AH Eerste Blad. ih Zaterdag 16 Juni 1917 ggste jaargang N°. 2294 Antirevolutionair Orgaan 11. 4 IN HOC SIGNO VINCES 0e mensch Gods Sn de politiek, „MET GOUDEN HIKT3, Mrlair R.C. F. t. L LEE-Soom OF OEI UITKIJK. en. en, (TO 330 I voor de Znidhollandüehe en Keenwiche Eilanden. W. BOEKHOVEN Zonen, ft ft DINERS SO cent m hooger. LOGIES MET ONTBIJT V. LAND- EN TUINBOUW. ill I |Q Dsse Courant versoMjat e).k®a Woensdag ©a Zaterdag. i ^bonnenentspr^s por Sri® «aasden fe. p. p. SO CanS bij vooruitbstftïing.j Buitenland by vooruitbetaling f 4,50 pes faas Wonderlijke nummers 5 Coat. UITGEVERS SOMMELSD1JK. ffeSeftwm latere®»»». M©« S. sns. 741 I 4 >605 1 en 2200 ddea 50,- lezer >©r. van )594 van DE. i. ii. en illen. r ge nat d". eren ipok- in en eken 569 nat d". AdvartsntiëH 12V2 esntper t®ga>l, Beeiaaee 25 gel sagel. Boekaankondiging Sast pes regal. MeKafaanvrage® ©a Dienstaanbiedingen 50 Gent par piaataisg. Sreota lettera ®ss vignetten worden berekend naar ds pïaataraiat® dis aig beslaan Mvertentiën worden ïagewaolbf; tot Paasdag- en Yrgdagaaorgan >aar. A 88e #6»i4fee« v»«r de «teoactle toesnem®, .AsSYertteo8t« ia e»? verdere AO«!i8iil»ïr«fcsae tronco 4©e te «euaen «mm» de ttJMceve- s Er is sprake van 2>de mensch Gods»; ook van »de menscli der wereld»; ook van >de mensch der zonde»; ook van »'t land Gods»; van »'t land der wereld* ook van >kind der hel*; en elk dezer zes titels, hetzij ter eere of ten schande zou een afzonderlijke bespreking eischen döfr breeden omvang. Slechts stippen 'leiv' kort 't verschil aan, om dan over't opschrift iets naders te zeggen, Mensch en 1eindmaar 't land drukt 't intieme, 't vertrouwelijke, 't gemeenzame, 't in nige en meer innerlijke uit. De mensch Godsde mensch der wereldde mensch der zonde is 't algemeeneis de mensch der schepping; öf de mensch los van Godöf de gruwelijke, demonische, op zonde broedende en de zonde minnende, en tot uitgieten met stroomen, wegge zonken mensch. Maar 't kind Gods is van heilige erve't land der wereld is de huisgenoot van en welbewuste deel nemer aan de zonde dier wereld, 't kind der hel is product van satanische machten en invloeden, wiens vader de duivel is en wiens moeder de hel. ft Zoo dus: we spreken niet over 't iüOr;nd Gods: die zijn de uitverkorenen. Dok niet over 'tkind der wereld, die zijn de onwedergehorenen. Ook niet over 'tkind der hel, die zijn de booze na turen op aarde om God en Christus te verloochenen tegen de getuigenissen in, dat Hij is en Zijn Zoon is; Hem ont kennen en miskennen om een ander er voor in plaats te schuiven. Maar we schrijven nu over den mensch Gods. Wie is dat Dat is de mensch naar Gods beeld geschapen, doch die dat beeld verloren heeft; maar door God her schapen nu met een steeds kloppend geweten rond loopt en de wet in zijn hart draagt, die hem beschuldigt, als zijn werk ter oneere Gods is. Wie is dat? Dat is de mensch der goede werken uit dankbaarheid, op alle terreinen des levens; de edele mensch der liefde, der barmhartigheid, van 't rechtsgevoel en der waarheid. Wie is dat? Dat is de herhoren mensch, doch niet beschouwd als lid der Kerk van Christus, maar als lid der menschenmaatschappij. 'tls de ware Christen. Waar in zijn optreden als huisvader, als ambachtsman, schipper, onderwijzer, karreman, professor, ko ningin of minister; in alle werk, hoe nietig ookeen christen, wien 't nieuwe leven ernst is, waar hij zijn voeten zet buiten de kerk Kind van God in de kerk, is hij mensch van God buiten de kerk. Kind van God in zijn gebeden is hij mensch van God op den wagen dien hij mentop den driestal met zijn leestachter de toonbank bij zijn koffie en thee, die hij verkoopt. Op de markt; op de kaai; in den tuin; op den weg; in zijn negotie en straat reiniging in 't voddenpakhuis en in Staten-Generaalbij de brandspuit in gevaren of op