lie Oorlogg. BUITENLAND. PLAATSELIJK NIEUWS VERKOOPINGEN. VISSCHERIJ. rol als krachtvoeder zal gaan spelen. Tot heden wordt het 'product meest in het wild verzameld; in de laatste jaren zijn echter in onze Oost groote plantages van klapperboo- men aangelegd. Voor den kleinen landbouw in Indië, en vooral op delPhilippijnen is de klappercultuur echter reeds lang van groot gewicht. De voornaamste afnemers zijn Duitschland, Frankrijk en Nederland. „De Maalindustrie na den Oorlog". „In- en Uitvoer" bespreekt in een artikel den toestand der Nederl. Maalindustrie. Het blad komt in zijn beschouwing ook tot de vraag, hoe het na den oorlog zal gaan. De financieele zijde is voor de maalindustrie gedurende den oorlog ongetwijfeld gunstig geweest. Uitgezonderd de maand October 1914 de zomermaanden van 1915, en de hui dige kropperiode, waarin slechts zeer matig gewerkt kon worden, bij een gering maalloon werd er immerdoor over het algemeen met volle kracht gemalen, en werkten ook de vaak hoog oploopende afvalprijzen gunstig op de financieele resultaten. Hoe de toestand van deze industrie na den oorlog zal zijn, valt niet met zekerheid te zeggen, maar wel kan met stelligheid wor den vermoed, dat de eerste jaren na den oorlog zullen staan in het teeken van over productie. De jaren onmiddellijk voor den oorlog, kenmerkten zich door een zeer groote con currentie zoowel tegenover het buitenland, als tusschen de inlandsche fabrieken onder ling. De invoer van meel was in de periode van 1877 tot 1910 toegenomen van 22 millioen K.Q. in 1877 tot 172 millioen K.G. in 1910. Deze toename van invoer, gepaard gaande aan de absolute onmogelijkheid het inlandsch product, dat overigens zeer goed was, uitte voeren, maakte dat, vele fabrieken verdwenen. Van de 80 fabrieken in 1877 waren er in 1914 nog slechts 18 over. Bedenken wij daarbij, dat vele fabrieken nu tijdens den oorlog enorm hebben uitgebreid, sommigen zelfs twee tot drie maal hun productie vermeerderden dan is het duidelijk, dat het na den oorlog een hernieuwde strijd wordt op leven en dood, en dat de toestand pas weer normaal kan worden, wanneer eenige minder goed gele gen of onvoldoende gefundeerde fabrieken zijn verdwenen. Het is dan ook niet te verwonderen, dat de bestaande fabrieken, door het maken van vernieuwingen en het reserveeren van flinke bedragen, zich wapenen tegen de straks ko mende concurrentie, en vermoedelijk is het ook deze toekomst die het publiek ervan weerhoudt, zich sterk voor molenfondsen te interesseeren. (Slechts één fonds wordt offi cieel genoteerd). Stikstofvoorziêning vóór en tijdens den Oorlog. De krijg heeft in het geheele stikstof-vraag stuk een groote wijziging gebracht. Wat Chi- lisalpeter betreft, tot nu toe geschiedden de meeste bewerkingen, die voor het winnen van het product noodig zijn, met de hand. Dit vereischt een enorm aantal werklieden en drijft den prijs omhoog. De hooger wor dende loonen en de verwachting van scherpe concurrentie van andere stikstofmestsoorten hebbèn belanghebbenden in den laatsten tijd er toe gebracht uit te zien naar middelen om gemakkelijk verplaatsbare automatische boor machines in te voeren. Van Amerikaansche zijde is er reeds op gewezen.dat gemakkelijk afzet te vinden is voor een boormachine, gedreven door een ruwoliemotor, die totaal op f5,000,000 geschat wordt. C. B. DE TOESTAND. Gelijk wij onder de telegrammen In ons vorig nummer nog konden opnemen, heeft er op de Deensche kust een zeeslag plaats ge grepen, 'zóó hevig, dat zij wel genoemd mag worden, als de grootste die ooit geleverd is. Het is er scherp naar toe gegaan. Wat de Engelsche vloot zoo dicht bij Duitschland bracht, of de ontmoeting opzettelijk was, we weten het niet zeker, dat weten wij dat het tot een treffen kwam als nooit te voren. De Duitsche vloot ontmoette op 31 Mei een aanzienlijk