Woensdag 2 Augustus 1916 318le Jaargang N". 2203, voor de Zuidliollandsclae en Zeenwsehe Eilanden. isplaat MOM II iwen NE Over onze Wegen en Meden lie Oorlog. Antirevolutionair Orgaan IN HOCSIGNO VINCES W. BOEKHOVEN, BUITENLAND. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Gent bij vooruitbetaling. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. SOMMELSDIJK. AdvertentiSn 10 Gent per regel en */s maal. Beelgmes 80 Boekaankondiging 6 Gent por regel ea asaal, Sbooto lettere en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zrj beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Trijdagmorgea 10 nar. Alle slakken voor de Redactie bestemd, Advertentiëra en verdere Administratie franc© toe te Eenden ««ju den i;it#rever. iar een IBUIZEN. HKK8« name van LENHOU- \RBORG- ïgen wor- geven. LEN. delaar" es, nd bij Int. 10481. «4k, Provincie, Gemeente en Polder met 2 AUGUSTUS 1916. Van de weel'ge weiden onzer lage landen, Van de vruchtbre velden aan der stroomen mond, Van de vocht'ge venen onzer verste grenzen, Van de ruime heiden hoog op heuvelgrond Van de gladde vlakten onzer weide waatren, Van de zoute baren onzer Zuiderzee; Van de schoone schaduw onzer dennewouden Van de volle haven en de veil'ge ree, Overal van 's Dollards tot der Schelde boorden, Van het Noordzeestrand tot Limburgs kolenmijn Juicht, stil, in deze droeve dagen, Met dankbaarheid aan God het blijde feestrefrein Heil, oud-Koninginne, ons van God gegeven Neerland huldigt U, met nooit verzwakte min Waar gij komt, klopt, zij 'tonder oorlogsjammer Het hart met blij gejuich: Wij minnen d' oud- vorstin. Vrij naar A. L. De Provinciale Staten van Zuid-Holland Deze Courant veraohgnt eiken Woensdag en Zaterdag. UETGKVEB felefooa Imtea-conaM. Ho. 1 r®I® 1. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Gent per plaatsing. astraat 12-14. ■ne MEUBELEN eublementenin 1 eiken Spiegel gen de concur- 10259 )dig hebtenover- Matrassen enz. lamastelKapok- apok 22* gulden, /eeren en gewaste an Bedden boven 2XTRA CADEAU, 9748 10140 ENT E. narde. Het was niet noodig, dat ome Flakkee- sche Statenleden sich bij de openbare be raadslagingen deden hooren. Wel hebben ze in de Afdeelingen hun oordeel kunnen uit spreken, en we vermoeden dat de Commis sie van Rapporteurs "t volgende uit den mond van onze Statenleden gehoord heb ben; opgeteekend in 't Verslag bldz. 5: De aandacht werd gevestigd op de on oordeelkundige wijze, waarop het onder houd van den weg van het Sas van Dirksland naar Herkingen plaats heeft. De uitgereden wegvakken worden op dien »y~ weg aangevuld met grint, een materiaal, dat voor wegen met zwaar vervoer een geheel ondeugdelijk verhardingsmiddel is. Gedeputeerde Staten worden derhalve verzocht de Commissie van Toezicht te wijzen op de weinig afdoende wijze van onderhoud van bedoelden weg. De lezer wete, dat deze weg bij de Pro vincie in onderhoud is, maar ze schijnt het da&r niet goed aan te pakken met haar verhardingsmateriaal. Meermalen hebben we de verzuchting al geslaakt; Waren de hoofdwegen maar uit handen der Qemeonten, ziende 't getwist over den weg MiddelharnisStadBom melPlaat, waarvan 't gevolg voor alle rijtuigen, fietsen, automobiels merkbaar is bij zware regens, wanneer op vele plaatsen die weg onbegaan- en onberijdbaar isziende op den Langenweg tusschen Middelharnis en Sommelsdijk, waar eerst allerlei geschil punten over 't onderhoud uit opdoken, en die, na oplossing van de geschillen, bij C zware regens voor een groot stuk in treu- wr renswaardigen toestand verkeert. Geklaagd wordt er ook over den weg: Dirksland Stellendam. Alles wat bij de Polders in on derhoud is, mag over 't algemeen, bekeken en bereden worden; en dat is begrijpelijk, want 't eigenbelang