lie Oorlogg.
BUITENLAND.
PLAATSELIJK NIEUWS
VERKOOPINGEN.
VISSCHERIJ.
rol als krachtvoeder zal gaan spelen. Tot
heden wordt het 'product meest in het wild
verzameld; in de laatste jaren zijn echter in
onze Oost groote plantages van klapperboo-
men aangelegd. Voor den kleinen landbouw
in Indië, en vooral op delPhilippijnen is de
klappercultuur echter reeds lang van groot
gewicht. De voornaamste afnemers zijn
Duitschland, Frankrijk en Nederland.
„De Maalindustrie na den Oorlog".
„In- en Uitvoer" bespreekt in een artikel
den toestand der Nederl. Maalindustrie. Het
blad komt in zijn beschouwing ook tot de
vraag, hoe het na den oorlog zal gaan. De
financieele zijde is voor de maalindustrie
gedurende den oorlog ongetwijfeld gunstig
geweest. Uitgezonderd de maand October
1914 de zomermaanden van 1915, en de hui
dige kropperiode, waarin slechts zeer matig
gewerkt kon worden, bij een gering maalloon
werd er immerdoor over het algemeen met
volle kracht gemalen, en werkten ook de vaak
hoog oploopende afvalprijzen gunstig op de
financieele resultaten.
Hoe de toestand van deze industrie na den
oorlog zal zijn, valt niet met zekerheid te
zeggen, maar wel kan met stelligheid wor
den vermoed, dat de eerste jaren na den
oorlog zullen staan in het teeken van over
productie.
De jaren onmiddellijk voor den oorlog,
kenmerkten zich door een zeer groote con
currentie zoowel tegenover het buitenland,
als tusschen de inlandsche fabrieken onder
ling.
De invoer van meel was in de periode van
1877 tot 1910 toegenomen van 22 millioen
K.Q. in 1877 tot 172 millioen K.G. in 1910.
Deze toename van invoer, gepaard gaande
aan de absolute onmogelijkheid het inlandsch
product, dat overigens zeer goed was, uitte
voeren, maakte dat, vele fabrieken verdwenen.
Van de 80 fabrieken in 1877 waren er in 1914
nog slechts 18 over. Bedenken wij daarbij,
dat vele fabrieken nu tijdens den oorlog
enorm hebben uitgebreid, sommigen zelfs twee
tot drie maal hun productie vermeerderden
dan is het duidelijk, dat het na den oorlog
een hernieuwde strijd wordt op leven en dood,
en dat de toestand pas weer normaal kan
worden, wanneer eenige minder goed gele
gen of onvoldoende gefundeerde fabrieken
zijn verdwenen.
Het is dan ook niet te verwonderen, dat
de bestaande fabrieken, door het maken van
vernieuwingen en het reserveeren van flinke
bedragen, zich wapenen tegen de straks ko
mende concurrentie, en vermoedelijk is het
ook deze toekomst die het publiek ervan
weerhoudt, zich sterk voor molenfondsen te
interesseeren. (Slechts één fonds wordt offi
cieel genoteerd).
Stikstofvoorziêning vóór en tijdens
den Oorlog.
De krijg heeft in het geheele stikstof-vraag
stuk een groote wijziging gebracht. Wat Chi-
lisalpeter betreft, tot nu toe geschiedden de
meeste bewerkingen, die voor het winnen
van het product noodig zijn, met de hand.
Dit vereischt een enorm aantal werklieden
en drijft den prijs omhoog. De hooger wor
dende loonen en de verwachting van scherpe
concurrentie van andere stikstofmestsoorten
hebbèn belanghebbenden in den laatsten tijd
er toe gebracht uit te zien naar middelen om
gemakkelijk verplaatsbare automatische boor
machines in te voeren. Van Amerikaansche
zijde is er reeds op gewezen.dat gemakkelijk
afzet te vinden is voor een boormachine,
gedreven door een ruwoliemotor, die totaal op
f5,000,000 geschat wordt. C. B.
DE TOESTAND.
Gelijk wij onder de telegrammen In ons
vorig nummer nog konden opnemen, heeft er
op de Deensche kust een zeeslag plaats ge
grepen, 'zóó hevig, dat zij wel genoemd mag
worden, als de grootste die ooit geleverd is.
Het is er scherp naar toe gegaan. Wat de
Engelsche vloot zoo dicht bij Duitschland
bracht, of de ontmoeting opzettelijk was, we
weten het niet zeker, dat weten wij dat het
tot een treffen kwam als nooit te voren.
De Duitsche vloot ontmoette op 31 Mei
een aanzienlijk sterker gedeelte van de En
gelsche vloot. Volgens latere „berichten uit
Berlijn, de geheele Engelsche openzeevloot.
