81"to Jaargang N". 2231 onge lie Iterlog. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Woensdag 8 November 1916 .SD1JK v©®p lie %ui<lhollan<lM»lir en ^eenw^elie Eilanden. ren adrijven. i voorjaar. iarkt LAND- EN TUINBOUW. BUITENLAND. Buitenland bij vooruitbetaling f 4}50 per jaar SO MMELSDIJK 10460 10020 is.Tel.ïntio.21 suizen, Putten, en Welputten, diverse kleu- dtegeis, in alle en Lanbrisee- monsters aan ment. 105.— 98.— 00. 50 Oase Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. T3ITSKYBB ^bonnententspr^s per drie maanden p. 50 C®fil bij vooruitbetaling.' yy o q c jg |jjj Q y g f..| Afzonderlijke jinai®ers 5 Ceaf. ?r®?®i®©n 28®. jjAdvertestiëH 2® eentpas regel en */a «aal, Beeiaasea £0 par .roast. '@®©ta»nfe©mdlglng S Cent per regel es j MeusSasavragss sn ©isBstaanteledingea 50 Gent per plaatsing. Groots letters en vignetten worden berekend naar da plaateruimte die ai| beaiaan Advortentiën worden ia^ewacat tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen K* a nr. ede «aufe&eas «or «Se 9*e<fflM.«*.sse ®»ew®.eisa«i. Aa'wert.essfBfst e.#s r,r«s©re- At8isi8sBS«sr«a68e ssr»««3© ï©e 5.e a©»»©®*# muss «Sera SJiacever pariteit. ONTBIEDEN, ikers. Sa ERUND. Ie machines. S ris. JTTEBJ Iputten. SAS. Scelaiist en ÖiirlstgUe Herhaaldelijk poogt men van Socia listische zijde te betoogen, dat Sociaal democratie en Godsdienst vereenigbaar zijn. Een debat daarover is dan pas vruchtbaar als de begrippen Sociaal- Democratieen Religie» bij beide par-, tijen vast staan. Wie het Socialisme alléén aanvaardt als een economische zienswijze en alléén als zijn geloof pro pageert, (want zekerheid heeft natuur lijk niemand ter wereld), dat de krach ten der huidige Maatschappij zijn uitge put en allerlei verschijnselen er op wij zen, dat een nieuwe orde van zaken in aantocht ishet komt ons voor, dat zulk een met alle soorten van genoe gen zich Socialist mag en kan noemen, al is hij ook in merg en been een Chris- tenmensch. Hij gelooft, na de maatschap pelijke toestanden uit 't Verleden en 't Heden met elkaar na dege studie be studeerd te hebben, dat volgens de Wet ten der Ontwikkeling, die zich in de zelfde richting voortzetten en bewegen, eenmaal de oude Maatschappij aan ver val van kracht zal moeten bezwijken. Vanzelf rekenen we niet met de »bij- loopers*, de honderden welke van alle kerk en Religie los óf als onbeduidende en onverschillige en ontevreden mee- loopers zich toch bij eenige partij wil len scharen, en dan maar Rood kie/en. omdat er in die partij eenige revolutio- (paaire gedachte ligt, waarmee zulke on beduidende strijders zich toch veel lie ver vereenigen, dan met 't meer voor- voorzichtige politieke leven dat door de Bourgeoispartijen wordt geopenbaard. Neenals er sprake is van een welbe wust aanvaarden van 't Socialisme als economisch stelsel, hebben we alleen 't oog op de hoogstaande en zeer gestu deerde personen, die de gangen der Maatschappij zijn nagegaan en haar paden van voor eeuwen tot heden heb ben nagespeurd. Welnu, van zulken kunnen we aannemen, dat ze Christen zijn én Socialistd.i. Christen en So ciaaldemocratisch econoom, de overtui ging met zich omdragend, dat in de eerste plaats 't eind der huidige produc tiewijze nadert; dat in de tiveede plaats dit oude stelsel voor geen vernieuwing vatbaar is en dus 't Socialistisch stelsel 't eenige mogelijke in de toekomst zijn kan, dat in de derde plaats de beginselen des Christendoms naar de Heilige Schrif tuur geen beslissende uitspraken bevat ten. waardoor een nieuwe productiewijze als uit den Booze, zou moeten worden tegengestaan met hand en tand en te vuur en te zwaard zou moeten worden bestredendat in de vierde plaats zij als econoom en christenen, nochtans dagelijks te onderzoeken hebben of de democratie, die zij als middel van voor uitgang aanvaarden, wel is en blijft in de lijn der H. Schrift, die op elke bladzij predikt: Gij zult niet begeeren. Gij