Zaterdag 20 December 1913 28ste Jaargang JNi°. 1930. voor de ZuidItollsmdsche en Meeiiwseli® Eilanden. EERSTE BLAD, Is ils MiiwMGHeiii A n tirevo lutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN, „HET GOUDEN HERT", H. C, F. y. d, LEE-Moonen. OP DEN UITRUK. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag @n Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden £r. p. p. 50 Cant. Buitenland by voonaitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent, UITGHSYER 80MMELSDXJK. Tcleffooia Inferconm. Mo. 2. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/s maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. G roote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan, Advertentiën wordeö ingewaeht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Lees maar elk stuk dat van Vrij zinnige zijde komt en eenigermate over de Antithese rept, ol ge beluistert aanstonds deze woorden»Maar wij, Vrijzinnigen zijn ook Christelijk« Zoo komt 't ook dat de Bond van Protest. Kiezers met Ds, Hoogenhuizen als V verdoold schaap vóór de stembus scheef: Wij verfoeien van harte de be- driegelijke leuze eener coalitie, die op onheilige wijze godsdienst en po litiek vermengt en die door de wijze, waarop zij de antithese stelt ons volk al meer in twee vijandige kampen verdeeld. En om nu te betoogen, dat de co alitie zoo'n bedriegster was, onder schrijft de Bond wat Ds. Wagenaar in de N. R. C. van 25 Febr. 1905 schreef nis Vat men 't woord »Christelijk« op in ruimer zin, zooals in de tegen stelling «christenvolken en heiden- volken*, in Nederland en China, dan aarzel ik niet alle liberalen en ook zelfs sociaal-democraten onder de Christenen te rekenen. Vat men 't woord »christen« op in engeren zin, zooals bijv. de Heidel berger Ca techismus, «door het geloof en le vend lidmaat van Christus*, dan meen ik, dat het niet anders dan groote willekeur en ongepaste aan matiging wordt, de deelingslijn te trekken langs de politieke partijbe grenzing van rechter- en linkerzijde. Kortom, de antithese tusschen geloof en ongeloof bestaat wel, bestaat alle eeuwen door, doch is een religieuse tegenstelling, welke, overgebracht op politiek terrein, onwaar wordt (veel te eng ol veel te ruim, al naar ma te men het bedoelt) en gevaarlijk voor de religie zelf, daar zij een onheilige vermenging van godsdienst en politiek tengevolge heeft. Om te betoogen, dat de Coalitie een bedriegelijke leuze hanteert, haalt de Bond ook aan; wat dr, de Visser 14 Dec. 1912 in de Kamer «prak nl: In 't begrip Christelijke Staatkun de schuilt een element Christelijke individualiteit (persoonlijkheid), 't welk evengoed bij de mannen der linkerzijde als bij die der rechterzijde kan gevonden worden. Daarom heb ik voor mij zelf al tijd de uitdrukking gewraakt, dat men in coalitie zijnde, stoelen zou op den gemeenschappelijken wortel des geloofs. Daarom, zoo sprak de Bondmoet die leus nl. rechts is geloof en links is ongeloof, te kwader uur op politiek terrein gebracht, niet alleen déar niet op de spits worden gedreven, maar voor altijd uit het politiek strijdperk worden gebannen. In bond met dien befaamden bond beroept ook de Concentratie zich op schrijvers, die van de antithese niet veel willen weten bv. dr. Slotemaker de Bruine, Herv. predikant in 't Han delsblad van Febr. 