sterker gedeelte van de En gelsche vloot. Volgens latere „berichten uit Berlijn, de geheele Engelsche openzeevloot. In den middag en den nacht ontwikkelde zich een strijd tusschen het Skagerak en het Homsriff. Een aantal gevechten, die voor de Duit- schers succesvol waren, volgden. De Duit- schers vernietigden voor zoover tot nu toe bekend is het groote slagschip „Warspite", de kruisers „Queen Mary" en „indefatigable" twee pantserkruisers, blijkbaar van de Achil- les-klasse, een kleinen kruiser, een nieuwe torpedojager, de schepen „Turbulent", „Nes tor", en „Alcaster", een groot aantal torpe dojagers en een duikboot. Verder zijn een aantal groote Engelsche slagschepen zwaar beschadigd, en werd het groote slagschip „Marlborough" door een torpedo getroffen. Aan Duitsche zijde werden de kleine krui ser „Wiesbaden" en de „Pommern" door de Engelschen tot zinken gebracht. Het lot van de „Frauenlob" die wordt vermist en van eenige torpedobooten is tot nu toe onbekend. De vloot liep heden de Duitsche havens binnen. Tot zoover het Duitsche bericht. Hoewel de tegenwoordige berichten van Engeland het geheel doen voorkomen, als te zijn een belangrijke overwinning voor de En gelsche vloot bevreemde het ons toch dat bovenstaand Duitsch bericht twee dagen la ter pas door het Engelsche werd gevolgd. Dit lange uitblijven geeft toch wel wat te denken Het bericht luidde „In den jniddag van 31 Mei greep er ter hoogte vaAutland's kust een zeeslag plaats. De Britsche schepen, die het spit hadden af te bijten, vormden een vloot van slagkrui sers, bestaande uit eenige kruisers en lichte kruisers, die door vier snelle slagschepen werden ondersteund. Bij deze vaartuigen zijn de verliezen zwaar. De Duitsche slagvloot, ondersteunde traag en ontweek klaarblijkelijk een langdurigen strijd met onze hoofdmacht. Spoedig hierna daagde een vijandelijk schip op. Het keerde na door onze slagschepen ernstig beschadigd te zijn naar de haven terug. De slagkruisers „Queen Mary", „Indefati gable" en „Invincible" zonken, evenals de pantserkruiser „Black Prince". De „Warrior" werd buiten gevecht gesteld. Nadat dit schip op sleeptouw was genomen, moest de beman ning van boord. Ook is het bekend, dat de torpedovernie- Sers „Tipperary" „Turbulent", „Fortune", „Sparrowhawr en «Ardent" verloren gingen. Omtrent zes andere verkeert men nog inhei onzekere. Geen Britsch slagschip noch lichte kruiser zonk. De vijand werd zwaar gehavend. Hij ver loor minstens één slagkruiser, terwijl aan een anderen ernstig afbreuk werd gedaan. Vol gens bericht hebben onze torpedobootver- nielers in den nacht een slagschip in den grond geboord. Twee lichte kruisers werden ontredderd. Waarschijnlijk zijn ze gezonken. Het aantal vijandelijke torpedobootjagers, waarmede in den strijd afgerekend werd, kan niet met zekerheid worden vastgesteld, maar moet groot zijn." Een later bericht van den Secretaris der Engelsche admiraliteit zegt nog, dat er in het geheel acht torpedobootvemielers ver loren gingen. Een later bericht van Duitsche zijde zegt dat, volgens mededeeling van een geredden Engelschen schepeling, er nog een Engelsche oorlogsbodem bij den slag is ten onder ge gaan, n.l. de pantserkruiser „Euryalus", een zusterschip van de „Hogue", „Aboukir" en „Cressy" die bij het begin van den oorlog door kapitein Weddingen vóór den Nieuwen Waterweg zijn getorpedeerd en welke sche pen, van stapel geloopen in 1901, 12.200 ton maten en 22 mijl voeren. De „Euryalus" zou door de Duitschers in brand zijn geschoten en totaal zijn uitgebrand. Het is niet onmo gelijk, dat het carcas van dat schip door de Britten nog in veiligheid is gebracht en zij dit daarom, als tot de zwaar beschadigden te Tekenen schepen, niet afzonderlijk vermeld, hebben. Om nu de ware beteekenis van den zee slag, te kunnen beoordeelen, zou men niet alleen