Ij
[azijn
agazijn,
at
IER.
28st# Jaargang!^, 1929.
voor de Zuidfltollamdsclie en Zeenw^clie Eilanden.
A. 1 M
"Woensdag 17 December 1913.
Antirevolutionair
Orgaan
m
IN HOC SIGNO VINCES
W. BOEKHOVEN.
Levenloos en toch leven.
lis
ze en
-20.-
ijne
van
nz.
Tan yertrou-
Tooraf waar
liede
22
2
m
Jw
&TJES
ste modellen '%/j,
IEKH0TEN
Gaels dijk"
houwery
tte Oor-
tinnen
kleeden.
se breedten
80 c.M.
uslln.
llen, Yoet-
hermen en
Lancaster,
Dene Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent.
Buitenland bij TOOruitbetaling f 4,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGKYBB
SOMMELSD1JK.
Telefoou iBtercoua. No. 2.
Ad verteritten 1.0 cent per regel en staal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging i Cent per regel en Vimaal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Gent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij bespan
Advertentiën worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdascmorven
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitirever
"Woensdag 19 Dec. 's middags 3
uur (D. V.) een belangrijke vergadering
in de Zondagschool.
Dat elke Kiesv. present zij
De Secretaris.
J. v. p. WAAL.
Neen, en nog eensl en altijd neen
de man van Rechts is niet bekrom
pen, zooals Links hem scheldt. Op
geen enkel terrein. Het is absoluut
onmogelijk, dat dit kan, want bij
aanschouwt met zijn geloofsoog alle
dingen der wereld. Zijn kennis op alie
terrein neemt dagelijks toe, wanthjj
kijkt niet als een blinde de donker
heid, maar 't licht, maar 't leven in.
Hij ziet in zich en rondom zich en
boven en onder zich; in zich de
worsteling tusschen geloof en onge
loof; tusschen recht en onrecht; tus
schen vrijheid en dwang; tusschen
willen en niet-doen; tusschen vloeken
en aanbidden; tusschen hartstocht
en karaktertusschen goed en kwaad.
En dat inzicht in zich zelf, waarop
reeds de Ouden doelden in hun Ken u
zelf! geelt hem een zoo'nrijkenen weel-
derigen en alzijdigen blik op zijn eigen
dagelijks veranderende persoonlijkheid,
dat hij daaraan reeds genoeg heeft
om heel de menschenwereld in al
haar keur van uitgezochte deugden
en in al haar uitzwermen naar onge
breidelde ondeugden te leeren begrij
pen. Hij, man van Rechts, is zelf zoo'n
wereldje in 't klein. Alles wat zich op
't groote wereldtooneel afspeelt aan
machtsvertoon en liefdebetuiging en
haatsuitdraging in allerlei vorm, op
allerlei plaats, in hut, of paleis of cel
alle werelddramaalle wereldcomedie;
alle wereldtragediealle goud en
klatergoud; alle echt- schoon of na
maak alle natuur of imitatie (naboot
sing); 't is alles in zijn eigen kleine
wezentje, 't is alles in dat kleine hart,
maar toch groot genoeg om alle wereld-
gedoe te verklaren en te ontmaskeren.
Alles mag voor den Christen van
gedaante verwisselen, maar 't innerlijke
blijft hem 't zelfded.i. de inhoud
van 't geheele leven is öf vóór öf
tegen den Christus.
9P 't terrein van 't persoonlijk,
huiselijk, school, kerkelijk, maatschap
pelijk en politiek levenin fabriek en
op de boot; in den tuin en op 't
wijde veld; voor 't oog zijns geloofs
ziet hij, als in eigen hart, slechts
twee verschynselen, twee toestan
den: of goed en edel of slecht en
onedel.
Voor 't oog zijns geloofs zyn alle
dingen der wereld, door wier waar
neming hij zijn geest verrijkt, geen
levenlooze verschijnselen, geen onper
soonlijke krachten, beginselloos, door
een noodlot gedreven werking en van
menschen of dieren of plantenvan
familien of volken, maar levende krach
ten Goddelijke krachten uitgaande
va° en terugkeerende tot Hem, Die
zeideUit Mij, door Mij en tot Mij
z\jn alle dingen.
