Zaterdag 22 April 1916,
81ste Jaargang N°. 2174.
Antirevolutionair
v®®r de Zaidhollandiche en Zreuw§rlie Eilanden.
Eerste Blad.
IN HOC SIGNO VINCES
PASGHEN.
1 IC. F. i i LEE-Iooaea.
OP DEN UITKIJK.
Reclames Mededeefingen.
Zonder eiwit geen Beven
Dsze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cant.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cont.
W. BOEKHOVEN,
SOMMJEIiSDIJK.
A&vertentiën 10 Gest per regei en */s maal. Beeiames SO per regel.
Boekaankondiging 5 Oost per regel m 4/8 maal.
Blenstaanvragen sa Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters se vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
Advertentie)! worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Alle stukken de Redactie bestemd, Advertentièn ees verdere Administratie Irttac© toe te kénden aan den Uitgever.
Wegens de invallende
Feestdagen zal ons a.s.
Woensdagimmmer NIET
verschijnen.
Bij zooveel somberheid des levens is
het een verkwikking voor hot hart nog
Paaschfeest te kunnen vieren en zijn
oog des Geloofs een wijle meer op te
heffen naar den Hooge, waar de opge
stane Heiland zit ter rechterhand Zijns
Vaders. Zoo'n Feestdag maakt ons eens
los van de velerlei zorgen en beslom
meringen van den Tijd en laat onze
gedachten opwaarts zweven van Oorlog
en oorlogsellende; van Volkerenhaat en
Volker ent wistvan Hongergevaar en
Mobilisatie-bezwaarvan Kazerne-on
rust en Soldatenwrevelvan Zakenin-
zinking of Rijkdomopstapeling; 'tFeest
laat dit alles los en we pogen in de
Kracht des Geestes ons oog te slaan in
het Heiligdom, waar Christus is, sinds
Hij uit den doode is opgestaan en op
gevaren ten hemel.
Die opstanding is een triumf over
den Dood en daarom is ook voor die
g. kinderen Gods, welke op het slagveld
gevallen zijn, de dood slechts geweest
een overgang naar beter leven en geen
straf der zonde Dat is de dood trouwens
ook voor allen, die in den opgestanen
Heiland mede zijn opgestaan, zooals ze
ook met Hem zijn begraven. Trouwens
een opstanding met Hem is onmogelijk
zonder eerst met Hem begraven te zijn.
Een Vernedering moet de Verhooging
voorafgaan; en na de Begraving luidt
hef. dan ook in Filip. 29, Daarom
ft Hem God ook uitermate verhoogd.
Opstanding van Christus is het voor
portaal om tot de Heerlijkheid in te
gaanen voor Hem persoonlijk en voor
Zijn Volk. Van die Verhooging is de
Paaschmorgen de eerste getuige. Daarna
treedt als tweede getuige op de Olijf
berg, toen Hij opvoerde derde getuige
is in den hemel, waar Hij zit aan de
rechterhand Gods en de vierde getuige
zal de Wereld zijn, allen die uit de
graven zullen opstaan, of die nog zullen
leven, wanneer Hij komen zal om te
oordeelen de levenden en de dooden.
En hoe verstond men alle eeuwen
door, de waarde dier Opstanding, van
dien eersten getuige zijner verhooging.
Indien Cristus niet opgewekt is, zoo
is dan zegt Paulus tot de Corinthiërs,
onze prediking ijdel en ijdel is ook uw
geloof.
Ja, aan het geloof aan die Opstan
ding, verbindt de Apostel 's menschen
zaligheid; want zoo spreekt hij tot de
Romeinen: Indien gij met uwen mond
zult belijden den Heere Jezus, en met
uw hart gelooven, dat Hem God uit
de dooden heeft opgewekt, zoo zult ge
zalig worden. En in al de Brieven, hoofd
stuk na hoofdstuk, is dit de grondge
dachte en het thema, waarop do ver
dere verklaringen der Apostelen ge
bouwd zijn. Houdt in gedachtenis, dat
Jezus Christus uit de dooden is opge
wekt. En steeds leest ge, dat de Brieven
der Apostelen »met groote kracht* ge
tuigenis afleggen van de Opstanding.
