Zaterdag 27 September 1913. 28slè Jaargang JV. 1906. voor de Zuidhollaiidsclie en Zeeuwsclie Eilanden. EERSTE M. Antirevo lutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN, „HET GOUDEN HEET", R. C. F. y, i LEE-Moom SOMMELSDIJK. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitjrever. Een kwestie van Grezag. Uit Indie zijn verbannen Douwes Dekker, een zekere Tjiplo en een Soewardi, de voormannen der Indische partij. Het hoofdorgaan der S. D. A. P. gaat daarover geweldig te keer, niet 't minst omdat de eerstgenoemde Douwes Dekker een Sociaaldemocraat is. Vanzelf treedt hier de Gezags kwestie naar voren en de vraag: Wat moet het Indisch bestuur, en wat moet elk Bestuur doen met menschen, die zich tegen dat Gezag zichtbaar verzetten. De personen, tegen wie het gaat, vallen hier weg. De vraag in haren grootsten eenvoud blijftKan in een Staat een menscheen organisatie geduld, die stelselmatig het bestaand Gezag ondermijnt en een ommekeer van zaken propageert. Wat zegt, vol gens de officieele stukken de Indische Regeering over 't werk der bovenge noemde mannen, en nu citeeren we ook, wat Het Volk zelf aanhaalt: Douwes Dekker is verbannen, omdat in de door hem gevoerde akte in den laatsten tijd meer en meer de toeleg op den voorgrond trad om de Indische bevolking en in 't bijzonder de jongere Inland- sche intellektueelen te bereiken, teneinde die bevolking onder den indruk te brengen, dat het bij uitstek haar belang, haar zaak is, waarvoor hij den strijd tegen de Nederlandsche KolonialeRegeering heeft opgevatdat het streven in die richting niet zonder succes is gebleven, gelijk blijkt uit het feit dat onlangs te Bandoeng werd op richt een uit inlanders bestaand comitee, zich noemende Komitee tot herdenking van Nederlands on afhankelijkheid, welk komitee door zijn publikaties het bewijs heeft geleverd geheel doortrokken te zijn van denzelfdenrevolutionairen geest, welke het geheele optreden van Douwes Dekker kenmerkt. dat hij beroering brengt in de gemoederen van de ingezetenen van Nederlansche-Indie en niet in de laatste plaats van de inlandsche bevolking om onrust en verdeeld heid te zaaien en haat en minach ting te kweeken tegen het Neder- landsch gezag in deze Kolonie. dat dit streven, waardoor de openbare orde en rust ten ernstigste worden bedreigd, vooral in de tegen woordige omstandigheden niet kan worden toegelaten en dat 't mits dien de plicht der regeering is, om van de te harer beschikking staande middelen gebruik te maken om in 't belang van de openbare rust en orde Douwens Dekker zooveel moge lijk in zijn aktie te belemmeren, door hem de dagelijksche leiding van de door hem op touw gezette beweging en van zijn orgaan »De Expresct te beletten en hem de mogelijkheid te ontnemen om door zijn persoonlijk optreden en zijn persoonlijken invloed verder kwaad te stichten. Het Volk gaat daartegen, n.l. tegen 't verbanningsbesluit op die gronden, geweldig te keer. Douwes Dekker ver stoorde de openbare orde, maar zegt Het Volk dat is slechts het feitelijke gezag, het door wapenge weld gevestigde en gehandhaafde ge zag van den Nederlandschen Staat en de Nederlandsche kapitalisten over Indies bevolking. Het is, zegt 't Blad op een andere plaatshet is de ver achtelijke bekrompenheid van elke gezagspolitiek .het is een poging tot geweidadige onderdrukking van de begeerte, die i i een overheerscht volk opkomt I naar vrijheid en zelfstandig heid. Nu is er een tegenstrijdigheid in dat Volksgepruttel. Wanneer het de Socialistische Partij zelf geldt èn in Nederland èn 't Buitenland, dan krij gen de partijgenooten, die zich ver zetten, links en rechts om hun ooren. Zie de laatste data, Schaper gaat met zijn vrouw het Vredespaleis bezichti gen op ontvangen uitnoodiging der Garnegéstichtingals de kippen is er een inzender in 't Volk, die vraagt: Maar wat doet jij