93
f 28.50^
mm
m
Advertentien.
Be beste Landbouw-
Fmtliul-Ciiiit, merk
Flakkeesche Ilank
Lamsteeg 2 hoek Kaasmarkt
Zaterdag 4 Juli 1914
29ste Jaargang iV. 1986.
3
Antirevolutionair
Orgaan
ver,
Derde Blad.
CS.fi lii, UIA-F.Miller,
SOL k Co. flimlnm 53 N.Z., BoMai, Telef. 1343.
BOTTERDAM.
Huishoudelijke Artikelen
in den uitgebreidsten zin.
IN HOC SIGNO VINCES
W 83 MBA
Speciaal adres voor
t
nu f 31-
BDEN
sris.
voor il@ Zuidhollaiidsclie en Keeuw§rhe Eilanden,
enstraat 12,
•las ai Mal.'
m.
UIT DE PERS.
O
L,=
lakt
RDAM.
Een fijne SSOAAR
De tesferdamsofie Mij. van Levensverzekering
De tosierdamsehe lij. van Ongevaiienverzekering
De Amsterdamsche Oredietbank.
0mistige voorwaarden. Goncurreerende tarieven.
Oouiante afwikkeling.
EU KTBOLIUmn.
ideerd.
A. GARANTIE
Daza Courant verschijnt eiken Woensdag ea Saterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
SOMMELSDIJK.
Advertenties 10 Cent par regel ©n maai. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cant per regsl en 4/„ maal.
Mensta&nrragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groot© letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zö beslaan
Advertentien worden ingewaebt (*>r Dinsdag- en VrfiiL.y*.
Alle slukken voer de Bedactie bestemd, Advertenties! er? verdere Administratie franco toe te eenden aan den Uitgever.
MOTOREN
4Va pCt. fSeposifo-Oblig-atlëii,
HoofdkantoorAMSTERDAM, KeizersiMt 547-549
BijkantoorROTTERDAM, Wijnstraat 138a.
likkeld, Kogel-
e garantie, enz.
)AN MIJN
eph. luiere. I«.
AARDEN.
KPAPISR.
bepalingen die gratis
ïk
UITGEVER
W. BOEKHOVEN,
Telefoon Intereouaua. Mo. 8.
:gen.
;en.
«7.7.
»3/„7»
he Bank.
17i nur v. m.
uur ii. m.
ïoek Steiger,
Tafel- en Dessert
Messen.
Merk Fried. Herder
Abr. Sohn.
Lepels en
Vorken.
lerwerk.
:omst.
Emballage vrij.
ta onvermen^^l
2-persoons
allen gevuld
KANTEN vanal
Krimpvrij f 7.90,
aie modellen en
K LEDIKANTEN
ilide kwaliteiten
zrten 2-persoons
KINDERLE-
12.50.
RECLAME vee-
>STEL gestikte,
peluw overtrek
ij;e selirlf-
concur-
sli arnis.
8214
Vaste lijnen.
De kwestie van het Middelbaar onderwijs
voor onze kinderen wordt in onze kringen
steeds ineer urgent.
Vroeger was dat minder.
Onze Christelijke groepen wonnen in kracht
en in getalzij gingen vaak ook in sociaal
opzicht vooruit, de godzaligheid blijkt niet
zelden een gewin ook voor het tijdelijk leven
al kan dat gewin ook weer een valstrik wor
den de nood der tijden eischt ook meer
/jC en beter onderwijs en zoo komen telkens
^fc'onze mannen en vaders voor de vraag te
staan, hoe ze in het onderwijs hunner op
groeiende kinderen zullen voorzien.
Nu liggen hier vaste lijnen.
Die men alleen door kunstige drogredenen
zou kunnen uitwisschen.
Een eerste vaste lijn is dat school en knaap
school en meisje bij elkaar moete passen.
Als 't Zaterdag is en de „groote beurt"
moet gegeven, dan kan men zijn jongen met
een kaartje naar 't badhuis zenden, om daar
een douche te nemen. Dat water is neutraal.
Het spoelt zoowel de huid schoon van een
vrijdenker. En doet den een precies evenveel
goed als den ander.
Zoo is 't met een school niet.
Zoo is 't niet met de lagere school en ook
niet met de H. B. S.
