Woensdag 24 Januari 1917 voor de Zuidliollandsche en Keeuw^elie Eilanden, 'C c >e Oorlog. f 818te Jaargang N\ 2253. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Wie weef er raad met de Keik GEMEENTERAAD. Oeze Coas&aS versschgnt eiken Woensdag aa Zaterdag. Ij UITGEVERS: Abonnementsprijs pat drie saaamdea St. p. p. 60 €sat bij vooruitbetaling.' W. BOEKHOVEN ZonGB, Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar SOMMKLiSBlJK. ifeonderltjke nummers 5 Cent. htereoi». w«. BUITENLAMP. .Ad*örE®®elS® ïO oaat pas reg«* en \s «.aai, J&aoliss&aa M (tos rea»i. Boekaankondiging i Oea* pes regel en V» staal. j f?i©HStaasiwagon en Dianstaanbiedingee 50 Oenfc ps? plaatsing. 'b.»aose iettara en vignetten werden berekend naar de plaatsruimte die aij beslaan worden iagewaeht tot Dinsdag- en VrijdfMrssor^n i nr *6»- aSSïfe g&tpsa ««»ov «*»- SAflBHtf®.*»»**» %«SVrr8P!»8M4iit «--a» **r«Sf«'r tui. m&*+ 4*- flfls», Sj *«*#-%> Verleden week citeerden we een stuk uit den »Vrijz. Democraat* De kerk was oorzaak van de maatschappelijke misstanden, want zoo schreef dat Blad Als daar honderden, duizenden tienduizenden zijn die meenen, dat: voor bestrijding van maatschappelijke verkeerdheden, nog wat anders noo- dig is dan een kerk, onder wier lieer- schappij dergelijke misstandén zijn ont staan en gegroeid We toondeD aan, dat niet onder de heerschappij der kerk, maar onder de heersdhappij der wereld de misstanden zijn ontstaan, want dat de kerk de saamvergadering der geloovigen het geestelijk en stoffelijk heil zoekt der Maatschappij, krachtens het nieuwe, Godgewijde beginsel, dat door den Hei ligen Geest in het volk gelegd is; dat juist de kerk 't orgaan is om door den Dienst des Woords en der tucht de ge loovigen te doen optreden in en voor dte Maatschappij, zooals 't Woord Gods dat eiscbt. En daarom: Zoekt eerst'tKoninkrijk der hemelen en dan zullen alle dingen u worden toegeworpen Dat, en dat alleen, en dat uitsluitend is 't funda ment der kerk, vanwaar zij 't maat schappelijk werk opbouwt en opbouwen kan met succes. Eerst 'tgeloof; eerst 't Evangelieeerst 't Woord Godseerst de eere Godseerst Dienst des Woords eerst Godzaligheiddaarna de rest van 't leven en die rest is goed, om dat 't begin goed is. Gewiser kan inzinking komen in 't »levend< geloof't zuivere goud kan verduisterende kinderen Gods, de Kerk van Christus kan den aarden flesschen» gelijk worden en dan komt er een tijdelijke inzinking in de kerk; een tijdelijkeen die tijdelijke inzinking der kerk heeft tot gevolg een nalaten van protesten tegen de wereld; een kwaad bijna »goed< noemen en een niet flink uitkomen voor de zaak Gods ook in de verhoudingen des maatschap- pelijken levens; dan rooven Hofni en Pinehas de ark en zijn oorzaak dat zij in handen der Filistijnen komt, die onbesnedenen en dan noemt Pinehas' sterveüde vrouw haar kind»Ikabod, de eere is weg van Israël»; maar die ark komt teruq bij 't gejubel van David en zijn volk. Zoo dusde geloovigen kunnen in zinken, maar dan is hun ongeloofhun dood geloof, de oorzaak der Kerk- en Maatschappijtoestandenmaar is de kerk dan de kerk nog Is een tyfuslijder toerekenbaar voor de woorden in ijlende koorts gesproken? Is de kranke inbe- wusteloozen toestand nog de redelijke mensch, die verantwoordelijk is voor zijn niet-handelen En toch lazen we dezer dagon van een ernstig man deze regelen: Voor den Christen, wien de hel der maatschappelijke samenleving niet alleen maar een lijdelijke klacht op de lippen heeft gebracht, wordt de vraag of 't socialisme redding bren gen kan van al grooter belang. Wie weet er eigenlijk in deze wereld nog raad met 't Evangelie, en wie kan er nog gelooven in den invloed der kerk En hoe grooter de wanhoop, hoe krachtiger de geneigdheid om te luis - teren naar 