Yrij blij vend:
Wielrijders!
VEERWAGEN.
Advértentiën.
INGEZONDEN STUKKEN.
P„ SLUIJg SommeSsdijk,
r
Jt 11015 LE
4B*»
P.BOÜTIANJMOtaillfl
Beleefd aanbevelend.
li
SCHILDERIJEN en
SFIEOELFABRIEK
Goudschesingel 173175
II
fMemagaz. Zandpad 8 208
Voorjaarsen Zomerhoeden. s
8e§ammeel
0. v.SoheSven, fVüddeüiarnis
iiniiÉiÉ Jirieiif
MYQHaiioa
•Z'ü tin ES72ÜH9S
'dlOQ ffBA 'f
IlflO STOOM» 011 ffiffl-
van opgamaakte en droog
toegeslagen wasschen.
ML SPOÖI As., Uieuw-Helvoet
Korte Pannekoekstr. 5
Let op adres.
VITËLL0
B. SUMS, Middtltanrfs.
Bouw ijjt - leliMt.
Koopt uw Rijwielen, Banden en On-
derdeelen bij
prima kwaliteit, prachtige afwerking,
scherp concurreerende prijzen.
(Kinderwagenband met staaldraad
voorradig.) 12324
De GOEDKOOPSTE en
SOLIEDSTE
met Electrische Bedrijfskraeht
IS ALLEEN GEVESTIGD
Hoek Hoveniersstraat
ROTTERDAM, Telefoon No.4645
Heeft geen Eilialen.
LIJSTEN in alle soorten op elke
Steeds voorradig
50 pCt. eiwit en vet.
PlIHA
zuiverheid Gegarandeerd.
Beleefd aanbevelend,
Een in uitstekende staat zijnde
VEERWAGEN te koop met ramen bij
Smederij - Rijtuighandel - Dirksland,
inrichting »VOORNE EN PUTTEN»
te Nieuw-Htlvoet bestaat een goede
gelegenheid tot het feeh&g&deleü
Aflevering binnen 8 dagen. Franco
terugzending. 11150
Het goedkoopste adres voor
de snoeptafels is bij
Denkt om mijn reclame bruidsui
kers, Kwatta chocolaad, De Jong
chocolaad, A. Dr essen chocolaad,
Toffee 1 cent p. st. Zonder naam
1 cent per stuk, Witte anijsbrok-
ken, Rose en bruine van 2 voor 1
cent en alle soorten Kussentjes en
Trekwerk. Alle soorten Va cents
artikelen. Zeer concurreerend.
li EE BESTS VEHPMÏE MS*
Adres voor Winkeliers 10456
er door versterkt, in groote lijnen wordt de
zaak uitééngezet.
Denk maar aan onze Deputaten-vergade
ringen I
Maar, eilacie, hoe werd mijn verwachting
teleurgesteld.
Al heel gauw had ik in onze groote dag
bladen (ik schrijf onze, maar bedoel dat na
tuurlijk in algemeenen zin; het zijn de dag
bladen van de overzijde. Zij komen nog al
eens achter. Maar meer en meer wordt er
propaganda gemaakt voor de pers. Dus dat
zal eerlang cok wel eens veranderen, is te
hopen
In enkele van onze groote dagbladen dan
las ik de verslagen. Maar ik heb m'n oogen
eens uitgewreven, 't Waren de ochtend-edi
ties. 'tZou dus kunnen dat ik nog slaperig
was
Maar 't was niet het geval.
Zij zijn in Arnhem bij mekaar geweest en
hebben daar 'n weinig „gezwamd". Dat is
nu wel geen mooi woord, maar in de straat
taal van onze groote steden is het ingebur
gerd en natuurlijk zullen de soldaten u ook
wel kunnen inlichten, wat het is. Een zuivere
definitie kan ik u niet geven, maar op slot
van zaken komt het hierop neer, dat men
redeneringen en besprekingen houdt tot in
het honderd toe, terwijl alles feitelijk niets
inhoudt, zinledig i3 „Regeeringszwam-
merij" was het, zei „Friesch Dagblad".
