RIEK Zaterdag 5 Augustus 1916 voor lie Zuidltollandsciie en Zeeuwiehe Eilanden. Eerste Blad. II NIS Antirevolutionair Orgaan )IJÏL IN HOC SIGNO VINCES .ermg afel. IJKERK, BH giste jaargang N\ 3204. W. BOEKHOVEN. SOMMEIjSDUK. Het beheer der kerkelijke goederen in de Ned. Herv. kerk. 1 proprietor R, C. F. i i. LEE-Moonen. LAND- EN TUINBOUW. NIS. m «ton, ïuttea. >E. 11 boedels eaz. EST. ■anti©. 10258 3ELAARS ILSE. voor en Putten, 'nlpbakkeu, EWAPEND Deae Courant vesaohijst eiken Woensdag en Ssterdaf Aboane^eutspr^Js pes fine saaanden f*. p. p. 50 Qmi bij vooruitbetaling.1 Buitenland bij vooruitbetaling f 4,SO pm jmi ®Ieista«»VMge« en BiomstaaiMefiiageu 50 Gent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij bsalnar-J MverteuMSa worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nag. Alle slnKlAesi voor tie Medaefie beaftemd, Adverientièn ee ver^^re Administratie frame® toe te zenden aan den SJitgrever. „HET GOUDEN MEKT"» (ïedeupte ISweriinBtelger 83A, ©3B DINERS 80 eest en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1.25, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 1E32. Aanbevelend, OP OEN UITKIJK, 8896 9741 tik. a üegea. Stoepen Middel- men en j A. v. brugge. 10463 oote boek Van jes verzonden door A. DE zen jaargang a f 5,-inge- aarde hebben werken OOS- i kleurendruk is op fraai )AL door J. A. benevens den enomen. Men LSDljK. Ifzonfierlijke namners 5 Ceat. j< uztosvik ®®S«t®€SE Isaüe0,c«s!MS8. 58 9. S. j Advefftestiëa lü cent per regel en 8/a «aal, liasisasss SO pa* eessei. Beeka&fikOWllgfng Saai pes regel ®n l/3 naai. Het is hier de plaats niet om 't Beheer der Kerkelijke goederen in de Ned. H6rv. kerk te bespreken anders dan in verband met wat er zoo in de laatste weken door de S. D. A. P. geschreven en gedaan wordt. We gaan dus niet in op een historische uitlegging, hoe sinds het jaar 321 aau de kerk, door de vrijheid door keizer Constaa- tijn den geloovigen verleend, goederen war- .^s den vermaakt; en in wiens handen se sijn terecht gekomen. Ook niet over het ge bruik, waarover Mr. L. J. Huber in Juni 1897 schreef: En wat zien we? Dat kerkvoogden de goederen der gemeente dienstbaar maken voor anarchistische redevoeringen; de kerkgebouwen openstellen ter bespot ting van den godsdienst; de gelden der kerkegoederen aanwenden voor den aan leg van wandelparken, kunstwegen, om van de uitgaven van zeker niet gods- dienstigen aard als volksvermaken enz. niet te spreken. Ja, soms vinden sommige kerkvoog den er geen bezwaar in, den Hoofdelij- ken Omslag voor de burgerlijke gemeente; voor de ingezetenen zonder onderscheid van religie te betalen uit de kerkefondsen. En zoo zou er een heel register van ongerechtigheden kunnen worden opge maakt. En niet te vergeefs is in som- mige gemeenten de betrekking van keik- voogden een zeer begeerd baantje. We gaan cok niet in op art. 61 en 65 van het Algemeen Reglement der Herv. kerk, waarin van de besturende macht der Synode gesproken wordt en tevens van haar macht over de kerkelijke fondsen. Maar we zetten hieronder 't Ingezonden stuk in Het Volk van 28 Juli jl.; van den heer Van Veen; waarin over 't optreden van den socialist Ds. Bakker geschreven wordt. Doch men leze eerst het stuk: Een nieuw terrein van actie Amsterdam zal Zondag 30 Juli getuige zijn van een gebeurtenis, .sommigen tot verheuging, anderen tot afschrik, zooals de »N, R. Crt.» opmerkt. Voor het eerst zal van een der Amsterdamsche kansels der Ned. Herv. Kerk een rooie dominee het woord voeren, nl. pg, Bakker van Zwolle. En hij zal dat niet doen in een gebouw van den tweeden of derden rang maar in de meest monumentale kerk die de hoofd stad kent, de nationale trots onzer bour geoisie, de Nieuwe Kerk, het heiligdom waar «onze» De Ruyter begraven ligt en waar zelfs de Koningin onder het gehoor van een zeer rechtzinnig predikant pleegt te ver schijnen. Wat wel de oorzaak mag