Zaterdag 2 September 1916. 818te Jaargang N°. 2212. voor de Zuidhollandüclie en Zeenwiche Eilanden. Eerste Blad. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES 1 prosrlair R. C. F. i LEE-Mooncn, LAND- EN TUINBOUW. IMmesaeataprljs per drie Maanden ft. p. p. 50 Cefifi bij vooruitbetaling. Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar Afzonderlijke nummers 5 Ceat. 1 Advertsitiëa 10 cent gsr regel en maal, Beelamea SO per regel, 1 Eockeankoadlginz 5 Cent por regel en */g maal* W. BOEKHOVEN. |®leas$»aim,ag©a en ÜMenat&anbiedingen 50 Oent per plaatsing. SOMMELSD1JK. I Groots letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan; ®©ïe«®o» Intercom». SS®. 9. j idverteatlëii worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nur. Alle §tiaK*Len voor «Ie ffcedactie Oeslend, Advertentien ess verdere Adigslaiaaeragge froraeo See Ce zennSen wn den Uitgever. DINERS 60 cent hooger. LOGIES MET ONTBIJT Mei door ieder aanbevolen adrea. OP OEN UITKIJK, Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. is dat half werk Van Socialistische zijde, hetzij men zich noemt Christen-Socialist zooals Enka, of ds. de Ligt, of ds. de Jong, of wie ook; dan wel of men dat woord «Christen» weg laat als Troelstra en de zijnen, steeds doen ze ons het verwijt: Gij anti's! Cij Chr. HistorischenGij R.KatholiekenGij bour geois of burgelijke partijen wil slechts re formeeren in den Staat. Wij, socialisten willen revolutioneeren. Gij, burgelijke refor matoren, doet maar half werkGij laat de fundamenten der Maatschappij gaaf; wij ondermijnen ze, breken ze op en bouwen nieuwe. Gij burgelijke hervormers 1 knutselt wat aan den muur eu 't dak en aan bint eu spar; gij pleistert hier, en verft daar, eu geeft soms zelf een betere verkapping, wanneer 't al te hard gaat leken en drui pen en gij noemt dat deftig: Sociale actie, of Sociale wetgeving. Uw partijpolitiek, uw vakorganisaties: 't is alles op reformatie aangelegd; maar onze Socialistische poli tiek en onze moderne socialistische vak organisatie is op afbreken aangelegd en op 't 'puin dan een nieuwe maatschappij, Gij bourgeois! reformeert op rotte grond slagen en daarom zult gij uw doel, n.l. ver betering van 't levensgeluk der menschen nooit bereiken. Doe als wij. zegt de Socialist en neem je spa en schop en delf; delf flink diep, opdat de Kapitalistische Maatschappij weg- zinke. Kom bij ens, en houd op met uw pleisteren met looze kalk; want 't is ons te doen, en se komt, om een Socialistische maatschappij met een Recht voor Allen en Brood naar behoeften. Wij, bourgeois! kunnen aan dat Socia listisch verzoek niet voldoen. Ons werk is en blijft Reformatie, en niet Socialisatie. We gaan nog niet met spa en schop en bijl en houweel aan 't werk, maar houden de grondslagen gaaf. En waarom? Omdat we, teneerste, van die socialistische fun damenten nog geen helder begrip hebben ze moeten rusten op den ondergrond van 't Algemeen Belang, op 't Alles voor Allen 1 zegt ge. In orde, maar onze Bijbel spreekt op elke bladzij van zonde, en zonde, en weer zonde, en altijd zondeZal dit booie menschelijke hart uw mooie Alles voor Allen niet tot een bespotting maken dag in dag uit? Maar, ten tweede, is reforma tie dan niet altijd gewenscht? Blijft op knappen» van een huis geen dagelijksche noodzaak Half werk is dat niet. 