drijft er de boeren toe; ■q moeten die wegen dagelijks berijden. Wat bij de Gemeenten in onderhoud is, nl. de hoofdwegen, brengt twisten voort. De een zegt: 'k heb bq dat stuk weg niets geen belang en zoekt dan heusch naar geen ver hardingsmateriaal't kan ze niet schelen. Middelharnis zegt: Wat belang heb ik bij den weg naar den Bommel; wij rijden er niet of nooit; en zoo heeft elke Gemeente een stok om te springen, tot ten slotte het rijdende publiek 't slachtoffer wordt. Maar hoezeer we dau ook al eens gedacht had den om overname der Gemeentewegen door de Provincie, ziende op den weg Dirksland- sche Sas-—Herkingen ook in onderhoud bij do Provincie, zou er dan toch nog. blijkens 't Verslag der Rapporteurs, te klagen zijn. want 't materiaal is grinten dat deugt niet. Trouwens, de wegenkwestie is zeer moei lijk, en 't moderne verkeer met stoomfiet- sen en auto's eischt dringend, dat de Sta tenleden, nu met name van Zuid-Holland en Fiakkee al hun aandacht aan die zaak wijden. Er wordt wel eens van wegenpolitiek ge sproken, doelende op de moeilijke stuur manskunst, die de Gedeputeerde en Gewone Staten daarin te beoefenen hebben. Want let er op, bij zoo'n wegenpolitiek komt al- ierlei in aanmerking. Wat is de hoofdroute voor 't provinciaal verkeer; voor 't verkeer tusschen 2 provin ciën; voor 't verkeer met 't Buitenland; voor 't verkeer b.v. tusschen Ouddorp en de Plaat; voor 't verkeer tusschen 2 dor pen én als hoofd- en als binnen-door-route. 2. En als de routen nu vaststaan, wie be taalt dau 't onderhoud? 't Rijk moet be talen voor de internationale wegen; zou kunnen betalen de routen tusschen 2 pro- Yinoiënmaar de 2 provinciën zouden zoo'n wag ook samen in orde kannen houden. De Provincie moet zorgen voor de hoofd routen op de eilanden en wat er ten Noor- Va,n Rotterdam aan wegenaanleg be staat; b.v. in 't Westland, in Rijnland, in Knmpener en Alblasserwaard. De Gemeente moet zorgen voor de we gen in haar kom, voorzoover ze uit mon den op een hoofdweg der Provincie. De polders moeten onderhouden de binnenwe- fimi kun producten berijden. Waterschappen zullen dus hun werkkring en onderhoudsplicht precies moeten afba kenen. Het zou dus voorzeker tegen zoo'n be schouwing niet ingaan, maar er volkomen mee strooken, als de hoofdroute Ouddorp Plaat door de Provincie onderhouden werd. En zoo kau ieder in zijn eigen dorp wel nagaan, wat de Gemeente zou te onder houden hebben aan zijwegen en zijpaden. 3. En als vaststaat, wie 't onderhoud betaalt, komt de vraag aan de orde van de verharding. Met grint? steenslag? klin kers keien teer En die vraag staat in verband met den ondergrond van den weg en de zwaardere of lichtere vrachten, die zoo'n weg te dragen heeft. 4. En als vaststaat het verhardingsma teriaal, komt aan de orde het aantal weg werkers noodig voor een goed onder houd en hun verhouding tot Rijk, Provin cie en Gemeente, 't Zijn dan Rijks-, Pro vinciale- en Gemeentewerklieden met aan spraak op Arbeidscontract, waarin de werk- zijn in 1915 aan 't werk gegaan. Er is een Provinciale weg gelegd dwars door Alblas serwaard; van Nieuwpoort naar Gorkum en Sliedrecht; ook van Gouda uit over Stolwijk en Bergambacht naar 't Bergstoep- sche Veer, zoodat men dan een Prov. weg krijgt van Gouda naar Gorkum en Slie drecht, Dordt. En na den Alblasserwaard zullen de Eilanden aau de orde komen. Na onse eilanden de streek boven Rot terdam maar dat zal reusachtig meer kos ten dan op Fiakkee; want boven Rotter dam is 't veengrond en hoe daar een goed fundament te krijgen. Maar bij deze beprekïng der wegenpoli tiek, zouden we onze Statenleden haast vergeten hebben. Er stond in 't verslag der Rapporteurs iet3 over de tram. Ea ook lazen we een antwoord van de Ged. Staten. Daarover in ons slotartikel. (Slot volgt.) voorwaarden, pensioenen, invaliditeits- renten, ongevallenrente enz. nader worden aangegeven. Ook de zwaarte der vrachten en de breedte der wielbanden. 