Zaterdag 15 Juli 1916 818le Jaargang N\ 2198. voor de ZiiidliolltiiBflscIfte en ^eeiawseli© Eilanden. Eerste Blad. He Oorlog. Antirevo Orgaan IN HOC SIGNO VINCES OP DEN UITKIJK. BUITENLAND. Dex« Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag» Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p, 50 €«at bij vooruitbetaling. Buitenland by vooruitbetaling f 4,50 per jaar Afzonderlijke nummers 5 Cent. W. BOEKHOVEN. SOMMELSD1JK. Stelefo©* ïaê®ï®»ï»Es. Ms. 3. Ativertentiën 10 cent per regel en 3/a aa&ai, Seelaaaea SO regat. Boekaankondiging Cent per reg®! m Ys ®»«I. Menetannvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cant per plaatsing. @reot® letters ®n vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij basiasr Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrgdagraorgan 10 uur. De politiek bij Eeuwig- heidslicht. Plat uitgedrukt: De Staat mag geen sta- in-den-weg zijn voor Gods liefde en Gods 4ool. Daarom stalt de Christen-kiezer ook „HIT GOUDRN HEM". Rotterdam. DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT Tel No, 1532, Aanbevelend, 1 proprietor r. c. f. t. i. lee-Moonen. LAND- EN TUINBOUW. Alle stnKfiLera «Ie .Redactie bestemd, Advertentie®! ess eerdere AdasIalstratS© franc© toe te asemden aan des® Uttarevev. Hetcij men van de Politiek spreekt als een kunst, dan wel als vaneen wetenschap, xe doelt toch op niets anders dan op 't le ven en levensverhoudingen van de burgers van een Staat, nationaal en internationaal. Het verschil tusschen kunst* en weten schap* is alleen hierin gelegen, dat de poli- Mek als kunst* slechts naar de middelen xoekt om in een bepaalden tijd een bepaald k doel van een bepaalde Staatsgemeenschap te bereiken, terwijl de politiek als .weten schap* bedoelt de stelselmatige, systema tische uiteensetting van de verschillende gezichtspunten, die bij dat gebruik der mid delen in aanmerking komen. Maar hoe dan ook de Politiek beschouwd, ze staat met 't bestaau eeuer Volks- of staatsgemeenschap in onmiddellijk verband; in verband met 't doel van eiken Staat. Het doel van een Staat is slechts om instrument te zijn, middel Gods, opdat 't individu zijn doel kan bereiken, wat buiten staatsgemeenschap niet zoo gemakkelijk :gaat als in die gemeenschap. Wat is dan het doel, dat God de Heere snet den mensch heeft? Eu met een hart vol bewondering en aanbidding, spreekt elk 4"inepen, om beide tot stand te bren- ;n en daarmee, naar de Stand, hoopt de lenheid der Partij" definitief te herstellen. De desbetreffende passage luidt: Verschil van opinie zal er wel altoos blijven. Aller inzicht kan niet één zijn. En 5lit verschil, dit onderscheid, deze variatie moet zich uiten kunnen. Alleen maar, deze verschillen moeten in den generalen staf bjjtijds worden afgedaan als het Voo r- w a a r t s door de gelederen klinkt, mag er niet anders dan een identieke bevelvoering voor heel ons Leger zijn. Zoo was het vroeger. Maar thans is, nog tijdens het ministerie-Kuyper, hierin is een onzalige keer gekomen. Fel en bit- er is de toenmalige premier in een publiek Jlad aan de Maas aangevallen. En al dacht nen later datde wonde geheeld was, bleek al spoedig dat 't er niets naar leek, en dat strenge eiselien aan dien Staat. Hij eischt., dat de Overheid self Hem erkeuae. Dat de overheid in haar wetten Hem erkenne. Dat de Overheid t Evangelie vrij late. Dat de Overheid 't geweten vrij late. Dat de Over heid den weg bane om door sociale ver lossing te komen tot een geheiligden Zon dag; tot meer tijd voor lezen en overden ken, opdat de ziel niet stikke in smook en 't lichaam niet verdorre vóór zijn tijd. Dat doel nl. 's menschen en des Staats geestelijke eu stoffelijkemateriëele en mo- reele geluk; sijn geluk in de Eeuwigheid, maar hier reeds als voorproef, heeft de Staat in 't oog te vatten. Door andere middelen dan bij de Kerk in gebruik. Door andere ambten. Door andere wetten dau in de Kerk. Door een andere tucht dau in de Kerk. Door andere organisatie. Zeker en gewisalles anders dan door 't instrument der Kerk. Maar 't einddoel is 't zelfde. De eere Gods door de bevrijding van den Staat en de Staten uit de slavernij der zonde. De heeriijkmaking van den Staat. De vervolmaking des menschen, tot alle goed werk. Heerlijk doel, die politiekEn toch: men hoort 'tsoms: die »vuile« po litiek. En ook daarin ligt een waarheid! 