Levenloos lijkt er oneindig veel op
aardemaar alles leeft voor den
Christusalles daalt af en klimt op tot
den zoon des menschen; alles is
hem een Jacobsladder met Engelen
als gedienstige geesten, verbindend
hemel en aardeen alles is hem een
Bethel, een huis Gods, een poort des
fceraeJs, r
Levenloos is de rots; levenloos de
sterlevenloos de zeelevenloos allerlei
verschijnsel in de natuur, schijnbaar
onderworpen aan toeval en noodlot
en toch alles leeft door den Z oon des
menschen, die beginsel en middelpunt
is, blijft en eeuwig blijven zal.
>Van nu aan zult ge uien den hemel
geopenden de engelen Gods opklim
mende en nederdalende op den Zoon des
menschenZoo sprak de Heiland tot
Nathanaël en ziedaar kort en kernachtig
de reden en den grond aangegeven,
waarom alles wat de Christen ziet,
voor hem leeft Niets doelloos; niets
is troosteloos; niets zonder waardij
in ,dit_leven wat niet leeft, leeft toch
en wat leeft, leeft door Hem.
Hoe ter wereld kan nu mogelijk
wezen, dat een Christen bekrompen
kan zijn. O, ja't uiterlijke mag hem
soms tot vragen nopen't vreemd
soortige en de afwisseling in 't leven
mag soms een vraag doen rijzen, maar
hij kan altijd eindigen waar een niet-
christen nog moet beginnen»Da's
een werk Godszijn heilige vinger
roert alles aan, God regeert.
En wie nu zoo'n rijk inzicht heeft,
dat God de auteur is vatf alles en
alles is om Zijns wil, zoo iemand is
niet bekrompen, want hij heeft de
kern gegrepen, en wie de kern heeft
geproefd, heeft de hoofdzaak.
De schil is dan voor de niet-chris-
ten. Maar uit de schil wordt soms olie
geperstgewis I de voorbeelden zijn er
genoeg. Ook daarin dankt de christen
zijn God, dat uit de schil nog olie komt,
die 't menschelijk leven verkwikken
kan. De leelijke raven brachten eens
aan Elia's brood En de vijanden Gods
kunnen Zijn volk en de mooie aarde
dienen 1
Kerstening in Indië.
Van de drie stelsels, die een land
kan toepassen op een overwonnen
volknl. öf exploitatie öf kolonisatie
öf voogdij, is door Nederland 't laat
ste gekozen. Maar dat diene dan ook
een zedelijk voogdij te zijn, dat is een
kerstening. Eene kerstening largstwee
wegenèn door de kerk en hare le
den, èn door de Overheid. De Kerk
en hare leden staan op geestelijk ter
rein belijden, dat van Christus alle
macht gegeven is in hemel en op aar.
de; eeren hem als Koning der konin
gen; en weten zich gehouden tot ge
hoorzaamheid aan Zijn Woord, dat
zegt: Predikt 't Evangelie aan alle
creaturentot erkenning dat Koning
Jezus ook bij de Moh. en animistische
volken tot Zijn eere moet komen en
leven in de bewustheid, dat 't behoud
der zielen ieder moet prikkelen tot
ontferming met 't heidendom.
Zoo echter staat de Overheid als
Overheid er niet voor. Zij mag niet,
als de Kerk Zendelingen wegsturen,
die in haar naam een Geref. ofPro-
testantsche of Roomsche missie drij
ven zij mag zelf niet als Overheid op
bukeering uitgaan.
Maar wel mag ze en moet ze tegen
over den Mabomedaan en den Iadi-
schen paganist den eenigen waren God
eerenaan alle afgoderij van heidenen
enz. afkeer toonenden volken toonen,
dat haar taak is die eener Regeering
van een Christenvolkde feesten aan
heidensche afgoden gewijd, nooit offi
cieel, noch officieus bijwonen, den
Zondag verheffen boven den Vrijdag
in de Mahomedaansche streken; den
arbeid op Zondag stilleggen, waar 't
haar ambtenaren betreft d.i. het amb-
teuaarswerk der Regeeringscolleges,
En dat alles niet om die heidenen te
plagen, maar alleen krachtens den
eisch van het Christelijk beginsel zelf,
dat niet anders kan en wil overtuigen
dan langs den weg van voorbeeld en
woord.
Verdraagzaam dient elke Regeering
te zijntrouwens dat is 't Christendom:
't strijdt met geen andere middelen dan
overtuiging en overreding; niet door
kracht of geweld, maar door Mijnen
Geest zal 't geschieden.
