Woensdag 31 Mei 1916. 31Htc Jaargang N*. 2185, voor lie SSnidhoUandsclie en Keenwichr Eilanden. IS M, Donflerfla£, ra 8 tot 5. II© Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES J. Bouman C. Warnaer J, Bouman C. Warnaer, J. Bouman C. Warnaer (aftr.) J. Bouman C. Warnaer. J. Bouman C. Warnaer (aftr.) W. BOEKHOVEN, Zóó zien we 't. Wie zijn verhuisd? Maak front tegen Links. Motie uit Ouddorp. BINNENLAND. BUITENLAND. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 ümt bij vooruitbetaling. Buitenland bij vooruitbetaling 4,50 per jaar. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. SOMMF.T iSDÏJK. Advertentiën 10 G©at per regel ea s/s maai. Reclames SO par regel. Boekaankondiging 5 Cant par regal en 4/g raad. Bietóafflfr«ge» en Dienstaanbiedingen 50 Cent par plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte di© zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor de Kted&ctie feestesiid, Advertentie® es» verdere Administratie franco toe te seende® smm dee Uitgever. Aan onze lezers BUITEN FLAKKEE g-even we heden de kwi- tantiën per post af van het loopende halfjaar 1 Maart tot Sept. 1916. We hebben dit reeds meermalen BEKEND GEMAAKT en we twijfelen dan ook Wt/fniet of deze zullen bij vyfi&anbieding met betaling worden gehonoreerd. De Administratie. 't Zijn de belijders van Christus, Zone Teïef©©» laiairefflaeiH». Mo. Op Neêrlacdg erve ia een wonder ge schied. De jongeren onder ons weten 't uit de historie, de ouderen door ervaring. Ne derland was in de jaren van 1850- 1889 donker Nederland. Het liberalisme leefde in lijn dagen van roem en glorie. Het Openbaar Onderwijs bloeide en was de vrucht bare akker voor principieel veriet tegen de beginselen, die Christus zelf aan de ouders stelde in 't werk der opvoeding. Dat Open- >ar Onderwijs ging gedrukt onder den eisch eener Wet, die de Bijbel van de school weerde en in een onmogelijke neutraliteit haar be3te krachten verspilde. Dat Open baar Onderwijs werd, of men 't wilde of niet, de kweekplaats van godsdienstige onverschilligheid en te erger, toen 't soci alisme de harteu van vele onderwijzers ging bekoren en de Kerk door 't openbaar per soneel werd geschuwd, ja publiekelijk als reactionair en conservatief, als struikelblok en dwarsboom werd beschouwd op den weg naar den socialistischen staat, dien men xich in lijn nachtvisioenen droomde. Dat Openbaar Onderwijs, kweekplaats en plantsoen eener liberalistische levensbe schouwing, scheen koning te zijn; het Christelijk Onderwijs slechts gedulde onder daan, die van de kruimkens des grooten Souvereins genadiglijk iets mocht erlangen Hoe is alles veranderd 1 Het onrecht is in recht verkeerd. Door de krachtige eendracht van Hervormden, Gereformeerden, Roomschen, en allen die de onrechtvaardigheid des Wetgevers moes ten en wilden bestrijden, is e6n ommekeer in de schooltoestanden gekomen, En sommigen onxer oude tegenstanders, vatbaar geworden voor overreding door de macht der feiten en 't inzicht, dat er bur gerrechten werden gekrenkt, hebben den moed gekregen om met hun oude en ver ouderde onderwijsstellingen te breken en de Rechteriijde te steunen in haar strijd om volkomen rechtsoefening. Helaas 1 't Zijn er maar sommigen. Het liberalisme in xijn geheel kan en wil de neutrale school niet loslaten, omdat 't een goed instrument is om 't volksgeweten Ie lokken. Maar tochAl worstelend gaat Roomsch en Onroomsch voort om tegen 't onresht op te treden en met succes. Het Christelijk Onderwijs baant sich een weg! En zoo somber 't was in de '80-er jaren, xoo hel der is nu de toekomst. Er is een wonder gebeurd. Wat eertijds heerschte, is gedaald. Wat eertijds in de diepte en in kommer xat 't is opgestaan. Tegen verdachtmaking, feilen aanval, afbraakwellust onxer tegenstanders, is het Recht als een held tor victorie, voortge schreden