Woensdag 26 Juli 1916. 3rie Jaargang N°. 2201. ■DEN 1 en 1de- en is- innm- kken- ig- enz. m, Antirevolutionair Orgaan w. IN HOC SIGNO VINCES 'ol- er~ lr RDAM JAM 5-3 3a-* JOOLS. f. voor de Kaitlliollandüehe en Keenw§ehe Eilanden. .SD1JÜ. t De doodsklok over de Volkskerk? Hatelijk. Propagandaclubs op Flakkee. LAND- EN TUINBOUW UIT DE PERS. Reclames Mededeelingen. BUITENLAND. Be Oorlog. >TTERi>A$ï. IS. Is, (ook ,'die [eriiig etc. Bank, Kristal, sell licht. tspu LAGE doch ïoncur- larnis. 10373 Dose Courant vöraohgnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden £r. p. p. 50 Cent by vooruitbetaling. Buitenland by vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afconderiyke nummers 5 Cent BOEKHOVEN, BOMMEL,SDIJK. Advertentiën 10 Cent per regel en l/a maal. Reclames SO per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/i maai. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. ©rooie letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zif Wkan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. Alle stukken voor de Bedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. va a Megega- "en, St®ep«a g-arantie. 10258 I ,m BOELAARS HIELSE. voor m We laten nu dat woord «Volkskerk* voor wat het ia: voor ons begrip is het onzin, nonsens omdat niet één Kerk in Nederland »'t Volk* onder haar vleugelen herbergt. De Roomschen vormen J/s der Nederlandsche bevolking; en het andere is verdeelden Gereformeerden, Hervormden Doopsgezinden, Luther schen, Remonstranten, Israëlieten enz. enz. Naar het getal genomen is dus dé Ned. H. kerk geen Volkskerk; en ala rken, Horloge», ens. deze sedert 25 13807. bh. Imtosv. i uuï w.m *snr n. m eph. 4954 verkomst. ouds bekend als SLEND, UITOSVEB Telefoos latercoiua. Ufo. f. :hk*. De Volkskerk is een kerkelijk begrip; en kerkelijke zaken wenschen we in ons politiek orgaan niet te behandelen, dan door onderteekening met onzen naam in «Inge- zonden* of in «Briefvorm.* Maar waar het Socialisme als politieke partij met haar «godsdienst is privaatzaak* zich van de Ned. H. kerk wil meester maken door den Staat, verschijnt zoon Kerkelijke zaak in gansch ander iicht. Lees dan dituitknipsel dat door een socialistisch Onderwijzer in «De Volkschool*, orgaan der Soc. onder wijzers te Amsterdam, geschreven is: Een hooge standaard van sociaalrecht eiseht, naast persoonlijke vrijheid voor een ieder, «om op eigenwijze zalig te worden*, dat van gemeenschapswege, in ieders geestelijke behoeften zooveel mogelijk wordt voorzien. En hier ben ik bij den politieken rechtsgrond. Naar socialistisch recht is de verzorging der religie gemeen schapsfunctie, komt m. a. w. dus ten laste van de gemeenschap. Als ik dat voor het religieuse socialisme nu niet vraag, dan komt dat enkel, omdat onder het kapitalisme de godsdienst zich ont wikkeld heelt in instituten met eigen fondsen. Ik heb gepleit voor verovering van de Volkskerk, omdat zij, naar het mij schijnt, ligt in de historische en lo gische inn. Maar mocht dat onmogelijk zijn en mocht de erfenis van het voor geslacht niet voor ons beschikbaar kunnen komen, dan zouden de religieuse socia listen moeten zeggen: «Staat, geef ons de middelen*. Als er in breeden kring behoefte wordt gevoeld aan religieuse vorming en de kerken zijn niet te krijgen dan is het eisch van socialistisch recht, dat de Staat helpt. En zoo denk ik ook over het gods dienstonderwijs. De inhoud van dit stukje komt dus hierop neer: Ieder moet zelf weten, hoe hij zalig wordt. De Staat moet nochtans in aller geeste lijke behoeften voorzien. Ook dus in de kerkelijke behoeften. De huidige Volkskerk heeft haar kerk gebouwen en bezittingen, en die zullen mis schien moeilijk uit haar handen te krijgen zijn, dan moet de Staat maar gaan bouwen voor de socialisten, die godsdienstig zijn. Zoo dan, en dat staat tusschen de regels te lezen, zou meu krijgen: of met Staats hulp socialistische Kerkformatie met socialis