In den middag en den nacht ontwikkelde
zich een strijd tusschen het Skagerak en het
Homsriff.
Een aantal gevechten, die voor de Duit-
schers succesvol waren, volgden. De Duit-
schers vernietigden voor zoover tot nu toe
bekend is het groote slagschip „Warspite",
de kruisers „Queen Mary" en „indefatigable"
twee pantserkruisers, blijkbaar van de Achil-
les-klasse, een kleinen kruiser, een nieuwe
torpedojager, de schepen „Turbulent", „Nes
tor", en „Alcaster", een groot aantal torpe
dojagers en een duikboot. Verder zijn een
aantal groote Engelsche slagschepen zwaar
beschadigd, en werd het groote slagschip
„Marlborough" door een torpedo getroffen.
Aan Duitsche zijde werden de kleine krui
ser „Wiesbaden" en de „Pommern" door de
Engelschen tot zinken gebracht. Het lot van
de „Frauenlob" die wordt vermist en van
eenige torpedobooten is tot nu toe onbekend.
De vloot liep heden de Duitsche havens
binnen. Tot zoover het Duitsche bericht.
Hoewel de tegenwoordige berichten van
Engeland het geheel doen voorkomen, als te
zijn een belangrijke overwinning voor de En
gelsche vloot bevreemde het ons toch dat
bovenstaand Duitsch bericht twee dagen la
ter pas door het Engelsche werd gevolgd.
Dit lange uitblijven geeft toch wel wat te
denken
Het bericht luidde
„In den jniddag van 31 Mei greep er ter
hoogte vaAutland's kust een zeeslag plaats.
De Britsche schepen, die het spit hadden
af te bijten, vormden een vloot van slagkrui
sers, bestaande uit eenige kruisers en lichte
kruisers, die door vier snelle slagschepen
werden ondersteund. Bij deze vaartuigen zijn
de verliezen zwaar. De Duitsche slagvloot,
ondersteunde traag en ontweek klaarblijkelijk
een langdurigen strijd met onze hoofdmacht.
Spoedig hierna daagde een vijandelijk schip
op. Het keerde na door onze slagschepen
ernstig beschadigd te zijn naar de haven terug.
De slagkruisers „Queen Mary", „Indefati
gable" en „Invincible" zonken, evenals de
pantserkruiser „Black Prince". De „Warrior"
werd buiten gevecht gesteld. Nadat dit schip
op sleeptouw was genomen, moest de beman
ning van boord.
Ook is het bekend, dat de torpedovernie-
Sers „Tipperary" „Turbulent", „Fortune",
„Sparrowhawr en «Ardent" verloren gingen.
Omtrent zes andere verkeert men nog inhei
onzekere. Geen Britsch slagschip noch lichte
kruiser zonk.
De vijand werd zwaar gehavend. Hij ver
loor minstens één slagkruiser, terwijl aan een
anderen ernstig afbreuk werd gedaan. Vol
gens bericht hebben onze torpedobootver-
nielers in den nacht een slagschip in den
grond geboord. Twee lichte kruisers werden
ontredderd. Waarschijnlijk zijn ze gezonken.
Het aantal vijandelijke torpedobootjagers,
waarmede in den strijd afgerekend werd, kan
niet met zekerheid worden vastgesteld, maar
moet groot zijn."
Een later bericht van den Secretaris der
Engelsche admiraliteit zegt nog, dat er in
het geheel acht torpedobootvemielers ver
loren gingen.
Een later bericht van Duitsche zijde zegt
dat, volgens mededeeling van een geredden
Engelschen schepeling, er nog een Engelsche
oorlogsbodem bij den slag is ten onder ge
gaan, n.l. de pantserkruiser „Euryalus", een
zusterschip van de „Hogue", „Aboukir" en
„Cressy" die bij het begin van den oorlog
door kapitein Weddingen vóór den Nieuwen
Waterweg zijn getorpedeerd en welke sche
pen, van stapel geloopen in 1901, 12.200 ton
maten en 22 mijl voeren. De „Euryalus" zou
door de Duitschers in brand zijn geschoten
en totaal zijn uitgebrand. Het is niet onmo
gelijk, dat het carcas van dat schip door de
Britten nog in veiligheid is gebracht en zij
dit daarom, als tot de zwaar beschadigden
te Tekenen schepen, niet afzonderlijk vermeld,
hebben.
