J. Bonman C. Warnaer J. Bonman Warnaer J. Bonman C. Warnaer J. Bouman (3. Warnaer. J. Bouman. C. Warnaer. Alle hens op 't dek Flakkee I waakt De Eerste Kamer moet Rechts blijven. De Eerste Kamer een Struikelblok. De Staatsbedeeling a f 2- Duizenden werklieden teleurgesteld. De leer van Christus is ons richtsnoer, ook op po litiek gebied, dat is onze openlijke belijdenis. Art. 6. Kosteloos onderwijs en, zoo noodig kostelooze verpleging. Christus regeert niet *§21 alleen in 'thart, Hij wil heersehen óók in "t huis, óók in de 4f wereld. p* tegen de Bedeelingswet. land, eh al geven Gelderland en Over - ijsel voor de Linkschen totaal geen winst, dan verliest de Eerste Kamer toch 4' Rechtschen Dan wordt het 27 Rechts 23 Links. En een Vrijzinnig blad schreef al bij zoo'n toestand van 27 tegen 23 «leder begrijpt, dat de Eerste Ka- »mer dan toch moreel in onze macht »is en bij penal tebrutaal-partijdige «daad ook materieel daarin kan wor- »den gebracht, c Wat bedoelt de Vrijzinnigheid met dat moreel* en »materiëel* Dit: De 27 kunnen toch weinig of niets uitvoerenze durven ook niet, omdat er 23 op den loer liggenen als die 27 Rechts al te »brutaal* worden, moet de Eerste Kamer maar ontbonden worden, dan hebben wij, Vrijzinnigen, een prachtige kans om van 23 minder heid te worden27 meerderheid Zóó is er nu al maanden lang ge cijferd en gerekend in alle Linksche bladen. Dit beoogen ze: Of 7 zetels winnen, en dan is de le Kamer Links. Of 4 zetels winnen, en dan is de le Kamer vleugellam. Dat moet verhoed, voorzoover ons district daar invloed kan op uitoefenen. En daaromde zwakke zij een held. Men kieze 1» In een liberaal blad, op Flakkee ge lezen, en door den heer Roodhuizen, Kamerlid voor Brielle, geschreven, stond op 11 Maart 1916: Meermalen is een Statenverkiezing »door Links verloren door de schuld >der thuisblijvers. Waren b v. in 1913 »op Goeree en Overflakkee de Link- «sche kiezers bij eerste stemming op- gekomen, dan zou 'tde groote vraag »zijn geweest, of de heer De Wilde, >die slechts een meerderheid van een «paar honderd stemmen verwierf, zijn zetel behouden zou hebben. Zullen »wij, Vrijzinnigen, bij de Statenver- >kiezing kans kunnen maken, dan «moeten reeds bij de eerste stemming, «alle hens aan dek, d. w. z^ al onze kiezers naar de stembus. Hoort ge 't nu, Rechtsche mannen Al wat Links is, is opgeroepen. Geen een mag thuis blijven. Dan wachten ze de overwinning! Maar wij ookWe gaan ten strijde, allemaal! We zoeken alle hoekjes en gaatjes af, öf er nog één kiezer te vin den is. En dan winnen wij 't. En zij verliezen het Een gewaarschuwd man geldt voor twee Op! ter stembus Kiest partijKiest Rechts. Stemt en helpt stemmen Wat heeft de Rechtste Eerste Kamer dan toch voor slechts gedaan, dat de Vrijzinnigheid en de S. D. A. P. zoo boos op haar zijn Zoek 100 liberale kranten en ge vindt niets dan dit: le. de clericale Eerste Kamer is een struikelblok voor de Linksche her vormingsplannen. 2e. die Eerste Kamer heeft 't eerste- Eedsontwerp afgestemd. 3e. die Eerste Kamer telt in haar kring mannen als Colijn en Re- gout (deze laatste is gestorven), die de Regeering met kwaad aardige moties bestookten. 4e.' die Eerste Kamer zal de Wet op Staatsbedeeling afstemmen. En wat durven de Vrijzinnigen te beweren van hun nieuwe Eerste Kamer Ie. dat aan een Linksche Eerste Kamer de nooden der Schatkist beter zijn toevertrouwd dan aan de Rechtsche. 2e. dat een Linksche Eerste Kamer de Vrijhandels vlag hoog zal la ten wapperen. 