Woensdag 20 Mei 1914. 29sle J aargang IN1973. voiir ile Zuidliollandüclte en Zeeuwüelie Eilanden. Orgaan Antirevolutionair W. BOEKHOVEN. KANiER-ÖVERZICHT. BUITENLAND. Reclames - Mededeelingeri Drievoudig Ideaal Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Saterdag. Abonnementsprijs p©? drie saaasdsn f?, p. p. 50 Cesi Bnitenland bij vooruitbetaling f 4,50 p»r jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. SOMMELSD1JK. Advsrtentiëm 10 oent per regel en */g maai. Beolames 80 per regel. Boekaankondiging ft Oent per regel ea 4/s MeHstsanvragoa en Dienstaanbiedingen 50 Gent per plaatsing. II. Vermogens van f 30.000 en hooger. De Voorzitter; Er is door mij niet gespro V<_-- ÏÏIT&EYEB Telffifooa Intercom». So, {Jreote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dia zij bestaan Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nar. mSBB A88e ^lafefeen voor de Eedactie toestesud, Advertenties ea verdere Administratie franco foe Se zenden aaa den Uitgever Z ij die zich nu abormeeren, ont vangen de nog in deze maand verschijnende nummers gratis. Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods Christus is 't, die gestorven is, ja wat meer is, die ook opgewekt is, die ook ter rechterhand Gods is, die ook voor ons bidt. (Rom. 8 34). God heeft tot ons gesproken door den Zoon, welken Hij gesteld heeft tot een erfgenaam van alles, door welken Hij ook de wereld gemaakt heeft. Dewelke, alzoo Hij is het afschijnsel Zijner heerlijkheid en het uitgedrukte beeld zijner zelfstandigheiden alle dingen draagt door het woord zijner kracht, nadat hij de reinigmaking onzer zonden door zich zeiven te weeggebracht heeft, is gezeten aan de rechterhand der Majesteit in de hoogste hemelen. (Hebr. 1 13). Ziedaar onder zooveler getui genis een paar erkentenissen uit Gods Woord van des Heilands hemelvaart. En de Gemeente van Christus belijdt 't de eeuwen door Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods. En van uit zijnen hemel, aan schouwt Hij nu de levensverhou dingen der menschen. De levens verhoudingen van den mensch jegens God en zich zelf in zijn zitten en staan; in zijn geloof en ongeloof; in zijn berouw en hals starrigheid; in zijn zoeken naar vrede of dragen van onrust; in zijn religiekrijg of religiepropa- ganda. Van uit den Hooge aan schouwt Hij, die opgevaren is, de levensverhoudingen van den mensch jegens zijn naaste. Hij ziet den arme, dragend zijn armoe met geduld of met vervloe king; hij ziet hem in zijn sociale nooden en behoeften, grootere of kleinere behoeftenhij ziet hem in zijn menschelijke woning of in zijn vunzig krot; hij ziet den arme en hoort zijn klaagtonen, als hij te kort komt om aan Gezin en Kerk en School nog te offeren als er tekorten zijn. Hij ziet hem in zijn Sabbaths- onrust en Nachtarbeidin zijn wer ken en werkeloosheid, die honger aankondigt Hij ziet den rijke of deze der barmhartigheid vol is of in koud egoïsme zijn leven en zijn zaken drijft. Hij, de Christus, die eenmaal op Golgotha, de wereld door zijn dood ten nieuwen leven opriep tot een geheiligd samenleven van dienende liefde en glanzige zelf overgave, omdat Hij als voorbeeld zich ook overgaf zelfs tot in den dood hij leeft en aanschouwt de levensverhoudingen der menschen- kinderende roeringen in de Kerk de roeringen in de Maatschappij, En als de Christen op dezen Hemelvaartsdag aan Hem denkt; hoe Hij alles ziet, wordt 't hem bang te moe, óf Hij dat ongestraft nog langer kan gedoogen. De be wustheid, dat de Heere leeft, zou Volk en Maatschap moeten doen beven voor zijn oordeel en slaande hand, omdat zoo booze geesten op alle terrein rondwaren, om ware 't mogelijk, zelfs de uitverkorenen te verleiden. Wat wegzinking van dezen ernst! Hoeveel koud materialisme in klei