ren. UP**) Jaargang N\ 2218. Eerste Blad. RIEK Zaterdag 28 September 1916 Antirevo lutionair Orgaan 9 i IN HOC SIGNO VINCES ARNIS QLADE ujramwnm W. BOEKHOVEN. De troonrede. maak. Kerkje spefen in d® politiek. OP DEN UITKIJK, oor 9741 i2|J&- Dese Courant veraohijnt eiken Woensdag m Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Ceat bij vooruitbetaling. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar Afzonderlijke nummers 5 Cent. SOMMKLSD1JK. Teïetoös latere®*»*#. Hfc. n. AdvsirtantlëK 10 oemt pes ragal ea »/s »&al» Reclames SU per regel. Boekaankondiging 1 Cent per regel en staal. Dlcnstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Oent per plaatsing, $roote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die afj beslaan i Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrgdagmorgen 10 uur. Alle gfiikfeeo "row de lleciaesie bestemd, AdTerteniIën et» w.rssere Administratie franc© loc te zenden aan den BJIt*revesf. 9745 en en Putten, i, Pulpbakken. l GEWAPEND 10463 Wordt vervolgd, f 1.25, f 1.50 en f 1.75 0 nboedels enz. wefktu In gswa> van plm, IS,etst OTZAHD Aii bo. en. Middel- oomen on bij A. v enbrugge. ken aan te merken seste zorg en smaak ge, geboende tafel, mt het midden van os bespeurt ge een iet leeren zitttingen, een eikenhouten levensgroot portret de kracht van zijn ïeer des huizes, t uw aandacht een e, dat wel uw lees- en Want er is een }e vindt er werken voor een distel een jrbonds" van jr. en nk „om te doen ge- Het Christelijk huis- Maltzahn als „Osan- ediker"„Stemmen" 'enning, van Fannie lijke schrijvers en je wordt geflankeerd t eene van Dr. Kuy- Qroen van Prinste- rofjen door het ver- an de gouden titels geranschikte boeken r ook bezichtigen ar met een vluggen want daar zijn men- trekken toch altijd isschen zijn zij de wel waard De laatste woorden der Troonrede duiden den ganschen inhoud aan Ik verklaar (zoo sprak de Koningin) met de bede, dat God ons ook in de zen zorgvollen tijd moge bijstaan, de gewone zitting der Staten Generaal geopend. Daardoor is en blijft deze gewone* j zitting .ongewoon*ze zal er weer één O J c^djn als van '14 en '15 vol bange zor- genmet veel schipper- en laveerkunst om uit de branding te blijven met veel hoofdbrekens aan de Departementen, met allerlei geklaag over de wetgeving, waar ze 't economisch leven raaktmet herhaaldelijk hopen óf er dan toch ein delijk eens niet de vrede komt. In dien toonaard van moeiteleven en zorgvolle tijden stond elke regel; bijna elk woord. 'tWas een Smartewoord van een bedrukt Koningin aan een ge drukt volk. Gansch ter zake en uit 't hart geweld. Maar fier en krachtig, ondanks alle klacht, klonk 't van Haar lippen Ik zal ook in 't vervolg de plich ten nakomen, die een neutrale natie door het volkenrecht zijn op gelegd. Maar ik ben vastbesloten onze onaf- hankélijklieid te verdedigen en naar '-i vermogen, tegenover wien het ook zij, onze rechten te handhaven. Natuurlijk! de plichten der Neutra liteit vervuldmaar vastbesloten, steu nende op 't goede recht, op de eens gezindheid der Natie, op onze zee- en landmacht, om de onafhankelijkheid tegenover elk, wie dan ook te hand haven. Zware offers zijn reeds gevraagd en* de Koningin heeft er open oog voor, maar daarom sprak zij 't ook uit De mogelijkheid, om met handha ving onzer weerbaarheid den [druk der mobilisatie te verlichten, wordt door Mij opnieuw overwogen. Land- en Tuinbouw; handel en nij verheid; binnenscheepvaart en zeevis- scherijde Koningin z.ag 't al onder den druk van den oorlogstoestand rond om ons. En geen wonder dus, dat de bede, te midden der Volksvertegenwoordiging °pgiogBlijf Gij, o Godin dezen zorg vollen tijd ons bijstaan! En voor de Koningin en Haar huis