktrken, contact te zoeken met de Christelijke kerken in de overige neutrale landen, en vervolgens zoo mogelijk met die der oorlogvoerende Rijken, teneinde eenparig, als Christelijke kerken der geheele wereld een getuigenis te doen uitgaan tot de volken ea overheden voor verootmoediging en verzoening, en voorts al datgene te doen waardoor deKerkender wereld gemeenschappelijk het herstel der verstoorde verhoudingen tusschen deoorlog- voerende volken zullen blijken te kunnen bevorderen». «Poortwachter» in de Rijnl. 'Kerkbode onderst6upt van harte den wenschvanons blad naar samenwerking van de onder scheidene Christelijke kerken in de neutrale landen tot gemeenschappelijk gebed om den Vrede Maar nog een anderen wensch stelt hij daarnaast. Deze: Dat de' Gereformeerde kerken in Neder land besluiten voor elk der oorlogvoerende partijen een ambulai ce in te richten en te onderhouden zoolang als datnroodig zal zijn. Da socialisten gaan confereeren; uitne mend. Wij hebben gebeden en- honden aa,n in gebed; nog uitnemender. Maar laten wij nu als kerken ook eens een daad doen, die spreekt. Den Javanen zenden wij, als kerken, onze Missionaire artsen, en al wat noodig is voor de verpleging hunner kranken. Laten wij, als kerken den oorlogvoe renden dan ambulance-dokters zenden, en al wat er noodig is om hunne gewonden te verzorgen. Dat zal een prediking van het Evangelie des vredes rijn door de daad. Wel rijn tr uit ons land ambulancen gezonden naar verschillende oorlogvoerende landen. Mcar door de kerken niet. En in de samenstellirg dier ambulances was het «pro» en «anti» Diet altijd geheel uitge sloten. Dit zal wel het geval zijn, wanneer de Gereformeerde kerken beginnen met voor elk der oorlogvoerende partijen één ambu lance in te richten en die tegelijkertijd uit te zenden. Dat kan de vredesstemming sterken. Zal zulk een daad te grootsch of te kost baar geacht, worden door de Kerken, die zich achten de trouwste banierdragers van het Calvinisme te zijn, en die jaarlijks honderdduizenden voor Zending en Evan gelisatie offeren Eeilang vergadert de Gene'ale Synode. Wanneer zij van do kerken een daad wil, heeft sij er haar maar voor te mobi- liseeren. De oorlog is begonnen op 1 Aug. 1914. Hij duurt nu 3 jaar en naar aller oordeel loopt hij ten einde. De Socialisten aller landen zijn te Stokholm en de wereld, maar ook de C .iristen let óp hun daden. En zoo waar, daar verschijnt nu ook, na hen, de Kerk op 't wereldtooneel. Na hen! niet vóór hen. «Eenparig», zoo staat er in 't stuk, wil men, als Chriiteüjke kerken der geheele wereld, een getuigenis doen uitgaan tot de volken en Overheden voor verootmoe diging en verzoening en voorts alles doen om het herstel der verstoorde verhoudingen tusschen de oorlogvoerende volken te be vorderen. Da Socialistische Internationale was in den oorlog lek geschoten; te Stokholm is men beiig ze op t6 kalefaterer. Do Kerk van Christus was als instituut iutematio naai, stom; nu g»at ze spreken, nu de vrede gaat gloren aan de kim. Toen 't oor log was, zweeg ze bot. De Socialisten zochten reeds lang «ver ootmoediging» en «verzoening» door alle arbeiders toe te roepen, dat sij als prole tariërs hun krachten hadden overschat en nog belangena net rijp en krachtvol ge noeg waren om den oorlog te beletten; en ze dro gen aan ojp verzoening van F ausch- man met Duitscber; van Russitcben weik- man met Bulgaar. De Kerken als institu ten dringen nu ook aan, 3 jaar na 't ont staan van den oorlog, op verootmoediging bij de volken en overheden en of se zich toch willen verzoenen de Rus met den Turk; de Belg met den Oostenrijker: de Duitsehers met den Braziliaanhet Duitsehe Hof met 't Eogelsche; 't Italiaansche met dat van Oostenrijk. De Socialisten gingen vóór. De Kerk v< Igt. Had 't niet andersom moeten zijn? Had nitt de Kerk in Dec '14 met volle ener gie zich tegen den oorlog moeten verklaren en geanenlijk de Hoven van Europa moe ten dagei voor Gods rechterstoel. Wat hebban de Kerken na 1 Augr. '14 voor de verzoening gedaan Wat voor de veroot- mcerigirg? Gebedsdagen uitgeschreven? Er ia er in Nederland niet één geweest. Niet ééi'. Geen een Kerklid is opgeroepen in deze 3 jaar om den arbeid te staken, zoover dit met 't sociale leven mogelijk was. Er waren gebedsuren in 't jaar 1914; nog een paar in 1915; nog een paar in 1916; nog een in 1917; maar 't werd pu bliekelijk geschrev»n, dat men 'tniettedruk moest doen en dat de Zondag er óók voor kon gebru ktdoor de