J. BOUMAN C. WARNAER. J. Bouman C. Warnaer. J. Bouman. C. Warnaer. Trouw Opkomen! J. Bouman C. Warnaer STEMEELTBT. Bouman J. v. d. Koogh J. Sclilosser P. J. B. H. v. Schouwen P. Warnaer C. Bouman J. v. d. Koogh J. Schlosser P. J. B. H. v. Schouwen P. Warnaer C. ve;;rheept wórden met sen gift van 't 13, Dat de giften door 't Gemeen- tebèstuur kunnen worden verminderd 0f ingetrokkenmaar op Talma's pen- sioeU° door premiën verworven, nooit en door niemand kan worden beknib beid, Dat pensioen blijft en blijft ten v0j]e tot op den dood zijn 70ste jaar niets krijgt, omdat hij gespaard heeft en dus niet behoeftig is jnaar die niet heeft willen sparen, krijgt f 2. De zorgelooze krijgt de gift. 15. Dat een arbeider in de stad aan die f 2 weinig of niets heeft, en hem dan toch minstens 5 a f 6 toekomt. 16. Dat heel die f 2 uitkeering lou ter willekeur is, waar het eene Gemeen tebestuur ze tvel zal uitkeeren, maar een ander Gemeentebestuur aan denzelfden man, na verhuizing, er slechts f 1 wil gdven.ySchriellieid of milddadigheid der Gemeentebesturen zal vaak over die al of niet f 2 beslissen. 17. Dat de aangekondigde Pensioen belasting toch premieheffing is. zij 't in anderen vorm en van hoogere in komens. 18.' Dat voor de arbeiders nadeel dreigt van allen kant; hoogere premie hoogere belastingmaar lagere invalidi teitspensioen en lagere ouderdomspen sioen op 70 j. leeftijd Én de pas benoemde prof. Dr. Slo tmaker de Bruyne, een man. die van de Socialo kwestie veel studie beeft gemaakt Ned Herv. pred. weleer, schreef in Januari in zijn blad »De Voorzorg* »Wij willen, dat voor onze oude arbeiders goed gezorgd zij, En we willen, dat voor onze behoeftigen ook »goed gezorgd zij Maar dit zijn twee totaal verschillende dingen, die af- »zonderlijk moeten geregeld worden >en ieder op eigen wijze. Zoo zien »wij dit geheele vraagstuk. Er is geen »sprake van, dat niet ook de arbei- »ders, als zij zich in de zaak hebben ingeleefd, het vraagstuk ook zoo zul- »len zien. Een van dej vele vruchten van de arbeidersbeweging is toch ook, »dat onze georganiseerde arbeiders »zich als een eigen groep gaan voelen, anders dan de behoeftigen enpau- »pers. Voortreffelijkmaar dan zui den zij ook als arbeiderniet als be hoeftige willen behandeld zijn. Daar- iom is 't ontwerp Treub voor de ar beiders onaannemenlijlc. Noodig is een goede arbeiders-pensioenwet en een betere Armenwet. Maar die zijn twee. »Treub maakte 't tot één wet; ar beider en pauper één. En daarom »nooit door een flink werkman te aanvaarden Arbeiderslaat U toch niet bedotten door de Vrijzinnigheid Ze geeft u steenen voor brood Ge voelt U lotgemeen met die duizenden teleurgestelden, die 't adres der Regee ring aanboden tot verwerping van de I^Bedeelingswet. Dat de le Kamer U dan helpe Kiest daarom ff irmuniiiiiiiiiniiiiiiiiiimii|i|iiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiHHaHiiiM4iin>iii»fi(miH O Vrouwenkiesrecht. De Socialisten zijn voor algemeen Vrouwenkiesrecht De Vrijzinnig-Demo craten ook. De Unie-liberalen willen de deur op een kier. De Oud-liberalen och I ze sukkelen maar mee, doch in hun hert zijn ze er van huis uit tegen, of 't moest een dames-kiesrecht ziju, maar in geen geval hun werkster of de arbe Ister in de fabriek. En de Regeering Zij heeft -in 't ontwerp tot Grondwetsherziening het Vrouwenkiesrecht een kans gegeven. De vrouw kan kiezer worden, ook de werksterook de arbeidersvrouwook de dames. Hoe staat 't nu toch eigenlijk met deze kwestie van Vrouwenkiesrecht. Onzes inziens zoo: Wie 't Vrouwenkiesrecht wil verde digen, kan uitgaan van 't beginsel, dat alle burgers, (naar men ten minste be weert) een aangeboren kiesrecht bezitten om eenmaal in dien befaamd geworden Volkswil een woordje mee te spreken. Wie dat bèginse! belijdt, moet aïïe vrouwen 't kiesrecht gevenwant zij zijn ook geboren burgers. Men kan ook zeggen: de vrouwen