fflSIE BLAB. Zaterdag 17 Januari 1914. 288te Jaargang N". 1938. Antirevolutionair Orgaan voor de Ziiidliollandsclie en Zeeuwsclie Eilanden. IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. Politiek en religie. „HET GOUDEN HEET", Beclames Mededeelingen enz. Dez« Courant verBohjjnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. ÜIT&BVEB SOMMELSDIJK. feletooa latercoan. io. 3. Advertentiën 10 cent per regel en l/t maai. Reclames HO per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en Vimaal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan 1 Advertentiën worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. Alle stuk hen voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever t Aan de religie moet een breede plaats in 't politieke leven worden ingeruimd. De religie neemt de hoogste plaats in in 't Kerkelijke leven, omdat de Kerk rechtstreeks met den Christus, haar hooli in contact staat. Of men de Kerk des Ouden Ver bonds of die der Nieuwe JBedeeling bedoeltof men de Kerk zoekt in 't Paradijs, of in de Ark van Noach, of in Abraham en zijn zaad, dan wel in de nieuwe, vroe ger nooit toegelaten samenwerking van Heidenen en Joden, die allen door Christus vrijgemaakt werdenvan de Oudtestamentische Kerk zoowel als van de Nieuwtestamentische was Chris tus het Hoofd. Rechtstreeks is 't ver band tusschen Christus en Zijn Kerk, waarvan we de openbaringen rondom ons in elke gemeente, waar degeloo- vigen samen komen om tot Kerkfor- matie over te gaan op dén grondslag van Christus en Zijn zoen verdiensten voor zijn uitverkoren Volk. De Kerk is 't centrum van de religiein haar woont en werkt de Christus door Zij nen Heiligen Geest dagelijks. Hetzij het bedehuis open of toe is, de Kerk is er en door den Christus zullen de poorten der hel haar niet overweldigen en de leden der Kerk, voelen zich in en buiten 't Redehuis in onmiddellijk contact met hun Koning en Hoofd der Kerk. De rank leeft uit den wortel des wijnstoks dag in dag uit. Zoo nauw als 't Kerkelijke leven met de religie en met 't middelpunt der religie verbonden is nl. Christus, is 't met de politiek niet. Is de Kerk 't terrein der particuliere, der bijzondere genadeterrein des geloofs in den Zone Gods en den Vader, die Hem gezonden heeft; 't politiek terrein is dat der algemeene genade. Maar juist dat woord »genade« wijst er ook al op, dat een Land en Volk in 't algemeen, leven moet en alleen bestaan kan bij de gratie van een Hoogere macht, die zich over dat Volk en dat Land uit louter eigen Wilsbehagen ontfermen wil; 't niet wil laten ondergaan als Sodom en Gomorra, maar nog gedachten van heil en welvaart en vooruitgang over dat Volk gekoesterd heeft. Politiek en Kerk zijn daarin klaar onderscheidende Kerk kent enkel geloovigen, gefundeerd in Christus en degenen die door doop en belijdenis tot haar gebracht en in haar ingelijfd wordenmaar de politieke erve is veel breederdie bevat de kiezers en de Volksvertegenwoordigers met allen, die daar nog achter staandie bevat den ganschen Staat met Zijn overheid en al haar onderdanen; bewust of onbewust van meeleven in den Staat kennend al of niet, de wetten, waar onder ze staan. Op de politieke erve tiert niet de particuliere genadedaar geldt 't niet in de eerste plaats of gij den Christus voor Uwe eigen ziel belijdt als den Zaligmakeralhoewel die vraag en haar antwoord een machtigen invloed kan oefenen op de richting der politiek maar op de politieke erve geldt alleen uw burgerschap der aarde en niet uw hemelsch burgerschap. Wie kiezer is in de Kerk wordt verondersteld lidmaat, levend lidmaat van Christus te zijn en anders hoort hij in 't lichaam van Christus niet thuisdan is hij het kaf onder 't koren. Maar wie kiezer is voor den Staat, behoeft daarom nog geen we- dergeboorne te zijn en geen rank van den Waren Wijnstok. Doch hoezeer de Politiek een andere erve beslaat dan de Kerk, daarom is de