Zaterdag 2 Mei 1914. 29sU Jaargang JNT. 1968. voor «le Kaiflhollandficlie eii SKeeuwscBic Eilanden. EB ML I Pink Pillet;* Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. W. BOEKHOVEN, SOMMELSDÏJK. Advertentiën 10 Cent per regel en l/s maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */g maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters ©n vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor de ftedaetle bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franc© t@e te nesiden aan den fJltg-ever. Hotel Mesiaurant „HET GOUDEN HERT", Gedempte tfoereusteiger $3A, 63B Rotterdam. - DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT Het door ieder aanbevolen adres. OP OEN UITKIJK. Reclames - Medeóèr^^n UITGEVER Telefoon Intercom». No. 8. Marsch gingen de ambtsdragers! Ja, 's morgens was 't vol op 't Convent te 's Hage. Twee duizend dominees en ouderlingen vulden daar 's morgens de Groote Kerk; uit alle oorden van Neder land waren ze opgetogen, alsof 't in de dagen van Keizer Augustus was, toen de heele wereld moest beschreven worden. En ze spraken over den toestand der Ned. Herv. Kerk; over modernisme en ethische inzichten en gereformeerde belijdeniseen eelen ochtend waren de kopstukken van de een of andere richting aan 't woord. Met welk resultaat Daar zwijgen we over, want we zijn geen Kerkelijk orgaan, anders zouden we onze meening daarover uit spreken. Maar Bij de besprekingen van het tweede punt, wat te doen tegen de toenemende ver vreemding van godsdienst en kerk, was minder dan de helft van het oorspronkelijk aantal aanwezig. Marsch waren de ambtsdragers! Ze had den em geblazenHaast je, rep je naar de Heimat. Nu 't een maatschappelijk vraagstuk gold, in de tweede bijeenkomst; nu 't de vraag gold, wat de Kerk kon en mocht en moest doen, om die duizenden armen, die arbeiders aan de Kerk te blijven bin den, nu poetsten de heeren de plaat. De Herv. Kerk wil volkskerk zijnmaar waarom treden dan de ambtsbroeders uit k'tgelid; waarom gaan ze naar huis, als 't maatschappelijk leven moet besproken wor den van het volk; dat maatschappelijk leven, waardoor duizenden van de Herv. Kerk vervreemden, ze verachten en ze be spotten Ze gingen heen, toen de nooden des volks aan de orde kwamen. Dat arme mindere volk, dat de Kerk nog als een pilaar der Waarheid besehouwt. Ze lieten dat volk met al zijn sociale nooden in den steek. Over een proponentsformule hadden ze 't 's ochtends toch zoo machtig druk. Toen 't de leer gold. En we eerbiedigen dien strijd om zoo'n formule. De leer is ook een machtige factor. En 't modernisme knaagt reeds genoeg aan die Leer, om er verzet tegen aan te teekenen. Maar als 't er op aankomt, om over de praktijk te spreken, hoe tegelijk Diet en in overeenstemming met de Leer de ontaar ding der Kerk kan worden tegengegaan; hoe 'tVolk als Volk; hoe de arbeidende klasse, nu liberaal of rood, weer tot de Kerk kan komen, wier aderen kloppen moet voor de nooden en behoeften der Maatschappij! als dat aan de orde komt dan verdwijnen de heeren. Ze weten het, dat in de steden het ge- krijt der misdeelden klinkt in de ooren van den Heere Zebaoth. Ze weten dat de ziel kwijnt in 't vunzige krot. O, die kerk! die kerkl die VolkskerkI Gebouwd op 't fundament van Christus, die in zijn onovertrefbare Bergrede 't> Zalig zijt gij, armen!