het juiste aantal van de aan weers zijden geheel verloren gegane schepen moe ten kennen, maar ook den graad van bescha diging van de in de haven teruggekeerde schepen van beide tegenstanders. Men kan gerust aannemen, zegt de N. R. Ct. dat zoo wel de Engelsche als Duitsche schepen in den zeeslag zooveel schade aan romp, artil lerie en verdere uitrusting hebben geleden, dat met de herstelling ervan geruimen tijd zal heengaan. De groote verrassing, die in Engeland een groote teleurstelling moet ge wekt hebben, is echter, dat de Duitsche vloot erin geslaagd is de andere vloot, die tot- dusver de onbetwiste heerschaphij ter zee. had gevoerd, zoo gevoelig te knauwen als het geval is geweest. Wij hebben nu ook de opgaaf van de Engelsche admiraliteit om trent haar eigen verliezen gekregen. Zij noemt geen enkel linie-schip, terwijl van Duitschen kant was beweerd, dat de Engelsche super- dreadnought Warspite naar den kelder ge zonden was. Het verlies van de door de Duitschers als gezonken vermelde Engelsche linie-kruisers Queen Mary (30,000 ton) en Indefatigable (19,000 ton) wordt bevestigd. Daarbij komt echter nog,'blijkens de Engel sche opgaaf, de liniekruiser Invincible (20,000 ton). Al dadelijk valt dus te constateeren, dat het aantal Engelsche linie-kruisers (deze schepen heeten battle cruisers, d. i. linie kruisers, sedert de invoering van het Invin- cibletype in 1907 en omvatten bij het begin van den oorlog 10 schepen) een belangrijke vermindering heeft ondergaan. Ook de Duitsche opgaaf aver de verliezen aan oudere Engelsche gepantserde kruisers blijkt te gunstig geweest te zijn voor de Engelschen. De Duitschers vermeldden als verlies „twee Engelsche pantserkruisers, blijk baar van de Achilles-klasse" (uit 1905 met een waterverplaatsing van 13,750 ton). In werkelijkheid verloren de Engelschen echter den uit 1907 dagteekenenden gepantserden kruiser Defence (14,800), den gepantserden kruiser van het Achilles-type Warrior (13,750 ton) en den gepantserden kruiser Black Prince (13,750 ton, uit 1904). Alles tezamen dus een vermindering van de linie- en pantserkruisers met 111,000 ton. Lichte kruisers zijn aan Engelschen kant, naar de admiraliteit uit drukkelijk verklaart, niet verloren gegaan. Wel echter 8 torpedojagers. De Duitsche marine-staf heeft totdusver het verlies erkend van het linie-schfp Pom mern (13,200 ton), den kruiser Wiesbaden (5000 ton), den kruiser Frauenlob (2700 ton), en „eenige torpedobooten". De lijst van de Duitsche verliezen was niet volledig, daar ook de Duitsche kruiser Elbing verloren is gegaan, waarvan een aantal geredden in Ijmuiden zijn aangebracht. Volgens de mede- deelingen van die geredden, is het schip echter niet in den slag gebleven, maar, nadat het door een aanvaring met een Duitschen torpedo-jager zwaar beschadigd was, door een gedeelte van de eigen bemanning ver nield en tot zinken gebracht. De Engelsche admiraliteit verklaart daar entegen stellig, dat ook een Duitsch linie schip van de Kaiser-klasse (24,700 ton) en een Duitsche linie-Kruiser, de Derfli/iger of de Lützow (dus van het nieuwste type) in de lucht gevlogen zijn". De geheele Duitsche pers is echter uit bundig verheugd over het resultaat van het gevecht. In de Local Anzeiger schrijft kapitein Von Kühlewetter, dat Engeland, hetgeen oudere schepen aan gevaren blootstelde, er vele ver loor. Daaruit volgt, dat in de „homefleet" slechts de nieuwste en beste schepen ver- eenigd waren. Thans weten wij, dat onze vloot meer dan de Engelsche vermag. Het blad berekend de verliezen, door de Duitschers geleden op 23,056 ton, de Engel schen op 133,210. Het Berl. Tageblatt berekend, dat aan groote slagschepen voor Duitschland 13,200, voor Engeland 102,980 ton verloren ging. De Engelsche verliezen vormen geen beslissen- den factor, maar een gevoeligen slag. In een Beriijnsch