93 f 28.50^ mm m Advertentien. Be beste Landbouw- Fmtliul-Ciiiit, merk Flakkeesche Ilank Lamsteeg 2 hoek Kaasmarkt Zaterdag 4 Juli 1914 29ste Jaargang iV. 1986. 3 Antirevolutionair Orgaan ver, Derde Blad. CS.fi lii, UIA-F.Miller, SOL k Co. flimlnm 53 N.Z., BoMai, Telef. 1343. BOTTERDAM. Huishoudelijke Artikelen in den uitgebreidsten zin. IN HOC SIGNO VINCES W 83 MBA Speciaal adres voor t nu f 31- BDEN sris. voor il@ Zuidhollaiidsclie en Keeuw§rhe Eilanden, enstraat 12, •las ai Mal.' m. UIT DE PERS. O L,= lakt RDAM. Een fijne SSOAAR De tesferdamsofie Mij. van Levensverzekering De tosierdamsehe lij. van Ongevaiienverzekering De Amsterdamsche Oredietbank. 0mistige voorwaarden. Goncurreerende tarieven. Oouiante afwikkeling. EU KTBOLIUmn. ideerd. A. GARANTIE Daza Courant verschijnt eiken Woensdag ea Saterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. SOMMELSDIJK. Advertenties 10 Cent par regel ©n maai. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cant per regsl en 4/„ maal. Mensta&nrragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groot© letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zö beslaan Advertentien worden ingewaebt (*>r Dinsdag- en VrfiiL.y*. Alle slukken voer de Bedactie bestemd, Advertenties! er? verdere Administratie franco toe te eenden aan den Uitgever. MOTOREN 4Va pCt. fSeposifo-Oblig-atlëii, HoofdkantoorAMSTERDAM, KeizersiMt 547-549 BijkantoorROTTERDAM, Wijnstraat 138a. likkeld, Kogel- e garantie, enz. )AN MIJN eph. luiere. I«. AARDEN. KPAPISR. bepalingen die gratis ïk UITGEVER W. BOEKHOVEN, Telefoon Intereouaua. Mo. 8. :gen. ;en. «7.7. »3/„7» he Bank. 17i nur v. m. uur ii. m. ïoek Steiger, Tafel- en Dessert Messen. Merk Fried. Herder Abr. Sohn. Lepels en Vorken. lerwerk. :omst. Emballage vrij. ta onvermen^^l 2-persoons allen gevuld KANTEN vanal Krimpvrij f 7.90, aie modellen en K LEDIKANTEN ilide kwaliteiten zrten 2-persoons KINDERLE- 12.50. RECLAME vee- >STEL gestikte, peluw overtrek ij;e selirlf- concur- sli arnis. 8214 Vaste lijnen. De kwestie van het Middelbaar onderwijs voor onze kinderen wordt in onze kringen steeds ineer urgent. Vroeger was dat minder. Onze Christelijke groepen wonnen in kracht en in getalzij gingen vaak ook in sociaal opzicht vooruit, de godzaligheid blijkt niet zelden een gewin ook voor het tijdelijk leven al kan dat gewin ook weer een valstrik wor den de nood der tijden eischt ook meer /jC en beter onderwijs en zoo komen telkens ^fc'onze mannen en vaders voor de vraag te staan, hoe ze in het onderwijs hunner op groeiende kinderen zullen voorzien. Nu liggen hier vaste lijnen. Die men alleen door kunstige drogredenen zou kunnen uitwisschen. Een eerste vaste lijn is dat school en knaap school en meisje bij elkaar moete passen. Als 't Zaterdag is en de „groote beurt" moet gegeven, dan kan men zijn jongen met een kaartje naar 't badhuis zenden, om daar een douche te nemen. Dat water is neutraal. Het spoelt zoowel de huid schoon van een vrijdenker. En doet den een precies evenveel goed als den ander. Zoo is 't met een school niet. Zoo is 't niet met de lagere school en ook niet met de H. B. S. Wat de lagere school betreft neemt nie mand onzer meer genoegen met het neutrale onderwijs. Wij weten hetpractisch onuit voerbaar, ook met den besten wil ter wereld. Een mensch houdt zijn hart, zijn geweten, zijn overtuiging, zijn liefde en