< aan die onderdrukten van Israël als een troostwoord aanbood; hoe somberen indruk moet ze maken op de arbeidende scharen, als ze 't weten, dat de helft der ambtsdragers heenging, toen 't over vervreemding der kerk giDg en over de maatschappij-eisehen ook in de predi king des Woords. Weg is een kerk, die de armoe van 't arbeidende Volk niet begrijpt. Nu; nu; ja nu vooral! is de Kerk 't orgaan om die armoe te kennen, en er tegen te protesteeren. En zoo nietde dood wenkt ieder uur, ook voor die Kerk. Religie en de S. D. A. P. Enka, de propagandiste van de S. D. A. P., protesteerde op 't Socialistisch congres tegen hatelijke uitdrukkingen jegens de re ligie, in Het Volk. Deze uitdrukkingen krenkten haar overtuiging en ze wenschte, dat ze nagelaten weiden. Helaas! die wensch zal wel tot de on vervulde blijven behooren. Dezer dagen nog begen 't Kameroverzicht van Het Volk over de Inkomstenbelasting met een: Het is volbracht I De algemeene beschouwingen over dat wetsontwerp waren ten einde. Maar Het Volk kon niet nalaten dat woord des Hei- lands aan 't Kruisdat laatste woord aan een verloren wereld, in profanie te mis bruiken. >Het is volbracht;« de algemeene debatten waren ten einde. De S. D. A. P. blijft getrouw aan mr. Troelstra's uitsprak in 1902: >de arbeider, die vóór alles hangt aan zijn geloof zal zich niet thuis gevoelen in onze beweging.* En dat is het juist. Of iemand het pri vaat bezit nekken wil en het communaal bezit aanprijzen; of iemand de kapitalis tische maatschappij wil omvormen (stel, dat hier een wil bij te pas komt) in een communistischede productie tot winst wil vernietigen tot een productie naar behoefte ochdat is geen beginselkwestie. De maat schappij vorm doet 't em niet. Maar dat een christen op en neer moet gaan met menschen, die van huis uit een afkeer hebben van de Kerken de Sociaal Demo cratie als geloof aanvaardendat ze met die menschen de stoffelijke dingen als 't hoogste ideaal op aarde moeten najagen: dat en dat vooral maakt een toetreden tot de Socialistische partij zoo uiterst moeilijk, Wie zijn geloof aan Christus en Genade en Verlossing voor Christus liefheeft, kan niet meegaan met den ook allerbesten en allernobelsten aller Socialisten, omdat zijn geloof en zijn verlossing uitschiet uit den wortel Isai? 0, neen! maar uit Marx en zijn levensbeschouwing. De wortel van 't Socialistisch leven is uit de aarde aardsch. Christendom en S. D. A. P. achten we onvereenigbaar. Tijdvermorsen. In de Tweede Kamer hebben de heeren uren en uren zoek gemaakt met 't gepraat over directe en indirecte belastingen. De Concentratie was dan voor directe: de Co alitie voor indirecte. Maar dat is een anti these der finantiën, die niets om 't lijf heeft 't debateeren niet waard. Niet waard, omdat bleek, dat mr. Patijn, noch dr. Bos, noch mr. Tydeman; de 3 vertegenwoordigers der Concentratie; zich in de toekomst tegen indirecte heffing zou den verzetten, 't Concentratieprogram liet de indirecte belastingen toe, werd door allen geconstateerd. Wel was er tusschen Teenstra en mr. Patijn wat geharrewar over kiezers bedrog n 1. dat het program alleen directe heffingen eischto; maar geen dag later of Teenstra en Patijn vonden mekaar en Teen stra was ook voor indirecte heffing. Ergo in de toekomst zijn van liberale zijde indi recte heffingen te wachten: mr. Patijn zal zich niet verzetten. Dat geldt de toekomst. En 't heden? Bertling dient in een Bier en Tabaksbelasting en wat er van 't sui kerpotje of liever 't jeneveroverschot zal terecht komen, weet hij zelf nietmaar accijnsverlaging van de suiker in geen ge val. En 't verleden? Och, wees zoo goed en kijkt de Wet op de Middelen eens na? Mil- lioenen en millioenen komen uit de indirecte belastingen van Tarief en Jenever enz. Maar waar vermorsen de heeren dan hun tijd voor in zoo'n dwaas debat over directe en indirecte heffingen, als de praktijk der liberalen al jaren en jaren deze is, dat ze millioenen halen