Yrij blij vend: Wielrijders! VEERWAGEN. Advértentiën. INGEZONDEN STUKKEN. P„ SLUIJg SommeSsdijk, r Jt 11015 LE 4B*» P.BOÜTIANJMOtaillfl Beleefd aanbevelend. li SCHILDERIJEN en SFIEOELFABRIEK Goudschesingel 173175 II fMemagaz. Zandpad 8 208 Voorjaarsen Zomerhoeden. s 8e§ammeel 0. v.SoheSven, fVüddeüiarnis iiniiÉiÉ Jirieiif MYQHaiioa •Z'ü tin ES72ÜH9S 'dlOQ ffBA 'f IlflO STOOM» 011 ffiffl- van opgamaakte en droog toegeslagen wasschen. ML SPOÖI As., Uieuw-Helvoet Korte Pannekoekstr. 5 Let op adres. VITËLL0 B. SUMS, Middtltanrfs. Bouw ijjt - leliMt. Koopt uw Rijwielen, Banden en On- derdeelen bij prima kwaliteit, prachtige afwerking, scherp concurreerende prijzen. (Kinderwagenband met staaldraad voorradig.) 12324 De GOEDKOOPSTE en SOLIEDSTE met Electrische Bedrijfskraeht IS ALLEEN GEVESTIGD Hoek Hoveniersstraat ROTTERDAM, Telefoon No.4645 Heeft geen Eilialen. LIJSTEN in alle soorten op elke Steeds voorradig 50 pCt. eiwit en vet. PlIHA zuiverheid Gegarandeerd. Beleefd aanbevelend, Een in uitstekende staat zijnde VEERWAGEN te koop met ramen bij Smederij - Rijtuighandel - Dirksland, inrichting »VOORNE EN PUTTEN» te Nieuw-Htlvoet bestaat een goede gelegenheid tot het feeh&g&deleü Aflevering binnen 8 dagen. Franco terugzending. 11150 Het goedkoopste adres voor de snoeptafels is bij Denkt om mijn reclame bruidsui kers, Kwatta chocolaad, De Jong chocolaad, A. Dr essen chocolaad, Toffee 1 cent p. st. Zonder naam 1 cent per stuk, Witte anijsbrok- ken, Rose en bruine van 2 voor 1 cent en alle soorten Kussentjes en Trekwerk. Alle soorten Va cents artikelen. Zeer concurreerend. li EE BESTS VEHPMÏE MS* Adres voor Winkeliers 10456 er door versterkt, in groote lijnen wordt de zaak uitééngezet. Denk maar aan onze Deputaten-vergade ringen I Maar, eilacie, hoe werd mijn verwachting teleurgesteld. Al heel gauw had ik in onze groote dag bladen (ik schrijf onze, maar bedoel dat na tuurlijk in algemeenen zin; het zijn de dag bladen van de overzijde. Zij komen nog al eens achter. Maar meer en meer wordt er propaganda gemaakt voor de pers. Dus dat zal eerlang cok wel eens veranderen, is te hopen In enkele van onze groote dagbladen dan las ik de verslagen. Maar ik heb m'n oogen eens uitgewreven, 't Waren de ochtend-edi ties. 'tZou dus kunnen dat ik nog slaperig was Maar 't was niet het geval. Zij zijn in Arnhem bij mekaar geweest en hebben daar 'n weinig „gezwamd". Dat is nu wel geen mooi woord, maar in de straat taal van onze groote steden is het ingebur gerd en natuurlijk zullen de soldaten u ook wel kunnen inlichten, wat het is. Een zuivere definitie kan ik u niet geven, maar op slot van zaken komt het hierop neer, dat men redeneringen en besprekingen houdt tot in het honderd toe, terwijl alles feitelijk niets inhoudt, zinledig i3 „Regeeringszwam- merij" was het, zei „Friesch Dagblad". Natuurlijk deugde van heel de regeering niets. Cort van der Linde moet maar van het kussen af; Treub, daarvan deugt totaal niets; en ten slotte de arme, da arme Postu- ma! Die moet zeker aftreden! Zoo ging het maar door, den langen, He ven dag Allemaal veroordeelingen. Nu, de beste stuurlui staan aan wal! Als ze zelf geroepen worden om te regee- ren, kruipen ze in hun schulp. Ze willen er niet van hooren Zoo zijn de heeren nu eenmaal. Maar het was alleen geen regeeringszwam- merij. O, neen, het bekende trio moest het ook ontgeldenKamerfractie der S. D. A. P. Partijbestuur en „Volk"redactle I O, o, wat 'n slagen En de heeren bestuurders lieten maar ra zen. 