zult niet stelen. Zoeke eerst 't Koninkrijk der hemelen en alle dingen zullen u worden toegeworpen; dat in de vijfde plaats zulke Christenen als sociaalde mocratische economen zich hegeven op 'f revisionistiseh pad, om in 't Heden reeds met afbreuk en afbraak van alle ongerechte en onrechtvaardige daden jegens hun rijkere medeburgers, in 'traam der huidige wetgeving voor den trou wen werkman zooveel mogelijk zien te krijgen van de zonnepracht des hemels en des aardschen geluks, Als econoom kan een Christen tevens Socialist zijntevens Sociaal-domocraat maar dan moet hij tevens de overtui ging koesteren, dat de rijken in hun opkomen voor een democratische Maat schappij inrichting huichelaars en valsch- aards Zijn. Want wie de overtuiging bezit dat ook de Bourgeoispartijen innig gevoelen knnnen voor de belangen der nu nog misdeelden, hij mag en zal zich dan ook wel wachten om zich bij de Nederlandsche Sociaal-Democratische Arbeiderspartij aan te sluiten, omdat in dat woord „arbeiderspartij" .juist ligt opgesloten 't groote wantrouwen in en het stelselmatige, georganiseerde verzet tegen de rijken .die daarmee ge brandmerkt worden als de onbe- kwamen de hardvochtigen de egoisten die voor een arbeider absoluut niets of zeer weinig zullen gevoelen of doen Ben Sociaaldemocraat kan Christen zijn als econoommaar zal geen lid worden eener Sociaal-Democr. Arbeiders - partij, omdat die naam reeds een oor logsverklaring is, terwijl voor een chris ten toenadering het uitgangspunt blijft. Vv* n Maar leest men dan een citaat, dat van haat tegen de Religie blaakt, dan nog meer zal zulk een Christen- Sociaal-Democratisch econoom zich wel tienmaal bedenken, eer hij den naam van „Socialist" gaat dragen. In de Ploeg iazen we Zaterdag j.l,[: Ik heb gehoord, dat een Blijde- Wereld-dominee („gesjochten wereld" zou beter zijn) er tegen gepreekt heeft met een bijbeltekst: „Gij zult aan uwen broeder niet woekeren met woe ker van geld, met woeker van spij3, met woeker van eenig ding waarmee men woekert" (Deut. 23, vers 19), maar ik ga alleen bij geloovige pre dikanten ter kerke, die van den kan sel tevredenheid met ons deel leera ren. Want dat sticht mij, omdat ik zoo buitengewoon kontent ben met hetgeen de Heere mij heeft toebe deeld, en ook deze heeft Zijn huis in vele woningen verdeeld. En zoolang de mensch geschapen is naar het beeld van zijnen Heer, exploiteert ik mijn huisjes in zalige gemoedrust en in voor- en achterkamer alsmede kelder- en zol terwoningen. Maar natuurlijk moesten ook in dat eerlijk beroep de socialen de klad brengen. Daar zijn die kerels van de vakbeweging langs de huisjes gegaan om de huurverhooging op te teeke nen, en dat hebben ze, Satan hale ze, en al ivat rood is komtGodlofin de hel terecht, op lijsten gedrukt naar de Regeering en de Tweede Kamer gestuurd. Men mag zich nu christen noemen en Sociaal-Democraat, maar wie zulke taal leest, voelt toch, dat zijn plaats in die kringen der spotters niet is. Een niéuw productiestelsel propageeren, 't zij zoo. Christen daarbij blijven zonder oorlogsverklaring! 't zij zoo. Revisio nistisch voortgewerktmaar bij zulken spot laat men de S. D. A, P. links liggen en gaat eigen weg. En vraagt men ons of een Christen ook Demokraat kan zijn, als hij de grondstelling van 't Marxisme aanvaardt, dan is ons antwoord beslist ontken nend Wie zich plaatst op historisch- materialistischen grondslag en daarmee aan de werking van den Geest en der door dezen geinspireerde geesten in de menschen, den oorlog verklaart, kan geen Christen zijn God is de eerste werker aller gedachten en ook de bovenbouw der Maatschaijpij in alle haar openbaringen van recht en on recht; zedelijkheid en onzedelijkheid; van wetgeving en bestuurvan bescha ving en disharmonie, van kennis en kunstvan rijkdom en armoeis zijn Gedachte, en Hij laat de zonde toe te werken, opdat ieder uit de wrange vruchten haar boos karakter zou ken nen en ervaren. De Geest beheerscht de stof. Niet de materie is de heerscheres des Geestes. Marx heeft den Bijbel omgekeerd Want „uit 't hart komen kwade ge dachten"; daar zit de bron van de on rust in de maatschappij Niet in de zichtbare dingen schuilt 's levens leeden de wetgeving is geen weerspiegeling van „'t rijkelui's leven maar van wat in het hart woelt en broeit tegen elkaar als burgers ééner samenleving. Hatelijk en hatende me kaar. Rijken zijn zondaren, Maar armen ook. 