Portret- en Schilderijlijsten, MM - f11 HEIJDEN. TITAANVERF GLANSVERF Boerenleenbank „Dirksland". "I L R. T. M. Advertentiën. SPAARBANK LAK- DATUM- ZAKSTBMPELS- DAVID HABTODS JAGZ. JOU. MIJNDBRS LWz. r STIJFSEL P. DE 70S ie Goederaede OPENING WINTERSEIZOEN. SIGAREN Dames en Heeren-Horloges Noordhollandsch Landbouwcrediet „Middelharnis-Sommelsdijk." zuivere BERTHS' Murwe Lijnzaadkoekjes. Bertels' Olieslagerij en Meelfabriek, Amsterdam. OOLTOENSPLAAT A. L. HOBBEL vertegenwoordigt soliede BINNENLANDSCHE Brand-, Hagel- en Levensverzekering- maatschappijen. JAC, LEUV, voorheen MOZES DE HAAS Vleeschhouteerij, it Joris Doelstraat, Kouitmelsdijk, Fijn RookTleesch en Boterhamwor«i. Nette bediening. Billijke prjjsen. Groentes-,Bloem- en Boomkweekery T. SGHILPEROORD «oliede Meubelen Kasten Tafels KaDinetteiiLefliKanttiii WascMafels PortrelliJ»ten Mecheitvhe Stroomat- loeien Middelharnis-Dirksland, 8 Nov. '15. 1. Het vertrekuur van de tram 4.43 n.m. uit Rotterdam is vervroegd op 4.22 zonder dat het zelfs der moeite waard geacht schijnt te zijn vooraf bij den uitgever van de Nieuwe Rotterdamsche Courant te informeeren of deze vervroeging met het oog op de verzending van het Avondblad bezwaar kon opleveren. Dat het blad intusschen toch meestal den zelfden avond in Flakkee ontvangen wordt, is niet te danken aan de Rotterdamsche Tram weg Maatschappij. Bij de tegenwoordige dienstregeling zouden wij onvoorwaardelijk van de ontvangst van het Avondblad ver stoken zijn gebleven, ware het niet, dat de uitgever van genoemde courant, ter tege moetkoming aan de wenschen der lezers, de bijzondere welwillendheid had gehad de ver schijning 20 minuten te vervroegen, waar door echter, zooals te recht wordt opgemerkt, het blad ook 20 minuten minder actueel is geworden. 2. De veemarkt eindigt omstreeks 12.30 n.m. Zij, die daar tot het laatst moeten blij ven, hadden vroeger gelegenheid om te 1 uur naar het eiland terug te keeren. Nu deze tram echter, sedert de invoering van den winterdienst reeds te 12.45 het station Rose- itraat verlaat, is dit niet meer mogelijk en moet tot 4,22 uur nam. te Rotterdam worden gewacht. Velen worden hierdoor in hunne zaken geschaad. 3. Sommige poliklinieken worden eerst te 3,30 nm. geopend. Toen de tram nog te 4,43 uit Rotterdam vertrok, konden zij, die spoe dig geholpen werden, onmiddelijk huiswaarts keeren. Door de vervroeging op 4,22 is dit niet meer mogelijk en moet, nu geen latere reisgelegenheid naar Flakkee bestaat, te Rot terdam worden overnacht. 4. Nog steeds wordt te vergeefs gewacht op herstel van de avonddiensten 7,30 nm. naar en 9,30 nm. van Middelharnis, ook in het be lang van een betere postverbinding. Wanneer inderdaad „onoverkomelijke bezwaren" be staan, zou het eene geringe moeite zijn om den aard dezer bezwaren meer algemeen be kend te maken. 2. Bij aankomst van de veerboot te Mid- delharnis-Haven staan de trams voor Oud dorp en Ooltgensplaat ter weerszijden van het aldaar aanwezige perron. Wanneer nu bijv. één tram vee moet laden, vertrekt ook de andere niet vóór die lading is afgeloopen, ten einde zoodoende te voorkomen, dat het vee van het perron springt en wegloopt. Op- DKAIIEEnBUIZEI M. BRTQEMAN Mz.. van het Departement „MIDDELHARNIS en SOMHELSDIJK" der Mnatschappij tot Nut van De Bank neemt gelden op tegen 36/ip pCt. rente 'sjaars. Gelegenheid