3e. dat een Linksche Eerste Kamer werken zal vóórAlgemeen Man- nenkiesrecht. VóórVrouwen kiesrecht. Vóór: Staatsbedeeling. En nu verwedden we er 100 gulden om, indien er één Vrijzinnige op Flakkee is, die nog andere op- en aanmerkingen over onze Rechtsche Eerste Kamer ma ken kan. Met die poovere opgenoemde punten, en die alleen zullen de Vrij- zinnigen den boer opgaan, ook op Flakkee. Ze hebben beslist en zeker geen andere aanvalswapenen, dan deze weinige botte middelen. Maar is 't dan niet belachelijk om de Eerste Kamer te bestormen, als men niet 'anders tegen haar kan uitspelen. 't Sop is de kool niet waard. Een storm in een glas water! Late men liever zóó redeneeren, en dan verkondigt men meer waarheid De Eerste Kamer is in haar meerder heid bestaande uit mannen van Chris- telijken huize, die den Christus Gods erkennen als dm Koning van een Ko ninkrijk van Macht én van een Koninkrijk der Genade. En door dat Koningschap van dm Christus voelt die Christelijke meerderheid haar taak m roeping bepaald tegenover alle radicale-socialistische her- vormingsplannm eener atmstaande So cialistische meerderheid in de Tweede Kamer. De Christelijke Eerste Kamer zal en moet op de bres staan, als straks de S. D. A P. en de door haar geknechte Vrijzinnigheid pogen zal de Staatsgelden te bemachtigen voor één, alleen haar welgevallig doel. Als de S. D. A. P. en de haar naloopende Vrijzinnigheid pogen zal de doorwerking van haar ongezonde finantieele plannen te verkrijgende fundamenten van ons Staatsleven n 1. Godsdienst, Gezag, Vrijheid en Kerkte verzwakken door haar anti-christelijke opvattingen en levensbeschouwing, die alleen de Rede als maatstaf en toet steen erkent, los van de Godsopenba ring dan zal en moet de Eerste Kamer op de bres staan, om dat slooperswerk tegen te staan. De Eerste Kamer blijve daarom Rechts Kiest dus Art. 7. Kostelooze rechtspleging voor arbeiders en daarmee gelijkgestel- den. Art. 8. Afschaffing van 't militaire stelsel. Invoering van een volksleger. Art, 9. Scheiding van Kerkenstaat, en weigering van alle Staatssub sidies aan kerkm en voor gods dienstige doeleindm. Art. 10. Invoering van Staatserfrecht. Art. 11. Staatsbezit van de monopo lies van industrie en middelen van vervoer. Staatsbezit van den grond. Art, 12. Kostelooze geneeskundige be handeling. Kostelooze verpleging bij ziekte en bevalling. Kostelooze be graving. Art. 13. Kostelooze ziekenuitkeering. Art. 14. Versterking van den arbei der om te beter te kunnen strijden zijn klassenstrijd tegen den huidigen Staat en de Staatsinstellingen. Art 15. Invoering van den 8-uren dag, in nijverheid, handel, vervoer, landbouw en veeteelt We hebben nog niet alle radicaal- socialistische plannen opgesomd doch reeds genoeg om te bewijzen, dat er em Eerste Kamer blijvm moet, om op de uitvoering daarvan door de Tweede Kamer een ivdkend oog te slaan, want eerstens: Om met schoone beloften van «kosteloos dit* en «kosteloos dat* den boer op te gaan, is in een tijd van de grootste finantieele zorgen, die de schat kist tengevolge van den oorlog tege moet gaat, roekeloos en onverantwoor delijk want in de tweede plaats heeft het Socialisme door zijn dwaze ideeën van Kapitaalverwoesting en een Kapi- taalopslorpen een wensch uitgesproken, die in de eerste 100 jaar niet kan vervuld. De Eerste Kamer móét bij vele dezer Socialistische wensbhen een struikelblok zijn; want die artikelen bevatten een totale ommekeer in 't Staats - en Sociale leven, en een omwenteling in de Staats instellingeneen totale breuk met de kerken en een uitroepen van de Repu bliek. 