Ij [azijn agazijn, at IER. 28st# Jaargang!^, 1929. voor de Zuidfltollamdsclie en Zeenw^clie Eilanden. A. 1 M "Woensdag 17 December 1913. Antirevolutionair Orgaan m IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. Levenloos en toch leven. lis ze en -20.- ijne van nz. Tan yertrou- Tooraf waar liede 22 2 m Jw &TJES ste modellen '%/j, IEKH0TEN Gaels dijk" houwery tte Oor- tinnen kleeden. se breedten 80 c.M. uslln. llen, Yoet- hermen en Lancaster, Dene Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bij TOOruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGKYBB SOMMELSD1JK. Telefoou iBtercoua. No. 2. Ad verteritten 1.0 cent per regel en staal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging i Cent per regel en Vimaal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Gent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij bespan Advertentiën worden ingewaoht tot Dinsdag- en Vrijdascmorven Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentien en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitirever "Woensdag 19 Dec. 's middags 3 uur (D. V.) een belangrijke vergadering in de Zondagschool. Dat elke Kiesv. present zij De Secretaris. J. v. p. WAAL. Neen, en nog eensl en altijd neen de man van Rechts is niet bekrom pen, zooals Links hem scheldt. Op geen enkel terrein. Het is absoluut onmogelijk, dat dit kan, want bij aanschouwt met zijn geloofsoog alle dingen der wereld. Zijn kennis op alie terrein neemt dagelijks toe, wanthjj kijkt niet als een blinde de donker heid, maar 't licht, maar 't leven in. Hij ziet in zich en rondom zich en boven en onder zich; in zich de worsteling tusschen geloof en onge loof; tusschen recht en onrecht; tus schen vrijheid en dwang; tusschen willen en niet-doen; tusschen vloeken en aanbidden; tusschen hartstocht en karaktertusschen goed en kwaad. En dat inzicht in zich zelf, waarop reeds de Ouden doelden in hun Ken u zelf! geelt hem een zoo'nrijkenen weel- derigen en alzijdigen blik op zijn eigen dagelijks veranderende persoonlijkheid, dat hij daaraan reeds genoeg heeft om heel de menschenwereld in al haar keur van uitgezochte deugden en in al haar uitzwermen naar onge breidelde ondeugden te leeren begrij pen. Hij, man van Rechts, is zelf zoo'n wereldje in 't klein. Alles wat zich op 't groote wereldtooneel afspeelt aan machtsvertoon en liefdebetuiging en haatsuitdraging in allerlei vorm, op allerlei plaats, in hut, of paleis of cel alle werelddramaalle wereldcomedie; alle wereldtragediealle goud en klatergoud; alle echt- schoon of na maak alle natuur of imitatie (naboot sing); 't is alles in zijn eigen kleine wezentje, 't is alles in dat kleine hart, maar toch groot genoeg om alle wereld- gedoe te verklaren en te ontmaskeren. Alles mag voor den Christen van gedaante verwisselen, maar 't innerlijke blijft hem 't zelfded.i. de inhoud van 't geheele leven is öf vóór öf tegen den Christus. 9P 't terrein van 't persoonlijk, huiselijk, school, kerkelijk, maatschap pelijk en politiek levenin fabriek en op de boot; in den tuin en op 't wijde veld; voor 't oog zijns geloofs ziet hij, als in eigen hart, slechts twee verschynselen, twee toestan den: of goed en edel of slecht en onedel. Voor 't oog zijns geloofs zyn alle dingen der wereld, door wier waar neming hij zijn geest verrijkt, geen levenlooze verschijnselen, geen onper soonlijke krachten, beginselloos, door een noodlot gedreven werking en van menschen of dieren of plantenvan familien of volken, maar levende krach ten Goddelijke krachten uitgaande va° en terugkeerende tot Hem, Die zeideUit Mij, door Mij en tot Mij z\jn alle dingen. Levenloos lijkt er oneindig veel op aardemaar alles leeft voor