blad geeft device-admi- raal Von Hofe aan, hoe het verloop van den zeeslag vermoedelijk is geweest. De Duitsche vloot dan stoomde met van oudsher ver vooruitgeschoven wachtschepen Noordwaarts, toen de Engelsche zeemacht van Schotland op volle sterkte verscheen om in de Noord en Oostzee baas te worden. Engeland's strijd makkers hebben het op het ontoereikende van de blokkade gewezen en zoowel ver langd, dat Denemarken zou worden bewogen de Beit eri Sond open te stellen als zich bij de geallieerden aan te sluiten, Engeland deed den eersten stap, doordat het de vloot vooruit zond. In de gevechten tusschen smal- deelen bleek de Duitsche vaardigheid in het schieten en trefzekerheid uit te blinken tegen over het zwaarder kaliber der Engelsche dreadnoughts. De Duitsche torpedobooten grepen eerst en met succes de linieschepen aan. Eskaders van torpedobootjagers deden 's nachts bij verassing torpedobootaanvallen. Van het Fransche front is weer eenig suc ces der Duitsche troepen te melden. Vooreerst bestormden zij een heuvel bij Zillebeke (Z.O. van Yperen) en bezetten de Engelsche stelling aldaar, waarbij zij 350 op- gewonde en 168 gewonde Engelschen ge* vangen namen en ook een licht gewond ge neraal (Merjer Williams), een kolonel en 13 andere officieren. De Canadeesche troepen die daar stonden, hebben, volgens Engelsch bericht, een deel van het verloren terrein heroverd. Ten Oosten van de Maas duren de hevige gevechten voort. De Franschen deden ver- geefsche aanvallen op het Caillettebosch. De Duitschers veroverden het dorp Damloup (ten O. van de Maasheuvels, Z. O. van dorp en fort Vaux) en maakten, mede in de voor Hen succesvolle gevechten daarna, 1000 gevange nen. De Italianen begonnen op hun front op en kele punten krachtige tegenaanvallen, volgens Weenen tot dusverre evenwel zonder noe menswaard succes. De Russen geven trommelvuur op het Oostenrijksche front in Wolhynië, over een breedte van 25 K.M, en deden de beschieting van dat front ook overigens in hevigheid toenemen. De bedoeling is blijkbaar (althans ten deele): afleiding te brengen onder de Italianen. De zeeslag. Men meldt uit Ijmuiden: Zondagochtend kwam te Ijmuiden binnen de stoomtreiler Henriette Jacoba 1J.M. 190, schipper S. Groen. Op onze vraag of men iets van den zeeslag wist, omdat we met vrij groote zekerheid konden nagaan, dat de treiler ter hoogte van de trefplaats tusschen de Engelsche en Duitsche vloten had ge- vischt, waren we niet weinig verwonderd te hooren, dat men wel den strijd gehoord, doch niet gezien had; dat men den strijd van drie tot tien uur heeft kunnen volgen uit het kanongebulder, in al.zijn schakeeringen, doch geen enkel oorlogsschip had gezien. De trei ler was visschende op 56.30° N.B. en ruim 7° O.L. en heeft zich Oostelijk bevonden van de strijdende vloten. Tegen drie uur hoorde men het eerste kanonschot in Westelijke rich ting, waarop spoedig het gebulder in hevig heid toenam om tegen halfzes zoo geweldig te worden, dat hooren en zien verging en men zich aan boord ternauwernood verstaan baar kon maken. Men dacht er aan, van de gevaarlijke plek te vluchten, doch wist niet waarheen. Juist op dien tijd zag men 2 Zep pelins met ontzettende snelheid over het schip vliegen, die vermoedelijk de Duitsche vloot inlichtingen brachten over de bewegingen van de Engelsche strijdmachtenwant kort daarna nam het geschut in hevigheid af, om te ruim 7 uur opnieuw aan te vangen, nog heviger dan het in den middag geweest was, waaruit viel op te maken dat er nieuwe En gelsche strijdmachten ter plaatse waren ver schenen. Langzamerhand nam het kanonge bulder af, om tegen tien uur, toen het don ker werd, weg te sterven. Bij het thuisstoomen werden Westelijk van de vischplaats veel zwemvesten drijvende gezien en passeerde men de kiel van een groot oorlogsschip boven water. De