week was niet zoo noodig. Drie jaar hebben de Europeesche Kerken, internationaal, geslapen. Nu'de vrede van zelf komt, omdat de La den en Finantien doodgebloed zijn, nu verschijnt de Kerk. Toen er oorlogswee, was, hebben we van internationale verootmoediging en verzoe ning weinig gehoord. Is dan 't plan der Kerken niet toe te juichen We juichen toe. Maar een geest van concurrentie met de S, D. A P. haten we. En zeer zeker zijn we in zulke internatio nale zaken een leek; maar onze leekenbe- schouwing is deze, dat de Kerken te laat optreden om de Eere der Kerk nu nog te pogen te redden. Ze heeft een geweldigen knak gekregen, die door dit optredeD, dat naar concurren tie riekt, zeer weinig zal worden hersteld. Door desen oorlog is een zwarte scha duw over de Kerkeh heeDgestreken. Beluistert t volk en bedriegt dan u zelf niet. Verwijten we dan de Kerk den oorlog 't Zij verre. Die verwijten we der wereld en haar Mammondienst. Maar we zien 't optreden der kerk tot vrede nu in 't licht van Stokholm. Eu dat is bitter. We hadden om den Naam Gods en de eere der Kerk haar voorop willen zien gaan en zij komt achteraan. Misschien is 't wijs! Maar onse harteklop is niet gerust. Men spreekt over de „anti-these". Zooals men weet, heeft het woord onder ons burgerrecht gekregen tijdens het minis terschap van dr. Kuijper, die met behulp van dit woord in de Tweede Kamer de schei dingslijn trok' tusschen zichzelf en zijn tegen standers. 't !s toen bij de verkiezingen van 1905 ijverig gebruikt, en misbruikt. Men ging het voorstellen, alsof dr. Kuijper niet slechts dat woord had gemaakt en toe gepast, maar alsof hij ook de zaak had uit gevonden. Ja, de leugenachtige voorstelling ging zoo ver, dat hem nagegeven werd, als zou hij het Nederlandsche volk hebben ver deeld in schapen en bokken, in christenen en paganisten. Enfin, dat is nu vrijwel „oud-seer". Maar het begrip anti-these blééf. En deze anti-these kan zelfs op verschil lende wijzen onder woorden gebracht, at blijft het begrip steeds hetzelfde. Men zou haar binden kunnen aan de beantwoording van deze vraagHeeft God den mensch ge maakt, of maakt dc mensch zich zijn eigen God? 't Antwoord beslist aan welke zijde der scheidingslijn de mensch staat. Nemen we eerst de laatste vraag. Kom 1 zegt iemand, dat is toch te mal welk mensch, in een beschaafde maatschap pij, in een verlichte wereld, maakt zich nu zijn eigen God De domme heiden, die doet dat. Hij neemt een hout en fatsoeneert het wat hij neemt een stuk steen en bewerkt het met beitel of houweelook Israël maakte zich een gouden kalf Maar zoo iets geschiedt nu niet meer. Niet in een „verlichte" eeuw en in zulk een „ontwikkelde" maatschappij En, zoois men daar zoo zeker van Op de catechisatie leerden we al, in lang- vervlogen tijd, dat de laagst staande soort van afgoderij was de fetisch-dienst, waarbij men aan eenig levenloos voorwerp, b.v. een blinkenden knoop of 'n zonderlingen steen het vermogen toeschreef, om geluk aan te brengen of onheil te keeren. Vindt men 't zelfde nu niet meer! Wie herinnert zich b.v. niet de „billekens" van de vliegers; de olifantjes en andere bibelots uit het moderne Parijs Wien heugt het niet, hoe nog niet zoolang geleden een auto-tocht door 't vaderland daarmee begon, dat de schoorsteenvegers uit Den Haag er bij geroepen werden, om de banden zooge naamd te bezweren, opdat de inzittenden geluk zouden hebben? Er. is dat niet precies hetzelfde bijgeloof, dat de heiden uit zwart Afrika met zijn fetisch bedrijft Doch dat nu nog daargelaten. Een mensch kan immers op nog gansch andere wijze zichzelf een God maken, dan door het werk zijner litmden. Namelijk met zijn denkend hoofd. En met zijn teugellooze verbeelding. Dan gaat de mensch aan 't praktiseeren, aan 't uitdenken, aan 't combineerenhij maakt uit, hoe een God volgens zijn idee zal moeten zijnhoe deze bestaat, wat hij doet, welke eigenschappen hij heeft en als de mensch dit alles heeft bedacht, dan brengt hij het onder woorden en zegt: Ziedaar nu mijn God I Ook dit is zuivere afgoderij. De mensch is hier nommer één. Hij formeert zich zijn God. En voor dat werk zijner eigen handen buigt hij zich dan ter neder. Wat dan vaak ge schiedt in de de meest verfijnde vormen en met de hulp- en kunstmiddelen eener val- schelijk genaamde, allermodernste weten schap. Daar lazen we onlangs een treffend voor beeld van. 't Kwam oorspronkelijk voor in een En-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1