den zetel in 't, raadhuis overal) waar de maatschappij haar rechten doet geldendaar als christen te zijndat is de mensch Gods, die zich leiden laat door de Heilige Schriftuur en de Natuur; door Rede en Raad. De politiek is den mensch Gods niet vreemd. En hij, die de politiek den rug toekeert; die niet stemmen wil; die alles te aardsch vindt; die zich opsluit met een boeksken in een hoeksken; hij moge kind Gods zijndan is hij een dom kind Godsmaar een mensch Gods is hij in geen geval De Staatkunde beoogt 't welvaren van een volk; en wel is de vraag ook ter zakewat is in uw oog welvaren Laat ge 't geestelijke er huiten en is 't u alleen om 't materieele, om 't stoffe lijke te doen. Over die vraag loopt de politieke strijd onzer dagen. Maar de mensch Gods neemt aan eiken strijd deel, al werd er zelfs niet anders dan 't stoffelijke leven in behartigd of ver waarloosd. Want de mensch Gods weet, dat onze lichamen tempelen des Hei ligen Geestes zijndragers der ziel vaten ter eere of ter oneere van God, den Schepper. En al werd nu in de Staatkunde over niets anders gehandeld dan over sociale vraagstukken, die alleen de maag betreffen: die maag is de voedster des lichaamsde teler van 't bloed en 't bloed is 't levendus zal elk mensch Gods, elk waar christen nog deel nemen aan de politiek, omdat het zijn leven geldtd. i. 't leven, dat hij van God kreeg en waarvan hij aan zijn God verantwoording schuldig is. De Socialist staat alleen hierin schul dig, dat hij diemaag de hoofdvraag acht van 't levendat hij die maag vullen wil onder harden klassenstrijddat hij bij de maagvulling wel om zichzelf, maar zoo weinig om zijn God enZijn genade denkt doch als Socialist beschaamt hij 't kind Gods, dat om zijn lichaam weinig geeft voor 't politieke leven, waarbij ook dat lichaam en zijdelings dus ook de ziel betrokken is, zoo hitter weinig gevoelt. Zoo'n kind Gods verstaat zijn roeping niet en is als mensch Gods totaal abuis hij is zelfs geen mensch Gods. Hij zit in vroomheid neer; bidt en looft en klaagt over eigen zonde en genade niet bekommerd over zijn ziel, maar de maat schappij laat hij rollen, reilen en zeilen, als ware deze ook niet schepping Gods die daarin Zijn eere zoekt en vraagt; als ware de millioenen lichamen, ci troenschillen, die maar weggeworpen moeten worden op den mesthoop zon der waarde voor den tijd en de eeuwig - heid. De mensch Gods neemt deel aan 't leveneischt dat op voor God; en vraagt van Hem geïnstrumenteerd te worden, volmaaktelijk toegerust te worden tot alle goed werk Tot goed werk in de maatschappij. Tot goed stemmen bij de stembus. Tot goede propaganda van dag tot dag om de goede beginselen, waar door een Maatschappij bloeien kan, in te dragen onder jeugd en jongelingschap; onder knapen en meisjes; in vakver- eeniging en politieke organisatieom te maken dienstknechten en heeren dienstmeisjes en ^mevrouwen»; arbei ders en patroons, die in de maatschappij volmaakt zijn, zooals menschen dit met een zondig hart kunnen wezen of zich aldus in Christus gevoelen. De mensch Gods in de politiek, Hij kan niet anders dan een Staat kunde bevorderen, die God erkent in de Heilige Schrifture, als de God van lichaam en ziel. Voor zoo'n Staatkunde ijvert hij en hij staart met deernis aan de kinderen Gods, die zich van zoo'n Staatkunde niets aantrekken, en alleen maar mikken op hun eigen zaligheid; doch de zaliging des zondaars is maar één stukje der eere Gods Alles is het Zijnede aarde en hare volheid en 't vee op duizend bergenbehalve eigen zaligheid is er zelfs nog vee, dat niet huiten de eere Gods omgaat. Alléén om eigen zaligheid denken is de zelfzucht van den onschriftmatigen en onschrif- HHIotel Wesfiaiir®wit «Sedesapte Koeranstelger 634, 68B 12451 Blract aabfj da Hoafttetseg, Hwttojpdaam. f ISS, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 1532Aanbreiend, H®4 door leder aanbevolen adres. tuurlijken mensch. Maar de mensch Gods ziet zelfs 't vee op de bergendat aan den maatschappelijken mensch gegeven is tot zijn onderhoud. En in dat vee prijst hij zijn God. Voor dat vee pleit hij als het mond- en klauwzeer heeft. Want dat vee is des Heeren. De strijders voor een nieuwe wereld orde. De S. D. A F. noemt zich gaarne en bij voorkeur een strijdmacht voor ean nieuwe wereldorde. Op dien titel gaat ie prat. Daar leeft se mee, maar zal er niet mee sterven. Tegenover ieder ea overal houdt se dat staan de, dat zij de eenige macht en kracht ter wereld is, die voor een nieuwe wereldorde zwoegt en tobt. De re3t der wereld is voor de oude orde zij alleen vcor een betere, n.l. die der ge meenschap, der solidariteit, der samenwer king der voken. 't Ideaal is niet nieuw, 't Is reeds seer oud. 't Christendom beeft dat ideaal al in den bagmne van zijn optreden hooggehou den. Gemeenschap, solidariteit, samenwer king tusschen allen, die God den Heere dienen en zoo gezamenlijk de Kerk van Chris tus vorm enD :e kerk des O uden Verbonds ken de nog scheidsmuren tusschen Israëliet en „de volken rondom maar da kerk des Nieuwen Verbonds kent de klove niet Jood en hei den, Scyt en Barbaar, Indiër en Afrikaan, Nederlander e-n Indiaao ia Christus ge meenschappelijk in Christus solidair in Christus ffaamweiktnd ia eigen Laud met eigen taal, naar eigen zeden, om Hem te eere.n ais Kening aer eeuwen en Zaligmaker vaa zondaren. De nieuwe wereldorde der socialisten, zijode de solidariteit, is overgenomen van 't Christendom maar overgenomen zonder de antithese, die da Christus steeds er aan verbonden heeft. Solidariteit maar de dwaas zegt in aijn hart: Daansgeen God (Pa. 14 1). Maar de goddeloose, gelijk hij zijnen neus omhoog steekt onderzoekt niet; alle zijn gedachten zijn, dat er geen God is (Ps. 10 4) Het licht schijnt ia de duis ternis eu de duisternis heef; hetzelve niet begrepen. (Joh. 1: 5). Hij is gekomen tot het zijne en de sijDen heboea Hem niet aan genomen (J,;h, 1: 10). En Jezus zeide:0. ongeioovfg en verkeerd geslacht, hoe ïaag zal Ik nog met n lieden zijn, hoe lang zal Ik u nog verdragen (Math. 17 17). De zoon des menschen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde (Luc. 18:1). Wat beteekent bij desse Goddelijke uit spraken nu de nieuwbakken wereldorde der S. D. A. P. Is ze geen luchtkasteel of meeat de S. D. A. P. dat er ooit verzoening mogelijk is tusschen Geloof en Oagéloof In die zedelijke wereldorde vaa Gods wil en Menschen-wilvan Gebod-Gods èaMen schei'gedoe is geen solidariteit mogelijk. En als er geen verzoening is en onmogelijk zijn kan tussehsn Wereld en Kerk, dan kau dit nog minder in de natuurlijke wereldorde van saamleven en 3aamhandelen. Er blijft tot op der dagen einde een „muur des afscheid- sels" tusschen Golsotha en Jeruzalemtus schen Pilatus en Jeius; tusschen Judas en Johannis tusschen Christus en Belial. Ea daarom; waar de S. D. A. P. die antithese door den Christus gesteld ver werpt hechten we aan hddr nieuwe wereldor de niets. Is ze onbestaanbaar. In alle opzichten onmogelijk dan door dwang der Kerke aangedaan. Kerk en wereld zijn de twee elementen der wereldordeapdere groepeering der volken is er nietvóör of tegen den Christus 1 En zouden die verzoenen? Dan most de Kerk èèret Wereld worden óf de Weield moet tot Kork reformeeren. Vuur en water haten elkaar; zijn eikaars vijanden; het een dooft het ander. En dan toch solidariteit? Laat de Wereld tot de Kerk komen, en de verzoening is er. Laat de Kerk wereld worden, en de verzoening is er öök, Maar zoolang de Kerk zichzelf is, instituut des Cbristelijken Geioofs tegenover de demo nische maakt des ocgeloofs. is er van geen gemeenschap, van geen nieuwe wereldorde sprake. Kerk en Wereld