Om nu de ware beteekenis van den zee
slag, te kunnen beoordeelen, zou men niet
alleen het juiste aantal van de aan weers
zijden geheel verloren gegane schepen moe
ten kennen, maar ook den graad van bescha
diging van de in de haven teruggekeerde
schepen van beide tegenstanders. Men kan
gerust aannemen, zegt de N. R. Ct. dat zoo
wel de Engelsche als Duitsche schepen in
den zeeslag zooveel schade aan romp, artil
lerie en verdere uitrusting hebben geleden,
dat met de herstelling ervan geruimen tijd
zal heengaan. De groote verrassing, die in
Engeland een groote teleurstelling moet ge
wekt hebben, is echter, dat de Duitsche vloot
erin geslaagd is de andere vloot, die tot-
dusver de onbetwiste heerschaphij ter zee.
had gevoerd, zoo gevoelig te knauwen als
het geval is geweest. Wij hebben nu ook de
opgaaf van de Engelsche admiraliteit om
trent haar eigen verliezen gekregen. Zij noemt
geen enkel linie-schip, terwijl van Duitschen
kant was beweerd, dat de Engelsche super-
dreadnought Warspite naar den kelder ge
zonden was. Het verlies van de door de
Duitschers als gezonken vermelde Engelsche
linie-kruisers Queen Mary (30,000 ton) en
Indefatigable (19,000 ton) wordt bevestigd.
Daarbij komt echter nog,'blijkens de Engel
sche opgaaf, de liniekruiser Invincible (20,000
ton). Al dadelijk valt dus te constateeren,
dat het aantal Engelsche linie-kruisers (deze
schepen heeten battle cruisers, d. i. linie
kruisers, sedert de invoering van het Invin-
cibletype in 1907 en omvatten bij het begin
van den oorlog 10 schepen) een belangrijke
vermindering heeft ondergaan.
Ook de Duitsche opgaaf aver de verliezen
aan oudere Engelsche gepantserde kruisers
blijkt te gunstig geweest te zijn voor de
Engelschen. De Duitschers vermeldden als
verlies „twee Engelsche pantserkruisers, blijk
baar van de Achilles-klasse" (uit 1905 met
een waterverplaatsing van 13,750 ton). In
werkelijkheid verloren de Engelschen echter
den uit 1907 dagteekenenden gepantserden
kruiser Defence (14,800), den gepantserden
kruiser van het Achilles-type Warrior (13,750
ton) en den gepantserden kruiser Black Prince
(13,750 ton, uit 1904). Alles tezamen dus een
vermindering van de linie- en pantserkruisers
met 111,000 ton. Lichte kruisers zijn aan
Engelschen kant, naar de admiraliteit uit
drukkelijk verklaart, niet verloren gegaan.
Wel echter 8 torpedojagers.
De Duitsche marine-staf heeft totdusver
het verlies erkend van het linie-schfp Pom
mern (13,200 ton), den kruiser Wiesbaden
(5000 ton), den kruiser Frauenlob (2700 ton),
en „eenige torpedobooten". De lijst van de
Duitsche verliezen was niet volledig, daar
ook de Duitsche kruiser Elbing verloren is
gegaan, waarvan een aantal geredden in
Ijmuiden zijn aangebracht. Volgens de mede-
deelingen van die geredden, is het schip
echter niet in den slag gebleven, maar, nadat
het door een aanvaring met een Duitschen
torpedo-jager zwaar beschadigd was, door
een gedeelte van de eigen bemanning ver
nield en tot zinken gebracht.
De Engelsche admiraliteit verklaart daar
entegen stellig, dat ook een Duitsch linie
schip van de Kaiser-klasse (24,700 ton) en
een Duitsche linie-Kruiser, de Derfli/iger of
de Lützow (dus van het nieuwste type) in
de lucht gevlogen zijn".
De geheele Duitsche pers is echter uit
bundig verheugd over het resultaat van het
gevecht.
In de Local Anzeiger schrijft kapitein Von
Kühlewetter, dat Engeland, hetgeen oudere
schepen aan gevaren blootstelde, er vele ver
loor. Daaruit volgt, dat in de „homefleet"
slechts de nieuwste en beste schepen ver-
eenigd waren. Thans weten wij, dat onze
vloot meer dan de Engelsche vermag.
Het blad berekend de verliezen, door de
Duitschers geleden op 23,056 ton, de Engel
schen op 133,210.
Het Berl. Tageblatt berekend, dat aan
groote slagschepen voor Duitschland 13,200,
voor Engeland 102,980 ton verloren ging. De
Engelsche verliezen vormen geen beslissen-
den factor, maar een gevoeligen slag.
