J. Bonman
C. Warnaer
J. Bonman
Warnaer
J. Bonman
C. Warnaer
J. Bouman
(3. Warnaer.
J. Bouman.
C. Warnaer.
Alle hens op 't dek
Flakkee I waakt
De Eerste Kamer moet
Rechts blijven.
De Eerste Kamer een
Struikelblok.
De Staatsbedeeling a f 2-
Duizenden werklieden
teleurgesteld.
De leer van Christus is ons richtsnoer, ook op po
litiek gebied, dat is onze openlijke belijdenis.
Art. 6. Kosteloos onderwijs en, zoo
noodig kostelooze verpleging.
Christus regeert niet
*§21 alleen in 'thart, Hij
wil heersehen óók
in "t huis, óók in de
4f wereld. p*
tegen de Bedeelingswet.
land, eh al geven Gelderland en Over -
ijsel voor de Linkschen totaal geen
winst, dan verliest de Eerste Kamer
toch 4' Rechtschen
Dan wordt het 27 Rechts 23 Links.
En een Vrijzinnig blad schreef al bij
zoo'n toestand van 27 tegen 23
«leder begrijpt, dat de Eerste Ka-
»mer dan toch moreel in onze macht
»is en bij penal tebrutaal-partijdige
«daad ook materieel daarin kan wor-
»den gebracht, c
Wat bedoelt de Vrijzinnigheid met
dat moreel* en »materiëel*
Dit: De 27 kunnen toch weinig of
niets uitvoerenze durven ook niet,
omdat er 23 op den loer liggenen als
die 27 Rechts al te »brutaal* worden,
moet de Eerste Kamer maar ontbonden
worden, dan hebben wij, Vrijzinnigen,
een prachtige kans om van 23 minder
heid te worden27 meerderheid
Zóó is er nu al maanden lang ge
cijferd en gerekend in alle Linksche
bladen. Dit beoogen ze:
Of 7 zetels winnen, en dan is de le
Kamer Links.
Of 4 zetels winnen, en dan is de le
Kamer vleugellam.
Dat moet verhoed, voorzoover ons
district daar invloed kan op uitoefenen.
En daaromde zwakke zij een held.
Men kieze
1»
In een liberaal blad, op Flakkee ge
lezen, en door den heer Roodhuizen,
Kamerlid voor Brielle, geschreven, stond
op 11 Maart 1916:
Meermalen is een Statenverkiezing
»door Links verloren door de schuld
>der thuisblijvers. Waren b v. in 1913
»op Goeree en Overflakkee de Link-
«sche kiezers bij eerste stemming op-
gekomen, dan zou 'tde groote vraag
»zijn geweest, of de heer De Wilde,
>die slechts een meerderheid van een
«paar honderd stemmen verwierf, zijn
zetel behouden zou hebben. Zullen
»wij, Vrijzinnigen, bij de Statenver-
>kiezing kans kunnen maken, dan
«moeten reeds bij de eerste stemming,
«alle hens aan dek, d. w. z^ al onze
kiezers naar de stembus.
Hoort ge 't nu, Rechtsche mannen
Al wat Links is, is opgeroepen. Geen
een mag thuis blijven. Dan wachten ze
de overwinning!
Maar wij ookWe gaan ten strijde,
allemaal! We zoeken alle hoekjes en
gaatjes af, öf er nog één kiezer te vin
den is. En dan winnen wij 't. En zij
verliezen het
Een gewaarschuwd man geldt voor
twee
Op! ter stembus Kiest partijKiest
Rechts. Stemt en helpt stemmen
Wat heeft de Rechtste Eerste Kamer
dan toch voor slechts gedaan, dat de
Vrijzinnigheid en de S. D. A. P. zoo
boos op haar zijn Zoek 100 liberale
kranten en ge vindt niets dan dit:
le. de clericale Eerste Kamer is een
struikelblok voor de Linksche her
vormingsplannen.
