Woensdag 24 Januari 1917
voor de Zuidliollandsche en Keeuw^elie Eilanden,
'C
c
>e Oorlog.
f
818te Jaargang N\ 2253.
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
Wie weef er raad met
de Keik
GEMEENTERAAD.
Oeze Coas&aS versschgnt eiken Woensdag aa Zaterdag. Ij UITGEVERS:
Abonnementsprijs pat drie saaamdea St. p. p. 60 €sat bij vooruitbetaling.' W. BOEKHOVEN ZonGB,
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar SOMMKLiSBlJK.
ifeonderltjke nummers 5 Cent. htereoi». w«.
BUITENLAMP.
.Ad*örE®®elS® ïO oaat pas reg«* en \s «.aai, J&aoliss&aa M (tos rea»i.
Boekaankondiging i Oea* pes regel en V» staal.
j f?i©HStaasiwagon en Dianstaanbiedingee 50 Oenfc ps? plaatsing.
'b.»aose iettara en vignetten werden berekend naar de plaatsruimte die aij beslaan
worden iagewaeht tot Dinsdag- en VrijdfMrssor^n i nr
*6»- aSSïfe g&tpsa ««»ov «*»- SAflBHtf®.*»»**» %«SVrr8P!»8M4iit «--a» **r«Sf«'r
tui.
m&*+ 4*- flfls», Sj *«*#-%>
Verleden week citeerden we een stuk
uit den »Vrijz. Democraat* De kerk
was oorzaak van de maatschappelijke
misstanden, want zoo schreef dat Blad
Als daar honderden, duizenden
tienduizenden zijn die meenen, dat:
voor bestrijding van maatschappelijke
verkeerdheden, nog wat anders noo-
dig is dan een kerk, onder wier lieer-
schappij dergelijke misstandén zijn ont
staan en gegroeid
We toondeD aan, dat niet onder de
heerschappij der kerk, maar onder de
heersdhappij der wereld de misstanden
zijn ontstaan, want dat de kerk de
saamvergadering der geloovigen het
geestelijk en stoffelijk heil zoekt der
Maatschappij, krachtens het nieuwe,
Godgewijde beginsel, dat door den Hei
ligen Geest in het volk gelegd is; dat
juist de kerk 't orgaan is om door den
Dienst des Woords en der tucht de ge
loovigen te doen optreden in en voor
dte Maatschappij, zooals 't Woord Gods
dat eiscbt.
En daarom: Zoekt eerst'tKoninkrijk
der hemelen en dan zullen alle dingen
u worden toegeworpen Dat, en dat
alleen, en dat uitsluitend is 't funda
ment der kerk, vanwaar zij 't maat
schappelijk werk opbouwt en opbouwen
kan met succes. Eerst 'tgeloof; eerst
't Evangelieeerst 't Woord Godseerst
de eere Godseerst Dienst des Woords
eerst Godzaligheiddaarna de rest van
't leven en die rest is goed, om
dat 't begin goed is.
Gewiser kan inzinking komen in
't »levend< geloof't zuivere goud kan
verduisterende kinderen Gods, de
Kerk van Christus kan den aarden
flesschen» gelijk worden en dan komt
er een tijdelijke inzinking in de kerk;
een tijdelijkeen die tijdelijke inzinking
der kerk heeft tot gevolg een nalaten
van protesten tegen de wereld; een
kwaad bijna »goed< noemen en een
niet flink uitkomen voor de zaak Gods
ook in de verhoudingen des maatschap-
pelijken levens; dan rooven Hofni en
Pinehas de ark en zijn oorzaak dat zij
in handen der Filistijnen komt, die
onbesnedenen en dan noemt Pinehas'
sterveüde vrouw haar kind»Ikabod,
de eere is weg van Israël»; maar die
ark komt teruq bij 't gejubel van David
en zijn volk.
Zoo dusde geloovigen kunnen in
zinken, maar dan is hun ongeloofhun
dood geloof, de oorzaak der Kerk- en
Maatschappijtoestandenmaar is de
kerk dan de kerk nog Is een tyfuslijder
toerekenbaar voor de woorden in ijlende
koorts gesproken? Is de kranke inbe-
wusteloozen toestand nog de redelijke
mensch, die verantwoordelijk is voor
zijn niet-handelen
En toch lazen we dezer dagon van
een ernstig man deze regelen:
Voor den Christen, wien de hel der
maatschappelijke samenleving niet
alleen maar een lijdelijke klacht op
de lippen heeft gebracht, wordt de
vraag of 't socialisme redding bren
gen kan van al grooter belang. Wie
weet er eigenlijk in deze wereld nog
raad met 't Evangelie, en wie kan er
nog gelooven in den invloed der kerk
En hoe grooter de wanhoop, hoe
krachtiger de geneigdheid om te luis -
teren naar 't socialisme.
Wie weet er nog raad met 't Evan
gelie, de kerk, met haar ingezon*
ken invloed Kan zij nog de hel der
maatschappelijke samenleving temperen
in haar zengenden gloed. En als de kerk
't niet kan, kan 't socialisme 't dan
't Socialisme kan de hel der samen
leving nooit redden; omdat geen enkel
economisch stelsel, hoe mooi ook voor
gesteld, de maatschappij redden kan.
Het socialisme, of 't dan sociaal
democratisch heet of christen socialisme,
kan wel meenen dat de kapitalistische
Staat met zijn winst-drijfkracht de hel
veroorzaakt en dat alleen een nieuwe
productiewijze nl. allen voor één; nl.
de reuzen coöperatienl. de gemeen
schap der productiemiddelen't eenige
middel is tot herstelmaar het
socialisme als stelsel is onbekwaam tot
verbetering.
Het kwaad, de kapitalistische maat
schappij, is niet buiten den mensch
ontstaan, maar uit 't beginsel, dat in
hem was Wel is elk mensch door de
omstandigheden tot die winstmakerij
overgegaanis 't machinewezen, handel
en bedrijf, 't transporteeren, nieuwe
ontdekkingen op allerlei gebied, oorzaak
geweest, dat de mensch meegesleurd is
hetzij willens, hetzij tegen wil en dank
in dien maalstroom van goudzoekers
en geldmakersmaar dat de mensch
kon meegesleurd worden, lag em niet
in dat winstbejag zelf, maar in dat
booze hart, dat den Mammon als »één
heer» diende, en daarom >den tweeden
heer» niet dienen kon,
't Kapitalisme is geboren met den wil
des volks. En die wil moet daarom ge
bogen! 'tStelsel doet 't omniet; maar
de mensch, die in alle stelsel fiasco
maakt, als hij zijn wil niet stelt onder
't Woord Gods.
't Kapitalisme kon pas ontstaan on
der en door de puur lagere, zelfzuch
tig© natuur van den in het Paradijs
gevallen zondaaren die natuur vond
een prachtigen voedingsbodem in de
nieuwe propuctiewijze, die zich als trust,
bank, monopolie enz., krachtig open
baarde.
't Kapitalisme is geen productiewezen,
waar tegenover de bewuste mensch
blanco staatdat hem is opgedrongen
dat hem heeft overrompeldwaarin hij
slechts lijdend, slechts meegetrokken
werd als door de zuiging meegesleurd.
De menseh is welbewust met die
geldjacht meegegaan; en welbewust
wist hij, dat hij zich aau die Mammon-
vrucht dood zou eten,
En even welbewust gaat hij nu weer
met 't socialisme mee, die de bitterheid
van 't heden poogt of beweert zoet te
maken. Welbewust heeft hij de naasten
liefde vertrapt en welbewust wil hij er
weer tot terug; getuige onze Sociale
Wetgeving sinds een 30 jaar.
Wie weet er raad met de kerk Wel,
de kerk zij kerk, en daarmee is haar
roeping vervuld. Zij heeft zich niet voor
een of ander economisch stelsel te ver
klaren, maar den zondaar heeft zij op
te zoekende Heiland was ook geen
econoom; Hij koos geen partij in de
Romeinsche sociale toestandenmaar
Hij riep zondaars tot bekeering. Had
Hij die, dan was Hem verder alle stel
sel goedwant de vernieuwde mensch
zou vanzelf een vernieuwd stelsel bren
gen, Gode welgevallig.
Moet dan de kerk niet getuigen tegen
de hel der maatschappelijke samenleving?
Natuurlijkjuist omdat die welbe
wust door zondaars is gewrocht, moet
ook het Evangelie, dat een redelijke
godsdienst is, aan hen gepredikt worden.
Aan den Mammon moet de oorlog
verklaard door de kerkmaar door pre
diking van 't heil in Christus Dat staat
voorop
En of er dan later een socialistische
Staat groeien zalof een Staat waarin
de kapitalist gebreideld is; wat voor
Reformatie de Staat dan zal tegemoet
gaanniemand weet het dan God alleen.
Niemand heeft de toekomst in zijn hand.
Maar de kerk heeft Gods getuigenis.
Dat ze die instudeere met 't oog op den
mensch als Mammondienaar, en de ver -
betering der Maatschappij in den weg
der liefde voor Hem en zijn medemensch.
