J. BOUMAN
C. WARNAER.
J. Bouman
C. Warnaer.
J. Bouman.
C. Warnaer.
Trouw Opkomen!
J. Bouman
C. Warnaer
STEMEELTBT.
Bouman J.
v. d. Koogh J.
Sclilosser P. J. B. H.
v. Schouwen P.
Warnaer C.
Bouman J.
v. d. Koogh J.
Schlosser P. J. B. H.
v. Schouwen P.
Warnaer C.
ve;;rheept wórden met sen gift van 't
13, Dat de giften door 't Gemeen-
tebèstuur kunnen worden verminderd
0f ingetrokkenmaar op Talma's pen-
sioeU° door premiën verworven, nooit
en door niemand kan worden beknib
beid, Dat pensioen blijft en blijft ten
v0j]e tot op den dood
zijn
70ste jaar niets krijgt, omdat hij
gespaard heeft en dus niet behoeftig is
jnaar die niet heeft willen sparen, krijgt
f 2. De zorgelooze krijgt de gift.
15. Dat een arbeider in de stad aan
die f 2 weinig of niets heeft, en hem
dan toch minstens 5 a f 6 toekomt.
16. Dat heel die f 2 uitkeering lou
ter willekeur is, waar het eene Gemeen
tebestuur ze tvel zal uitkeeren, maar een
ander Gemeentebestuur aan denzelfden
man, na verhuizing, er slechts f 1 wil
gdven.ySchriellieid of milddadigheid der
Gemeentebesturen zal vaak over die al
of niet f 2 beslissen.
17. Dat de aangekondigde Pensioen
belasting toch premieheffing is. zij 't
in anderen vorm en van hoogere in
komens.
18.' Dat voor de arbeiders nadeel
dreigt van allen kant; hoogere premie
hoogere belastingmaar lagere invalidi
teitspensioen en lagere ouderdomspen
sioen op 70 j. leeftijd
Én de pas benoemde prof. Dr. Slo
tmaker de Bruyne, een man. die van
de Socialo kwestie veel studie beeft
gemaakt Ned Herv. pred. weleer, schreef
in Januari in zijn blad »De Voorzorg*
»Wij willen, dat voor onze oude
arbeiders goed gezorgd zij, En we
willen, dat voor onze behoeftigen ook
»goed gezorgd zij Maar dit zijn twee
totaal verschillende dingen, die af-
»zonderlijk moeten geregeld worden
>en ieder op eigen wijze. Zoo zien
»wij dit geheele vraagstuk. Er is geen
»sprake van, dat niet ook de arbei-
»ders, als zij zich in de zaak hebben
ingeleefd, het vraagstuk ook zoo zul-
»len zien. Een van dej vele vruchten
van de arbeidersbeweging is toch ook,
»dat onze georganiseerde arbeiders
»zich als een eigen groep gaan voelen,
anders dan de behoeftigen enpau-
»pers. Voortreffelijkmaar dan zui
den zij ook als arbeiderniet als be
hoeftige willen behandeld zijn. Daar-
iom is 't ontwerp Treub voor de ar
beiders onaannemenlijlc. Noodig is een
goede arbeiders-pensioenwet en een
betere Armenwet. Maar die zijn twee.
»Treub maakte 't tot één wet; ar
beider en pauper één. En daarom
»nooit door een flink werkman te
aanvaarden
Arbeiderslaat U toch niet bedotten
door de Vrijzinnigheid
Ze geeft u steenen voor brood Ge
voelt U lotgemeen met die duizenden
teleurgestelden, die 't adres der Regee
ring aanboden tot verwerping van de
I^Bedeelingswet.
Dat de le Kamer U dan helpe
Kiest daarom
ff
irmuniiiiiiiiiniiiiiiiiiimii|i|iiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiHHaHiiiM4iin>iii»fi(miH
O
Vrouwenkiesrecht.