2e. die Eerste Kamer heeft 't eerste-
Eedsontwerp afgestemd.
3e. die Eerste Kamer telt in haar
kring mannen als Colijn en Re-
gout (deze laatste is gestorven),
die de Regeering met kwaad
aardige moties bestookten.
4e.' die Eerste Kamer zal de Wet
op Staatsbedeeling afstemmen.
En wat durven de Vrijzinnigen te
beweren van hun nieuwe Eerste Kamer
Ie. dat aan een Linksche Eerste
Kamer de nooden der Schatkist
beter zijn toevertrouwd dan aan
de Rechtsche.
2e. dat een Linksche Eerste Kamer
de Vrijhandels vlag hoog zal la
ten wapperen.
3e. dat een Linksche Eerste Kamer
werken zal vóórAlgemeen Man-
nenkiesrecht. VóórVrouwen
kiesrecht. Vóór: Staatsbedeeling.
En nu verwedden we er 100 gulden
om, indien er één Vrijzinnige op Flakkee
is, die nog andere op- en aanmerkingen
over onze Rechtsche Eerste Kamer ma
ken kan. Met die poovere opgenoemde
punten, en die alleen zullen de Vrij-
zinnigen den boer opgaan, ook op
Flakkee. Ze hebben beslist en zeker
geen andere aanvalswapenen, dan deze
weinige botte middelen.
Maar is 't dan niet belachelijk om
de Eerste Kamer te bestormen, als men
niet 'anders tegen haar kan uitspelen.
't Sop is de kool niet waard. Een
storm in een glas water!
Late men liever zóó redeneeren, en
dan verkondigt men meer waarheid
De Eerste Kamer is in haar meerder
heid bestaande uit mannen van Chris-
telijken huize, die den Christus Gods
erkennen als dm Koning van een Ko
ninkrijk van Macht én van een Koninkrijk
der Genade. En door dat Koningschap
van dm Christus voelt die Christelijke
meerderheid haar taak m roeping bepaald
tegenover alle radicale-socialistische her-
vormingsplannm eener atmstaande So
cialistische meerderheid in de Tweede
Kamer.
De Christelijke Eerste Kamer zal en
moet op de bres staan, als straks de
S. D. A P. en de door haar geknechte
Vrijzinnigheid pogen zal de Staatsgelden
te bemachtigen voor één, alleen haar
welgevallig doel. Als de S. D. A. P. en
de haar naloopende Vrijzinnigheid pogen
zal de doorwerking van haar ongezonde
finantieele plannen te verkrijgende
fundamenten van ons Staatsleven n 1.
Godsdienst, Gezag, Vrijheid en Kerkte
verzwakken door haar anti-christelijke
opvattingen en levensbeschouwing, die
alleen de Rede als maatstaf en toet
steen erkent, los van de Godsopenba
ring dan zal en moet de Eerste Kamer
op de bres staan, om dat slooperswerk
tegen te staan.
De Eerste Kamer blijve daarom
Rechts
Kiest dus
Art. 7. Kostelooze rechtspleging voor
arbeiders en daarmee gelijkgestel-
den.
Art. 8. Afschaffing van 't militaire
stelsel. Invoering van een volksleger.
Art, 9. Scheiding van Kerkenstaat,
en weigering van alle Staatssub
sidies aan kerkm en voor gods
dienstige doeleindm.
Art. 10. Invoering van Staatserfrecht.
Art. 11. Staatsbezit van de monopo
lies van industrie en middelen van
vervoer. Staatsbezit van den grond.
Art, 12. Kostelooze geneeskundige be
handeling. Kostelooze verpleging bij
ziekte en bevalling. Kostelooze be
graving.
Art. 13. Kostelooze ziekenuitkeering.
Art. 14. Versterking van den arbei
der om te beter te kunnen strijden
zijn klassenstrijd tegen den huidigen
Staat en de Staatsinstellingen.
