orp, tooi* lie Zuidhollandsclie en Keenw§elie Eilanden. ren, Zaterdag 6 Februari W15 %Wte Jaargang N". 2048. JAGZ. illes. G TH, eland". kpaard Uk, 4 Antirevolutionair Orgaan Tweede Blad. lie Oorlog. m üagd, IN HOC SIGNO VINCES Twee Bladen Zn. W.Z. ESZOEN BUITENLAND. GS80EI. n bij de ederesde CHE t prijsopgaaf. W. BOEKHOVE N, SSKIt's o 55 cent 8129 uk. CO 00 t- loralle iïksa bii Jl tRNIS. \0. en worden f 5, aan- 10, geheel harnia. <tweeker(J pel-, Peren-, en Druiven- nei). Zwarte, 8132 ercheesters, igpiantsoen, ■- en Vruch- t ingestaan. SLAAN 86 fl 8664 iede rzekering- t matig, de 8557 iat. Adres: Ooltgens- 8004 t het be- s in ver- -I- weder een NDERO VER GOEDEREN, EEREN- en ALS, WOL- ERKMANS- E prijzen en 8733 de, leden tegen A 's jaars, worden aan- het bestuur, uur en Za- 8750 irksland. TROUWD koopen, of 8498 terdam lefoon 9087 D. gewapend rbens- en leidingen, 7985 Desa Oearant verschijnt eiken Woensdag' ea Zaterdag. AbenneMentsprljs Per drie maanden fr. p. 50 Ceil. Sniï©Kii»nd bij voernitfestaling f 4,50 psr jaar. tfeöiiderlijke nummers 5 Cent liiTGKYKK SOMMELSD1JK Veletom ItatoreonM, lo. g. j Adverteatiës 19 seat per regel ®n */a saaai, Esoiasaea 20 par regel. &g$kas&&@sidlfgtilg Oen* per regel en aaaï. j Oiengtsanvragefli en Bienstaanbiedingen 50 öeat per piaateing. I tiroote lettere en vignetten werden berekend naar de plaatarnmie dia ag h an yvertentlSü worden ingewaaht tot Dinsdag- en Trddagmorgna 10 nat. Alle ütiikkeii voor «Se Betiacile bestemd; AdvtrienUên e» eerdere iKtmintstraiie iraoco foe te xenden /*aw* -te«« Uiassr'-*' Dit nummer bestaat nit t», DE TOESTAND. Sober van de eene zijde en nog soberder van de andere zijde zijn de berichten over het westen. 't Is artilleriegevechten (en daarbij scher mutselingen. Soms verwoedde aanvallen om een loopgraag te nemen of te hernemen. Ook in het oosten wegerr de beide legers tegen elkaar blijkbaar op. De Duitschers melden nu dat zij het dorp Goumine of Gumin, dat ten Oosten van Bo- Iimow (aan de Rawka) ligt, bezet hebben. Het jongste Russische bericht ontkent dat niet, evenmin als het Duitsche ontkent, wat de Russen beweren, nl., dat de laatsten ten Zuiden van dat dorp Zondag j.l. een paar loopgraven heroverd hebben. Terwijl de Russen voorts melden, dat de gevechten in de buurt van Mlawa (benoorden den Weichel) gunstig voor hen verloopen, zeggen de Duitschers, dat zij ten Noorden van den Weichsel in cavalerie-gevechten de Russen hebben teruggeworpen. Dal laatste zal wel in dc streek benoorden Plotzk zijn gebeurd. Op een ander punt in Polen, hebben de iuitschers, naar zij melden, sinds 1 Februari Sim 4000 gevangenen gemaakt en 6 machi negeweren veroverd. Aan Pilitza en Duuajec wordt, volgens de Russen, een geregeld vuur onderhouden. Het Suez-Kanaal is slechts op enkele uren open en Reuter bericht dat de Turken op twee plaatsen bij het kanaal zijn gekomen en wel bij Kantara en nabij Suez. Ongetwij feld zijn dit de voorhoeden, maar^het feit dat op vijf plaatsen gevochten is en dat liet kanaal '2/a van het [etmaal gesloten is, wijst er op dat de Engelschen den toestand vrij ernstig inzien. Ondertusschen rukt het Turkenleger, ver sterkt door talrijke Bedouïnen-stammen van uit Syrië naar Egypte op. Langs twee we gen bewegen de transporten zich voort. De Zuidelijke weg loopt over Akaba over de hoogvlakte van Tih naar Suezde Noor delijke door het oude land der Filistijnen naar Kantara. De Engelschen hebben eenige oorlogsschepen op die kusten, om het op rukkende leger te verontrusten. Hoe groot de strijdmacht van weerszijden is, is niet bekend. Engeland heeft zijn troe pen naar Europa laten komen en naderhand zijn Indische en Australische troepen in Egypte gebracht. Maar ook met de dapperste verdediging blijft