'tWare een ramp voor de gesub- Mr. Aalbbrtsi, Lid der Twebdb Kamir, De Rechtste Eerste Kamer moet weg Ze is een struikelblok voor de Linksche hervormingsplannen. Zoo zegt men 't bij Links. En wij antwoorden: Ja! ze is een struikelblok en ze moet 't blijven. Waarom is 't links te doen Hierom Het Kabinet Cort van der Linden moet weg en in 1917 moet er komen een Kabinet met vrijzinnige en socialistische ministers. Dat zou in 1913 al gebeurd zijn, hadden de socialisten toen niet geweigerd hun verantwoordelijkheid te aanvaarden. Toen in '13 wilden ze niet. Op hun Congres besloten ze met 376 tegen 317 stemmen niet mee te doen aan de regeering; maar die erbarme lijke figuur zullen ze in 1917 niet meer slaan; dan komen ze wat graag in 't Kabinet. En omdat hun in de Kamer telkens verweten wordt (en zeer terecht!) dat ze wel veel kabaal maken, zich uitgevende voor I)e Hervormingspartij van Nederlandterwijl er van die her vormingen noch in, noch buiten de Kamer wat te bespeuren is>; en omdat ze in de Tweede Kamer zich machte loos gemaakt hebben door de weigering van de ministerszetels; daarom zullen ze in 19i7 bij een mogelijke Linksche Kamermeerderheid graag een 3 of 4-tal zetels zien 'in te nemen. Het Kabinet C. v. d. L. moet weg! 'tWas maar een noodmiddel, toen Dr. Bos niet slagen kon als Kabinetsfor mateur. Maar je echte Kabinet komt pas in 1917. Dan zal 't gaan beginnen met de radicaal-socialistische plannen Welke die zijn? Kijkt 't Socialistisch program na en ge kunt 'tlezen: Art. 1. Invoering van algemeen, direct, enkelvoudig kieS- en stemrecht voor mannen en vrouwm. Op hun 20ste jaar. Afschaffing van 'tKoningschap. Art. 2. Niet omzetting, maar afschaf fing der Eerste Kamer. Art. 3. Intrekking van de wet 1903 der Stakingswet voor ambteoaren, spoorwegpersoneel, en volledig recht tot staken, hinderlijk volgen, pos ten en «pesten* der bereidwillige werklieden. Art. 4. Afschaffing van alle wetten, die de vrouw politiek en economisch in ongunstiger positie plaatsen dan de man. Art. 5. Leerplicht tot het 14de jaar. Herhalingsonderwijs tot 't 18de. sidiëerde kerken, als de Eerste Kamer moest bezwijken. Een ramp voor 't Ko ningschap Een ramp voor de schatkist Een ramp voor de vrijheden onzes volks, x Kiest daarom De Eerste Kamer moet om, omdat ze tegen de Staats armenzorg-wet stem men zal en dus haar verwerpen. Of ze dit doen zal is niemand bekend, want de stemming moet nog plaats hebben. Maar als ze de Wet verwerpt, achten we dit gelukkig. Zie eens naar dit lijstjeIn Duitsch- land zijn er van de 1000 rentetrekkers uit de Invaliedenwet 135 van 70 jaar. 195 van 64—70 jaar. 197 van 6064 jaar. 478 onder de 60 jaar. Zelfs een Staatsarmenzorg op 65 jari gen leeftijd, zou niet opwegen tegen een uitkeering uit 't Invalidenfonds. En daaromEerst de Invaliditeitswet, die alle jonge en oude huisvaders betreft. We willen de kiezers hieronder lastig vallen met,cijfers; en een vergelijking maken van Talma's wet en die vanTreub, de klassenverdeeling bij Treub is heel anders dan bij Talma en dus kunnen de cijfers verwarren; maar men leze goed; en dan staat dit vast voor ieder, dat men maar ééns 70 jaar oud is (als men 't nog wordt), maar dat de Invaliditeit den werkman boven 't hoofd hangt van zijn 13e tot zijn 70e jaar. Wat't zwaar ste is, moet 't zwaarste wegenen dat is de Invaliditeit; waarbij Talma geeft naar 't aantal premien. Treub geeft 100 gld. op 70 jaar; Talma 170 gld. De Eerste Kamer zal dunkt ons de Staatsbedeeling verwerpen uit beginsel omdat door de heffing van premien een eerlijk Recht geschapen wordt, maar de Staatsbedeeling niet anders is dan een Armen