Jaargang NV 3282. voor de Kuidlioüand^rSte en Keenw§che Eilanden. Eerste Blad. BERICHT. is to HOC SIGNO VINCES ADVERTENTIEPRIJS 121/2 cent per regel. OP DEN UITKIJK. Daso Courant verschjjat eiken Weengd&g m Zaterfi&g. Abonnementsprijs pes drie maanden ft. p. p. 50 0®aï bij vooruitbetaling. Buitenland bij vooruitbetaling f4,50 per jaar, Afzonderlijke nnminers 5 Ceat» UITGEVERS SOMMELSDUK. *Fel«goon SatereffissM. Ma. t?. Mvertemtiëa 121/* Geo* gar régel. Baokaaos 25 pos saga'., Boekaankondiging 5 Oeat ge? regsH. Bienstaanvrssgeia en Dienstaanbiedingen 50 Gent per plaatsing. droste Isttesa m vignetten wosden feerakead naar d© plaatsruimte die sjj feêslaaa. Advertentiëa -worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nar. Alle «tulifeen voor de Redactie feesfejaid, Advertentlën ea verdere Administratie traasc® toe te saeadesi aaa de Uitgeves s Ook het 3/2 maal mosten we, zoo- als de meeste bladen, door deze stij ging laten vervallen. Be UITGEVERS. DINERS 80 can m hooger, LOGIES MET ONTBIJT W. BOEKHOVEN Zonen, Door de enorme stijging van papier, inkt en andere artikelen zijn we ge noodzaakt onze iets te verhoogen en vanaf heden te brengen op Het Hoofdbestuur van V. heeft te Oostvoorne circulaires verspreid tot aanbeveling van de Op School. En een der eerste argumenten is wel waard bezien te worden, wegens zijn armoe de. Maatschappelijke en Chr. deugden wil de O. S. onderwijzen want zoo zegt de circulaire in de berg rede staat: Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien." Ja, dat heeft de Christus gezegd; maar waarom sluit gij dien Christus, als ge Zijn ivoorden als propaganda middel in een looze circulaire zoo mooi vindt; waarom sluit go zijn Persoon als Oodmensch buiten uw schooldeur. Waarom gebruikt ge Zijn woord uit de Bergrede wel om er groote men- schen mee te lijmen, en daarmee een vernis van religie te leggen op uw school, waar ge dè daden van dien Christus, heel Zijn geboorte, leven, lij den en strijd, zijn verzoenend sterven als Zaligmaker voor de kinderen ver bergt En dan, hoe onwaar is dat tekstge- bruik. God zienja, gewis. Maar alleen door 't Geloof. Er is een zien van God in de natuur; want de hemelen ver tellen Gods eer en 't uitspansel Zijner handen werk, Maar dat zien de hei denen ook. Er is een vinger Gods in de historie der individuen, der familien der geslachten, der natiëndat zien de heidenen ook. Er is een heidensche cultuur, waarin hij God ziet. Maar dat zien is niet 't zien des Geloofs; is niet 't zien door den bril der H. Schrift, zooals Calvijn dat zoo juist uitdrukte. Eerst door de H, Schrift leert men God duidelijk zien in de natuur. En wie de H. Schrift op zijn school veronacht zaamt, kan zelfs noch onderwijs geven in Natuurkunde, noch in Geschiedenis, noch in Aardrijkskunde, om daaruit God te leeren zienwant die God der Natuur, der Historie en der Schepping is pas bij 't licht der Bijz. Openbaring duidelijk op te merken. Maar ookwie dat geloof in de H, Schrift bezit; en dat Geloof in den Christus als Borg en Middelaar en Zone Gods in zijn hart voelt glinsteren: hij is de reine van hart en hij ziet God in Christus vol komen, voorzooverre die Eeuwige God te kennen is. Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien maar juist de 0. Sdoor haar onthouding van de H. Schr. laat Christus niet zien, wat wou dap van 't Geloof jn dien Christus terecht komen, die alleen rein maakt Kent een blinde de kleuren Maar open dan eerst zijn oogen. Geef aan de kinderen de H. Schrift, dan is 't Geloof in Christus mogelijkdan is de reinheid pas mogelijkdan is 't zien op God slechts volkomen en tot geluk leidende. De circulaire spreekt van een doug- dengrondslag. Het doel van 't onderwijs mag niet enkel zijn een deugdmgtonï- slag; mag niet enkel zijn om er j>men- schen" van te maken't doel mikt veel hooger't doel is om er volgens 2 Tim, 3 17 menschen Gods van te makenwant zoo staat daar>En dat gij van kinds af (du3 ook op de school) de Heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door 't geloof, hetwelk in Christus Je zus isal de schrift