zegt ieder onzer deze bede na .Bewaar onze Koninginne en ons »volk hij den binnenlandschem vrede! »en dat geen vijahd ons genake, noch »ons méér bestoke. Het onderzoek, hoe een Staat moet geregeerd worden, en men noemt dit •politiek*, heeft zich m>et tweëerlei bezig te houden, èn met de A lgemeene én met del Bijzondere Openbaring. Waarom? Oni heel de eenvoudige reden, dat God de Heere zich op tweeerlei wijze heeft ge/openbaard én in de Natuur én in de H, Schriften daarom. :is er ook tweeerlei genade: de Algemeen»., die deOpenba- rii ïg der Natuur zich alléén maar eigent, en de Bijzondere, die zich óók de Open- ba ring van Gods Woord toeeigent. Tot he t wezen der politiek dringt men dus da: i pas door als men én de AJgemeene Op enbaring, dat is Natr lur, Historie der "en van de Schepping af bestudeert, én als men daarenboven nog GodsWoord raadpleegt. En daarom was 't zoo'n onnoozele vraag, die een Socialistisch blad ons deed.Staat een Gemeenteprogram ook in den Bijbel?* Neen, een Gemeente program staat niet in den Bijbelmaar dat 't Gemeentelijke leven of de Alge- meene Openbaring Gods pas in zrjn volle waarheid en klaarheid gekend wordt bij 't licht van 's Heeren Woord, staat voor ons vastdaarom vast, omdat God ook een God van een dorp en een stad is en Hij zich in Zijn Woord wel degelijk over de huishouding in stad en dorp heeft uitgelaten. Nu zou wel deze vraag gewettigd zijn niet of we Gods Woord nog moeten ge bruiken bij de politiek, maar of de Kerk van Christus, die de Bijzondere Openba ring verklaart, indraagt en uitdraagt in de wereldof die Kerk dan de geroepene is om politieken arbeid te leveren. Of zooals men dat op onze dorpen zoo een voudig zegtmag men kerkje spelen in de politiek, waarbij men dan nog speciaal bedoelt: mag kerk A, of kerk B, of Kerk C of D de lakens uitdeelen in 't politieke leven; waarbij men dan nog meer speciaal bedoelt, mag kerk A of B of C of D politieke bevelen geven met wegduwing en uitstooting en af snauwing van Kerk E, P en G. We laten 't speciale van Kerk A of B of C eens rusten, omdat we nu niet in strijd en botsing komen willen met ds. Van der Kooij uit Ouddorp, met wien we een wapenstilstand hebben go- sloten' lot na de Deputatenvergadering, om dan over de Ouddorpsche toestanden al of niet in verdere gedachtenwisseling te treden óf de Herv. Kerk, wier predi kant hij is, zoo'n optreden, zoo'n uit sluiting van doleerenden nog langer mag gedoogen. We bepalen ons nu tot d e algemeene vraagMag de Kerk van Christus de politieke lakens uitdeelen Mag zij kerkje spelen en haar kracht onmacht opleggen aan den Staatsman. Desnoods met toepassing der Kerkelijke Tucht als zoo'n politicus niet naar haar beginselen optreedt op 't terrein der Regeeringsza- ken? Mag de Kerk over den Staatsman als Staatsman, en over Dorp en Staat en Rijk regeeren? Of is er scheiding van Kerk en Staat En hoe is dan de verhouding als er Scheiding is, tusschen de Kerk en dien Staat. Er zijn nog altijd menschen, die U naar 't oude Israël verwijzen. Daar was Kerk en Staat, Maatschappij en Natie één geheeldie kringen dekten elkaar één Volkskerk in één Theokratischen Staat met één Priesterschap, één Levie- tendienst, één Volk des Verbonds afge scheiden van de .volken daarom* door één Besnijdenis en éénzelfde Tempel dienst enz. enz. Die menschen willen de Kerk nog laten heerschen over den Staat. Alles wat des Staats is rust dan volgens hen, onder de vleugelen der Eene Kerk. Ko ning, StaatsmanSchool en Maatschappij, Wetenschap en Kunst, Vakorganisatie en Kiesvereenigingen, handel en bedrijf, ja 't heele volle menschenlevenonder de Kerkaan haar ondergeschikt, naar haar luisterend. Maar wat is de fout dier menschen Dezedat Israëls