Wat de lagere school betreft neemt nie
mand onzer meer genoegen met het neutrale
onderwijs. Wij weten hetpractisch onuit
voerbaar, ook met den besten wil ter wereld.
Een mensch houdt zijn hart, zijn geweten,
zijn overtuiging, zijn liefde en weerzin, sym
pathie en afkeer-, hij neemt die mee in school;
hij kan ze niet afleggen en ophangen bij hoed
overjas; of hij wil of niet, van zijn on-
'^derwijs gaat invloed uit op de leerlingen,
invloed in een bepaalde richting, in de rich
ting van het eigen de ken, gelooven of niet
gelooven, hopen, verwachterrvan den leeraar.
Ja, wij aarzelen niet het uit te spreken dat
die invloed op den leeftijd van 12—18 jaar
nog veel sterker werkt, dan op dien van de
jaren, waarop de kinderen de gewone lagere
school bezoeken.
Het denkleven ontwaakt dan.
Knaap en meisje beginnen te niet te [doen
wat des kinds is.
De zorgelooze speeltijd is voorbij.
Al wat hen omringt, al wat in hen is, met
de duizend vragen die zich daarbij in steeds
bewuster vorm aan de ziel opdringen, begint
hen bezig te houden en zij zoeken antwoord.
Van het hoogste belang is het dan ook op
dezen,** vaak voor het gansche leven in den
middellijken weg beslissenden leeftijd, school
en knaap, school en meisje wel bij elkander
te laten passen. En dan kón en mag het niet
anders of voor een kind des Verbonds, waar
aan God Drieëenig zijn heerlijkste beloften
geschonken heeft, moet een school worden
gezocht, waar Gods Woord in eere is, uit
Gods Woord de ware wijsheid wordt
gezocht en Gods Woord wordt geëerd als
de Zonne, die verlichten moet ook de wijde
velden van allerlei wetenschap.
Dat is de eerste vaste lijn.
En 't is óns eenvoudig onbegrijpelijk, als
er nog één christenouder is, die ijvert voor
de christelijke lagere school, maar zoodra
zijn zoon of dochter daar oorlof genomen
heeft, schijnt te meenen, dat ze immuun ge
worden zijn tegen alle verkeerde invloeden
en nu zonder zorg gerust op een „neutrale" in
richting kunnen worden gedaan.
Onderscheid wil ik maken.
Geldt het uitsluitend va/f-onderwijs, zoo
dat het is een opleidingsschool voor bepaal
den handen- of hersenarbeid, dan, dat geef
ik toe, vervallen vele bezwaren.
Doch zoo staat het met de H. B. S. in 't
minst niet.
Zij stelt er juist 'n éér in, een algemeene
onderwijsinrichting te zijn, die onze jonge
lieden vormt tot mannen en vrouwen van
algemeene ontwikkeling en beschaving, waar
na het verder aan hen zelf wordt overgela
ten, welke speciale studie of practijk ze daarna
willen aanpakken.
En nu een tweede vaste lijn.
Wat er niet is en tóch noodig blijkt, dat
moet men met Gods hulp trachten te ver
krijgen. Zóó was altijd onze schoolpractijk.
Echter met verstand en beleid.
Het is volstrekt geen axioma, dat onze H.
B. S. in haar tegenwoordige inrichting, zoo
als ze is 't maaksel van Torbeckiaansch-in-
tellectualistische eenzijdigheid, nu geeft de
uitnemende opleiding voor den middenstand
waarop wij zoo jaloersch hoeven te zijn
Men hoort daar soms, ook in de gelederen
der vrijzinnigen, rare noten over kraken.
Misschien dat hetzelfde doel, heel wat be
ter, langs ietwat anderen weg te bereiken is
al ga ik daar nu niet nader over spreken.
Eén middel ligt vlak voor de hand
Krachtig steunen ons Christelijk mulo-on
derwijs. ik ^bedoel daarmee niet, wat men
soms van dat „mulo" maakt, nl. gewoon ia-
ger onderwijs met een sausje vreemde talen
er over en met een klein korstje wiskunde
er aan gebakken.
Neen góed, degelijk mulo-onderwijs, dat
in elk geval de éérste jaren H. B. S. volle
dig vervangen kan. En wie het dan niet be
slist te doen is om het nog veel te veel be
voorrechte diploma van de H. B. S., die komt
voor z'n kinders met dat „mulo" al 'n heel
eind.
