Zaterdag 4 October 1913. 28Kte Jaargang JN". 1908. voor tie Mn 1 il li 11 n si tl se li e en SS©©iitWiS©Ii© Eilanden. EME BUIL Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES De crisis der Eeligie. Deze Courant verschijn f eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. W. BOEKHOVEN, SOMMELSDIJK. feleffoon Intercom». Bio>. S. Advertenfiën 10 Cent per regel en 3/, maal. Reclames 20 per regel. Roekaankondiging 5 Cent per regel en 4/8 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaas. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 nnr. 4!le bukken voor «Ie Redactie ^estesiid, Advertentie en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Het woord crisis is niemand onbe kend, omdat bij hoogst ernstige zieken dit woord in elk huisgezin met bange vrees wordt beluisterd. Als de crisis maar voorbij is, zoo zucht het ouder paar naast de sponde van hun kind, en de geneesheer is zoo dankbaar, als het veege lichaam de crisis heeft doorstaan. Er wordt in onze dagen met be nauwend zuchten reeds over een nade rende economische crisis gesproken, waarvan de ernstige voorboden in alle Landen worden gezien door de wer keloosheid in allerlei industrie. Er is een crisis op allerlei terrein in allerlei tijdvak, d. i. een oogenblik, door een samenloop van omstandig heden in ernstige gebeurtenissen, waarop een spoedige en belangrijke beslissing in deze ot gene richting moet volgenzóó een Kabinets- of Ministercrisiseen geldcrisiseen han delscrisis een katoencrisis. In al deze crisissen is een oogenblik, een tjjdvak, van hoogen nood en waaruit een nieuwe toestand wordt geboren óf slechter óf beter dan de vorige. Die crisissen hebben een oorzaak, een voorgeschiedenis. Elk de hare. Elk naar haren aard en overeenstem ming met haar wezen. Een ziektecrisis, óf een geld-, of een handels-, óf een politieke-, óf een partij óf een school- óf een landbouwcrisis elk vertoont natuurlijk haar eigenaardig karakter is geboren uit eigen natuurlijke om standigheden. Hoe ontstaan ze Dat is nog niet zoo gemakkelijk te zeggen. De dok toren verschillen wel eens bij de vast stelling der diagnose en vergissen zich ook meer dan eenmaal, omdat de saamgesteldheid van alle leven zoo groot is. Handel en nijverheid om vatten een heele wereldeen partij omvat duizenden leden en doorleeft allerlei toestandendaarom is 't zoo moeilijk precies te zeggendit en dat is de oorzaak of zijn de oorzaken. Maar of men de oorzaken al dan niet weet en peilt, de uitwerking ziet ieder. Achter de schermen blijft heel- wat verborgen, dat men nooit te weten komt, maar het feit, dat er iets hapert, wordt toch opgemerkt, juist omdat men weet, dat er achter het scherm zich iets volvoert en afwerkt. Men ziet een macht aan 'twerk, die den ge wonen loop belemmertde zaak hokt en hinkt; er is stremming; abnor maliteit teruggangtekortkoming. Bloei wordt verdorringfrischheid wordt fletsheidgejuich wordt ge klaag verheffing wordt inzinking. Het wordt alles tegenovergesteld aan vroeger. Voortgang wordt stilstand rust wordt wreveltevredenheid wordt ontevredenheid en opstand. Men voelt heter komt verande ring de oude sleur verdwijnt en er ontwaakt iets nieuwsde rups is pop geworden, maar de pop is nog geen vlinder; toch moet het een vlinder worden, maar wanneer en hoe zal hij er uitzien Het oude huis is men aan 'tsloopen, en de nieuwe binten liggen al op 't terrein naast de baksteenen eii de tras, maar wanneer zal het nieuwe huis klaar zijn en hoe is 't dan van bouworde? Men vermoedt wel iets, maar de onzekerheid is nog groot. Zoo is het in onze dagen met de Religie. Gods Woord legt geen beslag meer op de menschheid. De afval van het christendom wordt grooter. Het aan tal godsdienstloozen en kerkonver- schilligen neemt bij den dag toe. En de vraag is aireede gedaan heeft het Christendom niet aireede afgedaan en is niet een nieuwe Religie in wording