Natuurlijk deugde van heel de regeering
niets. Cort van der Linde moet maar van het
kussen af; Treub, daarvan deugt totaal niets;
en ten slotte de arme, da arme Postu-
ma! Die moet zeker aftreden!
Zoo ging het maar door, den langen, He
ven dag
Allemaal veroordeelingen.
Nu, de beste stuurlui staan aan wal!
Als ze zelf geroepen worden om te regee-
ren, kruipen ze in hun schulp. Ze willen er
niet van hooren
Zoo zijn de heeren nu eenmaal.
Maar het was alleen geen regeeringszwam-
merij. O, neen, het bekende trio moest het
ook ontgeldenKamerfractie der S. D. A. P.
Partijbestuur en „Volk"redactle I O, o, wat
'n slagen
En de heeren bestuurders lieten maar ra
zen. 't Zou den volgende dag wel weer in
orde komen
Dat wisten ze al vooruit.
En nu het punt, waarover ik het in vorige
„Pennekrassen" had hoor ik reeds vragen.
Over dienstweigeren, enz.
Over de voorstellen van Amsterdam IV
werd niet veel gezwamd. Zou later wel in
orde komen. Als de oorlog maar eens afge-
loopen was en de „Internationale" weer her
steld
Ze moesten zich maar niet dik maken. Ja,
*aar de dienstweigeraars! O, ja, da's waar
ook. Na, even 'n kleine motie. Die inhoudt,
dat principieele dienstweigeraars niet gestraft
mogen worden, maar voor andere diensten
in het land gebruikt moesten worden. Dat
is zoo goed als het anti-revolutionaire stand
punt I Dat heeft „Da Standaard" ook ver
scheidene malen bepleit. En ook Dg. Wisse
in zijn laatste brochure over „dienstweige
ring"! Dus ook al geen nieuws. Dat was al!
Het glanspunt van het congres was na
tuurlijk de rede van den leider, mr. Troelstra.
Die was in z'n fort. Donderend werd hij
toegejuicht, van tweespalt en oppositie geen
sprake meer.
Men moet niet te veel op de regeering
kappen De omstandigheden zijn er naar.
Postuma is nu eenmaal een zwakkeling,
dl# onder invloed va» anderen staat. Men
moet medelijden met hem hebbenEn Cort
v. d. Linden is 'n achtenswaardig man. Dat
daarover. Over de andere oppositie werd
niet meer gerept. Dié zaak ging de doofpot in.
Maar nu de Grondwetsherziening! Alsje
blieft niet te veel aan hechten, zei Troelstra.
Afwachten wat de organieke wetten zullen
brengen. Men weet, dat Algemeen Kiesrecht
het stokpaardje van hem is. Maar het is d'r
nog niet. De wetten, die uit de Grondwet
komen, die moeten 't em doen. Dat kunnen
wij, Anti-revolutionairen, ook in ons zak
steken, in de ooren knoopen en er ons voor
deel mee doen.
Want wat voor Troelstra het Algemeen
Kiesrecht is, is voor ons gelijkheid en vrij
heid van onderwijs
We zullen dan ook moeten afwachten, wat
de organieke wetten op dat punt zullen
brengen I
Zóó ging het er van door.
Bn als we onze zin niet krijgen, ging
Troelstra verder, dan doen we het op Rus
sische manier! Tusschen twee haakjes zij
vermeld, dat naar de voorloopige regeering
in Rusland een lang telegram van gelukwen-
schen was gezonden.
Ziezoo, nu weten we, waaraan we toe zijn
Dus geen socialisme, maar anarchisme i
Duidelijk bleek het weer. 'n Herhaling van
1903, neen, nog erger.
Maar voorloopig is daar nog geen kans
op. Daar heeft ons volk zijn populaire Ko
ningin te lief voor
Dat zal Troelstra ook wel weten.
Maar enfin, hij zei het dan toch maar.
En wij weten het ook vast!
Zoo was dan het Congres afgeloopen. Al
leen de rede van den leider gaf fleur er aan.
Het andere was „zwammerij", beteekende
Hiets.