ner en grooter kringenWat lucht hartige spot over dood en eeuwig heid bij onze Jongelingschap. De Heere leeftHij is opgevaren en aanschouwt der menschenkin- dren streven en levensuitingen. Wat is 't oordeel Gods 't Oor deel, de gedachte van Hem, die zich zelf gaf aan een verloren menschengeslacht. Zijn we in naas tenliefde en opofferende gezind heid Hem ook maar voor een klein deel gelijk? Of is Kaïns hart 't onze? Dat ieder zich onderzoeke. Boven 16000 gld. extra betalen. Verleden week gaven we een lijstje, van wat iemand moest betalen in de nieuwe belasting, d w.z. uit zijn bedrijf. Maar wie f 16000 vermogen heeft of hoogei-, betaalt nog extra Daarom nu het volledige over zicht, dat aanwijst, wat men betaalt als men èn een bedrijf èn nog een vermogen heeft. Belastbaar inkomen. Belasting. Van f 650 tot minder dan f 700 f 1.25 700 750 2.- 750 800 2.75 800 850 3.50 850 900 950 1000 1050 „1100 1150 1200 1250 1300 1350 1400 1450 1500 1600 1700 1800 1900 „2000 900 950 1000 4.25 5.- 575 1050 6.50 „1100 7.25 „1150 8.- 1200 8.75 1250 9.50 1300 10.25 1350 „11.— 1400 „12.— 1450 13.— 1500 14.— 1600 15.- 1700 „17.- 1800 „19— 1900 „21 „2000 „23— ,2100 „25— Vanaf f2000 klimt de belasting per f 100 met f 3, tot f 10.000 toe. Die tarieven zijn verschuldigd van alle inkomens, ongeacht, of ze worden verkre gen uit bedrijf of beroep, dan wel uit ver mogen (rente), dan wel uit bedrijf en ver mogen te zamen. Het stolsel van het ontwerp-Kolkraan Bertling is: inkomstenbelasting met aan vullende vermogensbelasting. Het zit zóó: Iedereen betaalt voor zijn inkomen de belasting, zooals die boven is geschetst, ongeacht het feit uit welke bron het inko- voortspruit. Maar zij, die vermogen bezitten, betalen bovendien nog in de verin ogingsbelasting. Nadat op hun inkomen bovenstaand ta rief is toegepast, wordt hun vermogen op zichzelf ook nog belast. Vermogens tot aan f 16000 zijn van de ze belasting vrijgesteld. Zij begint eerst met f 16000. Het ontwerp deelt de vermogens, waar van belasting moet worden betaald, in twee groepen. I. Vermogens van f16000 tot minder dan f 30.000. Hiervan moet worden betaald f 1 van iedere volle f 1000 waarmee de waar de van bet vermogen f 15.000 te boven gaat. Voor een vermogen dus van f23 000 moet 8 maal f 1 of f 8 belasting worden betaald ^behalve de inkomstenbelasting). Hiervan moet worden betaald f 0.50 voor elke f 1000. Voor een vermogen van f65.000 dus, moet worden betaald 65 maal f 0 50 of f 32.50 (behalve de inkomstenbelasting). Voorbeeld. Iemand heeft een inkomen van f 10.000 en een vermogf h van f 100.000. Hij betaalt dan aan inkomstenbelasting f 265 en aan vermogingsbelasting 100 maal f 0 50 of f 50. Samen f 315. Leeft hij ech ter alleen van het inkomen uit zijn vermo gen, dus van f 4000 (4 dan betaalt hij aan inkomstenbelasting f 85 en aan ver mogingsbelasting 100 maal f 0.50 of f 50. Samen f 135. Het ontwerp treedt 1 Mei 1Ö15 in wer- kipg. Art. 39 na breede discussie aangenomen. Art. 40 en 78 idem. Art. 56 joeg nog al wat stof op. Het luidt zoo en zie hier 't verband B. Schattingscommissiën. Art. 54. In iedere gemeente is eene schat- tingscommiesie, bestaande uit vijf leden. Wij behouden Ons voor om meerdere ge meenten te zamen, gelegen in dezelfde pro vincie, slechts ééne schattingscommissie, en tevens om in eene gemeente meer dan ééne schattingscommissie, ieder voor een bepaald gedeelte, in te stellen. Art. 55. De inspecteur der directe belas tingen is ambtshalve lid en voorzitter der schattingscommissie. De overige leden worden door den gemeen teraad benoemd, tenzij de schattingscommis sie voor verschillende gemeenten te zamen is ingesteld, in welk geval deze leden wor den benoemd door de Gedeputeerde Staten der provincie. De inspecteur kan zich doen