voor de Zuidhollandsclie en Zeeuwsehe Eilanden. Woensdag 16 Augustus 1616 Antirevolutionair 818le Jaargang N°. 2207, Orgmmn IN HOC SIGNO VINCES officieel gedeelte. W. BOEKHOVEN, LAN1Ö - ER TUINBOUW. UIT DE PERS. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag es Zaterdag, Abonnementsprijs per drie ■aasden tc. p. p. 50 Ceat bij vooruitbetaling, Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. BITGEY13 SOMMELSDIJK. ®©ï©f©©a JtateirwMeusa. Mo. 8. Advertsntlëm 10 Ceut per regel es J/8 maal. Bedsmes 80 per regel. Boekaankondiging 5 öeut per tegel ©a lj3 maai Bienstaanvrages ea Dienstaanbiedingen 50 Cmt pas plaatsing. Groots letters ea vignettes words® berekend naar de plaatsraisita dia s§ beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Yrgdagmorgan 10 trar. Alle stokken voor de Redactie bestemd, Advertenfiëia en verdere Administratie' franco toe te zenden aan den Uitfrever. ij die zich nu abonneer en, ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers gratis. 0e teekenen des Tijds. Z Openbare kennisgeving. PLAATSELIJKE BELASTINGEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Sommelsdijk maken bekend, dat gedurende vijf maanden, van 12 Augustus 1916 tot en met 11 Januari 1917, ter gemeen te-secretarie voor een ieder ter lezing liggen afschriften van de volgende kohieren le. Het kohier van schoolgeld voor het lager onderwijs over het 3e kwartaal 1916 2e. Het suppletoir kohier no. 1 van den hoofdelijken omslag voor het dienstjaar 1916en 3e. Het suppletoir kohier no. 1 van de hondenbelasting voor het dienstjaar 1916. Sommelsdijk, 11 Augustus 1916. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Secretaris, Burgemeester, Iz. GEELHOED. BOUMAN. Men moet met blindheid geslagen zijn, om niet te zien, dat God de Heere bezig is te blazen in de dorre doods beenderen, die sinds een kwart eeuw, op onze Nederlandsche erve lagen uit gespreid. Maar ook in Frankrijk, ook in Duitschland, ja, waar niet in West en Midden-Europa, is er een opwaken Cder Religie na de Materialistische wereld en levensbeschouwing, die jaren lang de harten van tienduizenden in gloed en vuur zette; afgedacht nog van de geopende deur in Engelsch- en Oost- Indie; Japan en China. En wel wordt er in alle Kerken ge klaagd, dat er zoo weinig „persoonlijke toebrenging" is tot den Heilanddat er zoo weinig bekeerd worden, dat er zoo weinig gehoord wordt „Uit de diepte roep ik tot U", maar anderzijds mag en kan niet ontkend, dat het verlangen naar religieus leven, naar zekere mystieke wijding en verteedering des harten, naar een weer hunkeren naar geestelijke in drukken en gemeenschapsleven met een Hooger wezen, toch ook thans waarge nomen wordt ia kringen, waar 't eertijds scheen of het Materialisme en het In tellectualisme alle geestelijke gedachte vermoord had. Het was mr. Troelstra, de leider der S.D.A.P., die bij het uitbreken van den oorlog het erkende, dat de Socialisti sche partijen een groote fout hadden gemaakt, door te zeer te letten op den materialischen kant van het levenin een Volk, (want de proletariërs van Duitschland gingen ten strijde met hun Kapitalisten, die ze in de fabriek ver vloekten) leeft meer dan de vraag naar het stoffelijke. Op den bodem, ook van het Socialistisch hart, ligt de trek naar ideale goederen als Vrijheid en Onaf hankelijkheid en Vaderlandsliefde