zijn dat plot seling deze onheilspellende rooie komeet aan den smetteloosen hemel van orthodox Ams erdam verschijnt? Het is niet in over eenstemming met de wijze, waarop wij, socialisten, onze entrée plegen te maken op plaatsen die wij begeeren. Het is niet door eigen kracht. Het geldt hier een gunst bewijs vau een der ortodoxe predikanten ds. Engelberts, die alle oppositie van zijn fanatieke geloofsgenooten ten spijt, gebruik maakt van zijn recht een spreekbeurt af te staan aan een kollega, Reeds eenmaal wekte bij een storm van verontwaardiging door een vrijzinnig predikant een beurt over te dragen, nu meet hij de maat van zijn licht zinnigheid vol door bëelzebub zelf binnen te laten. Want de socialistische verleider der volksziel is natuurlijk Bëelzebub's mo dernste en gevaarlijkste verschijningsvorm. Het is hier zeker de plaats om den heer Engelberts voor dit bewijs van onafhanke lijkheid, dat men niet te licht moet tellen uit dien kring, en voor zijn verdraagzaam heid een woord van hulde te brengen. De heer E is op kerkelijk gebied een voor stander van evenredige vertegenwoordiging welke door de oppermachtige orthodoxie in de Ned. Herv. kerk te Amsterdam met hand en tand wordt tegengestaan. Op deze wijse tracht hij voor evens edige vertegen woordiging practisch iets te doen. Het optreden van pg. Bakker heeft de belangstelling van de leden van het Rel, Soc. Verbond, speciaal van hen, diemeenen dat de Nederduitsch Hervormde Kerk aan het religieuse socialisme kan worden dienst baar gemaakt. Zooals het Rel. Soc. Verbond een vrije tribune verschaft aan sprekers van allerlei religieus standpunt in het Verbond, zoo is praktisch ook de Ned. Herv. Kerk een fede ratief verband van allerlei religieuse groepen Er is zoo redeneert meu geen enkel beiwaar, om dezelfde gedachten, die nu in do bijeenkomsten worden uitgesproken van de Hervormde kansels onder 't publiek te brengen. Daarbij komt op den duur 't beswaar, als het religieus socialisme gaat groeien dat men niet over de aaien beschikt om op den Zondagmorgen de toehoorders te bergen. Er souden enorme kapitalen voor noodig zijn om zelf gebouwen te gaan stichten. Waar de arbeidersbeweging zelf nog nimmer een eigen volksgebouw rijk is, ondanks de jarenlange propaganda, daarvoor gemaakt, kan het religieus socialisme zeker niet aan het stichten van eigen gebouwen danken. Daarbij komt, dat mea 't onverantwoor delijk vindt, zoowel van religieus als van sociaal standpunt, om het conservatisme in 't onbestreden bezit der kerken te laten. De Ned. Herv. kerk te Amsterdam telt 30 orthodoxe predikanten. Men laat er geen enkele andere richting toe, Eiken Zondag worden duizenden volgestopt met denkbeel den, die anti-maatschappe ijk werken, eiken Zondag wordt de kultuurarbeid van het socialisme als werk des duivels uitgekreten, Dit is een toestand, die geea socialist onverschillig mag laten. Zoodra de sociaaldemokratie begint in te zien dat er, behalve een sociaal-politiek en een sociaal ekonomisch, ook nog een sociaal-psychologisch vraagstuk is, waar aan in 't belaag vau 't socialisme te wer ken valt en dat de waarde en de beteeksnis van de persoonlijkheid te veel buiten den sociaaldemocratischen gezichtskring staat tot nu toe, dan zal ook de waarde van de religie weer herkend en iugezien worden, dat zij de groote hefboom is voor een op gewekt innerlijk leren. Dan zal men behoefte gaan vielen aan het nieuwe religieuse woord en de betee- kenis der kerken opnieuw begrijpen. Dan zal men ook het konservatisme uit de ker ken willen verjagen en daarmee de heer schappij van het socialisme over de pu blieke meening voor goed vestigen. In Amsterdam lija 220,000 leden in de registers der Ned. Herv. kerk ingeschreven. De minimumkontributie bedraagt één gul den, terwijl in werkelijkheid slechts 17 cents per lid wordt gestort. Vermoedelijk bekommeren 90 pCt. van de leden zich