Maar deze verdraagzaamheid sluit
in een afkeer betoonen van 't heiden
dom, siuit in een nooit meedoen aan
alles wat tegen de Christelijke religie
issluit in een vrylaten van Evan
gelie op alle wegen, opdat overal 't licht
van den Christus kunne blinken te
genover de duisternis van 't heidendom
en sluit uit het zwijgen over den
Christus en een benepen belangstel
ling voor Zending en Chr. onderwijs.
Zal een Christelijke Overheid kun
ne overtuigen en overreden, dat 't Chris
tendom verre staat boven 'theidendom,
dan moeten er organen zijn spreek
buizen. De Regeering moet toch ook
een »mond« hebben om te overreden;
welnu, die mond, die organen, die
Staatsorganen, tot spreken zijn: de
Wet, die aan 't Evangelie volle vrijheid
geeft om gehoord te wordende Wet,
die de Christelijke zending en de Chris
telijke school volkomen vrijheid geeft
en alle gelijke rechten met de gou-
vernements Scholen; de Wet, die in
zijn artikelen afkeer toont van samen
spanning of samenwerking op gees
telijk terrein met een heidensche op
vatting over God en godsdient en
sabbatsheiligiDg en Christelijke feest
dagen.
Verdraagzaamheid wil niet zeggen:
't Christendom onder en 't heidendom
boven 1 Maar krek andersom.
Geen Natie in Indië kan groeien en
bloeien dan op den wortel van 't Chris
tendom. En als voogd van Indië dient
deze zijn kind zijn pupil te geven, wat
hij zelt genietnl. de zegeningen van
't Christendom en een hoogere gees
telijke beschaving.
Id en buiten de Kamer.
Buitenland.
frankrijk.
I
inhuis)
m
Joor ARBEI-
:egras BED-
STELLEN,
TGDE JAVA
f12.enz.
MET GEGA-
reeren f 17.50,
KAPOK MA-
ING EN AF-
PRINGVEER
XD SOLIDE
ONZE BE-
iN STELLEN
en bedstel 1
lton deken 1
LET WEL.
LLLES OOM-
f48.— MET
LIJKE GA-
SERDE REC-
;e vergelijken
[GE soorten
goedkooper
WIJ kunnen
rertrekken in
zen van f 1.60
0 f4,50 f6.—
1 LEDIKAN-
dere coucur-
AKTE MAS-
n 2 persoona
eds grooten
LEN en SA-
van kapok
1 kan men
loven f10.
i.
7389
snhuis)
tegen PO*
It. 's jaara, ook van
ngevraogd worden
6542
«taling van gelden
nd van 6—8 unr
Cï., SOMWKLSDTIK
173
elef. 1946.
6690
ki
Amice l
Het slot van de rekening is: >mr. Troelstra
heet het Ministerie een hartelijk welkom
toe.< Het behoeft u niet te verwonderen,
wijl de liberalen en socialisten totaal in
de war zaten met de behaalde overwin
ning. Zelfs zullen de socialisten voor de
oorlogsbegrooting stemmen, zullen ze geen
spaak in het wiel steken wat betreft het
fort Vlissingen. Alleen de Marine moet nog
afwachten wat de heeren zullen doen. Ik
moet u verklaren dat ik zelden zooveel
politiek comediespel heb gezien als hetgeen
in de laatste tijden ten aanschouwe ge
geven wordt.
't Zwolsche congres, waar de macht
van het proletariaat zegevierde, is reeds
zoo goed als ongedaan gemaakt. De veld
heer doet met zijn mannetjes wat hij wil.
Op een volgend congres geeft hij het volk
de gelegenheid om voor één dag weer eens
de baas te schijnen. De socialisten bezetten
wel niet een ministerzetel. Maar met dat
al wordt het mij steeds meer duidelijk dat
de socialisten feitelijk met de liberalen doen
wat zij willen. Dr. Bos heeft wol een rede
gehouden waarin hij zich de meerdere voor
deed, maar met dat al heeft hij mij nog niet
overtuigd dat hij n.l. dr. Bos, of wilt ge
dat ik in het generaal spreek, >de libe
ralen» de meerderen zijn van de socialisten.
Numeriek zijn de liberalen in de Kamer
het sterkst. Moreel echter hebben de soci
alisten de overhand Vergeet toch niet dat
de liberalen eenvoudig met het program
der socialisten zijn van wal gestoken.