daar nu, partijge noot Schaper! daar hoor je niet, waar de vredeshuichelaars hun misselijke toosten afsteken ter eere van de militaire poppenkasterij. Die inzender had gelijk. Schaper van zijn socialistisch standpunt be hoorde daar in dat gezelschap, onder die organisatie volstrekt niet. Hij over trad de partij discipline en 't Gezag der beginselen. Wat gebeurt een paar dagen gele den Juffrouw Kramers eene Socia lists, onderteekent den Open Brief van het hoofdbestuurderVereeniging voor vrouwenkiesrecht, die vraagt om een desnoods beperkt vrouwenkies recht. Het Volk was er weer als de kippen bij om de partijgenoote op de vingers te tikken. »Wat doe je, Juf frouw U weet toch, dat onze eischen zijnkiesrecht zonder welvaartsgren- zen, en gaat u nu zelfs een beperkt dameskiesrecht propageeren met de bourgeoisvrouwen in bond, dat is in strijd met ons program, juffrouw» Maar als nu in de Sociaal-democr. organisatie tegen handelingen gewaar schuwd wordt, die 't program kunnen schaden en de sociaal democr. opvat tingen tegenwerken hoeveel te meer moet dan de Staat waken, dat ook zijn program onaangevochten blijft; Zijn groote, reusachtige organisatie niet wordt ontwricht en zóó er dan opmerkingen en aanmerkingen te maken zijn, dan moet men twee din gen doenöf opbouwend becritisee- ren öf weggaan uit de organisatie. Wil een opposant tegen 't gangbare Staatsleven dat leven ondermijnen, dan moet hij eerst met dien Staat bre ken en dan kan hij van uit zijn ge kozen toevluchtsoord door allerlei kranten, die worden binnengesmok keld het volk trachten om te zetten. Dat is dan zijn rechthij staat buiten 't Staatsverband en mag het bestoken. Maar levende in dat Staatsverband heeft hij zich aan 't reglement van dat verband te onderwerpen en dat re glement heeft tot grondbeginselOn derwerping aan de wetaan orde aan 't wettig gezag. En nu heeft Douwes Dekker niet, en 't Volk ook niet te vragenHoe heelt Nederland in 1600 zijn koloniën gekregen Hoe heeft de Oost-Indische Compagnie van 1602 tot 1795 met Javanen omgesprongendat ligt voor rekening van onze voorouders. Maar nu, in 't heden zijn die koloniën van onsen dat volk is onsen hun wet is de onze en dies hebben ze zich daaraan te onderwerpenieder en allen. Hebben ze te reclameeren, het Gezag woont ën troont in Buitenzorg Hotel Restaurant - Rotterdam. DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1.f 1.25 en f 1.50 Aanbevelend, daar kunnen ze klagen, als ze tegen de wet in worden mishandeld enz. enz. of die wet tyranniek is. Mag Douwes Dekker dan niet een nieuwen staat van zaken voorbereiden propageeren Natuurlijk, dat doen de Socialisten óók in Nederlandze schelden dagelijks den kapitalistischen staat uit en wijzen de menschen op de koöperatieve Republiek. Maar wat in Nederland geoorloofd is is nog niet in Indië geoorloofd, waar dat Volk onder geheel verschillende omstandigheden leeft en denktwaar 't voor schokken niet rijp is. Douwes Dekker mag een nieuwen staat van zaken voorbereiden, maar eerbiedigen het oude en den Indiër het duizend maal herhalen en vóórzeggen, dat die nieuwe door hem gewenschte toestand wel komen zalals al het Volk daar rijp voor is dat de Regeering dan uit haar eigen wel dien nieuwen toestand scheppen zal en de oude wetten ver anderen. Hij moet de Regeering bij de 'handhaving van toude de handen boven 't hoofd houden. Ze steunen om dat oude te vernieuwen langs den ordelijken, voorzichtigen weg. En han delt Douwes D. zoo niet, dan is hij revolutionair. Hij ook al een sjocilist. Ja, dat is gauw gezeid, maar be wijzen is nog wat anders. Als iemand voor lotsverbetering pleit, is hij nog geen socialist; nog geen revolutionair. En als iemand om die lotsverbetering een rechtvaardigen strijd voert, is hij nog geen klassestrijder, zooals de so cialisten dat woord verstaan. Maar in onze dagen ligt dat woord »socihst« bestorven op de lippen van hen, die hun twee handen met geweld op de portemonnee houdenzelf het goede der aarde willen genieten en genieten, doch het een ander niet gunnen. De arbeiders zoeken lotsverbetering. Zijn ze daarom socialist? De domi nees vragen verhooging van trakta- ment. Zijn ze daarom socialist? De schoolmeesters, zoo bijzondere als openbare, hebben één organisatie op gericht met 't doel: betere sala risregeling. Zijn ze daarom socialist? De arbeiders vragen betere woningen. De Middenstand verlichting van be lastingen en meer productie om be ter hun stand te kunnen ophouden. Zelts de Koningin krijgt in de toe komst meer dan haar 600 duizend gulden. Maar zijn nu al die menschen, die 't beter willen hebben socialist 'tls te dwaas om er van te praten. Die menschen doen hun eenvoudigen plicht, om als er verbetering komen kandie verbetering te vragen En als ze in hun geweten er van overtuigd zijn, dat die verbetering noodig is voor zich en hun gezinen dat die ver betering, den ander weinig ofnietschaadt, dan moeten ze er een strijd voor over hebben. Want dan is dat geen bru tale klassestrijd, waarin de arbeider zelfs zijn armen patroon naar de keel vliegt, die ook tobben moetmaar dan is dat een rechtvaardige strijd, waar in de weelde van den een wat besnoeid wordt, om de armoe van den ander wat te verzachten. Volkomen eens zijn we 't met De Nieuwe Haagsche Courant van 20 Sept. ons antirev. dagblad in de Residentie. Nog al te veel zit een groot deel van ons volk vastgeroest in de gedachte, dat de arbeidende bevolking geen strijd mag voeren met kracht en toewijding voor stoffelijke en gees telijke verheffing Zoo licht is men geneigd elke deelname in dien strijd te kenmerken als een erkenning en aanvaarding van den klassenstrijd in socialistischen trant. Het heeft er niets van. Laat men toch niet blind zijn voor het onomstootelijke feit, dat verbetering van levenspositie schier altijd met strijd gepaard moet gaan. Velen vinden het doodgewoon, dat een handelaar honderd midde len uit denkt om zijn zaak en daar mede zijn inkomsten vooruit te bren gen daartoe al naar 't pas geeft adverteert en concureert en coöpe reert; maar zoodra zij, die in loon dienst zijn, het zelfde beoogen, meent men het revolutieduiveltje om den hoek te zien gluren. Precies't is ook onze gedachte. Een socialist is een man van den klassestrijd. Die ziet maar twee par tijen arme arbeiders en rijke patroons en die moeten dan eens op dood en leven vechten om te zien, wie er baas is. En de arbeider moet het winnen hetzij door werkstaking, boycot, sa botage, ruiten ingooien, machines be schadigen, posten enz enz. Maar*zóó wil de Christen den strijd niet. Die wil den patroon patroon latenzijn machines niet beschadigen, zijn rui ten niet ingooien. Doch hij weigert te werken in armoe, als zijn patroon door des arbeiders werk dagelijks rijker wordt. Dan wil hij al werkende de armoe uit. En dat is recht OP DEN UITKIJK; D. D. komt naar Nederland. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p, 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f4,50 per jaar. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. UITGBvJSS: Telefoon Interco»». No. 3. Advertentiën 10 Cent per regel en 3/? maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Gedempte Boerensteiger 63A, 63B Direct nabij de Hoofdsteeg, liet door ieder aanbevolen adres. En men kan er zeker van zijn, dat de sociaal-democraten reclame met hem zullen maken Ze kunnen op 't oogenblik wel een beetje reclame gebruiken. Ze zitten wat in den piepzak. De »hooge druk« van Juni heeft plaats gemaakt voor een reeks van diepe >depres- sies« en 't mooie weer wil voor de roode heeren nog maar niet terugkomen. 