niet om hun lidmaatschap. Onder dezen zijn de overgroote meerderheid socialisten. Het zou dus maar een kwestie van propa ganda en scholing zijn, om de meerderheid in deze kerken te krijgen, waardoor zij in plaats van doodsvijandin bondgenoote zou worden van bet socialisme. Diezelfde aktie zou in kerkelijke streken ook moeten wor den begonnen en zoo zou het maatschap pelijk konservatisme in de kerken allengs zijn bolwerk verliezen. Wij spreken de hoop uit, dat a.s. Zon dag veel arbeiders naar pg. Bakker zullen komen luisteren, opdat zij voor zich de proef kunnen nemen of de religie hun mis schien ook nog iets te zeggen heeft. Zoo ja, dan zou een nieuw terrein van aktie mst kans van slagen kunnen worden geopend. G. VAN VEEN. Wat blijkt uit dat stuk, afgedacht vau 't godsdienstige Dat de S. D. A. P. in Amsterdam en overal vasten voet zullen zien te krijgen de meerderheid in de kerkvoogdijen, om dan net, zooals Mr. Huber meldde, t beheer in dienst te stellen van socialistische politieke propaganda. En voor 't godsdienstige betreft, spreekt 't stuk yan den heer Van Veen voor sich- if«6Sel EedtsarAHl Direct n®bü de Kaofdstesg, MotferdAm. Mei door ieder aanbevolen adres, zelf: bestrijding van 't Conservatisme in de kerk; door de prediking van socialistische politieke ideeën. We vragen niet, of deze prediking «Evan geliebediening» is; of ze is Dienst de3 Woords»; maar wel, dat ook da antirev. partij oen oog in 't zeil moot houden, wat er te Amsterdam op den duur gebeuren zal, als 't socialisme eens krachtig gaat doorzetten op dat door Van Veen genoemde: »Een nieuw terrein vau aktie»; want dat is meer dan een religieuse toespraak van Ds. Bakker; 't is een opzoeken van de stoffelijke macht in de kerk, zooals het te Zaandam in het burgerlijke is. Om de kerk gebouwen. Amsterdam wordt op zoo'n wijs van groote politieke beteekenis voor de toe komst nl. de stoffelijke macht van 't so cialistisch kerkpubliek. «Als we nu maar niet zooveel kinderen hadden Die zin hangt mo steeds in 't hoofd, Die houdt me vast en wil er maar niet uit: 't is ook tragisch! Het werd neergeschreven door een ge- loovig man, wiens geheele leven zich ge kenmerkt heeft door liefde eu ijver voor den dienst des Hoeren en dien ik dan ook naar den aard der liefde houd voor een oprecht kind van God, Maar hij zat nu onder zijn jeneverboom en ik kon het begrijpen! Het werd nu te veel voor hem. 't Ging hem als David: >Nu zal ik nog een der dagen door Saul's hand omkomen!» Hij was ge zoeken in den slibberigen put «Moedeloosheid»hij kon zich niet naar boven werken en in die zielsgesteldheid loosde bij niet dan klacht op klacht en kwam hij tot den uitroepAls we nu maar niet zooveel kinderen hadden!» Hoe hij precies heet, doet er niet toe. Evenmin, waar hij op 't nommer af woont, yik maak me zelfs sterk, dat bij in onze voor velen benauwde tijden véle namen heeft en dat hij in veie steden en dorpen geen onbekends is; dat menigeen hem herkennen zal. Bij is iemand met 'n vast inkomen. Dominee, onderwijzer neen ik zeg het niet, de lezer kan 't zelf wel invullen, Maar dat inkomen is laag. En hij heeft een huis vol kinderen I Vöör de tegenwoordige crisis was 'tdan ook voor hem en zn vrouw al een heele hijsch, 't ging toen al vaak langs 't kantje van 't gebrek heen! Toch bleef de man er vroolijk onder. Och, wie 't ruimer heeft, weet niet welk een virtuositeit man bereiken kan als 't er op aankomt om met 'n minimum-trakte ment een maximum aantal monden te ver zadigen. 