Woensdag 20 Mei 1914.
29sle J aargang IN1973.
voiir ile Zuidliollandüclte en Zeeuwüelie Eilanden.
Orgaan
Antirevolutionair
W. BOEKHOVEN.
KANiER-ÖVERZICHT.
BUITENLAND.
Reclames - Mededeelingeri
Drievoudig Ideaal
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Saterdag.
Abonnementsprijs p©? drie saaasdsn f?, p. p. 50 Cesi
Bnitenland bij vooruitbetaling f 4,50 p»r jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
SOMMELSD1JK.
Advsrtentiëm 10 oent per regel en */g maai. Beolames 80 per regel.
Boekaankondiging ft Oent per regel ea 4/s
MeHstsanvragoa en Dienstaanbiedingen 50 Gent per plaatsing.
II. Vermogens van f 30.000 en hooger.
De Voorzitter; Er is door mij niet gespro
V<_--
ÏÏIT&EYEB
Telffifooa Intercom». So,
{Jreote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dia zij bestaan
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nar.
mSBB
A88e ^lafefeen voor de Eedactie toestesud, Advertenties ea verdere Administratie franco foe Se zenden aaa den Uitgever
Z
ij die zich nu abormeeren, ont
vangen de nog in deze maand
verschijnende nummers gratis.
Wie zal beschuldiging inbrengen
tegen de uitverkorenen Gods
Christus is 't, die gestorven is, ja
wat meer is, die ook opgewekt is,
die ook ter rechterhand Gods is, die
ook voor ons bidt. (Rom. 8 34).
God heeft tot ons gesproken
door den Zoon, welken Hij gesteld
heeft tot een erfgenaam van alles,
door welken Hij ook de wereld
gemaakt heeft. Dewelke, alzoo Hij
is het afschijnsel Zijner heerlijkheid
en het uitgedrukte beeld zijner
zelfstandigheiden alle dingen
draagt door het woord zijner
kracht, nadat hij de reinigmaking
onzer zonden door zich zeiven te
weeggebracht heeft, is gezeten aan
de rechterhand der Majesteit in de
hoogste hemelen. (Hebr. 1 13).
Ziedaar onder zooveler getui
genis een paar erkentenissen uit
Gods Woord van des Heilands
hemelvaart. En de Gemeente van
Christus belijdt 't de eeuwen door
Opgevaren ten hemel, zittende ter
rechterhand Gods.
En van uit zijnen hemel, aan
schouwt Hij nu de levensverhou
dingen der menschen. De levens
verhoudingen van den mensch
jegens God en zich zelf in zijn
zitten en staan; in zijn geloof en
ongeloof; in zijn berouw en hals
starrigheid; in zijn zoeken naar
vrede of dragen van onrust; in
zijn religiekrijg of religiepropa-
ganda. Van uit den Hooge aan
schouwt Hij, die opgevaren is, de
levensverhoudingen van den mensch
jegens zijn naaste.
Hij ziet den arme, dragend zijn
armoe met geduld of met vervloe
king; hij ziet hem in zijn sociale
nooden en behoeften, grootere of
kleinere behoeftenhij ziet hem
in zijn menschelijke woning of in
zijn vunzig krot; hij ziet den arme
en hoort zijn klaagtonen, als hij
te kort komt om aan Gezin en
Kerk en School nog te offeren als
er tekorten zijn.
Hij ziet hem in zijn Sabbaths-
onrust en Nachtarbeidin zijn wer
ken en werkeloosheid, die honger
aankondigt
Hij ziet den rijke of deze der
barmhartigheid vol is of in koud
egoïsme zijn leven en zijn zaken
drijft.
Hij, de Christus, die eenmaal
op Golgotha, de wereld door zijn
dood ten nieuwen leven opriep
tot een geheiligd samenleven van
dienende liefde en glanzige zelf
overgave, omdat Hij als voorbeeld
zich ook overgaf zelfs tot in den
dood hij leeft en aanschouwt de
levensverhoudingen der menschen-
kinderende roeringen in de Kerk
de roeringen in de Maatschappij,
En als de Christen op dezen
Hemelvaartsdag aan Hem denkt;
hoe Hij alles ziet, wordt 't hem
bang te moe, óf Hij dat ongestraft
nog langer kan gedoogen. De be
wustheid, dat de Heere leeft, zou
Volk en Maatschap moeten doen
beven voor zijn oordeel en slaande
hand, omdat zoo booze geesten op
alle terrein rondwaren, om ware
't mogelijk, zelfs de uitverkorenen
te verleiden.