den Christusalles daalt af en klimt op tot den zoon des menschen; alles is hem een Jacobsladder met Engelen als gedienstige geesten, verbindend hemel en aardeen alles is hem een Bethel, een huis Gods, een poort des fceraeJs, r Levenloos is de rots; levenloos de sterlevenloos de zeelevenloos allerlei verschijnsel in de natuur, schijnbaar onderworpen aan toeval en noodlot en toch alles leeft door den Z oon des menschen, die beginsel en middelpunt is, blijft en eeuwig blijven zal. >Van nu aan zult ge uien den hemel geopenden de engelen Gods opklim mende en nederdalende op den Zoon des menschenZoo sprak de Heiland tot Nathanaël en ziedaar kort en kernachtig de reden en den grond aangegeven, waarom alles wat de Christen ziet, voor hem leeft Niets doelloos; niets is troosteloos; niets zonder waardij in ,dit_leven wat niet leeft, leeft toch en wat leeft, leeft door Hem. Hoe ter wereld kan nu mogelijk wezen, dat een Christen bekrompen kan zijn. O, ja't uiterlijke mag hem soms tot vragen nopen't vreemd soortige en de afwisseling in 't leven mag soms een vraag doen rijzen, maar hij kan altijd eindigen waar een niet- christen nog moet beginnen»Da's een werk Godszijn heilige vinger roert alles aan, God regeert. En wie nu zoo'n rijk inzicht heeft, dat God de auteur is vatf alles en alles is om Zijns wil, zoo iemand is niet bekrompen, want hij heeft de kern gegrepen, en wie de kern heeft geproefd, heeft de hoofdzaak. De schil is dan voor de niet-chris- ten. Maar uit de schil wordt soms olie geperstgewis I de voorbeelden zijn er genoeg. Ook daarin dankt de christen zijn God, dat uit de schil nog olie komt, die 't menschelijk leven verkwikken kan. De leelijke raven brachten eens aan Elia's brood En de vijanden Gods kunnen Zijn volk en de mooie aarde dienen 1 Kerstening in Indië. Van de drie stelsels, die een land kan toepassen op een overwonnen volknl. öf exploitatie öf kolonisatie öf voogdij, is door Nederland 't laat ste gekozen. Maar dat diene dan ook een zedelijk voogdij te zijn, dat is een kerstening. Eene kerstening largstwee wegenèn door de kerk en hare le den, èn door de Overheid. De Kerk en hare leden staan op geestelijk ter rein belijden, dat van Christus alle macht gegeven is in hemel en op aar. de; eeren hem als Koning der konin gen; en weten zich gehouden tot ge hoorzaamheid aan Zijn Woord, dat zegt: Predikt 't Evangelie aan alle creaturentot erkenning dat Koning Jezus ook bij de Moh. en animistische volken tot Zijn eere moet komen en leven in de bewustheid, dat 't behoud der zielen ieder moet prikkelen tot ontferming met 't heidendom. Zoo echter staat de Overheid als Overheid er niet voor. Zij mag niet, als de Kerk Zendelingen wegsturen, die in haar naam een Geref. ofPro- testantsche of Roomsche missie drij ven zij mag zelf niet als Overheid op bukeering uitgaan. Maar wel mag ze en moet ze tegen over den Mabomedaan en den Iadi- schen paganist den eenigen waren God eerenaan alle afgoderij van heidenen enz. afkeer toonenden volken toonen, dat haar taak is die eener Regeering van een Christenvolkde feesten aan heidensche afgoden gewijd, nooit offi cieel, noch officieus bijwonen, den Zondag verheffen boven den Vrijdag in de Mahomedaansche streken; den arbeid op Zondag stilleggen, waar 't haar ambtenaren betreft d.i. het amb- teuaarswerk der Regeeringscolleges, En dat alles niet om die heidenen te plagen, maar alleen krachtens den eisch van het Christelijk beginsel zelf, dat niet anders kan en wil overtuigen dan langs den weg van voorbeeld en woord. Verdraagzaam dient elke Regeering te zijntrouwens dat is 't Christendom: 't strijdt met geen andere middelen dan overtuiging en overreding; niet door kracht of