totale indruk van het gevecht, beves tigd door de lezing der schippers die in de nabijheid zijn geweest en den strijd en de vlootbewegingen hebben gevolgd, is dat de voorhoede van de Duitsche vloot het eerst in gevecht kwam met de voorhoede van de Engelsche vloot en de eerste onmiddelijk ge steund werd door de in de nabijheid zijnde groote Duitsche strijdmacht. De groote En gelsche strijdmacht schijnt te ver van haar voorhoede geweest te zijn om onmiddellijk aan het gevecht deel te nemen. Toen zij ter plaatse kwam is de Duitsche vloot gewaarschuwd door Zeppelins en op haar basis teruggetrokken. N. R. Ct. De „Euber-Zeppelin". Men schrijft uit Zurich d.d. 1 Juni: v Dezer dagen heeft de bevolking aan d? Bodensee (meer van Konstanz) gelegenheid de reeds lang geheimzinnig aangekondigde „LJeber-Zeppelin" in zijn bijna ongeloofelijke manoeuvres te bewonderen. De nieuwe „Luft- kreuzer" heeft een lengte van 240 meter (de grootste lengte was tot dusverre 168 meter) en een Inhoud van 54,000 kub. meter (tot dusverre slechts 19 tot 20,000 kub. meter. Het gevaarte draagt vier gondels (tot dusverre slechts twee) en is evenals een marine-krui ser bewapend met artillerie, machine-gewe ren, torpedo's en pantsers. Het kan eenige tonnen springstoffen meevoeren, en heeft een bemanning van 30 tot 40 personen. Naar den vorm gelijkt het nieuwe vaartuig volkomen op een visch, en is niettegenstaande zijn reuzen-afmeting slank en sierlijk van bouw. De stüur-inrichting is een geheel ander dan bij de vroegere modellenzij vertoont van achteren gezien een volmaakt kruis. De vier gondels zijn niet alle even groot voor aan de spits is de langste gondel be vestigd, dan hangen in het midden van den romp twee kleinere gondels naast elkander, en de vierde, iets kleiner dan de eerste, hangt achteraan en reikt bijna tot het stuur. Een loopgang, in den romp gebouwd, verbindt onderling de vier gondels, waarin men met een trap afaalt. In de flanken van den rpmp, die 24 afzonderlijke gas-cellen draagt, ziet men voor en achter een donkere vlek, als een groot kwadraat; men zegt, dat het af sluitbare nissen, zijn, waarin kleine artillerie stukken staan opgesteld. Bovenop den romp is weer, evenals bij de oudere modellen, een platform gebouwd, waarop een stuk licht geschut en eenige machine-geweren staan. De motoren, die 3 tot 4000 paardenkrach ten ontwikkelen, verleenen het schip een snel heid van 90 K.M. per uur. Het stuurvermo- gen komt de volmaaktheid nabij. Zoo draait het schip in minder dan één halve minuut om zijn eigen as. Doch wat veel sterker is, onder een hoek van 45' (een richting, die vooral bij den aanval op zee-schepen zeer gunstig is) beweegt zich het schip met volle snelheid voorwaarts, vele kilometers lang, en zonder ook maar een streek de horizon tale lijn te verlaten. Vooral deze nieuwste vinding is van groot belang, daar door den schuinschen staiid de ballon als tref-objeCt voor den aanvaller aanmerkelijk verkleind wordt. Deze „Ueber-Zeppelins" zullen dan ook hoofdzakelijk bestemd zijn voor den strijd met de vijandelijke vloten. Aldus meldt de correspondent van den Bund. Van andere zijde wordt gemeld, dat de torpedo's, die deze Ueber-Zeppelin voert, en waarvan ook in bovenstaande beschrijving sprake is, lucht-torpedo's zijn van het systeem Junge. De Zweedsche majoor Junge vond in 1900 een lucht-torpedo uit, die een draag wijdte had van 15 K.M. en 200 K.G. spring stof kon bevatten. De uitvinding werd eerst aan het Zweedsche departement van oorlog aangeboden, dat echter geen belangstelling in deze uitvinding had. Junge trad daarna in onderhandeling met de Duitsche regeering, die ontniddelijk de nieuwe torpedo aankocht. N. R. Ct. SOMMELSDIJK. Tot lid van de gezond heidscommissie, zetelende te Middelharnis, is herbenoemd de heer W. Sneijders de Vo gel te Dirksland. Maandagavond