In een Beriijnsch blad geeft device-admi-
raal Von Hofe aan, hoe het verloop van den
zeeslag vermoedelijk is geweest. De Duitsche
vloot dan stoomde met van oudsher ver
vooruitgeschoven wachtschepen Noordwaarts,
toen de Engelsche zeemacht van Schotland
op volle sterkte verscheen om in de Noord
en Oostzee baas te worden. Engeland's strijd
makkers hebben het op het ontoereikende
van de blokkade gewezen en zoowel ver
langd, dat Denemarken zou worden bewogen
de Beit eri Sond open te stellen als zich bij
de geallieerden aan te sluiten, Engeland deed
den eersten stap, doordat het de vloot
vooruit zond. In de gevechten tusschen smal-
deelen bleek de Duitsche vaardigheid in het
schieten en trefzekerheid uit te blinken tegen
over het zwaarder kaliber der Engelsche
dreadnoughts. De Duitsche torpedobooten
grepen eerst en met succes de linieschepen
aan. Eskaders van torpedobootjagers deden
's nachts bij verassing torpedobootaanvallen.
Van het Fransche front is weer eenig suc
ces der Duitsche troepen te melden.
Vooreerst bestormden zij een heuvel bij
Zillebeke (Z.O. van Yperen) en bezetten de
Engelsche stelling aldaar, waarbij zij 350 op-
gewonde en 168 gewonde Engelschen ge*
vangen namen en ook een licht gewond ge
neraal (Merjer Williams), een kolonel en 13
andere officieren. De Canadeesche troepen
die daar stonden, hebben, volgens Engelsch
bericht, een deel van het verloren terrein
heroverd.
Ten Oosten van de Maas duren de hevige
gevechten voort. De Franschen deden ver-
geefsche aanvallen op het Caillettebosch. De
Duitschers veroverden het dorp Damloup (ten
O. van de Maasheuvels, Z. O. van dorp en
fort Vaux) en maakten, mede in de voor Hen
succesvolle gevechten daarna, 1000 gevange
nen.
De Italianen begonnen op hun front op en
kele punten krachtige tegenaanvallen, volgens
Weenen tot dusverre evenwel zonder noe
menswaard succes.
De Russen geven trommelvuur op het
Oostenrijksche front in Wolhynië, over een
breedte van 25 K.M, en deden de beschieting
van dat front ook overigens in hevigheid
toenemen.
De bedoeling is blijkbaar (althans ten deele):
afleiding te brengen onder de Italianen.
De zeeslag.
Men meldt uit Ijmuiden:
Zondagochtend kwam te Ijmuiden binnen
de stoomtreiler Henriette Jacoba 1J.M. 190,
schipper S. Groen. Op onze vraag of men
iets van den zeeslag wist, omdat we met
vrij groote zekerheid konden nagaan, dat de
treiler ter hoogte van de trefplaats tusschen
de Engelsche en Duitsche vloten had ge-
vischt, waren we niet weinig verwonderd te
hooren, dat men wel den strijd gehoord, doch
niet gezien had; dat men den strijd van
drie tot tien uur heeft kunnen volgen uit het
kanongebulder, in al.zijn schakeeringen, doch
geen enkel oorlogsschip had gezien. De trei
ler was visschende op 56.30° N.B. en ruim
7° O.L. en heeft zich Oostelijk bevonden van
de strijdende vloten. Tegen drie uur hoorde
men het eerste kanonschot in Westelijke rich
ting, waarop spoedig het gebulder in hevig
heid toenam om tegen halfzes zoo geweldig
te worden, dat hooren en zien verging en
men zich aan boord ternauwernood verstaan
baar kon maken. Men dacht er aan, van de
gevaarlijke plek te vluchten, doch wist niet
waarheen. Juist op dien tijd zag men 2 Zep
pelins met ontzettende snelheid over het schip
vliegen, die vermoedelijk de Duitsche vloot
inlichtingen brachten over de bewegingen
van de Engelsche strijdmachtenwant kort
daarna nam het geschut in hevigheid af, om
te ruim 7 uur opnieuw aan te vangen, nog
heviger dan het in den middag geweest was,
waaruit viel op te maken dat er nieuwe En
gelsche strijdmachten ter plaatse waren ver
schenen. Langzamerhand nam het kanonge
bulder af, om tegen tien uur, toen het don
ker werd, weg te sterven.
Bij het thuisstoomen werden Westelijk van
de vischplaats veel zwemvesten drijvende
gezien en passeerde men de kiel van een
groot oorlogsschip boven water.
De totale indruk van het gevecht, beves
tigd door de lezing der schippers die in de
nabijheid zijn geweest en den strijd en de
vlootbewegingen hebben gevolgd, is dat de
voorhoede van de Duitsche vloot het eerst
in gevecht kwam met de voorhoede van de
Engelsche vloot en de eerste onmiddelijk ge
steund werd door de in de nabijheid zijnde
groote Duitsche strijdmacht. De groote En
gelsche strijdmacht schijnt te ver van haar
voorhoede geweest te zijn om onmiddellijk
aan het gevecht deel te nemen.
