voor tie Zuidliollandsclie en Zeeuwsche Eilanden IJL Eerste Blad. Zaterdag 25 December 1915 80"* Jaargang N°. 8140 Antirevolutionair Örsaan IN HOC SIGNO VINCES [EK NIS v> W. BOEK HO V EN, Jezus, zoon van Adam. „HET GOUDEN HEET". 1 B. C. E 7. i. LEE-Söosen, OP OEI UITKIJK. 8715 want in de heidenwereld lag er een onmetelijke afstand tusschen hun „god" en hen; dit was toen zoo en dat is nog zoo. Vrees en schrik en doodsangsten zijn der heidenen deel, als hun „god" zich openbaart. Die god is een geweldige; onge naakbaar stug voor den mensch en ternauwernood, zelfs door geen menschenoffer te verzoenen. En nu treedt Lucas de heidenen tegemoet met zijn geslachtslijst: „Ziet, o, heidenen (aldus spreekt hij ze cloor die namen toe) uw Zalig maker staat zóó ver niet van u af Hij werd als gij geboren uit een vrouw, en door die vrouw is hij met u en Adam van éénen bloede. Zijn bloed is uw bloed Zijn lichaam uw lichaam. Zijn smart uw smart. In alles u gelijk. Als gij, o heidenen, zoon van Adam; niets menschelijks hem vreemd. Nadert tot hem als een Vriend, een Broeder, maar Die uw zonden jwegnemen kan, want Hij was zoon van Adam, doch deze zoon van God. Putten, bakken, LPEND 8790 >ed 9329 (KERSTFEEST) Zoo staat 't in de geslachtslijst van Lucas 3. Jezus, de zoon van Maria, de dochter van Heli. Jezus grootvader, van moeders zijde, was dus Heli, van vaders zijde heette de grootvader Jakob. (Matth. 1: 16). En dan daalt die eeuwenlange keten tot Adam, met als allerlaat- sten schakel, natuurlijk: God. Zoo staat 't in vers 23„En Jezus zijnde, alzoo men meende, de zoon van Jozef, den zoon van Heli. Tot vers 38„den zoon van Enos, den zoon van Seth, den zoon van Adam, den zoon van God. De „voortreffelijke" Theofilus en met hem de heele heidenwereld wist 't dus, want Lucas had 't van te voren alles nog eens naarstiglijk onder zocht, dat der heidenen Zaligmaker waarachtiglijk een mensch was, ge boren uit een vrouw. Die Jezus, hun Redder, hun Koning, hun Ver losser, hun Hartenvernieuwer, Die hun afgoden in hun hart en rond om hen vergruizelde om voortaan hun knieën te buigen voor een in een stal geborene; door Engelen bezongenedoor herders aangebe dene; door Wijzen geprezene die Jezus was een mensch. En Lucas legt den vollen nadruk op die menschheider was een kei zer; er was een beschrijving; er was een ondertrouwde vrouwer was een herberger waren doeken er was een kribbe; er waren her ders. Heel die geboorte staat er zoo nauwkeurig, zoo simpel mensche - lijk, dat geen enkel lezer om „Gods Zoon" zou denkener gansch geen erg in heeft, dat hier een Immanuel, een God met onséén van de Drie- eenige Godheid zich aan de wereld aanpresenteert als het vleeschge- worden Woord. Dat moest Lucas ook wel doen, j En dat is nu de bekoring van t Kerstfeest. Dat God als mensch zich openbaart. God stijgt niet tot de uiterste hoogten der hemelen, hoe langs zoo verder van den mensch af; de wereld loslatenden zich wegschuilend in onmetelijken afstand achter de sterrenmaar Hij komt op aarde. In Bethlehem. In een kribbe. In doeken gewonden. Zoon van Adam. Ochhadde de wereld, 't ter harte genomen. Hij nadert tot haar, maar de wereld vlucht voor Hem. Hij wil die wereld redden, maar ze wil niet gered zijn. Hij spreekt van vrede en zijn Engelen spreken van vredemaar de wereld veracht zijn zelfverloocheningen zoekt in ego isme, in zelfzucht heil. Hij was dienaar, en de Volken spreken van heerschen. Hij was Vredevorst en de kanonnen donderen onvrede en onrust. Hij was gekomen om te be houden en zie, men verscheurt Hij was gekomen om te heelen, en zie men wondt en moordt en kleurt de velden rood van bloed. Is Jezus komst dan een misluk king geweest? 