Woensdag 26 November 1913. Antirevolutionair 28ste J aargang N#. 1923. Orgaan voor de Zuidliollandsche en Zeeuw^ehe EUbinden. IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. SOMMELSD1JK. Deze Courant ver schijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. ÜITGSVKB1: feiefoon Imtercocraa. Mo. 9. ij Advertenties 10 cent per tegel en s/a maal* Reclames SO per regel. Eoekaankondiging 5 Cent per regel en ygsaaal. Dienstaanvragen en BienstaanMedingen 50 Cent per plaatsing, ïboote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan I Advertenties worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen IQ aar. ,%lle stukken voor de Reductie bestemd, Advertenties* en verdere Administratie traste© toe te aeaideia aan dea Uitgever y die zich nu abonneeren, ont vangen de nog in deze maand verschonende nummers gratis. De Proclamatie van H.M. de Koningin. Ieder burger is reeds met deze af kondiging bekendmet de herinnering aan 21 Nov. 1813 en de beschouwin gen, die H.Maj. aan hare onderdanen daaromtrent en in verband met een 100-jarig tijdvak gaf. Het vertrouwen van Van der Duyn van Maasdam en van Hogendorp was niet beschaamd het Vaderland was herwonnende gewesten tot onverbreekbare nationale eenheid aangegroeid; Moederland en Koloniën nauw verbonden en de Vrij hedenen het zelfbestuur der bevol king gestadig uitgebreid. Gewis heeft H.M. toen Zij die zin snede over de Vrijheden neerschreef met blijde pen, ook gedacht aan den nu reeds zestigjarigen schoolstrijd. Gewis heeft Zij 't betreurd, dat een groot deel des Volks de volie Vrijheid van Onderwijs op 't terrein vanHooger, Middelbaar en Lager Onderwijs nog mist; gewis kent Zij dien strijd ten voeten uit en weet Zij, dat dat Chris telijk Volksdeel door den uitslag der Juniverkiezingen geen stap nader ge komen is om die zoo begeerde vol ledige en zoolang bestreden Vrijheid te erlangen. H.M. heeft zich, als in een Proclamatie past, zeer algemeen en zeer voorzichtig en zeer optimis tisch uitgedrukt. Daarom doet de taal der Koningin tot Haar Volk zeer wel dadig aanook omdat Zij den God van Nederland aanroept om zegen, opdat vrede en vrijheid en voorspoed mogen bewaard blijven, 't ls dan ook dat 't Christelijk Volksdeel instemt met de proclamatie, als 't hoopt dat binnen weinige jaren zoo'n zegen Gods over ons Vaderland worde uitgegoten, dat nu voortaan in zake 't Onderwijs binnen een tiental jaren geschonken worde, waarop dat Christelijk Volks deel reeds langer dan een halve eeuw heeft gewacht; Waarnaar 't verlangt, nu 't in de Proclomatie weer getrof fen wordt door die keurige zinsnede, dat de vrijheden der bevolking gestadig zijn uitgebreid. Zoo'n erkenning doet U verlangen naar een gestadige in krimping van 't Onrecht dat nog niet is weggenomen dengedoopten kinderen aangedaan. De Proclamatie bekoort door de erkentenissen van Gods gunst over Nederland in deze vervloten eeuw, niet zoo weinig openbaar in de zede lijke en geestelijke verheffing onzes Volks. Dat kan zeker geen andere be doeling hebben, dan dat H.M. de gees telijke worsteling ziet tusschen Licht en Duisternistusschen Geloof en on geloof, die de harten verwarmt en de wapenen des Geestes scherpt, dat Zij de worsteling gadeslaat om de Kennis te verhoogen door 't on derwijs en 't hart te verkwikken door 't zuiver Evangelie, waar zooveel dat Evangelie tegenstaat in School en Kerk en Staat en Maatschappij. En dan ja, we stemmen met H.M.'s bede in: »De eendracht van alle Ne derlanders zij ook in de toekomst de hechte grondslag der Nationale on afhankelijkheids. De