Dat was zeer natuurlijk. Een doode
Christus? Maar wat is dat voor een
Christus? Dat is een Christus, die de
verworven Genadegaven nooit aan een
ander kan ^deelachtig maken. Waar zou
de Hand zijn om die Genadegaven aan
de Kerk en aan den enkelen persoon
uit te reiken? Waar het Oog om de
Kerk in hare worstelingen als strijdende
Kerk gade te slaan? Waar het Hoofd
der Kerk om voor haar te denken en 't
Lichaam der Kerk n.l, de geroepen ge-
loovigen, te voeden en te verkwikken
met het Manna des levens
Een doode Christus is geen Hoofd der
Kerkhaar noch ten oog, ten hand of
ten voet. Alle geloof in toekomstige
zaligheid is ijdel; alle prediking ijdel;
alle gebed om schuldvergeving ijdel
ijdel de smeeking, dat Zijn Koninkrijk
kome, want Gods Koninkrijk komt niet
dan door de Kerk en de Kerk is dood
zonder haar Hoofdze is dan een lichaam
zonder Hoofd, d.i. zonder ziel.
't Paaschfeest is daarom het feest
van de Vaste Hoop en de Vurige Liefde
door het Geloof't Paschen te belijden is
Christus vasthouden als ziende den On
zienlijke. Reëel waarachtiglijk is Hij, en
leeft Hij, en aanmerkt de Wereld in
haar Verval en Zijn Volk in hun nood
en pijn.
En die wetenschap is eensdeels heer
lijk anderdeels beklemmend, ook in
deze beteekenisvolle tijden Heerlijk:
want Christus leeft en ook deze kom-
merrijke jaren zijn in Zijn hand ge
weest ten oordeel of ten voordeel, Be
klemmend want is Hij opgestaan, dan
is Zijn komst op de wolken af te wach
ten. Hij staat te komen, omdat Hij op
gestaan is en leeft.
De opstanding in den hof van Jozef
is profetie van die eindelijke Opstanding.
Wie zal zeggen hoe dicht we bij deze
laatste zijn Duizend jaren zijn bij Hem
als één dag. En alles wat ons in Europa
omringt en daarbuiten, perst ons de
vraag naar de lippenHoe lange nog
Dood op de slagveldenDood in de
militaire hospitaalsDood in de golven
als het schip is getorpedeerd, of opeen
mijn geloopen. Dood op de ziekbedden.
Maar voor alle Christgeloovigen klinkt-
over de groene zoden of over de golven
der zee dat Paulinische woord der over
winnende hope en berusting-: »Ik houd
't daarvoor, dat 't lijden dezes tegen-
woordigen tijds niet is te waardeeren
tegen de heerlijkheid, die aan ons zal
geopenbaard worden*.
Hotel Restaurant
„HET GOUDEN HEET",
Gedempte Soerenstefger 63A, 63B
Motterdaaa.
DINERS 60 eest en hooger=
LOGIES MET ONTBIJT
Mei door lede? sanfcevoïea adres.
32
Ai
ÜITGBYEE
telefooia bsteïeosaka. kj®.
Nog weinige weken.
Uit da verschillende provinciën komen
de data los van stemming voor de Prov.
Staten, Een bewijs, dat weinige weken
slechts ons nog scheiden van deze ge
wichtige verkiezingen. Want gewichtig zijn
ze, omdat 't behoud van de Eerste Kamer
met den voor ons gunstigen afloop ver
zekerd is bij ongunstigea afloop gaat de
Eerste Kamer links.
Ook op Flakkee moeten van Rechts alle
hens aan 't dekwant van Links zal men
geen geld en moeite sparen om hun twee
candidaten er te brengen trouwens dat
is hun recht en plichtmaar onzerzijds
moet de leus sijn Wij zullen handhaven
en zien te houden wat we kunnen.
Twee factoren zijn daarbij in 't oog te
houden deze vier a vijf weken werken
door persoonlijk bezoek docr te overtui
gen door den kiezers 't hoog belang der
Eerste Kamer, als waarborg tegen onbe
kookte voorstellen eener Socialistische
leer, voor te stellen. Want dit is 't eenige
werk der eerste Kamer. Vooral in een tijd
als we nu beleven, nu de Staatskas voor
alles en ieder wordt opengezet. Van den
Staatsruif peuzelen ligt op de Socialisti
sche lijn, gevolg van hun theorie der Meer
waarde. De staat moet de Alvader worden
De Schatkist de Almoeder. En dat in een
periode, die, al houdt de oorlog morgen op
nog jaren loodzwaar op Nederland druk
ken zal in den vorm van belastingen.