tot inbreng- enterug- betaling van gelden op Maandag, Dins dag, Woensdag en Donderdag van 912, benevens Maandagavond van 67 uur, ten kantore van den The saurier-Boekhouder, C. KOLFF A.Cz. 9489 Middelharnis. ALLE MATEN en SOORTEN per 7t en l/t kistjes in diverse mer- ken en prijzen. Goud- en Zilverwerken. alleen de bekende goede merken 8545 Beleefd Aanbevelend, Ook per 5 Ons te krijgen. Adres: DORSMAN, Voorstraat 38, Ooltgensplaat.8992 Kantooruren Donderdag- en Zaterdag avond van 6—8 uur. 8750 KassierJOH. HOLLEMAN, Dirksland. 211/2 procent. 41 el besSeaöres vooralle Gouden- in Zilverwerken f is van ouds bekend bq Gevestigd sedert 1840. N.B. Ondanks de lage prezen worden iramkosten vergoed vanaf f 5,— aan- soop uaar verhouding, bij f 10, geheel. Bonwiiiï - Melissait. PRINTEMPS - ROTTERDAM DAMES- EN KINDERHOEDEN. Y'fv HOOGSTRAAT 248 - ZWART JANSTRAAT 32. fpM, lij HIJ koopt U nog prima a 13 Cent per pond Beleefd aanbevelend BRP be premign etfn met en matig, de poliskotten laag, 3557 Tfllefooa Intercoiar». No. 4, lederen Oonderdag prima kwaliteit Terseh KAI4F8VLBESCH verkrggbaar. Dagelgks eerste kwaliteit itundvleesch. Alles wordt Machinaal gesneden. Vanaf heden prima kwaliteitrolpess yerk/jjgbaar. owEfeawfflSiBM 9329 O. Itffleveld, Hiddelharnls. BIEDT AAN: Alle soorten Appel-,Peren-, Pruimen-, Morellen-, Periik- en Druiven- boomen in vele soorten en vormen. Zwarte, roode en witte bessen. 9077 Vele soorten Sier- en Bloemheesters, Stam-, Klim- en Struikroxen, Haagplantsoen, vaste Bloemplanten enx. enx. Aanleg van Boomgaard, Sier- en Vruch- tentuinen. Voor hergroei wordt ingestaan, Planten en begrooting gratis. MEUBELHANDEL WESTDIJK 262 -:- M I D DELH A RN IS. Overtuigd uzelven van mijne groote voor raad 8667 als, Noten-, Mahonie-, Eiken- en geschilderde verder groote keuze Stoelen en Fauteuils, Kinderwagens, Promenadewagens Sportkarren Kinderstoelen Spiegels Schildergen in alle grootten en prijzen. Bestellingen worden in den kortst mogelijken tijd franco geleverd. Uit den muil van den leeuw ont vangen eene partij schillende gewa'ssen is het juist een voordeel te achten, dat het phosphorzuur geleidelijk voor de planten beschikbaar komt. Namelijk bij gewassen met een lang groeitijdperk, als de wintergranen, aardappelen en voederbie ten, voorts op grasland. De ondervinding heeft dit dan ook doen zien. Evenals men ook gunstige uitkomsten mocht constateeren op zure bodems, jarenlang bemest met plag- genmest. Wil men gronden voorzien van een phosphorzuurvoorraad, welke voor jaren kan dienen, dan ook is beendermeel aangewezen. Bij ontginningen derhalve in tuinen en boom gaarden. De prijs van het beendermeel is natuutlijk niet malsch, zoomin als van eenige andere meststof thans. Ontlijmd beendermeel 1 maal 30 (1 °/0 stikstof, 30 phosphorzuur, wordt geleverd it f 11.50 per 100 Kilo. Daarbij komt f 0.25 vracht en f 0.25 provisie, wordt f 12. Rekent men f 0.80 voor het percent stikstof dat zeker niet te veel is, dan blijft voor de 30% ph. f 11.20. Per procent komt dus het phosphorzuur op ruim 37 cent. Neen, lang niet weinigMaar de super, door de Kunst- mest-Commissie geleverd, is niet goedkooper. Gold voor super dezelfde prijs als de ge noemde van beendermeel, dan zou een baal van 14% kosten 14 maal 37'/a ct. f 5.23. Men betaalt er evenwel voor, met vracht en provisie, f 5.50, dus 27 