't Evangelie alleen brengt ze bij elkaar. En door 't Evangelie alleréérst ver andert de Bovenbouw der Maatschappij. De S. D. A. P. verplaatst slechts éénige verhoudingen: van „rijk" naar „arm'i van „arm" naar „rijk. 't Evangelie her- stélt de verhoudingen, zooals God die wil. De S. D. A. P. zoekt 't in de schors. Het Evangelie in den kern. En dat Evangelie vraagt door herstel van 't booze hart te komen tot een Samenle ving, die de Eere Gods in en door 't schepsel verhoogt: een rijker zonnele ven; een rijker Geestesleven ook voor den werkmanmeer geestelijke en stoffelijke welvaart om daarmee én zijn Gezin en Kerk en School te kunnen weldoen. Motie inzake artikel 192. Up voorstel van Dr, Kuyper werd een motte aangenomen waarin de Antirevolutio naire partij uitspreekt Ie. dit «ij sick tot haar leadwesen ten «eursts teleurgesteld ziet in nare verwach tingen, dat door de hemeniag van het grocdwe.tsarb.kil aan den politseken school- strijd voorgoed tea einde zou worden ge maakt; 2i. dat zij waardeert de bedoeling van het kabinet, om door subsidie-verhooging aan de bijzondere scholen tegemoet te ko men en dat zij sich zal haasten die waar- ueering om te zotten in dank, xoodra bij de wet zal zijn toegekend, wat nu nog slechts iu het stadium der belofte verkeert 3a. dat nimmer door de wijziging het onrecht in recht sal verkeeren, waar de opvoeding der jeugd vau Godswege aan de ouders is toegekend, zoodat de open bare staats-school niet anders behoort te zijn dan aaavuliiDg: 4e. dat zij ten tweede teleurgesteld is door het feit, dat het kabinet naliet in een nader additioneel artikel van hetgeen het toezegde, do verstrekking te veruekaen; 5o. dat termijn bepaling ten aaDsien van de wet ter uitvoering vau het nieuwe ar tikel 192 dit gemis niet kan vergoeden, daar na afloop vaa dien termijn geen waar borg bestaat, dat het goed» in het artikel sal verwezenlijkt wo-don, 6e. dat de partij vasthoudt aan het Unie- rapport van 19„0 iu sake het lager onder wijs. volgens hetwelk de burgerlijke ge meenten voor wat de lancieeie regeling aangaat, geheel zouden ziju buitengesloten. 7e. dat zij dank brengt aan de A. R. Kamerleden voor hun principieel en krachtig optreden; en zich verzekerd acht dat de Kainer:eien niets ocgedaan sullen laten, dat men ons niet afscheept met een belofte alleeu waarvan de waarborg tot vervuiling zou ontbreken. Deputatenvergadering te Utrecht. Donderdag j.l. was 't de (-"ariijdag aller antirev. K esvereeDigingen. Uit heel Neder land stroomde men er heen. De bijna 80- jarige Voorz. hie d sijn openingsrede, in eiken Boekhandel a 32 cent franco per post verkrijgbaar. En daarna da algemeenegoed keuring der gewijzigde Statuten; om voorts uit te hooren spreken, dat men in do Ad ditioneel artt. eenige uitwerkmg wilde van Art 192; voorts een waarborg dat de nieuwe Schoolwee niet al te lang op sich doen wachten zou. En zoo keerde ieder woor hoogst voldaan huiswaarts den band der eenheid had hij gevoeld; 't zwijgen was hem zeer gemakkelijk gemaakt door de an dermaal gewijzigde Statuten, waarvan ieder te voren kennis droeg en hij mocht heen gaan in 't besef dat hij daar uit Utrecht ook een steentje had meegenomen tot op bouw van 't groote partijieven. Zoo legt deze belangrijke dag weer in 't v, rieden. De Kiesv. spraken zich uit in baar bijee akomsten 'tCentraal-Comité nam er degelijk notitie van, en te Utrecht kon men vernemen, wat