het kanaal gevaar loopen. Doorvarende schepen kunnen worden be schoten bommen uit vliegmachines kunnen schepen tot zinken brengen in het Kanaal en zoo zijn er meerdere mogelijkheden. Wanneer slechts één schip in het kanaal zinkt, is de doorvaart versperd. En wat dat voor Europa zeggen wil, is niet te becijferen. Engeland zelf heeft er alle belang bij dat liet kanaal open blijft; bovendien is het bij tractaat verplicht het open te houden, ook in oorlogstijd. Wanneer het kanaal inderdaad gesloten moest worden, zou dat meer dan iets anders, Engelands eer raken. Wat wij van den toestand weten is ont leend aan Reuter-berichten en nu is er ook een Wolff-telegram dat spreekt over een koortsige opwinding onder de Engelschen aan het Suez-kanaal en over bevelen aan de beambten der Kanaal-maatschappij om op 't eerste bevel hun posten met hun gezinnen te verlaten, maar dat telegram komt uit Kaïro en 't is natuurlijk volstrekt onmogelijk dat een Duitsch telegram werkelijk uit Kaïro verzonden wordt, zoodat men dit bericht met het grootste wantrouwen zal dienen te be iegenen. Overigens zullen de Engelschen wel zoo voorzichtig geweest zijn om alle noodige maatregelen te nemen voor 't geval een te genslag het kanaal in gevaar mocht brengen. m Onder het hoofdje „de gevleugelde dood" schrijft „onze Courant". De luchtoorlog, zooals die nu voor het eerst gevoerd wordt door de uitvinding van vliegmachine en luchtschip, behoort tot de vreeselijkste verschrikkingen van den moder nen krijg. Hoofdzakelijk werden de vliegtui gen gebezigd voor verkenning en voor dien dienst hebben ze reeds onschatbare waarde gehad. Bij oogenblikken zijn ze gebezigd voor het werpen van bommen de Duitschers deden nog maar één Zeppelin-tocht naar Engeland en de Engelsche vliegmachines kwamen nog maar een paar malen boven Duitsche plaatsen. Bij de gevechten grepen ze nog niet recht in en alles bewijst dat dit „wapen" nog niet tot volle ontwikkeling is gebracht. Wie weet evenwel wat de toekomst nog in zijn sluier verborgen houdt. Een heel eskader van die doodsvogels zijn de vorige week boven Duinkerken versche nen. 't Was nacht, toen die vernielers klap wiekten boven de beangste veste wier om geving ze letterlijk met bommen bezaaiden. Het was voornamelijk te doen om de En gelsche magazijnen schade toe te brengen. Of dit gelukt is, zouden de Engelschen ons moeten vertellen en die zwijgen wijselijk. In den nacht van Donderdag op Vrijdag (28 en 29 Januari) wierpen de vliegers der Bondgenooten talrijke bommen op canton- nementen der Duitschers in de streek bij Laen, Fére en Soissons. De uitwerking hiervan zouden de Duit schers alleen kunnen melden, maar ook zij doen er hef*zwijgen toe. Twee Engelsche vliegers, die opgestegen waren om bommen op Zeebrugge te werpen, verongelukten bij Duinkerken doordat hun machines onklaar geraakten en bestuurders jammerlijk in zee omkwamen. Het waren twee der beste Engelsche avia- tcurs, majoor Raleigh en kapitein Roche. Een der meest gevierde Fransche vlieger is Pegoud, die door zijn durf een grooten naam heeft verworven. Dc Franschen vertellen van hem het vol gende Terwijl hij dezer dagen een nieuwe ma chine beproeven wilde, nam hij een dozijn bommen mede cn zette koers naar de vijan delijke liniën. Bij een vorige gelegenheid had hij een aantal ammunitie-loodsen der Duitschers op gemerkt, die op een terrein bijeenstonden. Daar vloog hij, op groote hoogte zwevende, heen, terwijl de mist hem voor het oog der toeschouwers verborg. Toen hij bij zijn doel was aangekomen, daalde hij en wierp negen zijner bommen uit. Het effect was enorm. Ontploffing op ontploffing deed de lucht daveren en zijn machine schudde door den luchtdruk. Pégoud vloog, tevreden over zijn resul taat, weg. Hij