Art 15. Invoering van den 8-uren
dag, in nijverheid, handel, vervoer,
landbouw en veeteelt
We hebben nog niet alle radicaal-
socialistische plannen opgesomd doch
reeds genoeg om te bewijzen, dat er
em Eerste Kamer blijvm moet, om op
de uitvoering daarvan door de Tweede
Kamer een ivdkend oog te slaan, want
eerstens: Om met schoone beloften van
«kosteloos dit* en «kosteloos dat* den
boer op te gaan, is in een tijd van de
grootste finantieele zorgen, die de schat
kist tengevolge van den oorlog tege
moet gaat, roekeloos en onverantwoor
delijk want in de tweede plaats heeft
het Socialisme door zijn dwaze ideeën
van Kapitaalverwoesting en een Kapi-
taalopslorpen een wensch uitgesproken,
die in de eerste 100 jaar niet kan vervuld.
De Eerste Kamer móét bij vele dezer
Socialistische wensbhen een struikelblok
zijn; want die artikelen bevatten een
totale ommekeer in 't Staats - en Sociale
leven, en een omwenteling in de Staats
instellingeneen totale breuk met de
kerken en een uitroepen van de Repu
bliek.
'tWare een ramp voor de gesub-
Mr. Aalbbrtsi, Lid der Twebdb Kamir,
De Rechtste Eerste Kamer moet weg
Ze is een struikelblok voor de Linksche
hervormingsplannen. Zoo zegt men 't bij
Links.
En wij antwoorden: Ja! ze is een
struikelblok en ze moet 't blijven.
Waarom is 't links te doen Hierom
Het Kabinet Cort van der Linden moet
weg en in 1917 moet er komen een
Kabinet met vrijzinnige en socialistische
ministers. Dat zou in 1913 al gebeurd
zijn, hadden de socialisten toen niet
geweigerd hun verantwoordelijkheid te
aanvaarden. Toen in '13 wilden ze niet.
Op hun Congres besloten ze met 376
tegen 317 stemmen niet mee te doen
aan de regeering; maar die erbarme
lijke figuur zullen ze in 1917 niet meer
slaan; dan komen ze wat graag in 't
Kabinet. En omdat hun in de Kamer
telkens verweten wordt (en zeer terecht!)
dat ze wel veel kabaal maken, zich
uitgevende voor I)e Hervormingspartij
van Nederlandterwijl er van die her
vormingen noch in, noch buiten de
Kamer wat te bespeuren is>; en omdat
ze in de Tweede Kamer zich machte
loos gemaakt hebben door de weigering
van de ministerszetels; daarom zullen
ze in 19i7 bij een mogelijke Linksche
Kamermeerderheid graag een 3 of 4-tal
zetels zien 'in te nemen.
Het Kabinet C. v. d. L. moet weg!
'tWas maar een noodmiddel, toen Dr.
Bos niet slagen kon als Kabinetsfor
mateur. Maar je echte Kabinet komt
pas in 1917. Dan zal 't gaan beginnen
met de radicaal-socialistische plannen
Welke die zijn?
Kijkt 't Socialistisch program na en
ge kunt 'tlezen:
Art. 1. Invoering van algemeen, direct,
enkelvoudig kieS- en stemrecht voor
mannen en vrouwm. Op hun 20ste
jaar. Afschaffing van 'tKoningschap.
Art. 2. Niet omzetting, maar afschaf
fing der Eerste Kamer.
Art. 3. Intrekking van de wet 1903
der Stakingswet voor ambteoaren,
spoorwegpersoneel, en volledig recht
tot staken, hinderlijk volgen, pos
ten en «pesten* der bereidwillige
werklieden.
Art. 4. Afschaffing van alle wetten,
die de vrouw politiek en economisch
in ongunstiger positie plaatsen dan
de man.
Art. 5. Leerplicht tot het 14de jaar.
