orp,
tooi* lie Zuidhollandsclie en Keenw§elie Eilanden.
ren,
Zaterdag 6 Februari W15
%Wte Jaargang N". 2048.
JAGZ.
illes.
G
TH,
eland".
kpaard
Uk,
4
Antirevolutionair
Orgaan
Tweede Blad.
lie Oorlog.
m
üagd,
IN HOC SIGNO VINCES
Twee Bladen
Zn.
W.Z.
ESZOEN
BUITENLAND.
GS80EI.
n bij de
ederesde
CHE
t prijsopgaaf.
W. BOEKHOVE N,
SSKIt's
o 55 cent
8129
uk.
CO
00
t-
loralle
iïksa
bii
Jl tRNIS.
\0.
en worden
f 5, aan-
10, geheel
harnia.
<tweeker(J
pel-, Peren-,
en Druiven-
nei). Zwarte,
8132
ercheesters,
igpiantsoen,
■- en Vruch-
t ingestaan.
SLAAN 86
fl 8664
iede
rzekering-
t matig, de
8557
iat. Adres:
Ooltgens-
8004
t het be-
s in ver-
-I-
weder een
NDERO VER
GOEDEREN,
EEREN- en
ALS, WOL-
ERKMANS-
E prijzen en
8733
de,
leden tegen
A 's jaars,
worden aan-
het bestuur,
uur en Za-
8750
irksland.
TROUWD
koopen, of
8498
terdam
lefoon 9087
D.
gewapend
rbens- en
leidingen,
7985
Desa Oearant verschijnt eiken Woensdag' ea Zaterdag.
AbenneMentsprljs Per drie maanden fr. p. 50 Ceil.
Sniï©Kii»nd bij voernitfestaling f 4,50 psr jaar.
tfeöiiderlijke nummers 5 Cent
liiTGKYKK
SOMMELSD1JK
Veletom ItatoreonM, lo. g.
j Adverteatiës 19 seat per regel ®n */a saaai, Esoiasaea 20 par regel.
&g$kas&&@sidlfgtilg Oen* per regel en aaaï.
j Oiengtsanvragefli en Bienstaanbiedingen 50 öeat per piaateing.
I tiroote lettere en vignetten werden berekend naar de plaatarnmie dia ag h an
yvertentlSü worden ingewaaht tot Dinsdag- en Trddagmorgna 10 nat.
Alle ütiikkeii voor «Se Betiacile bestemd; AdvtrienUên e» eerdere iKtmintstraiie iraoco foe te xenden /*aw* -te«« Uiassr'-*'
Dit nummer bestaat nit
t», DE TOESTAND.
Sober van de eene zijde en nog soberder
van de andere zijde zijn de berichten over
het westen.
't Is artilleriegevechten (en daarbij scher
mutselingen. Soms verwoedde aanvallen om
een loopgraag te nemen of te hernemen.
Ook in het oosten wegerr de beide legers
tegen elkaar blijkbaar op.
De Duitschers melden nu dat zij het dorp
Goumine of Gumin, dat ten Oosten van Bo-
Iimow (aan de Rawka) ligt, bezet hebben.
Het jongste Russische bericht ontkent dat
niet, evenmin als het Duitsche ontkent, wat
de Russen beweren, nl., dat de laatsten ten
Zuiden van dat dorp Zondag j.l. een paar
loopgraven heroverd hebben.
Terwijl de Russen voorts melden, dat de
gevechten in de buurt van Mlawa (benoorden
den Weichel) gunstig voor hen verloopen,
zeggen de Duitschers, dat zij ten Noorden
van den Weichsel in cavalerie-gevechten de
Russen hebben teruggeworpen. Dal laatste
zal wel in dc streek benoorden Plotzk zijn
gebeurd.
Op een ander punt in Polen, hebben de
iuitschers, naar zij melden, sinds 1 Februari
Sim 4000 gevangenen gemaakt en 6 machi
negeweren veroverd.
