Portret- en Schilderijlijsten,
MM - f11 HEIJDEN.
TITAANVERF
GLANSVERF
Boerenleenbank „Dirksland".
"I
L
R. T. M.
Advertentiën.
SPAARBANK
LAK- DATUM- ZAKSTBMPELS-
DAVID HABTODS JAGZ.
JOU. MIJNDBRS LWz.
r
STIJFSEL
P. DE 70S ie Goederaede
OPENING WINTERSEIZOEN.
SIGAREN
Dames en Heeren-Horloges
Noordhollandsch
Landbouwcrediet
„Middelharnis-Sommelsdijk."
zuivere BERTHS' Murwe Lijnzaadkoekjes.
Bertels' Olieslagerij en Meelfabriek, Amsterdam.
OOLTOENSPLAAT
A. L. HOBBEL
vertegenwoordigt soliede
BINNENLANDSCHE
Brand-, Hagel- en Levensverzekering-
maatschappijen.
JAC, LEUV, voorheen MOZES DE HAAS
Vleeschhouteerij,
it Joris Doelstraat, Kouitmelsdijk,
Fijn RookTleesch en Boterhamwor«i.
Nette bediening. Billijke prjjsen.
Groentes-,Bloem- en Boomkweekery
T. SGHILPEROORD
«oliede Meubelen
Kasten Tafels KaDinetteiiLefliKanttiii WascMafels
PortrelliJ»ten
Mecheitvhe Stroomat-
loeien
Middelharnis-Dirksland, 8 Nov. '15.
1. Het vertrekuur van de tram 4.43 n.m.
uit Rotterdam is vervroegd op 4.22 zonder
dat het zelfs der moeite waard geacht schijnt
te zijn vooraf bij den uitgever van de Nieuwe
Rotterdamsche Courant te informeeren of deze
vervroeging met het oog op de verzending
van het Avondblad bezwaar kon opleveren.
Dat het blad intusschen toch meestal den
zelfden avond in Flakkee ontvangen wordt,
is niet te danken aan de Rotterdamsche Tram
weg Maatschappij. Bij de tegenwoordige
dienstregeling zouden wij onvoorwaardelijk
van de ontvangst van het Avondblad ver
stoken zijn gebleven, ware het niet, dat de
uitgever van genoemde courant, ter tege
moetkoming aan de wenschen der lezers, de
bijzondere welwillendheid had gehad de ver
schijning 20 minuten te vervroegen, waar
door echter, zooals te recht wordt opgemerkt,
het blad ook 20 minuten minder actueel is
geworden.
2. De veemarkt eindigt omstreeks 12.30
n.m. Zij, die daar tot het laatst moeten blij
ven, hadden vroeger gelegenheid om te 1 uur
naar het eiland terug te keeren. Nu deze
tram echter, sedert de invoering van den
winterdienst reeds te 12.45 het station Rose-
itraat verlaat, is dit niet meer mogelijk
en moet tot 4,22 uur nam. te Rotterdam
worden gewacht. Velen worden hierdoor in
hunne zaken geschaad.
3. Sommige poliklinieken worden eerst te
3,30 nm. geopend. Toen de tram nog te 4,43
uit Rotterdam vertrok, konden zij, die spoe
dig geholpen werden, onmiddelijk huiswaarts
keeren. Door de vervroeging op 4,22 is dit
niet meer mogelijk en moet, nu geen latere
reisgelegenheid naar Flakkee bestaat, te Rot
terdam worden overnacht.
4. Nog steeds wordt te vergeefs gewacht
op herstel van de avonddiensten 7,30 nm. naar
en 9,30 nm. van Middelharnis, ook in het be
lang van een betere postverbinding. Wanneer
inderdaad „onoverkomelijke bezwaren" be
staan, zou het eene geringe moeite zijn om
den aard dezer bezwaren meer algemeen be
kend te maken.
2. Bij aankomst van de veerboot te Mid-
delharnis-Haven staan de trams voor Oud
dorp en Ooltgensplaat ter weerszijden van
het aldaar aanwezige perron. Wanneer nu
bijv. één tram vee moet laden, vertrekt ook
de andere niet vóór die lading is afgeloopen,
ten einde zoodoende te voorkomen, dat het
vee van het perron springt en wegloopt. Op-
DKAIIEEnBUIZEI
M. BRTQEMAN Mz..
van het Departement
„MIDDELHARNIS en SOMHELSDIJK"
der Mnatschappij tot Nut van
De Bank neemt gelden op tegen
36/ip pCt. rente 'sjaars.