Wordt door 't socialisme aller Lan den niet met vuur gepropageerd, dat 't Christendom na 20 eeuwen onmach tig bleek 's menschen geestelijke en stoffelijke behoeften te voldoen en dat alleen de Sociaal-Democratie de ware zonne der gerechtigheid is, die 't volk zal opheffen uit zijn ingezonkenheid tot hoogere orde dat Marx de Chris tus is en de proletarische heilstaat de nieuwe hemel zal zijn, die op aarde neerdalen zal volgens den ziener op Padmos. Wordt door 't liberalisme in zijn edelste uitingen het niet openlijk aangekondigd, dat de vroegere liberale vijandschap tegen God verandert in een religieus gevoelen en dat zelfs op de openbare Staatsscholen voortaan met de neutraliteit moet en mag ge broken worden, om in der kinderen harten in plaats daarvan een zaad van godsdienstzin en mystiek leven met God te zaaien. Gods Woord wordt veracht ter eener zijde; verwaterd ter andere zij en men zoekt naar eene nieuwe religie buiten den Christus en Golgotha om zonder schuldbelijdenis en zonde ver foeiing, Het leven gaat zonder God en Zijnen Gezalfde voort. De arbeid is ontzedelijkt én het kapitaal isont- zedelijkt en het geloof kwijnt. Geld en goud en goed zijn het jachtaas der menschenkinderen. En hoe men het krijgt, kan niet schelen. Om het krij gen durft men met alle ordinantie Gods breken men stoot de ordinantie van zich; men ontdoet er zich van als een worstelaar in het strijdperk alles wat hem in de victorie hinderen kan, wegwerpt als ballast. Weg met die bevelen Gods, want ze wer ken eigen doel en oogmerk tegen d. i. ze belemmeren de jacht naar genot en eer en stoffelijken voorspoed. Zeer zekerde Christen in den waren zin des woords, neemt stelling tegen'dezen stand van zaken. Hij roept het volk terug tot den waren, eeuwi gen en eenigen Godtot Gods sou- vereiniteit over alle terrein des levens tot handhaving van recht en gerech tigheid. Maar vindt hij nog gehoor F Als de blijde boodschap komt, wordt ze nog in zachtmoedigheid en in schulderkenning, dat men afdwaalde, ontvangen. Of is er zelfs in Christe-- lijke kringen, die de ordinantiën toch nog lezen en verstandelijk toestem men, vaak nog niet een wrevel en een stil verzet, dat men zich juist aan zulke ordinantiën moet houden en of' het niet beter ware een anderen Bijbel te nemen, die beter aanpaste aan de begeerten van 't Heden en de wen - schen voor de Toekomst. Is de Bijbel niet uit den tijd? Goed voor vroeger, maar voor tegenwoordig niet meer op de hoogte van den tijd. Achterlijk op alle terrein, dat een ander leven om zich ziet worstelen dan vroeger. Wat zal uit deze crisis groeien Naderen we 't einde der dagen Moet de afval nog grooter worden En een eigengemaakte godsdienst dien van den waren God gaan vervangen Moet de Bijbel nog meer vertrapt en Zijn KBoteë Restaurant „HET GOUDEN HERT", Gedempte ïSoercn«teiger G3A, 63B Stotter das». DINERS 60 cent en liooger. LOGIES MET-ONTBIJT f 1—, f 1.25 en f 1.50 Aanbevelend, R. C. F, y. i LEE-Ioonen. ieder aanbevolen adres. Het door eere nog meer verzaakt. Moet de re ligie ondergaan in een nevelachtig en mistig gevoelsleven met geheime machten Moet God weg en de mensch zichzelf genoeg zijn Inzinking. In Duitschland in de bouwvakken; in Engeland in den scheepsbouw ver- toonen zich al de eerste teekenen van inzinking der conjunctuur. Conjunc tuur wil zeggensaamwerkende om standigheden, die een verheffing of een verlaging dan wel stremming in de zakeh teweegbrengen. Lange jaren hebben we een hooge conjunctuur gehad, waarin men van groei en bloei gewaagdemaar nu reeds openbaren zich verschijnselen van lage conjunc tuur met de daarmee onmiddellijk in verband staande crisis en werkeloos hei i. Wanneer de industrieele en handelsbedrijvigheid haar hoogtepunt bereikt heeft ('t is trouwens zoo met alle zaken), daalt ze. Wie op den top des bi rgs is, kan niet hooger en moet weer naar omlaag. Wanneer de ma