Zaterdag April 1917, voor de Knidhollandüehe en Keenwsehe Eilanden. Eerste Blad. m 82 Jaargang N°, 2278. Antirevolutionair IN HOC SIGNO VINCES r Is dat id 1901 gebeurd? OP OEN UITKIJK.' I W. BOEKHOVEN Zonen, SOMMELSDIJK. Is&ssreoKM», SJ®. Alle gliifefeesi voor Heösclle feesteisuS, AdvenesiêlêsB en verdere Administratie fraiie® toe te eenden aasi de ÜSSgrevets i.) „HIT mums HUT3» DINERS 60 eest ga hooger. LOGIES MET OMTBÜT Mrlair R. C. F. i LEB-Koom ff ei door fed®? aanb®voïes! indues. PENNEXRASSEN. .-f in tnd- luur, I.m. N. 741 eheid vas.. ij z'n voor .'t zoo ïerkt, it de geluk :st hij rmte, ;fters it de r op laten ioor- lkaar Daar dat over goed. ïooie ij al- orde imen acht rede rust Pêse Courant wnohgnt ®lkea Woensdag ea isterdsg, JUwimeiEtentsprijs pe? drie saaanisn h. g. g. 50 Ceat bij vooruitbetaling. RmiteBland bij vooruitbetaling f 4,59 per Jaar. AfeonisrSyko nummers 5 Oeat, UITGEVERS: Aéverteatiëa 10 O «at per rsgd #/s maal. Reclames 20 p&g ?®gd. Boekaankondiging 5 Cent psr regel en 4/s staal» MeBstssnvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent par plaatsing. Qroote lettere en vignetten urordoa berekend naar de plaatsruimte die a§ beslaan, Aëverfentiën worden issgewashi tot Dinsdag- en Vrgöapaorgsn 10 uur. r Nog steads wordt de meening ver kondigd, dat in 1901 de antithese leus ontstaan is en dat die de politiek heeft vervalseht. We kunnen ons hij die mee ning niet neerleggen. In 1901 is niets bijzonders gebeurd. Hoe was de toestand voordien'? Na de wet van 1878, toen minister Oappeijne geheel het Ohr. ge-, zinde volk ia een petitionnement zich deed uitspreken tegen de Schoolwet, was dit reeds een gunstig teeken van aanstaande toenadering tusschen Anti revolutionairen en Roomschen, een toe nadering, die er na de Grondwetsher ziening van 1887 als gevolg der stem bus, toe leidde, dat optrad 't eerste Ohr. Kabinet. Dit viel in 1891, endaar- op volgden liberale Kabinetten 't Mi nisterie van Tienhoven dat van Roell- van Houten, en dat van Pierson-Bor- gesius. Daarna dat van Kuijper. Maar dat dit Kabinet kon ontstaan was niet iets kunstmatigs, iets onna tuuriijks waaraan een glimp of schijn van iets natuurlijks kleefde, maar was de natuurlijkheid zelve. Zeker, de Roomsch-Kathoiieken had den vóór '78 zich menigmaal verbroe derd met de Liberalen en vooral onder Koning Willem I, maar oak na de Aprilbeweging in '1853, toen de Bis schoppen hier kwamen was 't tusschen Roomschen en Liberalen koek en ei. Doch door den schoolstrijd kwam de kentering en juist 't drijven ea dwin gen der Liberalen naar kienking van t Ohr. levensbeginsel, dat zich vooral toen in den schoolstrijd concentreerde, joeg Roomsch en Onroomsch, voorzoo- ver dit voor do sehooivrijheid zich in teresseerde, op een hoop, En zeer na tuurlijk is 't ook, dat toen in 1888 do eerste vruchten in den vorm eener sub sidie in onzer schoot vielen, én de An ti's, maar ook de Roomschen op mid delen zonnen om bij elkander te blij ven, opdat niet maar één klein stukje maar de volle oogst kon worden inge zameld. Daar kwam nog meer bij. De Leerplichtwet had de oogen ge opend voor de overmacht van 't libe raal regime; men achtte de Ouderlijke macht aangerand; men achtte, dat de Staat wel op mocht treden, daar waar venvaarloozing kon geconstateerd wor den, maar dat ouders, die toch hun kinderen geregeld stuurden, in den Staatsdwang niet mochten worden op genomen; dat was een Staatsalmacht. die zeggenschap nam over 't zijn plicht- betrachtend Ouderlijk Gezag. Waar de kinderen ge-exploiteerd werdendoor de ouders uitgebuito jadaar was verwaarloozing van ouderlijke plichten en die ouders moesten door de wet op hun nummer gezet worden. Daarbijin de Leerplichtwet werd zelfs 't huison derwijs aan banden gelegd en aan Staats controle onderworpen. In één woord van Rechts zag men in, dat 't Kabi net Borgesius bezig was door de Staats macht één der pijlers van 't Staats- en maatschappelijk leven te ondermijnen, nl. 