818te Jaargang N\ 2289. Woensdag 6 December 1916 Antirevo luti&nair IN HOC SIGNO VINCES fflïfETIS W. BOEKHOVEN. SOMMKLSDUK. «elefoom SntsiB-easasa. 3S®. SI. AteffiteMë® 1© eeat pm regel m s/s ®»al, Bedtesaai regel. BoolnukoadlglBg Gmt per segsl en Va MoHBtssamgea ea MemataaaM@ÜHgea S® Cent per pl&airiag. Shroote lettere m vignetten werden fearekead naar d® plaatsruimte die ssjj beslaan Mvwtarttfti worden ingewacht tot Dinsdag- en Yrjjdagmorgen 10 uur. 4He stuitfcen voor de SHedawstne toestemd, AdvcrEeuïleii era verdere Adsaaisisirj»»®© iratsie© fiee t© aeradea» «iesi Uitgever. Niet Lsnks, maar Rechts, BrieiSenaars UIT DE PERS. Dsb© Courant verschijnt eiken W«©Egdag 9® Zaterdag, f hflwwang flwfegpvlja per drie maanden fir. g. p, 8® SOts! by vooruitbetaling. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,10 pm jaar ifeonfieriyk® aimmera Cost, BINNENLAND. N iff it Het Liberale Stelsel blijft en is voor een Christen een onhebbelijk stelsel. Welke goede werken ook door de Vrij zinnigheid mogen betracht worden, en met den Christen is er zeer menigvuldig een heilzame wedijver, wie wel 't meeste nobels verricht, toch staat zij in dezen niet op dat hooge standpunt, dat door 't Woord Gods wordt ingenomen, waar de vraag tot ons komtWat zijn goede werken? En dan luidt 't antwoord: „Alleen, die uit een waar geloof, maar de Wet Gods, alleen Hem ter eere geschieden, en niet die op ons goeddunken of op menscheninzettin- gen gegrond zijn." Altijd en altijd weer neemt de Bijbel 't Geloofsstandpunt in; en van uit dat oogpunt worden alle daden der men- schenkinderen bezien, gemeten en beoor deeld; zoo sterk zelfs, dat de Apostel durft schrijven: Wat uit 't Geloof niet is,.is zondeHet Geloof is en blijft 't fundament van alle goed werk, 't is de hoeksteen van 't gansche men- schelijk leven, zooals de Schepper dat geleefd en doorleefd wil zien. En wie nu staat in 't waar Geloof; op den bodem van Gods wet, en zijn werken doet ter eere Gods, doch nooit op ons inzicht en goede bedoeling gegrond, en *v>oit steunend op menscheninzettingen die vooropschuivend om de Godde lijke inzettingen weg te schuivendie doet goede werken. Wie doet nu goede werken? Van nature niemand, want van nature mist elk mensch 't waar geloof Dat geloof is een gave Gods; is een genadegave, die Hij in zijn onbegrijpelijken Raad en ondoor dringbaar Besluit den een geeft en 't den ander onthoudt. Alleen door weder geboorte en daar door alléén wordt 't waar Geloof geboren, ingeplant. Zoo dus bezien kan alleen de weder- geboorne goede werken doen, omdat de kiem des nieuwen levens in hem gelegd is; 't Geloof hem is geschonken en de Wet Gods zijn lust en leven wordt, de eere Gods dan pas hem na aan 'thart gaat, hij zijn eigen goeddunken veracht en de menscheninzettingen steeds toetst aan die Eere Gods en de Wet. Wie uit 't Geloof leeft; die ernaar jaagt de Wet Gods te betrachten; wie zijn Eere zoekt; alle menschelijkgoed vinden veracht, inj éen woord, wiens bron van leven is 't Waar Geloof in den Eeuwige, bij wien voor leven en sterven zijn eenige Toevlucht is: die is altijd huiverig om 't Liberalisme en in 't algemeen de Vrijzinnigheid en 't Socialisme te steunen ook in politieke zaken, die bedenke zich tienmaal, eer hij een advies geeft, zooals er Woens dag uit Brielle een kwam aan de kiezers Hier gaan stemmen op om bij de op a.s. Vrijdag te houden herstem ming, nu onze candidaat kis uitge vallen, te stemmen op den heer A. W. Heikoop. Niet omdat we helrood verkiezen boven lichtrood, dat laat ons koud, maar omdat in 1913 bij een herstemming tusschen de heeren Mr. L. Trouw en de heer A. W. Hei koop, op een aanbieding van steun onzerzijds de liberalen beweerden ons niet noodig te hebben. Welnu als de liberalen van