en Saambinding met zijn eigen volk; de nationale gedachte was sterker dan de internationale en zij, die zich zoo gaarne Vaderlandsloozen noemden, onderwier pen zich voor dat Vaderland aan de strenge tucht en de strengste orders, gewillig den dood tegemoet gaande voor Keizer en Vaderland. Dat was een omkeer in de denkroute der S.D.A.P. Meer nog. Hoe ook de S.D.AP. door haar historisch-materialisme met recht mag genoemd worden de partij des ongeloofs, waar zij in deze Marxistische grondstelling de Godsidee prijs geeft en alle geestelijke opbouw der Maatsshappij slechts toeschreef aan de zichtbare dingentoch mag niet ontkend, dat er door die partij, vlak tegen Marx in, een stroom gaat, in de bedding van een religieus socialistisch-verbond, tot heden toe, nog niet zoo vuile wateren bevat. Zekerdat socialistische religieuse leven is geen kerk «levenhet staat grootdeels tegen de kerk, als conser vatieve* macht; het kent geen 37 ge loofsartikelen, noch Canones van Dordt; noch kerkrecht, noch kerkleer, noch kerkvorm, maar is Evangelisch, voor zoover dit woord als Blijde Boodschap van opheffing uit Socialen druk mag gebezigd worden. Ook door hun Waar heid* willen zij den proletariër »vrij« maken. Het Materialisme ligt te sterven. De geest herneemt hare eereplaats. Het Intellectualisme, meenende de Openbaring te kunnen missen, voelde zich koud en ijzig worden en greep naar Hoogere Gedachten. Beide dachten, dat ze de wereld ver overen zouden, en ziede wereld moe en mat, zoekt naar rust aan de borst der Religie en vraagt naar geestelijk manna om zich te voeden,'t pessimisme had de denkers en zoekers te pakken, omdat ze niet vonden wat ze zochten, doch ziede vleugelslag van het Geloof wordt alweer gehoord. En op het terrein der Kerk en op dat van den Staat, op dat der Opvoe - ding en der Kennis worden allerlei stemmen beluistert, die de neutraliteit en het modernisme moe zijn, men wil weer een grondslag, een houvast, een object, een zekerheid en vastheid, een steunsel en stut voor het ledig hart. De Teekeneu des Tijds wijzen op een ommekeer. De Geest Gods zweeft weer over de wateren van onverschil ligheid of menschenvergoding. Maar dit stemmen we ook toeVoor wie het leven alleen bestaat in bekeerd worden en de rest van geen waarde beschouwt, voor zoo een is de tijd niet gelukkig. De weg naar Damascus telt weinig voetgangers. En in ons kleine Nederland? Een strijd om gewetensvrijheid op 't terrein van 't Lager en Middelbaar en Hooger Onderwijseen strijd in de Scholen om 't opvoedkundig beginsel naar de H. S. te handhaven of om van de politieke en pedagogische neutraliteit verlost te worden door oprichting van eigen Scho len, zij 't dan ook niet op positief Ohristelijken grondslageen strijd in de Ned. Herv. Kerk om de belijdenis der vaderen te handhaven tegen modernis me en dobberend ethische gevoelens een strijd in de arbeiderswereld om zich naar de eischen der H. Schr. ook soci aal te gedragen tegenover de mannen van den klassenstrijdeen strijd over de wetenschap, om ze te doen uitgaan van of rusten op de Gereformeerde be ginselen tegenover eene wetenschap, die waarlijk meent, dat zij in haar uit gangspunt vrij iseen strijd in den Staat over de Christelijke grondslagen, waarop 'tStaatsgebouw rusten moet; over een Godswil tegenover een Volks wil een Goddelijke