Toen zij ter plaatse kwam is de Duitsche
vloot gewaarschuwd door Zeppelins en op
haar basis teruggetrokken. N. R. Ct.
De „Euber-Zeppelin".
Men schrijft uit Zurich d.d. 1 Juni:
v Dezer dagen heeft de bevolking aan d?
Bodensee (meer van Konstanz) gelegenheid
de reeds lang geheimzinnig aangekondigde
„LJeber-Zeppelin" in zijn bijna ongeloofelijke
manoeuvres te bewonderen. De nieuwe „Luft-
kreuzer" heeft een lengte van 240 meter (de
grootste lengte was tot dusverre 168 meter)
en een Inhoud van 54,000 kub. meter (tot
dusverre slechts 19 tot 20,000 kub. meter. Het
gevaarte draagt vier gondels (tot dusverre
slechts twee) en is evenals een marine-krui
ser bewapend met artillerie, machine-gewe
ren, torpedo's en pantsers. Het kan eenige
tonnen springstoffen meevoeren, en heeft een
bemanning van 30 tot 40 personen. Naar den
vorm gelijkt het nieuwe vaartuig volkomen
op een visch, en is niettegenstaande zijn
reuzen-afmeting slank en sierlijk van bouw.
De stüur-inrichting is een geheel ander dan
bij de vroegere modellenzij vertoont van
achteren gezien een volmaakt kruis.
De vier gondels zijn niet alle even groot
voor aan de spits is de langste gondel be
vestigd, dan hangen in het midden van den
romp twee kleinere gondels naast elkander,
en de vierde, iets kleiner dan de eerste, hangt
achteraan en reikt bijna tot het stuur. Een
loopgang, in den romp gebouwd, verbindt
onderling de vier gondels, waarin men met
een trap afaalt. In de flanken van den rpmp,
die 24 afzonderlijke gas-cellen draagt, ziet
men voor en achter een donkere vlek, als
een groot kwadraat; men zegt, dat het af
sluitbare nissen, zijn, waarin kleine artillerie
stukken staan opgesteld. Bovenop den romp
is weer, evenals bij de oudere modellen, een
platform gebouwd, waarop een stuk licht
geschut en eenige machine-geweren staan.
De motoren, die 3 tot 4000 paardenkrach
ten ontwikkelen, verleenen het schip een snel
heid van 90 K.M. per uur. Het stuurvermo-
gen komt de volmaaktheid nabij. Zoo draait
het schip in minder dan één halve minuut
om zijn eigen as. Doch wat veel sterker is,
onder een hoek van 45' (een richting, die
vooral bij den aanval op zee-schepen zeer
gunstig is) beweegt zich het schip met volle
snelheid voorwaarts, vele kilometers lang,
en zonder ook maar een streek de horizon
tale lijn te verlaten. Vooral deze nieuwste
vinding is van groot belang, daar door den
schuinschen staiid de ballon als tref-objeCt
voor den aanvaller aanmerkelijk verkleind
wordt. Deze „Ueber-Zeppelins" zullen dan
ook hoofdzakelijk bestemd zijn voor den
strijd met de vijandelijke vloten.
Aldus meldt de correspondent van den
Bund.
Van andere zijde wordt gemeld, dat de
torpedo's, die deze Ueber-Zeppelin voert, en
waarvan ook in bovenstaande beschrijving
sprake is, lucht-torpedo's zijn van het systeem
Junge. De Zweedsche majoor Junge vond in
1900 een lucht-torpedo uit, die een draag
wijdte had van 15 K.M. en 200 K.G. spring
stof kon bevatten. De uitvinding werd eerst
aan het Zweedsche departement van oorlog
aangeboden, dat echter geen belangstelling
in deze uitvinding had. Junge trad daarna in
onderhandeling met de Duitsche regeering,
die ontniddelijk de nieuwe torpedo aankocht.
N. R. Ct.
SOMMELSDIJK. Tot lid van de gezond
heidscommissie, zetelende te Middelharnis,
is herbenoemd de heer W. Sneijders de Vo
gel te Dirksland.
Maandagavond viel van den melkboer
B. P. K alhier een bus met melk inhoudende
30 Liter, van de kar. Geheel ledig werd
de bus opgenomen hetgeen hem eenige schade
berokkende. x
De collecte voor den gewapenden dienst
zal alhier aan de huizen der ingezetenen
gehouden worden op Maandag 19 Juni a.s.
De herijk van maten en gewichten zal
alhier gehouden worden in een der lokalen
van de Bewaarschool op 6, 7 en 8 Juni.
Een blijde verrassing. Door een inge
zetene dezer gemeente, die onbekend wenscht
te blijven, werd aan de Christelijke School
alhier honderd gulden cadeau gegeven ten
einde het Bestuur in de gelegenheid te stellen
ook de onderwijzers op die school een duurte-
toeslag te kunnen geven.