vertegenwoor digen door een ander ambtenaar der directe belastingen, aan te wijzen bij of krachtens voorschrift van Onzen Minister van Finan ciën. Art. 56. De niet ambtelijke leden moeten den vollen ouderdom van 25 jaren hebben bereikt Tusschen de leden mag geen bloed- of aanverwantschap in den eersten of tweeden graad bestaan. Wie na zijne benoeming in een verboden graad van zwagerschap geraakt, behoeft niet af te treden. De zwagerschap houdt op door het overlijden der vrouw, die haar veroorzaakte. Het debat ontspon zich over Art. 56 of ook Vrouwen in de schattingscommissie mochten zitten. Of de echtgenoot èn zijn vrouw. De oorzaak van dit debat zat em in een voorgesteld amendement van den heer Knobel, die behalve den man ook de vrouw in die schattingscommissiën inschoof. Bcumer (Kampen a.r. afgev.) tegen een vrouw in de Commissie. Hij zegt: De voorstellers wenschen een overwinning te behalen voor de feministische theorie, voor de leer die het verschil in roeping en taak van man en vrouw ontkent en onder meer op het terrein der wetgeving vrouwen en mannen gelijk wil stellen. Het amendement is een oogenschijnlijk be- scheidene, practische toepassing der theorie, die de vrouw van het huisgezin op het staat kundige en maatschappelijke arbeidsveld wil voeren. Welnu, omdat ik die theorie gevaar lijk acht voor het gezin, voor den staat en voor de maatschappij, omdat ik haar in strijd acht met hetgeen de Heilige Schrift op dit stuk leert, kan ik mij er niet mee vereenigen en niet er toe medewerken, dat deze theorie in practijk wórdt gebracht. Schaper tegen Beumer in 'tvuur. Er zijn natuurlijk soorten van vrouwen. Men kan ze rangschikken in drie groepen. De eene groep is van den ouden stempel, men vindt die hoofdzakelijk in de Christelijke krin gen van jongsaf worden zij opgevoed om te wachten op een man, vrij te gaan trouwen, kinderen te krijgen,' en grootmoeder te wor den. Dan hebben wij een groep, die op haar rechten staat, die in de maatschappij met den man op één lijn wil worden gesteld, natuurlijk met de waardeering van de capi- citeiten in ieder bijzonder geval. En daar tusschenin heeft men een middensoort, die op de grens staat. Het is nu eenmaal zóó, dat de vrouw verkeert in een stadium van groote ontwikkeling, en dat men daarbij heeft te doen met vrouwen, die soms nog wat on beholpen zijn in de meest eenvoudige din gen van maats chappelijken of staatkundigen aard, terwijl anderen den man naar de loef steken in allerl ei opzichten. Men zou kunnen zeggen, dat de tegenwoordige mode daarvan een zekere getuigenis aflegt. Men ziet tegen woordig vrouw enhoeden met een pluim in den vorm Yan een vraagteeken, alsof men wilde zeggen: wat steekt hieronder: hetou- derwetsche gansje of de moderne vrouw? Waar dit het geval is, spreekt het vanzelf, dat de eenvoudige uitspraak van mij, dat de dames niet geschikt zijn om een belasting biljet in te vullen, niets beteekent tegen het amendement. Waar men er dit tegen aanvoert zijn dit niets dan handigheden, die een ze kere waardeering kunnen vinden op een saai en achtermiddag, wanneer men niet zoo heel amusant heeft gedebateerd, maar die geen enkel argument van eenige beteekenis bevat ten. Er zijn tal van vrouwen geschikt om in deze schattingscommissiën een plaats te vin den; men behoeft ze er ook niet in op te nemen, maar men is in elk geval vrij om geschikte vrouwen te nemen. Het geldt hier het principe, dat men in bepaalde omstandig heden, wanneer er geschikte vrouwen zijn, men die niet behoeft uit te sluiten omdat zij vrouw zijn, ik hoop daarom dat vele mijner medeleden aan het amendement hun stem zullen geven. De heer Beumer protesteert er tegen, dat de vrouwen aan de Christelijke zijde zoo achterlijk zouden zijn als ik heb