Zaterdag 2 Augustus 1913. 28ste Jaargang JM°. 1890. voor de %iiidliollaml»clie en Zeeuwsche Eilanden. Antirevolutionair Orgaan mmm. IN HOC SIGNO VINCES Hotel Restaurant W. BOEKHOVEN, I R. C. F. y. i Deze Courant verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag. Abonnementsprijs per drie maanden fr. p. p. 50 Cent. Buitenland bij vooruitbetaling f 4,50 per jaar. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. SOMMELSDIJK. Advertentiën 10 Cent per regel en J/, maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */t maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Elke Natie kan verdeeld worden in een Christelijk en een niet-Christelijk volksdeel, d. w. z. er zijn belijders en niet-belijders van den Christus, Be lijders van den Christus treft ge aan in alle politieke partijen, met deze beperking, dat er in de Linkerzijde de inkonsekwentie bestaat van het wel willen erkennen van een Christus door sommigen, door velen wellicht (we zijn geen hartekenners en kunnen over het «velencc of »weinigen« geen oordeel vellen; mogen dit zelfs niet doen, tenzij de daden te klaarblijkelijk getuigen van »de weinigen«), in de Kerk, in de bidcel, maar niet in de Tweede Kamer. Dit zoo zijnde is er dus sprake om tegenover het niet- christelijk volksdeel, de niet-belijders van den Eeuwigen Naam toch het christelijk volkskarakter te handhaven en te versterken. Want daarom is 't dan toch ten slotte alle christelijke staatspartij te doen. Dat is de eenige reden van haar bestaan. Waren er geen niet-belijders van den Christus; waren er geen sloopershanden aan 't werk om de fundamenten van ons Staatsleven te ontwrichten, dan was er maar één partijeen christelijke, die zich in een vóór- en achterhoede zou splitsen de eerste democratisch, de andere conservatief. Maar de splijting tusschen christe lijk en niet-christelijk ontkent nie mand. Als vrucht van 't Rationalisme (Redemacht) en van 't Revolutionai risme (de Yolkssouvereiniteit tegen over Goddelijke Almacht) zijn er ook in onze natie twee beginselen, die hun wigge in 't Staatsleven met den scher pen kant indrijven. Dat is de politieke strijd onzer dagen. Dat is de strijd, die in de School en in de Kerk en in de Gemeenten en in de Kamer gestreden wordt over allerlei vraagstukken yan opvoeding, leertucht, zedelijkheid, huwelijk, recht spraak, armwezen enz. enz. en die in onze dagen telkens en telkens opduikt. Denk om 't Gezag der ouders en overheden, om de beschouwing van den klassenstrijd en de waarde in 't sociale leven van kapitaal en arbeid; om de verhoudingen van boer en arbeider; vrouwe en dienstbode; fa brikant en werkliedenom loonsver- hooging; om de zedelijks wetten en de arm bedeeling, al welke vraagstukken bezien kunnen worden uit christelijk of uit revolutionair oogpunt. Bezien kunnen worden door 't licht dat de Openbaring erop laat vallen of door dat der door de zonde verduisterde menschelijke Rede. Die strijd bestaat, omdat de twee richtingen bestaan. We vragen nu niet: hoe die richtingen heetenl We vragen niet of alleen en uitsluitend bij Rechts de goede strijders zijn en bij Links enkel verzet. We vragen niet of alles wat Rechts heet princi pieel voor God en Goddelijke instel lingen pleit en er naar leeft. We vra gen ook niet, of alles wat Links staat onophoudelijk slagboomen tegen die Goddelijke instellingen opwerpt. We constateeren alleen het door Links en Rechts geconstateerde feit, betreurd of toegejuicht, dat die twee richtingen bestaan, waarvan de eene een open baring is van een christelijke levens beschouwing en de andere is een anti christelijke macht. Dat de eene rich ting Christus als inspirator (bewerker) van 't goede erkent; terwijl de andere richting door de boóze demonische macht van Satan wordt voortgejaagd om 't christelijk beginsel te fnuiken en er een ander voor in de plaats te schuiven. Er werkt in onze Natie een antichristelijke, demonische