nu vooriaau de Koers oaser partij s,ou sijn. En dan komt 't ons voor, dat 't gewijzigd progiam weer voor lange jaren ons ten gids en richtsnoer kan zijn, er ligt een veelbelovende ontwikkeling ia voor Staat eu Maatschappij als men op dat kompas varen wil; eu «onder de evo lutie of bokkesprongen te moeten maken die 't Liberalisme doet in de laatste 10 jaren, kan de A. R. partij gestadig, ordelijk regelmatig zich steeds aanpassen aan de ontwikkeling der maatschappij, en dat sit em weer in da groote, algemeene lijnen, die Ous Program trekt en daarin den gemalen leider aanwijzen, die ver de toekomst in zag, toen hij in '78 dat. Program schreef. En die a'gemeene lijneu loepen evenwijdig met de lijnen in de Heilige Schriftdaarom blijven zij, bij al 't wisselvallige ia du oudermaausche, toch wegwijzers voor t leven. Daarom ook werd in Om Nieuw e Program slechts 't uiterlijke veranderdd cieuwe tijdsomstandigheden kwamen naar voran, maar de Eeuwige beginselen van Gods W lord sijn en bleven onaantastbaar Groeie en bloeie onze A. R. partij tot l:-il van Land en Volk! \aa kerk ea school! Van ft.ligie m Cultuur! Ruwe Phosphaten. We maakten er al melding van, dat de aanbieding door het Centraal Bureau te En schede van ruwe phosphaten het laatst van „landbouwphosphaat" bij velen ont stemming heeft gewekt. Zoo b.v. bij den Rijkslandbouwleeraar den heer J. Kok, die de verzuchting doet hooren„In deze abnor male tijden schijnt wel alles mogelijk"Hij acht het niet verantwoord van het C. B. dat het zonder de landbouwers in te lichten om trent het wezen van het „Landbouwphosphaat" hen krachtig opwekt dat artikel te koopen. Dit verwacht men van den handel, niet van het Centraal Bureau. „Kan men" zegt de heer Kok ten slotte !„geen superfosfaat krijgen, ook geen Thomasslakkenmeel goede guano, goed beendermeel of iets dergelijks, dan bedenke men zich tweemaal, alvorens landbouwfesfaat te koopen met geen andere garantie dan dat het 26 pet. fosforzuur bevat. Op lage, vochtige, hnmusrijke gronden, kan men het wagenop hoog gelegen zandige gronden is de aankoop er van alleen geraden als men van de fosforzuurarmoede overtuigd is. Heefi men die overtuiging niet, dan maar gehoopt op nog komenden aanvoer van erkend deugdelijke fosfaatmeststoffen, en anders maar een jaar zonder". Anders oordeelt de heer Ter Haar, Hoofd redacteur van „De Veldbode". Deze zegt, a! jaren en jaren geleden tegen de beweringen der wetenschap opgekomen te zijn, en toen reeds resultaten van de bemesting met stof- fijn gemalen ruwe phosphaten te hebben gezien. Veler oogen werden meent hij geopend door hetgeen op de Haagsche ten toonstelling omtrent de opneembaarheid van driebasische phosphaten werdgedemonstreerd. Hij laat dan volgen„Het Centraal Bureau voor z.g. coöp. aankoop van hulpmeststoffen van het „N. L. C." handeld nu ook al in drie- basich phosphaat, waarvan ons de prijs, ook als oorlogsprijs beschouwd, verbazend hoog lijkt. De superphosphaatfabrieken moeten ook van natuurlijke phosphaten uitgaan en deze van elders aanvoeren en toch betaalt men bij de kunstmest distributie commissie voor het superphosphaat maar ongeveer den prijs, dien het C. B. voor ruw phosphaat vraagt. Dit daargelaten, kunnen wij zeggener is dus kentering in de meening der officieelen, want deze verkoopen natuurlijk ook in oor logstijd slechts dat, wat beproefd goed is. Wij zagen al voor ongeveer dertig jaren, waarvoor anderer oogen pas in de allerlaat ste jaren zijn opengegaan". DE TOESTAND. „Vive Ie Pologne". Polen is autonoom. Het is voor Polen een dag van beteekenis geweest. Prachtig herfstweder begunstigde dien dag die voor dat land van geschiedkun dige beteekenis zal zijn tot na vele jaren. Polen is zelfstandig. Door de centralen daartoe verklaard. Het was op straat uiterst druk, en op het paleisplein, evenals op de binnenplaatsen van het reusachtige gebouw, was een menigte van duizenden