Maar de laatste dag heeft ons veel geleerd,
heeft ons zoo tusschen de regels door ge
zegd, dat er nog geen pacificatie te verwach
ten is en openlijk laten uitkomen, dat de
socialisten om hun doel te bereiken voor
niets zullen terugdeinzen, al moest het dan
gebeuren op z'n Russisch
Kr. H. K.
uitleggers het. Zóó leert het ons ookGrave-
meijers Dogmatiek.
De geheele handeling met het iam wordt
genoemd: „des Heeren Pascha" vers 11 en
is een schaduwbeeld van Christus, van wien
Paulus in 1 Cor. 5: 7 zegt „Want ook ons
Pascha is voor ons geslacht, n.m. Christus".
Van een Pascha der bloemen, der Zon, van
het Kippenleven (de schrijver heeft zeker aan
de dure Paascheieren gedacht) der Vlinders,
ja zelfs van Christus, weet dus de Schrift
niets.
Onze Christelijke Kerk viert het Paasch-
feest als een herinneringsfeest van Chr. op
standing uit de dooden. (Niet van Zijn voor
den dag komen). Deze opstanding was het
zegel der Goddelijke goedkeuring op het vol
brachte verzoeningslijden en sterven des Mid
delaars.
Die Middelaar is volgens den schrijver, na
Zijn dood aan het kruis, waar de ziel plaatse
lijk in de hel, de plaats der rampzaligheid
afgedaald en heeft daar de helsche smarten
der rampzaligen hellevaart geleden en onder
gaan. Maar hoe moet ik dan de belofte van
Christus aan den stervenden moordenaars
Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn"
en Zijn uitroep aan het kruis „Het is vol
bracht verstaan Het woord „heden" sluit
toch iedere tusschenruimte buiten, en indien
Christus nog de hel3che smarten des ramp
zaligen moest lijden kon Hij niet in het open
baar uitroepen dat het „volbracht" wasVan
twee één dus. Of deze stelling is geheel onzin,
óf Hij die de waarheid zelve is heeft aan het
kruis onwaarheid gesproken.
Verder zegt de schrijver: „God heeft Zijn
ziel ia de hel niet verlaten, God waakteover
en bewaarde Jezus' ziel. Zij was daar niet
alleen. Zij was er wel in, maar onder de
schutse des Vaders".
Maar, Mijnheer de Redacteur! Het helielij
den bestaat toch>in de volkomene verlating
Gods. Voor wie niet volkomen van God ver
laten is, voor die bestaat geen plaats der ramp
zaligheid. Met God als Vader en Behoeder
in de hel zal deze een Hemel, zonder God
in den Hemel zou deze een hel zijn.
Daarbij Christus dood was de overwinning
over.den duivel en hoe kon Zijn ziel dan nog in
de hel aan den duivel worden overgegeven
Neen! Jezus ziel heeft in Gethsémane's hof
en aan het kruis het helsche zielelijden in
volkomenheid gesmaakt, gelijk iedere van
God ontdekte ziel dat eenignermate leert
kennen, wanneer zij als een worm zich kromt
onder den brandenden toorn van een Heilig
en rechtvaardig God zónder gezicht op den
Middelaar. Laat de schrijver even 1 Sam. 2:6
en Ps. 116:3 nalezen dan zal hij de taal der
Schrift beter keren verstaanwant volgens
zijn stelling komen wij in een vagevuur te
recht. Ook in Psalm 16:10 wordt het woord
„hel" genomen voor graf„Gij zult Mijne
ziel in de hel niet verlaten, waar dan stel
liger wijze op volgt: Gij zult niet toelaten
dat uw Heilige de verderving ziet".