gazijnen vol zijn en de winkels dien volgens ook volop ingeslagen hebben, en de verschillende behoeften der in dividuen en Staten voorloopig bevre digd zijn, is er stilstand in fabricatie en handel en wereldverkeer,- totdat na eenige maanden, jaren soms, de overvloed verminderd is en er weer vraag komt. De sociaal-democratische leer wil ons wijs maken, dat een en ander een gevolg is van 't kapitalistische stelsel; van de huidige productiema nier. Niemand meer, zegt ze, heeft de productie in zijn hat d. Men fabriceert maar, al maar meer, totdat de slag komt, dat is totdat de fabrikant ziet, dat zijn goederen geen aftrek meer vinden dan blijft hij met 't zaakje zittende werkuren moeten vermin derd wordende fabriek soms stop gezet. Dat het kapitaal de hoofdschuldige is door zijn zucht naar winstmakerij is een geliefde uitspraak der soialisten; het kapitaal is in zijn oogen altijd de zondeboken die uitspraak is trou wens een zeer goedkoope, want de industrie en handel en scheepvaart en landbouw enz. wordt nu en zal alle volgende eeuwen wel door het kapitaal beheerscht moeten worden. Of de Arbeid al fabriceert, geelt voor de Maatschappij al heel weinig, als er geen geld is om te koopen. Er moeten afnemers zijn en anders is de Arbeid de gesjochte En als er afne mers zijn, 't zal wel altijd zoo blijven, komt er winst Want met verlies gaat men niet werken. Zoolang er dus ge fabriceerd is en wordt, op 't land, in de fabriek of waar ookzoolang is er winstmakerij door afnemers. En in een coöperatieve Republiek, zooals de socialisten zich die, in donkeren mist gehuld, zoo wat voorstellen en er een onduidelijk beeld van hebben en pogen te gevenin zoo'n Wereldcoöperatie moeten er ook afnemers zijn, die winst maken en komt op den langen duur de nu vervloekte kapitalistische Staat toch weer op zijn oude beenen terecht, 't Mogen dan andere personen zijn, die de winst maken en genieten, maar 't steriel, 't kapitalistische stelsel zelf, komt terug. Maar 't kapitalistische stelsel is niet schuldig. Wel de onmogelijkheid om de productie hoeveelheid te overzien. Noch nu, noch in een socialistische wereld, kan men bepalen hoeveel er in een volgend jaar gebruikt zal wor den. Zeker, er zijn statistieken en de handel kan gissen, zooals alle men schen, die zaken doen, gaan gissen en daarop berekeningen bouwen. Als dit en als datJamaar men heeft bet wereldsche leven niet in zijn hand. Kleine oorzaken in de economische en sociale wereld hebben vaak groote gevolgen. En de gissingen falen en verdampen. Het zal altijd ontzaglijk moeilijk blijven vooruit te bepalen, hoeveeier gezaaid en gefabriceerd moet worden om zijn artikelen voor goeden prijs te kunnen verkoopen. 't Blijft altijd een waag en een sprong in 't duister. Niet te verwachten. De N. R. C. van 22 Sept, had een artikel over den Minister van Kolo niën, mr. Pleijte en diens verantwoor delijkheid. Het opstel eindigt zoo Aannemende, dat de heer Pleijte genoegzamen waarborg heeft weten te erlangen, dat de heer Idenburg wiens verdiensten wij bij alle ver- schil van meening gaarne blijven erkennen, gedurende den hem nog over blij venden ambtelijken termijn niet in strijd met de door de ver kiezingen verkregen volksuitspraak het bewind zal voeren, zoo valt toch niet te verwachten, dat hij hem zal uitnoodigen zich gedurende een tweede tijdvak met de landvoogdij te laten belasten. Nu gaan we niet in op die »door de verkiezingen verkregen volksuit- spraake, waarin de Koloniën gansch geen rol hebben gespeeld, dan in zoo ver de Concentratie Chineezengeld heeft gebruikt om het Rechtsche Ka binet af te brekendan in zoover, dat de vraag »kerstening« of »niet- kerstening« in de schriftelijke en mon delinge propaganda een zeer kleine plaats heeft ingenomendan in zoo ver dat eenige opstandjes op Java door sommige bladen zijn opgeblazen tot vuurvlammen van Idenburgs on verdraagzaamheid en zoogenaamd om optreden tegen de Sarekat Is lam. 