MIDDELHARNIS. J. G. van Strien kwam
Zaterdagmiddag tot de onaangename ontdek
king dat zijn varken dood in het hok lag,
wat voor hem eene schadepost is.
Voor de Landstorm jaarklasse 1910 zijn
alhier 18 personen ingeschreven waarvan er
zich één (M. Onder de Linde) in N. Amerika
bevind.
Terwijl de vrouw van J. v. d. Tak achter
haar woning eenig werk verrichtte had zij 't
ongeluk in de zich aldaar bevindende sloot
te tuimelen. De buren Hepen toe en hadden
haar spoedig op den kant.
De St. Crt. no. 131 bevat de wijziging
in de Statuten van de Centrale Proeftuin
voor Goeree en. Overflakkee te Middelharnis.
Aan den heer J. Geldhof is toegekend
Diploma voor Zilveren Medaille van de Ned.
Bond van kanarie- en vogelvrienden. Voor
een inzending opgezette vogels op de bonds-
tentoonstelling te Nijmegen.
STAD AAN 'T HARINGVLIET. In tegen
stelling met de eerst verkregen inlichtingen,
deelde men nu mede, dat niet voor f 0.60
doch voor f 0.50 de grint per Ms. werd gelost.
De Burgemeester maakt bekend, dat het
kohier der Pers. Belasting no. 2 aan den
ontvanger ter invordering is ter hand ge
steld, zoodat ieder belastingplichtige zijn
aanslag, bij de wet bepaald kan voldoen.
Van de dienstplichtigen der militielich
ting 1917 dezer gemeente werden door den
keuringsraad 4 geschikt en 2 ongeschikt ver
klaard.
Inschrijvingsbiljetten voor de levering
der grint, welke door de Landbouwvereeni-
ging zal worden aanbesteed, moeten bij den
Secretaris-Penningmeester voor 15 Juni e.k.
zijn ingeleverd.
Donderdag geraakte de kleine van A.
A. te water. Zeker zou den drenkeling zijn
omgekomen, indien niet de Heer M. in de
sloot sprong en het knaapje op het droge
bracht.
DEN BOMMEL Volgende week zal de se
cretarie en het bureau van den burgelijken
stand gehouden worden tot nadere order in
de polderskamer aan de kaai.
De zeemilitieplichtige A. van der Linde
is met onbepaald klein verlof naar huis ge
zonden en de landstormplichtige J. Kornet is
voor den dienst afgekeurd.
Aan A. L. Jacobs is als geestelijke een
jaar vrijstelling voorden militiedienst verleend.
Voor de landstorm 1910 zijn 13 personen
ingeschreven.
NIEUWE TONGE. Donderdag 8 Juni des
avonds te 6 ure zullen Kerkvoogden nog
eenige zitplaatsen beneden en op de galerij
verkoopen en verhuren.
Maandagmiddag is uit Zuidelijke rich
ting een ballon over de Krammer gekomen,
hij was steeds dalende zoodat hij rakelings
over de boomen van de Zuiderlandsche dijk
heen ging of er een of twee personen inzaten
was niet goed te zien, in de verte werd
nog gezien, daf hij op het land neerstreek.
DIRKSLAND. Op de paardenmarkt alhier
waren 48 groote paarden 5 hitten en 3 veulens
aangevoerd. Andere jaren was dit getal dub
bel zooveel. De handel was ditmaal vlug
terwijl de prijzen hoogwaren. De aanwezige
paarden werden allen verkocht.
Bij de gehouden verloting won J.Hameete
alhier de Hoofdprijs zijnde een 3-jarig vos-
merrie met afstammings papieren.
De varkenskoopman A. B. had het ongeluk
met het vervoer van die beesten een gedeelte
van zijn vinger aan de kar af te klemmen.
Geneeskundige hulp was hiervoor noodzake
lijk.
HERKINGEN. De herijk van maten en ge
wichten is bij publikatie voor deze gemeente
bepaald op 29 Juni a.s. van 8 tot 10.30 uur
des voorm. op het gemeentehuis.
Het Bestuur van den polder Oud-Her-
kingen zal Zaterdag a.s. 10 Juni des voorm.
10 uur op het gemeentehuis alhier publiek
verkoopen, het grasgewas staande aan den
Zeedijk van genoemden polder.
Bij de Vrijdag 1.1. plaats gehadhebbende
militiekeuring zijn goedgekeurd de Heeren
F. Logmans, M. Eelderink en A. Markus.
Afgekeurd zijn de Heeren M. Melissant, L.
L. van Putten, W. de Geus en P. Venema
(voorw.)