viel van den melkboer B. P. K alhier een bus met melk inhoudende 30 Liter, van de kar. Geheel ledig werd de bus opgenomen hetgeen hem eenige schade berokkende. x De collecte voor den gewapenden dienst zal alhier aan de huizen der ingezetenen gehouden worden op Maandag 19 Juni a.s. De herijk van maten en gewichten zal alhier gehouden worden in een der lokalen van de Bewaarschool op 6, 7 en 8 Juni. Een blijde verrassing. Door een inge zetene dezer gemeente, die onbekend wenscht te blijven, werd aan de Christelijke School alhier honderd gulden cadeau gegeven ten einde het Bestuur in de gelegenheid te stellen ook de onderwijzers op die school een duurte- toeslag te kunnen geven. MIDDELHARNIS. J. G. van Strien kwam Zaterdagmiddag tot de onaangename ontdek king dat zijn varken dood in het hok lag, wat voor hem eene schadepost is. Voor de Landstorm jaarklasse 1910 zijn alhier 18 personen ingeschreven waarvan er zich één (M. Onder de Linde) in N. Amerika bevind. Terwijl de vrouw van J. v. d. Tak achter haar woning eenig werk verrichtte had zij 't ongeluk in de zich aldaar bevindende sloot te tuimelen. De buren Hepen toe en hadden haar spoedig op den kant. De St. Crt. no. 131 bevat de wijziging in de Statuten van de Centrale Proeftuin voor Goeree en. Overflakkee te Middelharnis. Aan den heer J. Geldhof is toegekend Diploma voor Zilveren Medaille van de Ned. Bond van kanarie- en vogelvrienden. Voor een inzending opgezette vogels op de bonds- tentoonstelling te Nijmegen. STAD AAN 'T HARINGVLIET. In tegen stelling met de eerst verkregen inlichtingen, deelde men nu mede, dat niet voor f 0.60 doch voor f 0.50 de grint per Ms. werd gelost. De Burgemeester maakt bekend, dat het kohier der Pers. Belasting no. 2 aan den ontvanger ter invordering is ter hand ge steld, zoodat ieder belastingplichtige zijn aanslag, bij de wet bepaald kan voldoen. Van de dienstplichtigen der militielich ting 1917 dezer gemeente werden door den keuringsraad 4 geschikt en 2 ongeschikt ver klaard. Inschrijvingsbiljetten voor de levering der grint, welke door de Landbouwvereeni- ging zal worden aanbesteed, moeten bij den Secretaris-Penningmeester voor 15 Juni e.k. zijn ingeleverd. Donderdag geraakte de kleine van A. A. te water. Zeker zou den drenkeling zijn omgekomen, indien niet de Heer M. in de sloot sprong en het knaapje op het droge bracht. DEN BOMMEL Volgende week zal de se cretarie en het bureau van den burgelijken stand gehouden worden tot nadere order in de polderskamer aan de kaai. De zeemilitieplichtige A. van der Linde is met onbepaald klein verlof naar huis ge zonden en de landstormplichtige J. Kornet is voor den dienst afgekeurd. Aan A. L. Jacobs is als geestelijke een jaar vrijstelling voorden militiedienst verleend. Voor de landstorm 1910 zijn 13 personen ingeschreven. NIEUWE TONGE. Donderdag 8 Juni des avonds te 6 ure zullen Kerkvoogden nog eenige zitplaatsen beneden en op de galerij verkoopen en verhuren. Maandagmiddag is uit Zuidelijke rich ting een ballon over de Krammer gekomen, hij was steeds dalende zoodat hij rakelings over de boomen van de Zuiderlandsche dijk heen ging of er een of twee personen inzaten was niet goed te zien, in de verte werd nog gezien, daf hij op het land neerstreek. DIRKSLAND. Op de paardenmarkt alhier waren 48 groote paarden 5 hitten en 3 veulens aangevoerd. Andere jaren was dit getal dub bel zooveel. De handel was ditmaal vlug terwijl de prijzen hoogwaren. De aanwezige paarden werden allen verkocht. Bij de gehouden verloting won J.Hameete alhier de Hoofdprijs zijnde een 3-jarig vos- merrie met afstammings papieren. De varkenskoopman A. B. had het ongeluk met het vervoer van die beesten een gedeelte van zijn vinger aan de kar af te klemmen. Geneeskundige hulp was hiervoor noodzake lijk. HERKINGEN. De herijk van maten en ge wichten is bij publikatie voor deze gemeente bepaald op 29 Juni a.s. van 8 tot 10.30 uur des voorm. op het gemeentehuis. Het Bestuur van den polder Oud-Her- kingen zal Zaterdag a.s. 10 Juni des voorm. 