't Zou den volgende dag wel weer in orde komen Dat wisten ze al vooruit. En nu het punt, waarover ik het in vorige „Pennekrassen" had hoor ik reeds vragen. Over dienstweigeren, enz. Over de voorstellen van Amsterdam IV werd niet veel gezwamd. Zou later wel in orde komen. Als de oorlog maar eens afge- loopen was en de „Internationale" weer her steld Ze moesten zich maar niet dik maken. Ja, *aar de dienstweigeraars! O, ja, da's waar ook. Na, even 'n kleine motie. Die inhoudt, dat principieele dienstweigeraars niet gestraft mogen worden, maar voor andere diensten in het land gebruikt moesten worden. Dat is zoo goed als het anti-revolutionaire stand punt I Dat heeft „Da Standaard" ook ver scheidene malen bepleit. En ook Dg. Wisse in zijn laatste brochure over „dienstweige ring"! Dus ook al geen nieuws. Dat was al! Het glanspunt van het congres was na tuurlijk de rede van den leider, mr. Troelstra. Die was in z'n fort. Donderend werd hij toegejuicht, van tweespalt en oppositie geen sprake meer. Men moet niet te veel op de regeering kappen De omstandigheden zijn er naar. Postuma is nu eenmaal een zwakkeling, dl# onder invloed va» anderen staat. Men moet medelijden met hem hebbenEn Cort v. d. Linden is 'n achtenswaardig man. Dat daarover. Over de andere oppositie werd niet meer gerept. Dié zaak ging de doofpot in. Maar nu de Grondwetsherziening! Alsje blieft niet te veel aan hechten, zei Troelstra. Afwachten wat de organieke wetten zullen brengen. Men weet, dat Algemeen Kiesrecht het stokpaardje van hem is. Maar het is d'r nog niet. De wetten, die uit de Grondwet komen, die moeten 't em doen. Dat kunnen wij, Anti-revolutionairen, ook in ons zak steken, in de ooren knoopen en er ons voor deel mee doen. Want wat voor Troelstra het Algemeen Kiesrecht is, is voor ons gelijkheid en vrij heid van onderwijs We zullen dan ook moeten afwachten, wat de organieke wetten op dat punt zullen brengen I Zóó ging het er van door. Bn als we onze zin niet krijgen, ging Troelstra verder, dan doen we het op Rus sische manier! Tusschen twee haakjes zij vermeld, dat naar de voorloopige regeering in Rusland een lang telegram van gelukwen- schen was gezonden. Ziezoo, nu weten we, waaraan we toe zijn Dus geen socialisme, maar anarchisme i Duidelijk bleek het weer. 'n Herhaling van 1903, neen, nog erger. Maar voorloopig is daar nog geen kans op. Daar heeft ons volk zijn populaire Ko ningin te lief voor Dat zal Troelstra ook wel weten. Maar enfin, hij zei het dan toch maar. En wij weten het ook vast! Zoo was dan het Congres afgeloopen. Al leen de rede van den leider gaf fleur er aan. Het andere was „zwammerij", beteekende Hiets. Maar de laatste dag heeft ons veel geleerd, heeft ons zoo tusschen de regels door ge zegd, dat er nog geen pacificatie te verwach ten is en openlijk laten uitkomen, dat de socialisten om hun doel te bereiken voor niets zullen terugdeinzen, al moest het dan gebeuren op z'n Russisch Kr. H. K. uitleggers het. Zóó leert het ons ookGrave- meijers Dogmatiek. De geheele handeling met het iam wordt genoemd: „des Heeren Pascha" vers 11 en is een schaduwbeeld van Christus, van wien Paulus in 1 Cor. 5: 7 zegt „Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, n.m. Christus". Van een Pascha der bloemen, der Zon, van het Kippenleven (de schrijver heeft zeker aan de dure Paascheieren gedacht) der Vlinders, ja zelfs van Christus, weet dus de Schrift niets. Onze Christelijke Kerk viert het Paasch- feest als een herinneringsfeest van Chr. op standing uit de dooden. (Niet van Zijn voor den dag komen). Deze opstanding was het zegel der Goddelijke goedkeuring op het vol brachte verzoeningslijden en sterven des Mid delaars. Die Middelaar is volgens den schrijver, na Zijn dood aan het kruis, waar de ziel plaatse lijk in de hel, de plaats der rampzaligheid afgedaald en heeft