't Huisgezin en daarin de Ouderlijke macht. Maar er kwam nog iets bij. Datzelfde Kabinet had ingediend een wet op de ouderlijke macht, waarin bij verschil tusschen man en vrouw de kantonrech ter als scheidsman mocht ingeroepen, 6U zoodanig ingeroepen, dat de uitspraak van dezen arbiter voor beiden, man en vrouw beslissend was. Van Rechts vond men dat ondermijning van 't va derlijk gezagvan den man, die 't Hoofd is van 't gezin, en aan wien alléén tenslotte, de beslissing toekomt. De man, als hoofd des gezins, van Godswege, behoeft zich niet ais verplichting te zien opgelegd de uitspraak des rechters in huiselijke zaken, Niet do rechter, maar hij is de verantwoordelijke persoon. Rechts zag in dat artikel een aanranden van 't gezag des mans in 't huisgezin een ondermijning van 't woord Gods, dat de man is 't hoofd der vrouw;en dat dus de rechter wel adviseer en, raad - geven mocht maar de beslissing esjiig lijk en alléén bleef en blijft bij 't hoofd des gezins. Maar er kwam nog iets bij. Door dat zelfde Kabinet was ingediend een Armen wet, waarin aan de Kerk opgelegd werd haar boeken over de diaconie-uitgaven open te leggen aan de Staatsambtena ren Men vond dat gruwelijk. De Kerk van Christus is een vereeniging van broeders en zusters, die van liefdegaven hun armen ondersteunen. En zou men nu aan Staatsambtenaar inzage geven van wat 't "hart aan zijn broeders en zusters aanbiedt tot 'levensverzorging. Men beschouwde dat als een Staats machtverschrijding over 't innerlijke leven der Kerk; als een brutale aan matiging van den Staat om zich op die wijze met 't geestelijk liefdeleven onder elkaar, ais lidmaten van èèn Kerk en belijders van één Heere, te bemoeien en dat innerlijk leven te gaan confro- Leoren, bedillen en aan Staatsambte naren over te geven tot be- en veroor deeling. Wat gaat 't den Staat aan, wat ik mijn armen broeder in zijn nooddruft geef. tenzij de Staat de Aivader is en de Kerk de verwaarlooster is van hare kinderen- Neem nu die dingen bij mekaar, 't, Besef, dat aansluiting van Anti's en Roomschen de rechtsgelijkheid op school terrein, in 1889 begonnen, kou voort zetten als ze samengingen, 't besef dat er op staatsterrein machten aan 't werk waren, die knaagden aan 't huisgezin, aan 't vaderlijk gezag, aan de Kerk 't besef, dat in de Liberale Pers van die dagen die ondermijning aangepre zen, toegejubeld werd en als juist Staats beleid aanbevolen werd: is 't dan won der, dat Anti's en Roomschen en Chr. Historischen, als ware een onweer op til, zich bij elkander voegden. Yan zelf. Natuurlijk/ Zonder stem bus afspraken. Ieder met eigen program Alleen met stemuitruiling d.w z. de Anti's zouden den Roomsehen candidaat stemmen, als de Roomschen in een Antirev. district den Anti stemden. Maar overigenselke partij vrij. En zoo ontstond de coalitie, een compromis na de stembus. Hoe was elke partij opgetreden On der de leus handhaving der Christelijke beginselen van gezag en vrijheid. Maar dat was méér dan een leusde historie van 1878 af had die handhaving als beslist doel noodzakelijk gemaakt 't Christendom verwelkte en allerlei openbaring was er, dat in Kerk en School in Universiteit en Raadzaalin 't par ticuliere leven getornd werd aan de christelijke grondslagen van ons volk. »Verliberaliseeren 't volk® zoo was de thesis aan de Linkerzijde. En dos ont stond vanzelf de anti- thesisniet-libe- raliseeren, maar de christelijke vrijheid en de chr, wetenschap en 't chr. gezag, en een chr. politiek en een Chr. volks leven in gezin en kerk, en school en staat en Maatschappij. En dat doel bracht Roomsch en Anti en Chr. Historisch bij elkaar.als comité van verweer. Niet de concentratie is comité van Motel Restaurant Gedempte