Woensdag 31 Mei 1916.
31Htc Jaargang N*. 2185,
voor lie SSnidhoUandsclie en Keenwichr Eilanden.
IS M, Donflerfla£, ra 8 tot 5.
II©
Antirevolutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
J. Bouman
C. Warnaer
J, Bouman
C. Warnaer,
J. Bouman
C. Warnaer (aftr.)
J. Bouman
C. Warnaer.
J. Bouman
C. Warnaer (aftr.)
W. BOEKHOVEN,
Zóó zien we 't.
Wie zijn verhuisd?
Maak front tegen Links.
Motie uit Ouddorp.
BINNENLAND.
BUITENLAND.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 ümt bij vooruitbetaling.
Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nnmmers 5 Cent.
SOMMF.T iSDÏJK.
Advertentiën 10 G©at per regel ea s/s maai. Reclames SO par regel.
Boekaankondiging 5 Cant par regal en 4/g raad.
Bietóafflfr«ge» en Dienstaanbiedingen 50 Cent par plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte di© zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Alle stukken voor de Kted&ctie feestesiid, Advertentie® es» verdere Administratie franco toe te seende® smm dee Uitgever.
Aan onze lezers
BUITEN FLAKKEE
g-even we heden de kwi-
tantiën per post af van het
loopende halfjaar 1 Maart
tot Sept. 1916.
We hebben dit reeds
meermalen
BEKEND GEMAAKT
en we twijfelen dan ook
Wt/fniet of deze zullen bij
vyfi&anbieding met betaling
worden gehonoreerd.
De Administratie.
't Zijn de belijders van Christus, Zone
Teïef©©» laiairefflaeiH». Mo.
Op Neêrlacdg erve ia een wonder ge
schied. De jongeren onder ons weten 't uit
de historie, de ouderen door ervaring. Ne
derland was in de jaren van 1850- 1889
donker Nederland. Het liberalisme leefde
in lijn dagen van roem en glorie. Het
Openbaar Onderwijs bloeide en was de vrucht
bare akker voor principieel veriet tegen de
beginselen, die Christus zelf aan de ouders
stelde in 't werk der opvoeding. Dat Open-
>ar Onderwijs ging gedrukt onder den
eisch eener Wet, die de Bijbel van de school
weerde en in een onmogelijke neutraliteit
haar be3te krachten verspilde. Dat Open
baar Onderwijs werd, of men 't wilde of
niet, de kweekplaats van godsdienstige
onverschilligheid en te erger, toen 't soci
alisme de harteu van vele onderwijzers ging
bekoren en de Kerk door 't openbaar per
soneel werd geschuwd, ja publiekelijk als
reactionair en conservatief, als struikelblok
en dwarsboom werd beschouwd op den
weg naar den socialistischen staat, dien
men xich in lijn nachtvisioenen droomde.
Dat Openbaar Onderwijs, kweekplaats en
plantsoen eener liberalistische levensbe
schouwing, scheen koning te zijn; het
Christelijk Onderwijs slechts gedulde onder
daan, die van de kruimkens des grooten
Souvereins genadiglijk iets mocht erlangen
Hoe is alles veranderd 1
Het onrecht is in recht verkeerd. Door
de krachtige eendracht van Hervormden,
Gereformeerden, Roomschen, en allen die
de onrechtvaardigheid des Wetgevers moes
ten en wilden bestrijden, is e6n ommekeer
in de schooltoestanden gekomen,
En sommigen onxer oude tegenstanders,
vatbaar geworden voor overreding door de
macht der feiten en 't inzicht, dat er bur
gerrechten werden gekrenkt, hebben den
moed gekregen om met hun oude en ver
ouderde onderwijsstellingen te breken en
de Rechteriijde te steunen in haar strijd
om volkomen rechtsoefening.
Helaas 1 't Zijn er maar sommigen. Het
liberalisme in xijn geheel kan en wil de
neutrale school niet loslaten, omdat 't een
goed instrument is om 't volksgeweten
Ie lokken.
Maar tochAl worstelend gaat Roomsch
en Onroomsch voort om tegen 't onresht
op te treden en met succes. Het Christelijk
Onderwijs baant sich een weg! En zoo
somber 't was in de '80-er jaren, xoo hel
der is nu de toekomst.
Er is een wonder gebeurd. Wat eertijds
heerschte, is gedaald. Wat eertijds in de
diepte en in kommer xat 't is opgestaan.