Zoo als 't nu den boeren gaat, blijft 't
niet. De zeven vette koeien van Farao
zullen door de magere worden verslonden.
Er komt een tijd ven inzinkingvoor den
Direct nsfey de Hoofdateeg,
f 1.25, f 1,50 en f 1.75
Tel. No, 10595. Aanbevelend,
boer, maar ook voor den burgerstand, die
altijd al 't slachtoffer is geweest en 't
weer in bijzondere mate worden zal.
Bij zoo'n dreigende depressie (verval)
ia handel en landbouw, die aanstaande is,
moet er gewaakt worden voor zuinigheid.
Moet toezicht gehouden op de daden der
Tweede Kamer, hoe deze 's Lands belas
tingpenningen gebruikt. Want geld uit
strooien is wel aanlokkelijk, maar t hin
kende paard komt achterna. Ook de Staat
is geen melkkoe. Ze kan ook droog wor
den, als de wei kaal en 't voer schaarsch
wordt d.i. als sociale en economische toe
standen in verval raken. Alles heeft zijn
hoogtepunt, maar na hooge conjunctuur
(welvaart) komt ook de tijd van armoe.
Oeld noodig.
Hat is totaal geen schande te erkennen,
dat men arm is. Armoe is geen schande,
zegt het spreekwoord, maar ze ia lastig.
En vooral als er een verkiezing op til is,
moet er geld wezen. Ook onze Centrale ziet
den bodem van de strijdkas. Een leening
uitschrijven; neen, dat gaat niet. 't Per
centage is te hoog, Dus daar komt niks
van. Hypotheek nemen? Als de Centrale
maar wist. waarop. Op een oud archief, en
meer heeft se niet, wil de meelijdendate
fioancier geen rooien duit geven. Dus dat
idee moet ook aan den kant. Wat in den
Lommerd brengen, bij Oama Jan zeggen ze
ia de Vorstelijke Residentie och hé; maar
je krijgt het nooit gelost, want als de ver
kiezing voorbij is, sija we weer net zoo
arm als Job. Zoo kan het dus ook al niet.
Met voorschotten werken, net als de
boeren bij de suikerpeen, is ook absoluut
onmogelijk, omdat niemand weet of de oogst
wel mee of tegen zal vallen. Bij een gun
stigen politieken oogst; nu jal er sija er
allicht eenigen van den >Bondc, die wat
durven geven op den voorste; maar een
mensch weet niets vooruit En de oogst
kon tegenvallendan moet je terug betalen;
maar waarvan Pluk eens veeren van een
kikvorsch en maak eens een pruik van
iemand, die zijn haar kwijt is.
Het is een gekke boel.
Ea toch moet er geld wezen 1 Daar helpt
geen moedertje lief aan; want is er geen
geld, dan doet de Centrale niets. Op schuld
werken, daar bedanken we voor. C'est de
argent comptant, zegt da Franschman;
boter bij de visch. Eerst geld en dan wer
ken.
Dus en we bedoelen nu de Voorzit
ters der Antirev. Kiesv.zorgt er toch
voor, -dat er wat binnen komt. De circu
laires zijn in Uw bezit; er is geld onder
de boeren; dus van de oorlogswinst moet
er maar eens flink geofferd worden voor
onze Partij. Laat haar ook eens proeven
van de winstjes der dure juin en koeja
peen.
Maar geen nood! Het geld zal er best
koaien. We kennen onze Voorzitters wel.
Waar een ander geen kans krijgt, daar halen
zij het uit de beurzen.
Vrinden! aan het werk asjeblieftOp 10
Mei verantwoording niet waar?
'k Was gelogeerd »op den buiten*.
Ver van de rook eener groote stad af,
écht op 'n plaats waar oude zeden en ge
woonten nog ongestoord voorttierden.
't Was even acht uur in den avond en
net donker geworden. Daar herinnerden zich
de huisgenooten, dat een boodschap verge
ten was bij 'n ambachtsman, die 'n kwar
tier buiten het dorp, even van den weg af
woonde.
Ik bood aan, er mêe heen te gaan en
zoo gmgen we met ons beiden op weg.
»Als hij nog maar op is!* riep men ons
twijfelend achterna
Daar lachte ik luidkeels om.
Maar miju gezellin lachte niet.