en staat 't Christelijk Onderwijs als een trofee na ontxaglijksn strijd, te midden der geharnaste soldaten. Dat heeft 't Rechtsche beginsel gewrocht. Dat, nl. de vrijheid van opvoeding en on derwijs. Dit is democratie van 't echte stempel, 't Is de Christelijke democratie, levend en worstelend voor 't Nationale leven. Want de opvoeding is geen partij- xaak, maar een nationale zaak; en de Rechterzijde heeft die Nationale waardij van een vrij, Christelijk, godsdienstig on derwijs, door en door begrepen. En voort moet het. Het laatste gedoopte kind moet weggehaald van onder een ver derfelijke neutraliteit. Den vollen Christus ook op de school aan 't onwedergeboren hart bekend gemaakt, En finantieel onder dexelfde conditiën als de neutrale school, Zóó xien we 't. Zóó zien 't ook onze Candidaten In het portaal der twintigste eeuw drin gen twee machten op elkander in. Die Eeuw moet veroverd voor 't Christendom öf voor 't Socialisme, 't Christendom maakt de pre tensie, biedt xich aan, aan de volkeren der wereld, als een macht, geboren en ontwik keld uit dea Christus, zone Gods. Hij, en sijn Apostelen na Hem, traden op met den eisch, niet om de Wet te ontbinden, maar te vervullen, niet om af te breken, wat bestond, maar 't te vernieuwen en met een anderen Geest te doen leven en tieren. Ja- xus is opgetreden als Christus, als profeet, priester en koning, en een ander ambt heeft Hij niet bekleed. Hij was geen huisvader, geen geleerde, geen kunstenaar, geen staats man, geen partijleider. Hij eerbiedigde alle ordinaatiëa en werken zijss Vaders en kwam alleen om de werken des duivels te ver breken. Zijn koninkrijk had in dese wereld xijn oorsprong niet. En daarom erkent Hij alle Overheid, den Hoogepriester, 't Sanhe drin, Herodus en Pilatus; betaalt Hij be lasting onder vreemd geweld, en plaatst xich bij 't kruis naar de heerschende wet. Zijn macht is een geestelijke macht; en Hij predikt beginselen, die niet langs den weg der Revolutie, maar door 't Evangelie moeten in- en doorwerken tot vernieuwing van hoofd en hart, gexin en volk, Kerk en Staat, maatschappij en wetenschap. In 't portaal der 20ste eeuw dringen twee machten op elkander in. Die eeuw moet veroverd door en voor 't Christendom In deze eeuw moet de Christus als Koniug op alle terrein des levens gsöard, of een andere macht xal die eeuw behearschen. 't Is die van 't Socialisme; der zelfkeuse, wie men al of niet dienen xalder volsla gen vrijheid om eigen handel en wandel, wil en woord te richten naar eigen zon dige inlichten en 't Woord Gods als een onverschillige zaak met onverschilligheid, dan wel met verachtelijk gebaar voorbij te gaan. Zoo staan op 15 Juli, ook op Flakkee, in Zuid-Holland, in geheel Nederland twee machten tegenover elkaar. Gods, als profeet, priester en koning die met de geestelijke middelen des Evangelies, de ordinanc.en des Oppersten Wetgevers willen doen triomfeeren voor ons Volkele ven; die Kerk en School, Bijbel en Predi king beschouwen als de wegen, waarlangs ons volk weer tot geestelijke verheffing komen kan. Daar treden tegen hen op, die dat Chris - tendom verachten; die den Christus alleen erkennen in een morgengodsdienstoefening bij niet al tekoude of warme temperatuur alleen erkennen op Oudejaarsavond om wijding te geven aan de uitvaart van een gelukkig of smartvol jaar. Daar treden te gen hen op, die Vrijzinnigheid, die met nog wat vroom gebazel beweren God te dienen in de binnenkamer maar nochtans de grootste »fijnershaters« zijn. Daar treden tegen hen op, die de kerk ternauwernood van buiten gexien hebbendo mannen van de Moderne Wetenschap, 't moderne geloof, van rationalistische levensbeschouwing. En op Donderdag 15 Juli zal op Flakkee die strijd worden beslist voor vele jaren. Ernstig is die strijd 1 't Gaat om de fun damenten van ons volksleven. Wie ze ves