Gelegenheid tot inbreng- enterug-
betaling van gelden op Maandag, Dins
dag, Woensdag en Donderdag van
912, benevens Maandagavond van
67 uur, ten kantore van den The
saurier-Boekhouder,
C. KOLFF A.Cz.
9489 Middelharnis.
ALLE MATEN en SOORTEN
per 7t en l/t kistjes in diverse mer-
ken en prijzen.
Goud- en Zilverwerken.
alleen de bekende goede merken
8545 Beleefd Aanbevelend,
Ook per 5 Ons te krijgen.
Adres: DORSMAN, Voorstraat 38,
Ooltgensplaat.8992
Kantooruren Donderdag- en Zaterdag
avond van 6—8 uur. 8750
KassierJOH. HOLLEMAN, Dirksland.
211/2 procent.
41 el besSeaöres vooralle
Gouden- in Zilverwerken f
is van ouds bekend bq
Gevestigd sedert 1840.
N.B. Ondanks de lage prezen worden
iramkosten vergoed vanaf f 5,— aan-
soop uaar verhouding, bij f 10, geheel.
Bonwiiiï - Melissait.
PRINTEMPS - ROTTERDAM
DAMES- EN
KINDERHOEDEN.
Y'fv
HOOGSTRAAT 248 - ZWART JANSTRAAT 32. fpM, lij
HIJ
koopt U nog prima
a 13 Cent per pond
Beleefd aanbevelend
BRP be premign etfn met en matig, de
poliskotten laag, 3557
Tfllefooa Intercoiar». No. 4,
lederen Oonderdag prima kwaliteit Terseh
KAI4F8VLBESCH verkrggbaar.
Dagelgks eerste kwaliteit itundvleesch.
Alles wordt Machinaal gesneden.
Vanaf heden prima kwaliteitrolpess yerk/jjgbaar.
owEfeawfflSiBM 9329
O. Itffleveld, Hiddelharnls.
BIEDT AAN: Alle soorten Appel-,Peren-,
Pruimen-, Morellen-, Periik- en Druiven-
boomen in vele soorten en vormen. Zwarte,
roode en witte bessen. 9077
Vele soorten Sier- en Bloemheesters,
Stam-, Klim- en Struikroxen, Haagplantsoen,
vaste Bloemplanten enx. enx.
Aanleg van Boomgaard, Sier- en Vruch-
tentuinen. Voor hergroei wordt ingestaan,
Planten en begrooting gratis.
MEUBELHANDEL
WESTDIJK 262 -:- M I D DELH A RN IS.
Overtuigd uzelven van mijne groote voor
raad 8667
als, Noten-, Mahonie-, Eiken- en geschilderde
verder groote keuze Stoelen en Fauteuils,
Kinderwagens, Promenadewagens Sportkarren
Kinderstoelen Spiegels Schildergen
in alle grootten en prijzen. Bestellingen
worden in den kortst mogelijken tijd franco
geleverd. Uit den muil van den leeuw ont
vangen eene partij
schillende gewa'ssen is het juist een voordeel
te achten, dat het phosphorzuur geleidelijk
voor de planten beschikbaar komt. Namelijk
bij gewassen met een lang groeitijdperk, als
de wintergranen, aardappelen en voederbie
ten, voorts op grasland. De ondervinding
heeft dit dan ook doen zien. Evenals men
ook gunstige uitkomsten mocht constateeren
op zure bodems, jarenlang bemest met plag-
genmest. Wil men gronden voorzien van een
phosphorzuurvoorraad, welke voor jaren kan
dienen, dan ook is beendermeel aangewezen.
Bij ontginningen derhalve in tuinen en boom
gaarden.
De prijs van het beendermeel is natuutlijk
niet malsch, zoomin als van eenige andere
meststof thans. Ontlijmd beendermeel 1 maal
30 (1 °/0 stikstof, 30 phosphorzuur, wordt
geleverd it f 11.50 per 100 Kilo. Daarbij komt
f 0.25 vracht en f 0.25 provisie, wordt f 12.