Aan Pilitza en Duuajec wordt, volgens de
Russen, een geregeld vuur onderhouden.
Het Suez-Kanaal is slechts op enkele uren
open en Reuter bericht dat de Turken op
twee plaatsen bij het kanaal zijn gekomen
en wel bij Kantara en nabij Suez. Ongetwij
feld zijn dit de voorhoeden, maar^het feit
dat op vijf plaatsen gevochten is en dat
liet kanaal '2/a van het [etmaal gesloten is,
wijst er op dat de Engelschen den toestand
vrij ernstig inzien.
Ondertusschen rukt het Turkenleger, ver
sterkt door talrijke Bedouïnen-stammen van
uit Syrië naar Egypte op. Langs twee we
gen bewegen de transporten zich voort.
De Zuidelijke weg loopt over Akaba over
de hoogvlakte van Tih naar Suezde Noor
delijke door het oude land der Filistijnen
naar Kantara. De Engelschen hebben eenige
oorlogsschepen op die kusten, om het op
rukkende leger te verontrusten.
Hoe groot de strijdmacht van weerszijden
is, is niet bekend. Engeland heeft zijn troe
pen naar Europa laten komen en naderhand
zijn Indische en Australische troepen in
Egypte gebracht.
Maar ook met de dapperste verdediging
blijft het kanaal gevaar loopen.
Doorvarende schepen kunnen worden be
schoten bommen uit vliegmachines kunnen
schepen tot zinken brengen in het Kanaal
en zoo zijn er meerdere mogelijkheden.
Wanneer slechts één schip in het kanaal
zinkt, is de doorvaart versperd.
En wat dat voor Europa zeggen wil, is
niet te becijferen.
Engeland zelf heeft er alle belang bij dat
liet kanaal open blijft; bovendien is het bij
tractaat verplicht het open te houden, ook
in oorlogstijd.
Wanneer het kanaal inderdaad gesloten
moest worden, zou dat meer dan iets anders,
Engelands eer raken.
Wat wij van den toestand weten is ont
leend aan Reuter-berichten en nu is er ook
een Wolff-telegram dat spreekt over een
koortsige opwinding onder de Engelschen
aan het Suez-kanaal en over bevelen aan de
beambten der Kanaal-maatschappij om op 't
eerste bevel hun posten met hun gezinnen
te verlaten, maar dat telegram komt uit Kaïro
en 't is natuurlijk volstrekt onmogelijk dat
een Duitsch telegram werkelijk uit Kaïro
verzonden wordt, zoodat men dit bericht met
het grootste wantrouwen zal dienen te be
iegenen. Overigens zullen de Engelschen wel
zoo voorzichtig geweest zijn om alle noodige
maatregelen te nemen voor 't geval een te
genslag het kanaal in gevaar mocht brengen.
m Onder het hoofdje „de gevleugelde dood"
schrijft „onze Courant".
De luchtoorlog, zooals die nu voor het
eerst gevoerd wordt door de uitvinding van
vliegmachine en luchtschip, behoort tot de
vreeselijkste verschrikkingen van den moder
nen krijg. Hoofdzakelijk werden de vliegtui
gen gebezigd voor verkenning en voor dien
dienst hebben ze reeds onschatbare waarde
gehad. Bij oogenblikken zijn ze gebezigd
voor het werpen van bommen de Duitschers
deden nog maar één Zeppelin-tocht naar
Engeland en de Engelsche vliegmachines
kwamen nog maar een paar malen boven
Duitsche plaatsen.
Bij de gevechten grepen ze nog niet recht
in en alles bewijst dat dit „wapen" nog niet
tot volle ontwikkeling is gebracht.
Wie weet evenwel wat de toekomst nog
in zijn sluier verborgen houdt.
Een heel eskader van die doodsvogels zijn
de vorige week boven Duinkerken versche
nen. 't Was nacht, toen die vernielers klap
wiekten boven de beangste veste wier om
geving ze letterlijk met bommen bezaaiden.