tigen wii op 't Christendom hij is de man van Rechts. Wie se leggen wil naar eigen welbehagen: hij is da man vaa L'aks. Rechts leidt 't pad naar de Openbaring Links buigt om naar de oppermacht der Rede, en verzwakking der kerk, Eu 't is ons een vreugde te mogen ver klaren, dat OBse candidaten, de groote waarde de3 verstands erkennend nochtans alleen in de Openbaring den waren toets steen vinden, en in Christus, Hoofd der kerk. Kiest dan partij. Geen hinken op twee gedachten. Kiest de heoren Denken onze kiesv. er wel om, om op de kiezerslijst na te gaan, wie er buiten 't Eiland xijn verhuisd Brieven te sturen naar Amerika, is wat al te vermaar dat onze plaatselijke Secretarissen schrijven moeten naar onte kiezers, al zaten ze boven in Groningen of onder ia Zeeuwsch-Vlaanderen, dat staat als een paal boven water. De adressen xijn wel te krijgen bij de familieleden. Laten we toch nu al uitkijken, of we onze kiezerslijst volkomen in onze macht hebben. Want 't zal er op één stemmetje aankomen. Wie denkt dat 't er met een sjok sjok I komen zal zal de Vrijzinnigheid met den buit zien strijken. En dat moet belet. De Eerste Kamer is rechts, en dat moet se nog lange jaren blijven. We zijn van de socialistische politiek niets gediend. En van de Vrijzinnigheid die net als in 1913, ten tweeden male op de knieën moet voor de S, D. A. P., evenmin. Laten de kiezers op Flakkee nu eens goed de oogen opendoen, dan zullen ze bij de herstemmingen eens wat zien. Dan gaat de Vrijzinnigheid met pak en zak naar de rooijen over. Dan loopt ze nog harder dan de S. D. A. P. om de roode setels te steunen of de Socialisti sche voorwaarden in te willigen. Let eens op den gang van zaken, hoe 't met vrou wenkiesrecht zal gaan bij de herstemmingen. Daarover krijgen de Vrijzinnigen briefjes thuis door de S. D. A. P. gestuurd. En daarom: laten wij zorgen, dat we onze kieierslijst in onze macht hebben. Dat beeft de Prov. Bond van R. Kath. Kiesv. in Zuid-Holland ook begrepen. Dr. Nolens merkte heel leuk op, dat 't voor dit Kabinet maar 't allerbeste was, dat de Rechtsche Eerste Kamer bleef, want dat de Linkerzijde met haar verzekeringswetten in een zeer netelige positie verkeerde, en dus die Eerste Kamer haar den grootsten dienst kon bewijzen, door die linksche wets ontwerpen maar voor altijd op te bergen dan was Links er met eere af. En daarna gaf de Bond't volgende advies: De Provinciale Bond van R.-K. Kies- vereenigingen in Zuid-Holland, in jaar- lijksche vergadering bijeen; overwegende, dat, hot voornaamste be lang bij de aanstaande Statenverking is, het behoud van de rcchtsche meerderheid in de Eerste Kamer, dat daarnaast ook het Provinciaal belang eischt behoud van een rechtsche meerderheid in de Provin ciale Staten; adviseert den aangesloten kiesvereni gingen het daarheen te leiden dat tus- schen de partijen der rechterzijde over eenstemming worde verkregen in dien sin dat in alle stem districten bij eerste stem ming gemeenschappelijke candidaten wor den gesteld. Om gemeenschappelijke candidaten is 't te doen. Op Flakkee zijn de Candidaten der A. R. partij: de heeren en De R.-Kath. stellen geen candidaat, maar we meenen, dat ze omtrent de antirev. can didaten de beste bedoelingen hebben. Is dit zoo, waaraan weinigen twijfelen, dan gaat de Coalitie op Flakkee ten strijde met eensgezindheid, en met kracht, voor de gemeenschappelijke candidaten: Door de Herv. Kiesv.: Vreest God,eert den Koning» is op de vergadering van 27 Mei bij acclamatie aangenomen de volgende door het Bestuur voorgestelde motie. De Herv. Kiesv. Vreest God, eert den Koning» te Ouddorp den 27en Mei in ver* gadering bijeengekomen gehoord hebbende de groote beteeke- nis van de a.s. Statenverkiezingen, kennisgenomen hebbende van de can didaten door de Centrale Antirev. Kies- vereeniging gesteld en van het verzoek