't socialisme. Wie weet er nog raad met 't Evan gelie, de kerk, met haar ingezon* ken invloed Kan zij nog de hel der maatschappelijke samenleving temperen in haar zengenden gloed. En als de kerk 't niet kan, kan 't socialisme 't dan 't Socialisme kan de hel der samen leving nooit redden; omdat geen enkel economisch stelsel, hoe mooi ook voor gesteld, de maatschappij redden kan. Het socialisme, of 't dan sociaal democratisch heet of christen socialisme, kan wel meenen dat de kapitalistische Staat met zijn winst-drijfkracht de hel veroorzaakt en dat alleen een nieuwe productiewijze nl. allen voor één; nl. de reuzen coöperatienl. de gemeen schap der productiemiddelen't eenige middel is tot herstelmaar het socialisme als stelsel is onbekwaam tot verbetering. Het kwaad, de kapitalistische maat schappij, is niet buiten den mensch ontstaan, maar uit 't beginsel, dat in hem was Wel is elk mensch door de omstandigheden tot die winstmakerij overgegaanis 't machinewezen, handel en bedrijf, 't transporteeren, nieuwe ontdekkingen op allerlei gebied, oorzaak geweest, dat de mensch meegesleurd is hetzij willens, hetzij tegen wil en dank in dien maalstroom van goudzoekers en geldmakersmaar dat de mensch kon meegesleurd worden, lag em niet in dat winstbejag zelf, maar in dat booze hart, dat den Mammon als »één heer» diende, en daarom >den tweeden heer» niet dienen kon, 't Kapitalisme is geboren met den wil des volks. En die wil moet daarom ge bogen! 'tStelsel doet 't omniet; maar de mensch, die in alle stelsel fiasco maakt, als hij zijn wil niet stelt onder 't Woord Gods. 't Kapitalisme kon pas ontstaan on der en door de puur lagere, zelfzuch tig© natuur van den in het Paradijs gevallen zondaaren die natuur vond een prachtigen voedingsbodem in de nieuwe propuctiewijze, die zich als trust, bank, monopolie enz., krachtig open baarde. 't Kapitalisme is geen productiewezen, waar tegenover de bewuste mensch blanco staatdat hem is opgedrongen dat hem heeft overrompeldwaarin hij slechts lijdend, slechts meegetrokken werd als door de zuiging meegesleurd. De menseh is welbewust met die geldjacht meegegaan; en welbewust wist hij, dat hij zich aau die Mammon- vrucht dood zou eten, En even welbewust gaat hij nu weer met 't socialisme mee, die de bitterheid van 't heden poogt of beweert zoet te maken. Welbewust heeft hij de naasten liefde vertrapt en welbewust wil hij er weer tot terug; getuige onze Sociale Wetgeving sinds een 30 jaar. Wie weet er raad met de kerk Wel, de kerk zij kerk, en daarmee is haar roeping vervuld. Zij heeft zich niet voor een of ander economisch stelsel te ver klaren, maar den zondaar heeft zij op te zoekende Heiland was ook geen econoom; Hij koos geen partij in de Romeinsche sociale toestandenmaar Hij riep zondaars tot bekeering. Had Hij die, dan was Hem verder alle stel sel goedwant de vernieuwde mensch zou vanzelf een vernieuwd stelsel bren gen, Gode welgevallig. Moet dan de kerk niet getuigen tegen de hel der maatschappelijke samenleving? Natuurlijkjuist omdat die welbe wust door zondaars is gewrocht, moet ook het Evangelie, dat een redelijke godsdienst is, aan hen gepredikt worden. Aan den Mammon moet de oorlog verklaard door de kerkmaar door pre diking van 't heil in Christus Dat staat voorop En of er dan later een socialistische Staat groeien zalof een Staat waarin de kapitalist gebreideld is; wat voor Reformatie de Staat dan zal tegemoet gaanniemand weet het dan God alleen. Niemand heeft de toekomst in zijn hand. Maar de kerk heeft Gods getuigenis. Dat ze die instudeere met 't oog op den mensch als Mammondienaar, en de ver - betering der Maatschappij in den weg der liefde voor Hem en zijn medemensch. Wie weet er raad met de kerk En ons bescheiden antwoord is De kerk zij