daar de helsche smarten der rampzaligen hellevaart geleden en onder gaan. Maar hoe moet ik dan de belofte van Christus aan den stervenden moordenaars Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn" en Zijn uitroep aan het kruis „Het is vol bracht verstaan Het woord „heden" sluit toch iedere tusschenruimte buiten, en indien Christus nog de hel3che smarten des ramp zaligen moest lijden kon Hij niet in het open baar uitroepen dat het „volbracht" wasVan twee één dus. Of deze stelling is geheel onzin, óf Hij die de waarheid zelve is heeft aan het kruis onwaarheid gesproken. Verder zegt de schrijver: „God heeft Zijn ziel ia de hel niet verlaten, God waakteover en bewaarde Jezus' ziel. Zij was daar niet alleen. Zij was er wel in, maar onder de schutse des Vaders". Maar, Mijnheer de Redacteur! Het helielij den bestaat toch>in de volkomene verlating Gods. Voor wie niet volkomen van God ver laten is, voor die bestaat geen plaats der ramp zaligheid. Met God als Vader en Behoeder in de hel zal deze een Hemel, zonder God in den Hemel zou deze een hel zijn. Daarbij Christus dood was de overwinning over.den duivel en hoe kon Zijn ziel dan nog in de hel aan den duivel worden overgegeven Neen! Jezus ziel heeft in Gethsémane's hof en aan het kruis het helsche zielelijden in volkomenheid gesmaakt, gelijk iedere van God ontdekte ziel dat eenignermate leert kennen, wanneer zij als een worm zich kromt onder den brandenden toorn van een Heilig en rechtvaardig God zónder gezicht op den Middelaar. Laat de schrijver even 1 Sam. 2:6 en Ps. 116:3 nalezen dan zal hij de taal der Schrift beter keren verstaanwant volgens zijn stelling komen wij in een vagevuur te recht. Ook in Psalm 16:10 wordt het woord „hel" genomen voor graf„Gij zult Mijne ziel in de hel niet verlaten, waar dan stel liger wijze op volgt: Gij zult niet toelaten dat uw Heilige de verderving ziet". Mijnheer de RedacteurHet heeft mi] ge troffen, dat een Anti-revolutionair blad, dat toch ten doel heeft haren lezers de Antirev. beginselen overeenkomstig den lijddraad van Gods dierbaar Woord voor te houden zulke onnoozele, onschriftmatige en geheel Room- sche stellingen als hoofdartikel in haar blad opneemt en afdrukt. Ik kan toch moeilik ver onderstellen dat de Redactie zich niet eens de moeite geeft nota te nemen van hetgeen haar ter drukpers geboden wordt. Dit zou beslist onverontwoordelijk zijn met het oog op haar lezers, die daardoor aan alle wind van leer en dwaling zijn overgegeven. ik ben op het courantengeschrijf bepaald tegen en zou dan ook liefst gezwegen heb ben, indien ik niet bepaald was bij deze waarheid„Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft". Het doet pijnlijk aan zooveel oppervlakkigs uit Gereformeerde kringen te hooren. Met dank voor de plaatsing. C. BOGERD. D'rirsland, April 1917. Stationsweg, Dlrksland. Naschrift op bovenstaande. Mijnheer de Redacteur! in mijn schrijven 13 een fout geslopen. Waar staatln Ps. 1610Gij zult. is het woord genomen van graf, waar dan stel lig enz. enz. moet dit zijnIs het woord ge nomen in denzelfden zin en gaat de niet ver lating der ziel in de hel, vóór het niet toe laten der verderving. Dirksland. C. B. De cople van Ingezonden Stukken, die niet ge plaatst zijn, wordt niet teruggegeven. Buiten verantwoordelijkheid van Redactie en Uitgever». Mijnheer de Redacteur! In uw No. van 7 April, le blad, vond ik onder het opschrift: „Paaschfeest of het feest der doorbreking", een stukje, waarmee ik het maar niet kan eens worden. Volgens dat stukje beteekend het woord „Pascha" een... voor den dag komen, uitkomen, doorbreken, uitgaan. Ieder eenigzins ontwikkeld Christen weet, dat de