Eendracht maakt de Macht en we scharen ons rondom den Oranjeboom; stutten gaarne den Troon; willen de Kroon beschermen en alle liefde voor H.M. aan Haar Kind overdragen. We willen gedachtig aan Hare proclamatie goed en bloed veil hebben voor onze onafhankelijk heid en ons tegen eiken indringer en belager ten koste van de grootste fi- nantieele opofferingen verweren en verdedigen, opdat nog weer een eeuw lang het zoo zielsaangrijpend woord moge gehoord worden: Met God- Nederland en Oranje Eén Losmaking van de kerk. Ja, 't ongeloof woedt eeuwenwoedt en wroet altijd voort om 't werk Gods te vernietigen. Waar Hij Zijn kerk sticht, bouwt de duivel een ka pel er naast. Lees nu eens weer dit povere en toch zoo welsprekende be richtje Het Bestuur der Vereen, ter Bevordering der Vrije Gedachte zal op de Zaterdagavonden 22 en 29 Nov. en 6 Dec. telkens van 8-10 uur in het Verenigingsge bouw te Amsterdam aanwezig zijn, voorzien van formulieren van de Vereeniging De Dageraad, waarop ieder kosteloos het lidmaat schap van de kerk opzeggen kan. Bij 't politieke kiesrecht vóór 15 Febr. is alles wat meeleeft in de weer om de kiezers door formulieren tot den Kiesplicht op te wekkeD. Huis aan huis wordt afgeloopen om zieltjes te winnen voor de partij. Avond aan avond vergadert de KiesvereenigiDg en zoekt succes voor haar partijleven, Met de Kerk des Heeren doet men 't anders, daarvoor geeft men u for mulieren om uw dienstplicht te ver- waarloozen; uw kies- en stemplicht te verliezenuw band vanaf uw doop te verbrekenuw religie te be vuilen, Uw veld- en merkteeken des Christendoms weg le vagen. En die Vereeniging heet nog al De Dageraad. Noemt zeDuisternis Want 'tis duisternis en donkerheid alles wat dat gezelschap omringt. Dezer dagen lazen we een gedachte We noemen den dageraad den vrier d der Muzen. Maar van den Dageraad uit Amsterdam mag men wel getui gen We noemen den Dageraad den vriend des Oorlogs. Want waarlijk Treuriger oorlogsverklaring aan God en Kerk is er niet, dan om formu lieren klaar te maken om haar af te kunnen zweren. De Indische begrooting. De algemeene besch; uwingen daar over zijn afgeloopen. En wat hebben ze nu geleerd? Wat is men er nu wijzer van geworden Een dingDat 't tusschen den Minister en Idenburg koek en ei is. De rest was zoo onge veer oudnieuws. Over de zending 't ouwe en eigen, niets krenkends voor Rechts. Over Douwes Dekker, en de Indische partij en de Sarekat Islam niets nieuws, dan dat Douwes en zijn twee kornuiten wellicht weer gauw in Indië zullen zitten, als ze voorzichtig heid beloven, en ze waren wel dwaas, als ze dat den Minister niet beloofden. Overigens draaide 't heele debat om de Zending én de School, maar zóó, dat iedereen voelde, als er een spre ker gesproken hadMan, had nu maar kort en eenvoudig gezegd Zooals 't onder Rechts ging moet 't blijven. Uren en uren praten en steeds uit draaien op: 't Ging onder de Waal Malefijt best I Handen thuis, heer Pleijte! En deze minister, met 't heiligste en onnoozelste gezicht van de wereld staat ie te verklarenMenschen, wat ik in Juni voor slechts gezegd heb over de kersteningspolitiek, was niet zoo erg bedoeldik wou heusch de Rechterzijde niet afkammengeloof nou toch mijn edel hart, dat voor de Zending klopt als een moederharte voor haar spruit. Van zijn verkiezingsredenen trekt hij zich niemendal meer aan 't is voorbij en hij zit nu aan de Groene Tafel en verdient 12000 gld. met 4000 gld. pensioen, als hij 't vier jaar houdt (lus hij is binnen, al loopt er geen eenen zendeling meer onder de nagel- boomen van Ambon. Ergo't