door genoemde Centrale om deze te steu nen. lettende op art. 1 van het Reglement, besluit KRACHTIG TE ARBEIDEN tot verkiezing van de H. H. Burg. van Sommelsdijk en Nieuwe Tonge. en en verwacht van alle leden op grond van de beginselen der vereeniging DE INSPAN NING VAN ALLE KRACHTEN tot het here ken van het beoogde doel. „Krachtig te arbeiden." „De inspanning van alle krachten." Deie woorden getuigen, dat 't Bestuur en de ledeu den noogen ernst van dea strijd inzien En alle Rechtsche mannen van Ouddorp zullen 't daarmee volkomen eens zijn. De Vrijzinnigheid in den Socia listischen greep leeft zichzelf niet meer, maar is overgeleverd aan een partijdie week in week uit 't Christendom bespot, de kerk veracht, den Christen en Evangelie dienaar scheldt, en met de ambten in Christus' kerk den draak steekt. Konden ze, ze gouden den Christus andermaal krui sigen. En moet zoo'n partij de leiding in 's Lands zaken? Arm Vaderland 1 De Medea. Het voor de vruchtenvaart gebouwde Ne- derlandsche stoomschip Medea, toebehoorende aan de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, werd terwijl het 25 Maart 1915 nabij Beachy Head met een lading, uitsluitend uit circa 16,000 kisten si naasappelen en eenige colli mandarijnen be staande, van Burriana nabij Valencia in Spanje naar Londen onderweg was, door den Duit- schen onderzeeër U. 28 gestopt. Na onderzoek der met een boot van de Medea aan boord van den onderzeeër gebrachte scheepspapieren, werd aan de bemanning eenige minuten tijd gegeven, het schip in de booten te verlaten. Daarop werd door eenige schoten de Medea tot zinken gebracht. Het prijsgerecht te Hamburg wees in de zitting van 13 Augustus 1915 de vordering der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij tot vergoeding der schade toe. Overwogen werd daarbij, dat geacht werd bewezen te zijn, dat de lading door kleine vruchtenfirma's in Spanje naar fruitmakelaars in Londen in consignatie gezonden was om aldaar in veiling verkocht te worden en van een vijandelijke bestemming der lading niet gesproken kon worden. De lading werd dus niet voor beslag vatbaar geacht en op dien grond behoefde ook het schip niet in beslag genomen, resp. tot zinken gebracht te worden. Het Duitsche rijk ging reeds dezelfde maand in hooger beroep bij het Oberprisengericht te Berlijn. Voortdurend is de behandeling dézer zaak echter vertraagd, hoewel later aanhangig gemaakte zaken reeds lang berecht waren. Eindelijk is nu het vonnis in hooger beroep (in deze hoogste instantie) gevallen en de eisch tot schadevergoeding van eige naren van het schip en lading afgewezen. Overwogen werd nu, dat het er niets toe deed, welke de bestemming der lading was op het oogenblik der prijsmaking, resp. ver nietiging, daar van de lading Medea wellicht later sinaasappelen in cantines of lazaretten terecht hadden kunnen komen, en derhalve ten dienste der vijandelijke troepen hadden kunnen strekken. N. R. Ct. De Maashaven. Aan de Telegr. wordt uit Londen gemeld, dat de gebroeders van Uden te Rotterdam eigenaars van het stoomschip Maashaven, dat op 26 April bij het Galloper vuurschip' op een mijn gestooten is en daarna bij Gra- vesent aan den grond is gezet, blijkens een uitspraak van de Scottisc'n Court of Sessions van 19 Januari ten gevolge van hun handel met Duitschland, als vijanden van Engeland worden beschouwd. Vandaar dat het schip in Engeland niet mag worden gerepareerd dan onder voorwaarde, dat het aan een En- gelsche firma in huur wordt afgestaan. DE TOESTAND. Nog steeds dringen de O.-H. troepen ver der Italië binnen. Ze breiden hun successen met den dag uit en vermeerderen hun buit gestadig. Zoo zijn ze nu ook aangevallen ten W. van de Etsch en ten N. van de Sugana. In 't kort is de toestand nu zoo:

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1916 | | pagina 1