weerzin, sym pathie en afkeer-, hij neemt die mee in school; hij kan ze niet afleggen en ophangen bij hoed overjas; of hij wil of niet, van zijn on- '^derwijs gaat invloed uit op de leerlingen, invloed in een bepaalde richting, in de rich ting van het eigen de ken, gelooven of niet gelooven, hopen, verwachterrvan den leeraar. Ja, wij aarzelen niet het uit te spreken dat die invloed op den leeftijd van 12—18 jaar nog veel sterker werkt, dan op dien van de jaren, waarop de kinderen de gewone lagere school bezoeken. Het denkleven ontwaakt dan. Knaap en meisje beginnen te niet te [doen wat des kinds is. De zorgelooze speeltijd is voorbij. Al wat hen omringt, al wat in hen is, met de duizend vragen die zich daarbij in steeds bewuster vorm aan de ziel opdringen, begint hen bezig te houden en zij zoeken antwoord. Van het hoogste belang is het dan ook op dezen,** vaak voor het gansche leven in den middellijken weg beslissenden leeftijd, school en knaap, school en meisje wel bij elkander te laten passen. En dan kón en mag het niet anders of voor een kind des Verbonds, waar aan God Drieëenig zijn heerlijkste beloften geschonken heeft, moet een school worden gezocht, waar Gods Woord in eere is, uit Gods Woord de ware wijsheid wordt gezocht en Gods Woord wordt geëerd als de Zonne, die verlichten moet ook de wijde velden van allerlei wetenschap. Dat is de eerste vaste lijn. En 't is óns eenvoudig onbegrijpelijk, als er nog één christenouder is, die ijvert voor de christelijke lagere school, maar zoodra zijn zoon of dochter daar oorlof genomen heeft, schijnt te meenen, dat ze immuun ge worden zijn tegen alle verkeerde invloeden en nu zonder zorg gerust op een „neutrale" in richting kunnen worden gedaan. Onderscheid wil ik maken. Geldt het uitsluitend va/f-onderwijs, zoo dat het is een opleidingsschool voor bepaal den handen- of hersenarbeid, dan, dat geef ik toe, vervallen vele bezwaren. Doch zoo staat het met de H. B. S. in 't minst niet. Zij stelt er juist 'n éér in, een algemeene onderwijsinrichting te zijn, die onze jonge lieden vormt tot mannen en vrouwen van algemeene ontwikkeling en beschaving, waar na het verder aan hen zelf wordt overgela ten, welke speciale studie of practijk ze daarna willen aanpakken. En nu een tweede vaste lijn. Wat er niet is en tóch noodig blijkt, dat moet men met Gods hulp trachten te ver krijgen. Zóó was altijd onze schoolpractijk. Echter met verstand en beleid. Het is volstrekt geen axioma, dat onze H. B. S. in haar tegenwoordige inrichting, zoo als ze is 't maaksel van Torbeckiaansch-in- tellectualistische eenzijdigheid, nu geeft de uitnemende opleiding voor den middenstand waarop wij zoo jaloersch hoeven te zijn Men hoort daar soms, ook in de gelederen der vrijzinnigen, rare noten over kraken. Misschien dat hetzelfde doel, heel wat be ter, langs ietwat anderen weg te bereiken is al ga ik daar nu niet nader over spreken. Eén middel ligt vlak voor de hand Krachtig steunen ons Christelijk mulo-on derwijs. ik ^bedoel daarmee niet, wat men soms van dat „mulo" maakt, nl. gewoon ia- ger onderwijs met een sausje vreemde talen er over en met een klein korstje wiskunde er aan gebakken. Neen góed, degelijk mulo-onderwijs, dat in elk geval de éérste jaren H. B. S. volle dig vervangen kan. En wie het dan niet be slist te doen is om het nog veel te veel be voorrechte diploma van de H. B. S., die