't Is goed, 't is best werk zelfs, zoolang je geen nieuw woonhuis hebt. En trouwens, velen uwer Socialisten, gaan toch ook sinds ja ren den reformatorischen weg op. Gij noemt datrevisie of herziening Gij noemt u dan revisionist, 't Kan ons minder schelen, hoe gij 't noemt: öf reformatie öf revisie, maar laat dr. Kuyper dan reformator zijn, mr. Troelstra een revisionist: ze ontmoeten mekaar op 't Binnenhof en vragen beiden: Betere levensvoorwaarden! Meer ruimte aan den levensdisch voor den man op de hei, en de vrouw op klompen. Half werk? wel neen! maar alleen een dwaas gooit zijn oude schoenen weg, voor er nieuwe zijn. Dus doorgaan! al meer re formeeren! dat blijft onze leus. Christen democratisch in hart en nier en het slechte Conservatisme in den kop gedrukt, maar Ontwikkeling op de basis der Gods openbaring. Evolutie ook voor den niet- kapitalist, op den bodem der Revelatie. V De grondslagen veranderen van zelf. Spreek je met of lees je een socialist, dan houdt hij twee dingen staande; ten eerste, dat de Kapitalistische Maatschappij zich zelf dood maakt; zich zelf hoelangs zoo meer onmogelijk maakt; hoelangs zoo meer topzwaar wordten dat dus eigenlijk een Socialist heelemaal niets behoeft te doen dan kalm den tijd afwachten, dat alle grond, alle fabriek, alle spoorlijn, alle han delsvloot, alle oorlogsmateriaal, alle machi- ueneen in handen komen van den Staat, wel doet hij een ietsje om die verwording der Maatschappij een handje te helpen bv. Sl^S8861}8^'1, d°or werkstakingen, door nationale nationale broederschappen, vrouwenbeweging, kooge daggelden, pro testen in de Kamer; meetings voor alles en nog veel meer; adresseeringen voor dit en adressen voor wat auders enz.hij doet dus wel een ietsje, terwijl de conservatieven eea nietsje doen: maar zegt hij, 't geeft alles een beetje. De Vakbeweging leert onzen mannen wel orgaciseerende klassenstrijd doet se wel wat harder schelden op 't Ka pitaal en de „Opvreters"; de adressen en protesten en manifesten maken de oogen van de lui er voor open, dat wij, Socia listen, flinke kemphanen zijn en bijzonder lijk de aandacht op ons laten vestigen; hoeveel lawaai we wel maken en welke eieren we wel leggen; maar 'tis alles toch maar, goed bekeken, een onbeduidend ietsje. De Grondslagen der Maatschappij wor den eigenlijk ondermijnd door de Kapita listen zelf; door hun monopolies, trusten en kartels, coöperaties en geld- m6t hypo theekbanken, en wij Socialisten zullen eenmaal de vruchten in omen schoot zieu vallenwant door 't Algemeen Mannen- en Vrouwenkiesrecht worden wij, Roojen, baas in al de Parlementen over heel de wereld dan zetten we de boel om, al is 'tniet op één dag; en dan worden de Rooje Parle menten de bezitters; en die zullen dan 't zaakje wel verder opknappen Dan is 't alles voor allen. Dan wordt er uitgedeeld naar arbeid en behoefte en geestesgaven, maar de armste krijgt nog een goed portie, als 't er maar is. En ten tweede houdt de Socialist staande, dat die Nieuwe Tijd niet meer zoo ver af kan zijn. Het socialistische paradijs daalt al neer. En wij antirevolutionairen hooren al dat gepraat, wat komen »zal< en komen «moet» geduldig aan. Gaan voort met reformatie, en wachten de daden des Heeren verder af. Hij regeert. Nieuwe legervorming in Indië. Door de Regeering is op 12 Aug. 11. in gediend een wetsontwerp met zegge één artikel, dat nochtans van groote beteeke- nis is voor Indie. Art. 113 van 't Regle ment op 't beleid der Regeering van Ned. Iodie, vastgesteld bij de Wet van 2 Sept. 1854 staat gewijzigd te worden. Op het oogenblik luidt het zoo: De ingezetenen zijn verplicht om op den voet, reeds bepaald of nader te bepalen, deel te nemen aan de schut terijen of andere gewapende vereeni- gingen, welke door den Gouverneur- Generaal noodig worden geoordeeld tot bewaring van rust en orde. Algemeene verordeningen bepalea, welke ingeze tenen, bij de schutterijen ingelijfd, kun- neu geroepen worden om mee te wer ken tot de handhaving van het Ned. gezag in Indie. Ieder glimlacht natuurlijk! Iu Indie, eu dat in dezen woeligeo tijd, xiju nog schut terijen, die hier iu ons Moederland al jaren tot het verledeae behooren. Bovenstaand artikel moet, bij aanneming door de Kamers, voortaan gelezen worden Op den voet, bij algemeene veror dening te bepalen, zijn de ingezetenen verplicht mede te werken tot bevor dering van rust eu orde, en wanneer zij Ned. onderdanen zijntevens tot handhaving van het