kerk; predikster van 't heil in Christus en tuchtmeesteresse van 't kwaad. Eu dan blijkt 'tde beste Christen is de beste burger. Maar duizenden staan los van de kerk. Hoe die te treffen? Die zijn niet te treffen, zonder een krachtig ingrijpen des Geestes. Daar moet de kerk om smeeken. Om uitstor ting van den Geest. En antwoordt God, zooals Hij tegenwoordig antwoordt in een oorlogsgedreun en het donderen van kanonnen, en in maatschappelijken wee dom, dan gaat de kerk vrij uit, als ze haar gebeden vermenigvuldigt, en be rouw oefent over vroeger dood geloof en te zwak belijden. De kerk kan daarom ook thans onder 't oordeel Gods rusten, omdat ze eertijds te traag was. Maar genezing daarvan is ook maar weer alleen te vinden in een terug zoeken van 'theil in Golgotha. Terug naar Golgotha! Want daar ligt haar bron, haar voedsel. En het water des levens en het brood des levens deele zij ook aan de wereld uit. DE TOESTAND. Met zorg wordt door velen de toekomst tegemoet gezien. De stilte die op alle gevechtsterreinen valt waar te nemen, wordt volgens de persbe richten in de verschillende landen benut tot groote voorbereidingen voor offensieve be wegingen die aanstaande zijn. De bladen in de centrale landen vermelden allerlei berichten over plannen der geallieer den, terwijl in de Entente-pers geruchten de ronde doen over voorgenomen maatregelen der midden-rijken. Van beide kanten kan men wel gelijk hebben, al zullen de berichten natuurlijk maar in de wilde weg gepubliceerd zijn. Immers het spreekt bij sa vanzelf dat beide partijen zich toerusten voor nog heviger strijd. En daartoe is de tijd, dat wegens weersgesteldheid en den toestand van terreinen, geen groote be wegingen kunnen worden ondernomen als vanzelf aangewezen. Maar uit verschillende uitlatingen en maat regelen valt ook op te maken dat de regee- ringen der oorlogvoerende volkea alle krach ten in het volk organiseeren' om straks in de finale worsteling niet onder te liggen. Op voorbeeld van Duitschland is Engeland, en naar het heet ook Rusland tot den bur gerdienstplicht overgegaan. In Groot-Brittanje vooral wordt al het mo gelijke gedaan om dezen maatregel door te voeren. Onder voorzitterschap van Lloyd George had Zondagmorgen weereen belangrijke con ferentie plaats, waarbij de verdeeling der mannelijke krachten besproken werd. En wat in het Pruisische Huis van Afge vaardigden werd gehoord, doet wel denken met welk een ernstigen wil men ook door den eindstrijd tegemoet gaat. Enkele stemmen daaronder, voorspelden zelfs niet veel goeds voor de neutralen. En wat deze thans reeds ondervinden gaat alle vroegere onderstellingen te buiten. Het duidelijkst is dit gebleken met Griekenland. En welk gevaar thans over de Zwitsersche bergen hangt, valt af te leiden uit de troe pen-concentraties die thans van de Italiaan- sche en Fransche zijde aan de grenzen van de kleine republiek plaats vinden. Natuurlijk met de noodige geruststellingen. Wat echter niet wegneemt dat de tegenpartij die verze keringen, om de Zwitsersche neutraliteit niet te zullen schenden voor louter taktiek houdt en daarom aan de tegenovergestelde zijde van zijn legers eveneens gaat samentrekken. Het eind van al die maatregelen kan ten slotte zijn, dat de eene partij de andere voor wil wezen en daarom het nadeel wil lijden van een inval in een neutraal land en heter op waagt om er nog een vijand bij te krijgen. Want dit zullen de voornaamste redenen zijn als de groote oorlogvoerenden het kleine Alpen-land nog ontzien. Het Zwitsersche leger zal in zijn bergstre ken, waar het zooveel voor heeft boven zijn tegenstanders, een geduchte macht blijken voor mogelijke invallers. Bovendien zou bij de overige neutralen een schending van de Zwitsersche neutraliteit geen gewenschte uit werking