Tegen verdachtmaking, feilen aanval,
afbraakwellust onxer tegenstanders, is het
Recht als een held tor victorie, voortge
schreden en staat 't Christelijk Onderwijs
als een trofee na ontxaglijksn strijd, te
midden der geharnaste soldaten.
Dat heeft 't Rechtsche beginsel gewrocht.
Dat, nl. de vrijheid van opvoeding en on
derwijs. Dit is democratie van 't echte
stempel, 't Is de Christelijke democratie,
levend en worstelend voor 't Nationale
leven. Want de opvoeding is geen partij-
xaak, maar een nationale zaak; en de
Rechterzijde heeft die Nationale waardij
van een vrij, Christelijk, godsdienstig on
derwijs, door en door begrepen.
En voort moet het. Het laatste gedoopte
kind moet weggehaald van onder een ver
derfelijke neutraliteit. Den vollen Christus
ook op de school aan 't onwedergeboren
hart bekend gemaakt, En finantieel onder
dexelfde conditiën als de neutrale school,
Zóó xien we 't.
Zóó zien 't ook onze Candidaten
In het portaal der twintigste eeuw drin
gen twee machten op elkander in. Die Eeuw
moet veroverd voor 't Christendom öf voor
't Socialisme, 't Christendom maakt de pre
tensie, biedt xich aan, aan de volkeren der
wereld, als een macht, geboren en ontwik
keld uit dea Christus, zone Gods. Hij, en
sijn Apostelen na Hem, traden op met den
eisch, niet om de Wet te ontbinden, maar
te vervullen, niet om af te breken, wat
bestond, maar 't te vernieuwen en met een
anderen Geest te doen leven en tieren. Ja-
xus is opgetreden als Christus, als profeet,
priester en koning, en een ander ambt heeft
Hij niet bekleed. Hij was geen huisvader,
geen geleerde, geen kunstenaar, geen staats
man, geen partijleider. Hij eerbiedigde alle
ordinaatiëa en werken zijss Vaders en kwam
alleen om de werken des duivels te ver
breken. Zijn koninkrijk had in dese wereld
xijn oorsprong niet. En daarom erkent Hij
alle Overheid, den Hoogepriester, 't Sanhe
drin, Herodus en Pilatus; betaalt Hij be
lasting onder vreemd geweld, en plaatst
xich bij 't kruis naar de heerschende wet.
Zijn macht is een geestelijke macht; en
Hij predikt beginselen, die niet langs den
weg der Revolutie, maar door 't Evangelie
moeten in- en doorwerken tot vernieuwing
van hoofd en hart, gexin en volk, Kerk
en Staat, maatschappij en wetenschap.
In 't portaal der 20ste eeuw dringen
twee machten op elkander in. Die eeuw
moet veroverd door en voor 't Christendom
In deze eeuw moet de Christus als Koniug
op alle terrein des levens gsöard, of een
andere macht xal die eeuw behearschen.
't Is die van 't Socialisme; der zelfkeuse,
wie men al of niet dienen xalder volsla
gen vrijheid om eigen handel en wandel,
wil en woord te richten naar eigen zon
dige inlichten en 't Woord Gods als een
onverschillige zaak met onverschilligheid,
dan wel met verachtelijk gebaar voorbij te
gaan.
Zoo staan op 15 Juli, ook op Flakkee,
in Zuid-Holland, in geheel Nederland twee
machten tegenover elkaar.
Gods, als profeet, priester en koning die
met de geestelijke middelen des Evangelies,
de ordinanc.en des Oppersten Wetgevers
willen doen triomfeeren voor ons Volkele
ven; die Kerk en School, Bijbel en Predi
king beschouwen als de wegen, waarlangs
ons volk weer tot geestelijke verheffing
komen kan.
Daar treden tegen hen op, die dat Chris -
tendom verachten; die den Christus alleen
erkennen in een morgengodsdienstoefening
bij niet al tekoude of warme temperatuur
alleen erkennen op Oudejaarsavond om
wijding te geven aan de uitvaart van een
gelukkig of smartvol jaar. Daar treden te
gen hen op, die Vrijzinnigheid, die met
nog wat vroom gebazel beweren God te
dienen in de binnenkamer maar nochtans de
grootste »fijnershaters« zijn. Daar treden
tegen hen op, die de kerk ternauwernood
van buiten gexien hebbendo mannen van
de Moderne Wetenschap, 't moderne geloof,
van rationalistische levensbeschouwing.
En op Donderdag 15 Juli zal op Flakkee
die strijd worden beslist voor vele jaren.