Oud-Testamentische schaduwenbedeeling vervallen is door de Vervulling, nl. door de komst van Jezus Christus De Israelietische Volks kerk is op den Pinksterdag Wereldkerk geworden, nadat op Goede Vrijdag 't voorhangsel in den Tempel in tweeën scheurde van boven tot onder; nadat Hotel Hcfltaur&ni „HIT GOUDEN MEkï". Qedesapt® SoereiaateSger 6SA, 63B Uireot rtsbij de HooMateeg, Rotterdam. DINERS 60 cent en hooier. LOGIES MET ONTBIJT" Tel. No. 1532, Aanbevelend, E- proprlair R. C. F. y. i LEE-Moonen fedesr saasmbevttEen a«ir®8. S3 Het dffioï* de »middelmuur des afscheidsels* afge broken is. Toen is de Nationale Israe lietische Volkskerk internationaal gewor den; en de Heidenwereld trad in hare heiligdommen. Ieder Bijbollezer weet dit, als we slechts de namen van Petrus en Corne lius noemen en Paulus als den grooten Heidenzendeling voorstellen. Heel de Oudtestamentische schadu- wendienst is toen opgelosten wel hebben de Christenen uit de Joden daar herhaaldelijk tegen geprotesteerd én van daar ook de Kerktwisten ten tijde van Paulus over 't eten van 't onreine en de besnijdenis en 't offeren; vandaar ook de eerste Synode om dezen twist te beslechten (zie Handelingen der Apos telen, de hoofdstukken 43—15), maar de meening van Paulus hield de over hand, en Oud Israël verdween, omdat Nieuw-Israël niet meer in Mozes, maar in Christus zijn Bron en uitgangs- en steunpunt vondniet door oudvaderlijke ceremonien, maar door 't Geloof in den Verrezene. w Van dien tijd af was Heidendom en Israëliet één. Was .wereld* en .volks kerk* één was 't Verbond der Genade niet meer uitsluitend voor den .Jood*, maar ook voor »den Griek «.En daarom vraagt Paulus ook: >Is God een God der Joden, en is Hij ook niet een God der Heidenen Ja, ook der Heidenen*. En op een andere plaats: »de kinderen der beloftenisse worden voor 't zaad gere kend*, en niet enkel 't zaad van Abra ham. Kerk en Staat vallen uitéén. Kerk en Maatschappij vallen uitéén. Kerk en Wetenschap vallen uitéén. De Volks kerk, de éénede oudede Oudtesta mentische, is verdwenen. Ze heeft haar plicht gedaan, toen 't er de tijd voor was. Maar onherroepelijk is die toestand voorbij. Hoe moet nu de politiek .gedreven* worden? En dan is 't antwoord vier derlei. Blijft men als deRoomsche Kerk nog op 't oude Testamentische stand punt staan met haar Een Kerk, Een Hoofd, dan heeft de politiek zich aan haar te onderwerpen. De Kerk is de Moeder ook der politiek. Staat men op 't Revolutionaire stand punt, dan stoot men de Kerk uit, en is de politiek dochter van den Staat en van hem alleen. Staat men op 't Doopersche stand punt, dan is alle politiek uit den Booze »van de aarde aardsch* en is de mij- dinge zoo groot, dat men van de stem bus wegblijft of royaal links stemt wat ook is »van de aarde* en »dubbel aardsch*. Maar dan is er nog een vierde stand punt, 't Gereformeerde. Dit wil geen Kerk over den Staat; geen Kerk totaal buiten den Staat; geen »mij dinge* en tevens liberaal stemmen, maar zet de Kerk naast den Staaten de Staat naast de Kerk, ieder op apart terrein; als goede buren, die mekaar helpen, maar toch elk voor eigen huishouden zorg dragen. De politiek heeft bij 't Geref. stand punt een eigen terreineen eigen be ginsel een eigen levenskring, met eigen organisatie, eigen soldaten en eigen wa penen, eigen doel. Maar de invloed der Kerk gaat over den levenkring; de soldaten zijn in de Kerkdienaren Christibuiten de Kerk dienaren der Koninginde wapenen zijn in de Kerk geestelijkbuiten de Kerk stoffelijk en geestelijkhet doelrust en vrede in den Staatmaar in de Kerk de zaligheid van zondaren en opbouw van 't Koninkrijk Gods door de kennisse Gods, die de Kerk door den dienst des Woords verschaft. En