oordeel zijn, dat ze 't alle alleen wel klaar spelen, laten we dan het hooghartig Brielsch Li beralisme eens een lesje geven, door als éen man te stemmen op den so ciaal-democraat en hen favoute Rood huizen te laten duikelen, 't Is te hopen, dat de centrale met deze gedachte rekening houdt. En nu weten we wel, dat onze be schouwing voor die Herstemming te laat komt, maar we hebben reeds ons advies gegeven in 't Woensdagnommer ni. Onthouding geheele onthouding van alle Rechtsche mannen, hoe ook de Brielsche Vrijzinnige krant aan 't lok ken en lonken wasgeen stem op Hei koop en geen stem op Roodhuizen Thuisblijven en we gaven op prin- cipieele gronden daarvan de rede op. Maar we geven onze beschouwing met 't oog op de toekomst, en dan is 't onze vurige wensch, dat de Centrale nooit met de gedachten van sommige Briellenaars mee zal gaan om uit haat tegen 't hooghartig Brielsch Liberalis me" nu eens Heikoop te gaan stemmen. Dat dunkt ons een voor de Antirev. partij doodend idee. Zeker! 't Liberalisme heeft grooten eigendunk; veel te groot naar dat 't presteert; en wat 't dan presteert is meesttijds een gevolg van 't bezit van geld; en 't is dat Geldbezit, waardoor 't zooveel inbeeldingen heeft. Maar er is hier wat anders te belij den, dan dat de Vrijzinnigheid zoo hooghartig ons te gemoet treedt, nl. dit: dat noch 't Socialisme (want dat kan óok zeer aanmatigend tegen de Christelijke werklieden optredennoch de Vrijzinnigheid uit 't geloof willen leven; en dat hun eenige bron van denken en handelen is, niet de Wet Gods, niet de Eere Gods, maar eigen goeddunken en eigen menschelijke in zettingen. En omdat dit zoo is op alle terrein des levens, daarom valt zelfs alle li berale hooghartigheid* weg; want óok deze is een uitvloeisel van miskenning der Wet Gods die den naaste liefheeft als zich zelf, omdat we allen menschen zijn, maar blijft de antithese Leven uit 't Geloof óf 't Geloof ontkennen met al de konsekwenties daarvan. We vinden een politieken strijd tegen de liberale hooghartigheid* om deze te kastijden, onredelijk als 't alleen doen is om 't wraakgevoel bot te vieren. En dan zou men nota bene den Socialist nog willen steunen die ook zoo dee moedig niet is uitgevallen. Laten we ons aan den beginselstrijd alles gelegen latenlate die beheerscht worden door 't Wat uit 't geloof niet is, is zondeen dan scheren we Rood en Rose over één kam. En zijn ze in herstemming, dan blijven wij stilletjes thuis, want zij zijn beiden vijanden van ons Geloof. Art. 192 of de Rechtsgelijkheid. Al weer een stap verder 1 En een ge wichtige stap Finantieel zijn Bijs. en Openb. scholen gelijkgesteld. Al hare rechten aijn de onze. En daarbij onze vrijheid erkend in de leermiddelen en de benoemingen van hoofden en onderwijzers en in den geest waarin we dit Bij*, onderwijs wenschen te geven. Waarlijk er is reden om dank baar te sijn. Of er nu niets te wenschen overblijft Zeer zeker. Dat de Gemeente raden in de oprichting van Bij*. Scholen geroepen worden, hadden we liever niet op den reeds meermalen aangegeven grond, dat we den schoolstrijd liefst niet bij de Gemeentelijke stembus als een inzet zien gebruikt. Nochthans is afwachten hoe de organieke, nieuwe schoolwet er over enkele jaren uit zal zien de boodschap. Het Grond wetsartikel ziet er in elk geval wat 't fi- nantieële aangaat, best uit. Ea ais er nu nog niet in staat de wensch der A. R. partij, dat ook de Openb. School aan de ouders komen zal eu de Bijz. school dus regel behoorde te wezen de tijd komt wel dat ook de volksmeening daarvoor rijp is, cok hier vallen de vruchten van zelf in den schoot, want dat beginsel is natuur lijk en praktisch reeds door alle Cbr. Scho len toegepast't hangt er maar van af in welke richting de