Ernstig is die strijd 1 't Gaat om de fun
damenten van ons volksleven. Wie ze ves
tigen wii op 't Christendom hij is de man
van Rechts. Wie se leggen wil naar eigen
welbehagen: hij is da man vaa L'aks.
Rechts leidt 't pad naar de Openbaring
Links buigt om naar de oppermacht der
Rede, en verzwakking der kerk,
Eu 't is ons een vreugde te mogen ver
klaren, dat OBse candidaten, de groote
waarde de3 verstands erkennend nochtans
alleen in de Openbaring den waren toets
steen vinden, en in Christus, Hoofd der
kerk.
Kiest dan partij. Geen hinken op twee
gedachten.
Kiest de heoren
Denken onze kiesv. er wel om, om op de
kiezerslijst na te gaan, wie er buiten 't
Eiland xijn verhuisd
Brieven te sturen naar Amerika, is wat
al te vermaar dat onze plaatselijke
Secretarissen schrijven moeten naar onte
kiezers, al zaten ze boven in Groningen
of onder ia Zeeuwsch-Vlaanderen, dat staat
als een paal boven water. De adressen xijn
wel te krijgen bij de familieleden.
Laten we toch nu al uitkijken, of we
onze kiezerslijst volkomen in onze macht
hebben. Want 't zal er op één stemmetje
aankomen.
Wie denkt dat 't er met een sjok sjok I
komen zal zal de Vrijzinnigheid met den
buit zien strijken. En dat moet belet. De
Eerste Kamer is rechts, en dat moet se
nog lange jaren blijven. We zijn van de
socialistische politiek niets gediend. En van
de Vrijzinnigheid die net als in 1913, ten
tweeden male op de knieën moet voor de
S, D. A. P., evenmin.
Laten de kiezers op Flakkee nu eens
goed de oogen opendoen, dan zullen ze bij
de herstemmingen eens wat zien.
Dan gaat de Vrijzinnigheid met pak en
zak naar de rooijen over. Dan loopt ze
nog harder dan de S. D. A. P. om de
roode setels te steunen of de Socialisti
sche voorwaarden in te willigen. Let eens
op den gang van zaken, hoe 't met vrou
wenkiesrecht zal gaan bij de herstemmingen.
Daarover krijgen de Vrijzinnigen briefjes
thuis door de S. D. A. P. gestuurd. En
daarom: laten wij zorgen, dat we onze
kieierslijst in onze macht hebben.
Dat beeft de Prov. Bond van R. Kath.
Kiesv. in Zuid-Holland ook begrepen. Dr.
Nolens merkte heel leuk op, dat 't voor dit
Kabinet maar 't allerbeste was, dat de
Rechtsche Eerste Kamer bleef, want dat de
Linkerzijde met haar verzekeringswetten in
een zeer netelige positie verkeerde, en dus
die Eerste Kamer haar den grootsten dienst
kon bewijzen, door die linksche wets
ontwerpen maar voor altijd op te bergen
dan was Links er met eere af.
En daarna gaf de Bond't volgende advies:
De Provinciale Bond van R.-K. Kies-
vereenigingen in Zuid-Holland, in jaar-
lijksche vergadering bijeen;
overwegende, dat, hot voornaamste be
lang bij de aanstaande Statenverking is,
het behoud van de rcchtsche meerderheid
in de Eerste Kamer, dat daarnaast ook
het Provinciaal belang eischt behoud van
een rechtsche meerderheid in de Provin
ciale Staten;
adviseert den aangesloten kiesvereni
gingen het daarheen te leiden dat tus-
schen de partijen der rechterzijde over
eenstemming worde verkregen in dien sin
dat in alle stem districten bij eerste stem
ming gemeenschappelijke candidaten wor
den gesteld.
Om gemeenschappelijke candidaten is 't
te doen. Op Flakkee zijn de Candidaten der
A. R. partij: de heeren
en
De R.-Kath. stellen geen candidaat, maar
we meenen, dat ze omtrent de antirev. can
didaten de beste bedoelingen hebben.
Is dit zoo, waaraan weinigen twijfelen,
dan gaat de Coalitie op Flakkee ten strijde
met eensgezindheid, en met kracht, voor
de gemeenschappelijke candidaten:
Door de Herv. Kiesv.: Vreest God,eert
den Koning» is op de vergadering van 27
Mei bij acclamatie aangenomen de volgende
door het Bestuur voorgestelde motie.