'k Zie hier thans nog al vreemden. Dat zal de maanden Juli en Augustus zoo wel blijven doorgaan, want de streek, waar ik woon, is om haar meren en water partijen beroemd; er wordt in de groote, noemdên^aïe^^feuSffi^, "dame v00ï vend." Zij die wijzen op de ontaarding door den alcohol in Frankrijk, moeten „verraders" heeten. Men ging vooral te keer tegen de militaire overheid, die aan soldaten het be zoek van drankhuizen verbood en hier en daar sluiting ervan gelastte. De drankhandel zou zich recht weten te verschaffen. Na de vergadering trokken de drankver- koopers in optocht naar het gebouw van den prefect en de bureaux van de militaire over heid. De heeren weten wel hoe ze invloed moeten oefenen. men een geordende, batterij onder eigen commando, tegen het eigen front overstelde. Nu vragen we niet aan wien hier de Jchuld lag. Liefst nemen we aan, dat de schuld beiderzijds was. Doch in elk geval Jat opstellen van een eigen batterij, die liet op den vijand maar op het eigen front 'uurt, moet hoe eer hoe beter tot het ver eden behooren. Dit kan en zal dan ook wel. We krijgen nu een revisie van ons Pro tram, we krijgen nu een geheelen omme- :eer in onze eigen organisatie. De Statu in zullen een radicale wijziging onder aan. Er komt nu naar gehoopt mag wor- ien, meer vrijheid van beweging, maar dan >ok met strenge sebondenheid voor slI wie mzer wil zijn, aan de genomen besluiten. Nog eer 1916 ten einde gaat, mag men rertrouwen dat geheel onze wedergeboorte lot stand zal zijn gekomen. En alleen een extra-Deputatenvergadering zal ons dit schenken kunnen. Maar dan moet er ook weer eenheid van leiding komen, en moet er van een contra- V ruw en Ondödr3hifë»W&. Maar Christus wif door 't Geloof; én Staat én Gezin, sn Wetenschap èa Kunst, én alles wat onder dë sonde treurt en kwijnt, herstellen, om 't eenmaal Zijn Vader alles rein en geheiligd aan te bieden als de Eeuwigheid begint em de wijzers van den Tijd stil zullen staaa. Ziedaar nu 't doel, dat God met den mensch heeft; met de wereld. Liefde 1 Eeuwige liefdeGenadeEeuwige genade met de heele wereld en hare vol heid. De Blijde Boodschap 1 Het Evangelie I Supra naturam, boven natuurlijk, omdat het uit Gods vrije, ongehoudene, rijke liefde is opgeweld. En nu moet de Staatsgemeenschap door de politiek een middel, een instrument zijn om dat doel Gods te verwerkelijken. NATUURLIJKE GEVOLGTREKKINGEN. Als er een oploop plaats heeft in de buurt van een bakkerswinkel of een kleerenmagazijn of zoo iets, dan zeggen de menschen, die het zien: „zeker een ongeluk"! Maar ziet men een oploop voor de deur van een herberg, dan zegt men: „Zeker ruzie"! Die enkele woorden houden een ernstige prediking. Want die {gevolgtrekkingen zijn zeer natuur lijk. Mdtel gSestanramt Gedempte Hoereneéeiger 63A, G3SÏ öirect nabij de Hoofdoteeg, f 1.25, f 1.50 en f 1.75 Mei door ieder aanbevolen adres. tot rijk Dat i „Dui; leest berié dens over op d gesf ten mo nin nei 1 Di lie fron linie Duif linke den. v Acs*" DE TOESTAND, Zoo duurt dan bijna twee weken het ge allieerden offensief voort, zonder dat nog noemenswaardige voordeelen zijn behaald. 't Wordt haast een defensief, wantdecen- tralen vallen overal zoo fel aan door tegen aanvallen als de geallieerden trachten door aanvallen hen terug te drijven. In 't Oosten duurt het een maand. Ook daar is nog geen beslissing gevallen. Wel kunnen wij zeggen, dat de Duitsche °0$figrto6K AU&/Uve£ bard.Jp niemand hen zag. 