komt voor z'n kinders met dat „mulo" al 'n heel eind. En 'n derde lijn is deze Wij hebben als geloovige christeuen in ons leven ook te letten op de omstandigheden, waarin en waaronder wij leven. Ook wat be treft de opvoeding onzer 'ónderen. En zijn die dan zoo, dat wij, hoe we 't ook zoeken en passen, geen opleidings-instituut voor onze knapen en meisjes kunnen vinden, waar wij ze met een goede consciëntie kunnen heen sturen, zou het dan ook soms een aanwijzing kunnen zijn, dat de weg dien wij voor hen hadden uitgedacht niet Gods weg is en dat wij een anderen weg met hen uitmoeten Dat wordt een conscientie-zaak. Maaf die dan ook met groote nauwgezet heid moet overwogen worden (Friesch Dagblad.) De Zeeuwsche Courant schrijft onder het hoofdje Spoken, De Liberalen werken graag met spoken. Ze weten heel goed, dat de overgroote meerderheid van onze Nederlandsche burge rij niet liberaal is. 't Is nu maar de kunst telkens bij de verkiezingen de menschen zoo'n schrik om 't lijf te jagen, dat ze van angst hun toevlvcht zoeken onder de breede vleu gelen van de liberale kloek. En dat lukt vaak maar al te goed. Vroeger werkten zij altijd met het spook van Rome. Zelf lang niet vies van Roomsche hulp, brachten ze aanstonds den brandstapel en het schavot op de proppen, om er den schrik in te krijgen. Dat heeft toen zoo'n jaar of wat geduurd. Totdat de menschen wijzer werden. Zij heb ben het spook eens een paar jaar bekeken en toen viel het mee. Op andere tijden werd er weer hekelend gesproken over de reactie en bekrompenheid der rechterzijde. De vrijzinnigen waren dan de mannen van het juiste inzicht en den breeden blik, en die arme heloten van rechts de politieke stumperds. Maar ook van de liberale booglamp kre gen de menschen genoeg. Zij flikkerde te veel en brandde te weinig. Dan maar liever de oude petroleumlamp weer opgezocht. Vooral mag in dit verband ook niet ver geten worden dat tariefspook. Een ontzag gelijk monster. Om er den kinderen mee naar bed te jagen. Totdat een lijvig minister door technische herzieningen precies uit het tarief haalt wat een rechtsch minister op straffe van zijn politieken dood er niet uit halen mocht. De liberalen werken veel met spoken. Maar van hun beginselen merkt ge weinig. Zij zijn eigenlijk bang om er flink en royaal mee voor den dag te komen. Weg met de witte das In verkiezingsdagen tooit menig liberaal zich met een witte das. Maar in de practijk van het politieke leven blijkt, helaas, ai te duidelijk dat de vrijzin nigheid is anti-clericaal en voor de sterking van het zedelijke en godsdienstige leven wei nig gevoelt. Vooral in den laatsten tijd is dit weer open baar geworden. Bij de Stuwadoorswei poogden de heeren Van der Voort v. Zijp en Duymaer van Twist de Zondagsrust van de havenarbeiders beter te verzekeren. Wie kwam hun pogen min of meer belachelijk maken De „godsdienstige" liberaal Eerdmans Het kwaad van den Zon- dagsarbeid werd zelfs eenigszins vergoeilijkt. In 1912 besloot de Rotterdamsche Raad het houden van Zondags-optochten met muziek te verbieden. In 1913 werd de meerderheid van Rechts naar Links verplaatst. En de vrij zinnigen maken gaarne van de gelegenheid gebruik, om dit Zondagsvermaak „in eere" te herstellen. Als derde feit wijzen wij op hetgeen de vorige week in de Tweede Kamer gebeurde. Aan de Hervormde en Roomsch-katholieke kerken in de Limburgsche