Wie weet er raad met de kerk En
ons bescheiden antwoord is
De kerk zij kerk; predikster van 't
heil in Christus en tuchtmeesteresse van
't kwaad. Eu dan blijkt 'tde beste
Christen is de beste burger.
Maar duizenden staan los van de
kerk. Hoe die te treffen?
Die zijn niet te treffen, zonder een
krachtig ingrijpen des Geestes. Daar
moet de kerk om smeeken. Om uitstor
ting van den Geest. En antwoordt God,
zooals Hij tegenwoordig antwoordt in
een oorlogsgedreun en het donderen van
kanonnen, en in maatschappelijken wee
dom, dan gaat de kerk vrij uit, als ze
haar gebeden vermenigvuldigt, en be
rouw oefent over vroeger dood geloof
en te zwak belijden. De kerk kan
daarom ook thans onder 't oordeel Gods
rusten, omdat ze eertijds te traag was.
Maar genezing daarvan is ook maar
weer alleen te vinden in een terug
zoeken van 'theil in Golgotha.
Terug naar Golgotha! Want daar
ligt haar bron, haar voedsel. En het
water des levens en het brood des
levens deele zij ook aan de wereld uit.
DE TOESTAND.
Met zorg wordt door velen de toekomst
tegemoet gezien.
De stilte die op alle gevechtsterreinen valt
waar te nemen, wordt volgens de persbe
richten in de verschillende landen benut tot
groote voorbereidingen voor offensieve be
wegingen die aanstaande zijn.
De bladen in de centrale landen vermelden
allerlei berichten over plannen der geallieer
den, terwijl in de Entente-pers geruchten de
ronde doen over voorgenomen maatregelen
der midden-rijken.
Van beide kanten kan men wel gelijk hebben,
al zullen de berichten natuurlijk maar in de
wilde weg gepubliceerd zijn. Immers het
spreekt bij sa vanzelf dat beide partijen zich
toerusten voor nog heviger strijd. En daartoe
is de tijd, dat wegens weersgesteldheid en
den toestand van terreinen, geen groote be
wegingen kunnen worden ondernomen als
vanzelf aangewezen.
Maar uit verschillende uitlatingen en maat
regelen valt ook op te maken dat de regee-
ringen der oorlogvoerende volkea alle krach
ten in het volk organiseeren' om straks in de
finale worsteling niet onder te liggen.
Op voorbeeld van Duitschland is Engeland,
en naar het heet ook Rusland tot den bur
gerdienstplicht overgegaan.
In Groot-Brittanje vooral wordt al het mo
gelijke gedaan om dezen maatregel door te
voeren.
Onder voorzitterschap van Lloyd George
had Zondagmorgen weereen belangrijke con
ferentie plaats, waarbij de verdeeling der
mannelijke krachten besproken werd.
En wat in het Pruisische Huis van Afge
vaardigden werd gehoord, doet wel denken
met welk een ernstigen wil men ook door
den eindstrijd tegemoet gaat. Enkele stemmen
daaronder, voorspelden zelfs niet veel goeds
voor de neutralen.
En wat deze thans reeds ondervinden gaat
alle vroegere onderstellingen te buiten. Het
duidelijkst is dit gebleken met Griekenland.
En welk gevaar thans over de Zwitsersche
bergen hangt, valt af te leiden uit de troe
pen-concentraties die thans van de Italiaan-
sche en Fransche zijde aan de grenzen van
de kleine republiek plaats vinden. Natuurlijk
met de noodige geruststellingen. Wat echter
niet wegneemt dat de tegenpartij die verze
keringen, om de Zwitsersche neutraliteit niet
te zullen schenden voor louter taktiek houdt
en daarom aan de tegenovergestelde zijde van
zijn legers eveneens gaat samentrekken.
Het eind van al die maatregelen kan ten
slotte zijn, dat de eene partij de andere voor
wil wezen en daarom het nadeel wil lijden
van een inval in een neutraal land en heter
op waagt om er nog een vijand bij te krijgen.
Want dit zullen de voornaamste redenen
zijn als de groote oorlogvoerenden het kleine
Alpen-land nog ontzien.
Het Zwitsersche leger zal in zijn bergstre
ken, waar het zooveel voor heeft boven zijn
tegenstanders, een geduchte macht blijken
voor mogelijke invallers. Bovendien zou bij
de overige neutralen een schending van de
Zwitsersche neutraliteit geen gewenschte uit
werking hebben.