Rekent men f 0.80 voor het percent stikstof
dat zeker niet te veel is, dan blijft voor de
30% ph. f 11.20. Per procent komt dus het
phosphorzuur op ruim 37 cent. Neen, lang
niet weinigMaar de super, door de Kunst-
mest-Commissie geleverd, is niet goedkooper.
Gold voor super dezelfde prijs als de ge
noemde van beendermeel, dan zou een baal
van 14% kosten 14 maal 37'/a ct. f 5.23.
Men betaalt er evenwel voor, met vracht en
provisie, f 5.50, dus 27 ets. meer.
Is op grond hiervan beendermeel te prefe-
reeren boven super Dat willen we niet zeg
gen. De prijs geldt niet in de eerste plaats,
't Komt aan op de waarde van de meststof.
Hoe staat het hiermee V dienen we dus te
vragen. Sommigen zullen u zeggen super is
oplosbaar in water, beendermeel niet, dit
werkt langzamer, dus super is meerder-
waardig. Theoretisch moge dit juist klinken,
de praktijk heeft de beslissende stem. En de
praktijk leert in vele gevallen anders. Wij
zullen enkele voorbeelden noemen. Voorbeel
den, die gewicht in de schaal leggen, omdat
zij betreffen proeven, gehouden over meer
dere jaren.
Van 1904 tot 1909 werden te Westerlei
(Gr.) op nieuwen dal-grond verschillende
ph.-meststoffen vergeleken. De resultaten
over de 5 jaren waren als volgtstelde men
de gemiddelde uitkomst over de 5 jaar bij
onbemest op 100. dan was die van beender
meel 214.5 en van super 226.7. Super won
het dus, maar mét een kleinen voorsprong.
Het uitkomst-cijfer bij slakkenmeel was 221.6,
dus tusschen de beide vorige in.
Te Dedemsvaart werd in dezelfde jaren een
gelijke proef genomen. De totale opbrengsten
over de 5 jaren waren per H.A.
bij beendermeel 8481 K.G. haverkorrels en
18400 K.G. stroo,
bij super 7894 K.G. haverkorrels en 18060
K.G. stroo.
Hier was beendermeel ver voor. Het gaf
echter een geringer aardappelbeschot: 962
H.L. per H.A. tegen 990 H.L. bij super. Men
ziet: door. eengenomen wogen hier beender
meel en super tegen elkaar op.
Bij een 7-jarige proef op grasland (zwar
ten zavelgrond) te Ter Aar (Z.-H.) bleef been
dermeel ver achter bij super: de winst van
super over de 7 jaren was ruim f440,— die
van beendermeel ruim f 166. Dat was zeker
enorm. Maar hier was blijkbaar super de aan
gewezen meststof, want ook Thomasmeel
bleef ver terug, n.l. met een winst van f 167.
Hier toonden slak en beendermeel eikaars
gelijken.
Ook te Barchem (Lochem) waren, bij ver
gelijking van slak en beendermeel, de uit
komsten over de jaren 1912, '13 '14 afwisse
lend in het voordeel van een dier meststof
fen, zoodat een conclusie niet viel te trekken.
Wel mag uit al die proeven geconcludeerd
wordendat het beendermeel alleszins een
plaats verdient onder de aanbevelenswaardige
ph.-meststoffen, en dat men onder de huidige
omstandigheden gerust een proef er mee kan
nemen in de gegronde hoop, dat men er
succes mee zal hebben.
Kan men ditzelfde ook zeggen vatt hel
den laatsten tijd meer naar voren gekomen
Algiersch-phosphaat 't Moet erkend, dat bij
verschillende proeven de werking duidelijk
bleek.
Zoo bij de bovenvermelde proefnemingen
te Westerlee en Dedemsvaart. Te Westerlee
kwam het Alg. Ph. wel achteraan, doch niet
veel. En te Dedemsvaart stond het vrijwel
in één rij met super en beendermeel. Op die
zure gronden kwam blijkbaar het phosphor
zuur daarin wél tot oplossing. Over 't geheel
echter is de werking van het A. Ph. nog te
ongeregeld, te onzeker, om het in 't algemeen
met vertrouwen te kunnen aanbevelen. Al
thans wij vinden daartoe geen vrijheid.