En 'n derde lijn is deze
Wij hebben als geloovige christeuen in ons
leven ook te letten op de omstandigheden,
waarin en waaronder wij leven. Ook wat be
treft de opvoeding onzer 'ónderen. En zijn
die dan zoo, dat wij, hoe we 't ook zoeken
en passen, geen opleidings-instituut voor onze
knapen en meisjes kunnen vinden, waar wij
ze met een goede consciëntie kunnen heen
sturen, zou het dan ook soms een aanwijzing
kunnen zijn, dat de weg dien wij voor hen
hadden uitgedacht niet Gods weg is en dat
wij een anderen weg met hen uitmoeten
Dat wordt een conscientie-zaak.
Maaf die dan ook met groote nauwgezet
heid moet overwogen worden
(Friesch Dagblad.)
De Zeeuwsche Courant schrijft onder het
hoofdje
Spoken,
De Liberalen werken graag met spoken.
Ze weten heel goed, dat de overgroote
meerderheid van onze Nederlandsche burge
rij niet liberaal is. 't Is nu maar de kunst
telkens bij de verkiezingen de menschen zoo'n
schrik om 't lijf te jagen, dat ze van angst
hun toevlvcht zoeken onder de breede vleu
gelen van de liberale kloek.
En dat lukt vaak maar al te goed.
Vroeger werkten zij altijd met het spook
van Rome. Zelf lang niet vies van Roomsche
hulp, brachten ze aanstonds den brandstapel
en het schavot op de proppen, om er den
schrik in te krijgen.
Dat heeft toen zoo'n jaar of wat geduurd.
Totdat de menschen wijzer werden. Zij heb
ben het spook eens een paar jaar bekeken
en toen viel het mee.
Op andere tijden werd er weer hekelend
gesproken over de reactie en bekrompenheid
der rechterzijde. De vrijzinnigen waren dan
de mannen van het juiste inzicht en den
breeden blik, en die arme heloten van rechts
de politieke stumperds.
Maar ook van de liberale booglamp kre
gen de menschen genoeg. Zij flikkerde te
veel en brandde te weinig. Dan maar liever
de oude petroleumlamp weer opgezocht.
Vooral mag in dit verband ook niet ver
geten worden dat tariefspook. Een ontzag
gelijk monster. Om er den kinderen mee
naar bed te jagen. Totdat een lijvig minister
door technische herzieningen precies uit het
tarief haalt wat een rechtsch minister op
straffe van zijn politieken dood er niet uit
halen mocht.
De liberalen werken veel met spoken.
Maar van hun beginselen merkt ge weinig.
Zij zijn eigenlijk bang om er flink en royaal
mee voor den dag te komen.
Weg met de witte das
In verkiezingsdagen tooit menig liberaal
zich met een witte das.
Maar in de practijk van het politieke leven
blijkt, helaas, ai te duidelijk dat de vrijzin
nigheid is anti-clericaal en voor de sterking
van het zedelijke en godsdienstige leven wei
nig gevoelt.
Vooral in den laatsten tijd is dit weer open
baar geworden.
Bij de Stuwadoorswei poogden de heeren
Van der Voort v. Zijp en Duymaer van Twist
de Zondagsrust van de havenarbeiders beter
te verzekeren. Wie kwam hun pogen min of
meer belachelijk maken De „godsdienstige"
liberaal Eerdmans Het kwaad van den Zon-
dagsarbeid werd zelfs eenigszins vergoeilijkt.
In 1912 besloot de Rotterdamsche Raad het
houden van Zondags-optochten met muziek
te verbieden. In 1913 werd de meerderheid
van Rechts naar Links verplaatst. En de vrij
zinnigen maken gaarne van de gelegenheid
gebruik, om dit Zondagsvermaak „in eere"
te herstellen.
Als derde feit wijzen wij op hetgeen de
vorige week in de Tweede Kamer gebeurde.
Aan de Hervormde en Roomsch-katholieke
kerken in de Limburgsche Mijnstreek werd
een kleine subsidie ontnomen. In het alge
meen gevoelen ook wij voor dergelijke subsi
dies niet veel. Maar hier waren exceptioneele
toestanden. Naar deze streek wórden hon
derden arbeiders met hun gezinnen gelokt.