hebben een eigen leven; eigen dienaren een eigen Meester eigen gaven en talenteneigen gezichtskringeigen ideaal; eigen toekomst en voleinding eigen macht en gezag; eigen soever*i iteit en eigen onderdanen met eigen wetten. Hoe wilt ge dan gemeenschap Solidari teit? In stoffelyke zaken, zegt ge 1 Maar de geest is de moeder der stof, haar richter en richtsnoer, Er is geen stoffelijk leven, dat niet door den geest beheerscht wordt. En de geesten rijn uit God of ondar de macht des Ver derf*. Dus ook in 't stoffelijke is strijd „Godsdienst is privaatzaak." Dat is, als men weet, de stelling van het socialisme. Men weet, wat het er mee zeggen wil. Wat gij gelooven of niet-gelooven wil, dat gaat den socialist absoluut niet aan. Het kan hem niets schelen. Als socialist is hem alle geloof precies eender. Hij is zoo royaal in dat opzieht, als 't maar hoeft. leder moet, naar de uitspraak van den be kenden Pruisischen koning op zijn eigen manier kunnen zalig worden. „Godsdienst is privaatzaak." Kwam ooit, waar dan ook, het socialisme tot de macht, het zou zeker niet opzettelijk dezen grondregel met voeten treden. Dat stellen we op den voorgrond. Wij nemen zonder voorbehoud aan, dat de socialisten het oprecht meenen, als zij zeggen „ook al gelukte het ons, staat en maatschappij geheel naar socialistische beginselen in te richten, dan hebt ge daarvan voor uw geloof niets te vreezen Zij zouden ons niet dwingen. Wat wij in ons binnenste denken en in ons hart gelooven wilden, zou hun absoluut koud laten. Zij zouden ons niet als wijlen de koning van Syrië deed tegenover de joden, dwingen om varkensvleesch te etennoch om wierook te offeren voor den Cesar, waartoe de eerste christenen gedwongen werden, noch om uit te roepenAllah is grootgelijk dweepzieke mohamedanen plegen te doen. Doch daarmee is 't pleit niet beslist. Als we de vorige maal reeds opmerkten. Er zit hier méér aan vast 1 Godsdienst toch is „dienst van God," het v/oord zegt het duidelijk genoeg. Niet alléén dus, wat de meesten, die er zelf buiten staan, vaak meenen een zeker religieus gevóél des harten, 'n soort van aandoening, 'n gewiegel van de golfjes des gemoeds, waarop we ons wat laten spelevaren neen, het is dienst van God. 't Hoeft er natuurlijk voor ons publiek niet te worden bijgezegd, dat dit dienen geen ver dienen is Het is en blijft al genade Maar wie door den Heiligen Geest is over gebracht uit de duisternis tot Gods wonder baar licht, die kan en wil en mag ook niet anders dan God dienen naar Zijn Woord. En dat naar vaste regelen. Naar goddelijke wetten. En nu laat zich zeer wel het geval denken, aj kunnen zich allerlei gevallen voordoen, waarin de regelen, die de socialistische maat schappij ten nutte der gemeenschap stelt, in botsing komen met de regelen, die God stelt voor Zijn dienst dan is het conflict daërdan zal juist in naam van het „gods dienst is privaatzaak," het socialisme op pu bliek terrein eischen onderwerping aan zijn geboden. Zegge vooral niemanddat is theorie Laten we eens praktisch spreken. Nu reeds ijveren de socialisten voor school- voeding, schoolkleeding, schoolbaden, school- klompen en dito pantoffels enz. In die richting zijn natuurlijk nog heel wat konsekwenties te maken, als we eens werke lijk kregen den socialistisch geregeerden staat: schoolbedden, schoolspeelgoed, school dit en school dat. Zegt menJa, maar in de socialistische maatschappij zal de sociale positie der ouders zóó zijn dat al deze dingen onnoodig worden, dan stellen wij, daar tegenover, dat het eco nomisch een groote kostenbesparing geeft, als men alles centraal en in 't groot doet, als men van de heele kinderverzorging een tak van staatsdienst maakt, 'n groote be sparing, vergeleken bij al die pietterige huishoudinkjes van thans! 