5. Eu als dat vaststaat, dan volgt weer de vraag: Hoe komt de Provincie, 't Rijk, de Gemeente, de Polder aan geld Er is geld noodig voor de fundeering van den weg maar ook voor de deklaag. De fundeering meet zeer goed zijn, anders is 't geld aan de dekking besteed, weggesmeten geld; en is de fundeering goed, dan is daar in geen jaren meer naar te kijken. Maar de dek laag slijt veel sneller èn door 't gerij èn door den regen. Er is dus eigenlijk bij dit wegenbeheer tweeerlei fonds noodig: 't eerste, om 't fundament te betalen, en de leening daarvoor kan in een 30-40 jaar afgelost zijn; in net zooveel jaar als bet fimdament stand kan houden zonder ver nieuwing; maar 't fonds voor de deklaag moet in 15 jaar afbetaald zijn bij leeniog. omdat zoo'n deklaag maar een jaar of 15 duurt b.v. met steenslag. En dan als die annuiteitsregeling in orde is, komen de belastingen op de schouders der burgers, als Rijks, Provinciale-, Ge meentebelasting. Ziezoo 1 dan kan men nog eens fijn fiet sen èn betalen. Want op alle wegen behoort er een mooi fietspad te zijn, als 't kan! DE TOESTAND. Op de verschillende fronten wordt thans weer zwaar gevochten, zonder dat het aan de toestand der frontlinie ook maar eenigs- zins wijziging aanbrengt, uitgezonderdQalicië. Van het Westfront bepaald weinig. De Duitschers schijnen het Engelsche le ger nu te kunnen houden. Wel veroverden de Engelschen Pozières, doch het was een dorp dat reeds half Duitsch ea half geallieerd was. Verder hevige artillerie-, mijnen- en lucht gevechten. Het opmerkelijkste is, dat hoogstens de helft van het Duitsche leger het houdt tegen de gehèèle overmacht van Engelschen en Franschen. Want de andere helft heeft onder Von Hindenburg en den Prins van Beieren de handen vol op het Noordelijk Oostfront, om de aanstormende Russen, van Riga tot Ba- ranovitsj buiten de frontlijn te houden. Van het Oostfront komt meer nieuws. De Oostenrijkers blijven daar nog steeds wijken, en naar het schijnt gaat den Rus, recht op Lemberg aan. Het Oostenrijksche front, Z.W. van Lutsk, wijkt van de eene zijrivier der Styr naar de andere en heeft de Galicische grens reeds overschreden, achtervolgd door de zegevie rende Russen. De Oostenrijkers deelden Woensdag mede: „Ten zuiden van Leszniow (ten zuiden van Beresteczke) trokken wij onze troepen voor den druk van overmachtige vijandelijke strijdkrachten achter het vak van Boldurka terug. Zeer hevige door sterk geschutvuur voor bereide Russische aanvallen aan weerszijden van den spoorweg (Lemberg—Brody—Dub- no) bij Radziwilow hebben den vijand na wisselvallige en voor hem uiterst bloedige gevechten slechts onbelangrijke voordeelen opgeleverd." Maar dan toch voordeelen! Dat blijkt uit het Russische bericht, van den volgenden inhoud. In de streek der rivier Slobowka een zij rivier van de Styr, zijn onze troepen naar den linkeroever der rivier overgestoken en hebben de vervolging van den terugtrekken- den vijand, die zeer zware verliezen heeft geleden, voortgezet. Wij hebben 63 officieren en 4000 soldaten gevangen genomen en (getal is uitgevallen) kanonnen, 6 machine geweren, 12 munitiecaissons en ander oor logstuig vermeesterd." Brody, de eerste belangrijke stad op Oos- tenrijksch gebied is reeds bezet en daarmede Lemberg reeds uit de verte bedreigd wordt. De Russen staan nog een 80 K.M. van de hoofdstad van Galicie af. Maar de gang van zaken op dit front wijst er op, dat de Oostenrijkers een achterwaart- sche linie al vechtend trachten te bereiken, om d&hr, met behulp der Turken stand