'IB; idem op mr. dr. van der Laar. Deze laatste mijn heer schreef: Als men nu beweert, dst het bij deze verkiezing gaat vóór of tegen den Christus, dan is dat volksver loochening De Christus staat te hoog dan dat daarmede gesold mag wor den om politieke winste. Zijn partij wil die leuze niet, maar moet ze gelden, danVóór den Christus te gen de Coalitie. Derhalve: de antithese is een leu gen is bedrog en de Vrijzinnigen en sociaal-democraten zijn ook christelijk. Maar ieder voelt, dat een debat daar over totaal onvruchtbaar is, als eerst niet vast staat., wat men aan weers zijden onder christelijk verstaat. Het woord kan opgevat worden confessioneelmoreel en politiek, so ciaaldat is óf als uitdrukking onzer belijdenis óf onzer deugdenbeschou- wingen betrachting óf als 't ka rakter eener maatschappij of als 't karakter van een Staat. Confessioneel beteekent 'tWe be lijden wat de Kerk van Christus alle eeuwen door beleden heeft. Moreel beteekent 'tde deugdsbe- trachting is een scheut, die stoelt op Christus als reformator des harten door wedergeboorte. Politiek beteekent 'tde Staat rekent in zijn publiek optreden nog met zijn afkomst en geboorte uit een Chris telijk beschavingstijdperk. Hoe kan de vrijzinnigheid nu een Christelijke levensopvatting genoemd worden 7 Niet confessioneel, omdat de vrij zinnige levensbeschouwing haar mid delpunt nooit heeft gezocht in de confessie, in de openbaring, in het dogma als samenvatting van gevolg trekkingen uit de openbaring, maar in de Rede en humaniteit, die't dogma bestrijdt. Wetenschap tegen geloof. de oude tegenstelling. We spreken van de vrijzinnigheid, niet over den een of ander vrijzinnige, wiens gemoed fijn besnaard kan zijn. Niet moreel, omdat de vrijzinnige levensgedachte haar bestaan niet wil danken aan den Middelaar Christus, die de deugd eischt niet als voor waarde, maar als offer van harten- bekeeringzooals de Catechismus leert, dat de uit dankbaarheid voor verworven zaligheid de ware zedeleer ontspruit. De braafheid dus geen grond, maar gevolg van ingeplant zijn in Christus. Wel sociaal, omdat ook in de vrij zinnigheid en ook in de Sociaal- Democratie duidelijke ken teekenen zijn, dat zij zich gevoelen niet in een Mohamedaansche, maar in een Chris telijke natie. Geen enkele vrijzinnige of socialist zal 't in zijn hoofd krijgen om den Mohamedaanschen Vrijdag tot onzen Zondag uit te roepen. Wat buiten Europa in heidensche landen plaats vindt in zake huwelijk, vrou wendienst, slavernij, rechtspraak enz. vindt bij geen enkelen Nederlandschen vrijzinnige of socialist aanbeveling. Wie denkt er onder hen aan twee of meer vrouwen ten huwelijk 7 Wie aan vrouwenarbeid, zooals ginds 7 Aan handel in slaven en slavinnen Aan verdeeling der goederen alleen aan de mannelijke nakomelingen, terwijl de vrouw moet onderhouden worden door de familie. Als zoodanig, sociaal dus, is de vrijzinnigheid Christelijk. Niet, dat ze met Gods Woord wil rekenen als kenbron van politieke be ll otel Eestaurant Gedempte Boerensteiger 63A, 63B Hotferdam. DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1.—, f 1.25 en f 1.50 Aanbevelend, Het door ieder aanbevolen adres. ginselen daar wil ze niets van weten maar omdat ze op sociaal terrein het voorbeeld van den Hervormer Jezus wil volgen. Aan den Christus als Mid delaar heeft ze malingmaar aan den Hervormer Jezus, den Socioloog van Nazareth, dien den Mammon bestreed en de armen liefhad en als slacht offer van zijn beginsel durfde gekrui sigd te worden, heeft ze waarde. Is dus de vrijzinnigheid een Chris telijke levensopvatting. Neen l als men «Christelijk* opvat als «leven naar Christus, als Leeraar, Profeet, Priester, Koning, Zaligmaker en dat Koningschap laat gelden op alle ter rein.* Jaals men Christelijk opvat in den zin van: nawerking van Chris telijke beginselen en Christelijke be schaving Ja als men bedoelt't zich niet kunnen onttrekken aan den geest des Christendoms, die in de Natie al eeuwen de overhand heeft. Ja\ als men bedoelt: tzich zelfs tegen zin en wil moeten onderwerpen aan allerlei wetgeving en gewoonte, onder de macht des Christendoms tot stand gekomen. Uitzicht De laatste Kamerdebatten geven misschien eenig uitzicht op gelijkstel ling van het christ. met 't Openbaar Onderwijs. Zeker 't kan nog wel een jaar of 5, 6 duren eer alles zijn volle beslag heeft omdat een Grondwets herziening met verandering van art. 80, dus het Kiesrechtartikel zelf reeds, nieuwe verkiezingen