prestoeren op de levensmarkt net zoo veel als een mandat doen ze in de huishoudingin de Schoolop den akker, op 't kantoor, ja overalDus daarom moeten ze evengoed als denfan 'tkiesrecht hebben. Men kan ook zeggenik erken geen principieel onderscheid tusschen man en vrouw; wat de Bijbel daarvan spreekt als van den Man, die 't Hoofd des ge- zins is, is mij een dwaasheid. Man en vrouw zijn precies gelijkgelijke plichten en gelijke rechten. Dus daarom moet de Vrouw evengoed als de Man het kiesrecht krijgen. Men kan ook redeneeren als de hui dige Regeering nl. dat 't Vrouwenkies recht nu eenmaal door sommige groepen gevraagd wordt; dat er toch geen te genhouden mogelijk isen dat er van een persoonlijk rechtomdat men een man isgeen sprake meer kan zijn aangezien tal van vrouwen beweren, dat zij voor geen man in inzicht van Staatszaken en Sociale zaken behoeven onder te doen. Dusgeef dan maar, aan wie 't vraagt; geef blanco-ver trouwen De Regeering geeft 't vrouwenkies recht zondér stuur en kompas aan de golven van 't politieke leven over. Wat ervan komt, d!an kome dan maar't zij goed of kwaad! Had de Regeering de Rechtsche be ginselen gekozen, dan was dat gedobber uitgeweest. Want de Rechterzijde wil de vrouw wel 't kiesrecht toekennen, mits haar man gestorven zij Dan treedt de weduwe in de plaats van haar man en niet naclst haar man, zooals de Re geering dat wil. Vrouwenkiesrecht dlswedutve-kiesrecht is ons niet tegen den zin. Maar verder gaat de Rechterzijde niet. Wie dus een beperkt Moederkiesrecht begeertwie de vrouw erkend als het wettige hoofd des gezins na den dood haars manswie eischt, dat die Moeder door 't stembiljet voor zich en haar gezin opkomt, (al liet ze dan ook haar oudsten zoon 't stembriefje wegbrengen die kieze Regeeringsmaatregelen en 't geknoei. Het standpunt door de Regeering in zake de Levensmiddelenpolitiek inge nomen, heeft veel kwaad bloed gezet. Tweeërlei standpunt is mogelijk en de Ministers kozen 't slechtste. Men kan als Minister voorstander zijn van een prijzen-politiek, d. iva,n het onophou delijk ingrijpen in de maximumprijzen der voedingsartikelen, óf men kan zijn kracht zoeken in de saamwerking der werkgevers om de loonen te verhoogen en duurte-toeslag te geven. De Ministers kozen 't eerste stand punt, 't slechtste. En vandaar ook de duizend-en-één klachten want 't is een absoluut onmogelijk werk dat een Mi nister in Den Haag voor 6 millioen menschen over 11 provinciën verdeeld en in 1100 steden en dorpen, zorgen kan dat de prijzen niet te hoog werden. Niemand is dan ook tevreden met de levensmiddelenpoljtiek. En de fout zit ,em dan ook niet in den goeden wil van den Minister om goed te regelen, maar in de onmogelijkheid om te kunnen regelen. En juist uit die onmogelijkheid (want een Minister mocht dan wel 1000 oogen en ooren hebben, en 10000 agenten en inspecteurs om alles te overzienis de Zwendel geboren, die in de uitvoerkon- senten zoo'n opspraak heeft gemaakt ook op Flakkee, toen 't de aardappelen gold, en elders 't aardappelmeel. Daar door zijn tal van kleine landbouwers deerlijk gehavend in finantieelen zin, ten bate van de aardappelenopkoopers daardoor, óm de prijzen laag te houden, zijn er uitvoerverboden gegeven, maar kwam er zwendel in de uitvoerkon- senten, zóó, dat de Minister weer in moest grijpen, en de gevolgen Dat de Duitschers smachteden naar onze dure uitgevoerde aardappelen, maar ze kregen ze niet, omdat de consenten na dien zwendel werden ingetrokkenEn de gevolgen Niet, dat hier de prijzen der aardappels zoo daalde, maar dat men ze als veevoeder kon gebruiken of aan de fabrikanten kon verkoopen voor hun stroop- en stijfselfabrieken. En de ge volgen? Dat tal van boeren geldelijke scha hadden, en dat enkele opkoopers in een minimum van tijd reusachtige winsten hadden gemaakt. De fout van den Minister is geweest de regeling van H bedrijfslevenen