's Avonds, in donker, slopen ze dan langs achterstraatjes naar een ander stadsdeel, waar ze hun inkoopen de Jen en overdag lazen ze reisverhalen en beschrijvingen en bestudeerden se prent briefkaarten enz. van de streek, waar ze dan heet'ten heen te zijn geweest, opdat se bij terugkomst aan vrienden en beken den. wat van hun reis te vertellen zouden hebben. Ik geef toedat is de Haagsche houten ham in 't groot en 't is nog wat grotesker dan 't verhaal van de vioolkist met aard appelen Maar onmogelijk lijkt het me niet. Over 't algemeen mag ik die watersport reizigers wel graag zien. En voor het ste deken, waar ze tijdelijk hun anker laten vallen, zijn ze een aanwinst, die op prijs mag worden gesteld: ze hebben aardig wat noodig en kijken in den regel niet op een cent, Het zijn geen „dagjes-menschen." Niet, dat ik daar kwaad van Zeggen wil, want ik ken geen dankbaarder reizigers en uitgaanders, dan die 't er es één of twee dagen van gaan nemen. Tusschen zulke menschen in spoor of boot zitten, is werkelijk een genot. Je kunt zoo zien: Hard werken is voor hen de boodsehap. Doch daarom te meer hebben ze zich al weken, maanden misschien van te voren, verheugd in de één af twee dagen, dat ze er dan es „uit* zullen gaan. En de laatste weken heeft het gesprek altijd weer over dat uitgaan gedraaid. En al3 's morgens de zon vriendelijk schijnt, als moeder 'n goed gevulde karbies op haar schoot heeft staan, vader 'n kol,er met Zondagó-sigaren in sijn binnenzak voelt, do kinders blinken van de poets en de buren met gulle hartelijkheid, misschien met stil verlangen ook, hen de buurt uit hebben nagakeken, dan stapt 't» kop peltje" "als 't vee in de voorjaarswei, dan zitten ze in den trein, lekker als kip in 't warme sondoorstoofde stof, dan is 't een lust om tegen zooveel levenspret aan te kijken. Maar geld verteren, doen ze niet. Ze zijn er geen haar minder om Alleen maar, de hotels, de winkels enz., die ook graag verdienen, hebben van een ander soort reizigers meer voordeel. Toch wat eea verschil, ais ge ook die »mear-gegoedeu« es goed aankijkt. Eenvoudig-deftig is de familie, die zich sinds jaren, sinds eeuwen misschien, aan nobele tradities en goede vormen heeft ge wend. In de kleedij is ze een voorbeeld: smaakvol gekleed, is al wat opzichtig zou zijn, streng vermeden, In woord en gebaren, in, de beleefde vraag en de vriendelijke dankbetuiging, ziet en hoort ge den man en de vrouw van hooge geboorte en goede afkomst, die daarmee, voorzeker! zoo min als met eenige verworven deugd of gerech tigheid eenmaal voor Gods aangezicht en rechterstoel kunnen verschijnen maar die toch op aarde er een benijdenswaardige gave door verkregen. Stel daar tegenover den parvenu Ik heb ze gezienbizat gekleed, in alles overdreven, om toch vooral de aandacht te trekken, rijk beringd en behangen, drui pend van branie, over alias hun spot uit gietend, schijnbaar geen kosten ontziende de minachting op 't gelaat bij al wat ze sagen en ik heb gegromd: opschep pende oorlogswinst makend Ja, och! die oorlogswinst* Ik ben benieuwd te hooren, hoeveel de belasting op die »oorlogswi0st* straks op brengt Want dan doe ik zoo: De belasting is 30 procent. Dus ais ik de belasting ken, dan deel ik dodr 30 en vermenigvuldig met 10. Dan heb ik de .openbare oorlogswinst*. Alsdan redeneer ik bij mijzelf. Nu zal er nog wel zooveel .verborgen oorlogswinst* zijn ook. Ik ver menigvuldig dus met een gerust geweten ook nog eets met 2 en zeg dan: .Kijk! zooveei heeft nu 't Nederlandsche volk op z'n minst aan den oorlog verdiend!* Ons land hangt vol met oorlogswinst - - verhalen en legenden. Vast staat, dat sommigen er rijk, enke len er schatrijk mee geworden zijn. Vast staat ook, dat er heel wat onrecht vaardige oorlogswinst is gemaakt. Afschuwelijke woekerwinst Als ik lees van esn groentenveiling, waar de worteltjes voor Duitschland werden ver? kocht voor f 34 de 40 bos, of 3$ cent voor een soon klein peentje, dan vrad ik dat eea gruwel. Al willen de Duitschers, die honger hebben, 't er voor betalen, dan vind ik het nog oen gruwel. Eu zoo is er zooveel oorlogswinst, waaraan ongerechtigheid kleeft. Alleen zou ik één ding willen zeggen: Benijd die menschen niet! Natuurlijk is er ook heel wat