Op. School voortaan va ren zal, sijmpathie voor da neutraliteit of antipathie zal van self de geesten wel wakker roepan om tot eigen neutrale of ioo r.oo-Christelijke of anti-Socialistische Scholen over te gaan de toekomstige geest van t onderwijs aan de Op. Schooital door de fxuantieele gelijkssteliing vanzelf de Vrije Neutrale Scholen enz, in 't leven s oe pen. Dat is echter van later zorg. Voor 't heden zijn we dankbaar. Na 1878 zijn we al aardig opgeschoten. Denk om 1889; om 1901 om 1905; en nu da kroon op 't werk in 1916 door een Liberaal Minister. Wat zijn de wegan Gods wonderbaar. Ean tegenstander geeft ons na onzen langen strijd van 57 af na 80 j, oorlog de zege. Art. 192 ziet er nu zoo uit 1. Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der Regeering 2. Het geven vaa onderwijs is vrij, be houdens het toezicht der Overheid, en bo vendien, voor zoo ver het algemeen vor mend zoowel lager als middelbaar onder wijs betreft, behoudens het ondersoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van Jen onderwijzer het een en ander door de wet te regelen. 3. Het openbaar onderwijs wordt met eerbiedigiag van ieders godsdienstige be grippen, door de wet geregeld. L Ia elke gemeente wordt van overheids wege voldoend openbaar algemeen vor mend lager Onderwijs gegeven in een ge noegzaam aantal scholen! 5. Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zoo danig onderwijs gelegenheid wordt gegeven. 6. De eischen van deugdelijkheid aan het geheel of ten deele uit de openbare kas te bekostigen onderwijs te stellen, worden bij de w»t geregeld, met inachtneming voor zoover het bijzonder onderwijs betreft, van de vrijheid van richting. 7. Deza eischen worden voor het alge meen vormend lager onderwas zoodanig geregeld, dat da deugdelijkheid van het ge heel uit de openbare kas bekostigd- bij zon dor onderwijs en van het openbaar on derwijs even afdoende wordt gewaarborgd. 8. Bij die regeling wordt met name de yiijheid van het bijzonder onderwijs betref fende de keuze der leermiddelen en de aan stelling der onderwijzers geëerbiedigd. 9. Het bijzonder algemeen vormend lager onderwijs dat aan de bij de wet te stellen voorwaarden voldoet, wordt naar denseif- den maatstaf als het openbaar onderwijs uit de openbare kas bekostigd. De wet stelt de voorwaarden vast waarop voor het bijzonder algemeen vormend middel baar en voorbereidend hooger onderwijs bijdrsgen uit de openbare kas worden ver leend. 10. De Koning doet jaarlijks van den staat van het onderwijs aan deStaten-Ge- raal verslag geven. De derde gaat heen? Eerst Minister Bertliag. Toen mr. Treub. Nu Van Gijn. 't Komt uit, wat oud-minis ter Treub eens gezegd heeft: »Er zullen nog meerdere ministers sneuvelen, eer mijn financieele wetsontwerpen in 't Staatsblad staan. Hij zelf, mr. Treub, viel door zijn vrienden, die hem eenerzijds zijn geniale regeerkracht en gezag over de Kamer niet geheel konden vergeven en anderzijds zijn verhouding tot 't Staatspensioen niet bij zonder konden billijken. Maar mr. Van Gijn viel door de Eerste Kamer, die hem euvel duidde de Successiewet, waar ze zwaardere belasting hief in de rechte hand, en de schenkingen opnam in de belastbare ob jecten(zaken). Vooial van Roomsche zijde kwam 't verzet; deze wilde den toestand bestendigen, zooals hij nu was, de belas ting in de rechte lijn mocht niet verzwaard en de schenkingen moesten vrij blijven. Wel werd er nog gepoogd door den heer Stork om de Kamer tot andere gedachten te be wegen, maar 't slot was, dat 't wetsont werp viel. Tegen stemden: 3 anti's, 2 Chr. Hist, en 17 Katholieken, We betreuren dien loop van zaken, vooral in dezen tijd! En flinke Ministers van Fi nanciën sijn dun gezaaid. Die onder sulke zware omstandigheden 't moeilijk