geweld, maar door Mijnen Geest zal 't geschieden. Maar deze verdraagzaamheid sluit in een afkeer betoonen van 't heiden dom, siuit in een nooit meedoen aan alles wat tegen de Christelijke religie issluit in een vrylaten van Evan gelie op alle wegen, opdat overal 't licht van den Christus kunne blinken te genover de duisternis van 't heidendom en sluit uit het zwijgen over den Christus en een benepen belangstel ling voor Zending en Chr. onderwijs. Zal een Christelijke Overheid kun ne overtuigen en overreden, dat 't Chris tendom verre staat boven 'theidendom, dan moeten er organen zijn spreek buizen. De Regeering moet toch ook een »mond« hebben om te overreden; welnu, die mond, die organen, die Staatsorganen, tot spreken zijn: de Wet, die aan 't Evangelie volle vrijheid geeft om gehoord te wordende Wet, die de Christelijke zending en de Chris telijke school volkomen vrijheid geeft en alle gelijke rechten met de gou- vernements Scholen; de Wet, die in zijn artikelen afkeer toont van samen spanning of samenwerking op gees telijk terrein met een heidensche op vatting over God en godsdient en sabbatsheiligiDg en Christelijke feest dagen. Verdraagzaamheid wil niet zeggen: 't Christendom onder en 't heidendom boven 1 Maar krek andersom. Geen Natie in Indië kan groeien en bloeien dan op den wortel van 't Chris tendom. En als voogd van Indië dient deze zijn kind zijn pupil te geven, wat hij zelt genietnl. de zegeningen van 't Christendom en een hoogere gees telijke beschaving. Id en buiten de Kamer. Buitenland. frankrijk. I inhuis) m Joor ARBEI- :egras BED- STELLEN, TGDE JAVA f12.enz. MET GEGA- reeren f 17.50, KAPOK MA- ING EN AF- PRINGVEER XD SOLIDE ONZE BE- iN STELLEN en bedstel 1 lton deken 1 LET WEL. LLLES OOM- f48.— MET LIJKE GA- SERDE REC- ;e vergelijken [GE soorten goedkooper WIJ kunnen rertrekken in zen van f 1.60 0 f4,50 f6.— 1 LEDIKAN- dere coucur- AKTE MAS- n 2 persoona eds grooten LEN en SA- van kapok 1 kan men loven f10. i. 7389 snhuis) tegen PO* It. 's jaara, ook van ngevraogd worden 6542 «taling van gelden nd van 6—8 unr Cï., SOMWKLSDTIK 173 elef. 1946. 6690 ki Amice l Het slot van de rekening is: >mr. Troelstra heet het Ministerie een hartelijk welkom toe.< Het behoeft u niet te verwonderen, wijl de liberalen en socialisten totaal in de war zaten met de behaalde overwin ning. Zelfs zullen de socialisten voor de oorlogsbegrooting stemmen, zullen ze geen spaak in het wiel steken wat betreft het fort Vlissingen. Alleen de Marine moet nog afwachten wat de heeren zullen doen. Ik moet u verklaren dat ik zelden zooveel politiek comediespel heb gezien als hetgeen in de laatste tijden ten aanschouwe ge geven wordt. 't Zwolsche congres, waar de macht van het proletariaat zegevierde, is reeds zoo goed als ongedaan gemaakt. De veld heer doet met zijn mannetjes wat hij wil. Op een volgend congres geeft hij het volk de gelegenheid om voor één dag weer eens de baas te schijnen. De socialisten bezetten wel niet een ministerzetel. Maar met dat al wordt het mij steeds meer duidelijk dat de socialisten feitelijk met de liberalen doen wat zij willen. Dr. Bos heeft wol een rede gehouden waarin hij zich de meerdere voor deed, maar met dat al heeft hij mij nog niet overtuigd dat hij n.l. dr. Bos, of wilt ge dat ik in het generaal spreek, >de libe ralen» de meerderen zijn van de socialisten. Numeriek zijn de liberalen in de Kamer het sterkst. Moreel echter hebben de soci alisten de overhand Vergeet toch niet dat de liberalen eenvoudig met het program der socialisten zijn van wal gestoken. Toen zij daarmede de zege niet konden behalen, kwamen zij met antwoorden op de vragen door mr. Troelstra gesteld. Men mag het