instelling van het Pascha plaats had in den vreeselijken nacht, waarin Egypte's eerstgeborenen door den doorgaanden verderf engel werden neergeveld. Ook Israël zou dat lot niet zijn ontgaan, indien niet God de Heere had geboden, dat ieder huisgezin een lam slachten, en van het bloed aan boven dorpel en zijposten strijken zou. Het door dat bloed geleekende huis zou dan worden „voor bijgegaan", volgens Exodus 12:13 en 23. De instelling van het Pascha sluit dus het begrip „voorbijgang" in zich. Zóó vinden wij .het ook overgezet in onze Nederlandsche taal. Zóó begrijpen ook onze kantteekenaars en Dit stuk kwam ons Vrijdagavond, na 't afdrukken, pas onder de oogen en zHllen 't daarom nu plaatsen. Hoewel deze inzender wel wat al te veel drukte verkoopt en een mond opendoet als een schuurdeur, praat over „onzin" en dure paascheieren en „ongereformeerd" en van „Mijn volk gaat verloren" en van „opper vlakkigheid uit Geref. kringen", en wat voor moois meer, tot zelfs 't Vagevuur toe, zullen we hem toch kort antwoorden. De stof is te uitgebreid om volledig te kunnen zijn. Hij heeft twee bezwarenle. Onze ver klaring van 't woord Pascha. 2e. de ver blijfplaats van Jezus ziel na de kruisiging. Wij zeiden: Pascha beteekent: voor den dag komener uitkomen er doorbreken er uitgaan. Dat mag niet, want volgens in zenders wetenschap beteekent 't: voorbij gang en daarmee is 't uit. Dat 't óók „voorbijgang" beteekent wisten we ais kind ai van onzen meester en onze ouders: en weten we waarlijk, hoe is'ttoch heusch mogelijk, hedeii nog. In de Geref. Dogmatiek van dr. Bavinck, 4e deel, bldz. 301 staat: „Als de Heere dat bloed aan de huisdeur zag, was Hij verzoend, legde Hij zijn toorn af en ging Hij sparend voorbij en dan schrijft deze geleerde er bij 't Hebr. woord en 'tGrleksche met de beduidenis van over iets heenschrijden, voorbijgaan". Uit dat „over iets heenschrijden kan den inzender reeds bescheidenlijk blijken, dat Pascha nog iets meer inhoudt dan „voorbij gaan". In Jes. 31 5 staat: doorgaande zal Hij Jeruzalem óók uithelpen, en de kanttee- kenaar zegt, dat, „doorgaan" hier door 't zelfde woord wordt vertaald als elders „door tocht" en „overspringen" en „voorbijgaan", welk woord „voorbijgaan'' weer in Amos 7 8 en in Amos 8 2 wordt overgezet als beteekener.deongestraft laten, overzien, verschoonen. Allerlei gedachten zitten aan dat woord „Pascha" vast en wie maar een beetje taal gevoel heeft, haalt ze er uit; en steeds zul len we, geheel los van de oorspronkelijke Hebreeuwsehe beteekenis van eenig woord, steeds in al onze artikelen toepassen, zelfs onder nog heviger knalvuur dan van dezen Dirkslandschen schutter, wat dr. Bavinck zegt in deel II, bldz. 74: „Al ons spreken van onzienlijke dingen is metafora, beeld, gelijkenis, poëzie, maar daarom spreken we toch niet onwaar en onjuist-, integendeel echte poëzie is waarheid, want zij berust op de gelijkenis, de overeenkomst, de ver wantschap van de verschillende geroepen van verschijnselen, heel de taal is daarop gebouwd. We handhaven 't Pascha van den Christus, want Hij kwam voor den dag uit de spe lonk; brak door de soldaten; ging uit en ging voorbij. Het tweede punt isde plaats van Jezus ziel. Die ging den hemel in, zegt de inzen der, want er staat: Hd is volbrachten: Heden zult ge met Mij in 't Paradijs zijn. Dusaan 't kruis heeft Jezus het helsche zielelijden in „volkomenheid gesmaakt". Over beide punten een kort antwoord. Het is volbracht. Maar is dan de Staat van Vernedering des Heilands geëindigd bij 't uit spreken van die woorden? fa, zegt de inzen der. Neen, zeggen wij. En waaromneen Als de Staat van Vernedering en dus de staat van Zijn lijden