Herhalingsonderwijs tot 't 18de.
sidiëerde kerken, als de Eerste Kamer
moest bezwijken. Een ramp voor 't Ko
ningschap Een ramp voor de schatkist
Een ramp voor de vrijheden onzes volks,
x Kiest daarom
De Eerste Kamer moet om, omdat
ze tegen de Staats armenzorg-wet stem
men zal en dus haar verwerpen. Of ze
dit doen zal is niemand bekend, want
de stemming moet nog plaats hebben.
Maar als ze de Wet verwerpt, achten
we dit gelukkig.
Zie eens naar dit lijstjeIn Duitsch-
land zijn er van de 1000 rentetrekkers
uit de Invaliedenwet
135 van 70 jaar.
195 van 64—70 jaar.
197 van 6064 jaar.
478 onder de 60 jaar.
Zelfs een Staatsarmenzorg op 65 jari
gen leeftijd, zou niet opwegen tegen
een uitkeering uit 't Invalidenfonds. En
daaromEerst de Invaliditeitswet, die
alle jonge en oude huisvaders betreft.
We willen de kiezers hieronder lastig
vallen met,cijfers; en een vergelijking
maken van Talma's wet en die vanTreub,
de klassenverdeeling bij Treub is heel
anders dan bij Talma en dus kunnen
de cijfers verwarren; maar men leze
goed; en dan staat dit vast voor ieder,
dat men maar ééns 70 jaar oud is (als
men 't nog wordt), maar dat de Invaliditeit
den werkman boven 't hoofd hangt van
zijn 13e tot zijn 70e jaar. Wat't zwaar
ste is, moet 't zwaarste wegenen dat
is de Invaliditeit; waarbij Talma geeft
naar 't aantal premien. Treub geeft 100
gld. op 70 jaar; Talma 170 gld.
De Eerste Kamer zal dunkt ons de
Staatsbedeeling verwerpen uit beginsel
omdat door de heffing van premien een
eerlijk Recht geschapen wordt, maar
de Staatsbedeeling niet anders is dan
een Armen gift; een Fooi, zondereenig
Recht, onverdiendeen genadebroodje,
waar de flinke werkman gansch niet
van gediend is. Maar de Eerste Kamer
zal 't Wetsontwerp ook verwerpen, om
dat ze nog niet weet, wat er met de
Invalieden zal gebeuren. Die Wet op de
Invalieden moet eerst eens op de prop
pen komen. De Concentratie heeft 3
jaar laten voorbijgaan zonder de wet
van Talma uit te voeren, treurig ge
noeg! Maar waar is dan haar Invali
diteitswet Niemand kent zeniemand
weet, hoe ze in verband zal staan met
de Armbedeelingswet. Niemand kent
nog de premien en 't pensioen van die
Concentratie-Invaliditeitswet. Ieder tast
(en zij zelf 't meestin 't duister. Daarbij:
de Concentratie heeft nog niet de
finantieele bron aangewezen, waaruit
èn de f 2 Staatsbedeeling èn de In
validiteitspensioenen zullen worden be
taald.
Natuurlijk, dat de Eerste Kamer op
zoo'n lossen voet de f 2.Wet niet
zal aanvaarden, temeer niet, wijl mi
nister Treub door de Concentratie los
gelaten is, omdat hij voor de f 2.Wet
wel de bron aanwees nl. de Pensioen
belasting maar die begeerden ze
niet, omdat er een vermomde premie
in lag, en die durven ze niet te vragen
omdat ze dan de' Socialisten tegen zich
zouden krijgen, die van 1913 af al
gevraagd hebben om f.2.gratis.
Maar Talma heeft toch die f 2
ingevoerd? En die ze bezitten kunnen
toch hem hoogst dankbaar zijn Gewis
Talma, 't is en 't blijft zijn eere, heeft
f 2.— toegezegd aan hen, wier premie
betaling toch weinig of geen pensioen
opleverdeaan werklieden, die in zijn
invaliditeitswet waren opgenomen. Maar
wat de Concentratie en de S D A. P.
geeft is f 2.voor behoeftigen; is
voor hen, die nooit één cent premie
zullen betalen, omdat ze niet tot den
werkmansstand behooren. Die f 2.
zullen voortaan gegeven worden aan
de weggezonkenen in de maatschappij.
