laat i voor de Kaidhollandüclie en Keeawiche Eilanden. lie Oorlog1. f "I SDI UK. Woensdag 9 Augustus 1916 Antirevolutionair I ons. ;land een IN HOC SIGNO VINCES 10IJKI W. BOEKHOVEN, Over onze Wegen, de Tram en Statenleden. UIT OE PEIS. - 'U1TEHLAND. i ephoox 4. eiP. 8605 rameerea, dat zulks neerwerk lien tqd© everen wi| verzekert stal. ebt. t12-14. UBELEN SEN. 2L van GU- RG- svor- a. i begex- léoepen uti©. 10258 f9> LAARS; V SE. voor Deze Courant versohijnt elksa Woensdag ®n Zaterdag. Abonnementsprijs por cSria saaandaa fr. p. p. 50 ömt bij vooruitbetaling. Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. SOMMELSDLJK. Adrertentiëa 10 Cant 'gar stage! au 3/s mal, Reclames 20 per Boekaankondiging Cast per regel eis maal. Mensts&nvragen ®n Dienstaanbiedingen 50 Gent psr plaatsiEg. @rnote letters m vigaettaa vrordon berekend aaar da plaatsruimte dis Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen regel. beslaan. 10 uur. De oorlog staat nu al bijna een jaar op het doode punt. Uit de Engelsche bladen van Vrijdag blijkt net. N. enten in Spiegel concur- 10259 pi j| m. iè vj 31118 Jaargang 2205, ÜETOSYHK Sétefora iBtercowa. No. üs. ASüe sÉHfefeera vuur «Ie üesfeelfe bestemd, Adverfeiafiëfii ess verdere Admalislgtraïle franco lege te ambers desi UTitfrever. (Slot.) Over de Rott. Tram lesen we dit: In een der afdöelingen werd gewezen op hoogst noodige verbetering van de wijze van exploitatie van cie Rott. Tram Mij. Met name werd geklaagd over het niet op tijd rijden en over de gebrekkige verlichting. We vermoeden, dat cnv-e Fiakkeesche Statenleden aan die besprekingen hebban deelgenomen; te mser omdat ze ïij het lijvig rapport door Burgemeester en Wet houders naar Rotterdam's directie verzon den, en vol van klachten over het me^ech- en veevervoer, ta laat komen en paan, verlichting, enz. een uitstekenden grondslag gevonden hebben om hun meening over de Rott. exploitatie te zeggen. Dat Ged. Staten deze opmerkingen over den grintweg Sas van Dirksland-Herkingen èn Rott Tramweg Maatschappij niet naast zich lagen, blijkt uit het antwoord. Er staat als antwoord over dien weg dit: Dat het onderhoud van den weg op onoordeelkundige wijze geschiedt, kan niet worden toegegeven. Met dit onder houd is belast de commissie uit de ge meentebesturen van Dirksland Melissant en Herkirgem, doch onder toeiicbt der Provincie, die volgens het Statenbesluit van 14 Juli 1869 no. 3, de volle kosten onder aitrek van een vaste bijdrage der gemeenten ad f 1000 betaalt. De aanwending van grove grint voor het herstel van uitgereden wegvakkun geschiedde dan ook op aandraag van Gad. Staten, omdat hat gebruik van basa't- steenslag van kleme afmetingen, gelijk door de commissie in overweging wa-: ge geven, aan den Hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat minder doelma tig voorkwam. De weg is thans volgens dezen in zeer voldoenden staat Een andere vraag is het, af dese druk bereden weg op den duur n;et een re constructie noodig is. Daarin zal dan eehter de lokaliteit op andere wijze mos ten bijdragen dan krachtens de geldende regeling. Een en ander zal aan de orde komen, wanneer de voorbereiding der wegenplannen genaderd zal zijn tot de eilanden. Dus: de weg is nog soo slecht niet! En als hij wordt verbeterd, dan moeten de bij dragen van Dirksland, Herkingen en Me- lissact vat f 1000 nu stijgen tot een hoo - ger bedrag. Eu wachten, totdat de Provinci ale wegen politiek zich op ons Flakkee werpt. En we zingen: Geduld is zulk een schoote zaak Om in een moeilijke taak Zijn doelwit uit te voeren Dit zag ik laatst aan onae kat Die uren lang gedoken zat Om op een rat te loeren. Zij ging niet heen, voor ïij den rat Gevangen in haar klauwen had Dat versje heeft onze moeder ons geleerd toen we nog geen 8 jaar war»n. t Geldt nog, na een bijna halve eeuw. 