Het was voornamelijk te doen om de En
gelsche magazijnen schade toe te brengen.
Of dit gelukt is, zouden de Engelschen ons
moeten vertellen en die zwijgen wijselijk.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag
(28 en 29 Januari) wierpen de vliegers der
Bondgenooten talrijke bommen op canton-
nementen der Duitschers in de streek bij
Laen, Fére en Soissons.
De uitwerking hiervan zouden de Duit
schers alleen kunnen melden, maar ook zij
doen er hef*zwijgen toe.
Twee Engelsche vliegers, die opgestegen
waren om bommen op Zeebrugge te werpen,
verongelukten bij Duinkerken doordat hun
machines onklaar geraakten en bestuurders
jammerlijk in zee omkwamen.
Het waren twee der beste Engelsche avia-
tcurs, majoor Raleigh en kapitein Roche.
Een der meest gevierde Fransche vlieger
is Pegoud, die door zijn durf een grooten
naam heeft verworven.
Dc Franschen vertellen van hem het vol
gende
Terwijl hij dezer dagen een nieuwe ma
chine beproeven wilde, nam hij een dozijn
bommen mede cn zette koers naar de vijan
delijke liniën.
Bij een vorige gelegenheid had hij een
aantal ammunitie-loodsen der Duitschers op
gemerkt, die op een terrein bijeenstonden.
Daar vloog hij, op groote hoogte zwevende,
heen, terwijl de mist hem voor het oog der
toeschouwers verborg. Toen hij bij zijn doel
was aangekomen, daalde hij en wierp negen
zijner bommen uit. Het effect was enorm.
Ontploffing op ontploffing deed de lucht
daveren en zijn machine schudde door den
luchtdruk.
Pégoud vloog, tevreden over zijn resul
taat, weg. Hij had nog drie bommen bij zich,
en als een roofvogel zwevende, liet hij deze
boven een compagnie Duitsche soldaten val
len. De soldaten stoven in alle richtingen
weg en Pégoud vloog terug langs den don
ker wordenden hemel.
Pégouds laatste feit was de verwoesting
van een Duitschen kabelballon, van waaruit
het vuur van een Duitsche batterij werd be
stuurd. Na eenige kringen om den worst-
vormigen 'ballon te hebben beschreven, vloog
hij er recht op aan. Hij was opgemerkt en
werd met in 'twild geloste schoten ontvan
gen. Hij hoorde luide bevelen geven en zag
de mannen beneden zich heen en weer loo
pen en de ballon werd haastig naar beneden
gehaald. Maar 'twas te laat.
Als een valk schoot hij neer en toen hij
50 meter boven den ballon was, wierp hij
er een bom op.
Een doffe ontploffing volgde. De gasballon
was aan flarden en de „Drachen", zooals de
ballon heette, stortte neer.
Evenals Perseus in de oudheid, doodde
Pégoud een draak en met uitgespreide vleu
gels zweeft hij rond, zoekende naar nieuwe
avonturen.
„Nederland en Oorlog"
hebben van Augustus af véél met elkander
te maken gehad.
Geen land lag er zoo dicht bij.
Geen land zoo middenin.
En, als we er buiten mogen blijven, dan
zullen nog onze naneven in verre geslachten,
wanneer ze niet vervreemd raakten van 't
geloof der vaderen, eerbiedig erkennen.dat
Gods hand zeer bizonderlijk ten goede over
Nederland is uitgestrekt geweest.
Hij, de grondoorzaak van alle goeds
Natuurlijk zijn er ook „tweede oorzaken."
Als zoodanig mag bovenal worden ge
noemd het beleid van H. M. onze geëerbie
digde Koningin en haar verantwoordelijke
raadslieden, waardoor men overal in 't bui
tenland al meer tot de overtuiging komt, dat
Nederland de neutraliteit, die het proclameer
de, op werkelijk voortreffelijke wijze gehand
haafd heeft.