eerlijke en billijke oorlogswinst gemaakt en die win ners zullen zeer verstandig doen, als ze zich de geschiedenis van Jozef herinneren, dat er op de zeven vette ook zeven magere jaren volgden. Denk er om, die kunnen straks bij ons ook komen! Nu is alles zeèr onnatuurlijk. Maar als God den vrede geeft en alles schommelt in zijn natuurlijke positie terug, dau zal men eens zien, hoe de oorlog heel Europa heeft verarmd. En reken er maar op, dat voelen wy dan ook Wat nu diegenen betreft, die onrecht vaardige oorlogswinsten maakten, nogeens benijd hen niet I De tijd zal leeren of ze 't niet ontvingen in een doorgeboorden buidel en in dat geval zijn wij er heusch beter aan toe dan zij! Ik kom op mijn toeristenverkeer terug. 's Zondags in de kerk zie ik bijna nooit van dat soort vreemdelingen. ConclusieOns orthodoxe volk doet niet veel aan sport, ook niet aan zeilwatersport en zoo meer. Toch doet het daar verkeerd aan. Zelfs Jezus en zijn discipelen, hoewel ze maar één, verraderlijk meer lot hun dienst hadden, wat hebben ze niet vaak in de scheepjes gezeten 1 Wie z'n zenuwen es tot rust wil laten komen, moet een paar weken het water op ais zijn inkomen het toelaat Gelukkig voor de velen, die niet hoo ger mikken kunnen, dan een dag-voetreisje of -fietstocht, dat het Isrel's God is, die de krachten vernieuwt en die daarbij aan de dure middelen niet gebonden isGeluk kig bovenal degene, wiens boot vast koerst over den jordaan der eeuwigheid naar de haven der behoudenis I Bij dat heil, zinkt ten slotte alle aard- sche vreugde in 't niet. UITKIJK. Normaalmest. Enkele weken geleden namen we uit het blad „U. L. G." een stukje over van de Re dactie, waarin gewezen werd op een „proef veld" met Normaalmest op de Heetakkerste Soest. Daarin las men „Het geheel geeft een uiterst treurigen aan blik en is een waarschuwing voor ieder, die in goed vertrouwen op de schoone beloften van personen, die uit eigen belang den men schen geld uit den zak kloppen, waardeloo- zen rommel koopen". Onze lezers hebben de laatste jaren meer malen iets over Normaal- of Natuurmest kunnen lezen en zullen weten, dat de uitvin der daarvan is de heer Felix Bezemer te Nij megen, die geheel nieuwe denkbeelden over plantenvoeding en bemesting verkondigt en wiens meststof volgens die nieuwe theorieën moet zijn samengesteld. Men zal zich ook herinneren, dat al dadelijk door de Proef stations en door onze wetenschappelijke voor lichter op laudbouwgebied een waarschuwing tot de boeren is gericht om ten opzichte van Normaalmest een afwachtende houding aan te nemen. Waarom? Op grond van zijn sa menstelling. De voedingstoffen toch, waaraan wij tot dusver bij onze bemesting het meeste gewicht hechten, n.i. stikstof phosphorzuur, kali en kalk, komen in Normaalmest uit gezonderd kalka> in zeer geringe hoeveel heden voor. Bezemer beweert dan ook, dat dp waarde eener meststof niet door het ge halte aan die stoffen wordt bepaald, maar door andere, welke hij in N. heeft neergelegd. Afwachten dus, werd geraden, totdat de prak tijk uitspraak zou hebben gedaan. Sedert dien, namen de heeren J. H. Aberson, leeraar in de Scheikunde en Bemestingsleer aan de Hoogere Landbouwschool te Wageningen, en S. L. Louwes, Rijkslandbouwleeraar voor Overijsel, veldproeven met Normaalmest en maakten de uitkomsten daarvan openbaar. Het rapport van den eerste eindigde aldus „Wat een prachtig terrein was deze grond om de groote waarde van den natuurmest te doen uitkomen. Het resultaat was echter treurig." De proef van den heer Louwes, genomen met den heer G. van Leuzen, Dir. der Mij. van Weldadigheid te Frederiksoord, op het terrein der Mij. was een vergelijking bij aardappelen van Normaalmest, kunstmest en onbemest. Onbemest gaf per H.A. 210 H.L., Normaal mest 259 H.L., kunstmest 308 H.L. De oogst- vermeerdering door Kunstmest was dus juist het dubbele van die Normaalmest. Bij den prijs van f2.— per H.L. welke den heer Lou wes berekent, gaf Normaalmest dus een schade van plm. f 100.