»De menschen gaan hier nu eenmaal on
begrijpelijk vroeg naar bed,* zei ze.
We kwamen weldra ter plaatse.
De deur bleek gesloten wat een ge
wone avondvoorsorg kon zijn.
Ik tikte aart, en wachtte, ik klopte
en wachtte, ik bonsde op de deur en riep
en wachtte. Ik ramraeldomet de klink, sloeg
een roffel op de deur en toen kwam
eindelijk van binnen een gemelijke stem,
die vroeg, wie daar was en wat dit moest.
Nu, 't gold een flink karwei, dus dat liep
wel af. Alleen maakte ik in't maanlicht de
opmerking, dat de man beslist uit bed ge
komen moest zijn.
Mijn horloge wees 8 25.
Den volgenden dag bleek me bij een
praatje dat ik niet misgeraden had!
Wij hadden den man uit zijn eersten,
diepen slaap gehaald en hij verzocht beleefd
als we weer eens wat hadden, een uurtje
vroege? te komen, want 't was nu wel half
tien geworden, eer hij eindelijk den slaap
te pakken kreeg
De man redeneerde vrij gesond.
Wat sou bij met de zijnen 's avonds bij
duur lamplicht blijven omhangen In lezen
hadden ze, moe van 't dagwerk, geen lust,
praten je raakte eenmaal uitgepraat
en dan werd het al gauw praatjes maken,
's morgens kon hij vroeg met frissche kracht
aan don arbeid voor half negen lag
hj te bed.
Of hij dat straks nóg doen zal?
AU we n.l .zomertijd* krijgen!
Daar twijfel ik aan! Immers de Regee
ring wil de klok 'n uur vooruitsetten zoo
dat het den ganschen zomer in werkelijk
heid een uur vroeger ie, dan de klok wijst.
Als de zon in 't Zuiden staat, is 't nu
twaalf uur. Dan zal 't één uur zijn. Als
dus, gewoon, de zon iu 't langst der dagen
over aehten ondergaat, zal ze dan pas over
negenen ondergaan. En waar we nu be
halve in onze prille jeugd in ons l&nd nooit
gewcon zijn geweest om met de zon aan
den hemel op bed te kruipen, daar zullen
die extra-ordinaire vroegelingen toch wel
genoodzaakt zijn, om hun gewoonten iets
te veranderen.
't Zou eerst nog wel vreemd zijn.
Verscheidene steden b.v. hebben de9-uur
winkelsluiting. Dit correspondeert in 't
midden van den zomer mooi met het dag
licht; da meeste winkels doen 't dan zon
der kunstlicht of kunnen 't met een enkele
gasvlam af, en sluiten precies met donker
do zaak.
Met .zomertijd* zal 't anders zijn.
Dan staat om negen uur de zon nog aan
den hemel, als de winkels sluiten
tenzij mon gauw in da verordening der ne
gen-uur-sluiting op tien uur stelt, dan blijft
's avonds alles net zooals 't is
Doch dit zou niet verstandig zijn.
Want 'b morgens begint het leven ten
minste in de grootere plaatsen, onverbid
delijk een uur vroeger. De treinen versprin
gen een uur. De scholen gaan een uur vroe
ger aan, de markt gaat 'n uur vroeger open
dan moet de burgerij wel volgen, ofte
wil of niet. Zal je dus geen slaap tekort
komen en slaap hebben we om als natie
gezond te blijven net zoo hard ncodig als
brood! Dan zal 't zaak zijn 's avonds ook
werkelijk op nieuwen tijd naar bed te gaan
al kan 't dan in de hondsdagen wei
eens een penitentie zijn! Er staat echter
tegenover, dat menig stadmensch dan mis
schien er tot de wetenschap komt, hoe
frisch zelfs in den heetsten tijd de zomer
morgen kan zijn!
't Platteland zal 't minder merken.
Daar regelt men zich meer naar de zon
en naar den gang van 't werk.
'k Heb streken gekend, waar in den hooi
bouw de lui 's morgens om drie uur al uit
hun bed kwamen, zoo vroeg als maar mo
gelijk is. Ze kijken dan niet naar de klok,
hoe laatmaar naar 't raam hoe licht het
al is, Daar regelen ze zich naar en dat zul
len ze wel blijven doen, wat de Regeering
ook met de klok scharrelen moge.
En vooral, wanneer zulke streken wat
afgelegen liggen, weinig in aanraking ko
men met 't moderne verkeer, dan zal daar
van den .zomertijd* weinig worden gemerkt.