Bjeerensfeigesr 83A, 08P Direct nabij de HaoMiiasg, mim, f hm, f 1.50 en f 1.75 Tel, No. 1582. Aanbevelend, verweerde coalitie is het verwem- tegen verliberaliseering En dat is de coalitie ten huidige'dage nog. Maar een heel andere vraag isKan zoen doei ook regeeringskrachf,geven Is afwerenis oppositieook in staat tot ^zelfstandig opbouwen®tot »regeeren uit eigen levens wortel® Is er tegenover -verliberaliseerende poli tiek® ook een eigen zelfstandige Chris telijke politiek? En de tegenstanders zeggen Neen afweren kunt ge, maar opbouwen niet uw Christelijke politiek is krek de onze, Maar is dat zoo Wocr wordt êe werald gemaakt door vredegerucht;a 't Eija ds eerste cie'. In DeeessW gieg e? uit Lu -tochtend een uit- eepdjgijBg via Amerika era ia onderlinge ssmesfpukisg ovf v vrede te onderlisuidcien maar 't ketste terqg op de vos-harding van E\ geland. Dio ea d-a ea d e voorwaardsa Eioasten wat m$aw>l!igdi* één .woord: met ess houw m «en ssauw werd deiht- nocdigiüg geweien vau de hande;- t laateto nieuws ww? .teenAmerka gaat op 't oorlogspad. Toer, kwam onverwachts tie Russische revolutie, en allerlei elkasr tegensprekende geruchten vsa «ioorveehteB ea niet .döer» vechteu werden ia dt wereid g-worceu. Daarna de botuigiog. dat Roeland .afsag van ook maar da kleinste annexatie%a wou alleen vechten voor haar vrijheid niet om nieuw landsbesii. Dat maakte Duitsck- lands tocg los: ook dose wou met .vechten om laadsbezit; slechts osa eigen vrijheid en onafhankelijkheid. Zoo ie er dus een grondslag van samenwerking tusschen Rus land ea ÜuitscMaod. Ze vechten a lebeiom loutere oscfhaakeSijkh?id. Zo willen niets van elkaar stelen. Ze kannen dus ia vrede gaa!:> Isvea, Zoo is er dus kans, dat er vrede komt. tusschen Rusland en Daifechl&nd, maar gullen Bugoland en Frankrijk ea Italië en Amerika dit nu ahee st;i laten geworden Kunnen die geen .root werpen in dat Rus sische eten? Kuenea en zuilen die met gaaa werkes in 't g-'keim om heel die yredsibstniging in Rusland ie (tea; ges te dooven; -want dan wordt de .Entente swakker; de oude i-Boad slechts een 3-Bc<ud, Nochtans; de wereld hoopt al-eer, want so is moe, sielsmsos; se hoopt als eon te ringlijder bij 't opgap.u der soa. dat de verkwikking komt. Maar laten we voo'-sichtlg sijo. Niet al te blij Niet te veel optimist. Er zijn al zooveel teleurstellingen ge weest. Nochtans kan .ia 't Goddelijk be;.tel de dageraad der verlossing aanstaande zijp. Ea ieders bede stijgt daarvoor reeds lang omboog. Laten we afwachten dsn weg des Heersn, Want Hij alleen kan ds harten omkeeren. Nu de aardrijkskundigen vóór! Er zijn van die koppen, die op school voor de blindste kaart nooit verlegen stonden 'en die ook na hun schoolleeftijd in hun krant geen aardrijkskundige naam konden ontmoe ten of ze snuffelden net zoo lang, tot ze precies wisten te zeggen, waar het was. Fla ters zooals ik eens van een oefenaar hoorde die Johannes Hurs te Konstantinopel liet ver branden, zullen zij niet begaan. Welaan, zeg mij waar Pellnorm ligt. Strakke lijnen trekken om uw mond Het is een eiland, mijne heeren Gij weet het nóg niet Welnu een Duitsch eiland Gij schudt het hoofd, gij meent, dat Zulk een vraag alleen toelaatbaar is op de weer begonnen onderwijzersexamens, waar men graag die dingen vraagt, welke voor gewone beschaafde en ontwikkelde menschen verborgen zijn 't kan wel wezen, maar geneer u nietik wist het ook niet. Ondanks meer dan één afgelegd examen en ondanks vele jaren journalistiek. V/at men niet weet, zoekt men. Waar zijn anders atlassen, aardrijkskundige leesboeken, encyelopaediën enz. goed voor, als rnen alles in z'n hoofd zou moeten .heb ben? Als ik es examens regelen mocht, dan zouden de jongelui, nu jal het noodlge in hun hoofd moeten hebben een leeg hoofd :is een hol vat en rammelt geweldig maar ze zouden mij vooral pok toonen