Wat wegzinking van dezen ernst!
Hoeveel koud materialisme in klei
ner en grooter kringenWat lucht
hartige spot over dood en eeuwig
heid bij onze Jongelingschap.
De Heere leeftHij is opgevaren
en aanschouwt der menschenkin-
dren streven en levensuitingen.
Wat is 't oordeel Gods 't Oor
deel, de gedachte van Hem, die
zich zelf gaf aan een verloren
menschengeslacht. Zijn we in naas
tenliefde en opofferende gezind
heid Hem ook maar voor een klein
deel gelijk? Of is Kaïns hart 't
onze? Dat ieder zich onderzoeke.
Boven 16000 gld. extra betalen.
Verleden week gaven we een lijstje, van
wat iemand moest betalen in de nieuwe
belasting, d w.z. uit zijn bedrijf. Maar wie
f 16000 vermogen heeft of hoogei-, betaalt
nog extra Daarom nu het volledige over
zicht, dat aanwijst, wat men betaalt als
men èn een bedrijf èn nog een vermogen
heeft.
Belastbaar
inkomen. Belasting.
Van f 650 tot minder dan f 700 f 1.25
700 750 2.-
750 800 2.75
800 850 3.50
850
900
950
1000
1050
„1100
1150
1200
1250
1300
1350
1400
1450
1500
1600
1700
1800
1900
„2000
900
950
1000
4.25
5.-
575
1050 6.50
„1100 7.25
„1150 8.-
1200 8.75
1250 9.50
1300 10.25
1350 „11.—
1400 „12.—
1450 13.—
1500 14.—
1600 15.-
1700 „17.-
1800 „19—
1900 „21
„2000 „23—
,2100 „25—
Vanaf f2000 klimt de belasting per f 100
met f 3, tot f 10.000 toe.
Die tarieven zijn verschuldigd van alle
inkomens, ongeacht, of ze worden verkre
gen uit bedrijf of beroep, dan wel uit ver
mogen (rente), dan wel uit bedrijf en ver
mogen te zamen.
Het stolsel van het ontwerp-Kolkraan
Bertling is: inkomstenbelasting met aan
vullende vermogensbelasting.
Het zit zóó:
Iedereen betaalt voor zijn inkomen de
belasting, zooals die boven is geschetst,
ongeacht het feit uit welke bron het inko-
voortspruit.
Maar zij, die vermogen bezitten,
betalen bovendien
nog in de verin ogingsbelasting.
Nadat op hun inkomen bovenstaand ta
rief is toegepast, wordt hun vermogen op
zichzelf ook nog belast.
Vermogens tot aan f 16000 zijn van de
ze belasting vrijgesteld.
Zij begint eerst met f 16000.
Het ontwerp deelt de vermogens, waar
van belasting moet worden betaald, in twee
groepen.
I. Vermogens van f16000 tot minder dan
f 30.000. Hiervan moet worden betaald f 1
van iedere volle f 1000 waarmee de waar
de van bet vermogen f 15.000 te boven
gaat. Voor een vermogen dus van f23 000
moet 8 maal f 1 of f 8 belasting worden
betaald ^behalve de inkomstenbelasting).
Hiervan moet worden betaald f 0.50 voor
elke f 1000. Voor een vermogen van f65.000
dus, moet worden betaald 65 maal f 0 50
of f 32.50 (behalve de inkomstenbelasting).
Voorbeeld. Iemand heeft een inkomen van
f 10.000 en een vermogf h van f 100.000.
Hij betaalt dan aan inkomstenbelasting
f 265 en aan vermogingsbelasting 100 maal
f 0 50 of f 50. Samen f 315. Leeft hij ech
ter alleen van het inkomen uit zijn vermo
gen, dus van f 4000 (4 dan betaalt hij
aan inkomstenbelasting f 85 en aan ver
mogingsbelasting 100 maal f 0.50 of f 50.
Samen f 135.
Het ontwerp treedt 1 Mei 1Ö15 in wer-
kipg.
Art. 39 na breede discussie aangenomen.
Art. 40 en 78 idem. Art. 56 joeg nog al wat
stof op. Het luidt zoo en zie hier 't verband
B. Schattingscommissiën.
Art. 54. In iedere gemeente is eene schat-
tingscommiesie, bestaande uit vijf leden.
Wij behouden Ons voor om meerdere ge
meenten te zamen, gelegen in dezelfde pro
vincie, slechts ééne schattingscommissie, en
tevens om in eene gemeente meer dan ééne
schattingscommissie, ieder voor een bepaald
gedeelte, in te stellen.