daaromgeen kerkje spelen in de politiek. De politiek heeft haar eigen territo rium; haar eigen arbeidsveld: en Roomsch en OnroomschGeref. en Her vormd Lutersch en Doopsgezind heb ben hun kerk los te laten en te vra gen: Wat eischt, niet, de particuliere Kerk, maar 't Christendom in 't alge meen, op welks algemeenen bodem de politiek zich beweegt, leeft en is. Niet de kerk, maar 't Christendom in zijn algemeene genade heslist over doen eri laten der politiek. Daarom geen Kerkelijke, maar Chris telijke politiek met den band, niet aan eenige Kerk, maar aan 't Woord. Veertigduizend maal twee en 'n half. Dat geeft precies honderdduizend. En in guldens uitgedrukt is dat juist een ton gouds. Welnu, naar matige berekening heeft de groote kiesrechtbetooging, jl. Zondag te Amsterdam door de S.D.A.P. gehouden op zijn minst een ton gekost. Ik reken dan dat eik bezoeker door elkaar een riks heeft verreisd en verteerd en dan ben ik er al, zonder voor het terrein en allerlei noodza kelijke onkosten, aan zulk een betooging onvermijdelijk verbonden, nog iets gerekend te hebben. Nu kan men die meeting en die ton van twee kanten bekijken. Men kan zeggen en zoo denkt er na tuurlijk een rechtgeaard socialist over dat het schennis is aan de heilige zaak van het kiesrecht gepleegd, wanneer men gaat vragen en narekenen, wat het kost. Dat is hier veel te plat! Daar zijn nu eenmaal dingen, die elkaar uitsluiten, nietwaar? „Gezelligheid kent geen tijd", zegt het spreekwoord en eveneens is het waarGeest drift vréagt niet naar geld! Als daar mach tige geestdrift oplaait onder een schare van 40.000 personen, schalt uit 40.000 kelen, be zegeld wordt door den krachtigen stap van 80.000 goedgezoolde voeten en als de eisch tot algemeen stemrecht voor mannen en vrouwen nóg eens weer wordt gesteld met het opsteken van 200.000 vingers zittende aan 40.000 rechterhanden dan vraagt toch zelfs de grootste truks niet, wat nu vandaag die geestdrift kóst. 'i Is slechts een geheel ideaal-looze kruie- niers-ziel of neen 't woord „ziel" is hier voor 't verband nog te goed 't zijn alleen uitgedroogde krentenwegers-hersens, waarin zulk een vraag opkomen kan. Want er was aan geestdrift stellig geen gebrek. In „Het Volk" schuimde en bruiste en spatte ze naar aile kanten heen en de redactie verkeerde drie volle dagen lichtelijk in een kiesrechtroes. Het blad kende zichzelf niet meer. In den regel is het nuchter, zakelijk, niet zelden op het droge af, 't redeneert, debat teert en fulmineert bij afwisseling maar het houdt zich dicht bij den beganen grond en vindt een boerenkarretje nog wel zoo veilig als een vliegtuig. Doch telkens was het anders. 't Blad steigerde regelrecht de lucht in en de redactie zweefde bóven de wolken van het dagelijksch krantengedoe, in den gouden zonneschijn van het in haar verbeelding reeds gewonnen Algemeen Stemrecht. Het strijdblad der „arbeiderspartij" gaf zich lucht in lyrische ontboezemingen, waarvan de oude Weller uit „Sanuel Picknick" waar schuwend zou gezegd hebben dat het op een gedicht ging lijken. Ik vraag den lezer het oordeel „Daar gaan zij, de tienduizenden, die de gouden boeien onzer heiilooze samen leving zullen versmelten tot een kroon voor de gebiedster der nieuwe mensch- heid, de socialistische idee. Als morgen onze stoet, een gordel van proletarische kracht, zich slingeren zal door de hoofdstad, dan zal uit al die kelen opstijgen één stem de stem van den boodschapper, die het rijk van men- schelijkheid en geluk naderbij brengt". Hier moet men tweeërlei onderscheiden. Vooreerst een .zekere overdrijving en op schroeving, die de Dag zoo meebracht. Er zijn van die tijden'n bruiloft, 'n stem busoverwinning, een prachtige balans met schitterende dividenden dat iedereen 't er wat dik oplegt en de nuchtere hoorder wel zoo wijs is de gezwollen woorden tot hun natuurlijke proporties terug te brengen. Zoo is het natuurlijk ook hier. 