tische gebouwen en pastorieën, dus staande in dezelfde gemeente, waar de Herv. kerk staat; óf geduld oefenen, tot de Volkskerk met al haar gebouwen en eigendommen in handen van den Socialistischen Staat over gaat; dan krijgen ook de socialistische dominees en lidmaten van al die kerkge bouwen en goederen hun evenredig portie. Dan krijgen de Geref. Hervormden een portie de modernen een portie; de ethischen een portie; de confessioneelen een portie. Of dos het subsidiestelsel, zooals dit thans op schoolterrein wordt toegepast, waarbij Openbare en Bijzondere school evenveel van het Rijk krijgen (de Gemeentekas laten we er nu maar eens even buiten) óf de Herv. kerk inpalmen, na algemeen kiesrecht en een Rood Kabinet. Indien de schrijver, al teekent zijn voor stel den geest des tijds en al ligt er een ernstige waarschuwing in voor elk lid der Herv. kerk, en ai wijst het op naderende onheilen voor die kerk; indien de schrijver meent, dat daardoor voor de volkskerk de doodsklok is geluid, dan is dat toch sterk overdreven. «Kerk* des Volks, zooals onse vaderen dat in de Reformatie verstonden, is ze door het moderne Staatsrecht van 1798 en 1816 totaal gebroken, waarvan de Ned. H. kerk een eeuw na dato nog de herhaaldelijk betreurde gevolgen ervaart, die tal van ernstige mannen, binnen en buiten haar muren, doet roepen om nieuwe reformatie, mits niet door Separatie en Doleantie. Maar dat toch de Volkskerk in de toe komst gevaar zal loopen, al luidt de doods klok er nog niet over, staat voor ons vast. De S. D. A. P. heeft op haar program staanScheiding van kerk en Staat. De S. D. A. P. haat de subsidies aan de Herv. kerk die sinds een eeuw worden uitgekeerd. De S. D. A. P. heelt een voorbeeld aan Frankrijk, waar de minister Combe3 ingreep met harde hand in het Roomsche kerkelijke leveD. De S. D. A. P. wil nu eenmaal de Staat als uitdeeler van alle «goedegaven* en volmaakte giften die van dien „vader der lichten* zijn afdalende. Voor de Herv. kerk én stoffelijk én gees telijk is ze een verdervend element. Reeds nu. Maar als haar macht in den Staatgroeit, zeer zeker. Scheiding van Kerk en Staat, zonder rekening te honden met historische rech ten, is onbetamelijk; en we vreezen dat op den duur de N. H. Kerk van 't Socialistisch Staatsbegrip moeite zal krijgen. En wil de S. D. A. P. subsidie voor een door haar op te richten kerk: Wie zal 't beletten; wie er tegen protesteeren? Alleen de Gereformeerde kerken van 1834 en 1886. Die alleen. Alle kerken van Ne derland krijgen subsidie, maar de mannen der A.-B.-C.-kerken niet. Zy alleen zouden dus tegen de S. D. A. P. in 't strijdperk moeten gaan tegen die aangevraagde sub sidies. En op welken grond zouden die A.-B.-C.-kerken er dan tegen moeten pro testeeren. De Staat der Nederlanden staat «neutraal* tegenover de kerken volgens 't moderne Staatsrecht. Hoe kan hij dan subsidie weigeren En hoe kunnen de Geref daar tegen stemmen, wier beginsel is: «Een Vrije Kerk in een Vrijen Staat*, met eer biediging van historische rechten. Dat zich nog andere moeilijke vraag stukken hierbij voordoen, is een vanzelfs- heid. Maar feit blijftóf eigening door den Staat óf subsidiede Ned. Herv. kerk gaat in be.de gevallen met 't Socialistisch ideaal achteruit. Stoffelijk ten minste. Geestelijk werd 't groote winst. Zelfs van niet-rechtsche zijde is de aan merking gemaakt, dat, hoezeer deze groote man, Talma, zelfs een vorstelijke begrafenis ontving; niet één vrijzinnig Minister; niet één vrijzinnig Kam-rlid op de begraafplaats te Bennebroek aanwezig was. Alleen Mr. Treub had willen komen, maar was door een begrafenis van Jhr. Tex verhinderd. Eere dus aan Mr. Treub, maar overigens liet niet één der vrijzinnigheid zich zien en hooren. Maar toen de liberale Minister Van der Putte begraven werd hield Dr. Kuyper een toespaaak, die op allen, indruk maak e. Was de vijandschap tegen Talma dan zoo hevig, dat men hem zelfs de laatste eer