uit de indirecte belastin gen En daar heeft Rechts niet op tegen maar dan moeten de Liberalen niet een ge zicht zetten, alsof zij de mannen zijn van het kohier. Neenwaarlijk. Het is daar net mee als met 't Tarief. Ze debateeren honderd uit tegen 't Tarief, maar ze palmen wat graag de millioenen in, die 't Tarief opbrengt. Aan verlaging van 't Tarief hebben ze een broertje dood. Wat schiet je nu op met zoo'n discussie? Vijand van 't Tarief, maar toch de 14 mil lioenen invoerrechten binnenloodsen. Vijand van de accijnsenMaar toch de 28 millioen van de jenever aanvaarden. Vijand van de accijnsenMaar de 10 pCt. vleeschaccijns blijven wat ze zijn. Neen, heuschzulke Kamerdiscussies kun nen we wel missen. Direct nabij de Hoofdsteeg, f 1.25, f 1.50 en f 1.75 Tel. No. 10595. Aanbevelend, R. C. F. I ÉL LEE-Mooneii, Schoolbond op Flakkee. Vooral met 't oog op de Muloschool, waaraan reeds druk word gearbeid 's bin nenkamers (in de keuken, zou dr. Kuyper zeggeD) is 't onzes inziens dringend noo- dig, dat de Schoolbond der negen christe lijke Scholen op ons Eiland flink geconsti tueerd worde. De voorloopige pogingen zijn slechts ten deele geslaagd; maar de Mulo eischt een stevige organisatie, over 't heele Eiland een organisatie, die in alle dorpen haar stut ten en steunsels heeft; een organisatie,die uit ouders, bestuursleden, onderwijzers en belangstellenden bestaat, om zóó van Oolt- gensplaat tot Ouddorp de Mulo te kunnen schragen en met leerlingen maar ook als 't moet met subsidiën. De Muloschool moet als schoolorganisatie te Dirksland nochtans door 't oudercorps en onderwijzerscorps met hun besturen op alle mogelijke wijzen geschraagd.. Want die Mulo is geen uitsluitend Dirkslandsche school met Dirkslandsche kinderenzo is een di strictsschool, niet in politieken zin, maar in onderwijskundigen zineen school voor 't schooldistrict Flakkee. Natuurlijk! men kan ook een anderen weg inslaan dan door den schoolbond; men kan atomistisch, individualistisch optreden in elke Gemeente contribuanten winnen, één na één, zooals zoovele corporaties en gestichten doen, welke door een collectant leden winnen. Maar er is ook een organische weg en die dunkt ons heel wat beter. En deze is de Mulo 't centrum van den Schoolbond. De schoolbond voor alle scholen afzonder lijk, en voor de Mulo gezamenlijk. Mr. Ankerman hield dezer dagen een rede over Vrede door Recht en wees op 't Vre despaleis als 't zinnebeeld van de liefde der volkeren voor den vrede. Dat Vredespaleis was de vredetempel, op wiens altaar de internationale verdragen en scheidsgerech ten werden neergelegd als heerlijk reukoffer voor de godin des Vredes. Vrede door Recht! Gewis 't moet 't ide aal lijn en blijven. Niets op aarde of 'tzal en kan alleen door Recht bestaan. Staat kundige en maatschappelijke vrede; vrede in Gezin en School en Kerkvrede in we tenschap en religievrede in 't persoonlijk leven van deugd en ondeugd: geen vrede; nooit vredenergens vrede, of hij zal en kan alleen zijn door Recht. En wat Recht is; welke Rechtsbeginselen gelden voor Staat en Maatschappijvoor alle leven, dat wijst God aan in Zijn openbaring in na tuur en Woord, historie der volken en in- dividuën. Internationale Vrede kan alleen wortelen op 't Recht. Maar en daarin zit voor ons steeds 't groote struikelblok om dien Vrede te verkrijgen of te behouden wat de histoiie der eeuwen geboekt heeft als Recht wordt door de materialistische economische drijfveeren der volken weer uitgewischt. Het Recht is thans de kracht der Macht; de macht van 'tgeld; de macht der parle menten; de macht der economische drijf veeren. Het Recht is de kracht van den wolf jegens 't lam. En omdat de Vrede tegenwoordig van zoo'n Recht afhankelijk is, daarom zijn we zoo wanhopig, dat Vrede door Recht niet in vervulling treden zal in deze bedeeling. Dan bij eenzelfde Internationaal Rechts be sef, dat voor ons begrip een schim, geen grijpbaar idee is; een verwachting, nooit te vervullen. Ze zijn al jaren dood. Stellig al een jaar of tien, maar nóg kan ik ze gemakkelijk voor me halen. 