't Geldt bij 't onderhoud van een weg bij 't Sar. En nu de Tram, Wat zeiden Gedep. Sta ten daarvan. Onder verwijzing naar hetgeen in de laatste winterzittirg in antwoord op een desbetreffende vraag van don Heer C. Warnaer, namens Ged. Staten werd op gemerkt omtrent klachten over de ex ploitatie dar tramlijnen op het eiland Goeroe en Overflakkea (bid z. .181 der Handel dier Stateozitting), kan thans worden meegedeeld, dat de R. T. M. wier bericht men toen nog wachtende was. hare beschouwingen nopens die klachten heeft ingezonden. Overeenkomstig hun voornemen heb ben Gedep. Staten het van de Mij. ont vangen bericht aan den Minister van Waterstaat overgelegd. In verband daar mee hebben zij den Minister verzocht hen te wjiwr tijd in kennis te stellen met de maatregelen, welke hij zich zou voor stellen naar aanleiding van de geuite klachten te nemen. Antwoord hierop is tot dusverre van den Minister co» niet ontvangen. Gouep. Staten voegen hieraan toe, dat 't niet op tijd rijden, waarover bij her haling gekiaagd wordt volgens de Mij. moet worden toegeschreven aan de bui tengewone tijdsom tsadighsden (onder de wapenen roepen van personeel; abnormaal groot personenvervoer door bet reizen der verlof gangers) sinds 't uitbreken van den oorlog. De verbetering in 4e bestaasde wijze van veri'chting der treinen maakt reeds sinds «enigen tijd een punt vaa onderzoek bij de Maatschappij uit. Zie weer 't versje vaa onze Poes en leer dat van buiten, t Geeft, we hebben 't bij ervaring steads een zoete troost en berus ting ingeval ge met de R T. M meegaat 't Is stends ocïe gewoonte, met haar rij» tuigen reizende, dat vers op te zeggen, zoo atillekens in ons «elven. Ea heuschonze Poes geeft dan stilheid in 't gemoed. Schoollanden. Weer iet3 nieuws. Er bestaat in ons land een Haagsche Tand heelkundige Vereeniging. Zij ijvert voor een goede verzorging van het gebit. 'n Uitnemend ding. Wanneer deze vereeniging ijvert voor de goede verzorging ook van het kindergebit, bevordert ze zeer zeker een goede zaak. Wat wil ze nu echter ook Tandartsen moeten de tanden en kiezen van de kinderen nazien en behandelen. En dat moet geschieden op school. 't Zou misschien kunnen gebeuren, wanneer de rooster vermeldt: Zaakonderwijs. Nu gaat allicht deze vereeniging van de ge dachte uitOp school vinden we de kinde ren bij elkaar. Een prachtige gelegenheid om de kinderen in den mond te inspecteeren. Wordt het echter niet zoo langzamerhand tijd om een vereeniging op te richten, welke zich tot doel stelt: De school blijve school. Schoolartsen, schoolvoedsel, schoolbaden, schoolpantoffels, enz. enz. En nu ook school- tanden. Zoo krijgt de school alles. Zooveel, dat ze geen school meer is. Laat de school, school blijven. Maak van haar niet een manusje van alles. De Getuige. DE TOESTAND. Na twee jaren oorlog, en dan wel zulk een oorlog, wordt door alle oorlogvoerenden een mijlpaal opgericht. Zij overzien den afgelegden weg, duizende K.M. verwoeste, platgebrande, door storm vlagen van projectielen, haast hopelooze verwoeste grondengeheele reeksen steden en dorpen waarvan alleen nog de ruïnes ver tellen, dat zij eens bestondenverwoeste en geschonden kunstmonumenteneen