moeten, dat ze viug den weg wisten te vinden in een flinke boekenkast en goed ingerichte biblio theek. Om op Peilnorm te komen. Het is een klein, aangeslibt en omdijkt, noordfriesch eilandje op de kust van Slees- wijk, slechts 38 K.M2. groot en met een paar duizend inwoners. Een stil, vergeten plekje dus. Het zal in deze vreeselijke dagen óók z'n tol wel aan den Oorlog hebben moeten be talen en 't kan best zijn dat er Pellnormers liggen in de reuzengraven van Llthauen, van Roemenië, van Champagne en waar niét al. De bevolking zal er, als op de meeste van die eilanden van Frieschen stam zijnzij is protestantsch, kerksch, en als we uit verschil lende Duitsch-christelijke romans hebben kunnen opmaken, wat wij zouden noemen overwegend-ort hodox. Men hoort van haar nooit iets. Wat zeker geen slecht teeken is als bewoners van eilanden, kusten, riffen enz. een zekere vermaardheid kregen, dan is het in den regel niet om hun deugden. Nu echter werd hun eiland genoemd. Er staat daar n.l. als predikant zekere ds. Hansen en die heeft in 't begin der lijdens weken, op „Aschwoensdag" een feit bedre ven, dat volgens hem in geen driehonderd jaar was gebeurdhij heeft n.l. in het Piat- of Laag-Duitsch, de moeder-en omgangstaal dezer eilanden gepreekt. Dat ging blijkbaar niet buiten de gemeente om, want zij zong er bij, iees ik met een Laag-Duitsch,,psalm boek." Nu, wat zou dat, zegt men. Is het de moeite waard om voor een zoo'n feit in een uithoekje der wereld geschied onze aandacht te vragen in een tijd die van we reldhistorisch gebeuren zwaar is Ja, om tweeërlei redenen. We kunnen ons op de groofe gebeurtenis sen, waar we toch buiten staan, die we lij delijk moeten ondergaan, stomp kijken, ik ken er, wiens levens'avond is versomberden wier dood is verhaast door het él te sterk inleven in de gebeurtenissen van den dag. We moeten die óók es kunnen loslaten in de gemoedsstemming van den knaap, uit het bekende verhaal, die temidden van den gie renden storm rustig bleef, zeggende: „Mijn vader staat aan 't roer 1 En in de tweede plaats moeten wij niet vergeten, dat in zeer kleine feiten en gebeur tenissen zich soms een beginsel uitspreekt, dat van veel wijder strekking en toepassing is, dan men zoo oogenschijnlijk wei zeggen zou. Zooals men weet, is in Duitschland het Hoog-Duitsch, gelijk dit als „vreemde taal" ook op onze scholen onderwezen wordt, de officieele taal in Staat en Kerk. Gelijk dit bij ons het boeken. Nederlandsch is, dat nog weer niet hetzelfde is als de beschaafde omgangs taal en dat wel drie loopgraven diepte af staat van de omgangstaal des volks. Maar wat is nu het geval Wie onzer weieens over de oostergrenzen kwam, in den tijd van olim, toen 't nog een plezier was, om deze voor een kort uitstapje te passeeren, of ook wie weieens van die grens-Duitschers in ons eigen land ontmoette, die weet wel hoe ver dat Hoog-Duitsch vaak van de volkstaal af staat. Luther heeft zijn volk, die taal geschonken, door zijn bijbelvertaling. En zij is een groote zegen geweest i Toen Luther door zijn reformatie het jonge Duitschland tot zelfstandigheid riep en met energieken greep de jongelingshand losrukte die te lang aan de rokken van vrouwe Italië gehangen had, toen wés er geen Duitsche taal. Het volk sprak allerlei dialecten. De Kerk gebruikte het latijn. Ja, zelfs de meeste staatsstukken werden In deze taal-der-geleerden uitgevaardigd en eerst Trederik de Wijze, Luther's machtige beschermheer was er mee begonnen, om wet ten en staatsstukken te doen schrijven in een zeker kanselarlj-Duitsch, 'n echte stadhuis taal, arm en dor en vreemd aan 't oor des volks. Uit al die stukken en brokken heeft Luther 't massieve, klank- en beeldrijke Hoog-Duitsch gevormd en hij heeft door zijn bijbelvertaling en de massa's zijner geschriften zijn Duitsch volk lezen geleerd, aan 't lezen