De Socialisten zijn voor algemeen
Vrouwenkiesrecht De Vrijzinnig-Demo
craten ook. De Unie-liberalen willen
de deur op een kier. De Oud-liberalen
och I ze sukkelen maar mee, doch in
hun hert zijn ze er van huis uit tegen,
of 't moest een dames-kiesrecht ziju,
maar in geen geval hun werkster of
de arbe Ister in de fabriek.
En de Regeering Zij heeft -in 't
ontwerp tot Grondwetsherziening het
Vrouwenkiesrecht een kans gegeven.
De vrouw kan kiezer worden, ook de
werksterook de arbeidersvrouwook
de dames.
Hoe staat 't nu toch eigenlijk met
deze kwestie van Vrouwenkiesrecht.
Onzes inziens zoo:
Wie 't Vrouwenkiesrecht wil verde
digen, kan uitgaan van 't beginsel, dat
alle burgers, (naar men ten minste be
weert) een aangeboren kiesrecht bezitten
om eenmaal in dien befaamd geworden
Volkswil een woordje mee te spreken.
Wie dat bèginse! belijdt, moet aïïe
vrouwen 't kiesrecht gevenwant zij
zijn ook geboren burgers.
Men kan ook zeggen: de vrouwen
prestoeren op de levensmarkt net zoo
veel als een mandat doen ze in de
huishoudingin de Schoolop den
akker, op 't kantoor, ja overalDus
daarom moeten ze evengoed als denfan
'tkiesrecht hebben.
Men kan ook zeggenik erken geen
principieel onderscheid tusschen man en
vrouw; wat de Bijbel daarvan spreekt
als van den Man, die 't Hoofd des ge-
zins is, is mij een dwaasheid. Man en
vrouw zijn precies gelijkgelijke plichten
en gelijke rechten. Dus daarom moet
de Vrouw evengoed als de Man het
kiesrecht krijgen.
Men kan ook redeneeren als de hui
dige Regeering nl. dat 't Vrouwenkies
recht nu eenmaal door sommige groepen
gevraagd wordt; dat er toch geen te
genhouden mogelijk isen dat er van
een persoonlijk rechtomdat men een
man isgeen sprake meer kan zijn
aangezien tal van vrouwen beweren,
dat zij voor geen man in inzicht van
Staatszaken en Sociale zaken behoeven
onder te doen. Dusgeef dan maar,
aan wie 't vraagt; geef blanco-ver
trouwen
De Regeering geeft 't vrouwenkies
recht zondér stuur en kompas aan de
golven van 't politieke leven over. Wat
ervan komt, d!an kome dan maar't zij
goed of kwaad!
Had de Regeering de Rechtsche be
ginselen gekozen, dan was dat gedobber
uitgeweest. Want de Rechterzijde wil
de vrouw wel 't kiesrecht toekennen,
mits haar man gestorven zij Dan treedt
de weduwe in de plaats van haar man
en niet naclst haar man, zooals de Re
geering dat wil.
Vrouwenkiesrecht dlswedutve-kiesrecht
is ons niet tegen den zin. Maar verder
gaat de Rechterzijde niet.
Wie dus een beperkt Moederkiesrecht
begeertwie de vrouw erkend als het
wettige hoofd des gezins na den dood
haars manswie eischt, dat die Moeder
door 't stembiljet voor zich en haar
gezin opkomt, (al liet ze dan ook haar
oudsten zoon 't stembriefje wegbrengen
die kieze
Regeeringsmaatregelen
en 't geknoei.
Het standpunt door de Regeering in
zake de Levensmiddelenpolitiek inge
nomen, heeft veel kwaad bloed gezet.
Tweeërlei standpunt is mogelijk en de
Ministers kozen 't slechtste. Men kan
als Minister voorstander zijn van een
prijzen-politiek, d. iva,n het onophou
delijk ingrijpen in de maximumprijzen
der voedingsartikelen, óf men kan zijn
kracht zoeken in de saamwerking der
werkgevers om de loonen te verhoogen
en duurte-toeslag te geven.