gezegd. Als dat zoo is, als de vrouwen van de heeren Christelijken aan die zijde van de Kamer niet zoo achterlijk zijn, dan wee het gebeente van den heer Beumer van avond als hij thuis komt! Als inderdaad in Christelijke kringen de vrouwen niet achterlijk zijn, gullen zij met ernst en waardigheid protesteeren tegen de houding van de rechterzijde en van den heer Beumer en consorten ten aanzien van deze houding. De heer Duymar van Twist schijnt dit niet met mij eens te zijn; hij kent zijn vrouw beter dan ik natuurlijk, maar in het algemeen is wat ik zeg volkomen juist. In het algemeen acht de heer Beumer de vrouw niet geschikt om dergelijken arbeid te verrichten. Dat ligt aan de gebrekkige meening van den heer Beumer: er zijn tal van getuigen in andere richting waaruit blijkt, dat de vrouwen bekwaam zijn en in derge lijke schattingscommissiën en in andere func ties zeer goed haar werk kunnen doen. De voorbeelden daarvan zijn te over. En als de heeren zoo optreden, leggen zij een blaam op al de vrouwelijke personen, die tegen woordig in de maatschaapij groot nut stich ten en het werk van de mannen aanvullen, zoodoende tevens een school doorloopende om zich voor deze functies te bekwamen. De heeren blameeren aldus de vrouwen, die beter verdienen. Die waardeering van de Christenen voor de vrouwen, ik neem ze aan, maar het is een waardeering die de vrouwen werkelijk niet vooruit brengt. Als men zich op het standpunt stelt, dat de vrouw zeer goede diensten kan verrichten in een of an dere philanthropischc instelling of een in richting van liefdadigheid voor het kousen breien voor arme kinderen en dergelijke din gen meer, of dat zij zitting kan hebben in het bestuur van een ziekenhuis dat is een zeer te waardeeren arbeidik neem er mijn hoed voor af, ik respecteer dien zeer dan is dat (och niet de waardeering waarop de vrouw in de eerste plaats recht heeft. Als men haar niet gunt als gelijkgerechtigde met den man op te treden is dat een blameeren, een achteruit zetten van de vrouw. Ik zal er thans niet verder op ingaan. Ik heb, dunkt mij, de meening van den heer Beumer naar behooren besproken. Ik zal niet ingaan op het beroep, dat die geachte afge vaardigde doet op het contract, dat de heer van Houten heeft ontworpen voor menschen, die geen burgerlijk huwelijk willen aangaan. Als men zoo voorgaat moet men veel verder gaan. Het onderwerp is zeer kiesch, maar als in zulke colleges men geen contact wil hebben met een vrouw, die men op een an dere manier heeft genaderd dan volgens de gewone burgerlijke beleefdheid, dan is het de vraag of de heeren, uit welken kring ook, wel kunnen verkeeren met vrouwen De Voorzitter komt er aan te pas. De Voorzitter: Mag ik den geachten spre ker beleefd verzoeken zich tot de bespreking van het amendement te bepalen en geen za ken er bij te halen die daarmede niet in di rect verband staan. De heer Schaper: Mijnheer de Voorzitter! Gij hebt volkomen gelijk, maar de heer Beu mer heeft aangehaald het contract van den heer van Houten De Voorzitter: Die enkele opmerking wel ke de heer Beumer daarover heeft gemaakt kan voor u geen reden zijn daarover zoo breed uit te weiden. De heer SehaperMijnheer de Voorzitter! Ik zal er niet meer van zeggen. Ik waardeer natuurlijk uw onpartijdigheid, maar ik heb geen enkele reden om, als daar door de hee ren zoo wordt opgetreden gelijk nu gebeurt, mij den mond te laten snoeren door het ar gument van gebrek aan tijd. Gisteren zijn wij reeds te half vier naar huis gestuurd ken over gebrek aan tijd. Ik heb gezegd, dat gij spreekt over iets dat in het geheel niet in verband staat met het amendement. De heer Duymaer van Twist: Daar is veel van aan. De heer Schaper: Mijnheer de Voorzitter! U heeft den heer Beumer over den heer