Zaterdag 27 September 1913.
28slè Jaargang JV. 1906.
voor de Zuidhollaiidsclie en Zeeuwsclie Eilanden.
EERSTE M.
Antirevo lutionair
Orgaan
IN HOC SIGNO VINCES
W. BOEKHOVEN,
„HET GOUDEN HEET",
R. C. F. y, i LEE-Moom
SOMMELSDIJK.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitjrever.
Een kwestie van Grezag.
Uit Indie zijn verbannen Douwes
Dekker, een zekere Tjiplo en een
Soewardi, de voormannen der Indische
partij. Het hoofdorgaan der S. D. A. P.
gaat daarover geweldig te keer, niet
't minst omdat de eerstgenoemde
Douwes Dekker een Sociaaldemocraat
is. Vanzelf treedt hier de Gezags
kwestie naar voren en de vraag: Wat
moet het Indisch bestuur, en wat
moet elk Bestuur doen met menschen,
die zich tegen dat Gezag zichtbaar
verzetten. De personen, tegen wie het
gaat, vallen hier weg. De vraag in
haren grootsten eenvoud blijftKan in
een Staat een menscheen organisatie
geduld, die stelselmatig het bestaand
Gezag ondermijnt en een ommekeer
van zaken propageert. Wat zegt, vol
gens de officieele stukken de Indische
Regeering over 't werk der bovenge
noemde mannen, en nu citeeren we
ook, wat Het Volk zelf aanhaalt:
Douwes Dekker is verbannen,
omdat in de door hem gevoerde
akte in den laatsten tijd meer en
meer de toeleg op den voorgrond
trad om de Indische bevolking en
in 't bijzonder de jongere Inland-
sche intellektueelen te bereiken,
teneinde die bevolking onder den
indruk te brengen, dat het bij
uitstek haar belang, haar zaak is,
waarvoor hij den strijd tegen de
Nederlandsche KolonialeRegeering
heeft opgevatdat het streven in
die richting niet zonder succes is
gebleven, gelijk blijkt uit het feit
dat onlangs te Bandoeng werd op
richt een uit inlanders bestaand
comitee, zich noemende Komitee
tot herdenking van Nederlands on
afhankelijkheid, welk komitee door
zijn publikaties het bewijs heeft
geleverd geheel doortrokken te zijn
van denzelfdenrevolutionairen geest,
welke het geheele optreden van
Douwes Dekker kenmerkt.
dat hij beroering brengt in de
gemoederen van de ingezetenen van
Nederlansche-Indie en niet in de
laatste plaats van de inlandsche
bevolking om onrust en verdeeld
heid te zaaien en haat en minach
ting te kweeken tegen het Neder-
landsch gezag in deze Kolonie.
dat dit streven, waardoor de
openbare orde en rust ten ernstigste
worden bedreigd, vooral in de tegen
woordige omstandigheden niet kan
worden toegelaten en dat 't mits
dien de plicht der regeering is, om
van de te harer beschikking staande
middelen gebruik te maken om in
't belang van de openbare rust en
orde Douwens Dekker zooveel moge
lijk in zijn aktie te belemmeren,
door hem de dagelijksche leiding
van de door hem op touw gezette
beweging en van zijn orgaan »De
Expresct te beletten en hem de
mogelijkheid te ontnemen om door
zijn persoonlijk optreden en zijn
persoonlijken invloed verder kwaad
te stichten.
Het Volk gaat daartegen, n.l. tegen
't verbanningsbesluit op die gronden,
geweldig te keer. Douwes Dekker ver
stoorde de openbare orde, maar
zegt Het Volk dat is slechts het
feitelijke gezag, het door wapenge
weld gevestigde en gehandhaafde ge
zag van den Nederlandschen Staat
en de Nederlandsche kapitalisten over
Indies bevolking. Het is, zegt 't Blad
op een andere plaatshet is de ver
achtelijke bekrompenheid van elke
gezagspolitiek .het is een poging
tot geweidadige onderdrukking van de
begeerte, die i i een overheerscht volk
opkomt I naar vrijheid en zelfstandig
heid.
Nu is er een tegenstrijdigheid in
dat Volksgepruttel. Wanneer het de
Socialistische Partij zelf geldt èn in
Nederland èn 't Buitenland, dan krij
gen de partijgenooten, die zich ver
zetten, links en rechts om hun ooren.
Zie de laatste data, Schaper gaat met
zijn vrouw het Vredespaleis bezichti
gen op ontvangen uitnoodiging der
Garnegéstichtingals de kippen is er
een inzender in 't Volk, die vraagt:
Maar wat doet jij daar nu, partijge
noot Schaper! daar hoor je niet, waar
de vredeshuichelaars hun misselijke
toosten afsteken ter eere van de
militaire poppenkasterij.