Staats ambt kunnen dragen, 't Is ook anderzijds tragisch we ar da Premier Cort v. d. Lin den èn de Kieswet èn de Schoolwet bin nenhaalde. Toch is onzes inziens mr. v. Gijn wat al te vlug weggegaan. Er was toch waar lijk wel een wijziging te brengen in de Successiewet, waardoor aan de bezwaren kon tegemoet gekomen. In de Tweede Ka mer had men den Minister reeds op dien beteren weg gewezen: doch hij heeft toen niet willen luisteren. Die weg ware er nu ook geweest n.l. de middelmatige verervingen lager belasten, eu de hoogere verervingen wat zwaarder. Dan was 't bedrag niet zoo verminderd, dat de Minister noodig had. De Minister gaat heen. Wie zal hem op volgen? En hoe lang sal ook deze aan blijven Het Socialisme. Doordat bq de liberalen tot omstreeks 1880 het intellect steeds op den voorgrond stond bij hun onderwijs; bij heel hun politiek op treden is het socialisme tot bloei gekomen. De Standaard zegt er van: „De kieinburgerq telde voorheen gansche- lijk niet mee, en zelfs de hooger staande burgerij had slechts te volgen. Voorop gin gen steeds de intellectueel hoogstaanden, de hoogleeraren, de advocaten, de redac teuren, de vereenigingshoofde* en wat al niet. Liefst allen mannen met meester of doctor voor hun naam. Die mannes waren het, die in alle kiesvereenigingen het be stuur bezetten. En zooals deze mannen van het intellect het plachten te wijzen, had de burgerij dit te prijzen." Dit is ten slotte falikant uitgekomen. De massa van de kiezers bedankte voor zulk loopen achter de geleerden en heeft zich toen onder 't sociale vaandel als eigen partij tot aanzien weten te verheffen. „Eerst lachten toen de geleerde politici wel om. Men weet, toen Domela Nieuwen- huis in de Tweede Kamer kwam, hoe toen zelfs niet één Liberaal Kamerlid hem de hand wilde geven. Alleen Keuchenius deed het. En ziet 't nu Of geven thans de Socialisten den toon niet aan, en zijn 't niet de liberale intel- lectueelen die aan hun goeddunken zijn overgeleverd. Een waarschuwend voor beeld voor ons. Door den geweldigen oorlog waarin heel Europa schier gewikkeld is, blijken de begin selen van 't Socialisme ook een geweldigen stoot gekregen te hebben. Heel de internationale ligt tegen de vlakte en 't zal menigeen benieuwen, of ze het s „geen man en geen cent" bij de oorlogsbe- grootingen zullen durven herhalen. „Op eens" zegt de Standaard lag nu hun internationale lichaam voor den grond. Als vuur en vlam stond de sociaal democraat uit het eene land tegen zijn geestverwant van het andere land over. Schieten als men schieten mocht. Straks lag een Fransch sociaal-democraat dood in de loopgraven, door een Duitsch sociaal democraat geveld. Reeds deze knak was voor hun wereld beschouwing doodelijk. Door het interna tionalisme hadden ze gemeend, eens en voor goed het nationale besef te doen ver dwijnen. En zie, hier komt opeens het/za- tionale krijgsgewoel aan hun internationa lisme alle levensbloed aftappen. Het moet voor wie sociaal-democraat met hart en ziel was, om er bij te schreien zijn. zoo hij nu, al is 't maar even, een geliefd handboek van zijn leiders opslaat, en zoo bladzijde voor bladzij, tegel na regel ziet, dat 't al te gader zelfbedrog is geweest, en dat de werkelijkheid hem op eenmaal uit het zadel werpt". Toch is dit nog het bangste niet, vervolgt het blad. Een reuzen-congres, in 't neutrale Nederland, liefst nog wel in 't Vredespaleis en dan zouden ze vereenigd hun dirredon- dijne weer als van ouds tegen 't kapitalisme slaan. „Thans echter ziet men reeds verder in, wat als noodzakelijk gevolg van de breu ken te komen staat. Neem aan, dat 't in dit jaar vrede wordt, wat staat ons dan te wachten? Afschaffing van leger en vloot Natuurlijk niets er van. Veeleer zal dan zijn uit te