'n Paar oudjes, uit een vorige eeuw en ge deeltelijk uit een vroegere gedachten wereld. Hij had den tijd nog gekend, toen-ie met de trekschuit op markdag naar stad ging en zij wist nog prettiger anecdoten, zelf bijgewoond, uit den tijd toen de hoepel rokken pas in de mode kwamen. Ze waren van zoo ver her. Ik heb ze niet anders gekend dan tegen het eind van hun leven, toen ze in hun dorp een algemeen geacht, oud echtpaar waren, bemind bij vriend en tegenstander. Hun kinderen twee slechts warensin le ven geblevenze hadden zware slagen ge had waren getrouwd en de kindskin deren stuurden op verjaardagen of met Nieuwjaar mooi-geschreven brieven, met bloemen er op en bloemige versjes er in alle door grootmoe getrouwelijk in een aparte lade van het kabinet, be waard. Hij had jarenlang de best beklante timmerzaak op het dorp gehad en kon nu met zijn oudje, zij het niet ruim, dan toch behoorlijk leven. De zaak hadden ze, toen de man te oud werd, goed verkocht maar ze waren op hun dorp blijven wonen waar ze vier kinderen naar 't kerkhof hadden gebracht en waar ze zelf ook eenmaal hoopten begraven te worden. Daar leefden ze stil en tevree. Op hun dorp dat ze liefhadden, te mid den van hun volkje, dat ze kenden. Zelden gingen ze op reis. Anderen mochten er hen toe aansporen: ze konden 't nu immers doen, hadden niets dat hen bond, mochten eens wat genieten van hun leven, ze hadden immers zoovele jaren een recht slaverig bestaan gehad, dat wist het heele dorp Doch zij schud'den van neen. Zij in haar kamerken, hij in zijn tuin en knutselschuurtje, ze waren tevredeD. Bo vendien hadden ze hun kranten, hun illu straties, hun boekenkast, hun leesbiblio theek, ze konden met de heele wereld in contact blijven en toch rustig thuis leven, wat zouden ze dan op hun ouden dag zich met reizen gaan vermoeien? Er was echter één uitzondering Eén reis maakten ze vast. En alleen, als een van beiden bepaald ongesteld was, dan moest die reis over gaan. Dat was in den voorzomer. Men wist het op 't dorp wel als Mei uit was, dan kwam het al gauw. Zelfs de domme melkjongen, die van het dóél der reis niet de flauwste notie had, begon dan al uit zichzelf te vragen, wan neer de baas en de vrouw „uit" moesten. Weken van te voren gaf dat reeds een prettige bedrijvigheid. Zoodra eenmaal de plaats was vasge- steld waar ditmaal de reis zou heen leiden, kwam het spoorboekje voor den dag. Dat gaf dan een meten en uitrekenen. Want in éénzelfden tocht (werden dan de beide getrouwde kinderen bezocht en werd het hoofddoel van de reis bereikt, dat elk jaar weer een andere plaats gevonden werd. Dan kwamen de toebereidselen. Om de twee jaar hij een nieuw costuum en zij een nieuwen japon, die dan met Paschen eerst naar de kerk werden aan getrokken, om daarna op de reis te dienen. De tuin moest verzorgd. Poes en kanarie moesten uitbesteed, zoo dat er bij 't af wezen der huisvrouw geen gewelddadig heden konden plaats grijpen. De kranten moesten geregeld, de melkjongen afgezegd, dominee, meester en enkele goede vrien den afzonderlijk gegroet, 't valies gepakt en 't was met 'n zucht van verlichting, als de ex-timmerman en zijn gade zich in kussens van een tweede klasse zakken lieten, blij dat al die soesah