is van God inge geven en is nuttig tot leering, tot we derlegging, tot verbetering tot onder wijzing, die in de rechtvaardigheid is; opdat de mensch Gods volmaakt zij, tot- alle goed werk volmaaktelijk toegerust." Op den deugdengrondslag der O. Sch. kan geen mensch Gods bestaan en is 't bij alle onderwijs en opvoeding niet om den mensch, maar om den mensch- Gods te doen en »van kindsaf" moet dat doel ons helder voor oogen staan. De O. School doet met haar salge- meenen christelijken en maatschappe- lijken deugdengrondslagte kort aan den eisch des Heeren >Van kinds af« de H, Sch. leerenook op de school is de eisch des Woords, en door die Schrift tot leering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, van wat recht en onrecht, goed en kwaad edel en onedel, waar en valseh, god zalig en wereldsch, tijdelijk en eeuwig, God en schepsel, natuur en genade, zonde en verlossing, gezag en wet, vrij heid en losbandigheid, eerbied en bru taliteit, ernst en wulpschheid, liefde en haat, geloof en ongeloof, christen on heiden, spotter en bidder. Bijbellezer en Bijbelverachter is. Door de Schrift. Van kinds af. Op de School De 0. School legt den grondslag tot alle belijdenissen dat heeft, volgens de circulaire, Thorbecke gezegd maar dat is juist haar onwaardehaar ondeugd; haar grondfout Immers wat voor allen goed is, is voor niemand goed. Een Joodsehe belijdenis zonder Chris tus kan ons die den Christus wel be lijden, nooit en nimmer voldoen; die twee belijdenissen stroken niet met el kaar, omdat in de eene gehaat wordtr, wat in de andere wordt geliefd, nl. Jezus, den Gekruisigde. Wat heeft een Christen aan een school, waarin de belijdenis tegen den Christus even hoog word geëerd als die vóór den Christus, die zichzelf presenteert als de Zone Gods, maar niet als der Joden Beèlze- bul, den overste der duivelen zooals Isrels volk Hem schamper en hijtent- nijdig betitelde. Is Boeddha gelijk aan Jezus Is Mo hammed als Christus Is 't Jodendom 't Christendom? Jezua is boven hen allen, 't Christendom is de vervulling van 't Jodendom, en 't Heidendom. Hij was de Beloofde aan de vaderende wensch der Heidenen. En waar de O. Sch. den grondslag legt tot cröe belij denissen daar miskent zij het karak ter der Christelijke belijdenis Er is maar één goede belijdenis, geen twee, geen drie, geen vier. Slechts één, Dat is 't Christendom met haar belijdenis, dat Jezus is Zone Gods; en geen zaligheid is [er buiten Hem. Ér is maar één ge schrift, dat waarachtig is; Gods Woord. Hotel .Restaurant „HIT flOUDKN HEBT". Gedempte Ifoermsieiger ©3A, êSE Ïüïsat nabij de Hooffetseg, HettOgdaga. - f 1,23, f 1.50 en f 1.75 Tel» No, 1532, Aanbevelend, ppriêtair R. c. F. i i LEE-Ioom Bet door lader aassosvoleE adres. En allo andere belijdenissen, waarvan op de 0, Sch. de grondslag gelegd wordt zijn dwalingen. Verstandelijke ontwikkeling der kin deren willen allenmaar de vreezo des Heeren is 't beginsel aller wijsheid, en dan als die vreeze des Heeren in de harten der kinderen geplant is, door't Woord, dat 't -Geloot werkt, dan pas komt dio zaligheid der reinen van hart en dan pas zien ze God in Zijn toorn over ae zonden, en in Zijn genade door Christus, Zijnen Zoon. Groot is do verantwoordelijkheid der christenouders want hun kinderen zijn gedoopt, in den naam des Vaders, des Zoons en des H. Geestesen toch ver trappen duizenden dien Doop en de daarbij afgelegde beloften, ze zenden hun kinderen naar een school, waar ze van kinds af de H. Schrift geweerd zien en waar allo belijdenissen op voet van gelijkheid worden behandeld, terwijl er maar één goede belijdenis is nl. deze, dat Jezus Christus in de wereld geko men is om óók meesters en kiuderen zalig te maken en ze te leiden tot menschen Gods, èn voor den tijd maar ook voor de eeuwigheid. De O. Sch. dient geen modernen, zegt do circulaire't is best mogelijk, maar waarom erken e dan de moderne prof. Rauwenhoff na zijn wereldbe schouwing beschreven te hebben »Wij, modernen, die de begrippen dier ande re wereldbeschouwing verwerpen, heb ben onder de onderwijzers een