onbekend aantal graven van jonge mannen en mannen in de kracht van het leven, vele militairen saam, een onzegbaar leed en lijden en nog toenemende armoede en ontbering van andere honderdduizenden. Zoo zien zij de afgelegde weg. Die nog niet ten einde geioopen is. Want bij dezen tweeden mijlpaal hoofen we een Engelschen minister-president zwee- ren, dat Groot-Brittanië niet zal rusten, voor het Duitsche volk uit de gemeenschap is weggevaagd. De verderfelijke machtsbegeerte is niet tot inkeer gekomen door het ontzag gelijk wee, dat nu al over Europa is geko men, maar een eed van wilden haat gaat van leidslieden uit naar de groote volken, die naar hen opzien. Rusland en Frankrijk antwoorden reeds be vestigend en Italië staat gereed door een nieuwe oorlogsverklaring ondubbelzinnig het wraakwoord van Engelands premier te on- derstreepen. En wat dit wegvagen der Duitschers be treft het staat er nog niet naar dat dit spoe dig gebeuren zal. Duitschland alleen kan den ring van vij anden niet verbreken en de Entente bleek machteloos het door hen beoogde oorlogs doel ook nu in de/verte te benaderen. Het is niet alleen het bewijs, dat alle be rekening faalde, maar ook, dat men in dwaze wereldvrede-verwachtingen zoo ver was ge gaan, ook de wijze lessen van groote den kers te vergeten of in den wind te slaan. En wat nu het nieuws betreft. Er is haast geen nieuws, wel zware strijd. „Geen nieuws", in dien zin n.l. dat er be langrijke voordeelen door de een of andere partij zouden zijn behaald. Doch niemand meene, dat daarom de strijd verflauwt Neen, er is overal „zware strijd". En overal zijn en blijven voorloopig behalve bij Verdun de „centralen" in de verdediging en zijn de anderen de aanvallers. Alleen komen die anderen niet meer zoo vooruit als in de eerste helft van Juli het geval was. Dat echter de strijd zwaar en daardoor het verlies groot blijft, is duidelijk uit de berich ten. Zoo melden de Duitscher3 van het Weste lijk front: „Ten Noorden van de Somme deed een krachtig voorbereidingsvuur van den vijand tusschen de Ancre en de Somme een groo- ten beslissenden aanval verwachten. Tenge volge van ons afsluitingsvuur kwam het slechts tot in tijd en ruimte beperkte maar zware gevechten. Aan weerskanten van den weg Bapaume-Albert en ten Oosten van het Troncs-bosch braken krachtige aanvallen van de Engelschen. Tusschen Maurepas en de Somme herhaalden de Franschen hun storm loop tot zeven maal toe. In een taaie wor steling bleven onze troepen meester van hun stellingen. Alleen in de hoeve Monacu en in een ioopgraafgedeelte ten N. daarvan is de tegenstander binnengedrongen. Ten Zuiden van de Somme bij Barleux en Estrées is een voorwaartsche beweging van de Franschen afgeslagen." Het bleef du3 vrijwel als het wa3. Wat is één hoeve in een wereldstrijd Maar de verliezen waren zeer zwaar. in het Oosten gaat het al net zoo. De strijd is daar het allerfelst aan het Stochod front, niet ver ten Z. der Rokitno- moerassen. Broessiiof's legerscharen hadden daar al doorgebroken, maar nog hebben de Duitschers er het gat weten te dichten. Vreeselijk werd daar echter gestreden. Uit Londen werd er gister het volgende bericht over verspreid „Op aile deelen van dit front zijn gevech ten van hoogst verwoeden aard aan den gang. De Duitschers, door de verliezen aan ka nonnen en manschappen tot wanhoop gedre- zen, werpen zich in bijna onafgebroken tegenaanvallen op ons. Maandag en Dinsdag stormden nieuwe divisies aan, die rechtstreeks van den