tenminste voorbij was. Dan bezochten ze hun kinderen. Bij elk een paar dagen, want in een druk gezin met kleine kleuters moeten oudelui niet te lang blijven. En dan ging het op 't hoofddoel af: 't Bezoeken van de jaarvergadering derVrije t. Dat was hun jaarlijksch feest. Al van oude tijden af Als het voor elk uitstapje te druk was, werd daarvoor toch de tijd genomen en er waren van de eerste vergadering af maar weinige van die calvinistische landdagen gehouden, waarop ons echtpaar niet was geweest. Ze ramen er alles van mee. Den vóóravond h waren ze altijd vroeg ge noeg, om den bidstond bij te wonen. En dan konden ze met zooveel gloed vertellen wie ze in vroeger jaren op dien bidstond hadden gehoord, b.v. hoe dr, Kuyper 't was nog vóór de doleantie in Den Haag gesproken had, toen kerkvoogden daar het kerkgebouw weigerden óm het niet door de geestelijke zonen van Calvijn enBoger- man te laten verontreinigen en hoe ze toen met elkander, toch onderdak gekregen heb bende, zongen: Laat, groote God 1 om een gehaten roover, Uw kwijnend volk niet eeuwig in 't verdriet. En den jaardag zelf woonden ze geheel bij. Al was ook 't onderwerp op de mee ting wat zwaar en 'n enkelen keer de referent wat taai: zij zaten en luister den en 't zou verrassend geweest zijn, om die twee luidjes, hun gansche leven met Standaard en Heraut en stevige gerefor- mterde prieken gevoed, eens te examinee- ren, om te hooren hoeveel zij in hun een voudigheid van die geleerdheid toch nog wel begrepen en verwerkten. Dan kwam de maaltijd Maar ik moet me bekorten. 'k Heb expres het beeld van die oudjes, die nu allang bij hun vier gestorven lieve lingen zijn weggelegd, voor mezelf en an deren eens naar voren geroepen, om met dit voorbeeld één uit vele! te lattn zien, hoe de Vrije Universiteit van haar stichting af, heeft geleefd in het hart van calvinistisch Nederland. 'k Had daar een doel mee. In vele streken van ons vaderland is men bezig de actie voor de „Vrije" te her nieuwen. Dit is beslist noodzakelijk. Door allerlei oorzaken zijn de contribu- tiën gedaald. feu'au oei1 universiteit het wel niet;en- - «oen alléén hebben en de ;,s' kostte het vee-, ..i bron nen va ier weder op kant fW:'% moeten iDMMEL. De Antirevolu+^y'v;s- zienlijk b' herdacht Vrijde fas LMUi 11J1' -edorff JI'S.lS-'olgerQ bijdragen van ons c.pn liH ^^Jitsui' sen koD. 't Leven kr Ik acht d.bij herinnerd ~w~8» "J 'k Zou nio. vo?r de ooit zóó ver kv.!iara^r'^. en lid f'A heer A. d.O.Okortm v |£>e< f i.e.. rt Vdi "™l 20 cent per Regel. eko-> v-ig; Zü (lis oieneeslijï waren zün Lor de PinK Pillen i 'u. Zijn de geneesmiddelen die u a1, waren, mislukt, weifel dan niet,jA daag nog de Pink Pillen, dezen 1' 4 "w teleur stellen, Zij zuiveren en vc H'w'Vr. ,a bloed, geven krachten, wekken, T f' aar versterken de maag, regelen en vl! V' J. ,.jf l lïikpn Hp sniisvprtprincr 7ii 7iin V1 17 j Vi* lijken de spijsvertering. Zij zijn en dus om deze reden een goedkooyn k- j middel dat de grootste regelmatig!. jeno1h?ny t N uitslagen aanwijst. Over geheelioec' 1 naSeojv-- hebben zij verkregen en verkrijg noer}.-, durend snelle genezingen van zieke,?® ongeneeslijk waren verklaard; en zij V^g]ej-i in heel wat gevallen een bewondev U'ke- wekt die met een werkelijke verwo;, gepaard ging. Zij genezen bloeda,- 'K. bleekzucht, neurasthenie, algemeens, zenuwzwakte. bjj u, i, epaai>fi^jS- Verkrijgbaar a f 1,75 per doos, en zes doozen, aan het Generaal Depö> vfL, Pillen: Dacostakade 15, Amsterddi c" Goedereede en Overflakkee de Fa DOORNBOS te Sommelsdijl snede apotheken en droeisteriie - ,c'

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1914 | | pagina 1