En daar Koning Gustaaf van Zweden heeft
medegedeeld, dat tusschen de buiten den
oorlog gebleven volken een nauwer samen
werking is tot stand gekomen, doet dit een
factor van beteekeiiis zijn.
Veel wordt door de Pers bekend gemaakt
maar tot nog toe is wel gebleken dat het
belangrijkste in stilte wordt voorbereidt en
geschiedt. Eerst als het een voldongen feit
is wordt het den volke bekend.
Een nieuwe Duitsche kaper maakt de zee
voor Engeland onveilig.
Groote ontsteltenis is in Engeland onder
de reederijen veroorzaakt door de mededee-
ling, dat opnieuw een gewapende Duitsche
kaper, een Embden of een Möwe, de zeeën
onveilig maakt en een groot aantal slacht
offers heeft gemaakt. Het officieele Engelsche
bericht luidt als volgt
„De Admiraliteit meldt dat sinds eenigen
tijd werd aangenomen, dat de volgende koop
vaardijschepen, die reeds lang hadden moe
ten aankomen, tot zinken waren gebracht
door Duitsche duikbooten
Engelsche Dramatist, Radnorshire Minich,
Netherby Hall, Mount Temple, King George,
Georgic en Valtaire
FransclieNantes en Asniéres.
Definitief bericht is thans uit Pernambuco
ontvangen hetwelk deze veronderstelling be
vestigt, maar op wat andere wijze. Er is een
kaper aan het werk.
In den avond van 15 Januari arriveerde
het Japansche stoomschip Hudson Maru van
Parnambuco met de gezagvoerders en 237
leden der bemanningen van eenige der ver
loren schepen, welke tot zinken werden ge
bracht op verschillende data tusschen 12 Dec.
en 12 Januari. Bovendien werd het stoom
schip Saint Theodore buit gemaakt en kreeg
een prijsbemanning aan boord en werd het
stoomschip Yarrowdaie aangehouden en weer
weggezonden, met ongeveer 400 leden der
bemanningen van andere getorpedeerde sche
pen aan boord, die het aan land moest bren
gen. Er is geen nader bericht ontvangen om
trent hun lot".
Men vreest voor het verlies van meerdere
groote schepen.
Gemeenteraad te NIEUW-HELVOET op
Zaterdag 20 Jan. 1917 des morgens
9*/2 ure. i
Voorz. de Burgemeester.
Aanwezig alle leden behalve dhr. v. Har-
tlngsveld.
De Voorz. spreekt op deze eerste vergade
ring in 1917, de gebruikelijke nieuwjaarswensch
uit.
De notulen der 2 vorige vergaderingen
worden gelezen.
Dhr. Kramer verzoekt voortaan geen dub
bele notulen meer te lezen.
De Voorz. zegt dat de secretaris geen
voldoende tijd had, het zal zoo mogelijk
voorkomen worden. De Voorz. deelt mee
dat de verstrekking van cokes (door gebrek)
is verminderd, per 2 weken 1 H. L. cokes
en 1I2 H. L. steenkolen of 1 H.L. steenkolen.
De cokes van Schiedam te betrekken, zooals
gepoogd is, is mislukt.
De Raad verleend machtiging voorioopig
op deze wijze brandstoffen te verstrekken.
De begrooting 1917 is van Ged.-Staten
terugontvangen, de Raad heeft geweigerd
het salaris van den Secr.-Gemeente-Ontvanger
te verhoogen, zooals door Ged. Staten is
voorgesteld. Dit college merkt echter op
onder verwijzing naar eenige artikels der
Gemeentewet, dat zij art. 212 niet kunnen
toepassen, en derhalve de begrooting 1917
niet wenschen goed te keuren.
Het dagelijksch bestuur stelt voor, de be
grooting ook nu ongewijzigd te laten en in
beroep te gaan bij de Koningin. Met alg.
stemmen wordt aldus besloten.
De Voorz. zegt dat de Koningin de Raad
van State zal hooren en deze wel 1 of 2
leden zal oproepen, hij stelt daarom voor
reeds nu een paar leden daartoe aan te wijzen.
Als zoodanig worden benoemd de h.h. van
Driel en v. d. Linde.
Benoeming onderwijzeres 2e Openb. Lagere
School.
Voordracht de dames Jonker, Sauer, Koorn-
neef Bongers en Breesnee. Met 5 tegen 1
stem op Mej. Jonker wordt Mej. Sauer be
noemd.