Die inzender had gelijk. Schaper
van zijn socialistisch standpunt be
hoorde daar in dat gezelschap, onder
die organisatie volstrekt niet. Hij over
trad de partij discipline en 't Gezag
der beginselen.
Wat gebeurt een paar dagen gele
den Juffrouw Kramers eene Socia
lists, onderteekent den Open Brief
van het hoofdbestuurderVereeniging
voor vrouwenkiesrecht, die vraagt om
een desnoods beperkt vrouwenkies
recht. Het Volk was er weer als de
kippen bij om de partijgenoote op de
vingers te tikken. »Wat doe je, Juf
frouw U weet toch, dat onze eischen
zijnkiesrecht zonder welvaartsgren-
zen, en gaat u nu zelfs een beperkt
dameskiesrecht propageeren met de
bourgeoisvrouwen in bond, dat is in
strijd met ons program, juffrouw»
Maar als nu in de Sociaal-democr.
organisatie tegen handelingen gewaar
schuwd wordt, die 't program kunnen
schaden en de sociaal democr. opvat
tingen tegenwerken hoeveel te meer
moet dan de Staat waken, dat ook
zijn program onaangevochten blijft;
Zijn groote, reusachtige organisatie
niet wordt ontwricht en zóó er
dan opmerkingen en aanmerkingen te
maken zijn, dan moet men twee din
gen doenöf opbouwend becritisee-
ren öf weggaan uit de organisatie.
Wil een opposant tegen 't gangbare
Staatsleven dat leven ondermijnen,
dan moet hij eerst met dien Staat bre
ken en dan kan hij van uit zijn ge
kozen toevluchtsoord door allerlei
kranten, die worden binnengesmok
keld het volk trachten om te zetten.
Dat is dan zijn rechthij staat buiten
't Staatsverband en mag het bestoken.
Maar levende in dat Staatsverband
heeft hij zich aan 't reglement van dat
verband te onderwerpen en dat re
glement heeft tot grondbeginselOn
derwerping aan de wetaan orde
aan 't wettig gezag.
En nu heeft Douwes Dekker niet,
en 't Volk ook niet te vragenHoe
heelt Nederland in 1600 zijn koloniën
gekregen Hoe heeft de Oost-Indische
Compagnie van 1602 tot 1795 met
Javanen omgesprongendat ligt voor
rekening van onze voorouders. Maar
nu, in 't heden zijn die koloniën van
onsen dat volk is onsen hun wet
is de onze en dies hebben ze zich
daaraan te onderwerpenieder en
allen. Hebben ze te reclameeren, het
Gezag woont ën troont in Buitenzorg
Hotel Restaurant
- Rotterdam.
DINERS 60 cent en hooger.
LOGIES MET ONTBIJT
f 1.f 1.25 en f 1.50
Aanbevelend,
daar kunnen ze klagen, als ze tegen
de wet in worden mishandeld enz. enz.
of die wet tyranniek is.
Mag Douwes Dekker dan niet een
nieuwen staat van zaken voorbereiden
propageeren Natuurlijk, dat doen
de Socialisten óók in Nederlandze
schelden dagelijks den kapitalistischen
staat uit en wijzen de menschen op
de koöperatieve Republiek. Maar
wat in Nederland geoorloofd is is
nog niet in Indië geoorloofd, waar
dat Volk onder geheel verschillende
omstandigheden leeft en denktwaar
't voor schokken niet rijp is. Douwes
Dekker mag een nieuwen staat van
zaken voorbereiden, maar eerbiedigen
het oude en den Indiër het duizend
maal herhalen en vóórzeggen, dat die
nieuwe door hem gewenschte toestand
wel komen zalals al het Volk daar
rijp voor is dat de Regeering dan uit
haar eigen wel dien nieuwen toestand
scheppen zal en de oude wetten ver
anderen. Hij moet de Regeering bij
de 'handhaving van toude de handen
boven 't hoofd houden. Ze steunen
om dat oude te vernieuwen langs den
ordelijken, voorzichtigen weg. En han
delt Douwes D. zoo niet, dan is hij
revolutionair.
Hij ook al een sjocilist.
Ja, dat is gauw gezeid, maar be
wijzen is nog wat anders. Als iemand
voor lotsverbetering pleit, is hij nog
geen socialist; nog geen revolutionair.