Mijnheer de RedacteurHet heeft mi] ge
troffen, dat een Anti-revolutionair blad, dat
toch ten doel heeft haren lezers de Antirev.
beginselen overeenkomstig den lijddraad van
Gods dierbaar Woord voor te houden zulke
onnoozele, onschriftmatige en geheel Room-
sche stellingen als hoofdartikel in haar blad
opneemt en afdrukt. Ik kan toch moeilik ver
onderstellen dat de Redactie zich niet eens
de moeite geeft nota te nemen van hetgeen
haar ter drukpers geboden wordt. Dit zou
beslist onverontwoordelijk zijn met het oog
op haar lezers, die daardoor aan alle wind
van leer en dwaling zijn overgegeven.
ik ben op het courantengeschrijf bepaald
tegen en zou dan ook liefst gezwegen heb
ben, indien ik niet bepaald was bij deze
waarheid„Mijn volk gaat verloren omdat
het geen kennis heeft".
Het doet pijnlijk aan zooveel oppervlakkigs
uit Gereformeerde kringen te hooren.
Met dank voor de plaatsing.
C. BOGERD.
D'rirsland, April 1917.
Stationsweg, Dlrksland.
Naschrift op bovenstaande.
Mijnheer de Redacteur!
in mijn schrijven 13 een fout geslopen.
Waar staatln Ps. 1610Gij zult. is
het woord genomen van graf, waar dan stel
lig enz. enz. moet dit zijnIs het woord ge
nomen in denzelfden zin en gaat de niet ver
lating der ziel in de hel, vóór het niet toe
laten der verderving.
Dirksland. C. B.
De cople van Ingezonden Stukken, die niet ge
plaatst zijn, wordt niet teruggegeven.
Buiten verantwoordelijkheid van Redactie
en Uitgever».
Mijnheer de Redacteur!
In uw No. van 7 April, le blad, vond ik
onder het opschrift: „Paaschfeest of het feest
der doorbreking", een stukje, waarmee ik
het maar niet kan eens worden. Volgens dat
stukje beteekend het woord „Pascha" een...
voor den dag komen, uitkomen, doorbreken,
uitgaan. Ieder eenigzins ontwikkeld Christen
weet, dat de instelling van het Pascha plaats
had in den vreeselijken nacht, waarin Egypte's
eerstgeborenen door den doorgaanden verderf
engel werden neergeveld. Ook Israël zou dat
lot niet zijn ontgaan, indien niet God de
Heere had geboden, dat ieder huisgezin een
lam slachten, en van het bloed aan boven
dorpel en zijposten strijken zou. Het door dat
bloed geleekende huis zou dan worden „voor
bijgegaan", volgens Exodus 12:13 en 23. De
instelling van het Pascha sluit dus het begrip
„voorbijgang" in zich. Zóó vinden wij .het
ook overgezet in onze Nederlandsche taal.
Zóó begrijpen ook onze kantteekenaars en
Dit stuk kwam ons Vrijdagavond, na 't
afdrukken, pas onder de oogen en zHllen 't
daarom nu plaatsen.
Hoewel deze inzender wel wat al te veel
drukte verkoopt en een mond opendoet als
een schuurdeur, praat over „onzin" en dure
paascheieren en „ongereformeerd" en van
„Mijn volk gaat verloren" en van „opper
vlakkigheid uit Geref. kringen", en wat voor
moois meer, tot zelfs 't Vagevuur toe, zullen
we hem toch kort antwoorden. De stof is te
uitgebreid om volledig te kunnen zijn.
Hij heeft twee bezwarenle. Onze ver
klaring van 't woord Pascha. 2e. de ver
blijfplaats van Jezus ziel na de kruisiging.
Wij zeiden: Pascha beteekent: voor den
dag komener uitkomen er doorbreken
er uitgaan. Dat mag niet, want volgens in
zenders wetenschap beteekent 't: voorbij
gang en daarmee is 't uit.
Dat 't óók „voorbijgang" beteekent wisten
we ais kind ai van onzen meester en onze
ouders: en weten we waarlijk, hoe is'ttoch
heusch mogelijk, hedeii nog. In de Geref.
Dogmatiek van dr. Bavinck, 4e deel, bldz.
301 staat: „Als de Heere dat bloed aan de
huisdeur zag, was Hij verzoend, legde Hij
zijn toorn af en ging Hij sparend voorbij
en dan schrijft deze geleerde er bij 't Hebr.
woord en 'tGrleksche met de beduidenis van
over iets heenschrijden, voorbijgaan".