De kleine kerken hebben aan alles gebrek
aan ruimte, aan verzorgers der geestelijke
belangen, aan geld. De arbeiders zien erte
gen op, om zicli daar te vestigen, ais voor
kerk en school niet behoorlijk gezorgd wordt.
Vooral de Protestantsche arbeiders natuur
lijk, die daar ook overigens komen in een
geheel Roomsch-Katholieke provincie der
verschillende mijnindustries gaven met het
oog op al deze dingen aan de kerken wel
een financieele tegemoetkoming. Ook de Di
rectie der Staatsmijnen deed zulks. Zij gaf
f 1.— per jaar en per arbeider, hierin het voor
beeld aan de particuliere werkgevers volgend.
Maar dat maakt niet! De linkerzijde zei
in de Kamerde Staat als werkgever heeft
zich zelfs in deze exceptioneele omstandig
heden niet te bekommeren om de geestelijke
belangen der arbeiders. Daarvoor mag géén
cent worden uitgegeven. De post werd af
gestemd. Ook de vrijzinnige heeren Ter Spill
en Drion, in de verkiezingsdagen warme
„vrienden" van de Hervormde Kerk, ontna
men thans van de zwakke Limburgsche ker
ken deze tegemoetkoming.
Zoo is onze vrijzinnigheid.
Zulke dingen zouden bijv. in Engeland
niet kunnen geschieden. Onze liberalen zijn
van een gansch ander slag dan de Engel-
sche. Zij staan meer onder den invloed van
den Franschen geest.
In heel ons Staatsleven hebben de onge
loofsbeginselen veel meer invloed geoefend
dan aan de overzijde van de Noordzee.
Het schijnt ons een der grootste fouten
voor Christenmannen als Dr. Slotemaker de
Bruine c.s., dat zij dit niet inzien.
Er is geen „synthese" mogelijk.
Er blijft een antithese.
(Merwebode.)
Oudste adres voor burgerlogies.
LOGIES 60 CENT FE li NACHT.
Aanbevelend, 7706
BoeremsÉltó! 18 - ROTTERDAM.
Zacht ess fleurig is
ONZE PROVINCIËN per kistje van 50 f 1.25.
ONZE PROVINCIËN „100 f2.50.
HANSA zeer licht 100 f 2.30.
NIAGARA „100 f2.00.
VORSTENLANDE „100 f2.00.
MODjO (VORSTENLANDE)
per kistje van 100 f 1.90.
MODJO (VORSTENLANDE)
per kistje van 50 f 1.00'
LOGGER (in blik) 100 f 1.90.
TORTIMOR (VORSTENLANDE)
per kistje van 100 f 1.75.
TUFF—TUFF 100 f 1.50.
Aanbevelend,
W. d. HEIJDEN, - DIRKSLAND.
ZEER VOORDEELIG AF TE GEVEN
3 Hand Camera's 9 X 12.
1 Klap Camera's Ernetnann 13 X 18-
GOUD EN ZILVER HORLOGES
BLUS ÏÏART0GS,
MIDDELIIARNlS. 7451
KLOKKEN PENDULES.
ATTENTIE.
De ondergeteekende bericht aan Heeren
Landbouwers, welke hun land willen drai-
neeren, dat bij hem KRAAGBUIZEN
verkrijgbaar zijn uit de fabriek van M. C.
OPPELAAR te Koudekerk a/d Rijn. Deze
buizen zijn beslist de beste die er zijn wat
de kwaliteit en afwerking betrefd, reeds meer
malen bekroond opLandbouwtentoonstellingen
Op alle plaatsen van Flakkee solide
-:- wederverkoopers gevraagd. -:-
7946 Aanbevelend,
SOMMELSD1JK - - D. J O P P E Cz.
motoren, tegen billijken prijs, zijn
op verzoek dagelijks in werking te
zien, in de Magazijnen van
J. HOLLEMAN A.JZl,
8074 Z.Z. den Bommel.
VOOR
Landbouw an Indusüïe,
(buiten syndiennt)
levering ste-engsfe keur.
SOMÜEkSIMJB.
De Bank geeft uit
in stukken van f 100.f 250.f 500en f 1000,--, met
coupons verschijnende 1 Mei en 1 November. 8133
H. MEEIJWS
f;.. I