En als iemand om die lotsverbetering
een rechtvaardigen strijd voert, is hij
nog geen klassestrijder, zooals de so
cialisten dat woord verstaan. Maar
in onze dagen ligt dat woord »socihst«
bestorven op de lippen van hen, die
hun twee handen met geweld op de
portemonnee houdenzelf het goede
der aarde willen genieten en genieten,
doch het een ander niet gunnen.
De arbeiders zoeken lotsverbetering.
Zijn ze daarom socialist? De domi
nees vragen verhooging van trakta-
ment. Zijn ze daarom socialist? De
schoolmeesters, zoo bijzondere als
openbare, hebben één organisatie op
gericht met 't doel: betere sala
risregeling. Zijn ze daarom socialist?
De arbeiders vragen betere woningen.
De Middenstand verlichting van be
lastingen en meer productie om be
ter hun stand te kunnen ophouden.
Zelts de Koningin krijgt in de toe
komst meer dan haar 600 duizend
gulden. Maar zijn nu al die menschen,
die 't beter willen hebben socialist
'tls te dwaas om er van te praten.
Die menschen doen hun eenvoudigen
plicht, om als er verbetering komen
kandie verbetering te vragen En
als ze in hun geweten er van overtuigd
zijn, dat die verbetering noodig is voor
zich en hun gezinen dat die ver
betering, den ander weinig ofnietschaadt,
dan moeten ze er een strijd voor over
hebben. Want dan is dat geen bru
tale klassestrijd, waarin de arbeider
zelfs zijn armen patroon naar de keel
vliegt, die ook tobben moetmaar dan
is dat een rechtvaardige strijd, waar
in de weelde van den een wat besnoeid
wordt, om de armoe van den ander
wat te verzachten.
Volkomen eens zijn we 't met De
Nieuwe Haagsche Courant van 20
Sept. ons antirev. dagblad in de
Residentie.
Nog al te veel zit een groot deel van
ons volk vastgeroest in de gedachte,
dat de arbeidende bevolking geen
strijd mag voeren met kracht en
toewijding voor stoffelijke en gees
telijke verheffing Zoo licht is men
geneigd elke deelname in dien strijd
te kenmerken als een erkenning en
aanvaarding van den klassenstrijd
in socialistischen trant. Het heeft er
niets van. Laat men toch niet blind
zijn voor het onomstootelijke feit,
dat verbetering van levenspositie
schier altijd met strijd gepaard moet
gaan. Velen vinden het doodgewoon,
dat een handelaar honderd midde
len uit denkt om zijn zaak en daar
mede zijn inkomsten vooruit te bren
gen daartoe al naar 't pas geeft
adverteert en concureert en coöpe
reert; maar zoodra zij, die in loon
dienst zijn, het zelfde beoogen, meent
men het revolutieduiveltje om den
hoek te zien gluren.
Precies't is ook onze gedachte.
Een socialist is een man van den
klassestrijd. Die ziet maar twee par
tijen arme arbeiders en rijke patroons
en die moeten dan eens op dood en
leven vechten om te zien, wie er baas
is. En de arbeider moet het winnen
hetzij door werkstaking, boycot, sa
botage, ruiten ingooien, machines be
schadigen, posten enz enz. Maar*zóó
wil de Christen den strijd niet. Die
wil den patroon patroon latenzijn
machines niet beschadigen, zijn rui
ten niet ingooien. Doch hij weigert te
werken in armoe, als zijn patroon door
des arbeiders werk dagelijks rijker
wordt. Dan wil hij al werkende de
armoe uit. En dat is recht
OP DEN UITKIJK;
D. D. komt naar Nederland.
Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag.
Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p, 50 Cent.
Buitenland bij vooruitbetaling f4,50 per jaar.
Afzonderlijke nnmmers 5 Cent.
UITGBvJSS:
Telefoon Interco»». No. 3.
Advertentiën 10 Cent per regel en 3/? maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en */8 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur.
Gedempte Boerensteiger 63A, 63B
Direct nabij de Hoofdsteeg,
liet door ieder aanbevolen adres.
En men kan er zeker van zijn, dat de
sociaal-democraten reclame met hem zullen
maken Ze kunnen op 't oogenblik wel een
beetje reclame gebruiken.
Ze zitten wat in den piepzak.
De »hooge druk« van Juni heeft plaats
gemaakt voor een reeks van diepe >depres-
sies« en 't mooie weer wil voor de roode
heeren nog maar niet terugkomen.
'k Ben niet zoo onnoozel, te meenen dat
zij voorloopig hebben afgedaan.
Zoo oordeelt kortzichtig onverstand.