STELLENDAM. Vorige week werd op het
gors onder deze gemeente een vaars dood-
gevonden van J. M. te Ouddorp.
Door den gemeenteveldwachter alhier
werd j.l. Dinsdag proc. verbaal opgemaakt
tegen K. v. L. alhier wegens visscherij-over-
treding en wegens verzet tegen de politie.
GOEDEREEDE. Bij de gehouden keuring,
Zaterdag 3 Juni, voor de lichting der nat.
mill. 1917 zijn er van de 14, 5 afgekeurd.
Voor de landstorm, jaarklasse 1910zijn in
geschreven: A. C. den Eerzamen W. v. Hui
zen, A. Redert, J. Roos en W. Trooit.
Toen de vorige week de Noordzeevis-
scher J. T. met zijn knechts gezamelijk in
het vooronder zat, hoorden zij geritsel langs
het vaartuig. Oogenblikkelijk klommen zij
naar boven en zagen een strooimijn langs het
roer verdwijnen. Men behoeft niet te vragen,
al was het gevaar voorbij, wat zij wel hebben
gevoeld.;
OUDDORP. Voor den landstorm, jaarklasse
1910, zijn alhier 15 personen ingeschreven.
Komt in het blad van 3 Juni voor, als
zou de 73-jarige weduwe van C. de K. haar
been hebben gebroken met de geit te halen,
thans is gebleken dat de naam is weduwe
van C. Hameeteman.
Van de dienstplichtigen der militielichting
1917 dezer gemeente zijn door den keurings
raad 18 geschikt en 15 ongeschikt verklaard.
Met het halen van mosselzaad op de
Zuiderzee is reeds een aanvang gemaakt.
Reeds is een schip met mosselzaad alhier
aangekomen, om op de banken te worden
gezaaid.
HELLEVOETSLUIS. De komiezcn te water
2e klasse G. Kraaijenbrink en C. Vermaas,
beiden aan boord van het recherce vaartuig,
alhier, zijn geplaatst aan boord van den am
bulante recherche te Bath. De verplaatsing is
ingegaan 26 Mei 1916.
NIEUW-HELVOET. Ds. G. Verrij, die dezer
dagen met zijne echtgenoote, hun 12Y2-jarige
echtvereeniging mochten herdenken, ontvin
gen van de leden der Geref. Kerken van Hejle-
voetsluis en Nieuw-Helvoet, uit achting en
waardeering een couvert met inhoud aange
boden namens allen door dhr. Quak.
Met zekerheid is nu bekend dat dhr.
G. v. Andel, bedankt heeft voor de candida-
tuur voor lid der Prov. Staten in het district
Brielle. Namens de Antirevolutionairen is
thans candidaat gesteld dhr. W. v. d. Linde
te Rockanje, die de candidatuur heeft aange
nomen. In begin dezer week wordt reeds een
verkiezingsnummer verspreid ter aanbeveling
van onzen candidaat onder den titel„Houd
Rechts." Het ligt in de bedoeling nog 2 num
mers te doen verschijnen. Elk antirevolutio
nair doe zijn plicht, denk er om, het is ook
een geestelijke strijd.
Op Woensdag 7 Juni 1916 afslag, des
avonds 8 uur in het Logement Holleman te
Nieuwe Tonge van: Een Schuur met Wa
genhuis, erf en tuin aan den Noordlandschen
dijk te Nieuwe Tonge, kad. Sectie A num
mers: 1668 en 1792, samen groot 5 aren 98
centiaren; in drie perceelen en combinatiën.
Ten verzoeke van den Heer B. Holster e. a.
aldaar. Notaris VAN BUUREN.
Op Woensdag.7 Juni 1916 des avonds 6'/->
uur in het logement Holleman te Nieuwe
Tonge: Lucerne klavers in den .pqlder Klin-
kerland onder den Duivenwaartschen dijk
langs den Braambosch te Nieuwe Tonge ten
verzoeke van mej. wed. M. C. Breesnee aldaar
en roode klavers in den polder Battenoord
aan den Buurtschen weg naast het land van
mej. wed. M. C. Breesnee aldaar ten verzoeke
van den heer T. H. Holleman te Nieuwe Tonge
in diverse perceelen. Notaris VAN BUUREN.
Op Donderdag 8 Juni 1916 des namiddags
3 uur ter herberge van den Heer Jb. van der
Sluijs (voorheen Wed. D. Roodzant) te Mid
delharnis van ROODE- en LUCERNE KLA
VERS in den Van Pallandtspolder te Mid
delharnis, in diverse perceelen.
Notaris VAN BUUREN.