Want er waren zooveel „kwesties"!
En ze zijn er nog
Zoo werd o. a. van geachte zijde" aan de
Tel. gemeld, dat een der lastigste kwesties
tusschen Nederland aan de eene en Frankrijk,
Engeland en Duitschland aan de andere zijde,
die van Augustus af aanleiding gegeven heb
ben tot veel gehaspel, geweest in die der
„oorlog-contrabanda.".
Reeds dadelijk, d. w. z. in Augustus jl.,
zoo vertelt deze „zijde" werd tusschen
de Britsche en Fransche regeeringen over
eengekomen, om ter zee tegenover Neder
land, Denemarken, Noorwegen enz. een- en
dezelfde gedragslijn te volgen en niets naar
die landen door te laten, dan hetgeen te
goeder trouw en voor eigen gebruik dier
landen bestemd was.
Tegenover de bewering, dat die handel
wijze niet in volkomen harmonie zou zijn
met zekere beginselen van het volkenrecht,
werd van Engelsche en Fransche zijde aan
gevoerd, dat deze oorlog onder zeer excep-
tioneele omstandigheden werd gevoerd en
dat door Nederland op zeer ruime schaal
van dien exceptioneelen toestand geprofiteerd
werd.
Namen werden ons genoemd van kleine
Nederlandsche firma's, die Duitsche artikelen,
welke vroeger rechtstreeks uit Duitschland
naar Engeland verzonden werden, thans op
uitgebreide schalen niet het etiket „made
in Holland" naar Engeland wisten uit te
voeren en daarmede reusachtige winsten
zouden maken.
Nog altijd „hangt" die kwestie.
Zooals men weet, is zij sinds enkele we
ken óók in bespreking tusschen Engeland
en de Vereenigde Staten van Noord-Amerika
en is het wachten nu op het definitieve ant
woord der Britsche regeering op de Ameri-
kaansche protest-nota.
Het is een moeilijke zaak.
Maar men voelt, door eenvoudig allen
handel te verbieden, wordt deze knoop wel
doorgehakt, doch niet ontward.
En d;\èr is 't toch om te doen.
Ook de „neutralen" hebben rechten.
En wie aan den eenen kant tegen schen
ding van het volkenrecht ten opzichte van
België opkomt, moet evengoed te anderer
zijde voor het recht van eerlijken handel der
„neutralen", als Nederland, opkomen.
De Karlsruhe.
De Vossische Zeitung ontleent hel volgende
aan een brief van boord van den kruiser
Karlsruhe.
Op den 6den Augustus (we hadden
intusschen van de oorlogsverklaring tusschen
Engeland en Duitschland bericht ontvangen)
werd ons uit het kraaienest gemeld, dat er
aan den horizon een rookwolk opdook, die
snel nader kwam. Na eenigen tijd konden
wij de masten herkennen en spoedig hadden
wij in de gaten dat het de. vijandelijke ge
pantserde kruiser „Berwick" was. Toen kwam
van onze commando-brug het bevel„Alle
touwen los 1" De Berwick kon in snelheid
niet tegen ons op, doch we konden het ge
vecht niet beginnen, omdat de Berwick te
veel voor was. De opwindende vervolging
duurde den geheelen dag. Tenslotte werd
van den uitkijk gemeld, dat de Berwick uit
zicht was.
Dag en nacht wisselen in de tropen ver
rassend snel af; het was 6 uur 40 minuten.
Een sterrenlooze hemel, de maan keek slechts
nu en dan even tusschen de wolken uit.
Plotseling werd aan bakboordzijde op onge
veer 10 mijlen afstand een rookkolom ge
meld en na nauwkeurig toekijken zagen wij
dat het een Engelsche kruiser was, met af
gedekt licht. Luid klonk van de commando
brug het bevel„Schip klaar voor het ge
vecht.', Reeds waren onze pikbroeken in de
gevechtspositie en iedereen was op zijn post.