't Ging dan zooals 't ging Er kwam alleen 's Zondags 'n klein stukje vleesch op tafel; suiker in da koffie werd alleen genoten den eerst8u dag der week na de morgenpreek; een stuk stof dat in den vorm van kleedingstuk daar in huis verzeild raakte, deed velerlei dienst en werd niet losgelaten tot het op den laatsten draad versleten was en zoo alles navenant. Moeder had al in geen vier jaar de fa milie bezocht, zoogenaamd omdat 't drukke geziu 't niet toeliet, in werkelijkheid, wijl ze in zake haar japon of mantel of hoed zooveel jaren «achter de beschaving» kwam, dat ze zich schaamde boven haar dorpje 't hoofd op te steken. Had hij vacantie, hij bleef thuis. Nam sijn hengel en ging visschen. Met een gullen lach om den mond. «Ja weet niet placht hij te zeggen wat 'n genot zoo'n ochtend visschen is. Voor de stille rust tusschen 't oeverriet geef ik alle reisjes naar Amsterdam en Den Haag cadeau en vcor wie opmerken kan leeft daar in 't water en op de velden 'n wereld in 't klein.» Hoe 't dan ook ging, hij kwam er. Alles was er nu eenmaal tot in kleine bijzonderheden op ingericht en uitgerekend, om er ook mst het kleine inkomen van te kunnen leven. Sinds echter kwam de crisis. Met do opdrijving van vele prijzen. O, al ben ik er nooit bij geweest, ik kan 't me soo voorstellen, wat het in dat gezin geweest moet zijn, als telkens waer de kinderen van boodschappen-doen thuis kwamen met de tijding, dat dit en dat weer opgeslagen was. Ik voel hun gesieht vertrokken. Hun hart er van bevriezen. Zij hadden de grens al bereikt. Met hun gezin, was er eenvoudig in geen enkel opzicht meer uit te zuinigen. Alle zuinigheidsmaatregelen, waarover de vindingrijke mensch beschikt, hadden zij voor dien tijd reeds toegepast. Ze waren er mee aan 't eind en alles steeg 1 Tegen zulke klompen en schoenenprijzen, tegen zulke verhoogingen van 'a klos garen en 'n potje smeer konden zij geen maat regelen meer nemen. Want zij waren met zoo velen Zie, dat viad ik zoo diep-tragisch. In alle landen van Europa, het half- middeneeuwsche Rusland uitgezonderd, schrééuwt men als het ware om kindeven. Met ontzetting zien de besten des volks in wat afgrond de zonde der kinderbeperking natie aan natie heeft gestort en reizigers merken op, dat het in vele streken zoo stil geworden is, wijl er de stem van het spe lend kind zoo weinig wordt gehoord. Er wordt gezonnen en gepeinsd op mid delen ter verbetering En onderwijl komt een geloovig man en vader tot de zondige klacht, die hij onge twijfeld zijn God zal beleden hebben: »Als we maar niet zooveel kinderen hadden Dau zou hij er kunnen komen. Geen weelde hebben, verre vandaar I maar hij zou dan zijn gezin kunnen kleeden en te eten geven wat hij nu niet voldoende ban Dan zou hij ziju kinderen ook behoorlijk kunnen verzorgen. Teer popje, dat zoo bleek kan zien, zou dan bij eiken maaltijd haar beker melk kunnen hebben, waar nü geen denkeu aan is er is wel 'n eieren-en-melk-voor- ziening daar ter plaatse, doch die helpt de «armen», geen menschen met 'n boord om en met 'n hoed Dan kon de oudste, die nu feitelijk wat ombummelt, omdat er geen geschikt werk voor 'm is, een oüa fiets koopen en er des avonds mee naar stad trappen, om er de gratis-avondschool, teekencursus enz. te bezoeken. Dan kon moeder, die alles zelf moet doen: wasschen. strijken, stoppen, naaien enz. enz. en die niet sterk meer is, 's avonds een ei hebben bij haar brood: zèïf heeft hij niets noodig dan één ons tabak in de veertien dagen en een ffjne rooker is-ie niet! Dan kon ditdan kon dat Als hij neen, niet meer zeggenWant het doet hem zélf pijn, dat hij het zoo neerge schreven heeft, als God hem er een afnam, 't zou hem immers van het hart zijn gescheurd Maar ik wil er wèl iets óver zeggen! moge het nog helpen! Terecht wordt in deze oorlogscrisis alom, waar het slecht3 even kan, zekere «duurte- toeslag» gegeven. En eveneens terecht maakt men daarbij in den regel onderscheid tusschen gehuwden en ongehuwden. Nu kan, helaas! niet altijd worden gere kend met de grootte van het gezin. Ja, dat kan zelfs in den regel niet. Evenmin als dat kan met het loon. De concurrentie verzet zich daartegen, want de patroon die de meeste kinderrijke arbeiders had zou de concurrentie niet lang volhouden en ook zouden in slappe tijden de vaders