10 uur op het gemeentehuis alhier publiek verkoopen, het grasgewas staande aan den Zeedijk van genoemden polder. Bij de Vrijdag 1.1. plaats gehadhebbende militiekeuring zijn goedgekeurd de Heeren F. Logmans, M. Eelderink en A. Markus. Afgekeurd zijn de Heeren M. Melissant, L. L. van Putten, W. de Geus en P. Venema (voorw.) STELLENDAM. Vorige week werd op het gors onder deze gemeente een vaars dood- gevonden van J. M. te Ouddorp. Door den gemeenteveldwachter alhier werd j.l. Dinsdag proc. verbaal opgemaakt tegen K. v. L. alhier wegens visscherij-over- treding en wegens verzet tegen de politie. GOEDEREEDE. Bij de gehouden keuring, Zaterdag 3 Juni, voor de lichting der nat. mill. 1917 zijn er van de 14, 5 afgekeurd. Voor de landstorm, jaarklasse 1910zijn in geschreven: A. C. den Eerzamen W. v. Hui zen, A. Redert, J. Roos en W. Trooit. Toen de vorige week de Noordzeevis- scher J. T. met zijn knechts gezamelijk in het vooronder zat, hoorden zij geritsel langs het vaartuig. Oogenblikkelijk klommen zij naar boven en zagen een strooimijn langs het roer verdwijnen. Men behoeft niet te vragen, al was het gevaar voorbij, wat zij wel hebben gevoeld.; OUDDORP. Voor den landstorm, jaarklasse 1910, zijn alhier 15 personen ingeschreven. Komt in het blad van 3 Juni voor, als zou de 73-jarige weduwe van C. de K. haar been hebben gebroken met de geit te halen, thans is gebleken dat de naam is weduwe van C. Hameeteman. Van de dienstplichtigen der militielichting 1917 dezer gemeente zijn door den keurings raad 18 geschikt en 15 ongeschikt verklaard. Met het halen van mosselzaad op de Zuiderzee is reeds een aanvang gemaakt. Reeds is een schip met mosselzaad alhier aangekomen, om op de banken te worden gezaaid. HELLEVOETSLUIS. De komiezcn te water 2e klasse G. Kraaijenbrink en C. Vermaas, beiden aan boord van het recherce vaartuig, alhier, zijn geplaatst aan boord van den am bulante recherche te Bath. De verplaatsing is ingegaan 26 Mei 1916. NIEUW-HELVOET. Ds. G. Verrij, die dezer dagen met zijne echtgenoote, hun 12Y2-jarige echtvereeniging mochten herdenken, ontvin gen van de leden der Geref. Kerken van Hejle- voetsluis en Nieuw-Helvoet, uit achting en waardeering een couvert met inhoud aange boden namens allen door dhr. Quak. Met zekerheid is nu bekend dat dhr. G. v. Andel, bedankt heeft voor de candida- tuur voor lid der Prov. Staten in het district Brielle. Namens de Antirevolutionairen is thans candidaat gesteld dhr. W. v. d. Linde te Rockanje, die de candidatuur heeft aange nomen. In begin dezer week wordt reeds een verkiezingsnummer verspreid ter aanbeveling van onzen candidaat onder den titel„Houd Rechts." Het ligt in de bedoeling nog 2 num mers te doen verschijnen. Elk antirevolutio nair doe zijn plicht, denk er om, het is ook een geestelijke strijd. Op Woensdag 7 Juni 1916 afslag, des avonds 8 uur in het Logement Holleman te Nieuwe Tonge van: Een Schuur met Wa genhuis, erf en tuin aan den Noordlandschen dijk te Nieuwe Tonge, kad. Sectie A num mers: 1668 en 1792, samen groot 5 aren 98 centiaren; in drie perceelen en combinatiën. Ten verzoeke van den Heer B. Holster e. a. aldaar. Notaris VAN BUUREN. Op Woensdag.7 Juni 1916 des avonds 6'/-> uur in het logement Holleman te Nieuwe Tonge: Lucerne klavers in den .pqlder Klin- kerland onder den Duivenwaartschen dijk langs den Braambosch te Nieuwe Tonge ten verzoeke van mej. wed. M. C. Breesnee aldaar en roode klavers in den polder Battenoord aan den Buurtschen weg naast het land van mej. wed. M. C. Breesnee aldaar ten verzoeke van den heer T. H. Holleman te Nieuwe Tonge in diverse perceelen. Notaris VAN BUUREN. Op Donderdag 8 Juni 1916 