Uit dat „over iets heenschrijden kan den
inzender reeds bescheidenlijk blijken, dat
Pascha nog iets meer inhoudt dan „voorbij
gaan". In Jes. 31 5 staat: doorgaande zal
Hij Jeruzalem óók uithelpen, en de kanttee-
kenaar zegt, dat, „doorgaan" hier door 't
zelfde woord wordt vertaald als elders „door
tocht" en „overspringen" en „voorbijgaan",
welk woord „voorbijgaan'' weer in Amos
7 8 en in Amos 8 2 wordt overgezet als
beteekener.deongestraft laten, overzien,
verschoonen.
Allerlei gedachten zitten aan dat woord
„Pascha" vast en wie maar een beetje taal
gevoel heeft, haalt ze er uit; en steeds zul
len we, geheel los van de oorspronkelijke
Hebreeuwsehe beteekenis van eenig woord,
steeds in al onze artikelen toepassen, zelfs
onder nog heviger knalvuur dan van dezen
Dirkslandschen schutter, wat dr. Bavinck
zegt in deel II, bldz. 74: „Al ons spreken
van onzienlijke dingen is metafora, beeld,
gelijkenis, poëzie, maar daarom spreken we
toch niet onwaar en onjuist-, integendeel
echte poëzie is waarheid, want zij berust
op de gelijkenis, de overeenkomst, de ver
wantschap van de verschillende geroepen van
verschijnselen, heel de taal is daarop gebouwd.
We handhaven 't Pascha van den Christus,
want Hij kwam voor den dag uit de spe
lonk; brak door de soldaten; ging uit en
ging voorbij.
Het tweede punt isde plaats van Jezus
ziel. Die ging den hemel in, zegt de inzen
der, want er staat: Hd is volbrachten:
Heden zult ge met Mij in 't Paradijs zijn.
Dusaan 't kruis heeft Jezus het helsche
zielelijden in „volkomenheid gesmaakt".
Over beide punten een kort antwoord.
Het is volbracht. Maar is dan de Staat van
Vernedering des Heilands geëindigd bij 't uit
spreken van die woorden? fa, zegt de inzen
der. Neen, zeggen wij. En waaromneen
Als de Staat van Vernedering en dus de
staat van Zijn lijden bij die woorden ophield,
waarom kwam Hij dan niet onmiddellijk na
dat woord van 't kruis. Maar in Joh. 19:28
staat
Hierna Jezus, ziende dat alles volbracht
was, opdat de Schrift vervuld zou worden,
zeideMij dorst.
Alles was volbracht, maar 't lijden door dorst
nog niet; en 't sterven was ook niet afge
loopen; en 't begraven ook nog niet.
Wat bedeelde de Heiland dan met: Het is
volbaccht Ditmijn einde nadert. Welk
einde Wel, der vernedering, des lijdens, dat
begonnen is bij de ontvangenis van Maria,
toen 't Goddelijk Woord mensch werd, de
menschelijke natuur aannam. Wanneer is er
't einde? Wel, op Zondagmorgen, toen Hij
opstond, en toen pas op dat tijdstip Zijn
verhooging intrad.
Wanneer was het dus volbracht? In Geth-
semaneh en aan 't kruis?
Neer,op Zondagmorgen, toen Hij opstond
toen pas had Hij de helsche smarten in „vol
komenheid gesmaakt'zooals de inzender dit
bijzonderlijk uitdrukt; toen pas ging de staat
der vernedering in den staat van verhooging
over.
De inzender vergist zich dus, als hij dat
volkomen smaken laat geiden alléén voor
't Kruis en Gethsemaneh. Zijn uitlegging van
„Het is volbracht" is onjuist.
Heden zult gij met Mij in 't paradijs zijn.
In 't Paradijs, zegt de Inzender, en dus niet
in de hel.