Politiek geen actie zonder religie. Ze is aan genade Gods geheel en al onderworpen en leeft uit Gods hand. God is God ook van den Nederland- schen Staat en Hij zal elk lid van den Staat, maar ook de Overheden en de Machten eenmaal x'ekenschap vragen, hoe ze dien Staat hebben bestuurd en wat ze gedaan hebben om hem aan een volgend geslacht in mooier ont plooiing en nog fijner organisatie, en nog rijker ontwikkeling en nog meer Godsvreeze en nog edeler heiligmaking over te leveren. Politiek zonder religie bestaat niet en kan niet bestaan voor ieder, die 't Godsbegrip erkent, zooals de Chris telijke eeuwen achter ons, dat altijd hebben opgevat. Zelfs in de meest elementaire Staten; in die waarin 't Staatsleven nog tamelijk ongevormd en onontwikkeld is, houdt men reke ning met God of de goden. In 't Heidendom was de godheid de spil van alle zijn, bestaan en vergaan. En wie met den Bijbel wat op de hoogte is, weet, dat de Filistijnen wat blij waren met de Ark, die door Hofni en Pinehas in 't leger gebracht was. 't Is den Filistijnen slecht bekomen, dat meenemen van de ark naar Dagons tempel't zij zoomaar ze hoopten door Isrels God, die wonderen kon doen, de victorie te behalen. Het Godsbegrip is den mensch in geboren alleen in den Christelijken Staat staat dat Godsbegrip na de Openbaring van God, door Jezus, bij zijn rondwandeling op aarde, en nu in den Bijbel te lezen, oneindig veel hooger dan bij 't Heidendom. De Nederlandsche politiek staat dus in verband met 't Godsbegrip, met't Christusbeeld en de werking des Hei ligen Geestes in de individuen en geslachten. Geen politiek in Nederland is bestaanbaar zonder religie, omdat de religie naar God vraagt. Tenzij, en dat is de eenige beperking, tenzij iemand zegtEr is geen God. Maar Maar I Hoogere Burgerschool. De pogingen eertijds verricht om een Christ. H. B. S. op te richten zijn toen totaal mislukt. In de vergad. daarvoor opgeroepen en te Middelhar- nis in de Zondagsschool gehouden, za gen sommigen 't nut er niet van anderen achtten de kosten niet te dragenweer anderen twijfelden aan gedurigen toevoer van leerlingen en allen meenden, dat zoo heel Flak- kee er de schouders niet onder zette, van heel 't plan wel kon worden af gezien. Hij die, die vergad. had opgeroe pen, riep 't den mannenbroeders in in de Zondagschool toeBouwt gij geen Hoogere Burgere, dan komt er over eenige jaren een Rijks Hoogere B. S. en dan vischt ge achter 't net. 't Mocht niet baten: op al wat hij zei, was 't antwoordde kostenEn of de leider van die vergad. er al op wees, dat 't partijleven er onder lijden zou, als er een Rijks school kwam dat 't partijleven opbloeien zou en kon als er een Chr. H B. School kwam,'t baatte nietmen had er geen geld en Hotel Restaurant Gedempte Boereusteiger 63A, 03B itotserdani. DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1.25, f 1.50 en f 1.75 Aanbevelend, R. C. F. T. L LEE-Moom Het door ieder aanbevolen adres. geen moeite en geen opofferingen voor over. Zoo is dus die oprichting gesmoord. De vergad. is uiteen gegaan met nul op 't request en de leider dier vergad. treurde, omdat zoo'n prachtige gele genheid tot opbloei van 't Flakkee- sche Christendom was verloren gegaan. En nu, na eenige jaren 1 nu staat de Rijksschool voor de deur en ze komt. Ze komt gewis, omdat de Mi nister wijzen kan op steun van Links en van Rechts. Links heeft op de lijs ten geteekend en velen van Rechts. De Rechtschen niet uit beginsel, maar terwille van 't halve ei, dat »beter« is dan de leege dop. De rechtschen kun nen hun kinderen nu op Flakkee houden en ze zullen ze brengen onder den vergiftigen adem der zoo genaamde Neutraliteit. Zoo staat dus op Flakkee de deur open voor Christelijke kinderen naar een neutrale Burgerschool. En de Christelijke H. <B. S. heeft men eer tijds afgeketst. Donkere toekomst voor de Christelijke partijen op Flakkee. De Openbare Lagere Scholen zijn een kracht tegen ons Partij beginsel, en nu nog de Openbare Rijks H. B. S. waaruit de kweekelingen als neutra listen Flakkee ingaan. 