aantal geestverwantenwij kunnen dus op school een niet onbelangrijken invloed uitoefenenIs soms de Chr. school gevuld met kinderen der modernen Die vinden alleen en uitsluitend hun plaats op de O. S... want voor een Chr. School zijn de modernen, uit den aard hunner religie, doodsbenauwd, De O. Sch, is verdraagzaam. Is dat verdraagzaamheid om van Jezus'liefde te zwijgen Van zijn Kruis Dat is zeer onverdraagzaam. Verdraagzaam? Ja, dat zijn toch heusch wel de apostelen der O. School Lees maar eens wat kort geleden nog door het vrijzinnige blad »Drenthina« geschreven werd. over de oprichting eener tweede chr. school te Beilen »Het onheilig stroven der kerkelijke partijenNaast die kerk staat een school met den Bijbel, 'n zoogenaamd christelijke school Straks 'n tweedeAch wat gaan we in Beilen toch 'n droevigen tijd tege moet: twee scholen met den Bijbel, even zooveel kweekplaatsen van gods dienstig fanatismegeloofshaattwee dracht. ls 't niet allertreurigst, wat die pro pagandist der O. S. schrijven durft? Dat is geschreven in Jan. van'tjaar 1917 in 1917 niet in 1817nu nog en dus kersversch, Ja. de heeren der O. Sch. zijn uitermate verdraagzaam. Wij onverdraagzaam Lees dan wat Bernard Canter, een Israëliet uit Am sterdam nu hoofdredacteur van Hol land Express, een schrijver van beroem de boeken, eertijds buitenlandsch corres pondent aan de Telegraaf c, een hoog staand man pas zei in een gesprek: »Toen ik negen jaar was, vertrok mijn vader naar Amsterdam en zette een zaak op in no 181 in de Kal- verstraat, een groot koopmanshuis. De zaken floreerden. Ik moest naar school, maar op de openbare scholen was geen plaats. Dichtbij in de Doe lenstraat, was een school met den Bij bei, onder leiding van P. Ie Grand, (De huidige districtschoolopziener voor ons district Dordt, dus ook voor Oost voorne. Red Daar werd ik dus maar ter schole gedaan het eenige Jo denjongetje op de school waar de kinderen van de voorname doleerende familieszooals do Wormsers, de Hat- tinks, de Groenewegens, enz. heen gingen. Op die school heb ik als kind in drukken opgedaan, die mijn leven grootendeels hebben bëheerscht. De heer Le Grand en de heer Yse- rinckhuijzen toonden voor het Joodsehe knaapje een waarachtige Christelijke liefde. Er heerscht op school een goe de toon; er was beschaving en wij- dinger was liefde. En zegt nu niet, dat dan mijnheer Le Grand 't zeker maar luchtjes nam met zijn religiezoo'n beetje koudweg; want Canter voegt er bij sop deze school leerde ik ook, vroeg rijp als ik was, het wezen der Ne- derlandsche Reformatie kennen. Nu nog is één der iiedoron, die ik 't liefst speel, 't bekende lied van Gerdes: >Er ruischt langs de wolken een lieflijke naam (Jezus,) die hemel en aarde vereenigt te zaamGeen Naam is er zoeter en beter voor 't hart Jezus, Jezus, Uw Naam zij de eer, want Gij zijt der men schen en engelen Heer Dat is wat anders dan de praat van sDrenthina* met zijn „fanatisme® en ^geloofshaat* en s tweedracht®. Is een Christelijke school onverdraag zaam? Schrijver dezes, leerling >van kinds af" eener Chr. School en uiteen „Afgescheidene huisgezin, had op school naast zich een Jodenjongetje, en vóór zich een Jodenmeisje, diens zuster en op de O. S was toen wel plaats. En er was liefde en er was verdraag zaamheid, tusschen de twee Joodjes en ons allende meester vertelde frank uit van de kruisigingen het kleine zaad van Israel luisterdealléén, als er gebeden werd, zaten ze met der oogen half openmaar psalmen zingen konden ze als een nachtegaal zoo mooi, Gij verdraagzaam? De liefde voor Gods Woorddie en die alléén maakt verdraagzaamwant dat Woord doet u de menschen zien, 'zooals ze zijndat Woord leidt op tot mensdienware verdraagzame menschen die een oog krijgen voor eigen zonden en gebreken; voor Goddelijke genade; en daarom ook voor een Jodenkind, eveneens een zondaar, 't hoogste geduld en de grootste liefde koesteren om Je zus wil; om ze te. lokken tot den Hei land door liefde en door innige aan hankelijkheid. Gij verdraagzaam Och, ware gij !t Waart gij 't maar voor ons, Gerefor meerden