Ned. gezag in Ned. Indië. Men merkt 't groote verschil. In 1854: schutterijen voor rust en orde; en voorts de vrijwilligers of «kolonialen» tegen een vijand, die moest onderworpen of terug gedreven. In 1916: ook ingezetenen als In dische nationale militie, net als in Neder land tegen den Japanees of Engelschman, of welken invaller ook komen mogen, op geroepen. Die verandering is dringend noodzakelijk geworden, schrijft de Minister in de Mem. van Toelichting, In de eerste plaats omdat de werving van vrijwilligers niet zooveel oplevert en steeds duurder wordt. Iu de tweede plaats om te kuuuen ko men tot verhooging van de weerkracht van Indie. En in de derde plaats is de invoe ring van den dienstplicht het eenige mid del om te komen tot opheffing der schut- Hotel Mestawr&ïit „HET GOUDEN HEM". tJedenspte UoerensÉeiger 03A63B Direct nabij de Hcofdeteeg, BS®*»©!"*!!»!», f 1.25, f 1.60 en f 1.75 Tel. No. 1532. Aanbevelend, In 5 van de Memorie verklaart de Minister het standpunt der Wet, als hij zegt: In beginsel behoort de dienstplicht te rus ten op hen, die den Staat van Nederlander bezitten en op de Europeanen, die nit an deren hoofde Nederlandsche onderdanen zijn. Echter zal ook aan de Ned onderdanen van niet-Europeeschen landaard de dienst plicht opgelegd moeten kunnen worden, aangezien het streven der Rsgeering er op is gericht om bij het toebedeelen van rech ten en verplichtingen geen onderscheid te maken tusschen Nederlanders en hen, die uit anderen hoofde Ned. onderdanen zijn, onverschillig tot welken landaard deze laatsten behooren; terwijl in 8 de mede- deeling wordt gedaan, dat 'tniet veel geld zal kosten, omdat er geen nieuwe kazernes noodig zijnen het vrijgekomen geld door niet-werving zoo ongeveer evenveel is als de kosten voor de nieuwe miliciens. Het ontwerp zal wel niet veel tegenstand ontmoeten. In elk geval zal 't niet zooveel stof opjagen als 't andere wetsontwerp van 17 Augustus. Men wete, dat er te Soera- baja militaire opstandjes zijn geweest; schepelingen der Marine hebben er samen gerot en sommigen zijn naar Holland ge stuurd. Om die oproerigheden op de Indische vloot te straffen, is ingediend ook een wetsontwerp met 1 artikel: Wanneer vijf of meer schepelingen samenrotten om in vereeniging hun plicht te verzaken, worden zij, behou dens ieders verantwoordelijkheid voor de door hem bedreven feiten, gestraft met militaire gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaar. Door dit artikeltje komt de Bond van Minder Marinepersoneel aan de orde; de oorzaken van den geest van opstand; de behandeling der schepelingen; de organi satie en actie van dien Bond in Indie. Er zullen gewis harde woordea vallen in de Kamers én over de Marine èu over de schepelingen. Daar zal aan weerskanten wel schuld zijn, dunkt onsèn bij Marine èa bij schepelingen. Maar 't Gezag moet gehandhaafd, en wat on der dat volkje niet deugt, moet er maar uit. De Alhambrabioscoop op Zondag te Nieuwesluis. Iu de Brielsche krant stond op 27 Aug. een advertentie, dat de Alhambra, ook op Plakkee bekend, te Nieuwesluis op Zondag 27 Aug. een groote bioscoopvoorstelling zou geven nl. de Geheimen der Wildernis. Dat teekent Nieuwesluis en zijn moderne bevol king Dat is geen eeresaluut voor den Burge meester van Nieuwesluis. Dat wijst op een kanker in 't kerkelijk leven te Nieuwesluis. Dat zal den heer Schalekamp drijven tot dubbele actie in zijn Evangeiiesatiearbeid. Zijn stuk in deEilandeabode, zijn medidatie over Ef. 2: 8: want uit genade zyt gy zalig geworden, door 't geloof, en dat niet uit u, het is Gods gavewenschenwewel dat alleNieuwesluizers lazen waar hij schrijft Buigt U dan voor Gpd ter neer, en smeekt, dat de Heere, door de genade werking Zijns Heiligen Geestes U aan u zalf ontdekken moge, opdat ge nog als een boeteling in 't stof, om genade moogt leeren roepen, eer't eeuwig te laat zal zijn. Dat is een