had nog drie bommen bij zich, en als een roofvogel zwevende, liet hij deze boven een compagnie Duitsche soldaten val len. De soldaten stoven in alle richtingen weg en Pégoud vloog terug langs den don ker wordenden hemel. Pégouds laatste feit was de verwoesting van een Duitschen kabelballon, van waaruit het vuur van een Duitsche batterij werd be stuurd. Na eenige kringen om den worst- vormigen 'ballon te hebben beschreven, vloog hij er recht op aan. Hij was opgemerkt en werd met in 'twild geloste schoten ontvan gen. Hij hoorde luide bevelen geven en zag de mannen beneden zich heen en weer loo pen en de ballon werd haastig naar beneden gehaald. Maar 'twas te laat. Als een valk schoot hij neer en toen hij 50 meter boven den ballon was, wierp hij er een bom op. Een doffe ontploffing volgde. De gasballon was aan flarden en de „Drachen", zooals de ballon heette, stortte neer. Evenals Perseus in de oudheid, doodde Pégoud een draak en met uitgespreide vleu gels zweeft hij rond, zoekende naar nieuwe avonturen. „Nederland en Oorlog" hebben van Augustus af véél met elkander te maken gehad. Geen land lag er zoo dicht bij. Geen land zoo middenin. En, als we er buiten mogen blijven, dan zullen nog onze naneven in verre geslachten, wanneer ze niet vervreemd raakten van 't geloof der vaderen, eerbiedig erkennen.dat Gods hand zeer bizonderlijk ten goede over Nederland is uitgestrekt geweest. Hij, de grondoorzaak van alle goeds Natuurlijk zijn er ook „tweede oorzaken." Als zoodanig mag bovenal worden ge noemd het beleid van H. M. onze geëerbie digde Koningin en haar verantwoordelijke raadslieden, waardoor men overal in 't bui tenland al meer tot de overtuiging komt, dat Nederland de neutraliteit, die het proclameer de, op werkelijk voortreffelijke wijze gehand haafd heeft. Want er waren zooveel „kwesties"! En ze zijn er nog Zoo werd o. a. van geachte zijde" aan de Tel. gemeld, dat een der lastigste kwesties tusschen Nederland aan de eene en Frankrijk, Engeland en Duitschland aan de andere zijde, die van Augustus af aanleiding gegeven heb ben tot veel gehaspel, geweest in die der „oorlog-contrabanda.". Reeds dadelijk, d. w. z. in Augustus jl., zoo vertelt deze „zijde" werd tusschen de Britsche en Fransche regeeringen over eengekomen, om ter zee tegenover Neder land, Denemarken, Noorwegen enz. een- en dezelfde gedragslijn te volgen en niets naar die landen door te laten, dan hetgeen te goeder trouw en voor eigen gebruik dier landen bestemd was. Tegenover de bewering, dat die handel wijze niet in volkomen harmonie zou zijn met zekere beginselen van het volkenrecht, werd van Engelsche en Fransche zijde aan gevoerd, dat deze oorlog onder zeer excep- tioneele omstandigheden werd gevoerd en dat door Nederland op zeer ruime schaal van dien exceptioneelen toestand geprofiteerd werd. Namen werden ons genoemd van kleine Nederlandsche firma's, die Duitsche artikelen, welke vroeger rechtstreeks uit Duitschland naar Engeland verzonden werden, thans op uitgebreide schalen niet het etiket „made in Holland" naar Engeland wisten uit te voeren en daarmede reusachtige winsten zouden maken. Nog altijd „hangt" die kwestie. Zooals men weet, is zij sinds enkele we ken óók in bespreking tusschen Engeland en de Vereenigde Staten van Noord-Amerika en is het wachten nu op het definitieve ant woord der Britsche regeering op de Ameri- kaansche protest-nota. Het is een moeilijke zaak. Maar men voelt, door eenvoudig allen handel te verbieden, wordt deze knoop wel doorgehakt, doch niet ontward. En d;\èr is 't toch om te doen. Ook de „neutralen" hebben rechten. En wie aan den eenen kant tegen schen ding van het volkenrecht ten opzichte van België opkomt, moet evengoed te anderer zijde voor het recht van eerlijken