gift; een Fooi, zondereenig Recht, onverdiendeen genadebroodje, waar de flinke werkman gansch niet van gediend is. Maar de Eerste Kamer zal 't Wetsontwerp ook verwerpen, om dat ze nog niet weet, wat er met de Invalieden zal gebeuren. Die Wet op de Invalieden moet eerst eens op de prop pen komen. De Concentratie heeft 3 jaar laten voorbijgaan zonder de wet van Talma uit te voeren, treurig ge noeg! Maar waar is dan haar Invali diteitswet Niemand kent zeniemand weet, hoe ze in verband zal staan met de Armbedeelingswet. Niemand kent nog de premien en 't pensioen van die Concentratie-Invaliditeitswet. Ieder tast (en zij zelf 't meestin 't duister. Daarbij: de Concentratie heeft nog niet de finantieele bron aangewezen, waaruit èn de f 2 Staatsbedeeling èn de In validiteitspensioenen zullen worden be taald. Natuurlijk, dat de Eerste Kamer op zoo'n lossen voet de f 2.Wet niet zal aanvaarden, temeer niet, wijl mi nister Treub door de Concentratie los gelaten is, omdat hij voor de f 2.Wet wel de bron aanwees nl. de Pensioen belasting maar die begeerden ze niet, omdat er een vermomde premie in lag, en die durven ze niet te vragen omdat ze dan de' Socialisten tegen zich zouden krijgen, die van 1913 af al gevraagd hebben om f.2.gratis. Maar Talma heeft toch die f 2 ingevoerd? En die ze bezitten kunnen toch hem hoogst dankbaar zijn Gewis Talma, 't is en 't blijft zijn eere, heeft f 2.— toegezegd aan hen, wier premie betaling toch weinig of geen pensioen opleverdeaan werklieden, die in zijn invaliditeitswet waren opgenomen. Maar wat de Concentratie en de S D A. P. geeft is f 2.voor behoeftigen; is voor hen, die nooit één cent premie zullen betalen, omdat ze niet tot den werkmansstand behooren. Die f 2. zullen voortaan gegeven worden aan de weggezonkenen in de maatschappij. Weggezonkendoor eigen schuld me nigmaal Want een oppassend burger heeft op zijn 70ste jaar aan geen Arm- bedeeling behoefte. Een oppassend bur ger sluit voor zich en zijn vrouw dan nog liever een lijfrente. Voor den werkman dragen we Een Invaliditeitswet en een Ouderdomspen sioen. Voor den burgerVrijwillige verzekering. Voor niemand: Staatsbedeeling dan voor de allerongelukkigsten der samen leving. Voor premieheffingSinds 1885 tot 1907 door alle partijen gevraagd be halve door de S. D. A. P.door de Concentratie losgelaten uitkiezersvrees en uit bangheid om aan de S. D. A. P. zetels te moeten verliezen. Aan zulke politieke tinnengieterij en beginselen verkwansing doet de Rechterzijde niet mee. Talma's wet wil ze zien uitgevoerd. Hier is ze Bij Talma is 't zooer zijn 5 klassen Verdienste. Werkmanspremie. f 4,8 f 8, f 12, f 18, boven f 18, 4 cent 6 11 20 24 Patroons- bijdrage. 16 cent 18 21 20 24 Bij Treub is het zooEr zijn 8 klassen f 4,8 5V2 cent 11 iL -cent f 6, 7 Va U Vs HVa "Va li1/» 1172 11 Vz 1179 f 8,10 10Va f 10,8 13 Va f 13,8 17 V2 f 17,1 22 Va f 10*4 28 boven f 20,4 35 De cijfers spreken voor zich zelf. De arbeider betaalt bij Treub meer dan bij Talmamaar de patroon minder. Bij Treub ontvangt men bij invali diteit in elk der 8 klassen 8e kl. <M CS CS k© O 0 0 0 t-t—C-lOXCNOO COCOCO<M^©rHT-H CO CO rH 7e kl. cs cs cs cs T-r O ^OOO <M t— O CN t— .iO O O rH GO rH GO t—rH rH CO (M (M H 6e kl. k©©k©©k0©0© t*-LO(MOt-kOOO 5e kl. CS CS CS 10 rn - 0 re 0 0 CMCMt^OQiOGM©© iM rH CO rH rH r-1 rH C9 rH rH 2 0 «<r CS 0 t— kO „O kO 0 0 ©oor— k©t^-<M©o O* ï-H rH rH CO rH rH rH rH 3e kl. CS CS CS i© TH kO tr-<MkOC~<M<MOO rH r—1 CO rH rH rH rH rH rH rH s a CS CS L© rT O St-<M<MOO©© •JCOrHrHrHrHrHrH rH H <D rH O©©©©©©'© rH rH r—4 rH rH rH rH rH LEEFTIJD. Jonger dan 40 jr. 4045 jr. 4550 jr. 50— 55 jr. 5560 jr. 60—65 jr. 65—70 jr. boven de 70 jr. Zooals men ziet verminderen de ont vangsten, bij 't bekomen van een onge luk, naar mate men ouder wordt. Op Flakkee zou dus een arbeider, ver dienende f400, ontvangen volgens Treub het volgende dalende bedrag; f 175 .als hij tot 40 jaar/ is. f 1621/.