Dat uit geen beginsel leeft.
En de kracht van een beginsel nooit
leerde kennen
Kijk, ik kan 't me zoo voorstellen
De groote schuit van de S. D. A. P.
heeft twee zware motoren, die haar in be
weging brengen.
De eene motor is 't beginsel.
Wij, Calvinisten, staan lijnrecht tegen de
socialisten over, maar wij zullen nooit ont
kennen, dat een krachtig en machtig begin
sel het socialisme in alle beschaafde landen
drijft. Een beginsel, dat hun actie niet
alleen op Staatkundig en maatschappelijk
terrein, maar op elk gebied der mensche-
lijke cultuur, op het terrein van kunst en
wetenschap, van gemoedsleven en religie
tot een eigen, onafhankelijk, zelfstandig ver
schijnsel maakt.
Dat is de groote motor.
Nu heeft echter, ook bij de verkiezingen,
die motor weinig gewerkt, 't Is immers ge
beurd, dat een hunner eigen propagandis
ten in 't debat verklaardeHet socialisme
is nu niet aan de ordehet gaat nu om
algemeen stemrecht en staatspensioen.
De bij-motor deed hoofdwerk.
Het exploiteeren van de ontevredenheid
en begeerlijkheid der groote volksmassa.
Wilt gij het algemeen stemrecht
Wilt gij 'n royaal staatspensioen
Winkel dan bij ons, S. D. A. P.
Zoo ging de lokstem uit.
En nu ging juist die tweede motor, door
de eigenaardige oplossing der crisis, zwak
werken.
Dat merkt men zoo aan alles.
In Juni stapte Het Volk met groote
reuzenlaarzen, zelfbewust, door 't politieke
moerashet wist den wegmenschen,
volgt maar en komt maar mee
Nu gaat het op vilten sloffen.
En tast het naar den vasten grond.
Heel 't vaderland stond verbaasd over
het slappe Troonrede-artikel, dat het blad
een dag later wat aanpunten en oppoetsen
moest, om er nog wat van te maken. Zelfs
de Notenkraker pakt niet en de teeken-
stift gaat zoekend over 't papier.
Maar de groote motor werkt nogTen
die zal er de partij wel weer bovenop
helpen
Voorloopig is echter eenige afleiding
hoogst gewenscht en daarom zullen de
socialistische leidslieden den heer D. D
die in 't begin dezer maand te Bandoeng
z'n meubeltjes publiek heeft verkocht en
zich kort daarna inscheepte naar Nederland,
met open armen en den socialistischen
broederkus ontvangen.
D. D. E. F. E. Douwes Dekker.
Een bekende naam voor Indie.
En niet minder voor Nederland.
Zoo heette Multatuli van zichzelf en de
man, die thans Indie verliet, niet vrijwillig,
maar gedwoDgen, moet een naneef zijn van
den bekenden schrijver van den Max Ha-
velaar.
Ook hij komt met den boezem vol grie
ven, die hij hier in Nederland uitstorten wil.
Hij noemt zichzelf een slachtoffer.
Van Indische regeerings-willekeur.
Ja, hij is meer dan dat.
Hij is de pleitbezorger, de strijdbare held,
de paladijn der vrijheid van Indie.
Denk daar niet licht over
En zulk een man heeft de Indische re-
geeriDg bij de kladden durven nemen en
hem het verblijf op Java durven ontzeggen,
als gevaarlijk voor de rust en de goede orde.
Dat heeft ldenburg gedaan.
Tegen den wil van Troelstra.
Heeft niet Troelstra in hoogst eigen
persoon, naar de bladen meld'den en niet
tegengesproken werd, een uitdrukkelijk tele
gram naar Indie gestuurd, dat hij en zijn
partij niet zouden dulden, dat een ver
dienstelijk vrijheidsprofeet als E. F. E. Dou
wes Dekker ten lande uitgebannen werd?
En tochhorribile dictu, alevel is de
man, D. D. zelve gebannen
Reken nu es na, hoeveel percent zuivere
reclame er in die D. D.-zaak zit.
Wat een prachtige afleiding.
De man komt uit Indie, en hoe verder
iemand wegkomt, hoe meer bekijks.
De man is een martelaar voor de vrij
heid, dat veel misbruikte tooverwoord.
De man is door niemand minder dan
gouverneur-generaal ldenburg gebannen
wel die man is goud waard die man
moet met roode rozen omkranst die
man moet met een daverend vrijheidslied
en schetterende fanfares worden ontvangen;
Nederland heeft een schuld aan hem.
Het moet die schuld betalen in den vorm