Weer is de inzender onjuist, of oppervlak
kig. Als Jezus' ziel in 't Paradijs geweest is,
en düdr gebleven is met de ziel des moorde
naars, hoe is dan Jezus ziel op Zondagmor
gen in Zijn lichaam gekomendan moet toch
Zijn ziel weer uit den hemel teruggekomen
zijn? Of had Jezus twee zielen, één in't Pa
radijs, die ddar aanhoorde het loflied van de
verloste ziel des moordenaars én dan nog
één, die op Zondagmorgen in 't doode lichaam
kwam
Neen 1 twee zielen had Hij nietmaar êén.
Goed. Maar, die ééne ziel moest dan uit 't
Paradijs om in Jezus lichaam te komen.
Waar kwam toen die ziel? Natuurlijk in
't graf. Wat zag toen die ziel Want zooals
de gezaligde zielen in den hemel alle denken
en ervaren en bewustzijn hebben, zoo had
Jezus ziel daar i» 't graf toch zeer zeker be-
wustz^'n, omstraald als ze nog daarenboven
was door Zijn Goddelijkheid.
Wat zag die ziel Jezus lichaam, worste
lend met den /Dood.
Wat was Jezus ziel zich daar dan bewust
Dit: dat Satan en de de Dood daér in dat
graf bezig waren om Gods Raadsbesluit in
zake de uitverkiezing volkomen te vernietigen
want dit was 't Raadsbesluit Gods; dat Hij
de verdorven menschelijke natuur nl. een
lichaam voor de wormen en een ziel voor den
eeuwigen dood door Christus reinigen en be
houden zou, om onbevlekt éénmaal met een
dan onsterfelijk lichaam en een gelouterde
ziel voor eeuwig te zijn op de nieuwe aarde,
waarop gerechtigheid wonen zou en zal.
Stof zijt ge en tot stof zult ge wederkee-
renZoo was de vloek over de zonde
en daar staat nu De Dood naast Jezus li
chaam en dat lichaam zal en moet vol
gens hem tot stof, want dan blijft de vloek,
en dan kan Jezus niet heerlijk opstaanmaar
dan kan zijn uitverkoren volk ook niet op
staan met een verheerlijkt lichaam. Endaar-
om die ontzaglijke worsteling in dat Graf
de Dood, die den worm te hulp roept om 't
lichaam als aa3 te vernietigen en Jezus
lichaam, dat niet mag verteren.
Die worsteling tusschen den Dood en Jezu3
lichaam, ziet nu déir in 't graf de ziel, de
denkende, bewuste, daar aanwezige ziel van
Jezus, wachtend op de victorie van Jezus
lichaam, om dan na die victorie op Zondag
morgen in dat onoverwonnen, den Dood ge
trotseerde lichaam in te gaan en dan met dat
Lichaam door te breken door de schildwacht
en 't Rabbounivan Maria's lippen in den
hof te beluisteren.
Wat was de Jezus ziel zich bewust Aan
schouw 't. Die onreine, onheilige Dood, die
laatste vijand, welke te niet moest gedaan
worden, grijpt naar dat lichaam van 't vleesch-
geworden Woord; van dien Godmensch,
heilig en rein.
Als een aristoeraat onder een troep vaga-
bonden in een slaaplogies vol viezigheid,
zoo iigt Jezus lichaam onder de macht van
den Dood. En die vagebonden spreken ruwe
taal en nemen den fijnen aristoeraat in hun
midden en duwen hem en gaan naast hem
staan en liggen ochneenons beeld
is veel te zwak, oneindig te zwak, om maar
in de verste verte te kunnen schilderen, wat
Jezus ziel déar zich bewust was. Dat waren
banden der hel; zielsbenauwdheid bij zoo'n
aanschouwing. Want dat was alles, met om
dat Jezus gezondigd had, maar omdat zijn
volk gezondigd had en van God vervloekt
wasHij droeg dat daar voor anderen, die
willens en wetens den Dood verdiend had
den.
En Jezus ziel is zich van die verdoeming
daar, die in ontbinding van den Godmensch
echter niet eindigen zal, bewust.
En Jezus ziel leed daaronder.