ets. meer. Is op grond hiervan beendermeel te prefe- reeren boven super Dat willen we niet zeg gen. De prijs geldt niet in de eerste plaats, 't Komt aan op de waarde van de meststof. Hoe staat het hiermee V dienen we dus te vragen. Sommigen zullen u zeggen super is oplosbaar in water, beendermeel niet, dit werkt langzamer, dus super is meerder- waardig. Theoretisch moge dit juist klinken, de praktijk heeft de beslissende stem. En de praktijk leert in vele gevallen anders. Wij zullen enkele voorbeelden noemen. Voorbeel den, die gewicht in de schaal leggen, omdat zij betreffen proeven, gehouden over meer dere jaren. Van 1904 tot 1909 werden te Westerlei (Gr.) op nieuwen dal-grond verschillende ph.-meststoffen vergeleken. De resultaten over de 5 jaren waren als volgtstelde men de gemiddelde uitkomst over de 5 jaar bij onbemest op 100. dan was die van beender meel 214.5 en van super 226.7. Super won het dus, maar mét een kleinen voorsprong. Het uitkomst-cijfer bij slakkenmeel was 221.6, dus tusschen de beide vorige in. Te Dedemsvaart werd in dezelfde jaren een gelijke proef genomen. De totale opbrengsten over de 5 jaren waren per H.A. bij beendermeel 8481 K.G. haverkorrels en 18400 K.G. stroo, bij super 7894 K.G. haverkorrels en 18060 K.G. stroo. Hier was beendermeel ver voor. Het gaf echter een geringer aardappelbeschot: 962 H.L. per H.A. tegen 990 H.L. bij super. Men ziet: door. eengenomen wogen hier beender meel en super tegen elkaar op. Bij een 7-jarige proef op grasland (zwar ten zavelgrond) te Ter Aar (Z.-H.) bleef been dermeel ver achter bij super: de winst van super over de 7 jaren was ruim f440,— die van beendermeel ruim f 166. Dat was zeker enorm. Maar hier was blijkbaar super de aan gewezen meststof, want ook Thomasmeel bleef ver terug, n.l. met een winst van f 167. Hier toonden slak en beendermeel eikaars gelijken. Ook te Barchem (Lochem) waren, bij ver gelijking van slak en beendermeel, de uit komsten over de jaren 1912, '13 '14 afwisse lend in het voordeel van een dier meststof fen, zoodat een conclusie niet viel te trekken. Wel mag uit al die proeven geconcludeerd wordendat het beendermeel alleszins een plaats verdient onder de aanbevelenswaardige ph.-meststoffen, en dat men onder de huidige omstandigheden gerust een proef er mee kan nemen in de gegronde hoop, dat men er succes mee zal hebben. Kan men ditzelfde ook zeggen vatt hel den laatsten tijd meer naar voren gekomen Algiersch-phosphaat 't Moet erkend, dat bij verschillende proeven de werking duidelijk bleek. Zoo bij de bovenvermelde proefnemingen te Westerlee en Dedemsvaart. Te Westerlee kwam het Alg. Ph. wel achteraan, doch niet veel. En te Dedemsvaart stond het vrijwel in één rij met super en beendermeel. Op die zure gronden kwam blijkbaar het phosphor zuur daarin wél tot oplossing. Over 't geheel echter is de werking van het A. Ph. nog te ongeregeld, te onzeker, om het in 't algemeen met vertrouwen te kunnen aanbevelen. Al thans wij vinden daartoe geen vrijheid. Bij de genoemde 7 jarige proef op zavel grond te Ter Aar was het, uitgezonderd in het eerste, kl de jaren door in de minderheid. Waar slak en beendermeel, zoo we zeiden, eik pl.m. f 167.— winst gaven, was deze bij Alg.