De Ministers kozen 't eerste stand
punt, 't slechtste. En vandaar ook de
duizend-en-één klachten want 't is een
absoluut onmogelijk werk dat een Mi
nister in Den Haag voor 6 millioen
menschen over 11 provinciën verdeeld
en in 1100 steden en dorpen, zorgen
kan dat de prijzen niet te hoog werden.
Niemand is dan ook tevreden met
de levensmiddelenpoljtiek. En de fout
zit ,em dan ook niet in den goeden wil
van den Minister om goed te regelen,
maar in de onmogelijkheid om te kunnen
regelen.
En juist uit die onmogelijkheid (want
een Minister mocht dan wel 1000 oogen
en ooren hebben, en 10000 agenten en
inspecteurs om alles te overzienis de
Zwendel geboren, die in de uitvoerkon-
senten zoo'n opspraak heeft gemaakt
ook op Flakkee, toen 't de aardappelen
gold, en elders 't aardappelmeel. Daar
door zijn tal van kleine landbouwers
deerlijk gehavend in finantieelen zin,
ten bate van de aardappelenopkoopers
daardoor, óm de prijzen laag te houden,
zijn er uitvoerverboden gegeven, maar
kwam er zwendel in de uitvoerkon-
senten, zóó, dat de Minister weer in
moest grijpen, en de gevolgen Dat de
Duitschers smachteden naar onze dure
uitgevoerde aardappelen, maar ze kregen
ze niet, omdat de consenten na dien
zwendel werden ingetrokkenEn de
gevolgen Niet, dat hier de prijzen der
aardappels zoo daalde, maar dat men
ze als veevoeder kon gebruiken of aan
de fabrikanten kon verkoopen voor hun
stroop- en stijfselfabrieken. En de ge
volgen? Dat tal van boeren geldelijke
scha hadden, en dat enkele opkoopers
in een minimum van tijd reusachtige
winsten hadden gemaakt.
De fout van den Minister is geweest
de regeling van H bedrijfslevenen daar
door 't geknoei van allerlei personen
Wat is Christelijke
politiek 't Is 't einddoel
des menschen in 't oog
te vatten: gèschapen om
vöor zijn Rechterstoel te
verschijnen.
daardoor de spot van allerlei Groot
handel en Grossierderij. ja ook van den
kleinhandel om zich in dat keurslijf
van maximumprijzen en stijgende en
dalende prijzen te laten binden. Heel
't optreden van den Minister is een
reuzentaak die mislukt is
en mislukken moest en waarvan aller
lei wetsovertreding; geknoei, zwendel
en diefstal 't gevolg is geweest.
HeCl die politiek is een verkeerde
Middeleeuwsche politiek geweest, toen
men ook 't Bedrijf ringeloorde en de
Staat de prijzen vaststelde; maar de
betere politiek is dezeDuurtetoeslag
en verhooging der loonen met streng
toezicht op de prijzen,' dan is geen
zwendel mogelijk en geen geknoei, om
dat er dan een ordelijk levensbestaan
is; wel iets duurdere maar toch vaste
prijzen en die men betalen kan door
de hoogere inkomsten. En komt er dan
binnenlandsche afzet der voedingsarti-
kelen bij voorzichtigen uitvoer, dan
kunnen allen het betalen en is er be
hoorlijke winst voor den verkooper.
1 Geknoei
werd een paar maanden geleden nog
openbaar. Bij de Tweede Kamer kwam
in een adres van de Vereeniging voor
den Graan-, Meel- en Zaadhandel te
Amsterdam, die een parlementaire en-
quete (een onderzoek, wettelijk en rech
terlijk door de Tweede Kamer) vroeg
naar den handel in granen-, meel- en
peulvruchten. Toen is er publiek geschre
ven door deskundigen:
Er vindt in ons land zulk een ge
knoei op allerlei gebied plaats met
varkens, groenten, met wat niet al,
dat 'thoog noodig is, dat later over
deze zaken 't volle licht opga.