niet wilde bewijzen. Dan was 't nog erger dan wat wij in Middelharnis beleefd hebben. Een Godzalig grijsaard werd begraven, vol des Heiligen Gesstes, die als de Apos telen, goede getuigenis gaf al den volke. Een notabel van Menneerse liep, en dat was zijn eere, achter de lijkbaar; maar toen de lijkrede werd uitgesproken, ver wijderde hij zich en heeft er geen woord van verstaan. Toen de stoet zich woer van 't graf begaf, ging hij in de vroegere volg orde terug. Maar die mijnheer, waaraan de 60 of 70 familieleden, vrienden en dragers zich er gerden, ging dan toch in elk geval mee. Hoe had de vrijzinnigheid onzen Talma nochtans kunnen eeren als een Staatsman, die voor zijn beginsel sneuvelde in de kracht zijns levens, in den bloei der jaren. Maar neen! Voor dien werkmansvriend geen woord! Voor dien kloeken Gods- en CbrisUsbelijder geen stapt Voor dies pre- d ker der zedelijke beginselen in 't Staats recht en op 't terrein der kerk en der par ticuliere genade: geen enkele uiting des harten. Ogij heet u vrijzinnigMaar wat zjjt ge? Clericalenhaters van top tot teenl Zoo als een vrijzinnige in Menneerse dat eens erg vriendelijk zei: De Nieuwstraatkerk (Geref.) moest in de lucht vliegen! Maar hij wenschte dat de Herv. kerk ook toe. Toch staan ze er allebei nog. En ze zijn allebei vol met hoorders. Wie belijdenis des geloofs aflegt, gaat eerst «loeren*. Hij gaat dan op catechisatie krijgt veel lessen op over Adam en Eva, Noach, de 12 patriarchen enz. enz. tot hij ten slotte op de Kerkeraadsvergadering ondervraagd wordt. Dan nog in de kerk «Ja* geknikt. Dan is 't af. Vraag ons nu niet, of we dan geen hoo- ger beweegredeeen willen erkennendieper zielsleven veronderstellenidealer hartekiop mogen en kunnen beluisteren. Natuurlijk. Maar we laten dat nu eens rusten; we spreken nu niet over Doop en Doopsbe- loften; over «opwassen* en «voorzeide leer*; over wedergeboorte, veronderstelde wedergeboorte en bekeering; alle welke dogmatische vraagstukken bij 't Belijdenis doen, wel terdege en tot op den wortel ter sprake komen. Maar «geleerd* moet er worden, zelfs al waren er nog zulke mystici onder, die den dominee 't vlak in zijn gezicht zeiden, dat zij al van «den Heers geleerd* waren en dat zij dat van den dominee ook zoo «ziels- graag* begeerden. Leeren moeten ze en zullen ze. Dat is een rechtmatige eisch der kerk. Wat nu een catechisatie is voor de kerk, is een propagandaclub voor da politiek. Je moet er leeren; «Staatkunde* leeren uit een boekuit brochures, kranten. Een prachtig iets, natuurlijk. Met de Kiesvereeniging één en ondeelbaar. Haar helpend in vredestijd met de behaedeling van «onderwerpen*; haar helpend in oorlogstijd als een Roode- Kruis-afdeeling, om sommige politieke ge wonden met de auto's uit de gevechtslinie te halen naar de stembus, waarin Recht- sche en Linksche strijders als in één barak bij elkaer gelegd worden. Propagandaclubs zijn er op Flakkee geen één. Zijn er liefhebbers voor zoo'n vereeni- ging van jongelui? Ze bouwen de partij op! De kennis op! Prikkelen tot onderzoek. Houden de jongens van de straat! En leeren tegenstanders waardeeren in 't goede hunner beginselen. Kan er in elk dorp niet eens naar gestreefd worden Aardappelziekte. In de laatste dagen breidt de zoozeer ge vreesde aardappelziekte zich op onrustbarende wijze uit in Zuid-Beveland. Daar door het ongunstige weer in het voor jaar het poten der aardappelen laat heeft plaats gehad en deze in de afgeloopen maanden slecht weer voor den groei hebben gehad, ziet het er zeer treurig uit en is een misgewas alleszins te vreezen. Sommige landbouwers denken er ernstig over de aardappels uitte ploegen. Een ziekte der bieten. Men schrijft uit Stavenisse In de laatste dagen ziet men alhier veel suikerbieten, die aan de bladeren ziekelijke ver schijnselen vertoonen. Men heeft eenige exem plaren ter onderzoek opgezonden naar het phytopathologisch instituut te Wageningen. Het