-Phosphaat slechts f 23. De tijd zal moeten leeren, in hoeverre het A. Ph. het slak en beendermeel zal kunnen vervangen. Wie door bovenstaande opgewekt mocht zijn om eens met beendermeel een proef te nemen, dien zal het zeker genoegen doen, dat hij bij aankoop daarvan niet te maken heeft met de Kunstmest Commissie en den aankleve van dien. Men kan zich rechtstreeks tot zijn leverancier wenden. C. B. Het volgende adres is door de Vereen, van Burgem. en Secretarissen op Overflakkee aan de R.T.M. verzonden Aan de Directie der Rotterdamsche Tramwegmaatschappij te Rotterdam. Aan het slot van uw schrijven dd. 18 Oct. jl. no. 3317, deeldet u ons mede u ten zeer ste aanbevolen te houden voor eene nauw keurige omschrijving der grieven, welke de algemeene ontevredenheid over de tegen woordige exploitatie uwer tram veroorzaak ten, waarop wij u bij onzen brief dd, 15 Oct. jl. no. 72 wezen. Het is ons aangenaam te constateeren, dat dus bij u nog belangstelling bestaat omtrent de wenschen en meening van degenen, die belang hebben bij het vervoer door uwe Maatschappij. Nog aangenamer zou Het ons zijn indien de belangstelling in het vervolg zich zou openbaren door bij het invoeren van een nieuwe dienstregeling vooraf enkele be langhebbenden in dit eiland te hooren, waar toe onze vereeniging zich gaarne zou beschik baar stellen. Alsdan zou het waarschijnlijk niet noodig zijn met klachten te komen zoo als over het vervroegen van den dienst 4,43 nm. uit Rotterdam op 4,22 nm., op welke klacht, door ons geuit bij genoemd schrijven van 15 Oct. jl., u nu moet verklaren, dat het ten eenenmale onmogelijk is, drie dagen te voren ook maar de geringste wijziging te brengen in uwe dienstregeling. Wat nu de bedoelde grieven betreft, heb ben wij, om nauwkeurig te weten, wat daar omtrent in de bevolking omging, ons gewend tot de besturen der polders en landbouwver- eenigingen in ons eiland en de stroom van brieven, die als antwoord inkwam, beves tigde nog, dat er inderdaad over uw tram algeheele ontevredenheid heerscht, die ook in de plaatselijke bladen tot uiting komt. Wij merken hierbij op, dat wij ons op de hoogte stelden van de bezwaren niet alleen tegen de tegenwoordige exploitatie, maar ook tegen de exploitatie in het algemeen, en dat wij die bezwaren, ook zonder dat u daarom ge vraagd hadt, toch te uwer kennisse zouden hebben gebracht evenals zij ter kennisse zul len worden gebracht van anderen ten deze invloedrijke besturen en personen. Over het geheel maakt de wijze van exploi tatie den indruk dat meer gelet wordt op de financieele uitkomsten van het bedrijf, dan dat rekening wordt gehouden met de belan gen van het reizend publiek. Dat bij het vaststellen van de laatste dienst regeling inderdaad te weinig aandachtis ge schonken aan de belangen van de inwoners van Goeree en Overflakkee, moge uit de volgende feiten blijken Uitdrukkelijk wordtechter geconstateerd dat, al zijn ook dank zij den uitgever de moei lijkheden met betrekking tot de Nieuwe Rott. Courant ondervangen, de bezwaren tegen het te vroege vertrekuur van 4.22 onverminderd blijven voortbestaan. In ieder geval ware het mogelijk den avond dienst gedeeltelijk te herstellen zonder dat de veerboot daarvoor eenige extra reis be hoefde te maken. Wanneer de boot, die 's morgens omstreeks vijf uur of vroeger leeg uit Hellevoetsluis vertrekt, in plaats daarvan des avonds na aankomst van de tram 9,10 naar Middelharnis voer, en daar bleef over nachten, ware Flakkee, met