van Houten laten spreken en ik zei er slechts een enkel woord over. De heer Duymaer van Twist roept: Daar is veel van aan! Hij vindt het blijkbaar goed dat ik ophoud en dat is te begrijpen. Ik zie verder van het woord af, doch spreek de hoop uit, dat het amendement moge worden aangenomen. Slot: 'tamendement gewijzigd aangeno men. De vrouwen mogen dus zitting hebben in de schattingscommissiën. TegenDuymaer van Twist; van Nispen; van Vliet; van Was senaar v. Catwijk; Monté VerLoren; van der Velde; Beumer;'van der Molen~; Rutgers; van den Berg; van Heemstede; Oosterbaan; van der Voort van Zijp; Beckens; Scheurer: van Veen; van Wijnbergen; Schimmelpen- nink; Kooien en Fruitier. Vóór: Patijn; Roodhuyzen; Aalberse; An kerman BogaartJutende Savornin Lohman enz. enz. Een gemengde stemming van Links en Rechts. AMERIKA. De burgeroorlog in Mexico. De nederlaag der federalen bij Tampico. Aan de „Daily Telegraph" wordt uit New-York het volgende geseind aangaande den strijd bij en in Tam pico, zooals die zes dagen door de Ameri kanen op de oorlogschepen kon worden ge volgd. Van Zaterdag af duurde het bloedig gevecht zonder verpoozing voort, moordda dig en zonder dat van beide zijden kwartier werd gegeven. Op Zondag stak een granaat een zeer groote petroleumtank in brand, die twee da gen lang als een onzaglijke fakkel bleef bran den, (en aldus beide partijen in staat stelde, ook 's nachts te blijven doorvechten. De rebellen bezetten een strook land tus schen de monding der rivier en de stad Tam pico, en spanden daarop herhaaldelijk tot het uiterste hun krachten in, om binnen in de stad te geraken. Eenmaal daar zijnde, in de buurt van het douanekantoor en de brug over de rivier, hadden zij echter een zoo moor dend mitrailleurvuur van de gefedereerden te doorstaan dat zij wel moesten wijken. Maar slechts voor korten tijd, want ^zij sloten opnieuw hun gelederen, en deden een hernieuwde poging om in de stad vasten voet te krijgen, die nu beter zou slagen. De gefedereerden bezetten een strategische po sitie op het kerkhof, een mijl ten westen van het Plaza de Armas, waar zij barricades op richtten, samengesteld uit zandzakken en grafsteenen. De nieuwbenoemde generaal Zaragora voer- 20 cent per Regel. Gezondheid Kracht-Schoonheid De gezondheid van iedere vrouw hangt vooral af van den rijkdom van haar bloed. De armoede van het bloed is zeer zeker de oorzaak van al wat niet regelmatig is in haar gezondheidstoestand. De geheime pijnen, de hoofdpijnen, de pijnen in den rug, de ste^ in de zijden, de bleeke wangen, kringejrbe- de oogen, de eetlust die verdwijnt, dezefer- achtige prikkelbaarheid, de zenuwbuit^ren galaanvallen, de zwakte, de verkwijnin$Fer neerslachtigheid en al die ellendige gewf. wordingen die de vrouwen in de dageA. slechte gezondheid ondervinden, dat r komt voort uit het bloed, dat het gaj.. heeft niet zuiver en niet rijk te zijn. 4 'v Wanneer het bloed rijk en zuiver is, zijn-*,1 slechts lichte wolken in het leven van hei jonge meisje en der vrouw. Daarom moes ten alle vrouwen die lijden, de Pink Pillen nemen, die rijk en zuiver bloed geven, die de regelmaat terugbrengen en de werking van alle organen opwekken. De Pink Pillen herstellen de eetlust en de kracht, bedaren de zenuwen en geven aan de vrouw dat innemende uiterlijk, hetwelk het deel is van alle gezonde vrouwen. De Pink Pillen bezorgen aan de vrouwen haar drievoudig ideaal van gezondheid, krachten schoonheid. Verkrijgbaar a f 1,75 per doos, en f9 per zes doozen, aan het Generaal Depót der Pink PillenDacostakade 15, Amsterdam. Voor Goedereede en Overflakkee de Fa. D1JKEMA DOORNBOS te Sommelsdijk, en in alle goede apotheken en drogisterijen. .ar 'X

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1914 | | pagina 1