En nu mogen allerlei menschen hun
booze hart kunnen bevredigen in den
Groothandel en den minderen man
trachten te knevelende hoofdfout ligt
bij 't Kabinet, dat een onmogelijke taak
op zich nameen onmogelijke regeling
van 't geheele Bedrijfsleven.
't Socialisme is oök hier gids en weg'
wijzer der Regeering Maar in de mis
lukking der ministerieele maatregelen
ligt 't overtuigend bewijs, dat een So
cialistische Maatschappij een onding is,
En daarom vond men in de Rotterdam-
sche Stembus, 3 weken geleden, bij de
Raadsverkiezing, toen de Anti werd
gekozen en de Socialist duikelde, dit
pittige, rake versje:
De Schoolstrijd.
Door dit Kabinet is ingediend een
bevredigingsvoorstel, dat dus aan den
60 jarigen schoolstrijd een eind zou
maken.
Zooals 't voorstel nu luidt, zal van
bevrediging geen sprake kunnen zijn,
omdat 't wel finantieele gelijkheid brengt
maar de vrije School ontkent en haar
geen plaats wil toekennen. Principieel
is 't voorstel' onvoldoende voor Hechts. De
ontwikkeling van 't lager onderwijs in
de laatste 60 jaar heeft aan vriend en
tegenstander doen zien, dat de gods
dienstige neutraliteit, zooals deze door
de Wet van 1857 begeerd werd, een
groote vergissing is geweesteen pijn
lijke misrekening en miskenning van
de Nederlandsche volksziel, die zonder
religie niet tieren kan. Die ontwikkeling
van 't lager onderwijs heeft doen zien,
dat de Openbare School uiting is, zoo
goed als de Christelijke, van een be
paalde levensbeschouwing, die ook re
kening houdt met de levensbeschouwing
der ouders en lijnrecht over staat tegen
de levensbeschouwing van andere ouders.
Die Openbare School is geworden daar
door een liberale Volkschool, waarvan
steeds iets afbrokkelen moest door de
kracht der feiten, die aan Christenou
ders smartelijk waren. Zoo verloor de
Openbare School door 't eigen begin
sel di. door de godsdienstige en poli
tieke neutraliteit; door 't weghouden
van Gods Woord en 't onwaardig pro-
pageeren van socialistische gedachten
tegen ons Koningshuis al meer en
meer terrein. Maar als gevolg daarvan
kwam ook op de bewustheid, dat men
de Overheid als Schoolmeester niet meer
noodig had. Dat de overheid wel finan
cieel mocht steunen maar de inrichting
van alle Lager Onderwijs zeer goed aan
de ouders zelf kon overlaten.
't is de Rechterzijde geweest, die op
die zelfstandigheid en vrijheid der School
steeds heeft aangedrongen Ze wil een
Vrije School; een Vrije Christelijke
Schooleen Vrije Openbare Schooleen
Vrije Roomsche School; een Vrije So
cialistische School. En geen; in geen
geval een O verheids-Openbare School,
zooals die nu is
De Vrije School moet regel worden
en waar de dorpen te klein zijn om
de .School te splitsen, daar als uitzon
dering de Openbare, de Gemengde, de
Neutrale School.
Met onvermoeide werkkracht en
met onuitputtelijke offervaardigheid
heeft de Rechterzijde gestreden om de
Opvoeding harer kinderen uit de handen
der Overheid te wringen. En daarom
is ze niet tevreden met de finantieele
gelijkstelling, maar vraagt ze ook, dat
de Openbare School losgemaakt wordt
van de Overheid en op eigen beenen
gaat staan,, met eigen ouders, eigen
bestuur eigen Schoolvereeniging, eigen
Suppletiefondsen, net als 't Christelijk
onderwijs dit heeft.