daarop ontvangen antwoord luidt: De bieten zijn aangetast door de zwam Peronospora Schachtü, een wierzwam, even als de Phydophtora infestans, welke oorzaak is van de aardappelziekte. Ook hier zal een bespuiting der planten met Bordeauxsche of Bourgondische pap de ziekte tegengaan. Ook de onderzijde der bladeren moet men trachten te bespuiten, hoewel dit moeilijk goed uit te voeren is. Indien men bij de bespuiting zoo veel mogelijk hiernaar streeft, zal het in elk geval de uitbreiding der ziekte tegengaan. Ned. Landb. weekblad. Over het brute optreden van Engeland in zake onze visschersvioot, schrijft de Nieuwe Haagsche Courant: Wat Engeland zich nu ten opzichte van onze haringvloot veroorlooft, is ongehoord. Vreedzame visschersschepen van een be vriende natie worden ruw-weg door de En- gelsche oorlogsschepen tot staking der werkzaamheden gedwongen, opgebracht naar Kirkwall of Lerwick en moeten maar afwachten wat er gebeurt. Waarom Omdat de Engelsche Regee- ring gelieft te beweren, dat haring contra bande is. Immers, het overgroote deel der vangst gaat naar Duitschland. En omdat Engeland, nu het er al meer spannen gaat, zijn uithongerings-politiek wil doorzetten, zullen wij gedwongen wor den, daarin ook de hand te hebben. 't Doet er niet toe, dat er van contra bande geen sprake kan zijn, omdat de vis- scherij op de vrije zee plaats vindt en de vangst in publieken afslag komt. 't Gaat er eenvoudig om, dat de honger het zwaard te hulp moet komen. Engeland moet triumfeeren, ten koste van wie of wat ook. Het zei wel ais beschermer der kleine natiën te willen optreden, maar dat was een hol woord, een lege klank. Wanneer de kleine natiën zich eerst maar in dienst van het Vereenigd Koninkrijk stellen, dan zullen ze later wel eens sym pathieke woorden hooren. En over bescher ming zal ook wel gesproken worden. Doch als Engelands belang meebrengt om een kleinen staat te knijpen, dan moet dat maar. Immers van Engelands grootheid hangt het wereldwelzijn af. 't Hindert niet of duizenden nijvere bur gers tot werk- en broodeloosheid gedoemd worden door Btitsche willekeurEngeland's belang vordert het en daarmee uit We kunnen er tegen protesteeren, en dat moet en geschiedt ook, doch zal het veel baten Het valt sterk te betwijfelen. Nochtans hopen we, dat onze Regeering de protesten der belanghebbenden krach tig zal ondersteunen, opdat de oplossing tenminste zoo bevredigend mogelijk zij. 20 cent per Regel. wordt door 21.000 arisen erkend els het beste versterkingsmiddel voor Zenuwen en Lichaam. DE TOESTAND. Beginnen we op het Westfront dan hoor den wij de laatste dagen van verwarde en bloedige slagen, doch die geen resultaat van beteekenis afwierpen. Dan hoorden Wij dat de Duitschers Longueval heroverden, doch dat nadien weer in Engelsche handen over ging. Dan hooren wij dat de Franschen voor Peronne en Verdun met groote verliezen worden teruggeslagen. (Een bewijs dat de Duitschers nog niet krachteloos zijn en aan de Engelschen en Franschen nog handen vol werk zal geven, voor zij de grens van Noord- Frankrijk zullen bereiken). Dan bemerken wij dat het bruut geweld der geallieerden staat tegenover het organisatorend talent der Duit schers. En dan vragen wij wie zal het winnen Kennis of geweld. De geallieerden meenen het te kunnen winnen, door een ontzaglijke stroom men- schen in de geschoten bressen te jagen. Te jagen, dat is het juiste woord; Ondanks alle mooie woorden, ondanks alle scheldwoorden op de Duitsche barbaren los gelaten, blijkt de Entente-legeraanvoering het meest van de Russen te hebben overge nomen. Hun strijdwijze wordt meer en meet Russisch. Toch heeft het getal tot heden nog niet gezegevierd. Welke ontzettende offers ook zijn gebracht het Oost- en Westfront staat nog, behoudens kleine deuken, ongebroken. Alleen voor den Oostenrijkschen vleugel in Boekoewlna maken wij een uitzondering. Dóór bereikten de Russen een werkelijk belangrijk succes, maar