daar door 't geknoei van allerlei personen Wat is Christelijke politiek 't Is 't einddoel des menschen in 't oog te vatten: gèschapen om vöor zijn Rechterstoel te verschijnen. daardoor de spot van allerlei Groot handel en Grossierderij. ja ook van den kleinhandel om zich in dat keurslijf van maximumprijzen en stijgende en dalende prijzen te laten binden. Heel 't optreden van den Minister is een reuzentaak die mislukt is en mislukken moest en waarvan aller lei wetsovertreding; geknoei, zwendel en diefstal 't gevolg is geweest. HeCl die politiek is een verkeerde Middeleeuwsche politiek geweest, toen men ook 't Bedrijf ringeloorde en de Staat de prijzen vaststelde; maar de betere politiek is dezeDuurtetoeslag en verhooging der loonen met streng toezicht op de prijzen,' dan is geen zwendel mogelijk en geen geknoei, om dat er dan een ordelijk levensbestaan is; wel iets duurdere maar toch vaste prijzen en die men betalen kan door de hoogere inkomsten. En komt er dan binnenlandsche afzet der voedingsarti- kelen bij voorzichtigen uitvoer, dan kunnen allen het betalen en is er be hoorlijke winst voor den verkooper. 1 Geknoei werd een paar maanden geleden nog openbaar. Bij de Tweede Kamer kwam in een adres van de Vereeniging voor den Graan-, Meel- en Zaadhandel te Amsterdam, die een parlementaire en- quete (een onderzoek, wettelijk en rech terlijk door de Tweede Kamer) vroeg naar den handel in granen-, meel- en peulvruchten. Toen is er publiek geschre ven door deskundigen: Er vindt in ons land zulk een ge knoei op allerlei gebied plaats met varkens, groenten, met wat niet al, dat 'thoog noodig is, dat later over deze zaken 't volle licht opga. En nu mogen allerlei menschen hun booze hart kunnen bevredigen in den Groothandel en den minderen man trachten te knevelende hoofdfout ligt bij 't Kabinet, dat een onmogelijke taak op zich nameen onmogelijke regeling van 't geheele Bedrijfsleven. 't Socialisme is oök hier gids en weg' wijzer der Regeering Maar in de mis lukking der ministerieele maatregelen ligt 't overtuigend bewijs, dat een So cialistische Maatschappij een onding is, En daarom vond men in de Rotterdam- sche Stembus, 3 weken geleden, bij de Raadsverkiezing, toen de Anti werd gekozen en de Socialist duikelde, dit pittige, rake versje: De Schoolstrijd. Door dit Kabinet is ingediend een bevredigingsvoorstel, dat dus aan den 60 jarigen schoolstrijd een eind zou maken. Zooals 't voorstel nu luidt, zal van bevrediging geen sprake kunnen zijn, omdat 't wel finantieele gelijkheid brengt maar de vrije School ontkent en haar geen plaats wil toekennen. Principieel is 't voorstel' onvoldoende voor Hechts. De ontwikkeling van 't lager onderwijs in de laatste 60 jaar heeft aan vriend en tegenstander doen zien, dat de gods dienstige neutraliteit, zooals deze door de Wet van 1857 begeerd werd, een groote vergissing is geweesteen pijn lijke misrekening en miskenning van de Nederlandsche volksziel, die zonder religie niet tieren kan. Die ontwikkeling van 't lager onderwijs heeft doen zien, dat de Openbare School uiting is, zoo goed als de Christelijke, van een be paalde levensbeschouwing, die ook re kening houdt met de levensbeschouwing der ouders en lijnrecht over staat tegen de levensbeschouwing van andere ouders. Die Openbare School is geworden daar door een liberale Volkschool, waarvan steeds iets afbrokkelen moest door de kracht der feiten, die aan Christenou ders smartelijk waren. Zoo verloor de Openbare School door 't eigen begin sel di. door de godsdienstige en poli tieke neutraliteit; door 't weghouden van Gods Woord en 't onwaardig pro- pageeren van socialistische gedachten tegen ons Koningshuis al meer en meer terrein. Maar als gevolg daarvan kwam ook op de bewustheid, dat men de Overheid als Schoolmeester niet meer noodig had. Dat de overheid wel finan cieel mocht steunen maar de inrichting van alle Lager Onderwijs zeer goed aan de ouders zelf kon overlaten. 