't 'Gaat best op Flakkee voor de Vrijzinnigheid tenminste! OP DEN UITKIJK. 20 Cent per regel. De slechte redeneeriog. Direct nabij de Hoofdsteeg, 't Wordt zoo vaak gezongen „Waarmede zal de jongeling zijn pad Door ijdelheen omsingeld, rein bewaren?'» En daar is reden voor. Ik voor mij geloof, dat [het pad van den mensch in den jongelingsleeftijd het meest glibberig is. En tevens, dat het den chrsten-jongeling moeielijker is, dat pad rein te bewaren dan laat ons zeggen een halve eeuw geleden. Wat ik nader aantoonen wil. De jongelingsleeftijd heeft zijn eigen, vaste kenmerken. Het uiterlijk toont dit reeds. Ik zwijg nu maar van den vaak met smartelijk ongeduld verwachten knevel, die dan nog soms armzalig uitbot, zoodat de onmogelijkste pogingen moeten aangewend, om van drie hairtjens een punt te draaien. Eveneens zwijg ik van de lange lokken des eenen en de kuif des anderen jongehngs, kunstiglijk verzorgd, zoo gansch anders dan enkele jaren geleden, toen de branie-knaap er niet om gaf, hoe zijn raagbol er uitzag. Maar 't gelaat krijgt een eigen type; toont scherper geteekende trekken. Vooral op portret valt dit op. Je moet b.v. de studenten maar eens zien, als ze voor den fotograaf een officieel extragesicht getrokken hebben en hun luid ruchtige joligheid hebben ingebonden vooral in een groep bij elkaar dan kunt ge den toekomstigen Domine of Kanton rechter ot docent al met den vinger aan wijzen. Maar vooral >teekent< de jongelingsleef tijd door geestelijke kenmerken. 't Is de tijd van 't rijp woiden. Veelbelovend, schoon, kostelijk Menig vader en moeder verheugen zich met groote blijdschap, als ze de zorg, zooveel jaren aan hun zoon besteed, eindelijk beginnen bekroond te zien en opmerken, hoe hij steeds meer »man« wordt, niet slechts wat het aantal en de keuze zijner sigaren, maar ook wat zijn kennen en kun nen en willen en wenschen betreft. Maar 't is ook de tijd van het nog-niet- rijp-zijD, 't Karakter rondde nog niet af. De geest is nog zoo onrustig. De ideeën zijn vaak zoo weinig bezonken en 't gaat er vaak mee, als met de meiskens, die ze zoo vaak het hof makenze zwerven van de eene naar de andere, loopen heden met de eene hoog weg en zijn morgen weer onder de be- toovering der andere Geen meening vaak, zoo gek, of >ze kunnen er toch wel iets voor voelen«geen dwaling, hoe honderdmaal weerlegd, of >er steekt toch wel een kern van waarheid in*. 't Is de tijd der idialen. Wie voor maatschappelijke vraagstukken voelt, meent zich een wereldhervormer in den dopwie 't ambtenaarsleven in gaat zet den voet op den laagsten sport van de ladder, maar houdt reeds de hoogste in 't oogwie zich aan «zaken* wijdt, droomt van een uitbreiding, die alle concu- rentie doodt en den mangeworden jongeling een Napoleon maakt in zijn vak. Verbluffend is 't gemak, waarmee zij «hindernissen* trachten te >nemen«. Hun optimisme is zeldzaam groot. De sukkel, die met de handen in den zak nee-schuddend, voor de moeilijkheden blijft staan, is de ware jongeling niet. Wél hij, die veerkrachtig achteruit loopt, de handen Hink tegen elkaar wrijft, z'n aan loop neemt en dan met één sprong over al die bezwaren tracht heen te komen En 't gaat dan ook niet aan, den jonge ling als den kleinen knaap op 't voetenbankje aan onze voeten te plaatsen, of ook hem te bezien met de bril van den ouden man. Hij moet leeren «vrij* zijn. Te staan voor eigen daden. Te handelen naar eigen oordeel en zelf te beslissen, wat hij doen en laten zal. Zoo heel langzaam aan, moet de vader van wetgever Raadgever worden en heil den zoon, die den raad zijns vaders na het gebod Gods het meest ter harte neemt Maar dit nu alles zoo zijnde, is he4 begrijpelijk, hoe met name de jongelings leeftijd door gevaren is omringd en hoe de menschenmoorder van den