saamgestroomd. Om twaalf uur las gouverneur-generaal von Beseier de proclamatie in het Duitsch voor, waarna zij door graaf Hutten-Ezapeki in het Poolsch werd herhaald. De rector der Uni versiteit, Brudzinski, dankte. Aan het eind van diens rede werd luid gejuicht. Steeds v/eer herhaalde zich het handgeklap. Vele Poolsche aanwezigen waren tot tranen toe bewogen. Tenslotte hield Beseier nog een toespraak, die opnieuw stormachtige geestdrift teweeg bracht. De bruisende betoogingen zetten zich, ook nadat de plechtigheid ten paleize was afgeloopen, voort op het paleisplein en op straat; en von Beseier was op den terugrit naar het Belvedare-paleis, waar hij woont, voortdurend het middelpunt van aanhoudende, enthousiaste betoogingen. De toespraak, door gouverneur-generaal Beseier gehouden na voorlezing van de pro clamatie in de zaal met de kolommen van het paleis in Warschau, luidde als volgt „Te midden van het woeden van den wereld oorlog brengt het edele besluit van de ver bonden vorsten den lang gekoesterden wensch naar de stichting van een zelfstandigen Pool- schen staat nader tot de vervulling. De droeve onzekerheid„wat zal er van ons worden" vindt in de Poolsche harten geen plaats meer. Een nieuw groot doel is hun gesteld. Het geldt den opbouw van hun toekomstigen staat. Nog bloedt het land uit duizend won den; nog dagelijks eischt de strijd tegen de vroegere onderdrukkers nieuwe offers. Maar overal kiemt nieuw leven; overal komt het streven tot uiting yoor een krachtiger deel neming aan bevrijdingsoorlog en aan het werk ter genezing van de door den oorlog geslagen wonden. Treedt dus vol vertrouwen aan onze zijde, evenals, wij u ons vertrou wen schenken om den strijd tot een geluk kig eind te brengen en in gemeenschappe- lijken arbeid den hechten grondslag te leggen voor het koninkrijk Polen, in welks'geboor teuur wij ons thans bevinden. Moge het als een sterk lid zich scharen in den bond van de staten van Europa, die, door gelijke gees telijke, politieke en economische belangen met elkander verbonden, op elkaar zijn aan gewezen. Het woord van de verbonden Keizers waarborgt uw toekomst: de Poolsche staat wordt opgericht. En spoedig zal naar wij hopen een Poolsch leger, dat zich uit vrijen wil om zijn vaandels schaart, als sym bool van de zelfstandigheid van Polen als staat, dien verdedigen." Het zou niet mogelijk zijn alle bladen hier over in onze kolommen het woord te geven. Daarom slechts enkele Onder den titel „Het uur der beslissing voor Polen" schrijft de Nord-deutsche Allgemeine Zeitung: Duitschland en Oostenrijk hebben een beslissing van geschiedkundige betee kenis getroffen. Zij hebben besloten tot de vorming van Polen. Honderd jaren zijn verloopen, sedert op het Weensche Congres de Europeesche mo gendheden het grootste deel van Polen uit den kring van de Westersche beschaving namen en aan Rusland toevertrouwden. De Westelijke mogendheden hebben het Polen niet aan Platonische sympathiebetuigingen laten ontbreken. Veelvuldig weerklonk in het Westen „Vive la Pologne", maar, telkens als de Polen, vertrouwende op hulp uit Londen en Parijs, den strijd voor hun onafhankelijk heid aanbonden, bleek, dat zij op koele woor den hadden vertrouwd. Van die zijde konden zij de vrijheid niet deelachtig worden. De bevrijding van Polen is samengeweven met de overwinning van Duitschland en zijn bond- genooten. Wij zijn niet Rusland en niet de Westelijke mogendheden. Het bestaan van een vrij Polen is voor ons zelf een levens belang. Het besef daarvan is in Duitschland overal doorgedrongen. Verscheiden ervaringen met de thans en in de toekomst onoplosbaar tot den Pruisi- schen staat behoorende Polen schijnen voor den grooten stap, dien wij doen, niet gunstig. Maar boven alle vóór en tegen staat onaf wijsbaar het motief, dat wij ter wille van onze eigen toekomst Polen niet weer aan

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1