macht van den Vader der Leugen, die 't rad des levens net andersom wil keeren als 't draaien moet. En tegen die demo nische macht moet nu 't christelijk karakter van 't Volksleven gehand haafd worden. Het leven moet op alle gebied naar den Christus toe, niet er van af. Het moet op alle manier van Satan af geleid, die er zijn macht op doet gelden; het leven moet er niet naar toe gevoerd. Daarom sprak Ons Program reeds in 1878 van versterking van den grond toon van ons Volkskarakter. Spreekt het van de Overheid als Gods dienaresse, die in een christe lijke natie gehouden is tot verheerlij king van Gods Naam. En daarop moet nu ook in de toe komst 't doel gericht blijvennog meer dan vroegerdat nl. niet onderga 't christelijk karakter van 't Volks leven. In de verkiezingsdagen hoort ge: Pas op voor de Roomschen, want Paus Pius maakt de Hervormers zwart als roet. Pas op voor de Gereformeer den, want ze willen de Herv. Kerk voor afbraak verkoopen. En dan moet de kiezer natuurlijk zelf het besluit maar nemenMaar wij Vrijzinnigen zijn de ware Protestanten, de echte Her vormden. De vraag is nu dezeDekken deze twee beginselen elkaarProtestantisme en Vrij zinnigheid. En dan staat 't vast, dat ze elkaar uitsluiten. We zullen ze eens vergelijken. Groen op blz. 90 van zijn Hand boek voor Vad. G.Vrijheid van godsdienstoefening, zelfs voor afgodi sche en godlasterijke gevoelens, was den Hervormden in 1572 een gruwel.« Maar de Vrijzinnigheid verstaat onder Vrijheid iets anders. Groen op blz. 551 Onder de benaming van Predestinatie en Dortsche kerkleer werd van liever lede de gansche leer der zaligheid be spot. In boeken, tijdschriften, prijs verhandelingen. in romans, in naam- looze geschriften, in «stichtelijke^ werken«. Da's Vrijzinnige Vrijheid GroenDe Hervorming was terug keer tot het Apostolisch geloof door onvoorwaardelijke onderwerping aan de voorlichting van Gods Geest en aan de uitspraak van Gods Woord. Was vasthouding aan de onverander lijke Evangeliewaarheid. Was eenige grondslag der Algemeene Christelijke Kerk, nooit in die Kerk verloren, ook niet toen het martelaarsschap het loon der belijdenis was. De Hervormers verkondigden weder het Evangelie: Bekeert u, want 't Koninkrijk Gods is nabij gekomen. Gelooft in den Heer Jezus en ge zult zalig worden. Christus heeft zich zelf voor zijn Volk overge geven, opdat Hij 't verlossen zou van alle ongerechtigheid en zich zelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken Maar de Vrijzinnigheid vat de Hervorming en haar konsekwen- tie niet aldus op. Wat heeft zij van de Hervorming gemaakt? Terug- of afkeer van 't Apostolisch geloof. b Rotterdam. DINERS 60 cent en hooger. LOGIES MET ONTBIJT f 1 en f 1.25 Aanbevelend, Groen «Tegen het gezag van men- schen stelden de Hervormers het ge zag der Heilige Schrift.cdsdatmetde Vrijzinnigheid ook zoo? of is het krek andersom, dat zij tegen 't gezag der Heilige Schrift het gezag der ndfen- schelijke rede plaatst. Groen: Van gewetensdwang afkee ring, achtten de Hervormers eenheid van geloof onafhankelijk van het wezen eener Kerk. Staan de Vrijzin nigen ook op dat standpunt van een heid van geloof als wezen der Herv. Kerkof is 't niet juist hun actie om de Vrijzinnige gedachte onder te schuiven onder de fundamenten, die sinds eeuwen de krachten en de sterkte van de Herv. Kerk uitmaakten en haar wezen beheerschten. Groen: «De Hervormers erkenden den Bijbel als den eenige onfeilbaren regel des geloofs, doch belijdenis on misbaar gekeurd om aan vriend en vijand te verklaren, niet slechts waarin zij de waarheid hadden ge zocht, maar ook welke uitkomst van hun onderzoek was geweest.