hebben. En daar Koning Gustaaf van Zweden heeft medegedeeld, dat tusschen de buiten den oorlog gebleven volken een nauwer samen werking is tot stand gekomen, doet dit een factor van beteekeiiis zijn. Veel wordt door de Pers bekend gemaakt maar tot nog toe is wel gebleken dat het belangrijkste in stilte wordt voorbereidt en geschiedt. Eerst als het een voldongen feit is wordt het den volke bekend. Een nieuwe Duitsche kaper maakt de zee voor Engeland onveilig. Groote ontsteltenis is in Engeland onder de reederijen veroorzaakt door de mededee- ling, dat opnieuw een gewapende Duitsche kaper, een Embden of een Möwe, de zeeën onveilig maakt en een groot aantal slacht offers heeft gemaakt. Het officieele Engelsche bericht luidt als volgt „De Admiraliteit meldt dat sinds eenigen tijd werd aangenomen, dat de volgende koop vaardijschepen, die reeds lang hadden moe ten aankomen, tot zinken waren gebracht door Duitsche duikbooten Engelsche Dramatist, Radnorshire Minich, Netherby Hall, Mount Temple, King George, Georgic en Valtaire FransclieNantes en Asniéres. Definitief bericht is thans uit Pernambuco ontvangen hetwelk deze veronderstelling be vestigt, maar op wat andere wijze. Er is een kaper aan het werk. In den avond van 15 Januari arriveerde het Japansche stoomschip Hudson Maru van Parnambuco met de gezagvoerders en 237 leden der bemanningen van eenige der ver loren schepen, welke tot zinken werden ge bracht op verschillende data tusschen 12 Dec. en 12 Januari. Bovendien werd het stoom schip Saint Theodore buit gemaakt en kreeg een prijsbemanning aan boord en werd het stoomschip Yarrowdaie aangehouden en weer weggezonden, met ongeveer 400 leden der bemanningen van andere getorpedeerde sche pen aan boord, die het aan land moest bren gen. Er is geen nader bericht ontvangen om trent hun lot". Men vreest voor het verlies van meerdere groote schepen. Gemeenteraad te NIEUW-HELVOET op Zaterdag 20 Jan. 1917 des morgens 9*/2 ure. i Voorz. de Burgemeester. Aanwezig alle leden behalve dhr. v. Har- tlngsveld. De Voorz. spreekt op deze eerste vergade ring in 1917, de gebruikelijke nieuwjaarswensch uit. De notulen der 2 vorige vergaderingen worden gelezen. Dhr. Kramer verzoekt voortaan geen dub bele notulen meer te lezen. De Voorz. zegt dat de secretaris geen voldoende tijd had, het zal zoo mogelijk voorkomen worden. De Voorz. deelt mee dat de verstrekking van cokes (door gebrek) is verminderd, per 2 weken 1 H. L. cokes en 1I2 H. L. steenkolen of 1 H.L. steenkolen. De cokes van Schiedam te betrekken, zooals gepoogd is, is mislukt. De Raad verleend machtiging voorioopig op deze wijze brandstoffen te verstrekken. De begrooting 1917 is van Ged.-Staten terugontvangen, de Raad heeft geweigerd het salaris van den Secr.-Gemeente-Ontvanger te verhoogen, zooals door Ged. Staten is voorgesteld. Dit college merkt echter op onder verwijzing naar eenige artikels der Gemeentewet, dat zij art. 212 niet kunnen toepassen, en derhalve de begrooting 1917 niet wenschen goed te keuren. Het dagelijksch bestuur stelt voor, de be grooting ook nu ongewijzigd te laten en in beroep te gaan bij de Koningin. Met alg. stemmen wordt aldus besloten. De Voorz. zegt dat de Koningin de Raad van State zal hooren en deze wel 1 of 2 leden zal oproepen, hij stelt daarom voor reeds nu een paar leden daartoe aan te wijzen. Als zoodanig worden benoemd de h.h. van Driel en v. d. Linde. Benoeming onderwijzeres 2e Openb. Lagere School. Voordracht de dames Jonker, Sauer, Koorn- neef Bongers en Breesnee. Met 5 tegen 1 stem op Mej. Jonker wordt Mej. Sauer be noemd. In behandeling komt de verordening op de winkelsluiting en de broodverordening, welke bij de leden hebben gecirculeerd. De Voorz. stelt voor de verordeningen in deze verga dering in