des namiddags 3 uur ter herberge van den Heer Jb. van der Sluijs (voorheen Wed. D. Roodzant) te Mid delharnis van ROODE- en LUCERNE KLA VERS in den Van Pallandtspolder te Mid delharnis, in diverse perceelen. Notaris VAN BUUREN. Donderdag 8 Juni 1916 des avonds 6 uur, in het Hotel Hobbel te Ooltgensplaat, ver- kooping van ROODE KLAVERS om éénmaal te maaien, ten verzoeke van dhr. M. Bree- man Mz. en Anie van Rossum te Ooltgens plaat en ROODE KLAVERS om tweemaal te maaien, ten verzoeke van dhr. W. Buth al daar, alles gelegen in het Oudeland te Oolt gensplaat. Notarissen Mr. VAN WEEL en VAN ISPELEN. Vrijdag 9 Juni, 's avonds 6 uur (nieuwe tijd) te Ouddorp ip het Logement van Akershoek van verschillende perceelen KLAVER- en GRASGEWAS te velde onder Ouddorp en Goedereede. Notaris VAN DEN BERG. Op Dinsdag 13 Jani 1916 des namiddags half zes in het Hotel Meijer te Middelharnis van ROODE- en LUCERNE KLAVERS in den polder het Oudeland te Middelharnis en in den polder de Nieuwe Stad te Stad a. 't Haringvliet tèn verzoeke van.: 1. den Heer C. van Oostende te Middelharnis: 2. Mej. de Wed. H. van den Tol te Middelharnis en 3. Mej. de Wed. W. Braber te Stad aan 't Haringvliet. Notaris VAN BUUREN. 1 Woensdag 14 Juni 1916 des av. 5 uur, in het hotel Hobbel te Ooltgensplaat, verkooping en verhuring van GRASGEWAS en NAÉTTING alsvan de kaden van den polder het Riet veld, van den dijk van den Weipolder en van de kaden en voorliggend gors van het Weipoldersche gors en van eene weide aan den Rietveldscheweg, alles onder Ooltgens plaat, in diverse koopen bij biljetten ver meld. Notarissen Mr. VAN WEEL en VAN ISPELEN. Op Woensdag 14 Juni 1916, 's avonds 6'/i uur te Dirksland, tér herberge van H. v. d. Doel van verscheidene perc. Roode en Lu cerne klavers, breeder bij biljet omschreven. Notaris VAN DER SLUIJS. Op Donderdag 15 Juni 1916 nam. 2 ure te Stad aan 't Haringvliet in het Logement van den Heer G. Smits van ROODE- en LUCERNE KLAVER en HOOIGRAS, te velde in den Brienenpolder te Stad aan Haring vliet. Deurwaarder GROENENDIJK. 10390 Donderdag 15 Juni 1916 des avonds 6l/t uur in het logement van A. T. Waareen Zn. te Oude Tonge, verkoop van GRASGEWAS om eenmaal te maaien in den polder Oude* land te Oude Tonge voor dhr. G. Krouwer aldaar. Notaris VAN ISPELEN. Vrijdag 16 Juni des voormiddags 9 uur (n.t.) te Stellendam in het Logement van Troost, van verschillende perceelen KLAVER- en GRASGEWAS te velde in den Adriana- Eendrachts- en Halspolder onder Stellendam en in den Grooten Zuiderpolder onder Goe dereede. Notaris VAN DEN BERG. Op Donderdag 22 Juni 1916 des avonds 7 uur in het Hotel Spee te Sommelsdijk, Inzet; en Op Donderdag 29 Juni 1916 des avonds 7 uur in het Hotel Spee te Sommelsdijk, afslag vanTWËE HUIZEN met SCHUUR en ERF op het einde van het Marktveld te Sommels dijk, kad. Sectie B nummers 1626 en 1693 samen groot 5 Aren 43 centiaren. Ten ver zoeke van de erven van den heer Matth. de Graaff aldaar. Notaris VAN BUUREN. Op nader te bepalen datums in de tweede helft van Juni 1916 veiling, en in de eerste helft van Juli d. a. v. afslag, te Oude Tonge in het Café Waare van: Eene Hofstede bestaande uit huis, schuur, wagenhuis, tuin, boomgaard, en diverse per ceelen bouw en weiland en water te Den Bommel, in de polders de Tille en den Nieuwen Blokschen Polder, tezamen groot 53 H.A. 54 A. 30 centiaren (107 Gem. 39 R. Putsche Maat)tot biootschoof 1916 verhuurd aan de kinderen Segers aldaarin perceelen en in combinatiën. Notaris L. P. v. d. BLINK te Brielle en Notaris VAN DER SLUIJS. STELLENDAM. Door de garnalenvisschef» zijn in de af geloopen week van 700 tot 1000 K.G. garnalen per vaartuig gevangen. Vanaf 1 dezer is de prijs op 12'/j cent per K.G. door de pellerijen vastgesteld. Aangaande de garnalenvisscherii kan

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 2