trein naar het slagveld kwamen. Zij werden door het vuur der Russen met groote verliezen neergemaaid. Alle aanvallen werden afge slagen. Dag en nacht houdt het geschutvuur aan en bereikt van tijd tot tijd zulk een hevigheid, dat het onmogelijk is de afzon derlijke geluiden te onderscheidenhet is eenvoudig een aanhoudend gebrul als de donder. De stad (welke wordt in het midden gelaten) is met Oostenrijksche en Duitsche gewonden gevuld. Dagelijksch nemen de aan wijzingen toe, dat de Duitschers de Stochod- linie zoolang mogelijk zullen vasthouden." Omgekeerd melden dagelijksch de Duitsche berichten, dat de Russen dwars tegen het hevigste vuur in maar komen aanstormen, zoodat hun schrikkelijke verliezen haast niet te schatten zijn Ziedaar het begin van het derde oorlogs jaar Geen afzonderlijke vrede niet Oostenrijk. In de Mattino, het grootste blad van Napels, schrijft „Kim" over het door een deel van de Engelsche pers gepubliceerde bericht, dat in invloedrijke kringen van Petersburg een afzonderlijke vrede met Oostenrijk wel aan nemelijk scheen, daar geen van de bondge- nooten zulk een gevoel van haat tegen Oos tenrijk als tegen Duitschland koestert. Deze door de Engelsche conservatieve bla den verbreide beschouwing aldus dan „Kim" onthult een zonderlinge opvatting van het Verdrag van Londen. Terwijl de Ita- liaansche censuur alles, wat de belangen vffri het verbond nadeel zou kunnen doen, onder drukt en bv. toespelingen op de Zuid-Slavir sche agitatie en op Italië's wenschen in Dal- matië en Epirus niet toelaat, mogen de Engelsche bladen de gevoelens der Italianen openlijk kwetsen. Want het komt niet over een met het Italiaansche gevoel, dat de oorlog van het Verbond slechts tegen Duitsch land gericht zou wezen, en dat men den Oostenrijkers, wanneer dezen de Duitschers in den steek laten, een gunstigen vrede zou kunnen toestaan. Italië's meening gaat eerder in de tegenovergestelde richting. De oorl9g tegen Midden-Europa was voor Italië een doel, voor zoover hij vóór alles de nederlaag van Oostenrijk in zich sloot. Het zou buiten gewoon ernstig zijn, wanneer de Geallieerden vergeten zouden, dat juist Italië reden tot haat tegenover Oostenrijk heeft. Tot zoover dan „Kim". Eén ding blijkt alvast uit deze mededee- ling: dat het nl. voor de Entente ontzaglijk moeilijk zal zijn, om al de verschillende be langen, „levensbelangen", die ieder der ge allieerde mogendheden voor zich nastreeft, bij het sluiten van den vrede te verwezen lijken. De leidende staatslieden willen de onder linge verdeeldheid in de Entente verborgen houden, mhar ze kunnen niet beletten, dat ze nu en dan en wel vrij sterk naar buiten te voorschijn treedt. Zuid-Afrika. Aan een belangwekkend schrijven uit Pre toria, opgenomen in het jongste nummer van Neerlandici, ontleenen we het volgende: Het kookt hier, of beter gezegd op zijn Afrikaansch, het woelt hier. Gij, die daar te midden van den oorlogsbrand zit, die aan alle zijden de vlammen van haat ziet op laaien, die het grimmige grommen van het geschut kunt hooren, die de ellende van het slagveld ziet, kunt u niet voorstellen wat hier gaande is. Ge hebt er geen aandacht voor, het is voor u een te klein gebeuren. Maar straks, als de oorlog tot het verleden zal behooren er zal toch eenmaal een tijd komen, dat de vrede in liet land is dan zult ge u de oogen uitwrijven en u afvragen Maar welk een ommekeer heeft er dan in Zuid-Afrika plaats gegrepen zonder dat ik liet heb gezien Aan alle kanten hoort ge het, ziet