handel der „neutralen", als Nederland, opkomen. De Karlsruhe. De Vossische Zeitung ontleent hel volgende aan een brief van boord van den kruiser Karlsruhe. Op den 6den Augustus (we hadden intusschen van de oorlogsverklaring tusschen Engeland en Duitschland bericht ontvangen) werd ons uit het kraaienest gemeld, dat er aan den horizon een rookwolk opdook, die snel nader kwam. Na eenigen tijd konden wij de masten herkennen en spoedig hadden wij in de gaten dat het de. vijandelijke ge pantserde kruiser „Berwick" was. Toen kwam van onze commando-brug het bevel„Alle touwen los 1" De Berwick kon in snelheid niet tegen ons op, doch we konden het ge vecht niet beginnen, omdat de Berwick te veel voor was. De opwindende vervolging duurde den geheelen dag. Tenslotte werd van den uitkijk gemeld, dat de Berwick uit zicht was. Dag en nacht wisselen in de tropen ver rassend snel af; het was 6 uur 40 minuten. Een sterrenlooze hemel, de maan keek slechts nu en dan even tusschen de wolken uit. Plotseling werd aan bakboordzijde op onge veer 10 mijlen afstand een rookkolom ge meld en na nauwkeurig toekijken zagen wij dat het een Engelsche kruiser was, met af gedekt licht. Luid klonk van de commando brug het bevel„Schip klaar voor het ge vecht.', Reeds waren onze pikbroeken in de gevechtspositie en iedereen was op zijn post. Toen kwam al gauw de eerste ijzeren groet van den Engelschman. De afstand was te kort genomen, want de Engelsche granaten sloegen ongeveer 200 meter voor ons in het water en veroorzaakten zoodoende hooge waterzuilen. Tot onze grootste vreugde za gen wij, dat de Engelsche kruiser na ons salvo zwaar beschadigd „afzakte." Hij was niet in staat zijn trawanten een noodsignaal te geven met het zoeklicht of op een andere manier, waaruil wij concludeerden, dat zijn electriscbe machines defect waren. Zooals later fileek, was het de kleine Engelsehe kruiser Bristol, waarmede wij het gevecht hadden gehad. Wij vernamen naderhand, dat de Bristol door twee Engelsche kruisers zwaar bescha digd in de haven van Kingston was binnen gesleept. Op 9 Augustus, 's morgens vroeg, liepen wij Portorico binnen, om onze voorraden aan kolen en proviand aan te vullen. Aan den pier ontstond een levend gedoe, zoodra in de stad bekend werd, dat er een Duitsch oorlogsschip en nog wel de Karlsruhe, in de haven was ten anker gegaan. Een Reu- tertelegram had namelijk naar Amerika be richt, dat de Karlsruhe in het gevecht met de Bristol zwaar was beschadigd. De bewo ners der havenstad, die zich door de inboor lingen rond den kruiser lieten roeien, om de door de Engelsche granaten geslagen ga ten in den scheepsromp van de Karlruhe te bekijken, waren uitermate verbaasd, die niet te vinden. Wij verlieten 's avond de haven van Por torico met afgedekte lichten, omdat er voor de haven twee Engelsche gepantserde krui sers op den loer lagen eu het is uitsluitend aan de groote handigheid van onze kapitein en onze officieren te danken; dat wij de ha ven ongedeerd konden verlaten. Op 18 Au gustus hadden wij het geluk den Engelschen koopvaarder Bowes Castle, die salpeter en ijzererts geladen had, te kapen en op te bla zen. Daarmede was het eerste vijandelijke handelsschip in den Atlantischen Oceaan door de Karlsruhe buitgemaakt. Bij het kapen van vijandelijke handelsche pen speelt de draadlooze telegrafie een zeer groote rol. Die heeft ons prachtige diensten bewezen. Kwam er een handelsschip in zicht, dan was het spoedig ingehaald en werd door vlaggensignalen of marconitelegrammen op gevorderd de machines te stoppen. Als deze gestopt waren ging er een sloep met een kaperbezetting naar boord, om de lading op te nemen, zich op de hoogte te stellen van haven van afvaart en doel der reis, enz. Was het een