Bij de genoemde 7 jarige proef op zavel
grond te Ter Aar was het, uitgezonderd in
het eerste, kl de jaren door in de minderheid.
Waar slak en beendermeel, zoo we zeiden,
eik pl.m. f 167.— winst gaven, was deze bij
Alg.-Phosphaat slechts f 23.
De tijd zal moeten leeren, in hoeverre het
A. Ph. het slak en beendermeel zal kunnen
vervangen.
Wie door bovenstaande opgewekt mocht
zijn om eens met beendermeel een proef te
nemen, dien zal het zeker genoegen doen,
dat hij bij aankoop daarvan niet te maken
heeft met de Kunstmest Commissie en den
aankleve van dien. Men kan zich rechtstreeks
tot zijn leverancier wenden. C. B.
Het volgende adres is door de Vereen, van
Burgem. en Secretarissen op Overflakkee aan
de R.T.M. verzonden
Aan de Directie der Rotterdamsche
Tramwegmaatschappij te Rotterdam.
Aan het slot van uw schrijven dd. 18 Oct.
jl. no. 3317, deeldet u ons mede u ten zeer
ste aanbevolen te houden voor eene nauw
keurige omschrijving der grieven, welke de
algemeene ontevredenheid over de tegen
woordige exploitatie uwer tram veroorzaak
ten, waarop wij u bij onzen brief dd, 15 Oct.
jl. no. 72 wezen.
Het is ons aangenaam te constateeren, dat
dus bij u nog belangstelling bestaat omtrent
de wenschen en meening van degenen, die
belang hebben bij het vervoer door uwe
Maatschappij. Nog aangenamer zou Het ons
zijn indien de belangstelling in het vervolg
zich zou openbaren door bij het invoeren van
een nieuwe dienstregeling vooraf enkele be
langhebbenden in dit eiland te hooren, waar
toe onze vereeniging zich gaarne zou beschik
baar stellen. Alsdan zou het waarschijnlijk
niet noodig zijn met klachten te komen zoo
als over het vervroegen van den dienst 4,43
nm. uit Rotterdam op 4,22 nm., op welke
klacht, door ons geuit bij genoemd schrijven
van 15 Oct. jl., u nu moet verklaren, dat het
ten eenenmale onmogelijk is, drie dagen te
voren ook maar de geringste wijziging te
brengen in uwe dienstregeling.
Wat nu de bedoelde grieven betreft, heb
ben wij, om nauwkeurig te weten, wat daar
omtrent in de bevolking omging, ons gewend
tot de besturen der polders en landbouwver-
eenigingen in ons eiland en de stroom van
brieven, die als antwoord inkwam, beves
tigde nog, dat er inderdaad over uw tram
algeheele ontevredenheid heerscht, die ook
in de plaatselijke bladen tot uiting komt. Wij
merken hierbij op, dat wij ons op de hoogte
stelden van de bezwaren niet alleen tegen
de tegenwoordige exploitatie, maar ook tegen
de exploitatie in het algemeen, en dat wij
die bezwaren, ook zonder dat u daarom ge
vraagd hadt, toch te uwer kennisse zouden
hebben gebracht evenals zij ter kennisse zul
len worden gebracht van anderen ten deze
invloedrijke besturen en personen.
Over het geheel maakt de wijze van exploi
tatie den indruk dat meer gelet wordt op de
financieele uitkomsten van het bedrijf, dan
dat rekening wordt gehouden met de belan
gen van het reizend publiek.
Dat bij het vaststellen van de laatste dienst
regeling inderdaad te weinig aandachtis ge
schonken aan de belangen van de inwoners
van Goeree en Overflakkee, moge uit de
volgende feiten blijken
Uitdrukkelijk wordtechter geconstateerd dat,
al zijn ook dank zij den uitgever de moei
lijkheden met betrekking tot de Nieuwe Rott.
Courant ondervangen, de bezwaren tegen het
te vroege vertrekuur van 4.22 onverminderd
blijven voortbestaan.