Donderdag 8 Juni 1916 des avonds 6 uur,
in het Hotel Hobbel te Ooltgensplaat, ver-
kooping van ROODE KLAVERS om éénmaal
te maaien, ten verzoeke van dhr. M. Bree-
man Mz. en Anie van Rossum te Ooltgens
plaat en ROODE KLAVERS om tweemaal te
maaien, ten verzoeke van dhr. W. Buth al
daar, alles gelegen in het Oudeland te Oolt
gensplaat. Notarissen Mr. VAN WEEL en
VAN ISPELEN.
Vrijdag 9 Juni, 's avonds 6 uur (nieuwe tijd)
te Ouddorp ip het Logement van Akershoek
van verschillende perceelen KLAVER- en
GRASGEWAS te velde onder Ouddorp en
Goedereede. Notaris VAN DEN BERG.
Op Dinsdag 13 Jani 1916 des namiddags
half zes in het Hotel Meijer te Middelharnis
van ROODE- en LUCERNE KLAVERS in
den polder het Oudeland te Middelharnis en
in den polder de Nieuwe Stad te Stad a. 't
Haringvliet tèn verzoeke van.: 1. den Heer
C. van Oostende te Middelharnis: 2. Mej.
de Wed. H. van den Tol te Middelharnis en
3. Mej. de Wed. W. Braber te Stad aan 't
Haringvliet. Notaris VAN BUUREN. 1
Woensdag 14 Juni 1916 des av. 5 uur, in het
hotel Hobbel te Ooltgensplaat, verkooping en
verhuring van GRASGEWAS en NAÉTTING
alsvan de kaden van den polder het Riet
veld, van den dijk van den Weipolder en
van de kaden en voorliggend gors van het
Weipoldersche gors en van eene weide aan
den Rietveldscheweg, alles onder Ooltgens
plaat, in diverse koopen bij biljetten ver
meld. Notarissen Mr. VAN WEEL en VAN
ISPELEN.
Op Woensdag 14 Juni 1916, 's avonds 6'/i
uur te Dirksland, tér herberge van H. v. d.
Doel van verscheidene perc. Roode en Lu
cerne klavers, breeder bij biljet omschreven.
Notaris VAN DER SLUIJS.
Op Donderdag 15 Juni 1916 nam. 2 ure
te Stad aan 't Haringvliet in het Logement
van den Heer G. Smits van ROODE- en
LUCERNE KLAVER en HOOIGRAS, te velde
in den Brienenpolder te Stad aan Haring
vliet. Deurwaarder GROENENDIJK. 10390
Donderdag 15 Juni 1916 des avonds 6l/t
uur in het logement van A. T. Waareen Zn.
te Oude Tonge, verkoop van GRASGEWAS
om eenmaal te maaien in den polder Oude*
land te Oude Tonge voor dhr. G. Krouwer
aldaar. Notaris VAN ISPELEN.
Vrijdag 16 Juni des voormiddags 9 uur (n.t.)
te Stellendam in het Logement van Troost,
van verschillende perceelen KLAVER- en
GRASGEWAS te velde in den Adriana-
Eendrachts- en Halspolder onder Stellendam
en in den Grooten Zuiderpolder onder Goe
dereede. Notaris VAN DEN BERG.
Op Donderdag 22 Juni 1916 des avonds 7
uur in het Hotel Spee te Sommelsdijk, Inzet;
en
Op Donderdag 29 Juni 1916 des avonds 7
uur in het Hotel Spee te Sommelsdijk, afslag
vanTWËE HUIZEN met SCHUUR en ERF
op het einde van het Marktveld te Sommels
dijk, kad. Sectie B nummers 1626 en 1693
samen groot 5 Aren 43 centiaren. Ten ver
zoeke van de erven van den heer Matth. de
Graaff aldaar. Notaris VAN BUUREN.
Op nader te bepalen datums in de tweede
helft van Juni 1916 veiling, en in de eerste
helft van Juli d. a. v. afslag, te Oude Tonge
in het Café Waare van:
Eene Hofstede bestaande uit huis, schuur,
wagenhuis, tuin, boomgaard, en diverse per
ceelen bouw en weiland en water te Den
Bommel, in de polders de Tille en den
Nieuwen Blokschen Polder, tezamen groot
53 H.A. 54 A. 30 centiaren (107 Gem. 39 R.
Putsche Maat)tot biootschoof 1916 verhuurd
aan de kinderen Segers aldaarin perceelen
en in combinatiën.
Notaris L. P. v. d. BLINK te Brielle en
Notaris VAN DER SLUIJS.
STELLENDAM. Door de garnalenvisschef»
zijn in de af geloopen week van 700 tot 1000
K.G. garnalen per vaartuig gevangen. Vanaf
1 dezer is de prijs op 12'/j cent per K.G.
door de pellerijen vastgesteld.
Aangaande de garnalenvisscherii kan