de tram van 7,30 nm. uit Rotterdam nog te bereiken, zonder dat meer dan thans behoefde gevaren te worden. De reis Rotterdam-Ouddorp en Ooltgens- plaat duurt thans, op papier 3 uur 50 min. In de memorie van toelichting bij het ont werp voor den tramweg, gevoegd bij de aan vrage om subsidie aan de gemeente- en pol derbesturen, werd door de Directie voorge spiegeld, dat over den afstand Rotterdam- Ouddorp plm. 3 uur 35 min. zou worden ge daan, bij een geoorloofde snelheid van 20 K.M. per uur. Bij een toekomstige grootere snelheid mocht er, naar de Directie verklaarde, op worden gerekend, dat laatstgenoemde tijd nog aan merkelijk kon worden verkort. Thans be draagt de geoorloofde snelheid 35 K.M. per uur en duurt de reis op drukke dagen dik wijls langer dan 5 uur. Bestaat alom een streven om den duur der reizen in het belang van het reizend publiek zooveel mogelijk te bekorten en had van de R.T.M., op grond van de verklaringen in de genoemde memorie van toelichting, hetzelfde mogen worden verwacht, tot ons leedwezen moet hier het omgekeerde worden gecon stateerd. De duur van de reis Rotterdam- Middelharnis was oorspronkelijk (zonder sneltrams Rotterdam-Spijkenisse) 2'/2j doch is thans 2,% uur. Voor de reis Middelharnis- Ouddorp en Ooltgensplaat werd destijds 50 minuten gerekend, thans een uur. Ondanks deze verlenging komen de trams op de drukke dagen veel te laat aan. Daar entegen is de tijd voor de niet drukke dagen te ruim genomen en staan de trams op de tusschenstations dikwijls eindeloos te wach ten, terwijl soms ook te vroeg vertrokken wordt. De oorzaak van dit alles is naar ons oor deel gelegen in het gecombineerde passa giers-, goederen- en veevervoer. Noodzake lijk zou het zijn, dat afzonderlijke passagiers- treinen reden en dat voor vee en goederen speciale treinen werden ingesteld. Daarmede zou een groot deel van de o.i. inderdaad ge gronde grieven komen te vervallen. Zooals de toestand thans is, geeft het den schijn, dat het passagiersvervoer onderge schikt is aan het vervoer van vee en goede ren. Tot staving hiervan meenen wij op het volgende te moeten wijzen 1. Op drukke dagen komt het voor, dat zooveel vee met de tramboot Middelharnis- Hellevoetsluis of omgekeerd wordt vervoerd, dat het zelfs In de gangpaden wordt geplaatst. De kajuitdeuren kunnen daardoor dan niet geopend worden, zoodat de passagiers feite- telijk opgesloten zitten en, bij voorkomend ongeval, niemand zich zou kunnen redden. onthoudt van de passagiers schijnt van min der belang geacht te worden, wanneer het vee slechts op een gemakkelijke wijze gela den kan worden. 3. Te Ouddorp wordt het vee dat met de laatste tram uit Rotterdam komt eerst gelost op de daarvoor bestemde plaats. De passa giers hebben dan de keuze daarop te wachten of in den donker uit te stappen op een onge schikt en lastig terrein. 4. In het bijzonder gedurende de suiker- bietentijd worden aan de stations en tusschen- gelegen laadplaatsen volle wagens mede ge nomen en ledige afgezetwat tot groot tijd verlies aanleiding geeft. Niemand schijnt er aan te denken, dat het voor de passagiers van belang kan zijn om op den bij de dienst regeling aangegeven tijd hunne plaats van bestemming te bereiken. Verder laten wij hier eene opsomming volgen van de voornaamste der overige grieven, die te o»zer kennis zijn gebracht. Wij erkennen dat niet alle even belangrijk zijn, maar wij meenen toch te mogen ver trouwen, dat de kennisneming zal leiden tot wegneming van de zoo talrijke moeilijkhe den, die bij het reizen voortdurend onder vonden worden. Ie. De trams, die thans Maandag-en Dins dagmorgen te 3.40 uit Ouddorp en Ooltgens plaat vertrekken, rijden waarlijk al te vroeg. Op Maandag ware het vertrekuur weder, evenals vroeger, te stellen gelijk aan het ver trekuur op Woensdag Zaterdag. 