bij die woorden ophield, waarom kwam Hij dan niet onmiddellijk na dat woord van 't kruis. Maar in Joh. 19:28 staat Hierna Jezus, ziende dat alles volbracht was, opdat de Schrift vervuld zou worden, zeideMij dorst. Alles was volbracht, maar 't lijden door dorst nog niet; en 't sterven was ook niet afge loopen; en 't begraven ook nog niet. Wat bedeelde de Heiland dan met: Het is volbaccht Ditmijn einde nadert. Welk einde Wel, der vernedering, des lijdens, dat begonnen is bij de ontvangenis van Maria, toen 't Goddelijk Woord mensch werd, de menschelijke natuur aannam. Wanneer is er 't einde? Wel, op Zondagmorgen, toen Hij opstond, en toen pas op dat tijdstip Zijn verhooging intrad. Wanneer was het dus volbracht? In Geth- semaneh en aan 't kruis? Neer,op Zondagmorgen, toen Hij opstond toen pas had Hij de helsche smarten in „vol komenheid gesmaakt'zooals de inzender dit bijzonderlijk uitdrukt; toen pas ging de staat der vernedering in den staat van verhooging over. De inzender vergist zich dus, als hij dat volkomen smaken laat geiden alléén voor 't Kruis en Gethsemaneh. Zijn uitlegging van „Het is volbracht" is onjuist. Heden zult gij met Mij in 't paradijs zijn. In 't Paradijs, zegt de Inzender, en dus niet in de hel. Weer is de inzender onjuist, of oppervlak kig. Als Jezus' ziel in 't Paradijs geweest is, en düdr gebleven is met de ziel des moorde naars, hoe is dan Jezus ziel op Zondagmor gen in Zijn lichaam gekomendan moet toch Zijn ziel weer uit den hemel teruggekomen zijn? Of had Jezus twee zielen, één in't Pa radijs, die ddar aanhoorde het loflied van de verloste ziel des moordenaars én dan nog één, die op Zondagmorgen in 't doode lichaam kwam Neen 1 twee zielen had Hij nietmaar êén. Goed. Maar, die ééne ziel moest dan uit 't Paradijs om in Jezus lichaam te komen. Waar kwam toen die ziel? Natuurlijk in 't graf. Wat zag toen die ziel Want zooals de gezaligde zielen in den hemel alle denken en ervaren en bewustzijn hebben, zoo had Jezus ziel daar i» 't graf toch zeer zeker be- wustz^'n, omstraald als ze nog daarenboven was door Zijn Goddelijkheid. Wat zag die ziel Jezus lichaam, worste lend met den /Dood. Wat was Jezus ziel zich daar dan bewust Dit: dat Satan en de de Dood daér in dat graf bezig waren om Gods Raadsbesluit in zake de uitverkiezing volkomen te vernietigen want dit was 't Raadsbesluit Gods; dat Hij de verdorven menschelijke natuur nl. een lichaam voor de wormen en een ziel voor den eeuwigen dood door Christus reinigen en be houden zou, om onbevlekt éénmaal met een dan onsterfelijk lichaam en een gelouterde ziel voor eeuwig te zijn op de nieuwe aarde, waarop gerechtigheid wonen zou en zal. Stof zijt ge en tot stof zult ge wederkee- renZoo was de vloek over de zonde en daar staat nu De Dood naast Jezus li chaam en dat lichaam zal en moet vol gens hem tot stof, want dan blijft de vloek, en dan kan Jezus niet heerlijk opstaanmaar dan kan zijn uitverkoren volk ook niet op staan met een verheerlijkt lichaam. Endaar- om die ontzaglijke worsteling in dat Graf de Dood, die den worm te hulp roept om 't lichaam als aa3 te vernietigen en Jezus lichaam, dat niet mag verteren. Die worsteling tusschen den Dood en Jezu3 lichaam, ziet nu déir in 't graf de ziel, de denkende, bewuste, daar aanwezige ziel van Jezus, wachtend op de victorie van Jezus lichaam, om dan na die victorie op Zondag morgen in dat onoverwonnen, den Dood ge trotseerde lichaam in te gaan en dan met dat Lichaam door te breken door de schildwacht en 't Rabbounivan Maria's lippen in den hof te beluisteren. Wat was de Jezus ziel zich bewust Aan schouw 't. Die onreine, onheilige Dood, die laatste vijand, welke te