te houden. Tenslotte vestigen wij nog even de aandacht op het veel grootere succes der Russen alleen, dan dat van Engelschen en Franschen samen. Laatstgenoemden vorderden op een front van 40 K.M. van 1— 8'/j K.M. op het diepste punt. De Russen wierpen de Oostenrijkers op een front van 300 K.M. t.en tot honderd K.M. achteruit. Het is nu maar de vraag, ot de Turksche hulptroepen vroeg genoeg komen. In het Z.O. van Europa schijnt Roemenië hoe langer zoo meer tot den oorlog te neigen. De berichten uit Boekarest worden met den dag ernstiger en dat Duitschland het noodig heeft gevonden, den hertog van Mecklenburg met een speciale zending van den keizer naar Roemenie's koning af te vaardi gen, geeft te denken. De correspondent der Frankfurter Zeiting te Boekarest meldde dd. 18 JuliIk moet er op wijzen, dat ook ernstige staatslieden uit de kringen der oppositie, zoomede aanhan gers der regeering, schijnen te geloovenaan een op handen zijnd meedoen van Roemenië. Mogelijk worden ze daartoe geleid door het feit, dat verscheidene treinen met munitie over Rusland eindelijk zijn aangekomen, wel licht ook door kleinere verschijnselen, zooals b.v. dat de straatlantaarns worden afgedekt om de stad voor luchtaanvallen te behoeden. Dat de entente druk tracht te oefenen op de Roemeensche regeering, staat vast. Roe- menië's gevoelens neigen naar de zijde van Frankrijk. Zijn aanspraken op Zevenbergen dringen het den kant der entente uit. Intusschen verwacht de correspondent dat Roemenië zijn onzijdigheid zoolang zal hand haven, totdat er een ontwijfelbare beslissing op het ooriogstooneel plaats vindt. Het ge vaar voor een dicht voor de deur staanden vrede zou hierin verandering kunnen brengen. Naar de Berlijnsche correspondent van de Tijd meldt, maakt men zich in de hoogste staatkundige kringen van Duitschland weinig ihusie meer, dat het deelnemen van Roeme nië aan den oorlog nog te voorkomen zou zou zijn. Men ontveinst zich niet, dat de mu nitie, welke gedurende de jongste twee we ken uit de haven van Archangel over Rus land naar Roemeensche grensstations dag en nacht is vervoerd, moet dienen om binnen een maand aan de zijde der entente deel te nemen aan de krijgsverrichtingen. In het blad Adeverul, dat de entente goed gezind is, staat een militaire beschouwing, die, volgens den correspondent van het Ber liner Tageblatt te Boekerest, door niemand minder dan generaal Gardescu, die een paar weken geleden nog in het Roemeensche hoofd kwartier gewerkt heeft, is geschreven. De beschouwing van dezen Roemeenschen generaal komt op het volgende neer. Men moet zich niet verbeelden, dat alles van een leien dakje zal gaan. Het terrein in Zeven burgen, dat de Roemeniërs willen veroveren, is bergachtig en de Hongaren zullen, trots alles, hardnekkigen tegenstand bieden. De verovering van Zevenburgen zal op zijn minst een jaar duren. De staatslieden hebben tot plicht om nauwkeurig te onderzoeken hoe veel munitie wij zelf hebben en hoeveel wij van Rusland kunnen krijgen. Want als er niet genoeg munitie is. dan loopt het spaak. Toen de Russen in 1915 niet genoeg muni tie hadden, is het toch goed met hen afge- loopen, maar dat komt door de oneindige uitgestrektheid van de Russische vlakten. Roemenië kan zich zooiets niet veroorloven. Gaan we in den oorlog, dan moeten we zorgen bij den vrede het Roemeensche ge bied in Oostenrijk-Hongarije werkelijk te hebben bezet. Daarom is het wenschelijk, dat eerst de troepen, der bondgenooten in Saloniki hun opmarsch beginnen en een Rus sische troepenmacht van 150,000 tot 200,000 man zich aan onze Zuidgrens opstelt om door Dobroedzja te marcheeren. Aldus de Roemeensche generaal. Men ziet, dat hij niet schuwt,' de moeilijkheden onder de oogen te