2e. Op Maandag en Dinsdag is er thans te 6.25 v.m. een sneltram uit Hellevoetsluis naar Rotterdam. Een goede exploitatie zou meebrengen, dat er nu ook later op den dag een sneltram Rotterdam-Helievoetsluis liep. 3e. De passagiers, die Maandag of Dins dag met de eerste tram naar Rotterdam wil len, vinden behalve te Middelharnis de wacht kamers gesloten. Te Ouddorp en te Oolt gensplaat kan men in de gereedstaande trams stappen, doch aan de andere stations moet jn weer en wind buiten worden gewacht. 4e. Op enkele stations van ons eiland is de verlichting onvoldoende. 5e. Op enkele stations van ons eiland ont breken van buiten toegankelijke urinoirs. 6e. Op de meeste stations van ons eiland heeft het publiek vrijen toegang. Vooral op Zaterdagavonden en op Feestdagen is dit zeer hinderlijk voor de passagiers. 7e. Op enkele stations van ons eiland ont breekt gelegenheid tot het bergen van goe deren. 8e. Zelfs enkele dagen na het begin van zomer- of winterdienst, zijn aan sommige stations nog geen dienstregelen bij de agen ten te krijgen, wat een gevolg schijnt te zijn van den verkoop door de conducteurs. 9e. Er zijn in de Flakkeesche trams geen niet-rookwagens 2e klasse. 10e. De niet-rookwagens le klasse hebben dikwijls onvoldoende ruimte; dan moeten dames in rookwagens, waar, zelf als zij er zich tegen verzetten, het rooken niet verbo den is. 11e. De verlichting in de trams laat, be halve in enkele wagens op het traject Rotter dam-Helievoetsluis, te wenschen over. In die wagens wordt vermoedelijk nog steeds de proef genomen met petroleumgloeilicht, een viertal jaren geleden aangevangen. Ook de verwarming kon beter zijn. 12e. Er is herhaaldelijk gebrek aan goede renwagens op dit eiland. 13e. De walknecht, die na het vertrek van de laatste boot van Middelharnis-haven de lichten moet blusschen, het wachthuis afslui ten, enz. en op wien de tram ten vervoer wacht, totdat hij dien belangwekkenden ar beid heeft verricht, worde van een ander vervoermiddel voorzien. 14e. Op drukke dagen, met name Maan dags-, Dinsdags-, en Zaterdags-, is het ma- triaal van tram 4.22 n.m. uit Rotterdam on voldoende. De passagiers verdringen zich langs de binnenrijdende tram. Ongelukken kunnen op den duur niet uitblijven. 15c. Het station te Rotterdam is te klein. Het achterste deel van de trams steekt uit, buiten de overkapping, in een straatvrou wen en kinderen en ouden van dagen moe ten daar met groote moeite, ook bij slecht weer, dikwijls instappen. 16e. Wanneer men reizende van Middel harnis naar Rotterdam of eenige plaats in Voorne en Putten of IJselmonde en omge keerd, zijn plaats wil betalen in de tram, heeft men drie kaartjes noodig in plaats van ééndit geeft groot ongerief en is noode- loos omslachtig. 17e. Ingesteld worde een directe verbin ding tusschen Oost- en Westflakkee, zoodat geen oponthoud van 30 minuten en langer te Middelharnis plaats vinde. 