Toen kwam al gauw de eerste ijzeren groet
van den Engelschman. De afstand was te
kort genomen, want de Engelsche granaten
sloegen ongeveer 200 meter voor ons in het
water en veroorzaakten zoodoende hooge
waterzuilen. Tot onze grootste vreugde za
gen wij, dat de Engelsche kruiser na ons
salvo zwaar beschadigd „afzakte." Hij was
niet in staat zijn trawanten een noodsignaal
te geven met het zoeklicht of op een andere
manier, waaruil wij concludeerden, dat zijn
electriscbe machines defect waren. Zooals
later fileek, was het de kleine Engelsehe
kruiser Bristol, waarmede wij het gevecht
hadden gehad.
Wij vernamen naderhand, dat de Bristol
door twee Engelsche kruisers zwaar bescha
digd in de haven van Kingston was binnen
gesleept.
Op 9 Augustus, 's morgens vroeg, liepen
wij Portorico binnen, om onze voorraden
aan kolen en proviand aan te vullen. Aan
den pier ontstond een levend gedoe, zoodra
in de stad bekend werd, dat er een Duitsch
oorlogsschip en nog wel de Karlsruhe, in
de haven was ten anker gegaan. Een Reu-
tertelegram had namelijk naar Amerika be
richt, dat de Karlsruhe in het gevecht met
de Bristol zwaar was beschadigd. De bewo
ners der havenstad, die zich door de inboor
lingen rond den kruiser lieten roeien, om
de door de Engelsche granaten geslagen ga
ten in den scheepsromp van de Karlruhe te
bekijken, waren uitermate verbaasd, die niet
te vinden.
Wij verlieten 's avond de haven van Por
torico met afgedekte lichten, omdat er voor
de haven twee Engelsche gepantserde krui
sers op den loer lagen eu het is uitsluitend
aan de groote handigheid van onze kapitein
en onze officieren te danken; dat wij de ha
ven ongedeerd konden verlaten. Op 18 Au
gustus hadden wij het geluk den Engelschen
koopvaarder Bowes Castle, die salpeter en
ijzererts geladen had, te kapen en op te bla
zen. Daarmede was het eerste vijandelijke
handelsschip in den Atlantischen Oceaan
door de Karlsruhe buitgemaakt.
Bij het kapen van vijandelijke handelsche
pen speelt de draadlooze telegrafie een zeer
groote rol. Die heeft ons prachtige diensten
bewezen. Kwam er een handelsschip in zicht,
dan was het spoedig ingehaald en werd door
vlaggensignalen of marconitelegrammen op
gevorderd de machines te stoppen. Als deze
gestopt waren ging er een sloep met een
kaperbezetting naar boord, om de lading
op te nemen, zich op de hoogte te stellen
van haven van afvaart en doel der reis, enz.
Was het een vijandelijk handelsschip, dan
werd de bemanning door een Duitsch geiei-
deschip opgenomen. Kolen en proviand wer
den voor zooveel noodig eveneens door de
geleideschepen overgenomen en dan werd
hel schip met dynamiet en door het openen
van de builenboordskleppen tot zinken ge
bracht. Hoewel de Engelsche oorlogsschepen
menigmaal met ons op dezelfde breedte la
gen, konden ze toch nimmer eeo kaperij
verhinderen, omdat geen van hen zich in
snelheid met de Karlsruhe kon meten.
Een dapper meisje.