Doch waar is onze Bijbel gebleven Uw onverdraagzaamheid voor ons heeft hem tveggebannen van onze scholen. Niet wij, maar gij zijt de rustver stoorders, omdat gij onzen Bijbel ons hebt ontnomengij hebt onze jeugd beroofd van 't edelste Boek, dat er op aarde is, En daarom, mannen van Oostvoorne: Bouw een Chr. Schoolbouw er nog meer in uwe omgeving; en laat geen offer u te zwaar zijngeen strijd te moeilijkVoortGa voort't Is om 't Gods Woord te doen. Schoolbond op Woensdag 9 Mei. De bedoeling is om te komen tot orga nisatie van al de Chr.' Scholen op Flakkee en 't Brielscheïand in één schoolbond. Om te bomen lot een Schooldag, met zoo als er een Partijdag is. Daarom worden de Besturen en de Hoof den en de onderwijzers zijn daarin begre pen, opgeroepen, om bij elkaar te komen in de Chr. School te Middelharnis om S u, na aankomst der tram. 'tls druk op de akkers maar laat men sija lijd wat verdeelea, dan kunnen er za ken besproken en afgedaan worden. We moeten op Flakkee klaar staan met onze volle organisatie tegen de Herziening van Art. 192. De Kamerleden dan moeten we ten, kan oase Schoolbond over de Reusie sn de uitwerking in een Wetsontwerp denkt. Waarbij dan nog komt de bond. die ons als ouders en Besturen en onderwijzers aan elkaar bindt, De aanwezigheid van onze Districteraden op Flakkee van predikan ten 't zal alles welkomen en nuttig zijn. Salariskwestie. De Schooliaak van Rijk of Gemeente. Hoofdpunten uit de Rausie, zooals oplei ding. Onderwijsraad, Gemeentebestuur en schoolbouw Finantiea, Vrijheid in 't Leer plan enz. misschien ban daarover van ge dachten gewisseld worden en is 't niet op 9 Mei, dan later. Komt dan en toont belangstelling. 'kZou 'n mud kooks gaan bestellen. Ja, 't moeilijkst voor vele menschen is te genwoordig nog niet, om een brandje te ver dienen hoewel 't geld, behalve bij de O. W.-makers bij niemand in huis geworpen wordt! maar 't moeilijkst is, om het te krijgen. O, dat gelukkige eertijds Mijn vrouw had haar vaste post op 't hui selijk budget voor „vuur-en-licht", en als die post maar binnen was, dan liep alles vanzelf, 't Kraantje open en 't gas plofte aan, met 't eind van de maand kwam de rekening. En moest er brandstof zijneven de telefoon van den haak genomen en aan de stem van zijn handelaar kon men hooren, hoe meer hij besteld kreeg en verkoopen kon, hoe liever 't hem was. Immers, de Europeesche mijnen kunnen nog honderden jaren leveren. En in China, zeggen de geologen, zit nog steenkool genoeg in den grond, om de gan- sche menschheid tweeduizend jaar te laten branden, n.l. in actieven zin. Voorhands dus nog geen krimp. Terwijl Noord- en Zuidpool, benevens vele tusschen beide uitersten gelegen streken, nog nooit op steenkool zijn onderzocht. Eertijds stookte men dus maar raak. Eigenlijk deden we dit en doen het nog op de meest verkwistende wijze. Wie wat van natuurkunde weet, dien is het bekend dat men warmte metende deze uitdrukt in caloriën, net als men een lengte uitdrukt in meters. Welnu, deskundigen hebben weieens ver zekerd, dat zelfs bij onze beste vulkachels en haarden, van de tien caloriën warmte, die door de verbranding der kolen worden ont wikkeld, er slechts één de kamer verwarmt. De negen gaan door den schoorsteen Ladt dit nu wat kras zijn; doe er de helft af, dan nóg blijft het een vraagstuk van groote oeconomische waarde, hoe men verbranding en verwarming zóó regelen kan, dat er b.v. van de tien één calorie verloren gaat en er negen komen ten nutte van de verkleumende menschheid of van de soeppan, die te vuur staat. Genoeg, wij kookten op 't gas. Totdat de wetsbepaling kwam, dat er zóó veel procent móést bezuinigd worden. De stok stond achter de deur. Wie tóch over zijn maximum ging zou hier drie-ginds zevenvoudig beboet worden en wie beslist zich niet schikken wóü, liep groot gevaar, „afgesneden" te worden, 't ergste wat een mensch-met-gas overkomen kan. Nu is een oplossing déze, dat men eenvou dig de helft van de dagen geen warm eten kookt; óm den anderen keer de borden en

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1