't Christendom fail liet Is Bethlehem een vergissing- De kribbe een spotternij? NIf .cl1e1krlb.be is een spotternij ™et Bethlehem iseen vergissing; niet t Christendom is failliet; nietjezus' komst een mislukkingmaar de dwaasheid der wereld die Hem niet volgen wil is de reden van alle wereldramp. De Wijzen uit 't Oosten brachten Hem hun mirre en goudmaar de Dwazen van t Westen verstaan die Kribbe niet, en de mirre van aanbidding is hen minder waard dan de wierook van machtsoefening en wereldheer schappij. Vondel zong: De doeken waar dat kind in leidt Zijn 't purper van Zijn Majesteit. Maar zoo verstaan de Vorsten Hotel Restaurant DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1.25, f 1.50 en f 1.75 Tel. No, 10595. Aanbevelend, en Volken 't niet. Hun majesteit is geen doekendracht, maar land bezit, grooter invloedsfeer, gren zen uitzetting, macht, en daarom kunnen de Kerstklokken wel luiden, maar hun tonen gaan ver over de doodenvelden't kanongebulder doet ze verdoffen. En in de loopgraven viert men Kerstfeest, maar in bloed en tranen. Een Kerstfeest zonder kribbe, maar met een kruis. En men spreekt van Jezus, zoon van Adam, en hijgt naar 's broe ders dood, die met hem uit éénen bloede geschapen is. En in den hemel is smart, dat de volken en monarchen de kribbe en haar spraak tot de wereld niet hebben verstaan, want die Kribbe spreekt van men- schelijkheid, van menschel ij ke waar digheid; zelfs Jezus werci immers zoon van Adam. Niet hebben verstaan: Jezus, zoon van Adam, zoon van God. Niet begrepen: Jezus, mensch, tot redding van menschen, van Adams zaad, van vijanden Gods, zelfs God in een kribbe, diir vrede vragend, vrede belovend en vrede zoekend. O, wereld der tegenstellingen Verstaat gij dan de Kribbe niet meer? Deae Courant verschijnt eiken Woensdag m Zaterdag, Abonnementsprijs per drie maanden t. p. p. 50 (feat. 8?üifcssïS®iad bij vooruitbetaling f 4sdG gg? jsas. Afzonderlijke nnnamers 5 Cent, BOMMELBDUK. i VeletooB EatereasaBB, S®. AÖverÊe&ÉiëB 10 sent per «egel ®n */8 maal, Eeeiaxae» SO gar reg», Boskanskoadlpsj? S öeat per rege! en 4/'s sash Mesataasvrsges en MenataasMedingen 50 Öent per plaatsing, Groote letters en vignetten -sr&rdea berekend naar ie plaatsruimte dig «ij beslaan j Aivertentiëa worden ingewacht tot Dinsdag- ea Vrijdagmorgen 10 uur. MUe stofkfeen wimr «se Redactie oesterend, j&d verten sten en verdere &dmsxifsfra&£e traane® t®e te zo«««ten aan des» SJItareve- dsmerk, Biene- Sprong, Poote; [lendaai »ken ln gewa- an plm, 15,009 'XAM© •- i |an. of nog ie- It hierna de ;n week zijn aaien welke llerijen zijn ;n Ouddorp woerd. men 's mor- Oudeland van hout iuddorp en versen. desavonds idijk, Inzet 1915, des Êe te Som- bouwland xf verlangen niet meer." De vette jaren kunnen echter gevolgd worden door magere. Maar hoe ook de toe komst zij, dit staat vastWie 't beste vee heeft met de grootste melkopbrengst en 't grootste vetgehalte, zal ook 't meeste ver dienen. Ieder zorge dus, dat zijn veestapel zoo goed mogelijk wordeDat gaat niet op eens, maar laat er een begin zijn Er zijn in ons land al een groot aantal fokkers, die al jaren de vruchten plukken van hun streven. Dat waren de baanbrekers die nu anderen kunnen helpen aan mannelijk materiaal, tot voordeel van zich zelf en die anderen. Die dieren moeten weg, het land door, om overal te veredelen, waar te ver- bedelen, valt. En waar men wil breken met de oude sleur. Na een paar jaar is de invloed bij hen, die 't nieuwe pad zijn opgegaan, reeds te bespeuren. En dan rolt de zaak van zelf. Men gaat met zijn dieren naar de keuring, ziet daar zijn vooruitgang, vereenigt zich met anderen, en nu, is de zaak gezond. Van 't een komt 't ander, en eer men 't weet, is men eigenaar van een aardig stelletje registerkoeien. Dit zijn dieren, dte in het stamboek worden opgenomen, omdat ze hier voor door hun model, melkgift, teekening, enz. in aanmerking komen. Blijkt het later, dat men in andere landen vee noodig heeft, welnu, dan kan men pro fiteered Maar gaat dit niet, dan geeft nog de volle emmer en 't groote vetgehalte de belooning voor 't werk. C. B. fh EN enz. :herp Gedempte Sloerensteiger 63A, 638 Direct naby de Hoofdateeg, Met door ieder aanbevolen sdres. Van „rechtzaken" houd ik niet. „k Ben eens in m'n leven in een der gelijke zaak als getuige voor den rechter geweest maar 'k was blij toen ik hoorde: >U kunt ga4n». Rechtspraak over mi; daad moet er zijn. Zij is een zegen, een bewijs van de genade Gods, die de boozen nog straffen en de goeden beschermen laat. Maar, ik kan 't niet helpen al kreeg ik dien dag 'n aardigen stuiver getuigegeld, waar ik best mee uitkwam, ik hoop maar dat 't voor het eerst en 't laatst is geweest. Eu ik viud het een goede gewoonte van onze christelijke pers, dat zij maar weinig ruimte afstaat aan 't geen er zooal voor de rechtbanken verschijnt en daar behan deld wordt. 