beginne, die zijn tijd en wijze met demonische sluwheid weet te kiezen den jongeling ernstig belaagt. Hij heeft vaak 'n Petrus-natuur. Meent in alle oprechtheid «Ik zal nim mermeer* en weet nog zoo weinig bij ervaring, hoe zwak en slap en zonde- geneigd wij van nature zijn hij kent nog zoo weinig de kracht van de «wet der zonde en des doods* 1 Dat alles maakt het pad van den jonge ling en bepaald ook van den christen jongeling zoo glibberig. Nu nog meer dan vroeger. Ik kan dit het best uitleggen^ als ik denk aan mijn eigen eD nog ifiieer aan mijns vaders jeugd. Toen waren de «fijnen* op vele plaatsen geacht als de rotte appel in de publieke mand. Aller uitvaagsel en afschrapsel. Bui ten de samenleving gezet. 't Gevolg daarvan was dan, dat de jonge ling, die toch voelde werkelijk bij die «fijnen* te behooren, zich als regel in zeer beperkten kring bewoog, welke kring overal nog grenspalen zette en verbodsbepalingen uitvaardigde van >raak niet en smaak niet en roer niet aan*, veel meer vaak dan noodig was en met de vrijheid van den christenmensch bestaanbaar, maar toch uit den loop der omstandigheden zeer goed verklaarbaar. Dit nu werd zoo anders. De smaadheid is goeddeels van ons weggenomenonze eigen kringen ver- breid'den zich en onze jongelingen zien vrijwel de gansche wereld voor zich open En nu komt de verleiding. Onder een prachtig voorwendsel. Zie, ze moeten nu wat >ruim< zijn. Alle bekrompenheid en benepenheid afleg gen. Ze mogen en moeten niet als kloos terbroeders uit de wereld heengaan, welaan 1 dan dienen ze zich ook wat naar die wereld te schikken en al willen ze die wereld dan niet gelijk, ze moeten haar toch wat gelijkvormig worden. 't Eerst worden ze dan voor allerlei «middelmatige zaken* geplaatst. Waarom zouden ze dit niet meedoen en zich daarvan onthouden ik zeg het expres zooieder kan 't wel invullen I 't zijn toch op zichzelf onschuldige zaken P Ze moeten hebben 'n «breeden blik*. En daarom kennismaken met de litteratuur, Men hoort dikwijls zeggen door hen die lijden ,Ik moet wel met mijne pijnen leven, de ge neesmiddelen helpen mij niet. Dat is een slechte redeneering. Men moet niet uit een bijzonder ge val een algemeene gevolgtrekking afleiden en zeggen dat men ongeneeslijk is omdat eenrtwee ot drie middelen niet bij machte zijn geweest u te genezen. De Pink Pillen hebben heel dikwijl» lieden genezen die zich als ongeneeslijk beschouwden. Verliest den moed niet indien gij vruchtelooze pogingen hebt gedaan. Indien de heer Hans Geertsema den moed had verloren leed hij nog. Hij heeft de behandeling met de Pink Pillen gevolgd en is heel gezond. Toch waren alle andere middelen mislukt. De heer Hans Geertsema, die 53 jaren oud ie, woont H. 340,ter Apel. Hij schrijft„Twee jaren geleden is mijne gezondheid zeer slecht geweest. Mijn maag heeft mij vreeselijk doen lijden. Mijn kwaal werd nog verergerd door diarrhee en hoofdpijnen: zij hield zoo aan, dat ik er tot een uiterste verzwakking door was vervallen. Ik wist niet wat er van mij worden moest, wantik had reeds vele middelen beproefd zonder het minste succes. Eindelijk heb ik mijn toevlucht genomen tot de Pink Pillen, na de getuigschrif ten van genezing gelezen te hebben. Van af het eerste doosje heb ik een verbetering ondervonden en ik kan verklaren da» drie doosjes voldoende zijn geweest om mij volkomen te genezen." De Pink Pillen genezen de slechte magen want zij geven er de kracht aan regelmatig te werken. De maag werkt niet wanneer het bloed arm is en wanneer de weefsels der maag van het bloed slechts een onvoldoende levenskracht ont vangen. Verkrijgbaar a f 1,75 per doos en f 8 per zet doozen, aan het Generaal Depot der Pink Pillen Dacostakade 15, Amsterdam. Voor Goedereede en Overflakkee de Fa. DIJ KEMA DOORNBOS te Sommelsdijk, en in alle goede apotheken en drogisterijen.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1914 | | pagina 1