gezet en den grondslag gelegd voor dat rijke fonds van letterkunde, dat zijn volk na hem verworven heeft. Zelfs zijn felle tegenstanders erkennen dit. Zoo schreef nog in de 19e eeuw een ka tholiek godgeleerde Ignatius Dölinger: „Of wij Luther beminnen of haten, wij moe ten ons uitdrukken met zijn woorden, ja den ken met zijn gedachten 1" Luther heeft den eersten steen gelegd 'n hoeksteenvoor de eenheid des Duitschen volks, die in de 19e eeuw haar beslag kreeg en dat wijl hij bracht eenheid-van-taal. Maar.elk medaille heeft haar keerzij. Die taaleenheid, door middel van Luther's Hoog-Duitsch kon niet tot stand komen dan ten koste van den ondergang of de terug dringing der verschillende Germaansche om gangstalen. Kerk, Staat, School, letterkunde, aües werd verhoogduitscht en dit beweging ging zelfs in de 19e eeuw langs onze grenzen nog door ten koste van een zeer-veel op ons grens-Nederiandsch gelijkend dialect. De omgangstaal blijft dan wel bestaén, als er iets onuitvoerbaar is, dan is zij het. Maar zij krijgt in huis het zolderkamertje, waar men de dienstbode te bed legt. Toch heeft het een harde strijd gegeven eer Luther's taai de overhand behield. En had zij den Bijbel niet achter zich ge had, 't zou de vraag zijn of ze 't ooit ge wonnen had Toen zijn Bijbel uitkwam, hoorden b.v. de Zuid-Duitsehcrs haar niet te lezen, dan In een uitgave met verklarende kantteekeningen in hun dialect. En, nog sterkereen eeuw lang is langs de kusten van Noord- en Oost zee gelezen en gepreekt uit een Laag-Dult- sche bewerking van Luther's Hoog-Duitsche vertaling. Tóén pas was er het volk zoover, dat het de Hoog-Duitsche taal kon verstaan. En wat nu ds. Hansen deed, was niets an ders dan de historische band weeraanknoo- pen en na driehonderd jaar in de Laag-Duit- sche taal weer den godsdienst ielden. En al weet ik daar verder niets van, ik vermóéd, dat hij dit niet doet als „nieuwigheidsjager" noch het bedoelt als „attractie", maar dat hij, waar in den loop van vier eeuwen het cffi- cieeie Hoog-Duitsch nóg weer verder van de omgangstaal kwam af te staan, op déze wijze een poging waagt om in den weg der mid delen het Woord van God en het hart des volks dichter bij elkander te brengen. Nu voelt ieder, welk een algemeene vraag achter dit enkele feit opduikt. Hoe, op welke wijze, in welken vorm wordt het Woord Gods het best gebracht tot het oor des volks Des ganschen volks Zóó dat eenerzijds het heilige niet „gemeen" wordt gemaakt en anderzijds niet de vreemde vorm een belemmering werpt op den weg naar het hart, waarin de heilige dingen als „goed zaad" vallen moeten. Een dankbaar onderwerp ter overweging, later ook voor mij allicht ter bespreking. UITKIJK. Belofte maakt schuld. Indertijd schreef ik in „Pennekrassen" over de Sociaal-Democraten en de oorlog, over hun vóór en tegenstemmen der oorlogscre- dieten, wat zij mobilisatiecredieten noemden enz. enz. Dr. de Bruyne in de „De Voorzorg" had daarover eens een artikel geschreven, wat ik verder voor u uitwerkte. Maar, schreef ik, we moeten geduldig af wachten het congres, dat gehouden staat te worden. Dat zal natuurlijk wel belangrijk zijn! En allicht weten we dan van de plan nen der S. D. A. P. meer. Evenals ieder jaar had dat congres plaats de beide Paaschdagen, op het feest der op standing. Voorwaar een schrijnende tegenstelling I Ditmaal te Arnhem, Gelderlands mooie hoofdstad. Met spanning had ik er naar uitgezien. Want in dezen tijd van oorlogvoeren is het voor de S. D. A. P. heel moeilijk om op dat punt over beginsels te redeneren; Daarbij komt dan nog in de binnenlandsche politiek de aanhangige grondwetsrevisie met evenredige vertegenwoordiging en onderwijsbevrediging enz. En 'n feit is het toch, dat van zulke ver gaderingen kracht uitgaat. De partij wordt

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1