'n Eukelen keer echter Ja, wie leeren wil, vindt overal leering,. niet het minst daar, waar de stoelen des gerichts worden gezet en zoo heeft een zaakje t, dat voor een onzer rechtbanken werd behandeld en dat binnenkort uitspraak wacht, mij aan 't filosofeeren en schrijven gebracht. Het ging om d;iedui*end gulden. Wat op zichzelf heel gewoon is en nog volstrekt niet interessant. Maar 't ging tusschen twee vrouwen. Wat er al iets pikants aan gaf, omdat in den regel mannen om geldzaken rechten. Bovendien waren het twee ge wezen vrien dinnen, die blijkbaar zéér intiem» met elkaar geweest moeten zijn, omdat zehaar geheimste wensehen en verlangens verhan delden. Letterlijk en figuurlijk »verhandel- den». Da eene, die nu als »gedaagde< voor de rechtbank kwam, was weduwe, en had haar vriendiD, de »eischeres«, in een bui van groote vertrouwelijkheid verteld dat »zóó éénig. alléénig te zijn deed haarpijn» ze zou wel graag hertrouwen, 'n Bewijs dunkt mij zoo, dat zij 't bij haar eersten man nog zoo slecht niet heeft gefad. Echter, er kwamen geen pretendenten naar den vacanten presidentszetel in haar huis. Of, misschien kwamen er wel, maar vol deden ïij niet aan het ideaal dat de we duwe zich van haar tweeden echtgenoot had gevormd. Hoe het zij, de vriendin kwam méér onder de menschen dan zij, had meerken nissen en connecties, was bij de hand en gaar; misschien kon zij, zónder nu bepaald voor koppelaarster te spelen, es'n woordje laten vallen, 'n aanwijzing doen, 'jd wenk geven enz., waardoor de huwelijksaspi raties der weduwe konden bevorderd wor den. Men weet noot, hoe een koe 'n haas en hoe 'n weduwe een tweeden man vangt... De vriendin betoonde zich niet ongenegen, al leek het meer op een »zaakje< dan op een vriendinnendienst. Maar, enfin f*de weduwe bad ook geen bezwaar om haar tweede huwelijk »zake- lijk te behandelen .als door gunstige bemiddeling der vriendin zulk een huwelijk naar den zin der weduwe tot stand kwam dan zou da vriendin een belooning van drieduizend gulden ontvangen. Daar doet een mensch iots voor. De vriendin toog aan 't werk. Bijna had 'zij haar doel bereikt maar soms is het werkelijk een lange weg »tusschen mond on bekerrand», op 't laatste eogenblik trok zich de »candidaat«, man nog wel van fortuin! om overigens onbekende redenen terug de weduwe ontglipte de echtgenoot en der vriendin de lokkende belooning Evenwel: twee vrouwen, die den trouw op het oog hebben, geven zoo gauw den moed niet op! En werkelijk, de aanhoudsterwint! Kor ten tijd later was de weduwe de bruid. Doch hoe zekerder zij zich voelen ging van haar toekomstig geluk, tenminste van haar aanstaanden man, hoe meer hinder ze kreeg van die drieduizend gulden en't bleek de vriendin al ras, dat de bruid oorzaak zocht om van de vervulling harer belofte ontslagen te raken. En nu laat ik 't verder zitten. De weduwe is getrouwd maar vindt het te gek om voor vriendinne-bemiddelingnóg meer te betalen dan voor een professorale operatie 08 vriendin eischt haar commissieloon en spreekt de vriendin aan in rechten. Zij heeft een schuldbekentenis* van haar in handen, goed voor 3000 gulden »voor geleende gelden», maar dat is een van die windeeltjes, die de rechtbank er afgewikkeld heeft: moet zijn >voor gedane diensten». Twee knappe advocaten zijn van weers kanten aan 't werk gesteld; se deden voor de rechtbank flink hun best, want zooiets is een mooi advocateniaakje en zij zullen wel de vetste brok uit die 3000 pop mee nemen: waar ik in dit geval niets tegen heb Wat een vrouw al niet doet, zal men zeggen, om aan een man te komen En daar is iets van. waar. Alleen, het is wederkeerig. De man kan er ook van meepraten en gaat som3 rare kronkelwegen, om de vrouw te ver krijgen, die hij om wat reden dan ook. begeert, wie er