Wat we er mee winnen zullen?
Dat is duidelijk, voer tal van bedrijven
een uur kunstlicht des avonds, dat dan
vervangen wordt door 'n uur meer daglicht
des morgeus.
Dat kan nog al iets schelen.
Treinen, stations, emplacementen, de groote
steden enz., enz. 't Scheelt overal een uur
kunstlicht, wat bij den steenkolsnnood geen
kleinigheid heeten mag.
En wij wennen-er wel aan!
We hebben ons in den loop der tijden
wel aan zooveel verkeerds gewend ook!
Velen hebben zich aangewend, om bij zon
licht te slapen en bij kunstlicht te arbeiden,
's Avonds blijven ze vaak tot middernacht
door boven hun boeken gebogen, en 's mor
gens weten ze niet hoe ze zich rekken moe
ten om op tijd wakker te zijn.
Acht uur dóór liggen ze vaak nóg op bed
als de morgenzon al 'n uur of wat achter
hunne dikke, gesloten gordijnen geschenen
heeft, als de morgendauw in millioenen
droppels hangt aan boom en struiken, als
de vogelen reeds uren lang gratis-volks
concert gegeven hebben dan liggen
•rij nóg.
.Kwartier later gluurt dan een ongekamde
kop achter 't gordijn, om te zien» wat voor
weer het is.* Om half negen wordt tusschen
'n geeuw en een zucht in, 'n hap brood
naar binnen gewerkt en dan is 't voorts
haastje, repje, vaak geen tijd om behoorlijk
te leten en samen te danken daarl't
is al kwart voor negenen ik moet weg?*
En 's Zondags speelt dit alles zich dan
een uur later af om te 10 ure in de kerk
te sijn Onze vaderen hadden hun vroeg
preek, om zeven uur of haSf achtdan was
't niet zoo heet en zij waren frisch en monter
Zie, zoo zijn veler gewoonten.
's Avonds is er dan nooit haast.
Of God zijn zon al wegneemt, duisterheid
over de aarde legt, de planten laat ineen
krimpen, de dieren zwijgen, de gansche
schepping rust de mensch moet dan
juist en goed laten merken, dat hij er is,
't Wordt elf uur eer de plaatsen van ver
maak uitgaan, déin nog es ergens neerstrij
ken en wat gebruiken, over twaalven thuis,
en dan is men vroeg en netjes! zóó
hebben duitenden dag en nacht door elkaar
gehaspeld.
Laat dat alles maar gerust 'n uur vroe
ger opschuiven!
Och! ik weet wel dat er geen boemelaar
'n braaf man door worden zal.
20 cent per Regel.
Volgens het gezegde van den bekenden en
populairen dr. Dekker is het menschelijk
lichaam een eiwitmachine, die met vet en
koolhydraten gestookt wordt. Evenals alle
machines is ook de menschelijke aan slijtage
onderhevig en al wordt er nog zoo lustig
met vet en koolhydraten gestookt, de slijtage
der machine veroorzaakt, dat zij niet werkt
zooals behoort. Deze slijtage openbaart zich
door een gevoel van zwakte en neerslach
tigheid. Er hapert iets aanHarder
stoken, meer smeren met opwekkende mid
delen als alcohol, bouillon, koffie, thee, cacao,
helpt niet. Het eenige wat baat, is het her
stellen der slijtage door een krachtiger toe
voer van eiwit, het materiaal waarvan de
machinedeelen gebouwd zijn.
De krachtige toevoer van zuiver, direct
opneembaar, direct herstellend eiwit geschiedt
het best, naar het oordeel van meer dan
21000 artsen, door het gebruik van Sanatogen.
Sanatogen herstelt in den waren zin des
woords, wanneer er iets aan den toestand
van gezondheid hapert, wanneer de mensche
lijke machine door te harden arbeid, door te
groot krachtsverbruik versleten is. Daarom
is het dan ook het middel bij uitnemend
heid bij bloedarmoede, zenuwachtigheid, uit
putting, na ziekten enz., want zooals een
van Europa's beroemdste medici, prof. von
Noorden te Weenen, zegt: „Sanatogen be
vordert krachtig de eiwitaanzetting".
Sanatogen is bij alle apothekers en drogis
ten verkrijgbaar in verpakkingen vanaf/1.—.