soevereiniteit tegen over een Volks- en Staatssoevereiniteit; een Christelijke Overheid tegenover een Neutralezwart tegen Rood. Alles is in beweging. De geesten slui meren niet, maar botsen. Wat zal 't einde zijn? We staan pas aan 't begin. De naaste overwinningen kunnen nog aan den vijand zijn, als de belijders van 's Heeren Naam zich niet vast aaneensluiten maar toch, de laatste overwinning is voor 't volk Gods. De Eindtriomf is aan den Christus;en in 't Het is Volbracht lag de zekerheid, dat eenmaal de Religie, waarvan Chris tus 't middelpunt is, hemel en aarde tot in alle hoeken, doordringen zal en de Wereld en de Kerke Gods in heilige sieradiën, leven en bestaan zal. Al was er in Nederland geen Sociale kwestie, toch zouden hart en hoofd volop stof hebben om al hun krachten te wijden aan de twee op den voor grond tredende vraagstukken, die ons Vaderland bij allen, welke meeleven, ter oplossing worden aangeboden. ZekerOok de Koloniën eischen onze volle aandacht in haar sociale en eco nomische ontwikkeling; in haar gees telijk leven bij Islam en Heiden-Chris tendom; in haar toekomstige verhou ding tot China en Japanin haar de mocratie bij de vertegenwoordiging in Raden als zelfstandige organen enz. Zeker! Ook de Defensie vraagt do spanning aller gedachten, nu reeds hier en in Indiestraks als de oorlog voorbij is; als de Algemeene Dienst plicht een voldongen feit wordt en de financiën een woord van geducht ver mogen zal blijken te worden. ZekerOok de Staatkunde vraagt belangstelling in de groepeering van partijen, met of zonder de huidige an tithese in 't Algemeen Kiesrecht, Vrou wenkiesrecht, Evenredige Vertegenwg. uitbreiding der parlementsbevoegdheden inzake Oorlogsverklaring en Vredeslui ting uitbreiding der bevoegdhèdeu der Kroon in zake Algemeene Maatregelen van Bestuur zonder controle van 't ParlementStaatsbevoegdheden na den oorlog, als de maximumprijzen en de distributies zullen moeten ophouden, en 't ingrijpen in de Bedrijven zal moeten worden gestaakt. Enz. ZekerOok de Zedelijkheid vraagt de onophoudelijke aandacht, waar 't Gezag kwijnt in gezinnen en in de Maatschappij, zoo goed als in den Staat; waar de Zondagsrust en Sabbatsheiliging in 't geding zijn; waar de Drankduivel nog zijn verwoestingen aanricht; het Too- neel en de Kunst en de Bioscope aan critiek onderworpen zijn in hun realisme en ondermijning van 't Christendom. Gewis! hoofd en hart hebben rijke stof om niet te verarmen, maar toch is en blijft de hoofdschotel van ons dagelijksch menuKerk en Schooldie twee zijn de vraagstukken, afgedacht natuurlijk van den oorlog, die de zin nen onzer menschenkinderen bezig houdt bij nacht en bij dag. De Kerk! En de gedachten verme nigvuldigen Alsof je tegen een berg opkijkt. De Kerk, niet zooals ze zich in Frankrijk, Duitschland, Engeland, Rusland openbaart, waar ze ook in den waren zin des woords een strij dende* Kerk is; maar zooals ze zich in Nederland voordoet. We stippen maar enkele punten aan de stof is veel omvattend a. de Herv. Kerk als belijdende Kerk of Synodale Genootschapskerk. b. de ingediende Modus Vivendi met zijn Gemeentekerken. c. de strijd tegen 't Modernisme en de Ethischen. d. de opleiding der theologische stu denten door Staatskatheders of aan vullende leerstoelen voor de Dog matiek door den Bond van Geref. predikanten. e. de Socialisten in de Kerk en op zoek naar Kerkgebouwen. f. de reorganisatie in de H. Kerk. g. de zilveren koorden of de Staats subsidies, h. de Vrije Kerk in den Vrijen Staat. i. nieuwe uittreding uit de Kerk na 1834 en 1886 j. herziening der Grondwet, van art. 171 over de Kerkgenootschappen. k. erkenning van den eandidaatsbul der Vrije in de Herv. Kerk. De School! We stippen maar weer aan 1. De Vrije School regelde Openbare aanvulling bij 't Lager Onderw. 