zien. Van Oostenrijksche zijde heeft men Roe menië gedurende den geheelen oorlog ge wantrouwd en er is een tijd geweest, dat aan de Zevenburgsche grens de centralen een troepenmacht hadden staan om Roemenië in observatie te houden. Dat was o.a. het geval gedurende den veldtocht der centralen tegen Servië. Maar of het nu nog zoo is, is on bekend. En om Roemenie's meedoen zoo spoedig mogelijk te verhaasten, wendt de Rus alles aan om Galicie opnieuw te bezetten. Honderd wagonladingen en verscheidene lichters met munitie zijn in de fabrieken van de Nationaal Storage Company bij Commu- nipaw (New-Jersey) ontploft. Heel New-York heeft er van getrild. Er zrjn vele levens verloren gegaan ener is veel schade aan eigendommen toegebracht ten gevolge van de ontploffing van dynamiet en munitie, die opgeslagen waren op een klein eiland in de baai van New-York. Men hoopt dat het aantal dooden onder de werk lieden niet groot is, omdat de ontploffing vroeg in den ochtend plaats had. Er zijn echter reeds 75 menschen naar het hospitaal gebracht. Men zegt, dat er brand aankwam in een opslagplaats van munitie, die oversloeg naar een lichter, die met granaatkartetsen geladen was. Men geloofd, dat kogels uit de ontplofte granaat-kartetsen dynamiet in wag gons tot ontploffing brachtten. Er is veel vernield. Later wordt gemeld Er zijn bij de ontploffing op het eiland in de baai van New-York slechts weinig per soonlijke ongevallen gebeurd; maar de aan gerichte materieele schade is bijzonder zwaar. Zij wordt geschat op 60,000,000 gulden, waarin begrepen voor 8,750,000 gulden aan ruwe suiker (42,000 ton). Ook zijn wagon ladingen gezouten varkensvleesch verloren gegaan en wagonladingen met munitie. Schade is toegebracht aan dertien pakhuizen er zijn zes steigers beschadigd en ook het Vrijheidsbeeld is ligt beschadigd. De autoriteiten stellen een onderzoek in of hier mogelijk ook „een Duitsch complot" in het spel is geweest. De Daily Mail verneemt uit New-York dat de reeks zware ontploffingen van granaten, algemeene schrik heeft teweeggebracht in New-York en de aangrenzende steden. In het geheel zijn er meer dan 30 ontplof fingen geweest. Op Manhattan, in New Jersey en op Ellis-eiland vlogen er daken van de huizen, in Brooklyn werden tientallen men schen door den schok hun bed uitgeslingerd. Tienduizenden ruiten werden stuk geslagen en de scherven bedekten de trottoirs van Broadway. De torenhuizen schokten op hun grondvesten. Onder de imigranten in het landverhuizers station op Ellis-eiland brak een paniek uit. Zij werden met marine-sleepbootjes wegge haald. In New-York is de geheele politiemacht gemobiliseerd en de schutterij helpt mee om het publiek te behoeden tegen het gevaar dat de glasscherven opleveren. De Duikbootoorlog. De eerste 1000 vol. Men schrijft aan de N. R. Ct. Sinds Duitschland op 18 Februari 1915 den duikbootoorlog aankondigde, zijn er door de Duitsch-Oostenrijksche duikbootvloot 1000 schepen in den grond geboord. Daarvan waren in totaal 620 Engelsche. Van deze 620 schepen behoorden er 569 tot de handels- en 51 tot de oorlogsvloot, nl. 6 kruisers, 16 hulpkruisers of transport- en proviandsche pen, 5- torpedobooten, 5 kanonneerbooten (Egyptische), 4 mijnvegers, 1 torpedovernieler 1 lichtschip, 1 duikbootjager, 2 mijnleggers, 1 adviesjacht en 8 wachtschepen. Van de 569 handelsvaartuigen waren 358 stoomschepen, 19 zeilschepen, 127 stoom- treilers, 54 andere visschersvaartuigen en 1 motorboot. Frankrijk verloor 74 schepen. Daarvan waren 43 stoom- en 13 zeilschepen. Onder de stoomschepen was een Tunesisch. Verder 3 treilers en 15 schepen van de oorlogsvloot, n.l, 3 transportschepen, 3 onderzeeërs, 2 krui-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1