« Staan de Vrijzinnigen op de belijdenis, die in den Catechismus, de 3/ Geloofsar tikelen enz. is neergelegd of is hun de Synode van Dordt met haar dogma's en knellende belijdenisbanden niet steeds een aanfluiting. Groen: «De Hervorming heeft 't gezag der Overheid, door velerlei oor zaken aan 't wankelen gebracht, ge schraagd®. Is door de Vrijzinnigheid dat Overheidsgezag ook geschraagd of wordt het miskend? Is ook voor de Vrijzinnigheid de drijfveer tot ge hoorzaamheid het apostolisch woord Alle ziel zij den machten over haar gesteld gehoorzaam, want daar is geen macht dan van God en de machten, die er zijn, zijn van God geordineerd. Doch genoeg. Laat de Paus tornen tegen de hervormers I Van zijn stand punt is dat juist. Maar laten de Vrij zinnigen zijn woorden niet als recla me middel gebruiken om hun eigen afdwalingen van de Hervorming te bedekken. In verkiezingsdagen den Roomsche bestrijden is oorbaar maar dan moeten de Vrijzinnigen niet de Hervorming als stormram gebrui ken. Laten ze de Hervorming getrouw zijn in hun dagelij ksch politiek en ker kelijk leven. Dan krijgen ze waarschijn lijk een pluimpje van den Paus, die hoog genoeg staat om belijdenis van be ginselen in ernst, te waardeeren. De Coalitie gaf bij de herstemming de dagorde uit: Thuis blijven 1 Waar om Om de heel eenvoudige reden, dat de Concentratie zich vóór de her stemming al verkocht had aan de S. D. A. P. Het bevel uit de Concentra tie, nog voor eenige partij een kik gegeven had, was: stemt allen Rood. Nu kan een kind toch wel begrijpen dat als de Concentratie ons wegschopt, niemand onzer «dank u«! zegt en dan, de Concentratiemannen gaat steu nen. De Coalitie heelt geen part of deel eraan, dat er 18 Socialisten in de Kamer zijn. De zetel jacht om de 2000 gld. was de Concentratie in den bol ge slagen en om die 2000 pop te redden, schreven ze de Caudijnsche briefjes om de S. D. A. P. te helpen, mits deze haar hielp. En door die hulp kwa men en Concentratie met 37 en de S. D. A. P. met 18 man in de Kamer. Had de Concentratie bij de herstemming met de Coalitie een accoord aange gaan dan was 't zaakje heel anders geloopen. De Concentratie heeft bij deze ver kiezingen een erbarmelijk figuur gemaakt en zich aan de bespotting prijs gegeven. Ze heeft van de Chineezen duizen den guldens ontvangen om die lui in Indië de hand boven 't hoofd te houden. Ze heeft de Herv. Kerk als schild gebruikt, en deze liet zich graag ge bruiken, om zich tegen 't verwijt van «vijand der ware religie« te kun nen dekken. Ze heeft de Roomsche Kerk als boe man gebruikt om de armen van geest onder de Hervormden of die hun por temonnee in 't oog hielden tegen de Coalitie in 't harnas te jagen. Ze heeft de Tariefwet in een valsch licht geplaatst. Ze heeft 't staatspensioen beloofd zonder de dekkirtgsmiddelen te heb- hen aangewezen. Ze heeft de Op. School, verdedigd die aanstonds aan de Sociaal-demo cratie is overgeleverd. Ze heeft voor een Algemeen Kies recht en een Vrouwenkiesrecht ge streden, dat door de Socialisten werdge- wantrouwd. En na dat reusachtig gedoe sinds maanden haalt ze al 37 zetelsbrengt ze 18 Socialisten in de Kamer en be rokkent aan de Natie een crisis, waar van 't gevolg niet is te overzien. Da's nu concentratiepolitiek OP DEN UITKIJK. UITGEVER Telefoon Interconun. Mo. 2. Het Christelijk karakter van 't Volksleven versterken. Vrijzinnigheid en de Hervorming r Gedempte ftoerensteiger 63A, 631) Direct nabij de Hoofdsteeg, Door de Chineezen geholpen. II. (Slot). Haveling slofte vergenoegd de straat op. Jaren-en-jaren had hij in 't lemoen ge loopen, altijd 't zelfde gangetje, nooit vrij. Geen gebondener leven, dan 't winkeliers- bestaan. Je kon er gewoon niet es uit. 