Toen,de oorlog uitbrak, wilde een meisje
uit Bochum, mejuffrouw Aust, als vrijwillige
verpleegster mee naar het front. In stilte,
zonder toestemming van haar ouders, reisde
zij te midden van een groote schare vrijwil
lige verpleegsters naar het oosten, werd daar
aangenomen en toonde zich een van de dap
perste en beste zusters. De strijd bij War
schau in het begin van November heeft ze
meegemaakt. Bij Gombin, ten zuiden van
Plock en noordelijk van Kutno, volgde zij
de soldaten in den slag, haalde gewonden
uit de vuurlijn en verbond ze gedeeltelijk
op het oorlogsterrein. Zelf is zij tweemaal
gewond geraakt. Voor haar dapperheid heeft
zij het ijzeren kruis gekregen. Hindenburg
zond de jongedame de onderscheiding en
betuigde haar in een persoonlijken brief zijn
dank. Behalve het ijzeren kruis staat de jonge
Westfaalsche nog een zeldzaam eereteeken
te wachten. Aan de Silezische grens heeft
zij met eigen levensgevaar twee kinderen,
uit de Oder gered. Als loon hiervoor zal zij
de reddingsmedaille krijgen.
(Deutscher Kurier.)
VERSPREIDE BERICHTEN.
Naar de Times meldt, werd er te Liver
pool verzekerd, dat de U 21, dc Duitsche
duikboot, die Zaterdag twee Engelsche koop
vaarders bij Fleetwood tot zinken heeft ge
bracht, door een schip, dat de Deensche vlag
voerde, bij de kust van Noord-Wales van
olie voorzien is. In hoever dit schip dat vrij
willig of gedwongen gedaan heeft, kon niet
uitgemaakt worden.
Te Dover is Maandagavond een groot deel
der bevolking te hoop geloopen toen ver
luidde dat Duitsche duikbooten buiten de
haven waren gezien. Alle zoeklichten werden
dadelijk in werking gesteld en de kustbatte-
rijen vuurden een salvo af.
Later werd bekend gemaakt dat zulks was
geschied omdat een stoomschip de haven
wilde binnenloopen zonder zich aan de voor
schriften te storen.
Een valsch gerucht over een tocht van
Zeppelins heeft heel wat beweging veroor
zaakt Jin sommige gedeelten van Londen en
verscheidene plaatsen in Essex. Sommigen
beweerden vijf luchtschepen te hebben ge
zien. Het bleek later onjuist, maar in Londen
werden op de spoorwegstations toch de lich
ten uitgedaan of brandden laag en de spoor
bruggen lagen in het donker.
Het gemeentebestuur van Antwerpen heeft
bepaald dat in dit jaar geen Vastenavond
gevierd mag worden.
„Het zal zegt het besluit aan nie
mand toegelaten zijn maskers te dragen noch
zich te verkleeden en er zullen geene pu
blieke bals mogen ingericht worden.
„De overtreders zullen, naar gelang de
omstandigheden, aangehouden en in rechte
vervolgd worden."
Antwerpsche Tijdingen is op bevel der
Kommandantur voor drie weken geschorst.
Het winkelbedrijf te Brugge heeft schrijft
het Hbd. v. Antw. het zonderlingste aan
zien gekregen. De middenstad lijdt het meest
door de slapte in de zaken. Alleen de her
bergen, restaurants, banketbakkers en bar
biers doen goede zaken, door de aanwezig
heid van de vele soldaten en de doortrek
kende troepen.
Talrijke groote winkels zijn gesloten en
anderen verkoopen wat zij kunnen. Zoo ver
koopt een meubelfabrikant koffie, kaas en
haring. De verkoopprijzen zijn allen vastge
steld en de overtredingen worden gestraft
met boeten van 500 tot 10,000 mark.
Eene plakkaat is te Brugge aangeplakt,
houdende verbod aan de inwoners, van met
de Duitsche soldaten over den oorlog te
spreken.
Onder de telegrammen die de Duitsche
Keizer bij gelegenheid van zijn verjaardag
ontving was er ook een van president Wil
son. Daarover zijn ettelijke Amerikanen boos;
zij toonen dit door ingezonden stukken in
de Amerikaansche bladen. Die zijn niet
malseh 1
De Parijsche correspondent van de Daily
Telegraph kan meedeelen, dat het Fransche
ministerie van binnenlandsche zaken het le
zen van het pauselijke gebed voor den vrede
in alle kerken van Frankrijk heeft verboden.