thans voorstellen van de linker zijde, alsof het van geen beteekenis was. Het niet publiek overleggen van de vragen en antwoorden zegt mij genoeg. Een pu blieke zaak dient publiek behandeld te wor den. Als dr. Bos zegt, het program der concentratie was bekend, kon dit ten deele worden toegestemd. Ware men eerlijk ge bleven van de zijde der concentratie, zoo had men ten einde toe tegen de socialisten moeten blijven strijden, en niet ter elfder ure met pak en zak tot den vijand zijn overgeloopen, en thans heel uit de hoogte spreken, dat van nu voortaan de propa gandisten der liberalen en socialisten el kander wel zullen ontmoeten, terwijl de weigering der portefeuilles door de socia listen steeds hun zwakte zal zijn. Met een groot woord is de overwinning niet bevochten. Wanneer dr. Bos daarin zijn kracht zoekt en daaruit concludeert dat de liberalen hebben gewonnen, kan ik zoo waar de lach niet onderdrukken. Er zijn geen socialistische Ministers, maar er zijn ook geen Ministers die beantwoorden aan hetgeen de concentratie heeft uitge dragen. 't Is geen parlementair Kabinet, maar een extra-parlementair. M.a.w. het Kabinet heeft noch met de socialisten, noch met de concentratie, noch met de coalitie iets te maken. Het zeilt op eigen compas. Over dat extra-parlementair heeft de heer Loeff een buitengewone fijne rede gehou den. Hij begon met te zeggen, dat dit Ka binet een geheel bijzonderen doopnaam draagt, die in onze historie nog niet dik wijls is voorgekomen. Hij wees verder op de bijzondere positie welke de S. D. A P. innemen en innamen. De heer Loeff kan niet inzien dat het optreden van het Kabinet logisch en juist is, en hij vraagt of de formateur in staat is het optreden behoorlijk te motiveeren. Natuurlijk moest nu de historie spreken. De concentratie had geweigerd een Kabinet te vormen Daarna trokken gezamenlijk de linkerpartijen op om het zittend Kabinet Heemskerk te doen verdwijnen. Ware men constitutioneel gebleven, zoo had men de zaken moeten aanvaarden. Hij sprak zelfs »van een waarheid als een koe.» Maar, ja wel! Van dat verantwoordelijkheidsgevoel bleek aan de linkerzijde niet. De socialisten moesten op twee platforms staan. Met het eene been op het revolutionaire, en met het andere op hetgeen zij met de concen tratie hadden uitgedacht, terwijl de roode vaan moest verdwijnen, en de driekleur met de oranjewimpel in top moest wap peren. Uit practisch oogpunt was het te verklaren dat mr. Troelstra hunkerde naar een drietal Ministerzetels voor de rooie.eu tactisch was er veel voor geweest, lettende op de gevoerde campagne. Maar hoe zou den de S. D. A. P. het revolutionair stand punt handhaven? De heer Schaper inter rumpeerde den heer Loeff. Deze toch had de socialisten op de teenen getrapt. Doch de heer Loeff bleek een meester op de po litieke wapenen bij uitnemendheid te zijn. Hij voegde de heer Schaper op fijne parle mentaire wijze het volgende toe: >Als parlementsleden kunt gij wetsont werpen indienen, maar als regeering kunt gij niet besturen dienzelfden staat, dien gij, zij het niet met dynamiet, dan toch met andere middelen, volgens uw eigen erken ning ondermijnt.» Op deze gedachte kwam hij aan het einde van zijn rede terug en hoopte daarom van den Minister ook te vernemen, of hij j ten deze de staat ondermijnden krachlens hun beginsel ambtelijke bedieningen zou I laten vervullen. Vuil was bij die gelegen- heid de heer Mendels. Vinnig viel hij uit: Straatreiniger mogen we zijn! Daarop klonk weer het hoogstaand woord: >Het zou den schijn kunnen hebben om de kleinere ambten te reserveeren voor de socialisten, de hoogere niet. Die bedoeling had de heer Loeff niet. De lijn loopt niet heelemaal