2. De strijd om 't opvoedkundig be ginsel tusschen de Scholen onder ling neutraliteit tegenover confes sie 3. De strijd voor Vrije Middelbare Scholen. 4. De strijd voor 't Vrije Hooger On derwijs. 5. Opheffing van de theologische fa culteiten. 6. Inkrimping van 't getal Universi teiten. 7. Alschaffing van 't recht van den Staat om theolog. professoren te benoemen. 8. Eeu herstel van de dogmatiek, waar voor nu Godsdienstwetenschap in de plaats is getreden. Is 't veel gezegd, als we van proble men spreken. Een menschenleeftijd is er mee gemoeid, eer deze zaken in orde zijn. In orde, d. w. z. opgelost zijn in Gereformeerden zind.i. in antirevolu- tionaren zin d i. in den zin van Recht voor aJlen, zonder StaatsvoorkeurZoo, dat de Eere Gods er door verhoogd 't siunenleveh in de Natie er door wordt verkwikt de tweedracht gefnuikt en de onderlinge samenwerking tegen de booze machten wordt versterkt. De druiven waren zuur. Wit is uien aan de sijde der Concentratie toch lief jegens 't coopromis van minister Lely insake de verzekering Talma en de staatspensieneericgJe sou zoo zeggen, oj ze de verzekering Talma met. liefde bejegent. Of er geen haast 8 jaren bitteren strijd tegen Talma achter den rug liggenen of er ook na zijn optreden niet te vuur ea te zwaar tegen geageeid is. Nu moet de strijd- bijl begraven en Talma's wetgeving aange past aan de Oaderdomsbedeelmg ad 2 gid. Van waar die mildheid van bejegening? Omdat de Concentratie door de Eerste Kamer aan het verstand is gebracht, dat haar po litieke tinnegieterij en volksverlakkerij sinds 1907, op het volk geen den minsten invloed heeft uitgeoefenddat haar aktie getn anderen grondslag had dan kiezersfokkerij. Eq door de uitspraak der Eerste Kamer is de concentratie mak geworden als een 1 im. Onbekwaam om Talma's wetgeving te vernietigen, is ze nu bezig er zich bij aan te, passen. De druiven bleken te zuur! Eu de Coa- cerstratievos droop af. Zij ook voor rechts, Het Ned. onderwijzersgenootschap heeft, nooit den indruk gemaakt, dat 't ook maai iets voor de rechtsgelijkheid vaa openbare met bijz. school gevoelde, 't Kan verkeeren. Haar uitspraak is gevallen, dat se onder goede waarborgen, voor de Chr. school vraagt, wat de openbare bezit. Al was er een contrabeslissing gevallen de toekomst zou er toch niet door gewij zigd zijn. Een wereldschokkende gebeurtenis is die vergadering dan ook geenszins ge weest. Maar we vermelden het, alleen ter wille der Curiositeit, hoe de geesten ook hier den geesten onderworpen zijn. Op de'lijst van goedgekeurde Gewassen, (Zaaigranenkeuring 1916), in Zuid-Holland komen voor Gebr. M. en J. Joppe Sommelsdijk, Wil- helminatarwe. A. A. Mijs Sommelsdijk, Wilhelminatarwe, Schokkererwten en Zegehaver. Jac. van der Koogh Middelharnis, Wilhel minatarwe. A. Koesse Middelharnis, Wilhelminatarwe. j. Timmers Middelharnis, Wilhelminatarwe H. van Es