Koloniaal debat, waarin Rechts kranig zich verweerde en stand hield bij allebei looze en vooze praatjes om de ZendiDgsactie zwart te maken, leverde niet veel nieuwe gezichtspun ten op. Alles blijft wat 't is. Alleen maar, een liberale Minister verdient nu de 12000 pop. Da's 'teenige verschil. in en buiten de Kamer. Byenteelt, Z Amice Terwijl ik u dezen brief schrijft wijst de kalender 20 November. De week welke tot het verleden behoort, is een echte liberalis tische week. Wat gevoelen de liberalisten zich sterk! Ze spreken op een wijze als voor circa 50 a 60 jaar. Het mooiste van alles is echter dat de oud-liberaal Tydeman het meest bitter zijn vijandschap tegen de Christelijke levensbeschouwing heeft laten spreken. Hij is de man die behoort tot »de vrome binnenhuismannetjes». Ge zult u wel herinneren dat prof. v. d Vlugt in die dagen dat hij in de Kamer zat, heel «vro melijk» heeft gesproken van «den verborgen omgang met God in de binnenkamer». De heer van der Vlugt behoorde tot dezelfde partij als de heer Tydeman. 't Is de libe ralistische richting geworden van de «vro me binnenhuis-mannetjes». Nu weet gij zoo goed als ik, dat dergelijke personen niet al te veel te vertrouwen zijn. Iemand die in huis o zoo vroom is, doch op straat de poganistische levensbeschouwing toepast, zou ik en gij met mij, een man met een dubbelhartig karakter noemen. Wanneer we eens echt vertrouwelijk bij elkaar zitten, en niet al te nauwkeurig op de woorden letten, zeggen we wel eens «valsch». Ge woonlijk hebben dezen in het leven weinig vertrouwen, want ge weet nooit van welke stof hun jas gemaakt is. Ge zult u nog wel herinneren "dat mijnheer Adieu inder tijd meende dat ik het mis had, in zake de verzekeringswetgeving. Ik heb hem toen op de laatste levensopenbaring van den heer T. gewezen. Toen had ik gelijk. Jammer dat mijn opponent zich nijdig maakte. Ge lijk had hij wanneer hij het concentratie program en de rede van den heer T. wegdacht. Ik haal dat feit nog even uit de oude doos op om te doen zien, hoe weinig vastigheid in de richting van de «vrome binnenhuis mannetjes» wordt gevonden. Ge moet u op deze dubbelhartigen niet nijdig maken, maar hen beklagen en u niet laten mede slepen met «allerlei wind van leer». Wie door dezen bedrogen wordt, wordt dubbel bedrogen. Daar kunnen de onnoozele Her vormden dit jaar van spreken. Juist deze richting sprak in dezen zomer zoo roerend over de belangen van de Herv. Kerk. Ge zoudt moeten gelooven dat deze voorvech ters minstens iederen Zondag twee keer naar de kerk gingen en een rijksdaalder in het zakje wierpen. Nu zeg ik niet dat ze het laatste niet doen, voor zooverre ze naar de kerk gaan. Maarze komen er niet. Doch genoeg. Ge weet de heer Tydeman heeft het ook over de Zending gehad. Het Zending drijven is toch ook werk van de kerk. Dus ook van de Herv. Kerk. Wie het Zendingswerk tegenstaat, breekt de kerk met beide handen af. En wat denkt ge Zou de oud-liberaal een plei dooi gevoerd hebben voor de Zending? In het kort komt het hier op neer: «Laat de Zendelingen arbeiden onder de koppesnellers die menschenvleesch eten, doch sluit Java, waar het Mohomadisme heerscht voor de Zen ding! Zie zoo, nu weten we het weer, waar aan zoo menige Hervormde predikant in direct medegeholpen heeft. Toen men het socialisme zag zegevieren, maakte men rechtsomkeerd. Zoo echt dubbelhartig als je bij de oud-liberalen vindt. Vroom in huis, wereldsch op straat. Voor het soci alisme was men bang, wijl het anti-Chris telijk was. Maar ik zou de heeren de vraag wel eens willen