met zich brengt. En na zoo'n generale nieuwe verkie zing komen er weer nieuwe zittingen om over dat nieuwe art. in de Grond wet nog eens te praten en te stemmen en weer nieuwe zittingen voor dat art. 192 en weer nieuwe zittingen om de Lager Onderwijswet te veranderen een met ander zal dunkt ons nog wel een jaar of 5, 6 durenMaar dat is niet 't ergste. Als maar vaststaat, dat art. 192, het Onderwijs artikel volkomen omgezet wordt den Bijzondere Scholen ten goede, d.i. dat het onrecht van het gemeentegeld ophoudt enz. enz. dan zijn we al een heel eind op koers. Rechts zal dus den Commissorialen arbeid aanvaarden. En dr. Kuyper èn mr. Lohman én mr. Loeiï hebben uit gesproken dat door de laatste uitla tingen van min. Cort van der Linden de baan vrij is gemaakt om in de Staatscommissie zitting t e nemen, waar aan eerst getwijfeld werd. Maar de Minister wil een compro mis wil op alle bezwaren van Rechts ingaan om te zien, wat ervan terecht kan komen. En natuurlijk, dat is al heel wat gewonnen 1 Als de Minister had gezegd, «spreek met mij over hoogere subsidie van 't Rijkmaar verder ga ik geen stap*, dan had Rechts zeker niet in de Commissie gaan zitten. Want dat punt is al zoo duidelijk en zoo na tuurlijk, en zoo afgezaagd, dat daar geen nieuwe Commissie voor noodig is. Doch als de minister zegt„komt maar met al je bezwaren en we zul len ze alle onder de oogen zien", zie dan haast zich een mensch naar zoo'n Commissie, om daar al zyn be zwaren te zeggen, En afwachten blijft dan de boodschap. Afwachten is dus nu 't wachtwoord. Ontvange elk onzer Commissieleden van Rechts de noodige wijsheid om ons Bijz. Onderwijs daar te bepleiten en er winste voor te halen. Sociaal beteekent 'tde maatschap pij draagt in zich overal de sporen van een Christendom, dat daarin eeuwen geleefd heeft. Direct nabij de Hoofdsteeg, Ons volk gaat over 't algemeen nog wel graag naar de catechismuspreek. Dat was in de dagen der vaderen wel eens minder dan 't nu is, want in de oude oorkonden slaan nog al eens bizonderheden opgeteekend, waaruit blijkt, hoe velen de gewoonte hadden vrij getrouw in den mor gendienst te komen, maar dan meenden hun godsdienstplichten* te hebben ver vuld en den dag verder voor zichzelf namen. De voorgangers in dien tijd begrepen, wat groote geestelijke schade het zou zijn voor 't volk, wanneer dit algemeen gewoonte werd en dus de catechismus in de predi katie niet meer spreken zou tot het volk, 't Is nu zóó, dat het zelfs voorkomt Zekere slordigheid in 't bijwonen der mor- genkerk, maar de plaats bij de catechis muspreek nooit onbezet laten. Ik zeg dat niet in 't algemeen, want in de groote steden klaagt men juist weer over de middag en avondbeurten, naar ik wel in de ker kelijke bladen lees, Nu geloof ik niet dat de gereformeerde kerkln buiten den Bijbel een zóó kostelijk en zegenverspreidend boeksken bezitten als deze Catechismus. Wie daaruit van der jeugd af heeft geleerd en hem jaar na jaar heeft hooren bepreeken, die krijgt een vast fondament, voor leer en leven, gelegd in den bodem der Heilige Schrift, waarop hij gerust een geestelijk stormpje afwachten kan. Maar wat ik zeggen wou Ook dit »gulden boeksken* draagt het stempel van zijn tijd. Het trekt dapper te velde tegen remonstranten, anabaptisten, papisten, socinianen enz., wat zeer nuttig is, nader te hooren verklaren. Maar de wereld gaat voort. En de duivel werkt door. En steeds nieuwe dwalingen komen op, of ook de oude, die de gemeente des Heeren vroeger reeds naakt heeft uitgekleed, komen in een nieuw, verleidelijk gewaad, dat ze onherkenbaar doet zijn en begeerlijk tegelijk en onze catechismus is geble ven die ze was, en daarmee ook goed deels de middag- of avondprediking in onze kerken. Zeker er kwam wijziging Als ik eens 'n enkelen keer zoo een bruinen foliant uit vroeger eeuwen in han den krijg, met catechismus-predikatien uit de dagen