Art. 55. De inspecteur der directe belas
tingen is ambtshalve lid en voorzitter der
schattingscommissie.
De overige leden worden door den gemeen
teraad benoemd, tenzij de schattingscommis
sie voor verschillende gemeenten te zamen
is ingesteld, in welk geval deze leden wor
den benoemd door de Gedeputeerde Staten
der provincie.
De inspecteur kan zich doen vertegenwoor
digen door een ander ambtenaar der directe
belastingen, aan te wijzen bij of krachtens
voorschrift van Onzen Minister van Finan
ciën.
Art. 56. De niet ambtelijke leden moeten
den vollen ouderdom van 25 jaren hebben
bereikt
Tusschen de leden mag geen bloed- of
aanverwantschap in den eersten of tweeden
graad bestaan. Wie na zijne benoeming in
een verboden graad van zwagerschap geraakt,
behoeft niet af te treden. De zwagerschap
houdt op door het overlijden der vrouw, die
haar veroorzaakte.
Het debat ontspon zich over Art. 56 of ook
Vrouwen in de schattingscommissie
mochten zitten. Of de echtgenoot èn zijn
vrouw. De oorzaak van dit debat zat em in
een voorgesteld amendement van den heer
Knobel, die behalve den man ook de vrouw
in die schattingscommissiën inschoof.
Bcumer (Kampen a.r. afgev.) tegen een
vrouw in de Commissie. Hij zegt:
De voorstellers wenschen een overwinning
te behalen voor de feministische theorie,
voor de leer die het verschil in roeping en
taak van man en vrouw ontkent en onder
meer op het terrein der wetgeving vrouwen
en mannen gelijk wil stellen.
Het amendement is een oogenschijnlijk be-
scheidene, practische toepassing der theorie,
die de vrouw van het huisgezin op het staat
kundige en maatschappelijke arbeidsveld wil
voeren. Welnu, omdat ik die theorie gevaar
lijk acht voor het gezin, voor den staat en
voor de maatschappij, omdat ik haar in strijd
acht met hetgeen de Heilige Schrift op dit
stuk leert, kan ik mij er niet mee vereenigen
en niet er toe medewerken, dat deze theorie
in practijk wórdt gebracht.
Schaper tegen Beumer in 'tvuur.
Er zijn natuurlijk soorten van vrouwen.
Men kan ze rangschikken in drie groepen. De
eene groep is van den ouden stempel, men
vindt die hoofdzakelijk in de Christelijke krin
gen van jongsaf worden zij opgevoed om te
wachten op een man, vrij te gaan trouwen,
kinderen te krijgen,' en grootmoeder te wor
den. Dan hebben wij een groep, die op haar
rechten staat, die in de maatschappij met
den man op één lijn wil worden gesteld,
natuurlijk met de waardeering van de capi-
citeiten in ieder bijzonder geval. En daar
tusschenin heeft men een middensoort, die
op de grens staat. Het is nu eenmaal zóó,
dat de vrouw verkeert in een stadium van
groote ontwikkeling, en dat men daarbij heeft
te doen met vrouwen, die soms nog wat on
beholpen zijn in de meest eenvoudige din
gen van maats chappelijken of staatkundigen
aard, terwijl anderen den man naar de loef
steken in allerl ei opzichten. Men zou kunnen
zeggen, dat de tegenwoordige mode daarvan
een zekere getuigenis aflegt. Men ziet tegen
woordig vrouw enhoeden met een pluim in
den vorm Yan een vraagteeken, alsof men
wilde zeggen: wat steekt hieronder: hetou-
derwetsche gansje of de moderne vrouw?
Waar dit het geval is, spreekt het vanzelf,
dat de eenvoudige uitspraak van mij, dat de
dames niet geschikt zijn om een belasting
biljet in te vullen, niets beteekent tegen het
amendement. Waar men er dit tegen aanvoert
zijn dit niets dan handigheden, die een ze
kere waardeering kunnen vinden op een saai
en achtermiddag, wanneer men niet zoo heel
amusant heeft gedebateerd, maar die geen
enkel argument van eenige beteekenis bevat
ten. Er zijn tal van vrouwen geschikt om in
deze schattingscommissiën een plaats te vin
den; men behoeft ze er ook niet in op te
nemen, maar men is in elk geval vrij om
geschikte vrouwen te nemen. Het geldt hier
het principe, dat men in bepaalde omstandig
heden, wanneer er geschikte vrouwen zijn,
men die niet behoeft uit te sluiten omdat zij
vrouw zijn, ik hoop daarom dat vele mijner
medeleden aan het amendement hun stem
zullen geven.