Toen zij daarmede de zege niet konden
behalen, kwamen zij met antwoorden op
de vragen door mr. Troelstra gesteld. Men
mag het thans voorstellen van de linker
zijde, alsof het van geen beteekenis was.
Het niet publiek overleggen van de vragen
en antwoorden zegt mij genoeg. Een pu
blieke zaak dient publiek behandeld te wor
den. Als dr. Bos zegt, het program der
concentratie was bekend, kon dit ten deele
worden toegestemd. Ware men eerlijk ge
bleven van de zijde der concentratie, zoo
had men ten einde toe tegen de socialisten
moeten blijven strijden, en niet ter elfder
ure met pak en zak tot den vijand zijn
overgeloopen, en thans heel uit de hoogte
spreken, dat van nu voortaan de propa
gandisten der liberalen en socialisten el
kander wel zullen ontmoeten, terwijl de
weigering der portefeuilles door de socia
listen steeds hun zwakte zal zijn.
Met een groot woord is de overwinning
niet bevochten. Wanneer dr. Bos daarin
zijn kracht zoekt en daaruit concludeert
dat de liberalen hebben gewonnen, kan ik
zoo waar de lach niet onderdrukken. Er
zijn geen socialistische Ministers, maar er
zijn ook geen Ministers die beantwoorden
aan hetgeen de concentratie heeft uitge
dragen. 't Is geen parlementair Kabinet,
maar een extra-parlementair. M.a.w. het
Kabinet heeft noch met de socialisten, noch
met de concentratie, noch met de coalitie
iets te maken. Het zeilt op eigen compas.
Over dat extra-parlementair heeft de heer
Loeff een buitengewone fijne rede gehou
den. Hij begon met te zeggen, dat dit Ka
binet een geheel bijzonderen doopnaam
draagt, die in onze historie nog niet dik
wijls is voorgekomen. Hij wees verder op
de bijzondere positie welke de S. D. A P.
innemen en innamen.
De heer Loeff kan niet inzien dat het
optreden van het Kabinet logisch en juist
is, en hij vraagt of de formateur in staat
is het optreden behoorlijk te motiveeren.
Natuurlijk moest nu de historie spreken.
De concentratie had geweigerd een Kabinet
te vormen Daarna trokken gezamenlijk de
linkerpartijen op om het zittend Kabinet
Heemskerk te doen verdwijnen. Ware men
constitutioneel gebleven, zoo had men de
zaken moeten aanvaarden. Hij sprak zelfs
»van een waarheid als een koe.» Maar, ja
wel! Van dat verantwoordelijkheidsgevoel
bleek aan de linkerzijde niet. De socialisten
moesten op twee platforms staan. Met het
eene been op het revolutionaire, en met
het andere op hetgeen zij met de concen
tratie hadden uitgedacht, terwijl de roode
vaan moest verdwijnen, en de driekleur
met de oranjewimpel in top moest wap
peren. Uit practisch oogpunt was het te
verklaren dat mr. Troelstra hunkerde naar
een drietal Ministerzetels voor de rooie.eu
tactisch was er veel voor geweest, lettende
op de gevoerde campagne. Maar hoe zou
den de S. D. A. P. het revolutionair stand
punt handhaven? De heer Schaper inter
rumpeerde den heer Loeff. Deze toch had
de socialisten op de teenen getrapt. Doch
de heer Loeff bleek een meester op de po
litieke wapenen bij uitnemendheid te zijn.
Hij voegde de heer Schaper op fijne parle
mentaire wijze het volgende toe:
>Als parlementsleden kunt gij wetsont
werpen indienen, maar als regeering kunt
gij niet besturen dienzelfden staat, dien gij,
zij het niet met dynamiet, dan toch met
andere middelen, volgens uw eigen erken
ning ondermijnt.»
Op deze gedachte kwam hij aan het
einde van zijn rede terug en hoopte daarom
van den Minister ook te vernemen, of hij j
ten deze de staat ondermijnden krachlens
hun beginsel ambtelijke bedieningen zou I
laten vervullen. Vuil was bij die gelegen-
heid de heer Mendels. Vinnig viel hij uit:
Straatreiniger mogen we zijn! Daarop klonk
weer het hoogstaand woord: >Het zou
den schijn kunnen hebben om de kleinere
ambten te reserveeren voor de socialisten,
de hoogere niet. Die bedoeling had de heer
Loeff niet.