vijandelijk handelsschip, dan werd de bemanning door een Duitsch geiei- deschip opgenomen. Kolen en proviand wer den voor zooveel noodig eveneens door de geleideschepen overgenomen en dan werd hel schip met dynamiet en door het openen van de builenboordskleppen tot zinken ge bracht. Hoewel de Engelsche oorlogsschepen menigmaal met ons op dezelfde breedte la gen, konden ze toch nimmer eeo kaperij verhinderen, omdat geen van hen zich in snelheid met de Karlsruhe kon meten. Een dapper meisje. Toen,de oorlog uitbrak, wilde een meisje uit Bochum, mejuffrouw Aust, als vrijwillige verpleegster mee naar het front. In stilte, zonder toestemming van haar ouders, reisde zij te midden van een groote schare vrijwil lige verpleegsters naar het oosten, werd daar aangenomen en toonde zich een van de dap perste en beste zusters. De strijd bij War schau in het begin van November heeft ze meegemaakt. Bij Gombin, ten zuiden van Plock en noordelijk van Kutno, volgde zij de soldaten in den slag, haalde gewonden uit de vuurlijn en verbond ze gedeeltelijk op het oorlogsterrein. Zelf is zij tweemaal gewond geraakt. Voor haar dapperheid heeft zij het ijzeren kruis gekregen. Hindenburg zond de jongedame de onderscheiding en betuigde haar in een persoonlijken brief zijn dank. Behalve het ijzeren kruis staat de jonge Westfaalsche nog een zeldzaam eereteeken te wachten. Aan de Silezische grens heeft zij met eigen levensgevaar twee kinderen, uit de Oder gered. Als loon hiervoor zal zij de reddingsmedaille krijgen. (Deutscher Kurier.) VERSPREIDE BERICHTEN. Naar de Times meldt, werd er te Liver pool verzekerd, dat de U 21, dc Duitsche duikboot, die Zaterdag twee Engelsche koop vaarders bij Fleetwood tot zinken heeft ge bracht, door een schip, dat de Deensche vlag voerde, bij de kust van Noord-Wales van olie voorzien is. In hoever dit schip dat vrij willig of gedwongen gedaan heeft, kon niet uitgemaakt worden. Te Dover is Maandagavond een groot deel der bevolking te hoop geloopen toen ver luidde dat Duitsche duikbooten buiten de haven waren gezien. Alle zoeklichten werden dadelijk in werking gesteld en de kustbatte- rijen vuurden een salvo af. Later werd bekend gemaakt dat zulks was geschied omdat een stoomschip de haven wilde binnenloopen zonder zich aan de voor schriften te storen. Een valsch gerucht over een tocht van Zeppelins heeft heel wat beweging veroor zaakt Jin sommige gedeelten van Londen en verscheidene plaatsen in Essex. Sommigen beweerden vijf luchtschepen te hebben ge zien. Het bleek later onjuist, maar in Londen werden op de spoorwegstations toch de lich ten uitgedaan of brandden laag en de spoor bruggen lagen in het donker. Het gemeentebestuur van Antwerpen heeft bepaald dat in dit jaar geen Vastenavond gevierd mag worden. „Het zal zegt het besluit aan nie mand toegelaten zijn maskers te dragen noch zich te verkleeden en er zullen geene pu blieke bals mogen ingericht worden. „De overtreders zullen, naar gelang de omstandigheden, aangehouden en in rechte vervolgd worden." Antwerpsche Tijdingen is op bevel der Kommandantur voor drie weken geschorst. Het winkelbedrijf te Brugge heeft schrijft het Hbd. v. Antw. het zonderlingste aan zien gekregen. De middenstad lijdt het meest door de slapte in de zaken. Alleen de her bergen, restaurants, banketbakkers en bar biers doen goede zaken, door de aanwezig heid van de vele soldaten en de doortrek kende troepen. Talrijke groote winkels zijn gesloten en anderen verkoopen wat zij kunnen. Zoo ver koopt een meubelfabrikant koffie, kaas en haring. De verkoopprijzen zijn allen vastge steld en de overtredingen worden gestraft met boeten van 500 tot 10,000 mark. Eene plakkaat is te Brugge aangeplakt, houdende verbod aan de inwoners, van met de