woord voor ons persoonlijk. Voor Anti's en Christ. Hist, en Katb, Voor ieder, die daar nog maar henen leeft ronder genade, als een wereldling, Dit is een woord voor Nieuwesluis en zijn moderne menschen, die van genade niets willen weten, omdat ze Jezus, den Zone Gods, miskennen, Jezus, Zone Gods is voor een modern maar een zeldzaam godsdienstig genie d.i. een mensch, in wien het religieus besef dermate diep ontwikkeld was, dat hij, als mensch zich voorstelde maller innigste ge meenschap met God te leven. Daarom ook is Jezus een voorbeeld voor eiken moder nen. En 't is de toeleg van iederen waren modern om net als Jezus te komen tot dien innigen godsdienstigen band, die de Jezus- mensch voelde. Jezus, zeggen ze, voelde zich kind van zijn Vader, aanhankelijk, ver trouwend, met Hem één. En zoo wil ook een goed modem één zijn met zijn Vader diens kind, liggend aan zijn Vadernart.Hun- .ner is Jezus geen God, maar een uiting, een drang een krachtige liefdesopenbaring voor God. Maar Jezus is hun niet een Za ligmaker, niet de tweede persoon in't God delijk Wezen; geen Verlosser, geen Goël, geen Immanuël, slechts braaf mensch. Maar zou Jezus op den Sabbat, als hij dan (op modern standpunt,) met zijn God zoo in innige mystisk leefde, den Sabbat misbruikt hebben, die Zijn God gebood te eeren en af te zonderen. Of is 't Modernisme te Nieuwesluis zelfs aan die zoete mystiek gespeend. Van zeggen tot doen Wat is die afstand vaak groot! Er is nu al vele jaren lang in ons vader land gezegd, dat de Huishouding-van-Staat eenvoudiger en vooral ook zuiniger moet worden ingericht, want dat het anders een maal vastloopt. En waarlijk niet ten onrechte Vóór 1914 was 't een „opgaande tijd". 't Best kon men dat zien aan de gewone in komsten des Lands, die elk jaar maar weer stegen. Eerst werd er al ruim geraamd. Maar bij 't eind van 't belastingjaar bleek dat de inkomsten ook die ruime raming nog weer met ettelijke millioenen overschreden hadden. Om er jaloersch op te zijn Een eenvoudig mensch zou zeggen dat er in zulk een toestand sprake kan zijn van overhouden, in elk geval van aflossing der vroegere schuld. 't Mocht wat, gij simpele ziel In al die vette jaren is dit steeds weer het resultaat geweest, dat de uitgaven nog snel ler stegen dan de inkomsten, zoodat er steeds grooter tekorten ontstonden, die men nu zien moet op alle mogelijke manier gedekt te krijgen. Juist nü waar we toch al midden in de oorlogslasten en oorlogskosten zitten. En hoe dat zoo wel kwam Och, omdat er soms roerend mooi in de Kamer en door de Pers over zuinigheid kon worden gepraat, maar omdat tevens nie mand ooit den moed had den grooten stap te doen, die leidt van zeggen tot uitvoering déhrom. Integendeel scheen en schijnt het wel, als of Pers en Publiek, Kamer en Regeering, hebben saamgezworen, om met elkander en in onderlinge concurentie 's Lands uitgaven steeds op te drijven. Van alle kanten werd aan dat touwtje ge trokken. De ouderwetsche liberalen zorgen wel dat er altijd weer meer uitgegeven wordt voor de School: lagere middelbare en hoogere school. De Rechterzijde waakt er dan op haar beurt weer voor, dat de bizondere school ook krijgt, zooveel dit mogelijk is, wat voor de openbare wordt toegestaan. Elke partij op haar beurt komt geld vra gen voor sociale maatregelen en de Socia listen leggen er nog eens,extra de zweep over, altijd hooger biedende dan voorgesteld wordtbehalve als zij zelf hier of daar in de regeering gekomen zijn! Met het ambt krijgen zij 't verstand Moet dit nu zoo blijven? Laten we het anders vragen. Kan dit straks zoo blijven We leven thans in den oorlog, abnormaal 't staat eenigzins te vreezen, dat dit door den langen duur van den krijg wat vergeten wordt. Maar straks komt de ommekeer. En dan zal men 't is niet dadelijk, dan toch zoo langzamerhand, rare dingen zien gebeuren, en is voor ons „neutralen de gou den tijd onherrroepelijk voorbij 1 Nü geven de mogendheden maar uit. 