doen: «Gij heeren predikan ten, is het ook een anti-Christelijk beginsel wanneer men de Zending niet wil toelaten Steeds duidelijker wordt het, dat de blin den de blinden hebben geleid, en dat men de personen van het socialisme niet wilde, doch het beginsel onaangeroerd liet. Of ge Tydema of Troelstra de stem hebt gegeven, deed aan het beginsel niet af. Het Chris tendom vindt in beiden felle tegenstanders. Zoo gaat het. Als men in de minderheid is, wordt men vroom. Als men in nood zit, bid men. Is men uit den nood gered, zoo vloekt men. Bidden en vloeken komen uit dezelfde bron. Bidden doet het ware kind, vloeken de ontaarde zoon die zijn goed heeft. Zoo ook hier. Nu het liberalisme zich rijk en verrijkt waant, nu vloekt het, en laat het de bid- mantel in de binnenkamer, om in een echt wereldsch pakje te wandelen. Of de Minis ter met zijn vrienden in de nopjes zal zijn Uit hetgeen ik u de vorige keer schreef, hebt ge opgemerkt, dat de Mini-ter voorgaf de Zending niet vijandig gezind te zijn, als n.l. de kerk er maar buiten bleef n.l. het propaganda maken voor een bepaalde kerk. Na zulke openbaringen van de «vrome binnenhuismannetjes richting, moet hij zijn hart wel vasthouden. Hoe kan hij richting geven Maar Zijne Excellentie heeft er een weg op gevonden. Hij heeft n.l. gesproken, en geen bepaalde baud gevoeld met de meerderheid. Alleen een paar havens van de concentratie deed men aan n.l. kies recht en staatspensioen. Anders voer men op eigen rekening. Daarmede had hij, meen de hij, blijkbaar afgedaan met de linker zijde als aaneengesloten groep. Best mo gelijk dat men het van die zijde goedkeurt zoo in den hoek gezet te worden. Best mogelijk dat men zich tevreden stelt met een «speentje» en rustig in de wieg gaat slapen. Misschien komt Troelsta nog aan het wiegetouw trekken, als men begint te huilen, om op zoodanige wijs het zwakke kind in slaap te wiegen. Misschien volgen de liberalen den Minister, die duidelijk te kennen gaf, dat de candidaat voor de 2e Kamer Pleyte, niet de Minister Pleyte is. 't Zal er nog wel op uitloopen dat men de minister-pilletjes slikt, wijl er zilverpa pier om heen gedaan is. Althans de be noeming van een onvervalsehte liberale bur gemeester in een zeer overwegend beslist rechtselie gemeente geeft stof tot denken. Hoe ernstig werd de man met den bezem in de mast tegenover den heer Veen. Deze had hen het vuur dicht aan de voeten ge legd. Hij zou hen echter niet op dezelfde wijze behandelen, maar zich als een Chris ten toonen, door geen kwaad met kwaad te vergelden. De bezem is uit de mast. Maar me dunkt, de bezem mocht thans wel door Min. Pleyte worden gebruikt, om eigen hoofd en hart van het Christelijke te zuiveren, zoodat de onvervalsehte liberaal Pleyte werd gezien. Of zou hij werkelijk denken, dat zoo'n houding zijn positie ster ker doet worden en zijn? Van twee wal len eten, gaat als de sloot droog is. Maar de sloot is alles behalve droog. Aanvan kelijk mag het water niet veel zijn. Maar hij kan er op rekenen dat het water gaat wassen, en dat hij dan met één wal zich tevreden moet stellen. Kiest hij de rechterwal, zoo zullen zijn vrienden hem wel een les geven, kiest hij de linkerwal, zoo haalt hij een streep door hetgeen hij thans o zoo «vromelijk» heeft gezegd. Met slimheid en list bouwt men geen huizen. Daarvoor heeft men steen noodig. Alles te zamen gewonnen, ben ik overtuigd dat het extra-parlementair kabinet zich zeiven een tik heeft gegeven. Het voetstuk is in beweging. Het staat niet meer waar het moest s taan. Nu het fundament loslaat, is