In behandeling komt de verordening op de
winkelsluiting en de broodverordening, welke
bij de leden hebben gecirculeerd. De Voorz.
stelt voor de verordeningen in deze verga
dering in beginsel, en in de volgende verga
dering definitief vast te stellen. De oorzaak
hiervoor is dat finnen 24 uur na de vast
stelling aan Ged. Staten kennis moet gegeven
worden omdat het strafbepalingen zijn. Ter-
wille van de voorbereidende werkzaamheden
is het gemakkelijker de vaststelling later te
bepalen. Opgemerkt wordt dat de broodver
ordening eerst kan uitgevoerd worden, als
er weer als voorheen vrije handel is. Bruin
en witbrood valt nu onder de Distributiewet.
Zonder discussie aangenomen.
Verder wordt aangenomen eene verordening
tot het heffen van leges enz. benevens de
invordering hiervan, welke eens per 3 maan
den zullen worden verantwoord. De Gemeente
heft nu reeds leges, doch het kwam B. en W.
wenscheiijk voor, deze in eene verordening
vast te leggen. Koninklijke Goedkeuring zal
worden aangevraagd, dan kan ze 1 Juli a.s.
in werking worden gesteld.
Na rondvraag sluit de Voorz. de vergade
ring.
Gemeenteraad te HELLEVOETSLUIS,
op Vrijdag 19 Januari 1917 des avonds
7.30 uur.
Voorz. dhr. Vermaes. Alle leden aanwezig
behalve dhr. Gallas Burgemeester, wegens
ernstige ongesteldheid. De notulen der vorige
vergadering zullen ter visie voor de leden
gelegd worden goedkeuring kan dan in een
volgende vergadering plaats vinden. Behan
deling verordening Hoofd. Omslag, ontwor
pen door de Comm. bestaande uit de hh.
Gallas, de Boo, en Schlosser. Voornaamste
punten zijnle. Aftrek noodzakelijk levens
onderhoud van f 400 op f 500, 2e. kinderaf
trek, f 25 voor elk kind beneden 16 jaar, met
een maximum van 4 kinderen en 3e. Proges-
sieve heffing.
Dhr. Schlosser zegt dat deze 3 punten ook
de Comm. waren opgedragendhr. Kerbert
en andere leden ontkennen dit. De Notulen
zal de Secretaris nazien.
Intusschen vraagt dhr. Schlosser na afwer
king der agenda, over de kwestie der Wa
terleiding te mogen spreken.
De Voorz. zegt dat dit zal afhangen vari
pe besprekingen als het te laat wordt, zal
hij de vergadering schorsen tot Maandag. De
Notulen zijn nagezien en geven geen ophel
dering.
De Verordening wordt nu artikeisgewijze
behandeld. Art. 1 bepaald om den H.O. te
heffen tot een maximum van f 23200 (het
bedrag dat Over 1917 zal worden geheven).
Dhr. Schlosser wil dit bedrag verhoogen
tot f 24000; moet de H. O. later hooger zijn,
dan is wijziging van art. 1 telkens noodza
kelijk.
Dhr. Kerbert verklaart zich hiertegen de
uitgaven worden al maar opgedreven, het
bedrag van art. 1 zal voor B. en W. een rem
zijn, om zuinig te zijn de middenstand wordt
verbazend gedrukt.
Dhr. Schlosser verlangt geen stemming;
art. 1 wordt aangenomen. De heffing zal ge
schieden volgens de artt. 4 tot en met 18
der Rijksinksmstenbelasting eveneens aftrek
volgens art. 19 dier wet, voor pensioen, le
vensverzekering enz. Dhr. de Klerk maakt
eene berekening hoe groot de invloed zal
zijn.
Dhr. Schlosser bepleit aftrek op f 500;
dhr. Kerbert verklaart zich er tegen, ook de
kleine man moet zooveel mogelijk meebeta
len aan de Gemeentebelasting, al is het be
drag dan ook gering.
Dhr. Schlosser zegt dat de mindere man
het hoogste percentage betaalt, dat komt
door de indirecte belastingen en noemt als
voorbeeld de accijns op de suiker.
Daartegenover merkt dhr. Kerbert zeer te
recht op dat het hier niet gaat over de Rijks
belastingen, doch over gemeentebelastingen,
die suikergeschiedenis kan dus achterwege
blijven.
Dhr. Schlosser zegt dat het gaat over de
draagkracht der inwoners. (Het standpunt
van dhr. Kerbert is o.i. het juiste. Verslagg.).
De aftrek wordf met 6 tegen 4 stemmen op
f 500 gesteld.
Dhr. Smit doet het voorstel kinderaftrek
te verleenen voor elk kind beneden 16 jaar,
boven het aantal van 4. Dus voor het 5e
6e enz. Wordt met 6 tegen 4 stemmen ver
worpen.
I
,1k
M