't Was een hoop stof, dat men opjoegdoor enkele Nederlandsche en Indische heethoofden, maar het Ne derlandsche volk en het Indische Volk heeft zich van die relletjes tegen Iden burg bitter weinig aangetrokken. Maar een andere vraag is is, na hetgeen de Indische Pers na de ver kiezingen schrijftniet juist te ver wachten, dat de Gouverneur-Gene raal wel uitgenoodigd zal worden door mr. Pleijte den Minister van Kolo niën, om te blijven. Lees de Mail in N. R. Ct. en dan moet toch ieder onbevooroordeeld mensch zeggen De Indische Pers, die eerst zoo te keer ging, erkent de degelijkheid van Idenburg. Erkent, dat zijn regeering vooruitziend iszijn wil vast als een muur; zijn ernst on kreukbaar zijn doorzicht in den toe stand volkomen helder. Er is op 't oogenblik geen vuiltje aan de lucht. De kerstening wordt in geen enkel opzicht geforceerd met onrecbtmatige middelen; de Mohamedaan beeft en houdt zijn altijd beleden en genoten rechten de Indo Europeaan mag voor een nieuwen Rechtstoestand met ge noegen propaganda maken en voor de Europeesche staatsinstellingen zijn woord laten uitgaan tot het Volk de Inlander geniet de volle bescherming van 't Gouvernement tegen den Chi nees: Welnu! wat wil men dan meer Maar Douwes Dekker dan De In dische Pers laat dezen man reeds los en noemt hem een dwaas, een keffer, een idealist van den kouwen grond goed voor Europa, maar voor Indië onbruikbaar. Waarom bij zooveel nobele deug den als Idenburg ten toon spreidt; waarom zou de Minister van Kolo niën hem dan niet herbenoemen? Misschien wordt hij niet herbenoemd, omdat een of anderen Nederlandschen concentratieman op 't baantje zit te wachten en er nu al ziek naar is. Ja, bij zoo'n politiek is alles te verwach ten. Maar de vraag waarom 't gaan moet is deze: Vertoont Idenburg zoo treurige gou vernementeele eigenschap pen; zoo weinig regeeringskracht,- beleid- en- inzicht, dat hij daarom niet herbenoemd kan worden. En dat moet de N. R. C. maar eens bewijzen. OP DEN UITKIJK. Eilers gaat naar Kleef en laat zijn vonnis stil verjaren. Anderen, wier zaken dit toe laten, huren een arts-zonder-praktijk óf 'n arts met 'n verloopen praktijk óf zelfs 'n verloopen arts, die met zijn naam en kwa liteit de positie van mijnheer den kwakzalver redt, zoodat het gerecht dezen niets maken kan. UITGEVER Direct nabij de Hoofdateeg, O EO CD Ze kunnen tevreden zijn Het Staphorster boertje, Eilers van Oegst» geest en andere niet-offic.ëele, anti-officiëele mannen en vrouwen, die in aile streken des vaderlands, zónder er toe //bevoegd" te zijo, de geneeskunde uitoefenen. //Kwakzalvers» noemt men hen. Telkens leest men, hoe de een of ander voor de rechtbank met zijn hoofd tegen de lamp loopt en zóóveel keer 100 gulden boete krijgt, of de //kast» indraait maar de straf schrikt hen niet afze blijven stil doorgaan met het water te kijken, zalf potjes te verkoopen en 't zieke menschdom met pakjes kruiden op te knappen. Zoo noodig nemen ze //maatregelen». Ik wou een simpele vraag doen. Wat is eigenlijk 'n kwakzalver? Dat is makkelijk genoeg, zal iemand zeggenEen kwakzalver is hij, die zonder verstand te hebben van de ziekte, die den patient kwelt en zonder verstand te hebben van geneesmiddelen, loch den zieke maar slikken en gorgelen en smeren laat. Goed, dat kan wel wezen. Maar dan beweer ik, dat iedere echte, deugdelijke geëxamineerde, artsgemaakte, officiëele geneesheer, op zijo tijd kwak- zalvert met alle respect voor den stand zélf en de geneeskundige wetenschap, die ik boide hoog vereer. Elke arts zal uit zijn praktijk de voor beelden kennen van ziektegevallen, waarbij hij als eerlijk man getuigen moestIk weet het nietik raad er naar én ik probeer. En iedere arts zal moeten erkennen, dat hij de werking der middelen slechts kent uit zijn

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1