meer van weten wil kan er Jakob Cats op nalezen of ook het boeksken, dat Johanna Breevoort onlangs aan hem en zijn nagedachtenis heeft gewijd. Maar die zijde der zaak laat ik nu rus ten en ik bepaal me ditmaal bij de vrouw Deze zucht, die de vrouw in alle stan den en op elke trap van ontwikkeling eigen is. om te trachten haar eigenlijke bestem ming te bereiken in het hu we'ijk, is zeer begrijpelijk. God heeft de vrouw geschapen om te zijn tot een »hulpe» den man. Geen wonder dus, dat zij volstrekt niet altijd door onedele motieven gedreven wordt al heeft de zonde zich ook van dit ter rein des levens meester gemaaktwan neer zij den leeftijd verkregen hebbende, begeert in eigen hui3 een eigen gezin te vormeD. Al is het natuurlijk streng af te keuren, wanneer zij om dat doel te bereiken, kron kelige wegen gaat, de vrouwelijke schaamte en eerbaarheid op zijde zet, van een huwe lijk een handelszaak maakt of op nóg meer afkeurenswaardige wijze tracht tot haar doel te komen. En dat gebeurt maar al te vaak! 't Geval der 3000 gulden staat niet op zichzelfer wordt wat zonde op dit terrein bedreven 1 En dat onder alle standen! De twee jonge »wijven" uit de kermis wagens, die elkander om eenzelfdenkerel" in de haren vliegen haar nagels in eikaars huid slaan, dat het bloed er langs leekt en de twee hoog-aristocratische dames, die in de fijnste vormen om denzelfden heer intrigeeren, coquetteeren en met al de scherpte harer tong en de macht van haar invloed duelleeren zij zijn in den grond der zaak met hetzelfde sop overgoten. Geen terrein, waarop de zonde zoo ge makkelijk veld winti En als er in Psalm 119 gezongen wordt, waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden, dan geldt dit evengoed voor de jongedochter .ja, in zekeren sin is het voor haar nog moeilijker De jongeling is 't actieve element. Hij kan tenslotte aan alle onzekerheid inzake zijn toekomst een eindo maken, door den koninklijken weg te gaan in het meisje, dat hij begeert voor de keus te stellen of ze hem wil of verwerpt. Hij kan de zaak van zyn kant tot een be slissing drijven. Maar het meisje niet alsoo. En als ze dan hoopt en twijfelt, wenscht en wanhoopt, soms door »wreede« knapen voor onwaardig spel wordt gebruikt en onder dat alles niet actief optreden kan, maar passief blijven moet, dan is haar pad in dubbelen zin door zondege- varen omsingeld en heeft ze dubbele ge nade noodig van haar God, om dat pad rein te bewaren. Ik dacht zoo bij mezelf, wat hebben onze echt-calvinistische jongedochterstoch veel voor. 'k Druk evenwel op dat »echt«. Ik bedoel er mee, dat zij èn in haar verstandelijk overleggen en in haar meer mystiek gevoelsleven zich werkelijk laten leiden, gezeggen en regeeren door de Cal vinistische beginselen, die zijn naar den Woorde Gods. Dan toch hebben zij zich in de eerste plaats van der jeugd aangewend aan de gedachte, dat toch ook het huwelijk voor de vrouw niet het allerhoogste is in dit leven. Er is, ook voor de vrouw, nog een levensdoel boven het huwelijk. Waaraan het huwelijk ondergeschikt moet zijn. Waarvoor wat God alleen weetl zelfs de ongehuwde staat levenseisch kan zijn. Hoogste levensdoel is d9 verheerlijking van Gods Naam in den arbeid, dien Hij ons hier op de handen zet. Wat in den regel voor de vrouw de arbeid in 't gezin is. Wat echter ook iets anders kan zijn waartoe de Heere haar dan leidt in haar leven op Zijn tijd. Allerhoogste levensdoel voor de vrouw is tenslotte niet, dat zij den man maar dat zij den Heere behage. Eu in de tweede plaats welk 'n ziele» rust voor de vrouw, als zij in 't diepst van haar wezen er van doordrongen is, dat er vau eeuwigheid af ook een Raad Gods over haar bestaat. Dat alles van te voren bepaald is. En dat het zoo alleen goed mag worden genoemd. Zoodat, wat ze hier als een bitter gemis proeven mocht, ja wellicht als een doorn in het vleesch esnmaal voor Gods kind blijken zal blijk Zijner genade te zijn geweest, als zij »na dezen" ver staan zal, waarom God dezen weg met haar hield. Zoo en niet anders behoort ook de

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1915 | | pagina 1