't Is oorlog 't moet zeggen ze. Maar komt de vrede, dan zitten ze met hun schuld. 't Volk des lands is verarmd. Zware lasten zullen jaren drukken. De koopkracht onzer afnemers is door den oorlog voor jaren verlamd en zij zullen ner gens tegenopzien als 't geld hun belangen te bevorderen en eigen land te laten voort brengen, wat tot dusver door Nederland werd geteeld en ingevoerd. Daar staan wij dan Oude markten verloopen. Nieuwe zijn niet zoo dadelijk te verove ren Neenik wil niet noodeloos een somber beeld van de toekomst ophangen en onze vaderen hebben wei voorheeter vuren gestaan, ook in den oeconomischen strijd, maar licht denke men daarover toch niet. Gaan wij dan hier in ons vaderlandsch huishouden op den ouden voet dóór, nu dan kan 't een rare tijd worden. Op den ouden voet Men moet dit goed begrijpen. Ik wil aller minst aanraden, om ook maar eene noodige uitgave achterwege te laten en door „noodige" uitgaven versta ik even goed allerlei sociale maatregelen, ais b.v. versterking van Leger en Vloot. Ik wil ook niet zeggen dat tot nog toe 't geld in weelde versmeten werd. Maar 't had en heeft er soms wel iets van alsof de Staat leeft naar de zegswijzewie 't breed heeft, Iaat 't breed hangen. En dat juist mag niet. Wij hebben het krap. En elk die met den Staat in aanraking komt op wat wijze ook dient zich daar goed van te doordringenkrap. 't Oud-Hollandsche spreekwoord zegtMen moet tering naar de nering zetten, en dat geldt ook voor den Staat. Wij kunnen de uitgaven niet blijven op drijven De Tweede Kamer heeft nu al vele dagen lang niet anders gedaan, dan al maar nieuwe belastingen behandelen. Nu voelen we die nog niet. 't Staat ailes nog op papier Maar als we straks al die nieuwe belastin gen betalen moeten, zullen we anders pie pen. En dat is dan nog maar tijdelijk Maar we kunnen in de toekomst de be lastingen niet blijvend in de hoogte jagen Er is tenslotte een grens. En de Anti-revolutionairen zullen wèl doen als ze eens ernst gaan maken met het be trachten der noodige zuinigheid in de huis- houding-van-Staat. Opeens kan dat niet. Verreweg de meeste uitgaven berusten op wettelijke bepalingen en kunnen daardoor maar niet zoo ineens worden ingehouden. Doch men wake tegen uitbreiding. 't Kan soms zoo zonderling gaan. Terwijl men pingelt of allerlei lagere amb tenaren met 25 of met 50 pop zullen ver hoogd worden, ziet men soms hoogere met 2 a 300 gld., ja met vijfhonderd tegelijk naar boven gaan. Maar dat tusschen haakjes. Laten de onzen van een behoorlijke bezui niging in de Staatshuishouding de noodige studie en late daarna de noodige propaganda voor maken. Wellicht is er straks oor voor. Tot nog toe had 't meeste succes, wie maar tegenover de kiezers op de royaalste wijze riemen sneed van andermans leer. Misschien brengt daar de Oorlog verande ring in, en gaan de massa begrijpen, dat een zuinige regeering in den Staat evenveel waard is als een zuinige huisvrouw In 't gezin. In elk geval, 't lijk ons plicht. Inzonderheid ook voor onze partij. Zij heeft van kind af niet in de weelde geleefd en zij zette thans ook in dit opzicht de traditiën der vaderen voort, die de we reld verbaasden door hun eenvoudige le venswijze en hun zuinig beheer! UITKIJK. De Reorganisatie van het Proefstationwezen in Nederland. In den loop van de laatste drie jaren is een reorganisatie van de Nederlandsche Rijks landbouwproefstations tot stand gekomen. De landbouwer heeft er weinig van gemerkt, men heeft noch critiek noch waardeering doen hooren. Daarom heeft Dr. Hissink, Directeur eener afd. v. h. Proefstation te Groningen, tot voor kort te Wageningen, het noodig geacht bekendheid aan deze reorganisatie te geven. Hij deed dit op de Algem. Verg. der G. O. Mij. v. L. 25 Aug. te Nijmegen ge houden,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1