dat ook d&n eerst een overwinning wordt en een bedreiging voor Oostenrijk-Hongarlje, wanneer de Kar paten-passen worden geforceerd. Van het Oostfront is overigens bepaald weinig te vertellen. De Russen doen onop houdelijk groote aanvallen, maar weten zelf geen succes te behalen. Hindenburg houdt ze nog altijd terug. Om het bewijs te leveren hoe er gevoch ten wordt, wordt van Duitsche zijde gemeld „Volgens berichten, die heden ingekomen zijn over de aanvallen, die de Russen Vrijdag ten Zuid-Westen van Riga gedaan hebben, is daar een van de hevigste gevechten ge leverd, die er tot dusver aan het Oostelijk front gewoed hebben. De aanval begon om 10 uur 's morgens met een uiterst hevige voorbereiding door de artillerie, die tot een trommelvuur van groote hevigheid aangroeide en vijf uur aanhield. Om 3 uur 's namiddags ging sterke Russische infanterie tot den eer sten aanval over. Steed# nieuwe golven storm den tegen de Duitsche stellingen op, maar op het vuur van artillerie en de machinege weren der infanterie braken al de aanvallen af. Om half zes 's namiddags was deze eerste groote stormloop afgeslagen. De Russische artillerie begon opnieuw te werken. Na een krachtige voorbereiding van een half uur begon er 's avonds om zeven uur een twee de aanval van de Russen, die echter na een strijd van een half uur mislukte. Na een korte rustpoos begonnen tegen aeht uur 's avonds de zich steeds herhalende massa-aanvallen van de Russen opnieuw. Zij waren ongewoon hevig. Om tien uur 's avonds waren alle Russische aanvallen afgeslagen. Vandaag heerschte er rust aan het front. De uitgeputte Russen vonden voor nieuwe aanvallen geen kracht meer. De Duitschers behielden hun stellingen volledig. De nederlaag van de Russen is zwaar, en bloedig zijn hun ernstige verliezen". De Turken berichten ons twee belang rijke dingen. Ze hebben in Tripoli de Itali anen een gevoelige klap bezorgd en dezen 6000 man ontnomen en in Mesopothamie hebben ze de Engelsche achterwaartsche ver bindingen afgesneden. VERSPREIDE BERICHTEN. De bouw der Amerlk. vloot. De Amerikaansche Senaat nam het mari tieme wetsontwerp aan, dat de uitvoering van het driejarig scheepsbouwprogram mo gelijk maaki, hetwelk inhoudt den bouw van vier draednoughts, vier slagkruisers, die on middellijk zullen worden gebouwd. Deze wet loopt over een uitgave van 315.800.000 dollar voor het eerste jaar, het geen 45.800.000 meer is dan het wetsontwerp inhield, dat door het Huis van Afgevaardigden is aangenomen. Branden te Reval. Volgens een telegram uit Helsingfors woe den te Reval groote branden, die vergezeld gaan van groote ontploffingen. Men neemt aan, dat de branden veroorzaakt zijn door brandbommen, die uit de lucht geworpen worden. Volgens de officieele berichten uit Petrograd ontwikkelen de Duitsche vliege niers een verhoogde activiteit, vooral langs het Dunafront tot Pinsk. Heden wordt het nieuwe Engelsche oorlogs- crediet van 450,000,000 p.st. bij het Lagerhuis ingediend. Het is het grootste bedrag, dat ooit tegelijk door een regeering is aange vraagd, zegt de Times. Het is het twaalfde crediet tijdens den oorlog en het derde van dit jaar. Het tijdens den heelen oorlog ver strekte crediet wordt hierdoor op het fabel achtige bedrag van 2,832,000,000 p.st. gebracht (bij de 34 miliard gulden). Het vorige crediet was berekend op een uitgave van 4,750,000 p.st. per dag. De indiening van het nieuwe crediet moest naar men uit McKennon's me dedeelingen weet, overhaast geschieden, door dat de uitgaven sedert eenigen tijd tot 6,000,000 per dag zijn gestegen. De Times brengt in herinnering, dat in 1914—15 ge middeld 1,500,000 p.st. per dag is uitgegeven en in 1915—16 3,500,000 per dag. Tien Lagerhuisleden hebben een motie in gediend om uit te spreken dat credieten voor kleinere bedragen behooren te worden inge diend en dat volledige inlichtingen omtrent

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1