ge het, voelt ge het, en het geluid van de nationale eischen wordt altijd luider, en liet stijgt en groeit in krach! De politiek, waarover de menschen praten, is de politiek die er op uit is het Hollandsch- Afrikaansche ras in stand te houden met al zijn tradities. Vraag het aan de winkeliers hier ter stede en zij zullen het u vertellen, dat zij tegenwoordig gedwongen worden om Hollandsch te spreken. De Regeering is door den Volksraad opgedragen een rondschrijven te richten aan alle departementshoofden, waarin hun wordt bevolen het hun onder geschikten recht duidelijk te maken, dat alle brieven, in het Hollandsch gesteld, in die taal moeten worden beantwoord en dat de amb tenaren, die in het Hollandsch worden toe gesproken, in die taal moeten bescheid doen. Het klinkt heei eenvoudig, maar de prak tijk is zoo eenvoudig niet. Onlangs zat een Hollandsche Afrikaner in den trein van Jo hannesburg naar Pretoria, hem werd in het Engelsch zijn kaartje gevraagd. De Afrikaner trok zijn schouders op en verlangde in het Hollandsch te worden toegesproken. De spoorbeambte Verstond geen Hollandsch en nam den Afrikaner, bij aankomst te Pretoria, in hechtenis, omdat hij geweigerd had zijn spoorkaartje af te staan, toen hem daarom door den daarvoor aangestelden ambtenaar werd gevraagd. De zaak kwam voor den Ma gistraat, die zich onthield van een beginsel uitspraak. De Magistraat sprak den Afrikaner, den heer Smal, vrij, omdat de spoorbeambte hem niet had mogen in hechtenis nemen, doch overeenkomstig de bepalingen der wet, alleen boete had mogen eischen,. Een kleinigheid, zult ge zeggen, doch de zaak is van belang, want er zullen er meer komen, die willen, dat zij in den trein en aan de staties in hun eigen taal worden toe gesproken, en dan zullen de ambtenaren óf Hollandsch moeten spreken, óf, wanneer zij dit niet kunnen, Hollandsch moeten leeren. De wet stelt voor alle staatsambtenaren een zekere mate van kennis der Hollandsche taal verplichtend, vijf jaar na de inwerkingtreding- der wet op „den civielen dienst". Die wet is in 1912 aangenomen, de tijd begint dps op te schieten, en ieder 'die niet aan de ver- eischten van het examen kan voldoen, ver beurt het reclt op bevordering. Een oogen- blik scheen het alsof die wet in het vergeet boek was geraakt, doch met het bovenstaande rondschrijven is er door de Regeering aan herinnerd. De Hollandsche onderwijzers zeg gen, dat zij in den laatsten tijd veel ambte naren krijgen, die bij hen les in't Hollandsch komen nemen. Die ambtenaren voelen, dat het thans ernst begint te worden. Het is niet alleen de Regeering, die deze eischen stelt, doch het gansche volk. VERSPREIDE BERICHTEN. Van het vertrek van de Deutschland uit de Chasapeake-baai zijn tal van particuliere Arrerikaansche jachten getuige geweest, die in het 24 K.M. breede vaarwater tusschen de kapen Charloos en Henry wachtten op de gebeurtenissen die komen zouden, doch niet kwamen. Een Amerikaansche torpedojager was eveneens bij het vertrek tegenwoordig, in verband, heet het, met de aanwezigheid van Engelsche schepen, die buiten gaats op den loer lagen. Aan de New-York Herald wordt gemeld dat het vertrek volkomen is gelukt. Aan Fransche bladen wordt over het ver trek van de Deutschland geseind De vracht duikboot is op 1 Augustus des middagsom half zes uit Baltimore vertrokken. Het leek een triumftocht. Onafgebroken gilden de stoom fluiten. De bemanning van de Deutschland, die met den kapitein op dek stond, werd van de in de haven liggende