De heer Beumer protesteert er tegen, dat
de vrouwen aan de Christelijke zijde zoo
achterlijk zouden zijn als ik heb gezegd. Als
dat zoo is, als de vrouwen van de heeren
Christelijken aan die zijde van de Kamer niet
zoo achterlijk zijn, dan wee het gebeente van
den heer Beumer van avond als hij thuis
komt! Als inderdaad in Christelijke kringen
de vrouwen niet achterlijk zijn, gullen zij met
ernst en waardigheid protesteeren tegen de
houding van de rechterzijde en van den heer
Beumer en consorten ten aanzien van deze
houding. De heer Duymar van Twist schijnt
dit niet met mij eens te zijn; hij kent zijn
vrouw beter dan ik natuurlijk, maar in het
algemeen is wat ik zeg volkomen juist.
In het algemeen acht de heer Beumer de
vrouw niet geschikt om dergelijken arbeid
te verrichten. Dat ligt aan de gebrekkige
meening van den heer Beumer: er zijn tal
van getuigen in andere richting waaruit blijkt,
dat de vrouwen bekwaam zijn en in derge
lijke schattingscommissiën en in andere func
ties zeer goed haar werk kunnen doen. De
voorbeelden daarvan zijn te over. En als de
heeren zoo optreden, leggen zij een blaam
op al de vrouwelijke personen, die tegen
woordig in de maatschaapij groot nut stich
ten en het werk van de mannen aanvullen,
zoodoende tevens een school doorloopende
om zich voor deze functies te bekwamen.
De heeren blameeren aldus de vrouwen, die
beter verdienen. Die waardeering van de
Christenen voor de vrouwen, ik neem ze aan,
maar het is een waardeering die de vrouwen
werkelijk niet vooruit brengt. Als men zich
op het standpunt stelt, dat de vrouw zeer
goede diensten kan verrichten in een of an
dere philanthropischc instelling of een in
richting van liefdadigheid voor het kousen
breien voor arme kinderen en dergelijke din
gen meer, of dat zij zitting kan hebben in
het bestuur van een ziekenhuis dat is een
zeer te waardeeren arbeidik neem er mijn
hoed voor af, ik respecteer dien zeer dan
is dat (och niet de waardeering waarop de
vrouw in de eerste plaats recht heeft. Als
men haar niet gunt als gelijkgerechtigde met
den man op te treden is dat een blameeren,
een achteruit zetten van de vrouw.
Ik zal er thans niet verder op ingaan. Ik
heb, dunkt mij, de meening van den heer
Beumer naar behooren besproken. Ik zal niet
ingaan op het beroep, dat die geachte afge
vaardigde doet op het contract, dat de heer
van Houten heeft ontworpen voor menschen,
die geen burgerlijk huwelijk willen aangaan.
Als men zoo voorgaat moet men veel verder
gaan. Het onderwerp is zeer kiesch, maar
als in zulke colleges men geen contact wil
hebben met een vrouw, die men op een an
dere manier heeft genaderd dan volgens de
gewone burgerlijke beleefdheid, dan is het
de vraag of de heeren, uit welken kring ook,
wel kunnen verkeeren met vrouwen
De Voorzitter komt er aan te pas.
De Voorzitter: Mag ik den geachten spre
ker beleefd verzoeken zich tot de bespreking
van het amendement te bepalen en geen za
ken er bij te halen die daarmede niet in di
rect verband staan.
De heer Schaper: Mijnheer de Voorzitter!
Gij hebt volkomen gelijk, maar de heer Beu
mer heeft aangehaald het contract van den
heer van Houten
De Voorzitter: Die enkele opmerking wel
ke de heer Beumer daarover heeft gemaakt
kan voor u geen reden zijn daarover zoo
breed uit te weiden.
De heer SehaperMijnheer de Voorzitter!
Ik zal er niet meer van zeggen. Ik waardeer
natuurlijk uw onpartijdigheid, maar ik heb
geen enkele reden om, als daar door de hee
ren zoo wordt opgetreden gelijk nu gebeurt,
mij den mond te laten snoeren door het ar
gument van gebrek aan tijd. Gisteren zijn wij
reeds te half vier naar huis gestuurd
ken over gebrek aan tijd. Ik heb gezegd, dat
gij spreekt over iets dat in het geheel niet
in verband staat met het amendement.
De heer Duymaer van Twist: Daar is veel
van aan.
De heer Schaper: Mijnheer de Voorzitter!