In ieder geval ware het mogelijk den avond
dienst gedeeltelijk te herstellen zonder dat
de veerboot daarvoor eenige extra reis be
hoefde te maken. Wanneer de boot, die 's
morgens omstreeks vijf uur of vroeger leeg
uit Hellevoetsluis vertrekt, in plaats daarvan
des avonds na aankomst van de tram 9,10
naar Middelharnis voer, en daar bleef over
nachten, ware Flakkee, met de tram van 7,30
nm. uit Rotterdam nog te bereiken, zonder
dat meer dan thans behoefde gevaren te
worden.
De reis Rotterdam-Ouddorp en Ooltgens-
plaat duurt thans, op papier 3 uur 50 min.
In de memorie van toelichting bij het ont
werp voor den tramweg, gevoegd bij de aan
vrage om subsidie aan de gemeente- en pol
derbesturen, werd door de Directie voorge
spiegeld, dat over den afstand Rotterdam-
Ouddorp plm. 3 uur 35 min. zou worden ge
daan, bij een geoorloofde snelheid van 20 K.M.
per uur.
Bij een toekomstige grootere snelheid mocht
er, naar de Directie verklaarde, op worden
gerekend, dat laatstgenoemde tijd nog aan
merkelijk kon worden verkort. Thans be
draagt de geoorloofde snelheid 35 K.M. per
uur en duurt de reis op drukke dagen dik
wijls langer dan 5 uur.
Bestaat alom een streven om den duur der
reizen in het belang van het reizend publiek
zooveel mogelijk te bekorten en had van de
R.T.M., op grond van de verklaringen in de
genoemde memorie van toelichting, hetzelfde
mogen worden verwacht, tot ons leedwezen
moet hier het omgekeerde worden gecon
stateerd. De duur van de reis Rotterdam-
Middelharnis was oorspronkelijk (zonder
sneltrams Rotterdam-Spijkenisse) 2'/2j doch
is thans 2,% uur. Voor de reis Middelharnis-
Ouddorp en Ooltgensplaat werd destijds 50
minuten gerekend, thans een uur.
Ondanks deze verlenging komen de trams
op de drukke dagen veel te laat aan. Daar
entegen is de tijd voor de niet drukke dagen
te ruim genomen en staan de trams op de
tusschenstations dikwijls eindeloos te wach
ten, terwijl soms ook te vroeg vertrokken
wordt.
De oorzaak van dit alles is naar ons oor
deel gelegen in het gecombineerde passa
giers-, goederen- en veevervoer. Noodzake
lijk zou het zijn, dat afzonderlijke passagiers-
treinen reden en dat voor vee en goederen
speciale treinen werden ingesteld. Daarmede
zou een groot deel van de o.i. inderdaad ge
gronde grieven komen te vervallen.
Zooals de toestand thans is, geeft het den
schijn, dat het passagiersvervoer onderge
schikt is aan het vervoer van vee en goede
ren.
Tot staving hiervan meenen wij op het
volgende te moeten wijzen
1. Op drukke dagen komt het voor, dat
zooveel vee met de tramboot Middelharnis-
Hellevoetsluis of omgekeerd wordt vervoerd,
dat het zelfs In de gangpaden wordt geplaatst.
De kajuitdeuren kunnen daardoor dan niet
geopend worden, zoodat de passagiers feite-
telijk opgesloten zitten en, bij voorkomend
ongeval, niemand zich zou kunnen redden.
onthoudt van de passagiers schijnt van min
der belang geacht te worden, wanneer het
vee slechts op een gemakkelijke wijze gela
den kan worden.
3. Te Ouddorp wordt het vee dat met de
laatste tram uit Rotterdam komt eerst gelost
op de daarvoor bestemde plaats. De passa
giers hebben dan de keuze daarop te wachten
of in den donker uit te stappen op een onge
schikt en lastig terrein.
4. In het bijzonder gedurende de suiker-
bietentijd worden aan de stations en tusschen-
gelegen laadplaatsen volle wagens mede ge
nomen en ledige afgezetwat tot groot tijd
verlies aanleiding geeft. Niemand schijnt er
aan te denken, dat het voor de passagiers
van belang kan zijn om op den bij de dienst
regeling aangegeven tijd hunne plaats van
bestemming te bereiken.
Verder laten wij hier eene opsomming
volgen van de voornaamste der overige
grieven, die te o»zer kennis zijn gebracht.