De laatste dagen hebben de prestaties van
duikbooten weer zeer de aandacht getrokken.
In dc Engelsche bladen vinden wij het vol
gende vermeld over de lotgevallen van een
Britsche onderzeeboot, de B 11, die een
Turksch slagschip tol zinken had gebracht:
„In den 'ochtend van den 13en December,
3 ure, vertrok de B 11 naar de invaart van
de Dardanelles Na haar.accumulatorenbat-
terij op de volle capaciteit ;e hebben gela
den, gaf de kapitein de order; „BruggeheK
neer; maakt klaar om te duiken." De beman
ning begeeft zich benedendeks; hij sluit het
luik van den kijktoren en roept dan: „Op
post om te duiken." Alle manschappen ne
men hun post in. Twee staan er bij de tor-
pedolanceerbuizen; een bij iederen ballast-
bak, een bij het hydroplanowiel, een ander
bij de onderzeestuurinrichting, een volgende
bij de motorschakelaars. De machinist bevindt
zich bij de uitlaatkleppen, waardoor de lucht
ontsnap! terwijl het water de bakken vult.
Dan volgt weer een bevel van den kapi
tein „Zet de hoofdballastkraan open"het
water stroomt binnen en de boot begint te
zinken. De bakken zijn vol, de meter wijst
7 vt. aan, hetgeen nog niet diep genoeg is
daarom worden de hulpbakken opengezet en
laat men die langzaam volloopende meter
wijst thans 10 vt. „Alles sluiten 1" klinkt nu
het bevel uit den kijktoren. Thans worden
de watervlakken zóo gesteld dat de boot
moet duiken, en de motoren worden aange
zet om de boot voorwaarts voort te drijven.
Er is niet veel tijd noodig om diep te dui
ken, want ik ben met de B 11 wel eens in
11/2 minuut 65 vt. diep gekomen. De boot
ondergaat thans den invloed van de zware
strooming die er in de Zwarte Zee gaat. De
kapitein 'is tevreden met den gang van zaken
tot dusver; hij commandeert; „Zakken tot
60 vt," Om 11 u. 45 wordt de boot aan de
oppervlakte gebracht, lom te zien waar men
is. Tot verbazing van den kapitein zien wij
niet veraf een schip, en dat nog wei een
Turksch. „Weer zakken tot 40 vt.; laadt den
schietketel, vult de lanceerbuis; klaar om te
vuren." Dit alles wordt in één adem gecom
mandeerd. „Naar boven tot op 15 vt. (het
Turksche schip is binnen schot), vuur!" De
torpedo is verdwenen om de Turken op te
blazen. Het schot was welgemikt; want er
wordt een ontploffing gehoord. Nu terug, om
in veiligheid te komen. Kanonnen aan den
wal doen hun best om de onderzeeboot te
rakenmaar spoedig is zij buiten gevaar
voor het kanonvuur; zij is weer op 40 vt.
diepte.
Wij willen even een blik werpen op het
doel, om onze nieuwsgierigheid te bevredi
gen. Het Turksche schip zinkt; de achter
steven het eerst. Alles is dus in orde. „Zin
ken tot 60 vt."
„Wat was dat Op 30 vt. is de boot aan
den grond. Tien minuten lang schuurt zij
over den bodem die zekerlijk uit grint
bestaat. Er is geen paniek aan boord, want
de gezagvoerder, luit. Holbrook, is uitstekend
te vertrouwen. Zij is weer van den grond
en in diep water. Op 60 vt. diepte varend,
brengt de boot het tot den Hellespont. Dan
komt het bevel„Naar de oppervlakte". En
zegevierend komt zij boven, om een veiligen
terugkeer te melden, na 9'/2 uur onderwater
te zijn geweest, en de tijding te brengen,
dat zij een schip geraakt heeft."
f