beginsel, en in de volgende verga dering definitief vast te stellen. De oorzaak hiervoor is dat finnen 24 uur na de vast stelling aan Ged. Staten kennis moet gegeven worden omdat het strafbepalingen zijn. Ter- wille van de voorbereidende werkzaamheden is het gemakkelijker de vaststelling later te bepalen. Opgemerkt wordt dat de broodver ordening eerst kan uitgevoerd worden, als er weer als voorheen vrije handel is. Bruin en witbrood valt nu onder de Distributiewet. Zonder discussie aangenomen. Verder wordt aangenomen eene verordening tot het heffen van leges enz. benevens de invordering hiervan, welke eens per 3 maan den zullen worden verantwoord. De Gemeente heft nu reeds leges, doch het kwam B. en W. wenscheiijk voor, deze in eene verordening vast te leggen. Koninklijke Goedkeuring zal worden aangevraagd, dan kan ze 1 Juli a.s. in werking worden gesteld. Na rondvraag sluit de Voorz. de vergade ring. Gemeenteraad te HELLEVOETSLUIS, op Vrijdag 19 Januari 1917 des avonds 7.30 uur. Voorz. dhr. Vermaes. Alle leden aanwezig behalve dhr. Gallas Burgemeester, wegens ernstige ongesteldheid. De notulen der vorige vergadering zullen ter visie voor de leden gelegd worden goedkeuring kan dan in een volgende vergadering plaats vinden. Behan deling verordening Hoofd. Omslag, ontwor pen door de Comm. bestaande uit de hh. Gallas, de Boo, en Schlosser. Voornaamste punten zijnle. Aftrek noodzakelijk levens onderhoud van f 400 op f 500, 2e. kinderaf trek, f 25 voor elk kind beneden 16 jaar, met een maximum van 4 kinderen en 3e. Proges- sieve heffing. Dhr. Schlosser zegt dat deze 3 punten ook de Comm. waren opgedragendhr. Kerbert en andere leden ontkennen dit. De Notulen zal de Secretaris nazien. Intusschen vraagt dhr. Schlosser na afwer king der agenda, over de kwestie der Wa terleiding te mogen spreken. De Voorz. zegt dat dit zal afhangen vari pe besprekingen als het te laat wordt, zal hij de vergadering schorsen tot Maandag. De Notulen zijn nagezien en geven geen ophel dering. De Verordening wordt nu artikeisgewijze behandeld. Art. 1 bepaald om den H.O. te heffen tot een maximum van f 23200 (het bedrag dat Over 1917 zal worden geheven). Dhr. Schlosser wil dit bedrag verhoogen tot f 24000; moet de H. O. later hooger zijn, dan is wijziging van art. 1 telkens noodza kelijk. Dhr. Kerbert verklaart zich hiertegen de uitgaven worden al maar opgedreven, het bedrag van art. 1 zal voor B. en W. een rem zijn, om zuinig te zijn de middenstand wordt verbazend gedrukt. Dhr. Schlosser verlangt geen stemming; art. 1 wordt aangenomen. De heffing zal ge schieden volgens de artt. 4 tot en met 18 der Rijksinksmstenbelasting eveneens aftrek volgens art. 19 dier wet, voor pensioen, le vensverzekering enz. Dhr. de Klerk maakt eene berekening hoe groot de invloed zal zijn. Dhr. Schlosser bepleit aftrek op f 500; dhr. Kerbert verklaart zich er tegen, ook de kleine man moet zooveel mogelijk meebeta len aan de Gemeentebelasting, al is het be drag dan ook gering. Dhr. Schlosser zegt dat de mindere man het hoogste percentage betaalt, dat komt door de indirecte belastingen en noemt als voorbeeld de accijns op de suiker. Daartegenover merkt dhr. Kerbert zeer te recht op dat het hier niet gaat over de Rijks belastingen, doch over gemeentebelastingen, die suikergeschiedenis kan dus achterwege blijven. Dhr. Schlosser zegt dat het gaat over de draagkracht der inwoners. (Het standpunt van dhr. Kerbert is o.i. het juiste. Verslagg.). De aftrek wordf met 6 tegen 4 stemmen op f 500 gesteld. Dhr. Smit doet het voorstel kinderaftrek te verleenen voor elk kind beneden 16 jaar, boven het aantal van 4. Dus voor het 5e 6e enz. Wordt met 6 tegen 4 stemmen ver worpen. I ,1k M

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1917 | | pagina 1