't „Algemeen Stemrecht" is geen uitvind sel van gister, 't bestaat in tal van landen allang en de heeren van „Het Volk" weten ook wel, dat de arbeidersklasse in die landen waarlijk zooveel verder niet is dan in Neder land. In land na land kiest de groote massa dier klasse, mèt het A. S., op 't oogenblik vóór den oorlog cn tegen den vrede, terwijl in het „achterlijke" Nederland Albarda op tribune I noemende het „een vervloekt ach terlijk land"eilievewaarom gaat dan de geachte afgevaardigde van Enschedé niet over de grens? in het achterlijk Neder land, zeg ik, begeert gelukkig nog 't gansche volk den vrede. Men moet dus van zulke woorden het één-dags-verguldsel afschrappen en de ge bloemde franje er aftornen maar wat er dan overblijft is toch nog weer een ernstige waarschuwing voor die enkelingen onder ons, die Christus' Naam belijden cn daarnevens wel graag coquetteeren met het socialisme. Och, de S.D.A.P.-er in zijn dagelpsche pakje ziet er tegenwoordig in den regel precies uit als een doodgewone radicale meneer. Ze dragen beiden dezelfde confectie- kleeren en koopen denkelijk in hetzelfde magazijn, Maar anders, als het „hoogtijd" is I En zoo kwamen ook op dit socialistisch Pinksterfeest de idealen er even voor den dag en zag men weer, welke beginselen het socialisme drijven en voor welke verwach tingen zijn hoop levendig'blijft. Lees het in de woorden van „Het Volk". Het verwacht een nieuwe „menschheid". Die vormen zal een eigen „rijk", n.l. éen menschelijkheid en geluk. En die staan zal onder één eigen „gebied ster": de socialistische idee. Welnu, dit alles verwachten wij ook; een nieuwe, herboren menschheid, die een eigen rijk vormen zal onder een eigen Koning ziet en wilt gij nu hier het wor/e/verschil lijnrecht staan in het diepst van hun ziele- leven de christen en de socialist tegenover elkaarde „christelijke en de „socialisti sche" idee vormen een absolute tegenstelling. Ik keer terug tot mijn begin. En ik geef toe, dat er in de rijen der socialisten geestdrift heerscht voor het A. S. en dat zij van hun kant gelijk hebben met niet te vragen, wat die geestdrift kost, maar haar winste te maken en ook met een ton niet te duur betaald te achten. Maar er zijn ook buitenstaanders. Nuchtere, zakelijke toeschouwers. Die houden toch altijd het recht van cri« tiek en *t kan zelfs den enthousiast geen kwaad doen, als hij voor die critiek een spa over heeft. Zie 'n ton goud voor een groatsche ge dachte achten wij niet te duur, want wezen lijk er is met ons nogwel te praten en zóó vast zitten we nu niet aan het geld, of we weten offers te waardeeren, zelfs al bestaan ze in een gezellig, genotvol reisje naar de hoofdstad des lands. Wij geven ook onze „ton" en méér. Elk jaar weer aan in onze Unie-collecte* die als men weet nog maar een klein ge deelte vormt van wat wij opbrengen voor ons christelijk onderwijs. Dat doen we ook voor 'n idee: voor dat der vrije, christelijke school. Welke ton zou het best zijn besteed. Ik bedoel 't nu zóó: Welke zou het ge stelde doel het best bevorderen? Zou dit niet geschieden door 't geld dat regelrecht ons onderwijs ten goede komt. „Neenzegt heftig 'n socialist. „Neen, want onze grootsche betooging zal ndwerken straks als het A. S. in de Kamer komt!" Och, vriend, maak u niet dik. Vraag eens aan Troelstra,|aan Vliegen enz. of ze nu wezenlijk gelooven, dat uwe betoo ging één stem veranderen zal. Ze weten wel beter! Bij de stembus worden zulke zaken

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1