Weggezonkendoor eigen schuld me
nigmaal Want een oppassend burger
heeft op zijn 70ste jaar aan geen Arm-
bedeeling behoefte. Een oppassend bur
ger sluit voor zich en zijn vrouw dan
nog liever een lijfrente.
Voor den werkman dragen we Een
Invaliditeitswet en een Ouderdomspen
sioen. Voor den burgerVrijwillige
verzekering.
Voor niemand: Staatsbedeeling dan
voor de allerongelukkigsten der samen
leving.
Voor premieheffingSinds 1885 tot
1907 door alle partijen gevraagd be
halve door de S. D. A. P.door de
Concentratie losgelaten uitkiezersvrees
en uit bangheid om aan de S. D. A. P.
zetels te moeten verliezen. Aan zulke
politieke tinnengieterij en beginselen
verkwansing doet de Rechterzijde niet
mee.
Talma's wet wil ze zien uitgevoerd.
Hier is ze
Bij Talma is 't zooer zijn 5 klassen
Verdienste. Werkmanspremie.
f 4,8
f 8,
f 12,
f 18,
boven f 18,
4 cent
6
11
20
24
Patroons-
bijdrage.
16 cent
18
21
20
24
Bij Treub is het zooEr zijn 8 klassen
f 4,8 5V2 cent 11 iL -cent
f 6, 7 Va U Vs
HVa
"Va
li1/»
1172
11 Vz
1179
f 8,10 10Va
f 10,8 13 Va
f 13,8 17 V2
f 17,1 22 Va
f 10*4 28
boven f 20,4 35
De cijfers spreken voor zich zelf. De
arbeider betaalt bij Treub meer dan
bij Talmamaar de patroon minder.
Bij Treub ontvangt men bij invali
diteit in elk der 8 klassen
8e kl.
<M CS CS
k© O 0 0 0
t-t—C-lOXCNOO
COCOCO<M^©rHT-H
CO CO rH
7e kl.
cs cs cs cs
T-r O ^OOO
<M t— O CN t— .iO O O
rH GO rH GO t—rH rH
CO (M (M H
6e kl.
k©©k©©k0©0©
t*-LO(MOt-kOOO
5e kl.
CS CS CS
10 rn - 0 re 0 0
CMCMt^OQiOGM©©
iM rH CO rH rH r-1 rH
C9 rH rH
2
0
«<r
CS
0 t— kO „O kO 0 0
©oor— k©t^-<M©o
O* ï-H rH rH CO rH rH rH
rH
3e kl.
CS CS CS
i© TH kO
tr-<MkOC~<M<MOO
rH r—1 CO rH rH rH rH
rH rH rH
s
a
CS CS
L© rT O
St-<M<MOO©©
•JCOrHrHrHrHrHrH
rH H
<D
rH
O©©©©©©'©
rH rH r—4 rH rH rH rH rH
LEEFTIJD.
Jonger dan 40 jr.
4045 jr.
4550 jr.
50— 55 jr.
5560 jr.
60—65 jr.
65—70 jr.
boven de 70 jr.
Zooals men ziet verminderen de ont
vangsten, bij 't bekomen van een onge
luk, naar mate men ouder wordt.
Op Flakkee zou dus een arbeider, ver
dienende f400, ontvangen volgens Treub
het volgende dalende bedrag;
f 175 .als hij tot 40 jaar/ is.
f 1621/.-. 40-45 i.
f 150 45-5Q j.
f 1371/, 50-55 j.
f 125 55—60 j.
f 112Yï-. 60—65 j.
f 100 65—70 j.
f 100 70—80 j.
i
Hpe ouder, hoe minder! En toch, hoe
ouder, hoe meer gevaar voor de inva
liditeit.