U heeft den heer Beumer over den heer van
Houten laten spreken en ik zei er slechts
een enkel woord over. De heer Duymaer van
Twist roept: Daar is veel van aan! Hij vindt
het blijkbaar goed dat ik ophoud en dat is
te begrijpen. Ik zie verder van het woord af,
doch spreek de hoop uit, dat het amendement
moge worden aangenomen.
Slot: 'tamendement gewijzigd aangeno
men. De vrouwen mogen dus zitting hebben
in de schattingscommissiën. TegenDuymaer
van Twist; van Nispen; van Vliet; van Was
senaar v. Catwijk; Monté VerLoren; van der
Velde; Beumer;'van der Molen~; Rutgers;
van den Berg; van Heemstede; Oosterbaan;
van der Voort van Zijp; Beckens; Scheurer:
van Veen; van Wijnbergen; Schimmelpen-
nink; Kooien en Fruitier.
Vóór: Patijn; Roodhuyzen; Aalberse; An
kerman BogaartJutende Savornin Lohman
enz. enz. Een gemengde stemming van Links
en Rechts.
AMERIKA.
De burgeroorlog in Mexico. De nederlaag
der federalen bij Tampico. Aan de „Daily
Telegraph" wordt uit New-York het volgende
geseind aangaande den strijd bij en in Tam
pico, zooals die zes dagen door de Ameri
kanen op de oorlogschepen kon worden ge
volgd. Van Zaterdag af duurde het bloedig
gevecht zonder verpoozing voort, moordda
dig en zonder dat van beide zijden kwartier
werd gegeven.
Op Zondag stak een granaat een zeer
groote petroleumtank in brand, die twee da
gen lang als een onzaglijke fakkel bleef bran
den, (en aldus beide partijen in staat stelde,
ook 's nachts te blijven doorvechten.
De rebellen bezetten een strook land tus
schen de monding der rivier en de stad Tam
pico, en spanden daarop herhaaldelijk tot het
uiterste hun krachten in, om binnen in de
stad te geraken. Eenmaal daar zijnde, in de
buurt van het douanekantoor en de brug over
de rivier, hadden zij echter een zoo moor
dend mitrailleurvuur van de gefedereerden
te doorstaan dat zij wel moesten wijken.
Maar slechts voor korten tijd, want ^zij
sloten opnieuw hun gelederen, en deden een
hernieuwde poging om in de stad vasten
voet te krijgen, die nu beter zou slagen. De
gefedereerden bezetten een strategische po
sitie op het kerkhof, een mijl ten westen van
het Plaza de Armas, waar zij barricades op
richtten, samengesteld uit zandzakken en
grafsteenen.
De nieuwbenoemde generaal Zaragora voer-
20 cent per Regel.
Gezondheid Kracht-Schoonheid
De gezondheid van iedere vrouw hangt
vooral af van den rijkdom van haar bloed.
De armoede van het bloed is zeer zeker de
oorzaak van al wat niet regelmatig is in haar
gezondheidstoestand. De geheime pijnen, de
hoofdpijnen, de pijnen in den rug, de ste^
in de zijden, de bleeke wangen, kringejrbe-
de oogen, de eetlust die verdwijnt, dezefer-
achtige prikkelbaarheid, de zenuwbuit^ren
galaanvallen, de zwakte, de verkwijnin$Fer
neerslachtigheid en al die ellendige gewf.
wordingen die de vrouwen in de dageA.
slechte gezondheid ondervinden, dat r
komt voort uit het bloed, dat het gaj..
heeft niet zuiver en niet rijk te zijn. 4 'v
Wanneer het bloed rijk en zuiver is, zijn-*,1
slechts lichte wolken in het leven van hei
jonge meisje en der vrouw. Daarom moes
ten alle vrouwen die lijden, de Pink Pillen
nemen, die rijk en zuiver bloed geven, die
de regelmaat terugbrengen en de werking
van alle organen opwekken.
De Pink Pillen herstellen de eetlust en de
kracht, bedaren de zenuwen en geven aan
de vrouw dat innemende uiterlijk, hetwelk
het deel is van alle gezonde vrouwen. De
Pink Pillen bezorgen aan de vrouwen haar
drievoudig ideaal van gezondheid, krachten
schoonheid.
Verkrijgbaar a f 1,75 per doos, en f9 per
zes doozen, aan het Generaal Depót der Pink
PillenDacostakade 15, Amsterdam. Voor
Goedereede en Overflakkee de Fa. D1JKEMA
DOORNBOS te Sommelsdijk, en in alle
goede apotheken en drogisterijen.
.ar
'X