18e. De wachtkamer aan den steiger te Ooltgensplaat is niet verlicht en verwarmd. Ook ontbreekt een urinoir. 19e. Wanneer de boot Numansdorp-Zijpe door den waterstand niet aan den steiger te Ooltgensplaat kan aanleggen, worden de passagiers op eigen kosten aan of van boord gebracht door particuliere vaartuigen. De tram behoort o.i. zelf te zorgen voor een behoorlijke verbinding met den wal. 20e. Een betere aansluiting te Ooltgens plaat op de boot Numansdorp-Zijpe v. v. ware gewenscht. 21e. Des zomers althans worde weder in gesteld de dienst Rotterdam-Numansdorp- Ooltgensplaat-Ouddorp, vertrekuur ±6,30 nm. 22e. Het vervoer van vrachtgoed en post naar Zeeland loopt over Rotterdam. Die ware spoediger over Ooltgensplaat-Zijpe te leiden. Nauwgezette betrachting en onderzoek moge u tot de vraag leiden of uwe exploi- tate wel aan redelijke eischen voldoet en of het ten slotte niet in uw eigen belang is de wenschen van het reizend publiek zooveel mogelijk tegemoet te komen. De Vereeniging van Burgemeesters en Secre tarissen op Overflakkee en Goedereede. De Secretaris, De Voorzitter, C. ZAAIJER. ULBO J. MIJS. der firma G. A. M. WITTERMANS, B. O. Z., worden om haar prima kwaliteit steeds meer en meer gevraagd. Voor goede legging der- zelve wordt ingestaan. Het uitzetten geschiedt met een le klas WATERPASINSTRUMENT. 8898 Beleefd aanbevolen, L. NELISSE Az. - - NIEUWE TONOE, ONTVANGEN een mooie collectie STALEN in JAPONSTOffEN, MANUFACTU REN, JAEGER BORSTROKKEN, PANTA LONS, SJAALS, DOEKEN, BOEZELAARS, OAREN, BAND en SAJETTEN. Beieefd aanbevelend, MARKTPLEIN 28, :-: OOLTGENSPLAAT 't Algemeen. 50 ets. de K.G. 62 ets. de K.G. De Bank leent gelden aan leden tegen 41/, 'sjaars. Zij neemt gelden op tegen 3 's jaars, ook van niet-leden. Voorschotten kunnen dagelijks worden aan gevraagd bij een der leden van het bestuur. Agentschap ROTTERDAM, Leuvehaven 107. KAPITAAL f 3.000.000—, waarvan geplaatst en volgestort f 2.000.000.— RESERVE f 302.187.42. Saldo depositorekening onder 31 Augustus 1915 f 1.943.943.78. Depositorente voor bedragen met 8 dagen opzegging 9421 Wsstdijk 8 292, MIDDELHARNIS. De Bank leent gelden aan leden tegen 4'/, pCf. 's jaars. Ze neemt gelden op tegen 4 pCt. 'sjaars, ook van niet-leden. Voorschotten kunnen dagelijks aangevraagd wor den bij een der leden van het bestuur. Gelegenheid tot inbreng- en terugbetaling van gelden eiken Maandag- en Vrijdagavond van 0—8 uur ten huize van den kassier D.JOPPECz Sommrlsdijk, 866:r koopt en verkoopt alle soorten Werk- en Drachtige Paarden. 4900 Beleefd aanbevelend. Alles heeft zijn oorzaak. Ook het bizonder groot succes der Ze worden koud geslagen van zuiver Lijnzaad en zijn in smakelijk heid, duurzaamheid, voedingswaarde en in groote Melk-, Boter- en Kaas opbrengst ongeëvenaard. De levering geschiedt desveriangd onder A. H. V. (Algemeene Han dels Voorwaarden). Verkrijgbaar bij onze wederverkoopers in bijna iedere plaats. Bekroond met 22 hoogste onderscheidingen (Eere Diploma's en Gouden Medailles) op de Landbouw Tentoonstellingen van 1907 tot 1913. KOOPMEINERS VAN DIJK. BESLIST het beste, degelijkste en GOEDKOOPSTE adres van Specialiteit in: Hoeden' voor Dames op leeftijd. Rouwhoeden en Kapothoeden. MvE' Lage prijzen! Telet. 3825. Telef. 7046. JJpft |jj

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1915 | | pagina 2