— per bunder, daar de bemestingskosten van kunst- en van Nor maalmest gelijk waren. Deze uitkomsten, aan de betrouwbaarheid waarvan wel niemand zal twijfelend waren natuurlijk niet zeer geschikt om bij onze landbouwers het vertrouwen in de nieuwe meststof te vergrooten. Dringender dan te voren nog moest het advies luiden„Koopt vooralsnog geen Normaalmest, geeft er althans niet veel geld voor Uit, want het zou kun nen blijken, dat uw geld weggeworpen was". In langen tijd hadden ze weinig van N. gehoord, maar uit vermeld stukjen „U. L. G." bleek dat de uitvinder nog voortgaat met zijn fabrikaat proeven te nemen of te doen nemen. Tegen dat stukje is de heer Bezemer in genoemd blad opgekomen eerlijkheidshalve laten wij zijn schrijven hier in zijn geheel volgen Geachte Redactie. In uw nummer van 20 Mei 1.1. staat iets afkeurends over de Normaalmest, waarbij die mest zelfs „waardelooze rommel" wordt genoemd en dit op grond van een grondstuk op de Heetakkers te Soest, waar de rogge slecht staat. Van uwe onpartijdigheid mag verwacht worden, dat men het publiek te vens vertelt, dat dit grondstuk zóó slecht is, dat de boeren het niet eens willen pachten, aangezien er niets op wil groeien. Maar overal in de omgeving van Soest zijn prach tig geslaagde proeven met die normaalmest waar te nemenzoo liggen er twee akkers aardappelen, de eene bewerk! met f9 nor maalmest, de andere met f 25 kunstmest, waarvan de eerste het wint 2) en de land bouwer W. v. d. Walt te Soest is alleen door zijn prachtig geslaagde proefnemingen met die meststof op zijn verzoek agent er voor geworden. Ik kan niet nalaten mijne veront waardiging te uiten, over het feit, dat men de honderden welgeslaagde 3) proeven stelsel matig negeert en het geheele land afvischt om een zoogenaamde slechte proef die niet eens den toets eener gezonde kritiek kan doorstaan, welke slechte proef men door alle bladen in het geheele land laat overnemen. Geachte Redactie, ruim 1100 personen na men welgeslaagde proeven 3) met normaal mest, de ongevraagde origineele attesten, 4) voluit met naam en adres onderteekend zijn voor ieder op ons kantoor ter inzage. Ik ben gediplomeerd Landbouwkundige van Wage ningen van onbesproken reputatie, 5) offerde ruim 20 jaren en ruim 60 mille aan bemes- tingsproeven 6) en voor de „verdachtmaking" dat ik het publiek „waardeloozen rommel" lever en „geld uit den zak klop" heb ik slechts één woord over namelijk: Bah"! Hoogachtend uw dw. F. BEZEMER, Gediplomeerd Landbouwkundige van Wageningen. Directeur der N. V. Natuurmestmaatschappij. P.S. Aan alle bladen die zoo „gretig" het stukje over Soest overnamen, wordt beleefd verzocht met even groote „gretigheid" mijn antwoord over te nemen; men wil immers slechts het publiek „naar waarheid" inlich ten (Wie lacht daar De Redactie van U. L. G." plaatst dit schrijven zonder er iets aan toe te voegen; alleen merkt zij op„De laatste 3 woorden zijn ook van den inzender". Die woorden ontsieren den heer Bezemer, het geheele verdachtmakende P. S. strekt hem niet tot eer. Wanneer hij werkelijk ge houden wil worden voor een eerlijk man, die al faalt zijn meststof deze te goe der trouw aanbood, dan moet hij ophouden kwade trouw te veronderstellen bij anderen, die het niet met hem eens zijn. Gelooft hij zelf in Normaalmest, is ook nu nog zijn ver trouwen daarin ongeschokt, welnu, dan be hoeft hij zich niet zoo boos te maken en zal den weg wel weten te vinden om den Nederland- schen landbouwer van de waarde zijner vin ding te overtuigen. Wij van onzen kant mogen nog niet an ders doen dan onze lezers te manen tot voorzichtigheid. De volgende opmerkingen moeten we maken bij het stukje van den heer B. a) In één monster werd aan 't Proefstation ge vonden 11.2—13.6 p.Ct kalk, voornamelijk kool zure kalk, in een ander 40 p.Ct. koolzure kalk. b) Uitgezonderd de heer Bezemer, die daarna dorst schrijven aan het adres van den heer Aberson Ik heb geen vertrouwen in Uwe eerlijk heid.»

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1