der vadereD, dan wil ik daar geen kwaad van zeggen, maar ben toch onze leeraars dankbaar, dat ze ook een open oog hebben voor de zonden en nooden van dezen tijd. Toch er is soms wel een en ander, dat belemmerend werkt. Neem een frappant voorbeeld. In de dagen der vaderen was de avond maalsleer een van de grootste strijdvragen in de Christelijke kerk en 't was dus vol komen ad rem, dat de opstellers van ons handboek daarover uitvoerig handelden. Maar is 't nu nog zoo Is 'tnu bepaald noodig, dat ik op 70- jarigen leeftijd vijftigmaal tegen de >Paepsche Mis* heb hooren prediken, noodig in dien zin, dat ik door voorbeeld, omgang en lectuur groot gevaar loop mij met de schare, die ter Mis gaat, te vermengen p Ik voor mij meen van niet. Hoe 't met een ander staat, moet hij zelf maar uitmaken De toestanden veranderen zoo 1 Maar nu komen de kinderen der 20ste eeuw met zoo tal van dwalingen en vraag stukken in aanraking, waar in de ióe nog geen sprakevan waszij hebben in de bediening des Woords noodig raad, waar schuwing, voorlichting en dat niet eens in hun leveD, doch telkens weer. Ons leven werd zoo drukVan alle kanten stormen de >nieuwe> denkbeelden op ons aan. En wat ket lastigste is 7 Niet zelden komt in onzen tijd de satan als een engel des lichts en dan hebben wij 't zoo noodig, dat het licht van Gods Woord toch helder schijne, zullen we waarheid van logen onderscheiden 1 Och, er wordt tegenwoordig in de stilte van 't menschenhart, ook van 't Christenhart, zooveel afgetobd 'kWil es één voorbeeld noemen. Daar hebt ge het »Nieuw-Malthusianis- mer, dat zooals men weet hoofdzakelijk be doeld beperking van het kindertal. Hoe is 'tdaarmee gegaan? Zooals met alle dwalingen. Toen men in Christelijke kringen er 't eerst van hoorde, werkte onmiddellijk het christelijke gewetende Christelijke voel horens reageerden direct op de actie en waarschuwden reeds zonder nader onderzoek en toetsingHier dreigt gevaar. In die periode is een dwaling in den re- ge! nog niet het meest te dachten. Men ziet den vijand nog en herkent hem ook als zoodanig. Doch dan wordt het anders. 't Gaat als tusschen Israël en Moab. Men gaat es ^kijken*. Vindt bij den vijand* toch wel iets goeds. Meent al gauw, dat hij toch ook een kiem van waarheid bezit Er komt twijfel in de gemoederen. De vastigheden raken los. Men raakt aan 't wankelen, begint zichzelf te paaien, dat wij onze levenspractijk toch ook moeten herzien en de deur staat voor den vijand open, éér men 't weet Er moet vastigheid zijn. Die vastigheid kan niet anders gevonden worden dan in Gods Woord. En zij wordt tegen de dwa lingen van den tijd alléén verkregen door een gedurige, publieke, uitvoerige prediking en uitlegging van Gods Woord. Zoogoed ale b.v, jaar op jaar de gronden der ana baptisten tegen den eed in onze kerken worden gewogen en te licht bevonden, zoo goed, neen krachtiger nog moesten jaar op jaar de valsche gronden en overleggingen van het N.-Malthusianisme aan de gemeente worden ontdekt. 't Kwaad schuilt niet van verre. In Frankrijk en in Parijs Neen, 't is reeds in ons eigen volk bezig de stutbalken van 't Nationale leven te door knagen In een evangelisatie-verslag uit N. Holland >boven 't IJ* lazen we de ont zettende beschuldiging, dat hel vrijzinnig protestantisme in deze streek bezig is, zich zelf langzaam maar zeker uit te moorden. En in de gemeente des Heeren? Pessimisten zijn we niet Maar ik wil drie feiten noemen. In zijn jongste studie schrijft ds. Wiese van Bodegraven, puttende hierbij uit den schat zijner pastorale ervaring, dat in onze kringen reeds gesproken wordt over een ^Christelijk Malthusianisme*, dat meent op een geoorloofde wijze te kunnen komen tot hetzelfde doel, nl. de beperking van het kindertal. Ten tweede. In niet minder dan drie Christelijke tijdschriften', nl. >Ons tijdschrift*,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1