De zielen der verdoemden lijden tot ln
eeuwigheid; maar Jezus ziel leed in 't graf
van af 't oogenblik, dat ze daar in de doods-
spelonk kwamde smarten des doods heeft
Jezus ziel óA&r gedragen, zich bewust zijnde
de worsteling tusschen Dood en 't lichaam
van Jezus, om dat tot stof te vernietigen.
Jezus ziel begreep, dat 't daar ging om
't lichaam-, om de stof-, want vernielde de
wormzijn stof, dan géén opstanding, en daar
om jubelt de Apostel terecht: Graf, waar is
uw overwinning? Ziel en lichaam naar den
hemelzoo moest 't bij Jezus worden, met
ziel en lichaam aan de rechterhand des Va
ders met ziel en lichaam op de wolken ver
schijnen om te oordeelenmet ziel en lichaam
Hij als Koning in 't nieuwe Sion. en op
dat lichaam loerde nu de worm.en van
dat lichaam bleef hij afen dus k«n er zalige
opstanding zijn der stof óók voor zijn volk.
en daarom is 't sterven van zijn volk geen
straf, maar een doorgang tot 't eeuwige leven,
en hun stof zal weer tot een zalig lichaam
worden, want Zijn opstanding is een pand
c'.er onze.
Wat beteekent dus „in volkomenheid ge
smaakt?" 't Verlaten der woonstede Gods.
De ontvangenis in Maria. Geboren onder de
wet. 't Ongeloof zijns volks. De onkunde zij
ner discipelen. (Ga achter mij, Satanaszoo
spreekt Hij eens tot Petrus). De verzoeking
in de woestijn, judas. Gethsemaneh. Gabatta.
Golgotha, 't Graf.
Wat was nedergedaald ter helle Al zijn
lijden en strijd van de komst uit den hemel
af tot zijn opstanding.
Waar was Jezus ziel In 't Paradijs, daarna
in de Doodsspelon--.
Wat w33 Jezus zi-1 zich daar bewust?De
worsteling tusschen dood eri Jezus stof.
Hoe vond Jezus ziel dat Ze walgde eer.er-
zijds toen ze den dood aan 't werk zag, maar
was vol zielevreugd toen Jezus lichaam gaaf
bleef, en zij in die nu heliige woonstede ingaan
kon om nu voortaan nog een oogenblik onder
de discipelen te r'.'n, rrr daarna met 'r'ver
heerlijkte lichaam naar Boven te gaan en
daar met dat van zonde gezuiverde lichaam
bij al Gods heiligen te vertoeven.
En kon Jezus ziel dier. doad zoo maar aan
t werk zien Neen, dat was haar te veel
maar God de Vader zou in de hel die ziel
niet verlaten, en aan dat lichaam zou den
heilige geen verderving overkomen.
Wat was die hel daar? 't Bewustzijn in
Jezus dat Hij aan de wormen werd overge-
gegeven; de Koning der Koningen aan een
knecht vol onreinheid en walging en dat voor
bondbrekers, die zijn God tergden.
Wat is 's menschen hel? 't Bewustzijn van
eeuwig verlaten te zijn van God en van
eeuwige verderving dee iichaams.
Genoeg.
Calvijn schrijft in zijn Institutie, biz. 504
„dat onder de godzaligs vaders niemand is,
die ln zijn geschriften de nederdaling van
Christus niet vermeldt ofschoon dezelve
verschillend verklarend.
En een groot theoloog onzer dagen schrijft
„Het graf omsluit metterdaad den ondoor
grondelijk mysterie en vooral waar Immanuel
in 't graf wordt nedergelegd, staan we voor
een verborgenheid, waar men met geen ai-
gemeene frase af is. Want of we nu al op
merken, dat Immanuel zijn geest stervend in
de hand zijn Vadeisaaubevaldat hij den
moordenaar betuigde nog dien eigen sterfdag
met hem te zullen zijn in 't Paradijs;
en dat zijn lichaam in den schoot der aarde
rustte is dat metterdaad genoeg om u
een klaar en helder inzicht te geven in 't
ondoorgrondelijke, dat hier plaats greep?