maken, of men, met 't oog op de toekomst, zich nog in geduchter staat van tegenweer zal stellen. Ook voor de ko loniën. „Nu gevoelden de leiders wel dit, dat 't niet anders zal kunnen.Menzal'toveral zoo doen, en ook wij moeten mee. Dan zal 't in de Tweede Kamer staan, of de heeren socialisten 't weer zul len afstemmen. En hiervan voelen ze nu reeds, dat 't niet zal kunnen. Als eerlijk man kan geen sociaal-demo craat thans met de Defensie meegaan, om ze straks weer als de groote landplaag zoo fel als 't kan te bestrijden. Reeds bij de eerstkomende generalever- kiezing zal candidaat voor candidaat met dit dilemma geplaagd worde*. De wilde hoop zal, dan blijven roepen als van oüds „Geen man en geen cent!" „Maar de leiders van nu zullen op die ketelmuziek geen candidatuur meer aan vaarden. „En dan zal 't staanOfficieren zonder manschappen achter zich. En een chaotische troep kiezers zonder leiders. „Reeds nu staat 't bedenkelijk. Maar eerst na den vrede komt de ergste spanning. Hu* beste mannen zullen dan liever zelf va* het tooneel verdwijnen, dan weer door te hollen." De Socialisten naar binnen en naar buiten. Het Vaderland heeft een artikel over „rood Zaandam" en vertelt daarin wat er b| de begrootingsdebatten in een sociaal-deinocra- tischen gemeenteraad geschied is. Het blad spreekt van een „heftig debat tus schen wethouder Duijs en de sec.-dem. roode fractie". Wethouder Duijs „verweet zijn partfge- nooten anarchie en dreigde bij eventueele herhaling van een dergelfk feit van de frac tievergadering weg te blijven." „Bij monde van den voorzitter," ver volgt het blad verder zijn relaas den heer Prins, protesteerde de fractie tegen de woorden van den „Toean Besar", zooals de heer Duijs hier in de wandeling ge noemd wordt." Het debat tusschen den heer Duijs en den heer Prins was meermalen zeer vinnig en vooral eerstgenoemde liet zich meerma len in scherpe bewoordingen uit, niette genstaande burgemeester Ter Laan, hem herhaaldelijk tot orde riep." Beide partijen werden het teu slotte in zooverre eens, dat zij besloten de rest van deze vuile wasch uit te vechten in de fractie." Maar hoor nu hoe de partijgenooten buiten het socialistische Mekka door hun eigen pers worden voorgelicht. „Het Volk" schrijft „De debatten omtrent de afschaffing der kermis namen meer dan een avond in be slag. Na somtijds warme discussie, waarin vooral de heer Wagner (een vrijzinnige) aan de kaak werd gesteld voor zijn doorzichtig politiek spel, werd zijn voorstel tot dadelijk afschaffing der kermis met 10 tegen 8 stem men verworpen." Men ziet 't, voor de par tijgenooten is er te Zaandam geen vuiltje aan de lucht. Crisis aan financiën. Naar wij thans kunnen mededeelen, heeft de minister van financiën, mr. dr. Ant. van Gijn, aan de Koningin ontslag uit zijn ambt verzocht. De beschieting van de K. I. (Officieel.) Blijkens mededeelingen van Hr. Ms. gezanten te Londen en te Parijs hebben de Britsche en Fransche regeeringen, naar aanleiding van een vertoog der Nederland- sche regeering, hare leedbetuiging aangebo den voor de beschieting, waaraan Hr. Ms. onderzeeboot K. I heeft blootgestaan van de zijde van een Fransch patrouille-vaartuig en een Britschen hulpkruiser, rasp. in du nabijheid van het eiland Ouessant en in de Middellandsche Zee. Aangezien de Britsche regeering omtrent het gebeurde tot dusver slechts een voorloo- pig onderzoek heeft kunnen doen instellen heeft zij zich voorshands moeten bepalen tot de uitdrukking tegenover Hr. Ms. regee ring van haar zeer groot leedwezen over dit betreurenswaardige incident. De Fransche regeering evenwel Is in de gelegenheid geweest een volledig rapport nopens het voorval in te winnen en heeft ,Q

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1