Eigen initiatief der Openbare-School
mannen moet voorop! De Overheid ko
me met haar regelingen achterna
Zoo willen 't ook onze Staten can-
didatenzoo zal ook een Rechtsche
eerste Kamer dat begeeren.
We aanvaarden de finantieele gelijk
stelling, maar 't is onvoldoende.
Kiest, als ge 't ook zoo bezietv
Schandelijk!
Zijn wij een bende?
Wie zijn wij, mannen der Coalitie
Lees De Arbeid orgaan der S D. A.
P., in Gelderland, -Daar stond kortge
leden dit in:
Je hebt er notarissen onder, dok
ters en godgeleerden. Ja vooral god
geleerden
Het grootste deel van die bende
gaat Zondags naar de kerk en als
je een van hen zou betitelen als dief,
een titel, die van rechtswege hen
allen toekomt, loop je een proces
verbaal op wegens schennis van eer
en goeden naam
Zij noemen zich coalitie, beteeke-
nende .smerige bende
Bah!
'Neen, gij socialist! Onze twee can-
didaten zijn geen leden eener smerige
bende, maar waardig 2 Statenzetels in
te nemen.
Kiest, mannen der Coalitie;
Blijft toch niet thuis ER IS NOOD,
't Is roekeloos en onverantwoordelijk
Gaat toch niet met de boot of tram mee, maar
eerst stemmen. ER IS NOOD VAN ZETELVERLIES.
Zoo vroeg mogelijk ga men stemmen, Afstel is
uitstel.
DIT moeten onze Rechtsche kiezers nog eens
van de Linksche leeren. Wat VROEG STEMMEN.
Daarin zoekeo de Linkschen hun kracht. En er
zit ook kracht in.
Huurt een fiets, als er weinig tijd is. 't Geld
komt wel terecht. Springt er even op en marsch
naar de bus, zoo maar, in't werkpakWat hin
dert dat f
Stemmen is plicht, en bij je werk ben je ook
niet op je Zondags. De Burgemeester zal je niet
terugsturen Geen nood.
jes 1 en 5 zijn Rechts Maak die zwart,
't Bovenste en 't Onderste.
Stemt ge Rechts, dan werpt ge uw biljet zóó
in de bus, als hieronder^staat:
Anders niet doen, dan 't rondje zwart maken.
Schrap geen enkelen naam door
Geef geen krassen of teekens op 't stembiljet.
Niets doen dan 't witte rondje met 't opge
hangen potlood zwart maken. En voor Rechts
dan 't onderste en 't bovenste.
Gemeentebestuur; wat bij Talma's wet
onmogelijk was, omdat de werkman
daar ook na zijn 70ste jaar tot zijn
dood de volle f 3-4-5- of 6 houden zou
14. Dat de spaarzame arbeider op
Dg bron van. talloone
rampen en eeuwigdu
rende tweedracht in de
beschaafde wereld, is
't Ongeloof in GODS
Woord.
Groen van Pr.
5-11 1 '"iilmiiSHiRiljfflpö&itfönSiiiiiiiiiiiiiiiih.iiii.Hiiiiiii.iiiiiiiiiiiiiijiliiiiiin.iiiiiiRmii
Waar de Regeering begint, weet fee
wel. Ze zet de deur open. Maar waar
ze eindigtweet ze niet. En dat is al
heel treurig.
loiiwiiniiruiimiiifc
AAN DE ROODE GROOTSCHREEUWERS.
Van rood heb ik genoeg, ik stemde
nu eens zwart
Ik zoek al lang, maar vond bij rood
geen eerlijk hart.
Ik tart de roodstt om te laten zien
Of men bij rood, in hongeriemand
hulp zal bién.
Een kiezer van ondervinding.
t
j I