Vrijdagavond sluit hij stervend 'toog en pas
Zondagmorgen verrijst hij uit 't geopend
grafwat is er in dien tusachentijd gebeurd
Had de Heere in dien tusschent^d geen be
wustzijn en dan moet wei geantwoord ja,
want hoe kon hij anders met den moordenaar
in 't Paradijs zijn? Was er in de bange,
lange ure, dat hij in 't graf lag, geen werk
zaamheid Welke band en betrekking bestond
er tusschen de vaneengescheiden deelen
van zijn wezenziel en lichaam Hoe bleef
de band werken tusschen den Zone Gods en
die in 't Paradijs opgenomen ziel, en weder
om tusschen die ziel en dat in 't graf be-
slota» lichaam
Ziedaar 't zware probleem aangeraakt
En hij voegt er dit nog bijWie bij Jezus
graf als met zijn zielsoog door de diepte
wil boven verraadt méér liefde voor zijn
Heiland, dan wie er gedachteloos bij staroogt.
In elk geval staat dit wei vastdat inzenders
verwijten aan ons adres, zijn gekerm over
onze krant; en nog minder zijn paar welbe
kende termen en krachtwoorden in staat
geweest zijn, om hem verder te brengen dan
ternauwernood tot de oppervlakte van 't be
langrijke vraagstuk.
En de door hem gebruikte drie teksten, te
vinden in Brakels Redelijke Godsdienst le
deel, bldz. 487 ons reeds bekend vóór de
inzender ze gebruikte tegen ons, zijn niet
in staat de kwestie op te lossen. Brakel ge
bruikt die drie teksten tegen de Roomschen,
en is dan zelfs nog in zijn verklaring van
Ps. 16 10 voor ons niet te aanvaarden
nochtans hebben we Braber hartelijk lief,
al zijn we 't op dat stuk tot dat we nader
overtuigd worden, met hem niet eens. Brakel
gebruikt die teksten om te bewijzen, datjezus
persoonlijk niet bij de verdoemden is geweest
maar daarover loopt 't niet. De vraag is
Waar is Jezus ziel en zijn bewustzijn dan
wel geweest Wat heeft Jezus ziel „gesmaakt"
na zijn kruisiging?
Door plaatsgebrek eerst heden.
Nog TE KOOP AANGEBODEN tegen bil
lijken prijs: KOEPEENZAAD.JAAPJESPEEN,
GRAS- en KLAVERZAAD. Mengsels voor
kunstwelde 56 pond per bunder f34. Tevens
te koop gevraagd UIENZAAD. Zendt prijs
opgaaf. 10784
Aanbevelend,
koopt en verkoopt alle soorten Werk- en
Drachtige Paarden. 1G668
Beleefd aanbevelend.
M1DDELHARNIS.
ONTVANGEN zeer ruime keuze
Chice Modellen. Nieuwste Nouveaute's
KINDER- en KEUVELHOEDEN
12315 in groote verscheidenheid,
Beleefd aanbevelend, A. 0. BAKKER.1
ÏTboTH - Dlrksland
Groote sorteering in GOUD- en ZIL
VERWERKEN, HORLOGES, KLOK-
KEN - PENDULES - WEKKERS enz,
Reparatlën aan alle Gouden- en Zil
verwerken en aan uurwerken tegen
scherp concurreerende prijzen.
10776 BELEEFD AANBEVOLEN
10022
De Bank leent gelden aan leden tegen
4'/s 'sjaars.
Zij neemt gelden op tegen 3 's
ook van niet-leden.
Voorschotten kunnen dagelijks worden aan
gevraagd bij een der leden van het bestuur,
Kantooruren Donderdag- en Zaterdag
avond van 6—8 uur. 8750
KasRlsr! JOH. HOLLEMAN. Dlrksland,
i fi-fn -nir nt I nar,,,.r
F. NlEUUGLANa»,
HAARDEN, KACHELS, FORNUIZEN
HEIN- en PRIKKELDRAAD. 12317
38 NYYTEQHYVÖHaia
R O T T fc n U A M.
D# BL
brengt t
registers
personen
zijn toeg<
worden
30sten
grooten