Bij Talma is het net andersom. Hoe
ouder men wordt, hoe meer men krijgt.
Bij Talma krijgt men als men f 40Ó;
verdient de volgende rijzende bedragen:
f 111,6 jonger dan 40 jaar
f 120 40 -45 j.
f 128,4 45—50 j.
f 13'6,8 50-55 j.
1145,2 55—60 j.
f 153,6 60—65 j.
f 162 55—70 j.
f 170,4 .5 70—80 j.
Wie van 6080 jaar is, krijgt bij
Treul) veel minder.
Men kieze de Candidaten
ji Dr. Hoedemaker. iff*
g§»
<J^9 e^9 e^s9 e^9 «^9 e/^9 oJfcs eAs
Door de samenwerkende Christelijke
arbeiders-organisaties in Nederland, zijn
de de groote Werkliedenbonden van
Protestantsche en R.Kath. religie is een
adres aan de Regeering gestuurd met
een 40 bezwaren
We wenschen enkele hunner bezwa
ren kort te herhalen.
1. De geheele arbeidersverzekering,
na jarenlange voorbereiding, tot stand
gekomen wordt door deze bedeeling ge
stoord
2. Deze bedeeling is gem hervorming,
die den economisch-zwhkke opheft
noch op zijn loonregeling gunstigen in
vloed oefent: noch de zelfstandigheid
van den arbeider verhoogt, omdat de
«verzekering* wordt op zij geschoven
en «de zorg voor behoeftigen ervoor
in de plaats gesteld.
3. Alleen hij krijgt een handreiking,
die door 't Gemeentebestuur wordt be
hoeftig* verklaard en bij hooger be
roep door Gedeputeerde Staten.
4. Dat de ouderdomsr«nie geen rente
is, maar een gunst; een gift; en niet
een door verzekering verkregen recht.
5. Dat in een stelsel van sociale
hervormingen voor den arbeider, die
hem op hooger peil moeten brengen,
geen plaats is voor een handreiking als
aan een bedeelde.
6. Dat de Bedeelingswet geen ar
moe voorkomt, maar slechts eeniger mate
den nood lenigt, die overigens blijft,
omdat in de arbeiders verhoudingen door
die bedeeling niet de minste verbetering
komt.
7. Dat de arbeidende stand meer
zekerheid van bestaan heeft door de
wettelijke verzekering bij ziekte, inva
liditeit en ouderdom, dan door een aan
een Gemeentebestuur geklaagden nood
en «behoefte*.
8. Rente en pensioen moeten vrucht
zijn van den arbeid en van het arbeids
contract tusschen werkgever en werkne
mer; niet een aalmoes bij 't Gemeen
tebestuur gevraagd en wellicht nog
geweigerd
9. Niet de Staat moet voor de ar
beiders zorgen; maar de maatschappe-
lijké bedrijven, als Landbouw, Veeteelt,
Handel enz. moeten voor hen zorgen,
als hun krachten verteerd zijn op 65-70
jarigen leeftijd.
10. Dat de Staat nu door deze Wet
de arbeiders tot Staatsbedeélden maakt,
in plaats ze door 't Verzekeringswezen
op te heffen tot hooger levenspeiltot
meer waarde in de maatschappelijke
verhoudingen en belangen.
11. Dat de Staat nu maar f2 geeft
op 70 j leeftijd, doch een jarenlange
premie den werkman, bij Talma's wet
geving, recht gaf op f 3-4-5-6 Dat dus
de werkman bij deze Bedeelingswet,
als hij 70 jaar is, zeer achteruitgaat,
en veel minder krijgt, dan wanneer hij
premie had betaald volgens 't stelsel
Talma.
12. Dat nu de arbeiders, als ze op
hun 70ste jaar niet meer mogen gere
kend worden onder de Invalieden, af-