De Herv. Kiesv. Vreest God, eert den
Koning» te Ouddorp den 27en Mei in ver*
gadering bijeengekomen
gehoord hebbende de groote beteeke-
nis van de a.s. Statenverkiezingen,
kennisgenomen hebbende van de can
didaten door de Centrale Antirev. Kies-
vereeniging gesteld en van het verzoek
door genoemde Centrale om deze te steu
nen.
lettende op art. 1 van het Reglement,
besluit KRACHTIG TE ARBEIDEN tot
verkiezing van de H. H.
Burg. van Sommelsdijk en Nieuwe Tonge.
en
en verwacht van alle leden op grond van de
beginselen der vereeniging DE INSPAN
NING VAN ALLE KRACHTEN tot het
here ken van het beoogde doel.
„Krachtig te arbeiden." „De inspanning
van alle krachten."
Deie woorden getuigen, dat 't Bestuur
en de ledeu den noogen ernst van dea
strijd inzien En alle Rechtsche mannen
van Ouddorp zullen 't daarmee volkomen
eens zijn. De Vrijzinnigheid in den Socia
listischen greep leeft zichzelf niet meer,
maar is overgeleverd aan een partijdie
week in week uit 't Christendom bespot,
de kerk veracht, den Christen en Evangelie
dienaar scheldt, en met de ambten in
Christus' kerk den draak steekt. Konden
ze, ze gouden den Christus andermaal krui
sigen. En moet zoo'n partij de leiding in
's Lands zaken? Arm Vaderland 1
De Medea.
Het voor de vruchtenvaart gebouwde Ne-
derlandsche stoomschip Medea, toebehoorende
aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot
Maatschappij te Amsterdam, werd terwijl het
25 Maart 1915 nabij Beachy Head met een
lading, uitsluitend uit circa 16,000 kisten si
naasappelen en eenige colli mandarijnen be
staande, van Burriana nabij Valencia in Spanje
naar Londen onderweg was, door den Duit-
schen onderzeeër U. 28 gestopt.
Na onderzoek der met een boot van de
Medea aan boord van den onderzeeër gebrachte
scheepspapieren, werd aan de bemanning
eenige minuten tijd gegeven, het schip in de
booten te verlaten. Daarop werd door eenige
schoten de Medea tot zinken gebracht.
Het prijsgerecht te Hamburg wees in de
zitting van 13 Augustus 1915 de vordering
der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot
Maatschappij tot vergoeding der schade toe.
Overwogen werd daarbij, dat geacht werd
bewezen te zijn, dat de lading door kleine
vruchtenfirma's in Spanje naar fruitmakelaars
in Londen in consignatie gezonden was om
aldaar in veiling verkocht te worden en van
een vijandelijke bestemming der lading niet
gesproken kon worden. De lading werd dus
niet voor beslag vatbaar geacht en op dien
grond behoefde ook het schip niet in beslag
genomen, resp. tot zinken gebracht te worden.
Het Duitsche rijk ging reeds dezelfde maand
in hooger beroep bij het Oberprisengericht
te Berlijn. Voortdurend is de behandeling
dézer zaak echter vertraagd, hoewel later
aanhangig gemaakte zaken reeds lang berecht
waren. Eindelijk is nu het vonnis in hooger
beroep (in deze hoogste instantie) gevallen
en de eisch tot schadevergoeding van eige
naren van het schip en lading afgewezen.
Overwogen werd nu, dat het er niets toe
deed, welke de bestemming der lading was
op het oogenblik der prijsmaking, resp. ver
nietiging, daar van de lading Medea wellicht
later sinaasappelen in cantines of lazaretten
terecht hadden kunnen komen, en derhalve
ten dienste der vijandelijke troepen hadden
kunnen strekken. N. R. Ct.
De Maashaven.
Aan de Telegr. wordt uit Londen gemeld,
dat de gebroeders van Uden te Rotterdam
eigenaars van het stoomschip Maashaven,
dat op 26 April bij het Galloper vuurschip'
op een mijn gestooten is en daarna bij Gra-
vesent aan den grond is gezet, blijkens een
uitspraak van de Scottisc'n Court of Sessions
van 19 Januari ten gevolge van hun handel
met Duitschland, als vijanden van Engeland
worden beschouwd. Vandaar dat het schip
in Engeland niet mag worden gerepareerd
dan onder voorwaarde, dat het aan een En-
gelsche firma in huur wordt afgestaan.
DE TOESTAND.
Nog steeds dringen de O.-H. troepen ver
der Italië binnen. Ze breiden hun successen
met den dag uit en vermeerderen hun buit
gestadig.
Zoo zijn ze nu ook aangevallen ten W.
van de Etsch en ten N. van de Sugana. In
't kort is de toestand nu zoo: