voor tie Zuidliollandsclie en Zeeuwsche Eilanden
IJL
Eerste Blad.
Zaterdag 25 December 1915
80"* Jaargang N°. 8140
Antirevolutionair
Örsaan
IN HOC SIGNO VINCES
[EK
NIS
v>
W. BOEK HO V EN,
Jezus, zoon van Adam.
„HET GOUDEN HEET".
1 B. C. E 7. i. LEE-Söosen,
OP OEI UITKIJK.
8715
want in de heidenwereld lag er een
onmetelijke afstand tusschen hun
„god" en hen; dit was toen zoo
en dat is nog zoo. Vrees en schrik
en doodsangsten zijn der heidenen
deel, als hun „god" zich openbaart.
Die god is een geweldige; onge
naakbaar stug voor den mensch en
ternauwernood, zelfs door geen
menschenoffer te verzoenen.
En nu treedt Lucas de heidenen
tegemoet met zijn geslachtslijst:
„Ziet, o, heidenen (aldus spreekt
hij ze cloor die namen toe) uw Zalig
maker staat zóó ver niet van u af
Hij werd als gij geboren uit een
vrouw, en door die vrouw is hij
met u en Adam van éénen bloede.
Zijn bloed is uw bloed Zijn lichaam
uw lichaam. Zijn smart uw smart.
In alles u gelijk. Als gij, o heidenen,
zoon van Adam; niets menschelijks
hem vreemd.
Nadert tot hem als een Vriend,
een Broeder, maar Die uw zonden
jwegnemen kan, want Hij was zoon
van Adam, doch deze zoon van God.
Putten,
bakken,
LPEND
8790
>ed
9329
(KERSTFEEST)
Zoo staat 't in de geslachtslijst
van Lucas 3.
Jezus, de zoon van Maria, de
dochter van Heli.
Jezus grootvader, van moeders
zijde, was dus Heli, van vaders
zijde heette de grootvader Jakob.
(Matth. 1: 16).
En dan daalt die eeuwenlange
keten tot Adam, met als allerlaat-
sten schakel, natuurlijk: God.
Zoo staat 't in vers 23„En Jezus
zijnde, alzoo men meende, de zoon
van Jozef, den zoon van Heli. Tot
vers 38„den zoon van Enos, den
zoon van Seth, den zoon van Adam,
den zoon van God.
De „voortreffelijke" Theofilus en
met hem de heele heidenwereld wist
't dus, want Lucas had 't van te voren
alles nog eens naarstiglijk onder
zocht, dat der heidenen Zaligmaker
waarachtiglijk een mensch was, ge
boren uit een vrouw. Die Jezus,
hun Redder, hun Koning, hun Ver
losser, hun Hartenvernieuwer, Die
hun afgoden in hun hart en rond
om hen vergruizelde om voortaan
hun knieën te buigen voor een in
een stal geborene; door Engelen
bezongenedoor herders aangebe
dene; door Wijzen geprezene
die Jezus was een mensch.
En Lucas legt den vollen nadruk
op die menschheider was een kei
zer; er was een beschrijving; er
was een ondertrouwde vrouwer
was een herberger waren doeken
er was een kribbe; er waren her
ders. Heel die geboorte staat er zoo
nauwkeurig, zoo simpel mensche -
lijk, dat geen enkel lezer om „Gods
Zoon" zou denkener gansch geen
erg in heeft, dat hier een Immanuel,
een God met onséén van de Drie-
eenige Godheid zich aan de wereld
aanpresenteert als het vleeschge-
worden Woord.
Dat moest Lucas ook wel doen,
j En dat is nu de bekoring van
t Kerstfeest. Dat God als mensch
zich openbaart. God stijgt niet tot
de uiterste hoogten der hemelen,
hoe langs zoo verder van den
mensch af; de wereld loslatenden
zich wegschuilend in onmetelijken
afstand achter de sterrenmaar Hij
komt op aarde. In Bethlehem. In
een kribbe. In doeken gewonden.
Zoon van Adam.
Ochhadde de wereld, 't ter harte
genomen. Hij nadert tot haar, maar
de wereld vlucht voor Hem. Hij
wil die wereld redden, maar ze wil
niet gered zijn. Hij spreekt van
vrede en zijn Engelen spreken van
vredemaar de wereld veracht zijn
zelfverloocheningen zoekt in ego
isme, in zelfzucht heil. Hij was
dienaar, en de Volken spreken van
heerschen. Hij was Vredevorst en
de kanonnen donderen onvrede en
onrust. Hij was gekomen om te be
houden en zie, men verscheurt Hij
was gekomen om te heelen, en zie
men wondt en moordt en kleurt
de velden rood van bloed.
Is Jezus komst dan een misluk
king geweest? 't Christendom fail
liet
Is Bethlehem een vergissing- De
kribbe een spotternij?
NIf .cl1e1krlb.be is een spotternij
™et Bethlehem iseen vergissing; niet
t Christendom is failliet; nietjezus'
komst een mislukkingmaar de
dwaasheid der wereld die Hem
niet volgen wil is de reden van
alle wereldramp. De Wijzen uit 't
Oosten brachten Hem hun mirre
en goudmaar de Dwazen van
t Westen verstaan die Kribbe niet,
en de mirre van aanbidding is hen
minder waard dan de wierook van
machtsoefening en wereldheer
schappij.
Vondel zong:
De doeken waar dat kind in leidt
Zijn 't purper van Zijn Majesteit.
Maar zoo verstaan de Vorsten
Hotel Restaurant
DINERS 60 cent en hooger.
LOGIES MET ONTBIJT
f 1.25, f 1.50 en f 1.75
Tel. No, 10595. Aanbevelend,
en Volken 't niet. Hun majesteit
is geen doekendracht, maar land
bezit, grooter invloedsfeer, gren
zen uitzetting, macht, en daarom
kunnen de Kerstklokken wel luiden,
maar hun tonen gaan ver over de
doodenvelden't kanongebulder
doet ze verdoffen.
En in de loopgraven viert men
Kerstfeest, maar in bloed en tranen.
Een Kerstfeest zonder kribbe,
maar met een kruis.
En men spreekt van Jezus, zoon
van Adam, en hijgt naar 's broe
ders dood, die met hem uit éénen
bloede geschapen is. En in den
hemel is smart, dat de volken en
monarchen de kribbe en haar spraak
tot de wereld niet hebben verstaan,
want die Kribbe spreekt van men-
schelijkheid, van menschel ij ke waar
digheid; zelfs Jezus werci immers
zoon van Adam.
Niet hebben verstaan: Jezus, zoon
van Adam, zoon van God.
Niet begrepen: Jezus, mensch,
tot redding van menschen, van
Adams zaad, van vijanden Gods,
zelfs God in een kribbe, diir vrede
vragend, vrede belovend en vrede
zoekend.
O, wereld der tegenstellingen
Verstaat gij dan de Kribbe niet
meer?
Deae Courant verschijnt eiken Woensdag m Zaterdag,
Abonnementsprijs per drie maanden t. p. p. 50 (feat.
8?üifcssïS®iad bij vooruitbetaling f 4sdG gg? jsas.
Afzonderlijke nnnamers 5 Cent,
BOMMELBDUK. i
VeletooB EatereasaBB, S®.
AÖverÊe&ÉiëB 10 sent per «egel ®n */8 maal, Eeeiaxae» SO gar reg»,
Boskanskoadlpsj? S öeat per rege! en 4/'s sash
Mesataasvrsges en MenataasMedingen 50 Öent per plaatsing,
Groote letters en vignetten -sr&rdea berekend naar ie plaatsruimte dig «ij beslaan j
Aivertentiëa worden ingewacht tot Dinsdag- ea Vrijdagmorgen 10 uur.
MUe stofkfeen wimr «se Redactie oesterend, j&d verten sten en verdere &dmsxifsfra&£e traane® t®e te zo«««ten aan des» SJItareve-
dsmerk,
Biene-
Sprong,
Poote;
[lendaai
»ken ln gewa-
an plm, 15,009
'XAM©
•- i
|an.
of nog ie-
It hierna de
;n week zijn
aaien welke
llerijen zijn
;n Ouddorp
woerd.
men 's mor-
Oudeland
van hout
iuddorp en
versen.
desavonds
idijk, Inzet
1915, des
Êe te Som-
bouwland
xf
verlangen niet meer."
De vette jaren kunnen echter gevolgd
worden door magere. Maar hoe ook de toe
komst zij, dit staat vastWie 't beste vee
heeft met de grootste melkopbrengst en 't
grootste vetgehalte, zal ook 't meeste ver
dienen. Ieder zorge dus, dat zijn veestapel
zoo goed mogelijk wordeDat gaat niet op
eens, maar laat er een begin zijn
Er zijn in ons land al een groot aantal
fokkers, die al jaren de vruchten plukken
van hun streven. Dat waren de baanbrekers
die nu anderen kunnen helpen aan mannelijk
materiaal, tot voordeel van zich zelf en die
anderen. Die dieren moeten weg, het land
door, om overal te veredelen, waar te ver-
bedelen, valt. En waar men wil breken met
de oude sleur.
Na een paar jaar is de invloed bij hen,
die 't nieuwe pad zijn opgegaan, reeds te
bespeuren. En dan rolt de zaak van zelf.
Men gaat met zijn dieren naar de keuring,
ziet daar zijn vooruitgang, vereenigt zich
met anderen, en nu, is de zaak gezond.
Van 't een komt 't ander, en eer men 't
weet, is men eigenaar van een aardig stelletje
registerkoeien. Dit zijn dieren, dte in het
stamboek worden opgenomen, omdat ze hier
voor door hun model, melkgift, teekening,
enz. in aanmerking komen.
Blijkt het later, dat men in andere landen
vee noodig heeft, welnu, dan kan men pro
fiteered
Maar gaat dit niet, dan geeft nog de volle
emmer en 't groote vetgehalte de belooning
voor 't werk. C. B.
fh
EN
enz.
:herp
Gedempte Sloerensteiger 63A, 638
Direct naby de Hoofdateeg,
Met door ieder aanbevolen sdres.
Van „rechtzaken" houd ik niet.
„k Ben eens in m'n leven in een der
gelijke zaak als getuige voor den rechter
geweest maar 'k was blij toen ik hoorde:
>U kunt ga4n».
Rechtspraak over mi; daad moet er zijn.
Zij is een zegen, een bewijs van de genade
Gods, die de boozen nog straffen en de
goeden beschermen laat. Maar, ik kan 't
niet helpen al kreeg ik dien dag 'n
aardigen stuiver getuigegeld, waar ik best
mee uitkwam, ik hoop maar dat 't voor
het eerst en 't laatst is geweest.
Eu ik viud het een goede gewoonte van
onze christelijke pers, dat zij maar weinig
ruimte afstaat aan 't geen er zooal voor
de rechtbanken verschijnt en daar behan
deld wordt.
'n Eukelen keer echter
Ja, wie leeren wil, vindt overal leering,.
niet het minst daar, waar de stoelen
des gerichts worden gezet en zoo heeft een
zaakje t, dat voor een onzer rechtbanken
werd behandeld en dat binnenkort uitspraak
wacht, mij aan 't filosofeeren en schrijven
gebracht.
Het ging om d;iedui*end gulden.
Wat op zichzelf heel gewoon is en nog
volstrekt niet interessant.
Maar 't ging tusschen twee vrouwen.
Wat er al iets pikants aan gaf, omdat
in den regel mannen om geldzaken rechten.
Bovendien waren het twee ge wezen vrien
dinnen, die blijkbaar zéér intiem» met
elkaar geweest moeten zijn, omdat zehaar
geheimste wensehen en verlangens verhan
delden.
Letterlijk en figuurlijk »verhandel-
den».
Da eene, die nu als »gedaagde< voor de
rechtbank kwam, was weduwe, en had haar
vriendiD, de »eischeres«, in een bui van
groote vertrouwelijkheid verteld dat »zóó
éénig. alléénig te zijn deed haarpijn»
ze zou wel graag hertrouwen,
'n Bewijs dunkt mij zoo, dat zij 't bij
haar eersten man nog zoo slecht niet heeft
gefad.
Echter, er kwamen geen pretendenten
naar den vacanten presidentszetel in haar
huis.
Of, misschien kwamen er wel, maar vol
deden ïij niet aan het ideaal dat de we
duwe zich van haar tweeden echtgenoot
had gevormd.
Hoe het zij, de vriendin kwam méér
onder de menschen dan zij, had meerken
nissen en connecties, was bij de hand en
gaar; misschien kon zij, zónder nu bepaald
voor koppelaarster te spelen, es'n woordje
laten vallen, 'n aanwijzing doen, 'jd wenk
geven enz., waardoor de huwelijksaspi
raties der weduwe konden bevorderd wor
den.
Men weet noot, hoe een koe 'n haas en
hoe 'n weduwe een tweeden man vangt...
De vriendin betoonde zich niet ongenegen,
al leek het meer op een »zaakje< dan op
een vriendinnendienst.
Maar, enfin f*de weduwe bad ook geen
bezwaar om haar tweede huwelijk »zake-
lijk te behandelen .als door gunstige
bemiddeling der vriendin zulk een huwelijk
naar den zin der weduwe tot stand kwam
dan zou da vriendin een belooning van
drieduizend gulden ontvangen.
Daar doet een mensch iots voor.
De vriendin toog aan 't werk.
Bijna had 'zij haar doel bereikt
maar soms is het werkelijk een lange weg
»tusschen mond on bekerrand», op 't
laatste eogenblik trok zich de »candidaat«,
man nog wel van fortuin! om overigens
onbekende redenen terug de weduwe
ontglipte de echtgenoot en der vriendin de
lokkende belooning
Evenwel: twee vrouwen, die den trouw
op het oog hebben, geven zoo gauw den
moed niet op!
En werkelijk, de aanhoudsterwint! Kor
ten tijd later was de weduwe de bruid.
Doch hoe zekerder zij zich voelen ging
van haar toekomstig geluk, tenminste van
haar aanstaanden man, hoe meer hinder ze
kreeg van die drieduizend gulden en't bleek
de vriendin al ras, dat de bruid oorzaak
zocht om van de vervulling harer belofte
ontslagen te raken.
En nu laat ik 't verder zitten.
De weduwe is getrouwd maar vindt het
te gek om voor vriendinne-bemiddelingnóg
meer te betalen dan voor een professorale
operatie
08 vriendin eischt haar commissieloon
en spreekt de vriendin aan in rechten.
Zij heeft een schuldbekentenis* van haar
in handen, goed voor 3000 gulden »voor
geleende gelden», maar dat is een van die
windeeltjes, die de rechtbank er afgewikkeld
heeft: moet zijn >voor gedane diensten».
Twee knappe advocaten zijn van weers
kanten aan 't werk gesteld; se deden voor
de rechtbank flink hun best, want zooiets
is een mooi advocateniaakje en zij zullen
wel de vetste brok uit die 3000 pop mee
nemen: waar ik in dit geval niets tegen
heb
Wat een vrouw al niet doet, zal men
zeggen, om aan een man te komen
En daar is iets van. waar.
Alleen, het is wederkeerig. De man
kan er ook van meepraten en gaat som3
rare kronkelwegen, om de vrouw te ver
krijgen, die hij om wat reden dan ook.
begeert, wie er meer van weten wil
kan er Jakob Cats op nalezen of ook het
boeksken, dat Johanna Breevoort onlangs
aan hem en zijn nagedachtenis heeft gewijd.
Maar die zijde der zaak laat ik nu rus
ten en ik bepaal me ditmaal bij de vrouw
Deze zucht, die de vrouw in alle stan
den en op elke trap van ontwikkeling eigen
is. om te trachten haar eigenlijke bestem
ming te bereiken in het hu we'ijk, is zeer
begrijpelijk.
God heeft de vrouw geschapen om te zijn
tot een »hulpe» den man.
Geen wonder dus, dat zij volstrekt niet
altijd door onedele motieven gedreven wordt
al heeft de zonde zich ook van dit ter
rein des levens meester gemaaktwan
neer zij den leeftijd verkregen hebbende,
begeert in eigen hui3 een eigen gezin te
vormeD.
Al is het natuurlijk streng af te keuren,
wanneer zij om dat doel te bereiken, kron
kelige wegen gaat, de vrouwelijke schaamte
en eerbaarheid op zijde zet, van een huwe
lijk een handelszaak maakt of op nóg
meer afkeurenswaardige wijze tracht tot
haar doel te komen.
En dat gebeurt maar al te vaak!
't Geval der 3000 gulden staat niet op
zichzelfer wordt wat zonde op dit terrein
bedreven 1
En dat onder alle standen!
De twee jonge »wijven" uit de kermis
wagens, die elkander om eenzelfdenkerel"
in de haren vliegen haar nagels in eikaars
huid slaan, dat het bloed er langs leekt
en de twee hoog-aristocratische dames,
die in de fijnste vormen om denzelfden
heer intrigeeren, coquetteeren en met al
de scherpte harer tong en de macht van
haar invloed duelleeren zij zijn in
den grond der zaak met hetzelfde sop
overgoten.
Geen terrein, waarop de zonde zoo ge
makkelijk veld winti
En als er in Psalm 119 gezongen wordt,
waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver
houden, dan geldt dit evengoed voor de
jongedochter .ja, in zekeren sin is
het voor haar nog moeilijker
De jongeling is 't actieve element.
Hij kan tenslotte aan alle onzekerheid
inzake zijn toekomst een eindo maken,
door den koninklijken weg te gaan in het
meisje, dat hij begeert voor de keus te
stellen of ze hem wil of verwerpt. Hij
kan de zaak van zyn kant tot een be
slissing drijven.
Maar het meisje niet alsoo.
En als ze dan hoopt en twijfelt, wenscht
en wanhoopt, soms door »wreede« knapen
voor onwaardig spel wordt gebruikt en
onder dat alles niet actief optreden kan,
maar passief blijven moet, dan is haar
pad in dubbelen zin door zondege-
varen omsingeld en heeft ze dubbele ge
nade noodig van haar God, om dat pad
rein te bewaren.
Ik dacht zoo bij mezelf, wat hebben
onze echt-calvinistische jongedochterstoch
veel voor.
'k Druk evenwel op dat »echt«.
Ik bedoel er mee, dat zij èn in haar
verstandelijk overleggen en in haar meer
mystiek gevoelsleven zich werkelijk laten
leiden, gezeggen en regeeren door de Cal
vinistische beginselen, die zijn naar den
Woorde Gods.
Dan toch hebben zij zich in de eerste
plaats van der jeugd aangewend aan de
gedachte, dat toch ook het huwelijk voor
de vrouw niet het allerhoogste is in dit
leven.
Er is, ook voor de vrouw, nog een
levensdoel boven het huwelijk. Waaraan
het huwelijk ondergeschikt moet zijn.
Waarvoor wat God alleen weetl
zelfs de ongehuwde staat levenseisch kan
zijn. Hoogste levensdoel is d9 verheerlijking
van Gods Naam in den arbeid, dien Hij
ons hier op de handen zet. Wat in den
regel voor de vrouw de arbeid in 't gezin
is. Wat echter ook iets anders kan zijn
waartoe de Heere haar dan leidt in haar
leven op Zijn tijd.
Allerhoogste levensdoel voor de vrouw
is tenslotte niet, dat zij den man maar
dat zij den Heere behage.
Eu in de tweede plaats welk 'n ziele»
rust voor de vrouw, als zij in 't diepst
van haar wezen er van doordrongen is,
dat er vau eeuwigheid af ook een Raad
Gods over haar bestaat.
Dat alles van te voren bepaald is.
En dat het zoo alleen goed mag worden
genoemd. Zoodat, wat ze hier als een bitter
gemis proeven mocht, ja wellicht als een
doorn in het vleesch esnmaal voor
Gods kind blijken zal blijk Zijner genade
te zijn geweest, als zij »na dezen" ver
staan zal, waarom God dezen weg met
haar hield.
Zoo en niet anders behoort ook de