't is de Rechterzijde geweest, die op die zelfstandigheid en vrijheid der School steeds heeft aangedrongen Ze wil een Vrije School; een Vrije Christelijke Schooleen Vrije Openbare Schooleen Vrije Roomsche School; een Vrije So cialistische School. En geen; in geen geval een O verheids-Openbare School, zooals die nu is De Vrije School moet regel worden en waar de dorpen te klein zijn om de .School te splitsen, daar als uitzon dering de Openbare, de Gemengde, de Neutrale School. Met onvermoeide werkkracht en met onuitputtelijke offervaardigheid heeft de Rechterzijde gestreden om de Opvoeding harer kinderen uit de handen der Overheid te wringen. En daarom is ze niet tevreden met de finantieele gelijkstelling, maar vraagt ze ook, dat de Openbare School losgemaakt wordt van de Overheid en op eigen beenen gaat staan,, met eigen ouders, eigen bestuur eigen Schoolvereeniging, eigen Suppletiefondsen, net als 't Christelijk onderwijs dit heeft. Eigen initiatief der Openbare-School mannen moet voorop! De Overheid ko me met haar regelingen achterna Zoo willen 't ook onze Staten can- didatenzoo zal ook een Rechtsche eerste Kamer dat begeeren. We aanvaarden de finantieele gelijk stelling, maar 't is onvoldoende. Kiest, als ge 't ook zoo bezietv Schandelijk! Zijn wij een bende? Wie zijn wij, mannen der Coalitie Lees De Arbeid orgaan der S D. A. P., in Gelderland, -Daar stond kortge leden dit in: Je hebt er notarissen onder, dok ters en godgeleerden. Ja vooral god geleerden Het grootste deel van die bende gaat Zondags naar de kerk en als je een van hen zou betitelen als dief, een titel, die van rechtswege hen allen toekomt, loop je een proces verbaal op wegens schennis van eer en goeden naam Zij noemen zich coalitie, beteeke- nende .smerige bende Bah! 'Neen, gij socialist! Onze twee can- didaten zijn geen leden eener smerige bende, maar waardig 2 Statenzetels in te nemen. Kiest, mannen der Coalitie; Blijft toch niet thuis ER IS NOOD, 't Is roekeloos en onverantwoordelijk Gaat toch niet met de boot of tram mee, maar eerst stemmen. ER IS NOOD VAN ZETELVERLIES. Zoo vroeg mogelijk ga men stemmen, Afstel is uitstel. DIT moeten onze Rechtsche kiezers nog eens van de Linksche leeren. Wat VROEG STEMMEN. Daarin zoekeo de Linkschen hun kracht. En er zit ook kracht in. Huurt een fiets, als er weinig tijd is. 't Geld komt wel terecht. Springt er even op en marsch naar de bus, zoo maar, in't werkpakWat hin dert dat f Stemmen is plicht, en bij je werk ben je ook niet op je Zondags. De Burgemeester zal je niet terugsturen Geen nood. jes 1 en 5 zijn Rechts Maak die zwart, 't Bovenste en 't Onderste. Stemt ge Rechts, dan werpt ge uw biljet zóó in de bus, als hieronder^staat: Anders niet doen, dan 't rondje zwart maken. Schrap geen enkelen naam door Geef geen krassen of teekens op 't stembiljet. Niets doen dan 't witte rondje met 't opge hangen potlood zwart maken. En voor Rechts dan 't onderste en 't bovenste. Gemeentebestuur; wat bij Talma's wet onmogelijk was, omdat de werkman daar ook na zijn 70ste jaar tot zijn dood de volle f 3-4-5- of 6 houden zou 14. Dat de spaarzame arbeider op Dg bron van. talloone rampen en eeuwigdu rende tweedracht in de beschaafde wereld, is 't Ongeloof in GODS Woord. Groen van Pr. 5-11 1 '"iilmiiSHiRiljfflpö&itfönSiiiiiiiiiiiiiiiih.iiii.Hiiiiiii.iiiiiiiiiiiiiijiliiiiiin.iiiiiiRmii Waar de Regeering begint, weet fee wel. Ze zet de deur open. Maar waar ze eindigtweet ze niet. En dat is al heel treurig. loiiwiiniiruiimiiifc AAN DE ROODE GROOTSCHREEUWERS. Van rood heb ik genoeg, ik stemde nu eens zwart Ik zoek al lang, maar vond bij rood geen eerlijk hart. Ik tart de roodstt om te laten zien Of men bij rood, in hongeriemand hulp zal bién. Een kiezer van ondervinding. t j I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 11