docr. Een Kamerlidmaatschap sloot hij uit. Dit is wel een ambt, maar degene die het be kleedt, is geen ambtenaar. De heer Loeff bedoelde een beperkt ter rein, n.l. ambtenaren bekleed met staats gezag. Kan de staat een socialist stellen in zijn dienst? Het socialisme is niet een staatspartij, maar is gericht tegen den staat! Zou nu de Minister deze bestrijders van den staat kunnen gebruiken .n staats dienst? Een rijk dat tegen zich zeiven ver deeld is kan niet bestaan. Wie dergelijke uitspraken vergelijkt met geheel zijn rede, gevoelt oogenblikkelijk dat de heer Loeff op meesterlijke wijze geheel de linkerzijde geeselde. Noch de concentratie, noch de socialisten plus de concentratie aanvaarden de gevolgen van den strijd. Een extra-par lementair Kabinet werd gevormd, om een schijn te dragen van landsbelang te dienen. Een Kabinet niet steunende op eenige partij, 't Lijkt o zdo mooi. Maar de heer Loeff wilde wel weten waarom men dan toch met de hoofdmannen der concentratie had gesproken. Was dit van beteekenis, en had het invloed uitgeoefend op de vorming van het Kabinet? 't Eigenaardige is toch, zoo liet de hèer Loeff gevoelen, dat men al wat de rechterzijde begeerde, eenvoudig negeerde, en is het regeeringsprogram al leen de linkerzijde in het gevlei kwam. M.a.w. gaf de spreker te kennen, als ge dan extra-parlementair wilt zijn, welnu toon uw oprechtheid, en neem de hand ook aan van de rechterzijde, en stoot deze niet af, opdat de rechterzijde u niet af stootte. Ge begrijpt wat ik bedoel. 't Geldt de schoolkwestie. Maar in dezen is geen heil te wachten. Met alle mooie beloften tracht men ons in het water te rijden, en ons te gebruiken om de Imker zijde in haar geheel een helpende hand ts bieden om op den troon te komen. De rede is te rijk om alles weer te ge ven. Ik raad u aan lees deze keurige rede woor delijk. Niet een keer, naar ueih ,ald« ma- len. Zij is waard herlezen te worde Lees aandachtig, en ge zult toestemmen dat, hoe hoog de linkerzijde ook loopt met het Kabinet, de dood op de hielen volgt. Ge loof me dat de tering reeds duidelijke spo ren geeft te zien. Eere aan mr. Loeff voor zijn keurige, fijne parlementaire rede. Daar kunnen de hes- er- - -itje aan zuigen, 't B anco artikel wa. een schoo adiag waarover men zich nog schaami i extra-parlemen tair Kabinet zal niet minder een oorzaak zijn waarover men zien moe' «n i nen. Ontvang mijne groeit? t. t, MA uvrx. ENGELAY.O, De „C 14" gezonken. Woensdag begaf zich een flottielje van ""f duik' -p t-c' 'e lijn achterelkaar arend, La >e haren van Plymouth. Bij den ingany "au de haven, die zeer nanw is, ontmoett-1 de vaartuigen verschillends vrachtschepen. De eerste duikboot voer veilig lang? deze schepen, doch de »G 14", die op dat moment op de oppervlakte van het water voer, kwam in aanvaring met een der vrachtbooten, met het gevolg, dat de duikboot een groot lek bekwam. De bemanning van de »0 14» gedroeg zich na den schok uitmuntend en stelde alles in het werk om hel vaartuig nog te redden, doch weldra bemerkte men, dat dit onmo gelijk was, waarna alle leden der beman ning met booten van het zinkende schip werden afgehaald. Naar gemeld wordt ligt de duikboot in een positie, die gevaar oplevert voor de grootere schepen. Het Franschc Kabinet, De regeering heeft een motie van ver trouwen gehad die volgens parlementair gebruik aan zoowat elk nieuw kabinet ten deel valt bij zijn eerste ontmoeting met het parlement. De precedenten zijn inder daad uiterst zeldzaam, dat de Kamer door een motie van wantrouwen den eersten den besten dag al een ministerie zijn congé geeft, Dat het kabinet Doamergae een

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1