'k Ben niet zoo onnoozel, te meenen dat zij voorloopig hebben afgedaan. Zoo oordeelt kortzichtig onverstand. Dat uit geen beginsel leeft. En de kracht van een beginsel nooit leerde kennen Kijk, ik kan 't me zoo voorstellen De groote schuit van de S. D. A. P. heeft twee zware motoren, die haar in be weging brengen. De eene motor is 't beginsel. Wij, Calvinisten, staan lijnrecht tegen de socialisten over, maar wij zullen nooit ont kennen, dat een krachtig en machtig begin sel het socialisme in alle beschaafde landen drijft. Een beginsel, dat hun actie niet alleen op Staatkundig en maatschappelijk terrein, maar op elk gebied der mensche- lijke cultuur, op het terrein van kunst en wetenschap, van gemoedsleven en religie tot een eigen, onafhankelijk, zelfstandig ver schijnsel maakt. Dat is de groote motor. Nu heeft echter, ook bij de verkiezingen, die motor weinig gewerkt, 't Is immers ge beurd, dat een hunner eigen propagandis ten in 't debat verklaardeHet socialisme is nu niet aan de ordehet gaat nu om algemeen stemrecht en staatspensioen. De bij-motor deed hoofdwerk. Het exploiteeren van de ontevredenheid en begeerlijkheid der groote volksmassa. Wilt gij het algemeen stemrecht Wilt gij 'n royaal staatspensioen Winkel dan bij ons, S. D. A. P. Zoo ging de lokstem uit. En nu ging juist die tweede motor, door de eigenaardige oplossing der crisis, zwak werken. Dat merkt men zoo aan alles. In Juni stapte Het Volk met groote reuzenlaarzen, zelfbewust, door 't politieke moerashet wist den wegmenschen, volgt maar en komt maar mee Nu gaat het op vilten sloffen. En tast het naar den vasten grond. Heel 't vaderland stond verbaasd over het slappe Troonrede-artikel, dat het blad een dag later wat aanpunten en oppoetsen moest, om er nog wat van te maken. Zelfs de Notenkraker pakt niet en de teeken- stift gaat zoekend over 't papier. Maar de groote motor werkt nogTen die zal er de partij wel weer bovenop helpen Voorloopig is echter eenige afleiding hoogst gewenscht en daarom zullen de socialistische leidslieden den heer D. D die in 't begin dezer maand te Bandoeng z'n meubeltjes publiek heeft verkocht en zich kort daarna inscheepte naar Nederland, met open armen en den socialistischen broederkus ontvangen. D. D. E. F. E. Douwes Dekker. Een bekende naam voor Indie. En niet minder voor Nederland. Zoo heette Multatuli van zichzelf en de man, die thans Indie verliet, niet vrijwillig, maar gedwoDgen, moet een naneef zijn van den bekenden schrijver van den Max Ha- velaar. Ook hij komt met den boezem vol grie ven, die hij hier in Nederland uitstorten wil. Hij noemt zichzelf een slachtoffer. Van Indische regeerings-willekeur. Ja, hij is meer dan dat. Hij is de pleitbezorger, de strijdbare held, de paladijn der vrijheid van Indie. Denk daar niet licht over En zulk een man heeft de Indische re- geeriDg bij de kladden durven nemen en hem het verblijf op Java durven ontzeggen, als gevaarlijk voor de rust en de goede orde. Dat heeft ldenburg gedaan. Tegen den wil van Troelstra. Heeft niet Troelstra in hoogst eigen persoon, naar de bladen meld'den en niet tegengesproken werd, een uitdrukkelijk tele gram naar Indie gestuurd, dat hij en zijn partij niet zouden dulden, dat een ver dienstelijk vrijheidsprofeet als E. F. E. Dou wes Dekker ten lande uitgebannen werd? En tochhorribile dictu, alevel is de man, D. D. zelve gebannen Reken nu es na, hoeveel percent zuivere reclame er in die D. D.-zaak zit. Wat een prachtige afleiding. De man komt uit Indie, en hoe verder iemand wegkomt, hoe meer bekijks. De man is een martelaar voor de vrij heid, dat veel misbruikte tooverwoord. De man is door niemand minder dan gouverneur-generaal ldenburg gebannen wel die man is goud waard die man moet met roode rozen omkranst die man moet met een daverend vrijheidslied en schetterende fanfares worden ontvangen; Nederland heeft een schuld aan hem. Het moet die schuld betalen in den vorm

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1