niet moest gedaan worden, grijpt naar dat lichaam van 't vleesch- geworden Woord; van dien Godmensch, heilig en rein. Als een aristoeraat onder een troep vaga- bonden in een slaaplogies vol viezigheid, zoo iigt Jezus lichaam onder de macht van den Dood. En die vagebonden spreken ruwe taal en nemen den fijnen aristoeraat in hun midden en duwen hem en gaan naast hem staan en liggen ochneenons beeld is veel te zwak, oneindig te zwak, om maar in de verste verte te kunnen schilderen, wat Jezus ziel déar zich bewust was. Dat waren banden der hel; zielsbenauwdheid bij zoo'n aanschouwing. Want dat was alles, met om dat Jezus gezondigd had, maar omdat zijn volk gezondigd had en van God vervloekt wasHij droeg dat daar voor anderen, die willens en wetens den Dood verdiend had den. En Jezus ziel is zich van die verdoeming daar, die in ontbinding van den Godmensch echter niet eindigen zal, bewust. En Jezus ziel leed daaronder. De zielen der verdoemden lijden tot ln eeuwigheid; maar Jezus ziel leed in 't graf van af 't oogenblik, dat ze daar in de doods- spelonk kwamde smarten des doods heeft Jezus ziel óA&r gedragen, zich bewust zijnde de worsteling tusschen Dood en 't lichaam van Jezus, om dat tot stof te vernietigen. Jezus ziel begreep, dat 't daar ging om 't lichaam-, om de stof-, want vernielde de wormzijn stof, dan géén opstanding, en daar om jubelt de Apostel terecht: Graf, waar is uw overwinning? Ziel en lichaam naar den hemelzoo moest 't bij Jezus worden, met ziel en lichaam aan de rechterhand des Va ders met ziel en lichaam op de wolken ver schijnen om te oordeelenmet ziel en lichaam Hij als Koning in 't nieuwe Sion. en op dat lichaam loerde nu de worm.en van dat lichaam bleef hij afen dus k«n er zalige opstanding zijn der stof óók voor zijn volk. en daarom is 't sterven van zijn volk geen straf, maar een doorgang tot 't eeuwige leven, en hun stof zal weer tot een zalig lichaam worden, want Zijn opstanding is een pand c'.er onze. Wat beteekent dus „in volkomenheid ge smaakt?" 't Verlaten der woonstede Gods. De ontvangenis in Maria. Geboren onder de wet. 't Ongeloof zijns volks. De onkunde zij ner discipelen. (Ga achter mij, Satanaszoo spreekt Hij eens tot Petrus). De verzoeking in de woestijn, judas. Gethsemaneh. Gabatta. Golgotha, 't Graf. Wat was nedergedaald ter helle Al zijn lijden en strijd van de komst uit den hemel af tot zijn opstanding. Waar was Jezus ziel In 't Paradijs, daarna in de Doodsspelon--. Wat w33 Jezus zi-1 zich daar bewust?De worsteling tusschen dood eri Jezus stof. Hoe vond Jezus ziel dat Ze walgde eer.er- zijds toen ze den dood aan 't werk zag, maar was vol zielevreugd toen Jezus lichaam gaaf bleef, en zij in die nu heliige woonstede ingaan kon om nu voortaan nog een oogenblik onder de discipelen te r'.'n, rrr daarna met 'r'ver heerlijkte lichaam naar Boven te gaan en daar met dat van zonde gezuiverde lichaam bij al Gods heiligen te vertoeven. En kon Jezus ziel dier. doad zoo maar aan t werk zien Neen, dat was haar te veel maar God de Vader zou in de hel die ziel niet verlaten, en aan dat lichaam zou den heilige geen verderving overkomen. Wat was die hel daar? 't Bewustzijn in Jezus dat Hij aan de wormen werd overge- gegeven; de Koning der Koningen aan een knecht vol onreinheid en walging en dat voor bondbrekers, die zijn God tergden. Wat is 's menschen hel? 