't Was net op 'n feestdag, dat-ie 'r met Anne-Kee es uitvloog 's morgens jachten om weg te komen en 's avonds laat de bestellingen nog klaarmaken, die van >buiten< waren ingekomen en waar de beurtrijder al vroeg om vragen kwam. Anders nóóit vrijJa als-ie 's avonds even wat frissche lucht happen wou, moest hij altijd alleen gaan, trouwens, de laatste jaren, na den dood van hun zoon, hadz'n vrouw toch nooit lust, om uit te loopen Maar nó was hij dan toch, voor 't eerst van z'n leven, heer en meester over zijn eigen tijd. Ongekende weelde voor den winkelslaaf, die 't verleden week nog had, dat-ie de aangeprikte stoofpeer, waar-ie »dol« op was 1 moest neerleggen, omdat 'r een lum mel z'n kin boven de toonbank stak en voor 'n stuiver stroop halen kwam en ze, de peer nl. even later, nauwelijks ter plaatse harer bestemming had gebracht, of hij werd andermaal opgeroepen door 'n dito snaak, die »hüpèrd« hebben moest, een koopwaar, die nóch hij nócjj Anne-Kee wist thuis te brengen Na lang vragen, zoeken en tasten kwam 't eindelijk uit, dat 't jongsken 'n pakje poetspoeder hebben moest, maar den naam glad vergeten was en 't nu noemde, naar 't steigerend paard, dat als kenmerk op een der zijden van 't karton was gedrukt »Hüpèrd Zie-je, dat was heel aardig, om nader hand es te vertellen op 'n chocolade-avondje, maar als je dan in de kamer terugkomt en je vindt de peren koud en de sju gestold, dan is 't geen grapje en ga je verlangen, om op je ouden dag es rustig te kunnen eten Ja, als hun jongen was blijven leven, dan zou het anders geloopen zijn. Dan had-ie nu 'n mooi, nieuw winkelhuis voor 'm laten bouwen en 'm daar netjes inge zet 'n vrouw had-ie best gekregen I en dan waren Anne Kee en hij achter of boven gaan wonen Dicht bij elkaarvlak bij de zaak en toch vrij, ieder op zichzelf. Dan was hij, Haveling'r uit en toch niet 'r uit geweest 1 Zoo had-ie het liefst gehad. Want in je hart bleef je toch winkelier, daar ging niets van af en al had 't vak z'n bezwaren, hij had toch altijd graag achter de toonbank mogen staan. Ja, als hun jon gen was blijven leven Maar dat was een afgesneden zaak. De Heere had gegeven en ge nomen hoe minder men daar in komt hoe beter het is Haveling stopte z'n pijp en haalde 'n electnsche apparaatje voor den dag, waar mee hij ze aanstak. Met diepe halen, die z'n wangen bolden, haalde hij den zwoel-zoetigen rook naar binnendat is, veertig jaar lang z'n trouwe verkwikking geweest't pijpken in den hoek van z'n mond. Alles verandertin z'n prille jeugd zag-ie de pijp nog aansteken met de tondeldoos, nu met electriciteit maar 't smookertje in den mond blijit wat 't was en zal hem straks, buiten, evenmin verlaten als hier 1 Toch maar goed dat-ie gaat. Stil zitten kan-ie niet. Hij moet wat om handen hebben. Als ze hier op 'n boven huis gaan zitten. Anne-Kee en hij, dan verkniest hij zich van verveling. Zijn vrouw zegt weinig en als je naar je gouden bruiloft gaat, niet waar P dan raak je uitgepraat, al hou je nog zooveel van elkaar nee, nee I dat zou levend sterven zijn Werken, zoolang als het dag is 1 En de neefs zouën 'm plukken. Hij heeft ze in soorten en bij getallen, hier in de ,stad I En alles komt op oom aan, als de vlieg op een stroopkan nee, 't is 't beste zooze gaan weg. 't Zal Anne Kee niet makkelijk vallen, dat ziet hij wel I Zoo lang in een huis dan wordt de vrouw vooral hokvastDie hecht aan alles, aan 't torentje zelfs, dat ze van haar tafelplaats, door den winkel heen, tusschen de dakentoppen, ziet opspitsen. Ja, 't is een heele tijd 1 En Haveling ziet in zijn verbeelding 'n halve eeuw terug, toen hij en «An«, als-ie ze toen noemde, samen >liepen« en na lang wikken en wegen en rondscharrellen, om de noodige contan ten bijeen te brengen, hier 't huis huurden en de zaak overnamen. Toen was hij jong en vaardig en Anne- Kee was 't knapste bruidje, dat in jaren op 't stadhuis verschenen was. Hm 1 Haveling moet glimlachen, als-ie 'n vergelijking maakt tusschen 't slanke meisje, dat van haar bruidsleep last kreeg op de trappen van 't stadhuis en 't gezette oudje, dat moeite heeft met den ouderwetsch hoogen drempel van de kamer naar de winkel. Verouderd, verrimpeld, verwrakt en ver zwakt heeft de tijd haar, veel meer dan hem. Maar ze is hem er niet minder lief om

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1913 | | pagina 1