't Is economisch gesproken de dwaast mo gelijke verkwisting, om b.v. in een stad als Amsterdam, in plaats van duizend reuzen huishoudingen er een honderdduizend in mi niatuur op na te houden. - Bovendien, man en vrouw staan gelijk. Hebben beiden hun taak in 't maatschap pelijk leven. Is 't niet de dwaasheid gekroond, om dui zend moeders „thuis" vast te leggen ten einde er op gebrekkige wijze in duizend gezinnetjes een 3 14 duizend kinderen op te kweeken, als men 't met een honderdtal gediplomeerde en goed opgeleide kinderverpleegsters in groote ruimte, naar de laatste hygiënische eischen ingerichte kinderhuizen doen. kan Ik tart eiken kenner, om in deze redenee ring ook maar iets on-socialistisch te vinden. Ik zou het zelfs zéér onwaarschijnlijk achten, dat in een socialistische maatschappij de kinderverzorging zich in deze richting tot den einde toe ontwikkelde. Wij mógen aan zooiets niet meedoen. 't Is de ontwrichting van 't gezin. Een ontrouw worden aan de belofte, die we bij den H. Doop voor 't aangezicht van God en zijn gemeente hebben afgelegd. Ja, maar zal men zeggen de socia listische maatschappij zal u niet dwingen... Dèór zijn we primo zoo zeker niet van In naam der vrijheid en van vele andere kostelijke zaken, zal er nooit op aarde zoo tyrannisch gedwóngen worden als in de so cialistische maatschappij. Doch stellen we het eens even. Niemand wordt tot iets gedwongen. Dhn zeggen wij op ónze beurt. Dat is nu theorie Dat is dezelfde prachtige theorie, die wij kennen uit onzen vroegeren schoolstrijd Niemand werd met den sterken arm ge dwongen, zijn kinderen naar de openbare school te sturen maar als men eerst zélf die school mocht meebetalen, dan niets kreeg/ voor zijn eigen school, voorts 'n heel gewoon burgertje was, dan stond men al gauw voor de keus: of z'n kind geheel zónder onderwijs laten, of het te zenden naar de openbare school. Zoo zou 't dan óók gaan. Tegen de staatsmacht, tegen de staatswet ten, tegen het staatsgeld of liever de staats instellingen zou men gewoon niet op kunnen en 't eind zou zijn, dat men zich gedwongen zag in de opvoeding zijner kinderen niet te regelen te volgen, die God stelt in Zijn Woord maar wèl de regelen, die de socialistische staat stelt in de hoogheid zijns gezags. En dat is nu op één punt. ©p slechts een énkel terrein. Zoo zou er véél te noemen zijn Waar dan nóg iets bijkomt, dat men in dit geding vooral niet vergeten moet. De overheid in een socialistische maat schappij heeft de macht, om u en de uwen, als ge bij conflict zeggen blijft„Hier sta ik, ik kan niet anders 1" te laten verhongeren in den meest volstrekten zin des woords. De „kapitalistische" overheid heeft heel wat minder macht. Zij kan u niet beletten, als 't b.v. met den eenen patroon hokt, den anderen te zoeken en te vinden. Maar in de socialistische maatschappij zijn al de voortbrengings-middelen bodem, werk tuigen, werkplaatsen enz. enz. in één hand, die der „gemeenschap" gekomen en daarmee beschikt die „gemeenschap" en de soorte ment „overheid," die haar dan besturen zal, over dood en leven van elk der leden. 'n Groot woord, zegt iemand. Ja zeker'n vreeseiijk woord f Maar men moet zich dan ook een conflict in de socialistische maatschappij tusschen dek' dienst-van-God en de regelen-der-geineenA schap, tot het uiterste doorgetrokken denken: men ziet thans, wat in dézen oorlog al niet wordt gedurfd, dan beven wij terug voor 't moment, dat de „gemeenschap" zeggen gaatNu gaan we het laatste en afdoende middel gebruiken tegen de lieden, die wat zij „Gods ordinantiën noemen, gelden laten bo ven ónze inzettingen De Heere God beware er ons voor. UITKIJK. V p U K 50.000 ton Chllisalpeter. Als er niet is, dan is er niet te distribu- eeren, dan kan men berusten. Maar te weten, dat er 50.000 ton Chilisalpeter is aangeko-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1