schepen geestdrif tig toegejuicht. Een groote menschenmenigte sloeg uit motor- en roeibooten het vertrek ga de.' De Deutschland werd door denzelfden loods naar buiten gebracht die het schip de haven had binnengeloodst. Ter bescherming tegen aanvallen werd de duikboot door ge leide-schepen en politievaartuigen omgeven. Zoodra ze bij den vuurtoren van kaap Char les was aangekomen, nam een Amerikaansche torpedojager, die daar al een week voor an ker lag, de begeleiding over, terwijl van kaap Henry reeds de oorlogsschepen der bondge- nooten naderden. De New-York Times beschrijft de Deutsch land aldus: De geringe zeewaardigheid en de kleine tonnenmaat make het zeker, dat de Deutsch land en schepen van dezelfde soort geen werkelijke beteekenis zullen hebben voor de beslissing van den oorlog. Teneinde dc noo- dige snelheid te krijgen en tevens het vaar tuig den noodigen weerstand tegen den druk van het water te geven, is de Deutschland met een dubbele huid gebouwd. De binnenste is volkomen rond en zeer sterk. De buiten ste is lichter en zoodanig gevormd, dat het gunstigste snelheidsresultaat wordt verkre gen. Er zijn openingen in de buitenste huid aan gebracht, waardoor het water stroomen kan, zoodat de druk van het water, wanneer het schip duikt, grootendeels door de binnenste huid wordt opgenomen. Tusschen de beide huiden is een bergruimte voor de olie, die tot voeding van de motoren dient, en tevens voor een deel der lading aangebracht. In de door de ronde binnenhuid omsloten ruimte wordt het grootste deel van de lading geborgen. Bovendien bevinden zich hier de machinekamer en de kwartieren voor de be manning. De woonruimten en de machines zijn in een lange, doosachige kamer geplaatst, die aan de bovenzijde van de binnen huid is opgehangen en van boeg tot kiel loopt. De geheeleruimte daaromheen in de binnen huid dient voor het opnemen van lading en tevens staan hier de ballasttanks en de accu mulatoren, die den stroom moeten leveren voor de olectro-motoren, welke het schip, wan neer het onder water vaart, voortbewegen. De machines zijn gewone Diesel-oliemoto- ren. Het schip wordt uiterlijk gekenmerkt door zijn puntigen boeg en zijn geleidelijk smaller wordenden vorm. De Duitschers zijn er in geslaagd, om bij de constructie van het schip zooveel moge lijk met de ruimte te woekeren. Elk hoekje en gaatje is voor het opnemen van lading gebruikt. De verblijfplaatsen voor de bemanning zijn buitengewoon klein. De hut van den kapitein die natuurlijk de grootste is, is slechts tieii bij zes voet lang en het grootste deel dezer ruimte wordt door het bed ingenomen. Alleen de officieren hebben een eetzaal. De leden der bemanning moeten hun eetgereed- schap op hun schoot houden. Twaalf matro zen slapen in één zeer kleine ruimte. Vier machinisten slapen in een hokje vlak achter de machinekamer, waar het onuitstaanbaar heet moet zijn. De Berlijnsche correspondent van New- Yorksche World heeft aan zijn blad geseind, dat aan den aanval uit de lucht op de En gelsche Oostkust van verleden Woensdag nacht, twee Zeppelins van het nieuwste type hebben deelgenomen. Het zijn luchtkruisers van enormen inhoud en groot draagvermo gen. Zij kunnen een zeer hooge snelheid ont wikkelen en hebben bijv. op hun laatste reis 380 K.M. in twee uur afgelegd. Graaf Zeppe lin hoopt met dit type een geregelden dienst op Amerika te kunnen instellen, ter aanvul ling van dien der handelsduikbooten. ;i s II

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1