De lijn loopt niet heelemaal docr. Een
Kamerlidmaatschap sloot hij uit. Dit is
wel een ambt, maar degene die het be
kleedt, is geen ambtenaar.
De heer Loeff bedoelde een beperkt ter
rein, n.l. ambtenaren bekleed met staats
gezag. Kan de staat een socialist stellen
in zijn dienst? Het socialisme is niet een
staatspartij, maar is gericht tegen den
staat! Zou nu de Minister deze bestrijders
van den staat kunnen gebruiken .n staats
dienst? Een rijk dat tegen zich zeiven ver
deeld is kan niet bestaan. Wie dergelijke
uitspraken vergelijkt met geheel zijn rede,
gevoelt oogenblikkelijk dat de heer Loeff
op meesterlijke wijze geheel de linkerzijde
geeselde. Noch de concentratie, noch de
socialisten plus de concentratie aanvaarden
de gevolgen van den strijd. Een extra-par
lementair Kabinet werd gevormd, om een
schijn te dragen van landsbelang te dienen.
Een Kabinet niet steunende op eenige partij,
't Lijkt o zdo mooi. Maar de heer Loeff
wilde wel weten waarom men dan toch
met de hoofdmannen der concentratie had
gesproken. Was dit van beteekenis, en had
het invloed uitgeoefend op de vorming van
het Kabinet? 't Eigenaardige is toch, zoo
liet de hèer Loeff gevoelen, dat men al
wat de rechterzijde begeerde, eenvoudig
negeerde, en is het regeeringsprogram al
leen de linkerzijde in het gevlei kwam.
M.a.w. gaf de spreker te kennen, als ge
dan extra-parlementair wilt zijn, welnu
toon uw oprechtheid, en neem de hand
ook aan van de rechterzijde, en stoot deze
niet af, opdat de rechterzijde u niet af
stootte. Ge begrijpt wat ik bedoel.
't Geldt de schoolkwestie. Maar in dezen
is geen heil te wachten. Met alle mooie
beloften tracht men ons in het water te
rijden, en ons te gebruiken om de Imker
zijde in haar geheel een helpende hand ts
bieden om op den troon te komen. De
rede is te rijk om alles weer te ge ven. Ik
raad u aan lees deze keurige rede woor
delijk. Niet een keer, naar ueih ,ald« ma-
len. Zij is waard herlezen te worde Lees
aandachtig, en ge zult toestemmen dat,
hoe hoog de linkerzijde ook loopt met het
Kabinet, de dood op de hielen volgt. Ge
loof me dat de tering reeds duidelijke spo
ren geeft te zien.
Eere aan mr. Loeff voor zijn keurige,
fijne parlementaire rede. Daar kunnen de
hes- er- - -itje aan zuigen, 't B anco
artikel wa. een schoo adiag waarover
men zich nog schaami i extra-parlemen
tair Kabinet zal niet minder een oorzaak
zijn waarover men zien moe' «n i nen.
Ontvang mijne groeit?
t. t,
MA uvrx.
ENGELAY.O,
De „C 14" gezonken.
Woensdag begaf zich een flottielje van
""f duik' -p t-c' 'e lijn achterelkaar
arend, La >e haren van Plymouth. Bij
den ingany "au de haven, die zeer nanw
is, ontmoett-1 de vaartuigen verschillends
vrachtschepen. De eerste duikboot voer
veilig lang? deze schepen, doch de »G 14",
die op dat moment op de oppervlakte van
het water voer, kwam in aanvaring met
een der vrachtbooten, met het gevolg, dat
de duikboot een groot lek bekwam. De
bemanning van de »0 14» gedroeg zich
na den schok uitmuntend en stelde alles
in het werk om hel vaartuig nog te redden,
doch weldra bemerkte men, dat dit onmo
gelijk was, waarna alle leden der beman
ning met booten van het zinkende schip
werden afgehaald.
Naar gemeld wordt ligt de duikboot in
een positie, die gevaar oplevert voor de
grootere schepen.
Het Franschc Kabinet,
De regeering heeft een motie van ver
trouwen gehad die volgens parlementair
gebruik aan zoowat elk nieuw kabinet ten
deel valt bij zijn eerste ontmoeting met
het parlement. De precedenten zijn inder
daad uiterst zeldzaam, dat de Kamer door
een motie van wantrouwen den eersten den
besten dag al een ministerie zijn congé
geeft, Dat het kabinet Doamergae een