van de grootere gezinnen allicht het eerst ontslagen worden. Maar er zijn ook andere gevallen. lis denk aan predikanten, aan onderwij zers, aan allerlei beambten wier beroep of bedrijf buiten de concurrentie staat en ik zeg het met grooten ernst tot al die genen die over hun salarissen te beslissen hebben Let op hun kindertal! Wat niet kan, beslist niet kan,ja 1 dat is uitgesloten. Maar in dezen tijd van buitengewonen zegen voor velen, moet men mij niet te gauw verzekeren, dat ergens iets niet kan. En als ik dan b.v. lees, dat ergens een onderwijzer f 50 duurtetoeslag kreeg en ik weet, dat de man geen kinderen heeft, waar bij nog voor zorgen moet, dan weet ik ook, dat hij het mèt die 50 gulden nóg heel wat moeilijker heeft dan vóór de mo bilisatie. De groote gezinnen moeten we, zooveel mogelijk, met elkander steunen. Opdat niet de zondige klacht: »Als we van de lippen kome en wjf- er de oorzaak van zijnl In dezen tijd kunnen we niet meer de wettelijke minima als regel gaan stellen en ons royaal pi ij zen, omdat we er immers met een gezin vol kinderen wel honderd gulden bovenuit gaan. Waarlijk, broeders] als er nog geofferd worden kan, dan mag dat zoo niet. Bij hetgeen er vóór de crisis noodig was, komt nu een vijfde a een vierde bij. Als het nu een goed gevuld gezin betreft, dat vroeger er net mee «uit» kon, kan kunt ga zélf berekenen, hoe bet nu onder den druk zit. Maak zelf de rekening slechts opl Acht het kinderrijk gezin, naar den Woorde Gods, een zegen, maar help dan ook krach tig dien zegen in stand en in eere te houden. UITKIJK. Ter verkrijging van goede melk. Melk wordt als voedsel en ter versterking van zwakke gestellen veel gebruikt.'t Is daar om van het grootste belang, dat zij afkomstig is van gezonde koeien en bij haar behandeling de grootste reinheid in acht word genomen. Hierop kan niet genoeg worden gewezen. We gaven reeds meermalen wenken dienaan gaande, maar achten het geenszins overbodig dit hier nog eens te doen. Frissche lucht en zindelijkheid in denstal zijn tot het behoud van een gezonden vee stapel beslist noodzakelijk. Lucht en reinig den stal alzoo dagelijks t Een of 2 maal per jaar onderneme men een hoofdreiniging waar bij ook de stal gewit wordt. Dat maakt het gebouw gezond en zindelijk uitziend. Zulk een stal zal u en uw meester een genoegen zijn en de gezondheid der dieren is de dank voor uw arbeid. Goed gepoetst is half gevoerd, zegt een oud boerenspreekwoord. Dagelijks gepoetste dieren verteren hun voedsel veel beter. Als goed dierverzorger voedert ge de dieren regelmatige rantsoenen en op denzelfden tijd. Slechts onbedorven voedsel in schoon gemaakte en in orde gehouden voerbakken gegeven komt het vee ten goede. Zuur en gistend voer en prikkelende middelen begun stigen ziekte en hebben een slechten invloed op de melk. Geef voldoende hoeveelheid zuiver water uit zuivere drinkbakken. Verschaf het vee bij goed weder ookwei- degang dat is het natuurlijkste, wat ge tot onderhouding der gezondheid en ter verkrij ging van veel weerstand kunt doen. Den melktijd zult ge nauwkeurig in acht nemen en goed uitmelken. De eerste stralen uit elke speen melkt ge weg; zij bevatten in den regel kiemen, die van slechten invloed zijn op de duurzaamheid van de melk. Bij het melken bedenke men, dat de melk zindelijk en gezond moet zijn, wijl zij door medemeuschen en vooral door kinderen moet worden gebruikt. Ge hebt goed gepoetste koeien, gij kunt dus nu volstaan met de uiers zuiver te maken; wasch zelf de handen vöör en tusschen het melken. Gebruik slechts onbeschadigd en zindelijk gereedschap, dat ge onmiddelijk voor het melken met koud water omgespoeld hebt. Zuiver het onmiddellijk na het melken met frisch water en soda. Is dat niet uw arbeid, dan zult ge eischen, dat het in de keuken van uw baas door anderen wordt verricht. Het

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1