de val weer nader gekomen. Een toon tje lager zingen zon de liberalen passen. Ontvang mijne groete, t. t. MARNIX. Dzierzon was de eerste, die, door zijn manier van behandelen, de bijen bestudeerde en juiste gegevens kon verstrekken over haar anatomischen bouw en de verrichtin gen harer zintuigen. Door de uitoefening van den mobiel- of lossen bouw heeft men de bij en het bijenleven beter leeren ken nen, en is men o.a. tot de conelussie ge komen dat de bijen vijf zinnen bezitten; sommigen beweren zelfs van zeven. Klaar heid bestaat hieromtrent nog niet. De zin nen zijn niet alle sterk afgelijnd, maar soms staan zij in fijnheid ver boven de onze. Bijzonder ontwikkeld is de reukzin. Sedert Reaumur was men de meening toegedaan, dat de reukzin gezeteld was in de voelhorens D. Holf beweerde, dat het reukorgaan bij de bijen zijn zetel had in het achterste deel van het gehemelte, en zou bestaan uit reuknerven, reukbekken en reukhaartjes. De natuurvorschers verzekeren ons op grond hunner onderzoekingen, dat de in secten en bepaaldelijk de bijen een veel fijner neus bezitten dan wij, menschen. Dat de bij gevoelig is voor geuren, weten wij, imkers, ook uit eigen ervaring. Een bij uit het zelfde nest wordt uit duizenden herkend. De bijen scheiden een riekende stof af, echter in zulk een geringe mate, dat wij die eerst waarnemen, als er vele te zamen zijn. Op een warmen zomeravond krijgen we, nabij een bijenstal vertoevende, een geur in den neus, dien imkers «korf- geur« heeten. We kunnen dien niet ontle den, maar die korf- of nestgeur zou, naar men wil, bestaan uithoniuggeur of -reuk, wasreuk, voederbrijreuk, darrenreuk, fami liereuk en koninginnenreuk. Hoe sterker de uitwasemingen in den korf, des te sterker ook die «nestreuk", dus zullen we dezen vooral waarnemen op een zomerdag, als de bijen aan 't vlieg gat «windmaken», dat is: met de vleugels slaan om de lucht te ververschen, waar door te groote vochtigheid en te sterke geur tevens worden voorkomen. Iedere praktische imker heeft in deze ook zijn ervaring bij het inbrengen eener koningin. Is deze een etmaal opgesloten geweest in een moederkooitje) tusschen een moederloos volk, dan wordt ze, althans wanneer ze bevrucht is, aangenomen; zij heeft ia die 24 uur den nestreuk verkregen. Daar zijn bijenhouders, die het kastje bestrijken met het lichaam der doode ko ningin. Worden zwermen vereenigd, dan ontstaat door die samenvoeging een gansch bijzon deren reuk. De nestreuk is dus den bijen eigen en kan ook gewijzigd worden. Worden bijen beroofd en zijn ze niet in staat zich te verdedigen, dan bespren kelt men ze wel met honig, waaraan een weinig brandewijn is toegevoegd. Daardoor kennen de bijen heur vijand beter en we ren hem af. Ontstaat er bij vereeniging van bijenvol ken vijandelijke neiging, dan besprenkelt de imker ze met sterkriekende stoffen, met honig- of vlierwater b.v., of bestuift ze met meel, en maakt aldus een anders ge vaarlijke vereeniging mogelijk. Bij grooten honigoogst gebeurt het, dat sterke volken, wanneer heur ramen gevuld zijn, nevenstaande zwakke kolonie in het verzamelen van den nectar gaan helpen. De nestreuk is dan overheerschend, boven den sterken honigreuk. 't Komt ook voor, dat de vijandschap ontstaat tusschen de bijen uit eenzelfden korf of kast: dus van het veld terugkee- rende bijen door de wakers aan 't vlieg gat als vreemdelingen worden beschouwd, doordat ze op heur uitvlucht een anderen reuk verkregen. Zoo weten schrijvers al thans te vertellen. C. B,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1