Duitsche soldaten over den oorlog te spreken. Onder de telegrammen die de Duitsche Keizer bij gelegenheid van zijn verjaardag ontving was er ook een van president Wil son. Daarover zijn ettelijke Amerikanen boos; zij toonen dit door ingezonden stukken in de Amerikaansche bladen. Die zijn niet malseh 1 De Parijsche correspondent van de Daily Telegraph kan meedeelen, dat het Fransche ministerie van binnenlandsche zaken het le zen van het pauselijke gebed voor den vrede in alle kerken van Frankrijk heeft verboden. De laatste dagen hebben de prestaties van duikbooten weer zeer de aandacht getrokken. In dc Engelsche bladen vinden wij het vol gende vermeld over de lotgevallen van een Britsche onderzeeboot, de B 11, die een Turksch slagschip tol zinken had gebracht: „In den 'ochtend van den 13en December, 3 ure, vertrok de B 11 naar de invaart van de Dardanelles Na haar.accumulatorenbat- terij op de volle capaciteit ;e hebben gela den, gaf de kapitein de order; „BruggeheK neer; maakt klaar om te duiken." De beman ning begeeft zich benedendeks; hij sluit het luik van den kijktoren en roept dan: „Op post om te duiken." Alle manschappen ne men hun post in. Twee staan er bij de tor- pedolanceerbuizen; een bij iederen ballast- bak, een bij het hydroplanowiel, een ander bij de onderzeestuurinrichting, een volgende bij de motorschakelaars. De machinist bevindt zich bij de uitlaatkleppen, waardoor de lucht ontsnap! terwijl het water de bakken vult. Dan volgt weer een bevel van den kapi tein „Zet de hoofdballastkraan open"het water stroomt binnen en de boot begint te zinken. De bakken zijn vol, de meter wijst 7 vt. aan, hetgeen nog niet diep genoeg is daarom worden de hulpbakken opengezet en laat men die langzaam volloopende meter wijst thans 10 vt. „Alles sluiten 1" klinkt nu het bevel uit den kijktoren. Thans worden de watervlakken zóo gesteld dat de boot moet duiken, en de motoren worden aange zet om de boot voorwaarts voort te drijven. Er is niet veel tijd noodig om diep te dui ken, want ik ben met de B 11 wel eens in 11/2 minuut 65 vt. diep gekomen. De boot ondergaat thans den invloed van de zware strooming die er in de Zwarte Zee gaat. De kapitein 'is tevreden met den gang van zaken tot dusver; hij commandeert; „Zakken tot 60 vt," Om 11 u. 45 wordt de boot aan de oppervlakte gebracht, lom te zien waar men is. Tot verbazing van den kapitein zien wij niet veraf een schip, en dat nog wei een Turksch. „Weer zakken tot 40 vt.; laadt den schietketel, vult de lanceerbuis; klaar om te vuren." Dit alles wordt in één adem gecom mandeerd. „Naar boven tot op 15 vt. (het Turksche schip is binnen schot), vuur!" De torpedo is verdwenen om de Turken op te blazen. Het schot was welgemikt; want er wordt een ontploffing gehoord. Nu terug, om in veiligheid te komen. Kanonnen aan den wal doen hun best om de onderzeeboot te rakenmaar spoedig is zij buiten gevaar voor het kanonvuur; zij is weer op 40 vt. diepte. Wij willen even een blik werpen op het doel, om onze nieuwsgierigheid te bevredi gen. Het Turksche schip zinkt; de achter steven het eerst. Alles is dus in orde. „Zin ken tot 60 vt." „Wat was dat Op 30 vt. is de boot aan den grond. Tien minuten lang schuurt zij over den bodem die zekerlijk uit grint bestaat. Er is geen paniek aan boord, want de gezagvoerder, luit. Holbrook, is uitstekend te vertrouwen. Zij is weer van den grond en in diep water. Op 60 vt. diepte varend, brengt de boot het tot den Hellespont. Dan komt het bevel„Naar de oppervlakte". En zegevierend komt zij boven, om een veiligen terugkeer te melden, na 9'/2 uur onderwater te zijn geweest, en de tijding te brengen, dat zij een schip geraakt heeft." f

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1915 | | pagina 3