Middelharnis, Wilhelminatarwe. Jb. Joppe Stad aan 't Haringvliet, Wilhel minatarwe. D. van Weel Herkingen, Wilhelminatarwe, Schokkererwten, Mansholthaver I en Ila A. van Es Dirksland, Wilhelminatarwe. J. Lodder Cz. Goedereede Wilhelminatarwe en Schokkererwten. D. Lodder Mz. Goederbede Imperial I en Wilhelminatarwe J. Tanis Goedereede, Wilhelminatarwe. C. A. Vogel Goedereede, Wilhelminatarwe. F. den Eerzamen Goedereede, Wilhelmina tarwe. P. Voogd Goedereede, Wilhelminatarwe. C. Lodder Goedereede, Wilhelminatarwe. J. Mastenbroek Ouddorp, Petküser rogge en Wilhelminatarwe. Wed. M. Padmos Ouddorp, Wilhelmina tarwe. M. P. Hage Zuidland, Wilhelminatarwe, Zegehaver en Schokkererwten. C. van Beek Heenvliet, Schokkererwten. A. Braat Hekelingen, Wilhelminatarwe, Z. W. gerst Petküser rogge en Schok kererwten. J. Braat Hekelingen, voor Zegehaver en Wilhelminatarwe. W. van Noort Hekelingen, Wilhelminatarwe. We lezen in het Friesch Dagblad onder het hoofdje Steeds verder. Wéér iets verder afgegleden Wéér ons eeuwenoud, door God ingesteld christelijk huwelijk, waarbij man en vrouw el kaar naar Gods ordinantie voor het léven „trouw" beloven, iets verder uitgerafeldDe heer Ihigenholtz vroeg, of zij die een zoo genaamd „vrij huwelijk" hebben aangegaan, óók voor hun „gezin" den duurte-toeslag krijgen. Daarop heeft de minister geantwoord: „Voorzoover in enkele bijzondere ge vallen mijn tusschenkomst werd ingeroe pen, is steeds beslist, dat ingeval bij on derzoek blijkt, dat ongehuwden hun volle inkomsten aan een gezin besteden, zij op uitbetaling van den duurtetoeslag aan spraak hebben." Volgens dézezienswijze wordt dus de „vrije samenleving", die men heden begint, morgen ontbindt, naar welgevallen met het wettig, ook als zoodanig door de overheid erkend, huwelijk op een lijn gesteld. Ondanks al de kwasie-hóógmoreele praat jes van zulke bijzithouders, acht ieder die in der waarheid voor God en menschen „ge trouwd" is, zich hierdoor diep beleedigd. Niet wijl wij beter zijn Och, dat willen we wel erkennen, dat wet- tig-getrouwden èn samenhokkers, als ze alle te zamen komen onder het licht van Gods Wet en van het zevende gebod, zij voor God ook alle te zamen verdoemelijk zijn. Beter achter we ons waarlijk niet Maar wel komt al wat in ons is,ertegen op dat het opvolgen van eigen, vrije ideeën, met het zich onderwerpen aan de instelling Gods op één lijn wordt gesteld. En dat op zoo slinksche wijze! Alsof het hier 't zelfde geval was, dat zich kan voordoen, wanneer een volwassen zoon zorgt voor 't gezin van zijn moeder, die weduwe werd Daarbij vernederend voor den Staat. In 1915 leeft de marineman Z. met Bertha Zóó te zamen en krijgt dat gezin den duur tetoeslag. In 1916 mag Bertha voor haar kindje uit werken gaan en heeft Z. met Lina Dus een „vrij" huwelijk aangegaan en ziet, de Overheid geeft hem nu weer voor dit gezin den „duurtetoeslag". Zoo raken wij, langzaam maarzeker, steeds meer op paganistische wegen verdoold. En vraagt men tenslotte of de vrouw en de kindertjes dan onder den toestand lijden moeten Neen. Laat de man trouwen en al les is in orde. Zich-vrij-willen-houden om de moeder zijner kinderen aan haar lot over te laten, kunnen wij geen eerbiedwaardig begin sel meer noemen, waarvoor de Overheid zou moeten op zijde gaan

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1