Mijnstreek werd een kleine subsidie ontnomen. In het alge meen gevoelen ook wij voor dergelijke subsi dies niet veel. Maar hier waren exceptioneele toestanden. Naar deze streek wórden hon derden arbeiders met hun gezinnen gelokt. De kleine kerken hebben aan alles gebrek aan ruimte, aan verzorgers der geestelijke belangen, aan geld. De arbeiders zien erte gen op, om zicli daar te vestigen, ais voor kerk en school niet behoorlijk gezorgd wordt. Vooral de Protestantsche arbeiders natuur lijk, die daar ook overigens komen in een geheel Roomsch-Katholieke provincie der verschillende mijnindustries gaven met het oog op al deze dingen aan de kerken wel een financieele tegemoetkoming. Ook de Di rectie der Staatsmijnen deed zulks. Zij gaf f 1.— per jaar en per arbeider, hierin het voor beeld aan de particuliere werkgevers volgend. Maar dat maakt niet! De linkerzijde zei in de Kamerde Staat als werkgever heeft zich zelfs in deze exceptioneele omstandig heden niet te bekommeren om de geestelijke belangen der arbeiders. Daarvoor mag géén cent worden uitgegeven. De post werd af gestemd. Ook de vrijzinnige heeren Ter Spill en Drion, in de verkiezingsdagen warme „vrienden" van de Hervormde Kerk, ontna men thans van de zwakke Limburgsche ker ken deze tegemoetkoming. Zoo is onze vrijzinnigheid. Zulke dingen zouden bijv. in Engeland niet kunnen geschieden. Onze liberalen zijn van een gansch ander slag dan de Engel- sche. Zij staan meer onder den invloed van den Franschen geest. In heel ons Staatsleven hebben de onge loofsbeginselen veel meer invloed geoefend dan aan de overzijde van de Noordzee. Het schijnt ons een der grootste fouten voor Christenmannen als Dr. Slotemaker de Bruine c.s., dat zij dit niet inzien. Er is geen „synthese" mogelijk. Er blijft een antithese. (Merwebode.) Oudste adres voor burgerlogies. LOGIES 60 CENT FE li NACHT. Aanbevelend, 7706 BoeremsÉltó! 18 - ROTTERDAM. Zacht ess fleurig is ONZE PROVINCIËN per kistje van 50 f 1.25. ONZE PROVINCIËN „100 f2.50. HANSA zeer licht 100 f 2.30. NIAGARA „100 f2.00. VORSTENLANDE „100 f2.00. MODjO (VORSTENLANDE) per kistje van 100 f 1.90. MODJO (VORSTENLANDE) per kistje van 50 f 1.00' LOGGER (in blik) 100 f 1.90. TORTIMOR (VORSTENLANDE) per kistje van 100 f 1.75. TUFF—TUFF 100 f 1.50. Aanbevelend, W. d. HEIJDEN, - DIRKSLAND. ZEER VOORDEELIG AF TE GEVEN 3 Hand Camera's 9 X 12. 1 Klap Camera's Ernetnann 13 X 18- GOUD EN ZILVER HORLOGES BLUS ÏÏART0GS, MIDDELIIARNlS. 7451 KLOKKEN PENDULES. ATTENTIE. De ondergeteekende bericht aan Heeren Landbouwers, welke hun land willen drai- neeren, dat bij hem KRAAGBUIZEN verkrijgbaar zijn uit de fabriek van M. C. OPPELAAR te Koudekerk a/d Rijn. Deze buizen zijn beslist de beste die er zijn wat de kwaliteit en afwerking betrefd, reeds meer malen bekroond opLandbouwtentoonstellingen Op alle plaatsen van Flakkee solide -:- wederverkoopers gevraagd. -:- 7946 Aanbevelend, SOMMELSD1JK - - D. J O P P E Cz. motoren, tegen billijken prijs, zijn op verzoek dagelijks in werking te zien, in de Magazijnen van J. HOLLEMAN A.JZl, 8074 Z.Z. den Bommel. VOOR Landbouw an Indusüïe, (buiten syndiennt) levering ste-engsfe keur. SOMÜEkSIMJB. De Bank geeft uit in stukken van f 100.f 250.f 500en f 1000,--, met coupons verschijnende 1 Mei en 1 November. 8133 H. MEEIJWS f;.. I

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1914 | | pagina 9