Wij erkennen dat niet alle even belangrijk
zijn, maar wij meenen toch te mogen ver
trouwen, dat de kennisneming zal leiden tot
wegneming van de zoo talrijke moeilijkhe
den, die bij het reizen voortdurend onder
vonden worden.
Ie. De trams, die thans Maandag-en Dins
dagmorgen te 3.40 uit Ouddorp en Ooltgens
plaat vertrekken, rijden waarlijk al te vroeg.
Op Maandag ware het vertrekuur weder,
evenals vroeger, te stellen gelijk aan het ver
trekuur op Woensdag Zaterdag.
2e. Op Maandag en Dinsdag is er thans
te 6.25 v.m. een sneltram uit Hellevoetsluis
naar Rotterdam. Een goede exploitatie zou
meebrengen, dat er nu ook later op den dag
een sneltram Rotterdam-Helievoetsluis liep.
3e. De passagiers, die Maandag of Dins
dag met de eerste tram naar Rotterdam wil
len, vinden behalve te Middelharnis de wacht
kamers gesloten. Te Ouddorp en te Oolt
gensplaat kan men in de gereedstaande trams
stappen, doch aan de andere stations moet
jn weer en wind buiten worden gewacht.
4e. Op enkele stations van ons eiland is
de verlichting onvoldoende.
5e. Op enkele stations van ons eiland ont
breken van buiten toegankelijke urinoirs.
6e. Op de meeste stations van ons eiland
heeft het publiek vrijen toegang. Vooral op
Zaterdagavonden en op Feestdagen is dit
zeer hinderlijk voor de passagiers.
7e. Op enkele stations van ons eiland ont
breekt gelegenheid tot het bergen van goe
deren.
8e. Zelfs enkele dagen na het begin van
zomer- of winterdienst, zijn aan sommige
stations nog geen dienstregelen bij de agen
ten te krijgen, wat een gevolg schijnt te zijn
van den verkoop door de conducteurs.
9e. Er zijn in de Flakkeesche trams geen
niet-rookwagens 2e klasse.
10e. De niet-rookwagens le klasse hebben
dikwijls onvoldoende ruimte; dan moeten
dames in rookwagens, waar, zelf als zij er
zich tegen verzetten, het rooken niet verbo
den is.
11e. De verlichting in de trams laat, be
halve in enkele wagens op het traject Rotter
dam-Helievoetsluis, te wenschen over. In die
wagens wordt vermoedelijk nog steeds de
proef genomen met petroleumgloeilicht, een
viertal jaren geleden aangevangen. Ook de
verwarming kon beter zijn.
12e. Er is herhaaldelijk gebrek aan goede
renwagens op dit eiland.
13e. De walknecht, die na het vertrek van
de laatste boot van Middelharnis-haven de
lichten moet blusschen, het wachthuis afslui
ten, enz. en op wien de tram ten vervoer
wacht, totdat hij dien belangwekkenden ar
beid heeft verricht, worde van een ander
vervoermiddel voorzien.
14e. Op drukke dagen, met name Maan
dags-, Dinsdags-, en Zaterdags-, is het ma-
triaal van tram 4.22 n.m. uit Rotterdam on
voldoende. De passagiers verdringen zich
langs de binnenrijdende tram. Ongelukken
kunnen op den duur niet uitblijven.
15c. Het station te Rotterdam is te klein.
Het achterste deel van de trams steekt uit,
buiten de overkapping, in een straatvrou
wen en kinderen en ouden van dagen moe
ten daar met groote moeite, ook bij slecht
weer, dikwijls instappen.
16e. Wanneer men reizende van Middel
harnis naar Rotterdam of eenige plaats in
Voorne en Putten of IJselmonde en omge
keerd, zijn plaats wil betalen in de tram,
heeft men drie kaartjes noodig in plaats van
ééndit geeft groot ongerief en is noode-
loos omslachtig.
17e. Ingesteld worde een directe verbin
ding tusschen Oost- en Westflakkee, zoodat
geen oponthoud van 30 minuten en langer
te Middelharnis plaats vinde.
18e. De wachtkamer aan den steiger te
Ooltgensplaat is niet verlicht en verwarmd.
Ook ontbreekt een urinoir.