't Bewustzijn van eeuwig verlaten te zijn van God en van eeuwige verderving dee iichaams. Genoeg. Calvijn schrijft in zijn Institutie, biz. 504 „dat onder de godzaligs vaders niemand is, die ln zijn geschriften de nederdaling van Christus niet vermeldt ofschoon dezelve verschillend verklarend. En een groot theoloog onzer dagen schrijft „Het graf omsluit metterdaad den ondoor grondelijk mysterie en vooral waar Immanuel in 't graf wordt nedergelegd, staan we voor een verborgenheid, waar men met geen ai- gemeene frase af is. Want of we nu al op merken, dat Immanuel zijn geest stervend in de hand zijn Vadeisaaubevaldat hij den moordenaar betuigde nog dien eigen sterfdag met hem te zullen zijn in 't Paradijs; en dat zijn lichaam in den schoot der aarde rustte is dat metterdaad genoeg om u een klaar en helder inzicht te geven in 't ondoorgrondelijke, dat hier plaats greep? Vrijdagavond sluit hij stervend 'toog en pas Zondagmorgen verrijst hij uit 't geopend grafwat is er in dien tusachentijd gebeurd Had de Heere in dien tusschent^d geen be wustzijn en dan moet wei geantwoord ja, want hoe kon hij anders met den moordenaar in 't Paradijs zijn? Was er in de bange, lange ure, dat hij in 't graf lag, geen werk zaamheid Welke band en betrekking bestond er tusschen de vaneengescheiden deelen van zijn wezenziel en lichaam Hoe bleef de band werken tusschen den Zone Gods en die in 't Paradijs opgenomen ziel, en weder om tusschen die ziel en dat in 't graf be- slota» lichaam Ziedaar 't zware probleem aangeraakt En hij voegt er dit nog bijWie bij Jezus graf als met zijn zielsoog door de diepte wil boven verraadt méér liefde voor zijn Heiland, dan wie er gedachteloos bij staroogt. In elk geval staat dit wei vastdat inzenders verwijten aan ons adres, zijn gekerm over onze krant; en nog minder zijn paar welbe kende termen en krachtwoorden in staat geweest zijn, om hem verder te brengen dan ternauwernood tot de oppervlakte van 't be langrijke vraagstuk. En de door hem gebruikte drie teksten, te vinden in Brakels Redelijke Godsdienst le deel, bldz. 487 ons reeds bekend vóór de inzender ze gebruikte tegen ons, zijn niet in staat de kwestie op te lossen. Brakel ge bruikt die drie teksten tegen de Roomschen, en is dan zelfs nog in zijn verklaring van Ps. 16 10 voor ons niet te aanvaarden nochtans hebben we Braber hartelijk lief, al zijn we 't op dat stuk tot dat we nader overtuigd worden, met hem niet eens. Brakel gebruikt die teksten om te bewijzen, datjezus persoonlijk niet bij de verdoemden is geweest maar daarover loopt 't niet. De vraag is Waar is Jezus ziel en zijn bewustzijn dan wel geweest Wat heeft Jezus ziel „gesmaakt" na zijn kruisiging? Door plaatsgebrek eerst heden. Nog TE KOOP AANGEBODEN tegen bil lijken prijs: KOEPEENZAAD.JAAPJESPEEN, GRAS- en KLAVERZAAD. Mengsels voor kunstwelde 56 pond per bunder f34. Tevens te koop gevraagd UIENZAAD. Zendt prijs opgaaf. 10784 Aanbevelend, koopt en verkoopt alle soorten Werk- en Drachtige Paarden. 1G668 Beleefd aanbevelend. M1DDELHARNIS. ONTVANGEN zeer ruime keuze Chice Modellen. Nieuwste Nouveaute's KINDER- en KEUVELHOEDEN 12315 in groote verscheidenheid, Beleefd aanbevelend, A. 0. BAKKER.1 ÏTboTH - Dlrksland Groote sorteering in GOUD- en ZIL VERWERKEN, HORLOGES, KLOK- KEN - PENDULES - WEKKERS enz, Reparatlën aan alle Gouden- en Zil verwerken en aan uurwerken tegen scherp concurreerende prijzen. 10776 BELEEFD AANBEVOLEN 10022 De Bank leent gelden aan leden tegen 4'/s 'sjaars. Zij neemt gelden op tegen 3 's ook van niet-leden. Voorschotten kunnen dagelijks worden aan gevraagd bij een der leden van het bestuur, Kantooruren Donderdag- en Zaterdag avond van 6—8 uur. 8750 KasRlsr! JOH. HOLLEMAN. Dlrksland, i fi-fn -nir nt I nar,,,.r F. NlEUUGLANa», HAARDEN, KACHELS, FORNUIZEN HEIN- en PRIKKELDRAAD. 12317 38 NYYTEQHYVÖHaia R O T T fc n U A M. D# BL brengt t registers personen zijn toeg< worden 30sten grooten

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 2