-. 40-45 i. f 150 45-5Q j. f 1371/, 50-55 j. f 125 55—60 j. f 112Yï-. 60—65 j. f 100 65—70 j. f 100 70—80 j. i Hpe ouder, hoe minder! En toch, hoe ouder, hoe meer gevaar voor de inva liditeit. Bij Talma is het net andersom. Hoe ouder men wordt, hoe meer men krijgt. Bij Talma krijgt men als men f 40Ó; verdient de volgende rijzende bedragen: f 111,6 jonger dan 40 jaar f 120 40 -45 j. f 128,4 45—50 j. f 13'6,8 50-55 j. 1145,2 55—60 j. f 153,6 60—65 j. f 162 55—70 j. f 170,4 .5 70—80 j. Wie van 6080 jaar is, krijgt bij Treul) veel minder. Men kieze de Candidaten ji Dr. Hoedemaker. iff* g§» <J^9 e^9 e^s9 e^9 «^9 e/^9 oJfcs eAs Door de samenwerkende Christelijke arbeiders-organisaties in Nederland, zijn de de groote Werkliedenbonden van Protestantsche en R.Kath. religie is een adres aan de Regeering gestuurd met een 40 bezwaren We wenschen enkele hunner bezwa ren kort te herhalen. 1. De geheele arbeidersverzekering, na jarenlange voorbereiding, tot stand gekomen wordt door deze bedeeling ge stoord 2. Deze bedeeling is gem hervorming, die den economisch-zwhkke opheft noch op zijn loonregeling gunstigen in vloed oefent: noch de zelfstandigheid van den arbeider verhoogt, omdat de «verzekering* wordt op zij geschoven en «de zorg voor behoeftigen ervoor in de plaats gesteld. 3. Alleen hij krijgt een handreiking, die door 't Gemeentebestuur wordt be hoeftig* verklaard en bij hooger be roep door Gedeputeerde Staten. 4. Dat de ouderdomsr«nie geen rente is, maar een gunst; een gift; en niet een door verzekering verkregen recht. 5. Dat in een stelsel van sociale hervormingen voor den arbeider, die hem op hooger peil moeten brengen, geen plaats is voor een handreiking als aan een bedeelde. 6. Dat de Bedeelingswet geen ar moe voorkomt, maar slechts eeniger mate den nood lenigt, die overigens blijft, omdat in de arbeiders verhoudingen door die bedeeling niet de minste verbetering komt. 7. Dat de arbeidende stand meer zekerheid van bestaan heeft door de wettelijke verzekering bij ziekte, inva liditeit en ouderdom, dan door een aan een Gemeentebestuur geklaagden nood en «behoefte*. 8. Rente en pensioen moeten vrucht zijn van den arbeid en van het arbeids contract tusschen werkgever en werkne mer; niet een aalmoes bij 't Gemeen tebestuur gevraagd en wellicht nog geweigerd 9. Niet de Staat moet voor de ar beiders zorgen; maar de maatschappe- lijké bedrijven, als Landbouw, Veeteelt, Handel enz. moeten voor hen zorgen, als hun krachten verteerd zijn op 65-70 jarigen leeftijd. 10. Dat de Staat nu door deze Wet de arbeiders tot Staatsbedeélden maakt, in plaats ze door 't Verzekeringswezen op te heffen tot hooger levenspeiltot meer waarde in de maatschappelijke verhoudingen en belangen. 11. Dat de Staat nu maar f2 geeft op 70 j leeftijd, doch een jarenlange premie den werkman, bij Talma's wet geving, recht gaf op f 3-4-5-6 Dat dus de werkman bij deze Bedeelingswet, als hij 70 jaar is, zeer achteruitgaat, en veel minder krijgt, dan wanneer hij premie had betaald volgens 't stelsel Talma. 12. Dat nu de arbeiders, als ze op hun 70ste jaar niet meer mogen gere kend worden onder de Invalieden, af-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1914 | | pagina 6