19e. Wanneer de boot Numansdorp-Zijpe
door den waterstand niet aan den steiger te
Ooltgensplaat kan aanleggen, worden de
passagiers op eigen kosten aan of van boord
gebracht door particuliere vaartuigen. De
tram behoort o.i. zelf te zorgen voor een
behoorlijke verbinding met den wal.
20e. Een betere aansluiting te Ooltgens
plaat op de boot Numansdorp-Zijpe v. v.
ware gewenscht.
21e. Des zomers althans worde weder in
gesteld de dienst Rotterdam-Numansdorp-
Ooltgensplaat-Ouddorp, vertrekuur ±6,30 nm.
22e. Het vervoer van vrachtgoed en post
naar Zeeland loopt over Rotterdam. Die ware
spoediger over Ooltgensplaat-Zijpe te leiden.
Nauwgezette betrachting en onderzoek
moge u tot de vraag leiden of uwe exploi-
tate wel aan redelijke eischen voldoet en of
het ten slotte niet in uw eigen belang is de
wenschen van het reizend publiek zooveel
mogelijk tegemoet te komen.
De Vereeniging van Burgemeesters en Secre
tarissen op Overflakkee en Goedereede.
De Secretaris, De Voorzitter,
C. ZAAIJER. ULBO J. MIJS.
der firma G. A. M. WITTERMANS, B. O. Z.,
worden om haar prima kwaliteit steeds meer
en meer gevraagd. Voor goede legging der-
zelve wordt ingestaan. Het uitzetten geschiedt
met een le klas WATERPASINSTRUMENT.
8898 Beleefd aanbevolen,
L. NELISSE Az. - - NIEUWE TONOE,
ONTVANGEN een mooie collectie
STALEN in JAPONSTOffEN, MANUFACTU
REN, JAEGER BORSTROKKEN, PANTA
LONS, SJAALS, DOEKEN, BOEZELAARS,
OAREN, BAND en SAJETTEN.
Beieefd aanbevelend,
MARKTPLEIN 28, :-: OOLTGENSPLAAT
't Algemeen.
50 ets. de K.G.
62 ets. de K.G.
De Bank leent gelden aan leden tegen
41/, 'sjaars.
Zij neemt gelden op tegen 3 's jaars,
ook van niet-leden.
Voorschotten kunnen dagelijks worden aan
gevraagd bij een der leden van het bestuur.
Agentschap ROTTERDAM, Leuvehaven 107.
KAPITAAL f 3.000.000—,
waarvan geplaatst en volgestort f 2.000.000.—
RESERVE f 302.187.42.
Saldo
depositorekening onder 31 Augustus 1915
f 1.943.943.78.
Depositorente voor bedragen met 8 dagen
opzegging 9421
Wsstdijk 8 292, MIDDELHARNIS.
De Bank leent gelden aan leden tegen 4'/, pCf.
's jaars.
Ze neemt gelden op tegen 4 pCt. 'sjaars, ook
van niet-leden.
Voorschotten kunnen dagelijks aangevraagd wor
den bij een der leden van het bestuur.
Gelegenheid tot inbreng- en terugbetaling van
gelden eiken Maandag- en Vrijdagavond van
0—8 uur ten huize van den kassier D.JOPPECz
Sommrlsdijk, 866:r
koopt en verkoopt alle soorten Werk- en
Drachtige Paarden. 4900
Beleefd aanbevelend.
Alles heeft zijn oorzaak. Ook het bizonder groot succes der
Ze worden koud geslagen van zuiver Lijnzaad en zijn in smakelijk
heid, duurzaamheid, voedingswaarde en in groote Melk-, Boter- en Kaas
opbrengst ongeëvenaard.
De levering geschiedt desveriangd onder A. H. V. (Algemeene Han
dels Voorwaarden). Verkrijgbaar bij onze wederverkoopers in bijna iedere
plaats.
Bekroond met 22 hoogste onderscheidingen (Eere Diploma's
en Gouden Medailles) op de Landbouw Tentoonstellingen
van 1907 tot 1913.
KOOPMEINERS VAN DIJK.
BESLIST het beste, degelijkste
en GOEDKOOPSTE adres van
Specialiteit in:
Hoeden' voor Dames op leeftijd.
Rouwhoeden en Kapothoeden.
MvE'
Lage prijzen!
Telet. 3825. Telef. 7046. JJpft |jj